Το συμβόλαιο της κυβέρνησης με τη Θεσσαλονίκη
03/04/2022 20:00
03/04/2022 20:00
Δεν είναι τόσο από επαγγελματική διαστροφή, όσο από μια αίσθηση υποχρέωσης απέναντι στους αναγνώστες, το να ανοίγω τα κιτάπια με τις σημειώσεις μου, κάθε φορά που επισκέπτεται την περιοχή ο πρωθυπουργός ή μεγάλη αντιπροσωπεία της κυβέρνησης.
Να θυμηθώ τις υποσχέσεις που είχαν δώσει την τελευταία φορά που μας τίμησαν με την παρουσία τους, να ανατρέξω στα οργανογράμματα που είχαν δεσμευτεί να τηρήσουν, να μετρήσω την εξέλιξη των έργων και των διεργασιών που συνέβησαν.
Συνηθίσαμε έναν τέτοιο απολογισμό να τον κάνουμε κάθε Σεπτέμβριο, με αφορμή την άνοδο στην πόλη όλης της κυβέρνησης, όλης της αντιπολίτευσης και γενικά όλου του απαράτ του κράτους των Αθηνών στην… φτωχομάνα Θεσσαλονίκη με την ευκαιρία των εγκαινίων και της λειτουργίας της ΔΕΘ.
Η συνήθεια αυτή αποδείχτηκε ανεπαρκής, καθώς εκείνην την περίοδο τα «τοπικά έργα και λοιπά αναπτυξιακά θέματα», χάνονται μέσα στον κυκεώνα της συνολικής πολιτικής και την σπουδαιότητα του ευρύτερου ενδιαφέροντος των εξαγγελιών της για την οικονομία που παραδοσιακά παρουσιάζονται από το βήμα της ΔΕΘ.
Πέραν τούτου, η αναμφίβολη κοροϊδία που έχει υποστεί η περιοχή μας τις προηγούμενες δεκαετίες, μας έχει κάνει εξόχως δύσπιστους σε απολογισμούς άπαξ του έτους, οι οποίοι μπορούν να φτιασιδώνουν την πραγματικότητα και να κρύβουν τα σκουπίδια κάτω από το χαλί, ή… πίσω από μουσαμάδες και αποφάσεις για… αγορά λεωφορείων οσονούπω.
Στο «δια ταύτα», η σημερινή κυβέρνηση μόνη της έβαλε ψηλά τον πήχη, υποσχόμενη σε όλους τους τόνους, πως από την ανάληψη των καθηκόντων της το 2019 και μέχρι την λήξη της θητείας της το 2023, θα έχει ολοκληρώσει έναν σημαντικό κατάλογο έργων υποδομής κι ανάπτυξης, που χρειάζεται η Κεντρική Μακεδονία για να αναπνεύσει.
Αυτό ήταν το «συμβόλαιο» που υπέγραψε με την πόλη και τους κατοίκους της η κυβέρνηση και από την τήρησή του θα εξαρτηθούν πολλά για την εξέλιξη της σχέσης των δύο μερών στο προσεχές μέλλον.
Γνωρίζοντας καλά πως η πορεία υλοποίησης αυτών των δεσμεύσεων θα καθορίσει εν πολλοίς τον βαθμό της εμπιστοσύνης των Θεσσαλονικέων προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνεργάτες του στα κρίσιμα υπουργεία, η κυβέρνηση προσδιόρισε το εκλογικό έτος 2023, ως χρονικό σημείο τομή σε όλο το πακέτο των έργων που περιλαμβάνονται στις υποσχέσεις της, αποδεχόμενη το στοίχημα.
********************************************************************************************
Ας δούμε, ποια είναι η μέχρι τώρα εξέλιξη της ατζέντας, σύμφωνα με τα στοιχεία που αλίευσα:
* Μετρό: θα λειτουργεί στα τέλη του 2023, τουλάχιστον σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις που δίνει η «Αττικό Μετρό» και οι επικεφαλής του υπουργείου Κώστας Καραμανλής και Γιώργος Καραγιάννης. Το χρονοδιάγραμμα είναι το προσωπικό τους στοίχημα, μετά την στροφή στην αντιμετώπιση των αρχαίων στον σταθμό Βενιζέλου. Τον Ιούνιο συμπληρώνεται ένας χρόνος που τα τρένα πηγαίνουν κι έρχονται κάτω από τη γη, από το Αμαξοστάσιο μέχρι το Σιντριβάνι, η υπουργός Πολιτισμού έρχεται δυο φορές το μήνα στην πόλη για να επιθεωρεί την υπόθεση των αρχαίων και δεν αποκλείεται στο τέλος του 2023 όντως να είναι έτοιμη η βασική γραμμή του μετρό Ντεπό- Βαρδάρη και θα απομένει η επέκταση σε Καλαμαριά (αναφορικά με Δυτική Θεσσαλονίκη και αεροδρόμιο δύσκολα θα τα ζήσουμε…)
* ΟΑΣΘ: Η προσδοκία για ανανέωση του στόλου των οχημάτων κατά 50% μετατίθεται το νωρίτερο για το 2023 αλλά μάλλον δεν θα προλάβει τις εκλογές. Μέχρι τότε, ας βολευτούμε με την «ανάθεση στα ΚΤΕΛ» που πηγαίνει σούπερ και τα λεωφορεία της Λειψίας, που παραμένουν καθηλωμένα στα αμαξοστάσια.
* FlyOver: Στην τελευταία ΔΕΘ ο κ. Μητσοτάκης έλεγε ότι «η επέκταση της περιφερειακής μέσω του FlyOver μπαίνει στην τελική της φάση». Ήταν μάλλον το τέλος της αρχής, γιατί η αρχή του τέλους αργεί. Στις 31 Ιανουαρίου ανακοινώθηκε ο προσωρινός ανάδοχος για το οδικό έργο μέσω ΣΔΙΤ. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Γιώργο Καραγιάννη που τρέχει πεισματικά το project, εργοτάξια θα στηθούν εντός του 2022 (χρόνος κατασκευής 4 έτη), αν δεν ακούσουμε για καθυστερήσεις λόγω αύξησης κόστους πρώτων υλών...
* Οδικά έργα: Μέχρι το καλοκαίρι θα έχει παραδοθεί το περίφημο «ορφανό χιλιόμετρο», του δρόμου Ν. Μουδανιά-Ν. Ποτίδαια, ώστε να ολοκληρωθεί το έργο ύστερα από μια ολόκληρη δεκαετία. (Επιτέλους)
Με καλύτερους ρυθμούς σε σύγκριση με το παρελθόν, αλλά υποδεέστερους μιας σοβαρής χώρας, εξελίσσεται το οδικό έργο Θέρμη-Γαλάτιστα. Μιλάμε για έναν δρόμο 23,5 χλμ. που κατασκευάζεται από το 2013 σε… δόσεις. Την πρώτη τετραετία είχαν κατασκευαστεί 10 χλμ., μετά είχαμε ένα «διάλειμμα» τριών ετών και από το 2020 μέχρι το 2023 θα κατασκευαστούν τα υπολειπόμενα 12,5 χλμ. Μάλιστα τα πρώτα 5χλμ της… δεύτερης δόσης του έργου παραδόθηκαν στην κυκλοφορία σε πανηγυρικό κλίμα, τον περασμένο Δεκέμβριο.
Τέλος του 2023 θα ολοκληρωθεί άλλο ένα «ορφανό», δηλαδή ημιτελές οδικό έργο: το τμήμα του δρόμου που θα συνδέει το λιμάνι με την ΠΑΘΕ. Το συγκεκριμένο έργο άρχισε πριν από δυο δεκαετίες και οι εργασίες στο υπολειπόμενο τμήμα της οδικής γέφυρας (περίπου 1,4 χλμ) εκτελούνται περίπου από τα μέσα του 2021 με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2023. Αναφορικά με τον δρόμο της Έδεσσας (έναν από τους χειρότερους οδικούς άξονες της Ευρώπης), ουδέν νεότερο.
*ΔΕΘ: Οι εργασίες για την ανάπλαση δεν αναμένεται να αρχίσουν πριν τα τέλη του 2023 με στόχο το έργο να ολοκληρωθεί το 2026. Στο μεταξύ ολοκληρώνονται οι προμελέτες και οι μελέτες, αλλά δεν είναι αυτό το δύσκολο. Ο προϋπολογισμός του έργου αναθεωρήθηκε προς τα πάνω κατά 40-50 εκατ. ευρώ (ή 20%-25% σε σχέση με τους αρχικούς υπολογισμούς) εξαιτίας του υψηλού ενεργειακού κόστους και των πληθωριστικών πιέσεων.
Και εδώ θα χρειαστούν ιδιωτικά κεφάλαια, γιατί το έργο θα κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ. Η σημερινή συγκυρία της απόλυτης ασάφειας δεν προσφέρεται για βεβαιότητες, ούτε και για προβλέψεις.
* ThessIntec: Φέτος σύμφωνα με το σχέδιο αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι οριστικές μελέτες και να έχει προχωρήσει η κατασκευή των βασικών έργων υποδομής. Ο στόχος είναι η πρώτη φάση του τεχνολογικού πάρκου Thess INTEC να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2023 και την άνοιξη του 2024 να εγκατασταθούν τα πρώτα ερευνητικά κέντρα και οι startups. Οψόμεθα.
* Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά: Η σύμβαση για τη μετατροπή του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά σε Μητροπολιτικό Πάρκο υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2021, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το φθινόπωρο του… 2023. Στο πρώην στρατόπεδο γίνονται εργασίες διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου και είναι σε εξέλιξη ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για τους ελεύθερους χώρους και το κτίριο στρατωνισμού Α2. Δεν νομίζω να κερδηθεί το εν λόγω στοίχημα.
* Μουσείο Ολοκαυτώματος: Δέκα χρόνια μετά, ακόμα συζητάμε για την επίλυση των χωροταξικών προβλημάτων με το οικόπεδο, ενώ είναι σε εξέλιξη η μουσειολογική μελέτη.
* Γήπεδα ΠΑΟΚ και Άρη: Μπορεί ο ΥΜΑΘ να υποστηρίζει ότι «προχωρούν οι διαδικασίες για το γήπεδο του ΠΑΟΚ, καθώς ενσωματώθηκαν στο φάκελο που στάλθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας οι παρατηρήσεις για τα συνοδά έργα, που είχε ζητήσει η ομάδα» πάντως το Προεδρικό Διάταγμα για το ειδικό χωρικό σχέδιο για τη νέα Τούμπα δεν εκδόθηκε, παρά τις υποσχέσεις ότι αυτό θα συνέβαινε μέχρι τα τέλη του 2021. Και όπως είχε επισημάνει η ΠΑΕ τον περασμένο Ιανουάριο «καθυστερήσεις που μπορεί να βάλουν σε κίνδυνο το χρονοδιάγραμμα και θα καθιστά, πλέον, ανέφικτη την ανακατασκευή του γηπέδου». [σ.σ. Η κατάσταση ενδεχομένως να περιπλακεί ακόμα περισσότερο από τα «απόνερα» του πολέμου
Για το γήπεδο του Άρη και τη διπλή ανάπλαση, το πρότζεκτ είναι σε πολύ αρχικό στάδιο, καθώς ακόμα δεν έχει γίνει ούτε το πρώτο και πολύ σημαντικό βήμα της ανταλλαγής οικοπέδων.
* Σιδηροδρομικά έργα: Για τη σύνδεση της 6ης Προβλήτας του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο και του προαστιακού η διαγωνιστική βρίσκεται σε εξέλιξη και αν όλα εξελιχθούν ομαλά το 2023 θα έχει υπογραφεί η σύμβαση.
* Τέλος αναφορικά με τα υπόλοιπα έργα (Ογκολογικό και νοσοκομείο Παίδων), καθώς και όλα όσα εμπεριέχονται στο σημαντικότατο project του Παράκτιου Μετώπου, δεν πιστεύω να γίνουν σημαντικά βήματα προόδου μέχρι του χρόνου.
* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 03.04.2022
Δεν είναι τόσο από επαγγελματική διαστροφή, όσο από μια αίσθηση υποχρέωσης απέναντι στους αναγνώστες, το να ανοίγω τα κιτάπια με τις σημειώσεις μου, κάθε φορά που επισκέπτεται την περιοχή ο πρωθυπουργός ή μεγάλη αντιπροσωπεία της κυβέρνησης.
Να θυμηθώ τις υποσχέσεις που είχαν δώσει την τελευταία φορά που μας τίμησαν με την παρουσία τους, να ανατρέξω στα οργανογράμματα που είχαν δεσμευτεί να τηρήσουν, να μετρήσω την εξέλιξη των έργων και των διεργασιών που συνέβησαν.
Συνηθίσαμε έναν τέτοιο απολογισμό να τον κάνουμε κάθε Σεπτέμβριο, με αφορμή την άνοδο στην πόλη όλης της κυβέρνησης, όλης της αντιπολίτευσης και γενικά όλου του απαράτ του κράτους των Αθηνών στην… φτωχομάνα Θεσσαλονίκη με την ευκαιρία των εγκαινίων και της λειτουργίας της ΔΕΘ.
Η συνήθεια αυτή αποδείχτηκε ανεπαρκής, καθώς εκείνην την περίοδο τα «τοπικά έργα και λοιπά αναπτυξιακά θέματα», χάνονται μέσα στον κυκεώνα της συνολικής πολιτικής και την σπουδαιότητα του ευρύτερου ενδιαφέροντος των εξαγγελιών της για την οικονομία που παραδοσιακά παρουσιάζονται από το βήμα της ΔΕΘ.
Πέραν τούτου, η αναμφίβολη κοροϊδία που έχει υποστεί η περιοχή μας τις προηγούμενες δεκαετίες, μας έχει κάνει εξόχως δύσπιστους σε απολογισμούς άπαξ του έτους, οι οποίοι μπορούν να φτιασιδώνουν την πραγματικότητα και να κρύβουν τα σκουπίδια κάτω από το χαλί, ή… πίσω από μουσαμάδες και αποφάσεις για… αγορά λεωφορείων οσονούπω.
Στο «δια ταύτα», η σημερινή κυβέρνηση μόνη της έβαλε ψηλά τον πήχη, υποσχόμενη σε όλους τους τόνους, πως από την ανάληψη των καθηκόντων της το 2019 και μέχρι την λήξη της θητείας της το 2023, θα έχει ολοκληρώσει έναν σημαντικό κατάλογο έργων υποδομής κι ανάπτυξης, που χρειάζεται η Κεντρική Μακεδονία για να αναπνεύσει.
Αυτό ήταν το «συμβόλαιο» που υπέγραψε με την πόλη και τους κατοίκους της η κυβέρνηση και από την τήρησή του θα εξαρτηθούν πολλά για την εξέλιξη της σχέσης των δύο μερών στο προσεχές μέλλον.
Γνωρίζοντας καλά πως η πορεία υλοποίησης αυτών των δεσμεύσεων θα καθορίσει εν πολλοίς τον βαθμό της εμπιστοσύνης των Θεσσαλονικέων προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνεργάτες του στα κρίσιμα υπουργεία, η κυβέρνηση προσδιόρισε το εκλογικό έτος 2023, ως χρονικό σημείο τομή σε όλο το πακέτο των έργων που περιλαμβάνονται στις υποσχέσεις της, αποδεχόμενη το στοίχημα.
********************************************************************************************
Ας δούμε, ποια είναι η μέχρι τώρα εξέλιξη της ατζέντας, σύμφωνα με τα στοιχεία που αλίευσα:
* Μετρό: θα λειτουργεί στα τέλη του 2023, τουλάχιστον σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις που δίνει η «Αττικό Μετρό» και οι επικεφαλής του υπουργείου Κώστας Καραμανλής και Γιώργος Καραγιάννης. Το χρονοδιάγραμμα είναι το προσωπικό τους στοίχημα, μετά την στροφή στην αντιμετώπιση των αρχαίων στον σταθμό Βενιζέλου. Τον Ιούνιο συμπληρώνεται ένας χρόνος που τα τρένα πηγαίνουν κι έρχονται κάτω από τη γη, από το Αμαξοστάσιο μέχρι το Σιντριβάνι, η υπουργός Πολιτισμού έρχεται δυο φορές το μήνα στην πόλη για να επιθεωρεί την υπόθεση των αρχαίων και δεν αποκλείεται στο τέλος του 2023 όντως να είναι έτοιμη η βασική γραμμή του μετρό Ντεπό- Βαρδάρη και θα απομένει η επέκταση σε Καλαμαριά (αναφορικά με Δυτική Θεσσαλονίκη και αεροδρόμιο δύσκολα θα τα ζήσουμε…)
* ΟΑΣΘ: Η προσδοκία για ανανέωση του στόλου των οχημάτων κατά 50% μετατίθεται το νωρίτερο για το 2023 αλλά μάλλον δεν θα προλάβει τις εκλογές. Μέχρι τότε, ας βολευτούμε με την «ανάθεση στα ΚΤΕΛ» που πηγαίνει σούπερ και τα λεωφορεία της Λειψίας, που παραμένουν καθηλωμένα στα αμαξοστάσια.
* FlyOver: Στην τελευταία ΔΕΘ ο κ. Μητσοτάκης έλεγε ότι «η επέκταση της περιφερειακής μέσω του FlyOver μπαίνει στην τελική της φάση». Ήταν μάλλον το τέλος της αρχής, γιατί η αρχή του τέλους αργεί. Στις 31 Ιανουαρίου ανακοινώθηκε ο προσωρινός ανάδοχος για το οδικό έργο μέσω ΣΔΙΤ. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Γιώργο Καραγιάννη που τρέχει πεισματικά το project, εργοτάξια θα στηθούν εντός του 2022 (χρόνος κατασκευής 4 έτη), αν δεν ακούσουμε για καθυστερήσεις λόγω αύξησης κόστους πρώτων υλών...
* Οδικά έργα: Μέχρι το καλοκαίρι θα έχει παραδοθεί το περίφημο «ορφανό χιλιόμετρο», του δρόμου Ν. Μουδανιά-Ν. Ποτίδαια, ώστε να ολοκληρωθεί το έργο ύστερα από μια ολόκληρη δεκαετία. (Επιτέλους)
Με καλύτερους ρυθμούς σε σύγκριση με το παρελθόν, αλλά υποδεέστερους μιας σοβαρής χώρας, εξελίσσεται το οδικό έργο Θέρμη-Γαλάτιστα. Μιλάμε για έναν δρόμο 23,5 χλμ. που κατασκευάζεται από το 2013 σε… δόσεις. Την πρώτη τετραετία είχαν κατασκευαστεί 10 χλμ., μετά είχαμε ένα «διάλειμμα» τριών ετών και από το 2020 μέχρι το 2023 θα κατασκευαστούν τα υπολειπόμενα 12,5 χλμ. Μάλιστα τα πρώτα 5χλμ της… δεύτερης δόσης του έργου παραδόθηκαν στην κυκλοφορία σε πανηγυρικό κλίμα, τον περασμένο Δεκέμβριο.
Τέλος του 2023 θα ολοκληρωθεί άλλο ένα «ορφανό», δηλαδή ημιτελές οδικό έργο: το τμήμα του δρόμου που θα συνδέει το λιμάνι με την ΠΑΘΕ. Το συγκεκριμένο έργο άρχισε πριν από δυο δεκαετίες και οι εργασίες στο υπολειπόμενο τμήμα της οδικής γέφυρας (περίπου 1,4 χλμ) εκτελούνται περίπου από τα μέσα του 2021 με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2023. Αναφορικά με τον δρόμο της Έδεσσας (έναν από τους χειρότερους οδικούς άξονες της Ευρώπης), ουδέν νεότερο.
*ΔΕΘ: Οι εργασίες για την ανάπλαση δεν αναμένεται να αρχίσουν πριν τα τέλη του 2023 με στόχο το έργο να ολοκληρωθεί το 2026. Στο μεταξύ ολοκληρώνονται οι προμελέτες και οι μελέτες, αλλά δεν είναι αυτό το δύσκολο. Ο προϋπολογισμός του έργου αναθεωρήθηκε προς τα πάνω κατά 40-50 εκατ. ευρώ (ή 20%-25% σε σχέση με τους αρχικούς υπολογισμούς) εξαιτίας του υψηλού ενεργειακού κόστους και των πληθωριστικών πιέσεων.
Και εδώ θα χρειαστούν ιδιωτικά κεφάλαια, γιατί το έργο θα κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ. Η σημερινή συγκυρία της απόλυτης ασάφειας δεν προσφέρεται για βεβαιότητες, ούτε και για προβλέψεις.
* ThessIntec: Φέτος σύμφωνα με το σχέδιο αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι οριστικές μελέτες και να έχει προχωρήσει η κατασκευή των βασικών έργων υποδομής. Ο στόχος είναι η πρώτη φάση του τεχνολογικού πάρκου Thess INTEC να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2023 και την άνοιξη του 2024 να εγκατασταθούν τα πρώτα ερευνητικά κέντρα και οι startups. Οψόμεθα.
* Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά: Η σύμβαση για τη μετατροπή του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά σε Μητροπολιτικό Πάρκο υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2021, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το φθινόπωρο του… 2023. Στο πρώην στρατόπεδο γίνονται εργασίες διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου και είναι σε εξέλιξη ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για τους ελεύθερους χώρους και το κτίριο στρατωνισμού Α2. Δεν νομίζω να κερδηθεί το εν λόγω στοίχημα.
* Μουσείο Ολοκαυτώματος: Δέκα χρόνια μετά, ακόμα συζητάμε για την επίλυση των χωροταξικών προβλημάτων με το οικόπεδο, ενώ είναι σε εξέλιξη η μουσειολογική μελέτη.
* Γήπεδα ΠΑΟΚ και Άρη: Μπορεί ο ΥΜΑΘ να υποστηρίζει ότι «προχωρούν οι διαδικασίες για το γήπεδο του ΠΑΟΚ, καθώς ενσωματώθηκαν στο φάκελο που στάλθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας οι παρατηρήσεις για τα συνοδά έργα, που είχε ζητήσει η ομάδα» πάντως το Προεδρικό Διάταγμα για το ειδικό χωρικό σχέδιο για τη νέα Τούμπα δεν εκδόθηκε, παρά τις υποσχέσεις ότι αυτό θα συνέβαινε μέχρι τα τέλη του 2021. Και όπως είχε επισημάνει η ΠΑΕ τον περασμένο Ιανουάριο «καθυστερήσεις που μπορεί να βάλουν σε κίνδυνο το χρονοδιάγραμμα και θα καθιστά, πλέον, ανέφικτη την ανακατασκευή του γηπέδου». [σ.σ. Η κατάσταση ενδεχομένως να περιπλακεί ακόμα περισσότερο από τα «απόνερα» του πολέμου
Για το γήπεδο του Άρη και τη διπλή ανάπλαση, το πρότζεκτ είναι σε πολύ αρχικό στάδιο, καθώς ακόμα δεν έχει γίνει ούτε το πρώτο και πολύ σημαντικό βήμα της ανταλλαγής οικοπέδων.
* Σιδηροδρομικά έργα: Για τη σύνδεση της 6ης Προβλήτας του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο και του προαστιακού η διαγωνιστική βρίσκεται σε εξέλιξη και αν όλα εξελιχθούν ομαλά το 2023 θα έχει υπογραφεί η σύμβαση.
* Τέλος αναφορικά με τα υπόλοιπα έργα (Ογκολογικό και νοσοκομείο Παίδων), καθώς και όλα όσα εμπεριέχονται στο σημαντικότατο project του Παράκτιου Μετώπου, δεν πιστεύω να γίνουν σημαντικά βήματα προόδου μέχρι του χρόνου.
* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 03.04.2022
ΣΧΟΛΙΑ