ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τοsca: Ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα

Λίγο πριν το θρυλικό οπερατικό θρίλερ ζωντανέψει στο Φεστιβάλ Επταπυργίου οι συντελεστές του μιλούν στη «ΜτΚ» για τη μεγάλη παραγωγή της διοργάνωσης

 05/07/2021 08:00

Τοsca: Ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα

Βιολέτα Φωτιάδη

Πρόκειται ίσως για το δημοφιλέστερο έργο του λυρικού ρεπερτορίου, είναι η ναυαρχίδα των παραγωγών της φετινής διοργάνωσης του Φεστιβάλ Επταπυργίου και το αποτέλεσμα της σύμπραξης του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, της αντιδημαρχίας Τουρισμού Πολιτισμού του δήμου Θεσσαλονίκης και του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Συνολικά 97 καλλιτέχνες αναγεννούν τη «ντίβα της όπερας» η οποία υπόσχεται να πλημμυρίσει το Επταπύργιο με την υποβλητική μουσική του Giacomo Puccini και να κάνει τους θεατές να μην μπορούν να πάρουν τα μάτια τους από τη σκηνή.

Σύμφωνα με την πρόεδρο και καλλιτεχνική διευθύντρια του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Άννα Μυκωνίου, το συγκεκριμένο έργο επιλέχθηκε ως κεντρική παραγωγή του φεστιβάλ για πολλούς λόγους.

«Η όπερα ‘Τόσκα’ του Puccini είναι από εκείνα τα έργα που λες και είναι γραμμένα για να παρουσιαστούν μέσα σε ένα σκηνικό όπως είναι το βυζαντινό φρούριο του Επταπυργίου. Νομίζω ότι πριν ακόμα τελειώσει το 1ο Φεστιβάλ Επταπυργίου ξέραμε με τον Θανάση Κολαλά ότι στο επόμενο θα κάνουμε ‘Τόσκα’. Και παρά τις δυσκολίες που μας έφερε ο κορονοϊός, καμιά στιγμή δεν νιώσαμε πως λόγω της πανδημίας έπρεπε να κάνουμε περικοπές στον προγραμματισμό μας. Περικοπές στα όνειρα δεν γίνονται. Και η TOSCA, η κορυφαία όπερα του Puccini, αυτό το έργο συνθετικής δεινότητας και μουσικής ωριμότητας με 97 εξαιρετικούς συντελεστές επί σκηνής, δίνει το στίγμα για το τι θέλουμε να είναι το Φεστιβάλ Επταπυργίου».

Τον ομώνυμο ρόλο θα ερμηνεύσει η σοπράνο Σοφία Μητροπούλου η οποία έχει ενώσει και στο παρελθόν τις δυνάμεις της με το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας, το οποίο μάλιστα χαρακτηρίζει και ως «οικογένεια». Αναφερόμενη σε αυτή την παραγωγή, κάνει λόγο για την «πιο σημαντική και δυνατή συνεργασία» τους ενώ όπως και η κ. Μυκωνίου έτσι και εκείνη ονειρευόταν την «Tosca» πολύ πριν την απόφαση της διοργάνωσης.

«Είναι ιδιαίτερη η χαρά μου, που συνεργάζομαι ξανά με τον πολυτάλαντο και άρτια προετοιμασμένο Θανάση Κολαλά, που είχα γνωρίσει το 2016 στην ‘Aida’, στο Μέγαρο Μουσικής. Από τότε ονειρευόμασταν να κάνουμε την Τόσκα μαζί !H Tόσκα είναι ρόλος που όλες οι λυρικοδραματικές-δραματικές σοπράνο ονειρεύονται να τραγουδήσουν, οπότε αισθάνομαι τεράστια χαρά, αλλά και μεγάλη ευθύνη».

Η κ. Μητροπούλου χαρακτηρίζει την Τόσκα ως έναν από τους δυσκολότερους ρόλους που έχει κληθεί να ερμηνεύσει καθώς όπως λέει «απαιτεί μεγάλη φωνητική έκταση και αντοχή και μεγάλη σκηνική άνεση. Είναι μια ντίβα της όπερας, μια γυναίκα με έντονο ταμπεραμέντο, παθιασμένη, ανασφαλής, περήφανη, ζηλιάρα, εύθραυστη, αδύναμη αλλά και δυνατή. Μια ακόμα πρόκληση για μια σοπράνο είναι να μπορέσει να αποδώσει φωνητικά τις δύσκολες δραματικές καταστάσεις και τις συναισθηματικές εξάρσεις, χωρίς όμως να παρασυρθεί από τα συναισθήματα, ώστε να έχει τον έλεγχο του φωνητικού οργάνου».

«Ο ιός κορόνα δυσκολεύει τις μουσικές μας κορώνες»

Την εμβληματική μουσική του Puccini καλούνται να αναβιώσουν τα μέλη της Συμφωνικής Ορχήστρας του δήμου Θεσσαλονίκης υπό την έμπειρη μπαγκέτα της αρχιμουσικού Λίζας Ξανθοπούλου. Η κ. Ξανθοπούλου πιστεύει πως οι Έλληνες και οι Ιταλοί είναι κοντά σαν λαοί και για αυτό «ένας Έλληνας μουσικός μπορεί να νιώσει και να αποδώσει μία τόσο συναισθηματική μουσική ευκολότερα από μουσικούς πολλών άλλων χωρών». Παράλληλα αναφέρεται και στα συναισθήματα που γεννά στην ίδια η σύνθεση του Puccini, η οποία όπως παραδέχεται την ταξιδεύει στον δικό του κόσμο.

«Είναι ορισμένοι άνθρωποι που αν δεν είχαν γεννηθεί δεν θα άφηναν τέτοια κληρονομιά ζωής σε κάθε επόμενη γενιά. Ο Giacomo Puccini έγραψε χρυσές σελίδες μουσικής που θα τέρπουν για πάντα. Εγώ θα χαθώ μέσα στις ώρες αυτές παράστασης. Θα βρίσκομαι στον κόσμο του μεγάλου συνθέτη».

Στρέφοντας το βλέμμα στις πρόβες και τη σκληρή προετοιμασία των μουσικών γι’ αυτό το τόσο απαιτητικό εγχείρημα η αρχιμουσικός τονίζει πως «ο ιός κορόνα δυσκολεύει εδώ και πολύ καιρό τις μουσικές μας κορώνες» και πως «αυτό που ετοιμάζουμε για το κοινό, θα το χαρακτήριζα ως ‘άθλο’».

«Καταρχάς οι μουσικοί της συμφωνικής ορχήστρας πέρασαν μακρά περίοδο καλλιτεχνικής απραξίας και αυτό τους κάνει να υστερούν σε ενάργεια. Κάτι που βέβαια δεν θα γίνει αισθητό καθώς έβαλαν τα δυνατά τους για να χαρίσουν υψηλές επιδόσεις. Αφετέρου ο ορισμός της ορχήστρας είναι ένα ΜΑΖΙ και ένα ΚΟΝΤΑ. Πρώτη φορά στη ζωή μας πρέπει να τηρούμε αποστάσεις μεταξύ μας, αυτοί που, όσο κοντά γίνεται, ψάχναμε να βρεθούμε. Αυτό σημαίνει ότι καταστρατηγείται το βασικό χαρακτηριστικό του ορχηστρικού συνόλου: το να ακούει ο ένας τον άλλον. Επιπλέον οφείλαμε να διαλέξουμε μία διασκευή για ένα σύνολο 30 μουσικών που να μπορέσουν να χωρέσουν με αποστάσεις στην τάφρο του φρουρίου του Επταπυργίου. Η ορχήστρα έπρεπε να κάνει δοκιμές σε διάφορες αίθουσες καθώς στερείται μίας υγειονομικά επιτρεπόμενης αίθουσας δοκιμών. Το Κέντρο Πολιτισμού ποτέ δεν σταμάτησε να κρατάει όλο αυτό το διάστημα τον Πολιτισμό ζωντανό και αυτό κάνει αυτή την προσπάθεια να βγάζει φτερά για να προσεγγίσει μία πολύ καλή ερμηνεία της κοσμαγάπητης αυτής όπερας. Τέλος η διανομή και η σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια πιστεύω πως θα εντυπωσιάσουν και θα επιτύχουν να προσφέρουν υψηλές και βαθιές συγκινήσεις. Σαφώς η σύμπραξη με τον ΚΘΒΕ και τον δήμο Θεσσαλονίκης ονομάζεται ισχύς εν τη ενώσει και εύχομαι να δυναμώνει ο θεσμός του Φεστιβάλ του Επταπυργίου χρόνο με το χρόνο. Προετοιμασία για το έργο-ναυαρχίδα; Πάθος, στόχος, επιτυχία, ευγένεια, ελπίδα, προσφορά. Αυτά βίωσα».

Το Φεστιβάλ Επταπυργίου που θα κρατήσει συντροφιά στο κοινό της πόλης από τις 5 έως τις 29 Ιουλίου συμπεριλαμβάνει στον καμβά των δράσεών του 6 παραγωγές και 10 παραστάσεις.

«Το πρόγραμμα περιλαμβάνει εκτός της Όπερας, μια βραδιά ποίησης και μουσικής αφιερωμένη στον ταξιδευτή ποιητή Νίκο Καββαδία με τον Χρήστο Θηβαίο, την Μαρίζα Κωχ, την Ρίτα Αντωνοπούλου και αφηγητή τον Γρηγόρη Βαλτινό. Μέσα από κείμενα, αφηγήσεις και εμβληματικές μελοποιήσεις θα μυήσουμε τον θεατή μας στο καββαδιακό αγαπημένο σύμπαν. Το Φεστιβάλ Επταπυργίου καθιερώνει από φέτος μια βραδιά αφιερωμένη σε Θεσσαλονικιό δημιουργό και ξεκινάμε με τον Γιώργο Καζαντζή και παρουσιάζουμε τα τραγούδια σταθμό στην καριέρα του. Θα τραγουδήσουν ο Γιώργος Νταλάρας, Βασίλης Λέκκας, ο Παντελής Θαλασσινός, η Φωτεινή Βελετιώτου, ο Κώστας Πρατσινάκης, η Λιζέτα Καλημέρη. Επίσης μια εναλλακτική συναυλία σε ήχους τζαζ, ροκ, για να γνωρίσουμε όλοι τον ‘Μπετόβεν αλλιώς’. Μια συναυλία με την Κρατική Ορχήστρα που θα παρουσιάσει μεταξύ άλλων την σουίτα του Μίκη Θεοδωράκη ‘Ζορμπάς’, για συμφωνική ορχήστρα και σολίστα. Οι δυο τελευταίες συναυλίες προσφέρονται στο κοινό με ελεύθερη είσοδο. Το Φεστιβάλ ολοκληρώνεται με ένα Gala Όπερας με την Όπερα της Αγίας Πετρούπολης και 8 σολίστ με διεθνή καριέρα», καταλήγει η κ. Μυκωνίου και εκφράζει την αισιοδοξία της για την επιτυχία της διοργάνωσης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 4 Ιουλίου 2021

Πρόκειται ίσως για το δημοφιλέστερο έργο του λυρικού ρεπερτορίου, είναι η ναυαρχίδα των παραγωγών της φετινής διοργάνωσης του Φεστιβάλ Επταπυργίου και το αποτέλεσμα της σύμπραξης του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, της αντιδημαρχίας Τουρισμού Πολιτισμού του δήμου Θεσσαλονίκης και του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Συνολικά 97 καλλιτέχνες αναγεννούν τη «ντίβα της όπερας» η οποία υπόσχεται να πλημμυρίσει το Επταπύργιο με την υποβλητική μουσική του Giacomo Puccini και να κάνει τους θεατές να μην μπορούν να πάρουν τα μάτια τους από τη σκηνή.

Σύμφωνα με την πρόεδρο και καλλιτεχνική διευθύντρια του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Άννα Μυκωνίου, το συγκεκριμένο έργο επιλέχθηκε ως κεντρική παραγωγή του φεστιβάλ για πολλούς λόγους.

«Η όπερα ‘Τόσκα’ του Puccini είναι από εκείνα τα έργα που λες και είναι γραμμένα για να παρουσιαστούν μέσα σε ένα σκηνικό όπως είναι το βυζαντινό φρούριο του Επταπυργίου. Νομίζω ότι πριν ακόμα τελειώσει το 1ο Φεστιβάλ Επταπυργίου ξέραμε με τον Θανάση Κολαλά ότι στο επόμενο θα κάνουμε ‘Τόσκα’. Και παρά τις δυσκολίες που μας έφερε ο κορονοϊός, καμιά στιγμή δεν νιώσαμε πως λόγω της πανδημίας έπρεπε να κάνουμε περικοπές στον προγραμματισμό μας. Περικοπές στα όνειρα δεν γίνονται. Και η TOSCA, η κορυφαία όπερα του Puccini, αυτό το έργο συνθετικής δεινότητας και μουσικής ωριμότητας με 97 εξαιρετικούς συντελεστές επί σκηνής, δίνει το στίγμα για το τι θέλουμε να είναι το Φεστιβάλ Επταπυργίου».

Τον ομώνυμο ρόλο θα ερμηνεύσει η σοπράνο Σοφία Μητροπούλου η οποία έχει ενώσει και στο παρελθόν τις δυνάμεις της με το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας, το οποίο μάλιστα χαρακτηρίζει και ως «οικογένεια». Αναφερόμενη σε αυτή την παραγωγή, κάνει λόγο για την «πιο σημαντική και δυνατή συνεργασία» τους ενώ όπως και η κ. Μυκωνίου έτσι και εκείνη ονειρευόταν την «Tosca» πολύ πριν την απόφαση της διοργάνωσης.

«Είναι ιδιαίτερη η χαρά μου, που συνεργάζομαι ξανά με τον πολυτάλαντο και άρτια προετοιμασμένο Θανάση Κολαλά, που είχα γνωρίσει το 2016 στην ‘Aida’, στο Μέγαρο Μουσικής. Από τότε ονειρευόμασταν να κάνουμε την Τόσκα μαζί !H Tόσκα είναι ρόλος που όλες οι λυρικοδραματικές-δραματικές σοπράνο ονειρεύονται να τραγουδήσουν, οπότε αισθάνομαι τεράστια χαρά, αλλά και μεγάλη ευθύνη».

Η κ. Μητροπούλου χαρακτηρίζει την Τόσκα ως έναν από τους δυσκολότερους ρόλους που έχει κληθεί να ερμηνεύσει καθώς όπως λέει «απαιτεί μεγάλη φωνητική έκταση και αντοχή και μεγάλη σκηνική άνεση. Είναι μια ντίβα της όπερας, μια γυναίκα με έντονο ταμπεραμέντο, παθιασμένη, ανασφαλής, περήφανη, ζηλιάρα, εύθραυστη, αδύναμη αλλά και δυνατή. Μια ακόμα πρόκληση για μια σοπράνο είναι να μπορέσει να αποδώσει φωνητικά τις δύσκολες δραματικές καταστάσεις και τις συναισθηματικές εξάρσεις, χωρίς όμως να παρασυρθεί από τα συναισθήματα, ώστε να έχει τον έλεγχο του φωνητικού οργάνου».

«Ο ιός κορόνα δυσκολεύει τις μουσικές μας κορώνες»

Την εμβληματική μουσική του Puccini καλούνται να αναβιώσουν τα μέλη της Συμφωνικής Ορχήστρας του δήμου Θεσσαλονίκης υπό την έμπειρη μπαγκέτα της αρχιμουσικού Λίζας Ξανθοπούλου. Η κ. Ξανθοπούλου πιστεύει πως οι Έλληνες και οι Ιταλοί είναι κοντά σαν λαοί και για αυτό «ένας Έλληνας μουσικός μπορεί να νιώσει και να αποδώσει μία τόσο συναισθηματική μουσική ευκολότερα από μουσικούς πολλών άλλων χωρών». Παράλληλα αναφέρεται και στα συναισθήματα που γεννά στην ίδια η σύνθεση του Puccini, η οποία όπως παραδέχεται την ταξιδεύει στον δικό του κόσμο.

«Είναι ορισμένοι άνθρωποι που αν δεν είχαν γεννηθεί δεν θα άφηναν τέτοια κληρονομιά ζωής σε κάθε επόμενη γενιά. Ο Giacomo Puccini έγραψε χρυσές σελίδες μουσικής που θα τέρπουν για πάντα. Εγώ θα χαθώ μέσα στις ώρες αυτές παράστασης. Θα βρίσκομαι στον κόσμο του μεγάλου συνθέτη».

Στρέφοντας το βλέμμα στις πρόβες και τη σκληρή προετοιμασία των μουσικών γι’ αυτό το τόσο απαιτητικό εγχείρημα η αρχιμουσικός τονίζει πως «ο ιός κορόνα δυσκολεύει εδώ και πολύ καιρό τις μουσικές μας κορώνες» και πως «αυτό που ετοιμάζουμε για το κοινό, θα το χαρακτήριζα ως ‘άθλο’».

«Καταρχάς οι μουσικοί της συμφωνικής ορχήστρας πέρασαν μακρά περίοδο καλλιτεχνικής απραξίας και αυτό τους κάνει να υστερούν σε ενάργεια. Κάτι που βέβαια δεν θα γίνει αισθητό καθώς έβαλαν τα δυνατά τους για να χαρίσουν υψηλές επιδόσεις. Αφετέρου ο ορισμός της ορχήστρας είναι ένα ΜΑΖΙ και ένα ΚΟΝΤΑ. Πρώτη φορά στη ζωή μας πρέπει να τηρούμε αποστάσεις μεταξύ μας, αυτοί που, όσο κοντά γίνεται, ψάχναμε να βρεθούμε. Αυτό σημαίνει ότι καταστρατηγείται το βασικό χαρακτηριστικό του ορχηστρικού συνόλου: το να ακούει ο ένας τον άλλον. Επιπλέον οφείλαμε να διαλέξουμε μία διασκευή για ένα σύνολο 30 μουσικών που να μπορέσουν να χωρέσουν με αποστάσεις στην τάφρο του φρουρίου του Επταπυργίου. Η ορχήστρα έπρεπε να κάνει δοκιμές σε διάφορες αίθουσες καθώς στερείται μίας υγειονομικά επιτρεπόμενης αίθουσας δοκιμών. Το Κέντρο Πολιτισμού ποτέ δεν σταμάτησε να κρατάει όλο αυτό το διάστημα τον Πολιτισμό ζωντανό και αυτό κάνει αυτή την προσπάθεια να βγάζει φτερά για να προσεγγίσει μία πολύ καλή ερμηνεία της κοσμαγάπητης αυτής όπερας. Τέλος η διανομή και η σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια πιστεύω πως θα εντυπωσιάσουν και θα επιτύχουν να προσφέρουν υψηλές και βαθιές συγκινήσεις. Σαφώς η σύμπραξη με τον ΚΘΒΕ και τον δήμο Θεσσαλονίκης ονομάζεται ισχύς εν τη ενώσει και εύχομαι να δυναμώνει ο θεσμός του Φεστιβάλ του Επταπυργίου χρόνο με το χρόνο. Προετοιμασία για το έργο-ναυαρχίδα; Πάθος, στόχος, επιτυχία, ευγένεια, ελπίδα, προσφορά. Αυτά βίωσα».

Το Φεστιβάλ Επταπυργίου που θα κρατήσει συντροφιά στο κοινό της πόλης από τις 5 έως τις 29 Ιουλίου συμπεριλαμβάνει στον καμβά των δράσεών του 6 παραγωγές και 10 παραστάσεις.

«Το πρόγραμμα περιλαμβάνει εκτός της Όπερας, μια βραδιά ποίησης και μουσικής αφιερωμένη στον ταξιδευτή ποιητή Νίκο Καββαδία με τον Χρήστο Θηβαίο, την Μαρίζα Κωχ, την Ρίτα Αντωνοπούλου και αφηγητή τον Γρηγόρη Βαλτινό. Μέσα από κείμενα, αφηγήσεις και εμβληματικές μελοποιήσεις θα μυήσουμε τον θεατή μας στο καββαδιακό αγαπημένο σύμπαν. Το Φεστιβάλ Επταπυργίου καθιερώνει από φέτος μια βραδιά αφιερωμένη σε Θεσσαλονικιό δημιουργό και ξεκινάμε με τον Γιώργο Καζαντζή και παρουσιάζουμε τα τραγούδια σταθμό στην καριέρα του. Θα τραγουδήσουν ο Γιώργος Νταλάρας, Βασίλης Λέκκας, ο Παντελής Θαλασσινός, η Φωτεινή Βελετιώτου, ο Κώστας Πρατσινάκης, η Λιζέτα Καλημέρη. Επίσης μια εναλλακτική συναυλία σε ήχους τζαζ, ροκ, για να γνωρίσουμε όλοι τον ‘Μπετόβεν αλλιώς’. Μια συναυλία με την Κρατική Ορχήστρα που θα παρουσιάσει μεταξύ άλλων την σουίτα του Μίκη Θεοδωράκη ‘Ζορμπάς’, για συμφωνική ορχήστρα και σολίστα. Οι δυο τελευταίες συναυλίες προσφέρονται στο κοινό με ελεύθερη είσοδο. Το Φεστιβάλ ολοκληρώνεται με ένα Gala Όπερας με την Όπερα της Αγίας Πετρούπολης και 8 σολίστ με διεθνή καριέρα», καταλήγει η κ. Μυκωνίου και εκφράζει την αισιοδοξία της για την επιτυχία της διοργάνωσης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 4 Ιουλίου 2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία