Τραγωδία στα Τέμπη: Γνώριζε ο μοιραίος σταθμάρχης, αλλά δεν ακολούθησε τη διαδικασία...
02/04/2023 15:12
02/04/2023 15:12
Ο κωδικός «1» αναφέρεται στη διαδικασία της αυτόματης χάραξης, δηλαδή της όδευσης των αμαξοστοιχιών στις κατάλληλες γραμμές μέσω ηλεκτρονικών χειρισμών από τον σταθμάρχη. Πολύ σχηματικά, η αυτόματη χάραξη ενός σιδηροδρομικού δρομολογίου είναι μια «συνταγή» αυτοματοποιημένων ενεργειών, η οποία εξασφαλίζει ότι βρίσκονται στη σωστή θέση όλα τα κρίσιμα «κλειδιά» - δηλαδή οι συνδέσεις των σιδηροτροχιών προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση.
Συνεπώς, περίπου όπως ισχύει με τον αυτόματο πιλότο των αεροσκαφών, ο προγραμματισμός της αυτόματης χάραξης ελαχιστοποιεί, ιδανικά εκμηδενίζει, το ανθρώπινο λάθος. Οι κινήσεις του Βασίλη Σαμαρά στη διάρκεια των προηγούμενων βαρδιών του αλλά και τη νύχτα του δυστυχήματος είναι καταγεγραμμένες σε έγγραφο της επιθεώρησης κυκλοφορίας των συρμών ΟΣΕ στον σταθμό της Λάρισας, το οποίο έχει στη διάθεσή του το «Πρώτο ΘΕΜΑ».
Πρόκειται για ένα αντίγραφο του μητρώου ενεργειών, το οποίο ενημερώνεται αυτομάτως, καθώς όλες οι εντολές του σταθμάρχη καταχωρούνται την ίδια στιγμή που εισέρχονται στο σύστημα. Οταν, λοιπόν, στη στήλη με επικεφαλίδα «Κατάσταση μεταβλητής» σημειώνεται ο αριθμός 1, τότε ο εκάστοτε ελεγκτής αναγνωρίζει αμέσως ότι η καταχώρηση δηλώνει πως έγιναν χειρισμοί αυτόματης χάραξης.
Επομένως, είναι δεδομένο ότι ο Βασίλης Σαμαράς ολοκλήρωσε 84 φορές το πρωτόκολλο της αυτόματης χάραξης για τη διευθέτηση των συρμών στον τομέα ευθύνης του. Για κάποιο λόγο, που παραμένει άγνωστος έως σήμερα, ο Βασίλης Σαμαράς πήρε την απόφαση να κατευθύνει τα τρένα χειροκίνητα, παρακάμπτοντας τον τοπικό πίνακα σηματοδότησης που είχε στη διάθεσή του. Το αποτέλεσμα αυτής της επιλογής ήταν η φριχτή καταστροφή στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς.
Πηγή: protothema.gr
Ο κωδικός «1» αναφέρεται στη διαδικασία της αυτόματης χάραξης, δηλαδή της όδευσης των αμαξοστοιχιών στις κατάλληλες γραμμές μέσω ηλεκτρονικών χειρισμών από τον σταθμάρχη. Πολύ σχηματικά, η αυτόματη χάραξη ενός σιδηροδρομικού δρομολογίου είναι μια «συνταγή» αυτοματοποιημένων ενεργειών, η οποία εξασφαλίζει ότι βρίσκονται στη σωστή θέση όλα τα κρίσιμα «κλειδιά» - δηλαδή οι συνδέσεις των σιδηροτροχιών προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση.
Συνεπώς, περίπου όπως ισχύει με τον αυτόματο πιλότο των αεροσκαφών, ο προγραμματισμός της αυτόματης χάραξης ελαχιστοποιεί, ιδανικά εκμηδενίζει, το ανθρώπινο λάθος. Οι κινήσεις του Βασίλη Σαμαρά στη διάρκεια των προηγούμενων βαρδιών του αλλά και τη νύχτα του δυστυχήματος είναι καταγεγραμμένες σε έγγραφο της επιθεώρησης κυκλοφορίας των συρμών ΟΣΕ στον σταθμό της Λάρισας, το οποίο έχει στη διάθεσή του το «Πρώτο ΘΕΜΑ».
Πρόκειται για ένα αντίγραφο του μητρώου ενεργειών, το οποίο ενημερώνεται αυτομάτως, καθώς όλες οι εντολές του σταθμάρχη καταχωρούνται την ίδια στιγμή που εισέρχονται στο σύστημα. Οταν, λοιπόν, στη στήλη με επικεφαλίδα «Κατάσταση μεταβλητής» σημειώνεται ο αριθμός 1, τότε ο εκάστοτε ελεγκτής αναγνωρίζει αμέσως ότι η καταχώρηση δηλώνει πως έγιναν χειρισμοί αυτόματης χάραξης.
Επομένως, είναι δεδομένο ότι ο Βασίλης Σαμαράς ολοκλήρωσε 84 φορές το πρωτόκολλο της αυτόματης χάραξης για τη διευθέτηση των συρμών στον τομέα ευθύνης του. Για κάποιο λόγο, που παραμένει άγνωστος έως σήμερα, ο Βασίλης Σαμαράς πήρε την απόφαση να κατευθύνει τα τρένα χειροκίνητα, παρακάμπτοντας τον τοπικό πίνακα σηματοδότησης που είχε στη διάθεσή του. Το αποτέλεσμα αυτής της επιλογής ήταν η φριχτή καταστροφή στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς.
Πηγή: protothema.gr
ΣΧΟΛΙΑ