ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τραμπ 2.0: Το τσουνάμι των δασμών δεν θα «πνίξει» τους εξαγωγείς της Βόρειας Ελλάδας

Η σημασία της αγοράς των ΗΠΑ για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις - Η ακτινογραφία των εξαγωγών της Ελλάδας και το στοίχημα… αξίας 120 δισ. ευρώ με ορίζοντα το 2028

 21/11/2024 07:00

Τραμπ 2.0: Το τσουνάμι των δασμών δεν θα «πνίξει» τους εξαγωγείς της Βόρειας Ελλάδας

Στέφανος Μαχτσίρας

Mε ψυχραιμία και συγκρατημένη αισιοδοξία αντιμετωπίζουν για την ώρα οι εξαγωγείς της Βόρειας Ελλάδας τον εμπορικό πόλεμο των δασμών μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης, που επί της ουσίας έχει προαναγγείλει και ατύπως κηρύξει ο νέος Αμερικανός Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ.

Ο δασμός είναι φόρος επί των εισαγωγών ή των εξαγωγών αγαθών μεταξύ χωρών. Οι δασμοί είναι μία μορφή ρύθμισης του εξωτερικού εμπορίου και μία πολιτική που φορολογεί τα ξένα προϊόντα, για να ενθαρρύνει ή να διαφυλάξει την εγχώρια βιομηχανία.

Οι εξαγωγές της Ελλάδας προς τις ΗΠΑ έφτασαν πέρσι τα 2,1 δισ. ευρώ σε σύνολο εξαγωγών προϊόντων 50 δισ. ευρώ, δηλαδή 4,2%.Το ποσοστό μπορεί να φαίνεται μικρό, αλλά δεν είναι καθόλου αμελητέο, καθώς οι ΗΠΑ είναι η τρίτη μεγαλύτερη «δεξαμενή» των ελληνικών εξαγωγών μετά την Ιταλία (6 δισ. ευρώ) και την Γερμανία (3,5 δισ. ευρώ).

Και αυτό ενώ το διμερές εμπόριο, που σήμερα φτάνει στα 3,6 δισ. ευρώ, έχει συρρικνωθεί σημαντικά τα τελευταία δύο χρόνια κατά 36%, λόγω των διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα, την αύξηση των ναύλων και τα τεράστια προβλήματα που έχουν προκληθεί με τη διακίνηση των κοντέινερ. Τη διετία 2022 και το 2023 οι συναλλαγές (εξαγωγές, εισαγωγές) έφταναν στα 4,4 δισ. ευρώ.

Ισχυρή εξαγωγική δύναμη η Κ. Μακεδονία

Οι εξαγωγείς της Βόρειας Ελλάδας θεωρούν πως τα τρόφιμα που εξάγονται στις ΗΠΑ -αν δεν είναι οριζόντια η επιβολή δασμών- θα τύχουν ευνοϊκής αντιμετώπισης, όπως στην πρώτη θητεία του Αμερικανού Προέδρου, όταν είχαν εξαιρεθεί το ελαιόλαδο και η φέτα, το βαρύ πυροβολικό δηλαδή των εξαγωγών μας.

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι πρώτη πανελλαδικά σε αγροτική παραγωγή, όπως και στις εξαγωγές τροφίμων και αγροτικών προϊόντων, με ένα από τα πιο πλούσια καλάθια αγροτικών προϊόντων στη χώρα και με το ποσοστό της αγροτικής οικονομίας στο ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας να κινείται σταθερά σε επίπεδο άνω του 25%. Επίσης, ο πρωτογενής τομέας της Κεντρικής Μακεδονίας συμμετέχει κατά 26% στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία του πρωτογενούς τομέα σε επίπεδο χώρας.

Στο top 10 των προορισμών των προϊόντων της Κεντρικής Μακεδονίας βρίσκονται η Βόρεια Μακεδονία που απορροφά το 11,1% αυτών, η Γερμανία (9,7%), η Βουλγαρία (9,2%), η Τουρκία (5,2%), η Ιταλία (5%), οι ΗΠΑ(4%), η Ρουμανία (3,8%), το Ηνωμένο Βασίλειο (3,8%), η Κύπρος (3,7%) και η Σερβία (2,7%).

Αναφορικά με τα προϊόντα που εξάγει, τη μερίδα του λέοντος καταλαμβάνουν τα τρόφιμα με 32,1%, τα πετρελαιοειδή με 13,4%, προϊόντα κλωστοϋφαντουργίας και ένδυσης με 11,6%, χημικά και πλαστικά με 11,3%, μέταλλα με 9,5% και το 22,1% που αφορά άλλα προϊόντα.

Τι εξάγουμε στις ΗΠΑ

Ωστόσο, σε μεγάλο βαθμό οι ελληνικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ αφορούν νωπά ή επεξεργασμένα τρόφιμα και προϊόντα πρωτογενούς παραγωγής, τα οποία οι Έλληνες εξαγωγείς εκτιμούν ή ελπίζουν ότι θα εξαιρεθούν από τους νέους δασμούς και από το νέο μέτωπο του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ-Ευρώπης, που αναμένεται να εστιαστεί στην αυτοκινητοβιομηχανία και στη Γερμανία με τη χώρα μας… να την γλιτώνει, αν και δεδομένου του απρόβλεπτου χαρακτήρα του Τραμπ δεν μπορεί να αποκλειστεί τίποτα.

Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Ελλήνων Εξαγωγών (ΣΕΒΕ) η Ελλάδα εξάγει στις ΗΠΑ:

-Παράγωγα ορυκτών καυσίμων-ασφαλτώδεις ύλες: 400 εκατομμύρια ευρώ.

-Παρασκευάσματα λαχανικών και φρούτων: 280 εκατομμύρια ευρώ.

-Λίπη και έλαια (π.χ. ελαιόλαδο): 77 εκατομμύρια ευρώ.

-Γαλακτοκομικά (π.χ. φέτα): 68 εκατομμύρια ευρώ.

-Αργίλιο: 110 εκατομμύρια ευρώ.

-Πλαστικές ύλες: 48 εκατομμύρια ευρώ.

-Αλάτι, θείο, γύψος, ασβέστης: 36 εκατομμύρια ευρώ.

-Ψάρια: 30 εκατομμύρια ευρώ.

-Ποτά: 23 εκατομμύρια ευρώ.

-Καρποί: 37 εκατομμύρια ευρώ.

Ο Τραμπ, βάσει τουλάχιστον όσων έλεγε προεκλογικά, θα επιβάλλει δασμούς από 10%-20% στα προϊόντα που εισάγονται στις ΗΠΑ από την Ευρώπη και 60% στα προϊόντα από την Κίνα σε μία προσπάθεια να τονωθεί η εγχώρια παραγωγή και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και παράλληλα να ενισχυθούν τα δημόσια έσοδα, ώστε να υλοποιήσει τις φορολογικές ελαφρύνσεις που έχει τάξει.

Δεν έχει διευκρινιστεί αν η επιβολή των δασμών θα είναι οριζόντια ή θα υπάρξουν εξαιρέσεις, όπως και στην πρώτη θητεία Τραμπ, όταν το κύριο βάρος του προστατευτισμού έπεσε στις εμπορικές σχέσεις με την Κίνα. Σίγουρα «στη δίνη του κυκλώνα» θα βρεθούν η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και οι εταιρείες παραγωγής βιομηχανικού εξοπλισμού.

Η Ελλάδα δεν διαθέτει τέτοια προϊόντα, παρά μόνο προϊόντα από τον ευρύτερο κλάδο των τροφίμων (φέτα, γαλακτοκομικά, ελαιόλαδο) τα οποία εκτιμάται ότι, αν δεν είναι οριζόντια η επιβολή δασμών, θα εξαιρεθούν, όπως και στην πρώτη θητεία Τραμπ, ενώ εξάγει και καύσιμα, τα οποία όμως αντιπροσωπεύουν μικρό ποσοστό τζίρου στις εταιρείες που τα προμηθεύουν με αποτέλεσμα οι δασμοί να μη «ζημιώσουν» ιδιαίτερα τον ισολογισμό τους.

Το American dream της φέτας

Η αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών δεν αφήνει διόλου αδιάφορες τις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες. Όχι τόσο για τις εξαγόμενες ποσότητες, δεδομένου ότι ακόμη είναι περιορισμένες, όσο κυρίως για το μέγεθος της αγοράς και τις δυνατότητες που παρέχει.

Είναι ενδεικτικό ότι οι εξαγωγές γιαουρτιού είναι ελάχιστες -προς το παρόν τουλάχιστον- όμως αντιθέτως οι εξαγωγές φέτας παρότι είναι μικρές δεν είναι αμελητέες.

Η αγορά των ΗΠΑ είναι τέταρτη αγορά εξαγόμενης φέτας -εξάγονται περίπου 5.000 τόνοι ετησίως και μάλιστα αναπτύσσονται με υψηλούς ρυθμούς. Το 2023 οι ελληνικές εξαγωγές φέτας έτρεχαν με 12% και στο πρώτο εξάμηνο του 2024 με 10%. Πρώτη είναι η αγορά της Γερμανίας, ακολουθεί της Ιταλίας και στην τρίτη θέση έρχεται η Γαλλία.

Η Κρι Κρι δείχνει τον δρόμο

Η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι, επεκτείνει τις δραστηριότητές της στις ΗΠΑ, ξεκινώντας τη διαδρομή της από τα σούπερ μάρκετ του Τέξας, με όχημα το Greek Frozen Yogurt.

Το λανσάρισμα του Kri Kri Frozen Yogurt στις ΗΠΑ πραγματοποιείται μετά από την πολύ επιτυχημένη συμμετοχή της εταιρείας τόσο στη Διεθνή Έκθεση IDDBA στο Χιούστον του Τέξας τον Ιούνιο όσο και στη Newtopia στο Ντένβερ του Κολοράντο τον Αύγουστο. Και στις δύο αυτές διοργανώσεις, η Κρι Κρι αποκόμισε ιδιαίτερα θετικά σχόλια για τα προϊόντα της.

Η εταιρεία πραγματοποιεί την είσοδό της στις ΗΠΑ με μία προϊοντική γκάμα που περιλαμβάνει μία ποικιλία γεύσεων και συσκευασιών.

Το ελληνικό γιαούρτι εδώ και μία δεκαετία γνωρίζει τεράστια επιτυχία στην αγορά των ΗΠΑ και ξεπερνά σε αξία τα 3 δισ. $, αποτελώντας μία τεράστια ευκαιρία ανάπτυξης για την Κρι Κρι.

Μάλιστα, η Κρι Κρι είναι η μοναδική εταιρεία παγκοσμίως που χρησιμοποιεί το δικό της αυθεντικό ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι στην παραγωγή του Greek Frozen Yogurt, ενισχύοντας έτσι το συγκριτικό της πλεονέκτημα.

Τα 5 σημεία «κλειδιά»

01

Με τις λιγότερες δυνατές απώλειες εκτιμούν οι εξαγωγείς της Βόρειας Ελλάδας πως θα διέλθει το επιχειρείν από τη στενωπό των δασμών του Τραμπ.

02

Οι ελληνικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ αφορούν κυρίως νωπά ή επεξεργασμένα τρόφιμα τα οποία μάλλον θα εξαιρεθούν από τους δασμούς.

03

Αποφασιστικής σημασίας για την Κεντρική Μακεδονία αποτελεί η αγορά των ΗΠΑ με τα περιθώρια ανάπτυξης να είναι τεράστια.

04

Στο στόχαστρο των ελληνικών γαλακτοβιομηχανιών έχει μπει η αγορά των ΗΠΑ με τη φέτα να χτίζει σταδιακά το δικό της «νόστιμο» success story.

05

Η αύξηση των εξαγωγών (στόχος να αγγίξουν σε αξία τα 120 δισ. ευρώ, μαζί με τα τουριστικά έσοδα, μέχρι το 2028) συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την αλλαγή του παραγωγικού υποδείγματος της χώρας, ένα κρίσιμο στοίχημα που θα κρίνει την εδραίωση μίας ισχυρής οικονομίας.

Το παλεύουν εν μέσω αντίξοων συνθηκών οι εξαγωγές

Οι εξαγωγές της Ελλάδας κατέγραψαν μείωση τον Σεπτέμβριο του 2024 με συνολική αξία στα 4,115 δισ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση κατά 4,6% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που ανέλυσε το ΙΕΕΣ του ΣΕΒΕ.

Αν και το γενικότερο κλίμα ήταν αρνητικό, ο τομέας των τροφίμων, των ποτών/καπνών και των πρώτων υλών επέδειξε ανθεκτικότητα, παρουσιάζοντας αύξηση στις εξαγωγές του. Αντίθετα, οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 2,1%, εντείνοντας το εμπορικό έλλειμμα για τον μήνα.

Στο πλαίσιο αυτό μικρή μείωση καταγράφηκε στις εξαγωγές τον Σεπτέμβριο του 2024. Συγκεκριμένα, η συνολική αξία των εξαγωγών αγαθών ανήλθε στα 4.115,6 εκατ. ευρώ, έναντι 4.315,5 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2023, με τη μείωση να φτάνει στα 199,9 εκατ. ευρώ, ή 4,6%.

Αντίθετη τάση καταγράφηκε στις εισαγωγές, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 2,1%, ανερχόμενες σε 7.173,3 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2024, σε σύγκριση με 7.024,4 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2023. Ως εκ τούτου, το εμπορικό ισοζύγιο παρατηρήθηκε μειωμένο κατά 348,8 εκατ. ευρώ, δηλαδή 12,9%.

Αν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή, η κατάσταση του εμπορικού ισοζυγίου δεν αλλάζει δραματικά. Οι εξαγωγές έφτασαν τα 26.763,8 εκατ. ευρώ (ελάχιστα βελτιωμένες κατά 85 εκατ. ευρώ), οι εισαγωγές τα 47.006,0 εκατ. ευρώ (αυξημένες κατά 1.284,1 εκατ. ευρώ) και το εμπορικό έλλειμμα διαμορφώθηκε στα 20.424,2 εκατ. ευρώ (επιβαρυμένο κατά 6,3%).

Ανοίγουν την όρεξη τα τρόφιμα

Σε κλαδικό επίπεδο παρατηρείται, για μία ακόμα φορά, αύξηση στον κλάδο των τροφίμων, των πρώτων υλών και των ποτών και καπνών σε σχέση με τις εξαγωγές του αντίστοιχου διαστήματος του προηγούμενου έτους (Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2023).

Πιο αναλυτικά, η κατηγορία των πετρελαιοειδών κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση κατά 603,6 εκατ. ευρώ, δηλαδή 4,9%. Αντίθετα, οι εξαγωγές τροφίμων αυξήθηκαν κατά 7,7% (€436,9 εκατ.) και οι εξαγωγές των ποτών-καπνών κατέγραψαν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση κατά 9,4%.

Οι κατηγορίες των βιομηχανικών, των διαφόρων βιομηχανικών και μηχανημάτων-οχημάτων παρουσίασαν μικρότερες πτώσεις, κατά 5,1%, 2,4% και 2,8% αντίστοιχα, ενώ εντυπωσιακή μείωση σημειώθηκε στα λίπη-έλαια κατά 36,1%.

Υπό αυτό το πρίσμα, σε τροχιά δυναμικής ανόδου αναμένεται να κινηθούν οι ελληνικές εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών τα επόμενα χρόνια, αγγίζοντας τα 120 δισ. ευρώ (συνυπολογίζοντας και τα τουριστικά έσοδα) ή το 60% του ΑΕΠ της χώρας έως το 2028, στόχος που σίγουρα απαιτεί άλματα από τους εξαγωγείς με δυναμική διείσδυση σε νέες αγορές για να επιτευχθεί.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17.11.2024

Mε ψυχραιμία και συγκρατημένη αισιοδοξία αντιμετωπίζουν για την ώρα οι εξαγωγείς της Βόρειας Ελλάδας τον εμπορικό πόλεμο των δασμών μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης, που επί της ουσίας έχει προαναγγείλει και ατύπως κηρύξει ο νέος Αμερικανός Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ.

Ο δασμός είναι φόρος επί των εισαγωγών ή των εξαγωγών αγαθών μεταξύ χωρών. Οι δασμοί είναι μία μορφή ρύθμισης του εξωτερικού εμπορίου και μία πολιτική που φορολογεί τα ξένα προϊόντα, για να ενθαρρύνει ή να διαφυλάξει την εγχώρια βιομηχανία.

Οι εξαγωγές της Ελλάδας προς τις ΗΠΑ έφτασαν πέρσι τα 2,1 δισ. ευρώ σε σύνολο εξαγωγών προϊόντων 50 δισ. ευρώ, δηλαδή 4,2%.Το ποσοστό μπορεί να φαίνεται μικρό, αλλά δεν είναι καθόλου αμελητέο, καθώς οι ΗΠΑ είναι η τρίτη μεγαλύτερη «δεξαμενή» των ελληνικών εξαγωγών μετά την Ιταλία (6 δισ. ευρώ) και την Γερμανία (3,5 δισ. ευρώ).

Και αυτό ενώ το διμερές εμπόριο, που σήμερα φτάνει στα 3,6 δισ. ευρώ, έχει συρρικνωθεί σημαντικά τα τελευταία δύο χρόνια κατά 36%, λόγω των διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα, την αύξηση των ναύλων και τα τεράστια προβλήματα που έχουν προκληθεί με τη διακίνηση των κοντέινερ. Τη διετία 2022 και το 2023 οι συναλλαγές (εξαγωγές, εισαγωγές) έφταναν στα 4,4 δισ. ευρώ.

Ισχυρή εξαγωγική δύναμη η Κ. Μακεδονία

Οι εξαγωγείς της Βόρειας Ελλάδας θεωρούν πως τα τρόφιμα που εξάγονται στις ΗΠΑ -αν δεν είναι οριζόντια η επιβολή δασμών- θα τύχουν ευνοϊκής αντιμετώπισης, όπως στην πρώτη θητεία του Αμερικανού Προέδρου, όταν είχαν εξαιρεθεί το ελαιόλαδο και η φέτα, το βαρύ πυροβολικό δηλαδή των εξαγωγών μας.

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι πρώτη πανελλαδικά σε αγροτική παραγωγή, όπως και στις εξαγωγές τροφίμων και αγροτικών προϊόντων, με ένα από τα πιο πλούσια καλάθια αγροτικών προϊόντων στη χώρα και με το ποσοστό της αγροτικής οικονομίας στο ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας να κινείται σταθερά σε επίπεδο άνω του 25%. Επίσης, ο πρωτογενής τομέας της Κεντρικής Μακεδονίας συμμετέχει κατά 26% στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία του πρωτογενούς τομέα σε επίπεδο χώρας.

Στο top 10 των προορισμών των προϊόντων της Κεντρικής Μακεδονίας βρίσκονται η Βόρεια Μακεδονία που απορροφά το 11,1% αυτών, η Γερμανία (9,7%), η Βουλγαρία (9,2%), η Τουρκία (5,2%), η Ιταλία (5%), οι ΗΠΑ(4%), η Ρουμανία (3,8%), το Ηνωμένο Βασίλειο (3,8%), η Κύπρος (3,7%) και η Σερβία (2,7%).

Αναφορικά με τα προϊόντα που εξάγει, τη μερίδα του λέοντος καταλαμβάνουν τα τρόφιμα με 32,1%, τα πετρελαιοειδή με 13,4%, προϊόντα κλωστοϋφαντουργίας και ένδυσης με 11,6%, χημικά και πλαστικά με 11,3%, μέταλλα με 9,5% και το 22,1% που αφορά άλλα προϊόντα.

Τι εξάγουμε στις ΗΠΑ

Ωστόσο, σε μεγάλο βαθμό οι ελληνικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ αφορούν νωπά ή επεξεργασμένα τρόφιμα και προϊόντα πρωτογενούς παραγωγής, τα οποία οι Έλληνες εξαγωγείς εκτιμούν ή ελπίζουν ότι θα εξαιρεθούν από τους νέους δασμούς και από το νέο μέτωπο του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ-Ευρώπης, που αναμένεται να εστιαστεί στην αυτοκινητοβιομηχανία και στη Γερμανία με τη χώρα μας… να την γλιτώνει, αν και δεδομένου του απρόβλεπτου χαρακτήρα του Τραμπ δεν μπορεί να αποκλειστεί τίποτα.

Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Ελλήνων Εξαγωγών (ΣΕΒΕ) η Ελλάδα εξάγει στις ΗΠΑ:

-Παράγωγα ορυκτών καυσίμων-ασφαλτώδεις ύλες: 400 εκατομμύρια ευρώ.

-Παρασκευάσματα λαχανικών και φρούτων: 280 εκατομμύρια ευρώ.

-Λίπη και έλαια (π.χ. ελαιόλαδο): 77 εκατομμύρια ευρώ.

-Γαλακτοκομικά (π.χ. φέτα): 68 εκατομμύρια ευρώ.

-Αργίλιο: 110 εκατομμύρια ευρώ.

-Πλαστικές ύλες: 48 εκατομμύρια ευρώ.

-Αλάτι, θείο, γύψος, ασβέστης: 36 εκατομμύρια ευρώ.

-Ψάρια: 30 εκατομμύρια ευρώ.

-Ποτά: 23 εκατομμύρια ευρώ.

-Καρποί: 37 εκατομμύρια ευρώ.

Ο Τραμπ, βάσει τουλάχιστον όσων έλεγε προεκλογικά, θα επιβάλλει δασμούς από 10%-20% στα προϊόντα που εισάγονται στις ΗΠΑ από την Ευρώπη και 60% στα προϊόντα από την Κίνα σε μία προσπάθεια να τονωθεί η εγχώρια παραγωγή και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και παράλληλα να ενισχυθούν τα δημόσια έσοδα, ώστε να υλοποιήσει τις φορολογικές ελαφρύνσεις που έχει τάξει.

Δεν έχει διευκρινιστεί αν η επιβολή των δασμών θα είναι οριζόντια ή θα υπάρξουν εξαιρέσεις, όπως και στην πρώτη θητεία Τραμπ, όταν το κύριο βάρος του προστατευτισμού έπεσε στις εμπορικές σχέσεις με την Κίνα. Σίγουρα «στη δίνη του κυκλώνα» θα βρεθούν η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και οι εταιρείες παραγωγής βιομηχανικού εξοπλισμού.

Η Ελλάδα δεν διαθέτει τέτοια προϊόντα, παρά μόνο προϊόντα από τον ευρύτερο κλάδο των τροφίμων (φέτα, γαλακτοκομικά, ελαιόλαδο) τα οποία εκτιμάται ότι, αν δεν είναι οριζόντια η επιβολή δασμών, θα εξαιρεθούν, όπως και στην πρώτη θητεία Τραμπ, ενώ εξάγει και καύσιμα, τα οποία όμως αντιπροσωπεύουν μικρό ποσοστό τζίρου στις εταιρείες που τα προμηθεύουν με αποτέλεσμα οι δασμοί να μη «ζημιώσουν» ιδιαίτερα τον ισολογισμό τους.

Το American dream της φέτας

Η αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών δεν αφήνει διόλου αδιάφορες τις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες. Όχι τόσο για τις εξαγόμενες ποσότητες, δεδομένου ότι ακόμη είναι περιορισμένες, όσο κυρίως για το μέγεθος της αγοράς και τις δυνατότητες που παρέχει.

Είναι ενδεικτικό ότι οι εξαγωγές γιαουρτιού είναι ελάχιστες -προς το παρόν τουλάχιστον- όμως αντιθέτως οι εξαγωγές φέτας παρότι είναι μικρές δεν είναι αμελητέες.

Η αγορά των ΗΠΑ είναι τέταρτη αγορά εξαγόμενης φέτας -εξάγονται περίπου 5.000 τόνοι ετησίως και μάλιστα αναπτύσσονται με υψηλούς ρυθμούς. Το 2023 οι ελληνικές εξαγωγές φέτας έτρεχαν με 12% και στο πρώτο εξάμηνο του 2024 με 10%. Πρώτη είναι η αγορά της Γερμανίας, ακολουθεί της Ιταλίας και στην τρίτη θέση έρχεται η Γαλλία.

Η Κρι Κρι δείχνει τον δρόμο

Η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι, επεκτείνει τις δραστηριότητές της στις ΗΠΑ, ξεκινώντας τη διαδρομή της από τα σούπερ μάρκετ του Τέξας, με όχημα το Greek Frozen Yogurt.

Το λανσάρισμα του Kri Kri Frozen Yogurt στις ΗΠΑ πραγματοποιείται μετά από την πολύ επιτυχημένη συμμετοχή της εταιρείας τόσο στη Διεθνή Έκθεση IDDBA στο Χιούστον του Τέξας τον Ιούνιο όσο και στη Newtopia στο Ντένβερ του Κολοράντο τον Αύγουστο. Και στις δύο αυτές διοργανώσεις, η Κρι Κρι αποκόμισε ιδιαίτερα θετικά σχόλια για τα προϊόντα της.

Η εταιρεία πραγματοποιεί την είσοδό της στις ΗΠΑ με μία προϊοντική γκάμα που περιλαμβάνει μία ποικιλία γεύσεων και συσκευασιών.

Το ελληνικό γιαούρτι εδώ και μία δεκαετία γνωρίζει τεράστια επιτυχία στην αγορά των ΗΠΑ και ξεπερνά σε αξία τα 3 δισ. $, αποτελώντας μία τεράστια ευκαιρία ανάπτυξης για την Κρι Κρι.

Μάλιστα, η Κρι Κρι είναι η μοναδική εταιρεία παγκοσμίως που χρησιμοποιεί το δικό της αυθεντικό ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι στην παραγωγή του Greek Frozen Yogurt, ενισχύοντας έτσι το συγκριτικό της πλεονέκτημα.

Τα 5 σημεία «κλειδιά»

01

Με τις λιγότερες δυνατές απώλειες εκτιμούν οι εξαγωγείς της Βόρειας Ελλάδας πως θα διέλθει το επιχειρείν από τη στενωπό των δασμών του Τραμπ.

02

Οι ελληνικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ αφορούν κυρίως νωπά ή επεξεργασμένα τρόφιμα τα οποία μάλλον θα εξαιρεθούν από τους δασμούς.

03

Αποφασιστικής σημασίας για την Κεντρική Μακεδονία αποτελεί η αγορά των ΗΠΑ με τα περιθώρια ανάπτυξης να είναι τεράστια.

04

Στο στόχαστρο των ελληνικών γαλακτοβιομηχανιών έχει μπει η αγορά των ΗΠΑ με τη φέτα να χτίζει σταδιακά το δικό της «νόστιμο» success story.

05

Η αύξηση των εξαγωγών (στόχος να αγγίξουν σε αξία τα 120 δισ. ευρώ, μαζί με τα τουριστικά έσοδα, μέχρι το 2028) συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την αλλαγή του παραγωγικού υποδείγματος της χώρας, ένα κρίσιμο στοίχημα που θα κρίνει την εδραίωση μίας ισχυρής οικονομίας.

Το παλεύουν εν μέσω αντίξοων συνθηκών οι εξαγωγές

Οι εξαγωγές της Ελλάδας κατέγραψαν μείωση τον Σεπτέμβριο του 2024 με συνολική αξία στα 4,115 δισ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση κατά 4,6% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που ανέλυσε το ΙΕΕΣ του ΣΕΒΕ.

Αν και το γενικότερο κλίμα ήταν αρνητικό, ο τομέας των τροφίμων, των ποτών/καπνών και των πρώτων υλών επέδειξε ανθεκτικότητα, παρουσιάζοντας αύξηση στις εξαγωγές του. Αντίθετα, οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 2,1%, εντείνοντας το εμπορικό έλλειμμα για τον μήνα.

Στο πλαίσιο αυτό μικρή μείωση καταγράφηκε στις εξαγωγές τον Σεπτέμβριο του 2024. Συγκεκριμένα, η συνολική αξία των εξαγωγών αγαθών ανήλθε στα 4.115,6 εκατ. ευρώ, έναντι 4.315,5 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2023, με τη μείωση να φτάνει στα 199,9 εκατ. ευρώ, ή 4,6%.

Αντίθετη τάση καταγράφηκε στις εισαγωγές, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 2,1%, ανερχόμενες σε 7.173,3 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2024, σε σύγκριση με 7.024,4 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2023. Ως εκ τούτου, το εμπορικό ισοζύγιο παρατηρήθηκε μειωμένο κατά 348,8 εκατ. ευρώ, δηλαδή 12,9%.

Αν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή, η κατάσταση του εμπορικού ισοζυγίου δεν αλλάζει δραματικά. Οι εξαγωγές έφτασαν τα 26.763,8 εκατ. ευρώ (ελάχιστα βελτιωμένες κατά 85 εκατ. ευρώ), οι εισαγωγές τα 47.006,0 εκατ. ευρώ (αυξημένες κατά 1.284,1 εκατ. ευρώ) και το εμπορικό έλλειμμα διαμορφώθηκε στα 20.424,2 εκατ. ευρώ (επιβαρυμένο κατά 6,3%).

Ανοίγουν την όρεξη τα τρόφιμα

Σε κλαδικό επίπεδο παρατηρείται, για μία ακόμα φορά, αύξηση στον κλάδο των τροφίμων, των πρώτων υλών και των ποτών και καπνών σε σχέση με τις εξαγωγές του αντίστοιχου διαστήματος του προηγούμενου έτους (Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2023).

Πιο αναλυτικά, η κατηγορία των πετρελαιοειδών κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση κατά 603,6 εκατ. ευρώ, δηλαδή 4,9%. Αντίθετα, οι εξαγωγές τροφίμων αυξήθηκαν κατά 7,7% (€436,9 εκατ.) και οι εξαγωγές των ποτών-καπνών κατέγραψαν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση κατά 9,4%.

Οι κατηγορίες των βιομηχανικών, των διαφόρων βιομηχανικών και μηχανημάτων-οχημάτων παρουσίασαν μικρότερες πτώσεις, κατά 5,1%, 2,4% και 2,8% αντίστοιχα, ενώ εντυπωσιακή μείωση σημειώθηκε στα λίπη-έλαια κατά 36,1%.

Υπό αυτό το πρίσμα, σε τροχιά δυναμικής ανόδου αναμένεται να κινηθούν οι ελληνικές εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών τα επόμενα χρόνια, αγγίζοντας τα 120 δισ. ευρώ (συνυπολογίζοντας και τα τουριστικά έσοδα) ή το 60% του ΑΕΠ της χώρας έως το 2028, στόχος που σίγουρα απαιτεί άλματα από τους εξαγωγείς με δυναμική διείσδυση σε νέες αγορές για να επιτευχθεί.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17.11.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία