ΑΠΟΨΕΙΣ

Τρέχει η κυβέρνηση για να ετοιμάσει το πακέτο για τη Θεσσαλονίκη ενόψει ΔΕΘ. Του Νίκου Ηλιάδη

Κάποιες πρώτες απαντήσεις θα δοθούν από τον πρωθυπουργό στη σύσκεψη που θα έχει στις 27 Αυγούστου στη Θεσσαλονίκη με τους φορείς της πόλης. Οι υπόλοιπες κατά την παρουσία του στη ΔΕΘ, το διήμερο 7 και 8 Σεπτεμβρίου

 11/08/2024 08:10

Τρέχει η κυβέρνηση για να ετοιμάσει το πακέτο για τη Θεσσαλονίκη ενόψει ΔΕΘ. Του Νίκου Ηλιάδη

Νίκος Ηλιάδης

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg


Οι παραδόσεις είναι για να τηρούνται και αυτή που θέλει την κεντρική εξουσία να δείχνει το ενδιαφέρον της για τη Θεσσαλονίκη έναν μήνα πριν από την Διεθνή Έκθεση ακολουθείται και φέτος με ευλάβεια, όπως δείχνουν οι μέχρι σήμερα κινήσεις της κυβέρνησης. Ένα, ένα, ζητήματα τα οποία εκκρεμούν, οριμένα εδώ και κάμποσα χρόνια, βγαίνουν από το συρτάρι, ρετουσάρονται, άλλα λιγότερο άλλα περισσότερο, προκειμένου να μπουν στη βιτρίνα της ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο. Το φετινό πακέτο των Αθηνών για τη... συμπρωτεύουσα περιλαμβάνει κυρίως μεταφορές και ανάπλαση της ΔΕΘ.

Έπειτα από πολλούς μήνες αδράνειας και ζυμώσεων, την περασμένη Τετάρτη υπογράφηκε η σύμβαση μεταξύ του Growthfund, της ΔΕΘ – HELEXPO και της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF - Project Preparation Facility) του ΤΑΙΠΕΔ. Αντικείμενό της είναι η ωρίμανση όλων των διαδικασιών και η προετοιμασία της διακήρυξης για τον διαγωνισμό επιλογής του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης ο οποίος θα αναλάβει να υλοποιήσει το πολύκροτο σχέδιο, μέσω ΣΔΙΤ. 

Σύμφωνα με εκτιμήσεις κύκλων του ΤΑΙΠΕΔ η όλη διαδικασία ως την εγκατάσταση του εργολάβου θα απαιτήσει ενάμιση με δύο χρόνια. Άρα, μπουλντόζες στη ΔΕΘ δεν αναμένονται πριν από το τέλος του 2026, ίσως και αρχές 2027. Η δε ολοκλήρωση του έργου προσδιορίζεται γύρω στο 2031 όταν, θυμίζω, ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε το νέο εκθεσιακό κέντρο να παραδίδεται το 2026, στην εκατοστή επέτειο ίδρυσης της ΔΕΘ.

Στο μεταξύ, από το πολυσύνθετο αυτό παζλ λείπει ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια του που αφορά στο χρηματοδοτικό μοντέλο από το οποίο θα προκύψουν τα 300 και πλέον εκατομμύρια ευρώ που απαιτούνται για την ανάπλαση. 

Σύμφωνα με τις έως τώρα προθέσεις η δημόσια χρηματοδότηση θα φτάσει περί τα 180 εκατ. (90 το ελληνικό δημόσιο, 25 με 30 από το Περιφερειακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ της Κεντρικής Μακεδονίας και τα υπόλοιπα από δανεισμό της ΔΕΘ-HELEXPO). Τα άλλα 120 θα τα βάλει ο ιδιώτης, πιθανότατα μέσω τραπεζικού δανεισμού με εγγύηση την 35ετη σύμβαση παραχώρησης.

Βεβαίως, το φετινό κυβερνητικό πακέτο για τη Θεσσαλονίκη στη ΔΕΘ θα έχει στη βιτρίνα του τις μεταφορές. Πρωθυπουργός και αρμόδιοι υπουργοί δεν θα βρεθούν ξανά στη δυσχερή θέση να απολογηθούν για το μετρό καθώς, όπως όλα δείχνουν, αυτό θα δοθεί επιτέλους σε λειτουργία τον Νοέμβριο ή το πολύ ως το τέλος του χρόνου. 

Τελευταία σημαντική εκκρεμότητα απέμεινε ο σταθμός Βενιζέλου όπου την περασμένη Πέμπτη βρέθηκε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη για να επιθεωρήσει την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Υπάρχουν και άλλες εκκρεμότητες, όπως η επιτυχής ολοκλήρωση των δοκιμαστικών δρομολογίων, ο σχεδιασμός του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ο σταθμός μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία κ.λπ., όμως, αυτές δεν θεωρούνται ικανές για να καθυστερήσουν περαιτέρω την παράδοση του έργου.

Νωρίτερα, πριν από τη ΔΕΘ θα τρέξουν οι εξελίξεις όσον αφορά την οδική αστική συγκοινωνία. Ήδη, έχει ανακοινωθεί ότι τέσσερις ημέρες πριν από τα εγκαίνια της 88ης ΔΕΘ, στις 3 Σεπτεμβρίου, πρόκειται να παρουσιαστεί ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης της πόλης τον οποίο εκπονεί ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης. Πριν από μερικές ημέρες ο ΟΣΕΘ ανακοίνωσε επίσης ότι ολοκλήρωσε τα τεύχη δημοπράτησης για τον διαγωνισμό παραχώρησης 43 έως 45 λεωφορειακών γραμμών σε ιδιώτες, ο οποίος θα βγει στον αέρα πριν από τη ΔΕΘ

Παράλληλα, καταβάλλεται προσπάθεια να ολοκληρωθεί, ως τα εγκαίνια της Έκθεσης, ο σχεδιασμός του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου για μετρό και ΟΑΣΘ. Επίσης, ολοκληρώνεται, και ίσως κατατεθεί προς ψήφιση πριν από τη ΔΕΘ, το νομοσχέδιο για τον νέο ΟΑΣΘ. Και βεβαίως, η κυβέρνηση θα παίξει και το χαρτί του εκσυγχρονισμού του στόλου των λεωφορείων με την αγορά των 110 ηλεκτρικών οχημάτων τα οποία βρίσκονται ήδη στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.

Εκεί που θα δυσκολευτεί η κυβέρνηση θα είναι με το FlyOver εξ ου και οι συνεχείς συσκέψεις οι οποίες γίνονται τις δύο τελευταίες εβδομάδες στο Διοικητήριο με πρωτοβουλία του υφυπουργού Κώστα Γκιουλέκα. Τα συγκοινωνιακά προβλήματα, κυρίως στον περιφερειακό και στις παρυφές του πολεοδομικού συγκροτήματος παραμένουν έντονα, το έργο προχωρά με βραδύτητα, καθώς εκκρεμούν και οι προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, γι' αυτό και, όπως αποκάλυψε η “Μακεδονία” έχει ήδη αποφασιστεί να δοθεί νέα εξάμηνη παράταση, αλλά δεν πρόκειται να ανακοινωθεί πριν από τη ΔΕΘ, για ευνόητους λόγους.

Πέραν αυτών, τις προσεχείς εβδομάδες θα καταβληθεί προσπάθεια από τα διάφορα υπουργεία να ρετουσαριστούν ζητήματα τα οποία έχουν βαλτώσει. Μεταξύ αυτών είναι το νέο ογκολογικό νοσοκομείο στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου, το σχέδιο της μετατροπής του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη δυτική Θεσσαλονίκη σε κέντρο logistics, το Μουσείο Ολοκαυτώματος που ακόμη παραμένει επί χάρτου, η παραχώρηση των πρώην στρατοπέδων Κόδρα και Μεγάλου Αλεξάνδρου στους δήμους, η διασύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ και το σιδηροδρομικό δίκτυο κ.ο.κ.

Κάποιες πρώτες απαντήσεις επί όλων αυτών θα δοθούν από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη σύσκεψη που θα έχει στις 27 Αυγούστου στη Θεσσαλονίκη με τους φορείς της πόλης. Οι υπόλοιπες κατά την παρουσία του στη ΔΕΘ, το διήμερο 7 και 8 Σεπτεμβρίου.


nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg


Οι παραδόσεις είναι για να τηρούνται και αυτή που θέλει την κεντρική εξουσία να δείχνει το ενδιαφέρον της για τη Θεσσαλονίκη έναν μήνα πριν από την Διεθνή Έκθεση ακολουθείται και φέτος με ευλάβεια, όπως δείχνουν οι μέχρι σήμερα κινήσεις της κυβέρνησης. Ένα, ένα, ζητήματα τα οποία εκκρεμούν, οριμένα εδώ και κάμποσα χρόνια, βγαίνουν από το συρτάρι, ρετουσάρονται, άλλα λιγότερο άλλα περισσότερο, προκειμένου να μπουν στη βιτρίνα της ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο. Το φετινό πακέτο των Αθηνών για τη... συμπρωτεύουσα περιλαμβάνει κυρίως μεταφορές και ανάπλαση της ΔΕΘ.

Έπειτα από πολλούς μήνες αδράνειας και ζυμώσεων, την περασμένη Τετάρτη υπογράφηκε η σύμβαση μεταξύ του Growthfund, της ΔΕΘ – HELEXPO και της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF - Project Preparation Facility) του ΤΑΙΠΕΔ. Αντικείμενό της είναι η ωρίμανση όλων των διαδικασιών και η προετοιμασία της διακήρυξης για τον διαγωνισμό επιλογής του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης ο οποίος θα αναλάβει να υλοποιήσει το πολύκροτο σχέδιο, μέσω ΣΔΙΤ. 

Σύμφωνα με εκτιμήσεις κύκλων του ΤΑΙΠΕΔ η όλη διαδικασία ως την εγκατάσταση του εργολάβου θα απαιτήσει ενάμιση με δύο χρόνια. Άρα, μπουλντόζες στη ΔΕΘ δεν αναμένονται πριν από το τέλος του 2026, ίσως και αρχές 2027. Η δε ολοκλήρωση του έργου προσδιορίζεται γύρω στο 2031 όταν, θυμίζω, ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε το νέο εκθεσιακό κέντρο να παραδίδεται το 2026, στην εκατοστή επέτειο ίδρυσης της ΔΕΘ.

Στο μεταξύ, από το πολυσύνθετο αυτό παζλ λείπει ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια του που αφορά στο χρηματοδοτικό μοντέλο από το οποίο θα προκύψουν τα 300 και πλέον εκατομμύρια ευρώ που απαιτούνται για την ανάπλαση. 

Σύμφωνα με τις έως τώρα προθέσεις η δημόσια χρηματοδότηση θα φτάσει περί τα 180 εκατ. (90 το ελληνικό δημόσιο, 25 με 30 από το Περιφερειακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ της Κεντρικής Μακεδονίας και τα υπόλοιπα από δανεισμό της ΔΕΘ-HELEXPO). Τα άλλα 120 θα τα βάλει ο ιδιώτης, πιθανότατα μέσω τραπεζικού δανεισμού με εγγύηση την 35ετη σύμβαση παραχώρησης.

Βεβαίως, το φετινό κυβερνητικό πακέτο για τη Θεσσαλονίκη στη ΔΕΘ θα έχει στη βιτρίνα του τις μεταφορές. Πρωθυπουργός και αρμόδιοι υπουργοί δεν θα βρεθούν ξανά στη δυσχερή θέση να απολογηθούν για το μετρό καθώς, όπως όλα δείχνουν, αυτό θα δοθεί επιτέλους σε λειτουργία τον Νοέμβριο ή το πολύ ως το τέλος του χρόνου. 

Τελευταία σημαντική εκκρεμότητα απέμεινε ο σταθμός Βενιζέλου όπου την περασμένη Πέμπτη βρέθηκε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη για να επιθεωρήσει την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Υπάρχουν και άλλες εκκρεμότητες, όπως η επιτυχής ολοκλήρωση των δοκιμαστικών δρομολογίων, ο σχεδιασμός του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ο σταθμός μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία κ.λπ., όμως, αυτές δεν θεωρούνται ικανές για να καθυστερήσουν περαιτέρω την παράδοση του έργου.

Νωρίτερα, πριν από τη ΔΕΘ θα τρέξουν οι εξελίξεις όσον αφορά την οδική αστική συγκοινωνία. Ήδη, έχει ανακοινωθεί ότι τέσσερις ημέρες πριν από τα εγκαίνια της 88ης ΔΕΘ, στις 3 Σεπτεμβρίου, πρόκειται να παρουσιαστεί ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης της πόλης τον οποίο εκπονεί ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης. Πριν από μερικές ημέρες ο ΟΣΕΘ ανακοίνωσε επίσης ότι ολοκλήρωσε τα τεύχη δημοπράτησης για τον διαγωνισμό παραχώρησης 43 έως 45 λεωφορειακών γραμμών σε ιδιώτες, ο οποίος θα βγει στον αέρα πριν από τη ΔΕΘ

Παράλληλα, καταβάλλεται προσπάθεια να ολοκληρωθεί, ως τα εγκαίνια της Έκθεσης, ο σχεδιασμός του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου για μετρό και ΟΑΣΘ. Επίσης, ολοκληρώνεται, και ίσως κατατεθεί προς ψήφιση πριν από τη ΔΕΘ, το νομοσχέδιο για τον νέο ΟΑΣΘ. Και βεβαίως, η κυβέρνηση θα παίξει και το χαρτί του εκσυγχρονισμού του στόλου των λεωφορείων με την αγορά των 110 ηλεκτρικών οχημάτων τα οποία βρίσκονται ήδη στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.

Εκεί που θα δυσκολευτεί η κυβέρνηση θα είναι με το FlyOver εξ ου και οι συνεχείς συσκέψεις οι οποίες γίνονται τις δύο τελευταίες εβδομάδες στο Διοικητήριο με πρωτοβουλία του υφυπουργού Κώστα Γκιουλέκα. Τα συγκοινωνιακά προβλήματα, κυρίως στον περιφερειακό και στις παρυφές του πολεοδομικού συγκροτήματος παραμένουν έντονα, το έργο προχωρά με βραδύτητα, καθώς εκκρεμούν και οι προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, γι' αυτό και, όπως αποκάλυψε η “Μακεδονία” έχει ήδη αποφασιστεί να δοθεί νέα εξάμηνη παράταση, αλλά δεν πρόκειται να ανακοινωθεί πριν από τη ΔΕΘ, για ευνόητους λόγους.

Πέραν αυτών, τις προσεχείς εβδομάδες θα καταβληθεί προσπάθεια από τα διάφορα υπουργεία να ρετουσαριστούν ζητήματα τα οποία έχουν βαλτώσει. Μεταξύ αυτών είναι το νέο ογκολογικό νοσοκομείο στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου, το σχέδιο της μετατροπής του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη δυτική Θεσσαλονίκη σε κέντρο logistics, το Μουσείο Ολοκαυτώματος που ακόμη παραμένει επί χάρτου, η παραχώρηση των πρώην στρατοπέδων Κόδρα και Μεγάλου Αλεξάνδρου στους δήμους, η διασύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ και το σιδηροδρομικό δίκτυο κ.ο.κ.

Κάποιες πρώτες απαντήσεις επί όλων αυτών θα δοθούν από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη σύσκεψη που θα έχει στις 27 Αυγούστου στη Θεσσαλονίκη με τους φορείς της πόλης. Οι υπόλοιπες κατά την παρουσία του στη ΔΕΘ, το διήμερο 7 και 8 Σεπτεμβρίου.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία