ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Τρεις κατέθεσαν προσφορά για το δρόμο Θεσσαλονίκης - Ν. Μουδανιών ως τον κόμβο της Θέρμης

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 37 εκατ. ευρώ - Ποιες αλλαγές θα γίνουν

 14/03/2023 07:00

Τρεις κατέθεσαν προσφορά για το δρόμο Θεσσαλονίκης - Ν. Μουδανιών ως τον κόμβο της Θέρμης

Νίκος Ηλιάδης

Τρεις εταιρείες κατέθεσαν τελικά προσφορά για ένα από τα σημαντικότερα έργα οδικής ασφάλειας στην περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανιών, στο τμήμα της από το ύψος του ανισόπεδου κόμβου Κ12 (έξοδος από την περιφερειακή οδό) έως τον ανισόπεδο κόμβο της Θέρμης το οποίο πρόκειται ουσιαστικά να μετατραπεί σε «κλειστό» αυτοκινητόδρομο.

Το έργο δημοπρατήθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου και η καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση των προσφορών ήταν η 10η Μαρτίου. Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη Υποδομών Πάρη Μπίλλια υπήρξαν τρεις προσφορές από τις εταιρείες ΕΚΤΕΡ, ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ και ΤΕΝΑ.

Σύμφωνα με τον ίδιο το προσεχές διάστημα πρόκειται να γίνει αρχικά ο έλεγχος των τεχνικών μελετών των τριών εταιρειών προκειμένου να διαπιστωθεί εάν ανταποκρίνονται στους όρους της διακήρυξης και στη συνέχεια θα ακολουθήσει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών. Όπως εξηγεί ο αντιπεριφερειάρχης “στόχος είναι έως το φθινόπωρο το αργότερο να έχουν τελειώσει όλες οι διαδικασίες και να υπογραφεί η σύμβαση με τον ανάδοχο ώστε να ξεκινήσει άμεσα το έργο”.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 37 εκατ. ευρώ από τα οποία τα 30 εκατ. θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και τα υπόλοιπα 7 από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

kentriki.png

Τι πρόκειται να γίνει

Το έργο προβλέπει τη μετατροπή ουσιαστικά σε κλειστό αυτοκινητόδρομο του τμήματος της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης–Ν. Μουδανιών, στο τμήμα από τον Κ12 έως τον Α/Κ Θέρμης.

Σε αυτό το τμήμα του δρόμου υπάρχουν σήμερα περίπου δεκαπέντε παράτυπες είσοδοι και έξοδοι στον αυτοκινητόδρομο από τους παρόδιους δρόμους, προκαλώντας σημαντικά προβλήματα ασφάλειας καθώς και αρκετά ατυχήματα. Όλες αυτές οι είσοδοι – έξοδοι θα κλείσουν και η επικοινωνία με τον αυτοκινητόδρομο θα γίνεται μόνον από τέσσερα σημεία.

Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στη μελέτη, οι σημαντικότερες αλλαγές οι οποίες πρόκειται να γίνουν σε αυτό το τμήμα του αυτοκινητόδρομου, είναι οι εξής:

1. Ανακατασκευή και αναβάθμιση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου στον Φοίνικα (στην οδό Μαρίνου Αντύπα). Στόχος της αναμόρφωσης του κόμβου είναι ο αποκλεισμός των παράτυπων συνδέσεων που υπάρχουν σήμερα επί της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Ν. Μουδανιών και η ολοκλήρωση των παράπλευρων οδών για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών μέσω του Α/Κ και των ισόπεδων κόμβων του. Μάλιστα, προκειμένου να κατασκευαστεί ο νέος κόμβος η Αμερικανική Γεωργική Σχολή παραχώρησε έκταση περίπου πέντε στρεμμάτων, γεγονός που διευκολύνει την υλοποίηση του έργου καθώς το απεμπλέκει από τη χρονοβόρα διαδικασία απαλλοτριώσεων γειτονικών ιδιοκτησιών.

2. Μετάθεση της λωρίδας εξόδου προς το εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos. Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στη μελέτη η έξοδος προς το εμπορικό κέντρο θα γίνεται από ένα νέο σημείο, το οποίο θα βρίσκεται πιο μπροστά από το σημερινό (στο ρεύμα από Θεσσαλονίκη), ενώ η λωρίδα αναμονής θα είναι περίπου δυόμιση φορές μεγαλύτερη απ’ ό,τι σήμερα ώστε να αποφεύγεται το μποτιλιάρισμα το οποίο παρατηρείται στο σημείο αυτό. Προς το σκοπό αυτό θα αξιοποιηθεί τμήμα παράπλευρης οδού που σήμερα είναι ανενεργό.

Οι κόμβοι στη Θέρμη

3. Κατασκευή ενός νέου ανισόπεδου κόμβου, των Εκπαιδευτηρίων, όπως θα ονομάζεται. Θα γίνει πριν από τον υφιστάμενο ανισόπεδο κόμβο της Θέρμης, στην περιοχή όπου λειτουργούν ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Ο κόμβος αυτός θα απορροφήσει όλη την κυκλοφορία των λεωφορείων τα οποία εξυπηρετούν τα εκπαιδευτήρια, καθώς και μέρος της κίνησης η οποία γίνεται σήμερα μέσω της οδού Κουγιάμη, στην περιοχή επέκτασης Θέρμης, (πρόκειται ουσιαστικά για την προέκταση του δρόμου Θέρμης – Πανοράματος) την οποία χρησιμοποιούν και εκατοντάδες οχήματα καθημερινά, προερχόμενα από το Πανόραμα.

4. Στο έργο προβλέπεται και η αναβάθμιση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου Θέρμης, με διαπλατύνσεις και κατάργηση των φωτεινών σηματοδοτών. Στη σημερινή μορφή του στον Α/Κ Θέρμης λειτουργούν δύο φωτεινοί σηματοδότες οι οποίοι, σε συνδυασμό με το πλήθος των φάσεων λειτουργίας τους, καθώς ρυθμίζουν την κυκλοφορία προς πολλές κατευθύνσεις, δημιουργούν φαινόμενα καθυστερήσεων και αναμονών. Το σημαντικότερο πρόβλημα εντοπίζεται στον κλάδο από Θεσσαλονίκη προς Πολύγυρο και ειδικότερα στο σημείο απ’ όπου τα οχήματα εξέρχονται από την Ε.Ο.Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανιών προκειμένου, μέσω του Α/Κ Θέρμης να κατευθυνθούν προς την πρωτεύουσα της Χαλκιδικής.

Στο σημείο εισόδου στον Α/Κ Θέρμης, λόγω του μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου που παρατηρείται σε ώρες αιχμής, σε συνδυασμό με την ανεπαρκή λωρίδα επιβράδυνσης επί της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Ν.Μουδανιών, αλλά και του φωτεινού σηματοδότη επί του Α/Κ ο οποίος ρυθμίζει τέσσερις διαφορετικές κινήσεις, δημιουργούνται μεγάλες ουρές αναμονής επί της Ε.Ο.Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανίων με αντίστοιχα σημαντικά προβλήματα παρεχόμενης οδικής ασφάλειας.

Αντίστοιχες επιβραδύνσεις προκαλούνται και στον δεύτερο σηματοδότη ο οποίος βρίσκεται στο δυτικό τμήμα Α/Κ, κυρίως για όσους έρχονται από τη Θέρμη ή και τον Πολύγυρο και επιθυμούν να περάσουν απέναντι, προς το Κέντρο Υγείας Θέρμης και τη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής. Τα προβλήματα αυτά θα επιλύσει ο ανασχεδιασμός του Α/Κ κόμβου καθώς, σύμφωνα με την τελική μελέτη, καταργούνται πλήρως οι φωτεινοί σηματοδότες, γεγονός που θα επιτρέπει τη συνεχή κυκλοφοριακήροή.

Ο ανασχεδιασμός περιλαμβάνει και επέκταση του υφιστάμενου Α/Κ η οποία θα γίνει προς την ανατολική πλευρά του, όπου γειτνιάζει με το αγρόκτημα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, γεγονός που παρέχει τη δυνατότητα παραχώρησης μιας μικρής έκτασης, παρακάμπτοντας έτσι τις χρονοβόρες διαδικασίες απαλλοτρίωσης ιδιωτικών εκτάσεων.

Επίσης, η εξυπηρέτηση όλων των επιχειρήσεων που βρίσκονται εκατέρωθεν του αυτοκινητόδρομου θα γίνεται μέσω των υφιστάμενων παράπλευρων οδών οι οποίες θα βελτιωθούν.

Τρεις εταιρείες κατέθεσαν τελικά προσφορά για ένα από τα σημαντικότερα έργα οδικής ασφάλειας στην περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανιών, στο τμήμα της από το ύψος του ανισόπεδου κόμβου Κ12 (έξοδος από την περιφερειακή οδό) έως τον ανισόπεδο κόμβο της Θέρμης το οποίο πρόκειται ουσιαστικά να μετατραπεί σε «κλειστό» αυτοκινητόδρομο.

Το έργο δημοπρατήθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου και η καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση των προσφορών ήταν η 10η Μαρτίου. Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη Υποδομών Πάρη Μπίλλια υπήρξαν τρεις προσφορές από τις εταιρείες ΕΚΤΕΡ, ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ και ΤΕΝΑ.

Σύμφωνα με τον ίδιο το προσεχές διάστημα πρόκειται να γίνει αρχικά ο έλεγχος των τεχνικών μελετών των τριών εταιρειών προκειμένου να διαπιστωθεί εάν ανταποκρίνονται στους όρους της διακήρυξης και στη συνέχεια θα ακολουθήσει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών. Όπως εξηγεί ο αντιπεριφερειάρχης “στόχος είναι έως το φθινόπωρο το αργότερο να έχουν τελειώσει όλες οι διαδικασίες και να υπογραφεί η σύμβαση με τον ανάδοχο ώστε να ξεκινήσει άμεσα το έργο”.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 37 εκατ. ευρώ από τα οποία τα 30 εκατ. θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και τα υπόλοιπα 7 από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

kentriki.png

Τι πρόκειται να γίνει

Το έργο προβλέπει τη μετατροπή ουσιαστικά σε κλειστό αυτοκινητόδρομο του τμήματος της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης–Ν. Μουδανιών, στο τμήμα από τον Κ12 έως τον Α/Κ Θέρμης.

Σε αυτό το τμήμα του δρόμου υπάρχουν σήμερα περίπου δεκαπέντε παράτυπες είσοδοι και έξοδοι στον αυτοκινητόδρομο από τους παρόδιους δρόμους, προκαλώντας σημαντικά προβλήματα ασφάλειας καθώς και αρκετά ατυχήματα. Όλες αυτές οι είσοδοι – έξοδοι θα κλείσουν και η επικοινωνία με τον αυτοκινητόδρομο θα γίνεται μόνον από τέσσερα σημεία.

Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στη μελέτη, οι σημαντικότερες αλλαγές οι οποίες πρόκειται να γίνουν σε αυτό το τμήμα του αυτοκινητόδρομου, είναι οι εξής:

1. Ανακατασκευή και αναβάθμιση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου στον Φοίνικα (στην οδό Μαρίνου Αντύπα). Στόχος της αναμόρφωσης του κόμβου είναι ο αποκλεισμός των παράτυπων συνδέσεων που υπάρχουν σήμερα επί της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Ν. Μουδανιών και η ολοκλήρωση των παράπλευρων οδών για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών μέσω του Α/Κ και των ισόπεδων κόμβων του. Μάλιστα, προκειμένου να κατασκευαστεί ο νέος κόμβος η Αμερικανική Γεωργική Σχολή παραχώρησε έκταση περίπου πέντε στρεμμάτων, γεγονός που διευκολύνει την υλοποίηση του έργου καθώς το απεμπλέκει από τη χρονοβόρα διαδικασία απαλλοτριώσεων γειτονικών ιδιοκτησιών.

2. Μετάθεση της λωρίδας εξόδου προς το εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos. Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στη μελέτη η έξοδος προς το εμπορικό κέντρο θα γίνεται από ένα νέο σημείο, το οποίο θα βρίσκεται πιο μπροστά από το σημερινό (στο ρεύμα από Θεσσαλονίκη), ενώ η λωρίδα αναμονής θα είναι περίπου δυόμιση φορές μεγαλύτερη απ’ ό,τι σήμερα ώστε να αποφεύγεται το μποτιλιάρισμα το οποίο παρατηρείται στο σημείο αυτό. Προς το σκοπό αυτό θα αξιοποιηθεί τμήμα παράπλευρης οδού που σήμερα είναι ανενεργό.

Οι κόμβοι στη Θέρμη

3. Κατασκευή ενός νέου ανισόπεδου κόμβου, των Εκπαιδευτηρίων, όπως θα ονομάζεται. Θα γίνει πριν από τον υφιστάμενο ανισόπεδο κόμβο της Θέρμης, στην περιοχή όπου λειτουργούν ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Ο κόμβος αυτός θα απορροφήσει όλη την κυκλοφορία των λεωφορείων τα οποία εξυπηρετούν τα εκπαιδευτήρια, καθώς και μέρος της κίνησης η οποία γίνεται σήμερα μέσω της οδού Κουγιάμη, στην περιοχή επέκτασης Θέρμης, (πρόκειται ουσιαστικά για την προέκταση του δρόμου Θέρμης – Πανοράματος) την οποία χρησιμοποιούν και εκατοντάδες οχήματα καθημερινά, προερχόμενα από το Πανόραμα.

4. Στο έργο προβλέπεται και η αναβάθμιση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου Θέρμης, με διαπλατύνσεις και κατάργηση των φωτεινών σηματοδοτών. Στη σημερινή μορφή του στον Α/Κ Θέρμης λειτουργούν δύο φωτεινοί σηματοδότες οι οποίοι, σε συνδυασμό με το πλήθος των φάσεων λειτουργίας τους, καθώς ρυθμίζουν την κυκλοφορία προς πολλές κατευθύνσεις, δημιουργούν φαινόμενα καθυστερήσεων και αναμονών. Το σημαντικότερο πρόβλημα εντοπίζεται στον κλάδο από Θεσσαλονίκη προς Πολύγυρο και ειδικότερα στο σημείο απ’ όπου τα οχήματα εξέρχονται από την Ε.Ο.Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανιών προκειμένου, μέσω του Α/Κ Θέρμης να κατευθυνθούν προς την πρωτεύουσα της Χαλκιδικής.

Στο σημείο εισόδου στον Α/Κ Θέρμης, λόγω του μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου που παρατηρείται σε ώρες αιχμής, σε συνδυασμό με την ανεπαρκή λωρίδα επιβράδυνσης επί της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Ν.Μουδανιών, αλλά και του φωτεινού σηματοδότη επί του Α/Κ ο οποίος ρυθμίζει τέσσερις διαφορετικές κινήσεις, δημιουργούνται μεγάλες ουρές αναμονής επί της Ε.Ο.Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανίων με αντίστοιχα σημαντικά προβλήματα παρεχόμενης οδικής ασφάλειας.

Αντίστοιχες επιβραδύνσεις προκαλούνται και στον δεύτερο σηματοδότη ο οποίος βρίσκεται στο δυτικό τμήμα Α/Κ, κυρίως για όσους έρχονται από τη Θέρμη ή και τον Πολύγυρο και επιθυμούν να περάσουν απέναντι, προς το Κέντρο Υγείας Θέρμης και τη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής. Τα προβλήματα αυτά θα επιλύσει ο ανασχεδιασμός του Α/Κ κόμβου καθώς, σύμφωνα με την τελική μελέτη, καταργούνται πλήρως οι φωτεινοί σηματοδότες, γεγονός που θα επιτρέπει τη συνεχή κυκλοφοριακήροή.

Ο ανασχεδιασμός περιλαμβάνει και επέκταση του υφιστάμενου Α/Κ η οποία θα γίνει προς την ανατολική πλευρά του, όπου γειτνιάζει με το αγρόκτημα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, γεγονός που παρέχει τη δυνατότητα παραχώρησης μιας μικρής έκτασης, παρακάμπτοντας έτσι τις χρονοβόρες διαδικασίες απαλλοτρίωσης ιδιωτικών εκτάσεων.

Επίσης, η εξυπηρέτηση όλων των επιχειρήσεων που βρίσκονται εκατέρωθεν του αυτοκινητόδρομου θα γίνεται μέσω των υφιστάμενων παράπλευρων οδών οι οποίες θα βελτιωθούν.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία