ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΚΘΒΕ: Τριπλέτα καλοκαιρινών παραγωγών με παράλληλη παρουσία σε τρία διαφορετικά φεστιβάλ

Έναρξη με την «Ελένη» του Βασίλη Παπαβασιλείου – Όλο το θερινό πρόγραμμα και τα οικονομικά του οργανισμού

 05/07/2021 15:18

ΚΘΒΕ: Τριπλέτα καλοκαιρινών παραγωγών με παράλληλη παρουσία σε τρία διαφορετικά φεστιβάλ

Κυριακή Τσολάκη

Με ένα τρίπτυχο παραγωγών, αρχαία τραγωδία, κωμωδία, αλλά και δράμα, δύο εξ αυτών φετινές και μια περυσινή, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας δίνει το «παρών» του στα καλοκαιρινά δρώμενα, ευθυγραμμισμένο με την επανεκκίνηση του πολιτισμού , μάλιστα είναι η πρώτη φορά που μετά το ’70 έχει τριπλή παρουσία με τρεις περιοδείες στην κοντινή και ευρύτερη επαρχία, όπως τόνισε στη σημερινή «μαραθώνια» παρουσίαση του θερινού προγράμματος ο «ενορχηστρωτής» του, καλλιτεχνικός διευθυντής Νίκος Κολοβός. Παράλληλα, πραγματοποιεί το καθιερωμένο Φεστιβάλ Δάσους (στις δύο ανοιχτές σκηνές του – Θέατρα Δάσους και Γης), το οποίο περιλαμβάνει και ένα διεθνές κομμάτι.

Στη διάρκεια του δύσκολου χειμώνα που πέρασε η δημόσια σκηνή ήταν παρούσα στα δρώμενα διαδικτυακά, ενώ παράλληλα ετοιμαζόταν «μετ’ εμποδίων»

για τις καλοκαιρινές της παραστάσεις. «Όλο αυτό ήταν πολύ δύσκολο. Επέβαλε ειδικές ρυθμίσεις. Υπήρχαν οι δυνάμεις που πίστεψαν στο όραμα μέσα σε μια εποχή που δεν ήταν εύκολη. Ήταν ένα ‘ταξίδι’ με πολλούς αγνώστους έχοντας ακράδαντη πίστη ότι προχωρούμε σε τόσο δύσκολες συνθήκες σαν να μην συμβαίνει αυτό που πραγματικά γίνεται».


«Ένας κωμικός Θεός έπλασε τον κόσμο με όλες τις συνέπειες»

Έτσι, από την Τετάρτη ο οργανισμός συναντά δια ζώσης το κοινό του στο Θέατρο Δάσους με την επιδαύρεια παραγωγή του «Ελένη» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, που ως τέως καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού επιστρέφει ξανά στο ένα από τα «δύο θεατρικά του σπίτια», όπως τόνισε (το άλλο είναι το Θέατρο Τέχνης). Αφού ευχήθηκε αυτή η φορά να είναι πιο «γουρλίδικη» μια που η παραγωγή «Η δεύτερη έκπληξη του έρωτα» του Μαριβό την οποία προετοίμασε το φθινόπωρο ο ίδιος για το ΚΘΒΕ προσέκρουσε στον… κορονοϊό κι έτσι «μπήκε στην κατάψυξη» για να ξαναπαρουσιαστεί αργότερα μίλησε για τη γνωστή τραγωδία του Ευριπίδη. «Η παράσταση που θα δει το φως μεθαύριο είναι προϊόν της εξόδου από την πανδημία. Σ’ αυτήν επενδύεται από όλο το δυναμικό ένα ψυχικό δυναμικό και μια διεκδίκηση της χαράς και της συνύπαρξης, το οποίο μπορεί να εγγυηθεί ένα αποτέλεσμα. Δεν ξέρω τον βαθμό τελικής αρτιότητας και αισθητικού αποτελέσματος, ξέρω όμως τον βαθμό ποιότητας και ψυχικής συναισθηματικής και ψυχικής επένδυσης των ανθρώπων που δουλεύουν για την Ελένη», τόνισε. Στη συνέχεια συσχετίζοντας τον Ευριπίδη με τους υπόλοιπους τραγικούς, αλλά και τον Αριστοφάνη υποστήριξε ότι και εκείνος και ο αρχαίος κωμωδιογράφους συμμερίζονται πως «Ένας κωμικός Θεός έπλασε τον κόσμο με όλες τις συνέπειες» συσχετίζοντας την έννοια αυτή με όλα όσα ζούμε σήμερα. 

st2.JPG


  Η πρωταγωνίστρια της «Ελένης» Έμιλυ Κολιανδρή, που υποδύεται την κεντρική ηρωίδα αναφέρθηκε στην επανάκαμψη ευρύτερα του θεάτρου. «Μετά την παύση που ζήσαμε εμείς οι καλλιτέχνες, οι οποίοι πολύ υποφέραμε, μετά από αυτό τον ύπνο είναι σαν ψέμα ότι είμαστε σε ένα θέατρο που έχουμε την πολυτέλεια να κάνουμε μια παράσταση με τόσα άτομα. Αν κάτι μένει από αυτή την παράσταση είναι η επίγευση». 

Στην πρώτη της συνάντηση σε όλη τη διάρκεια της πορείας της με τον Βασίλη Παπαβασιλείου αναφέρθηκε η γνωστή και καταξιωμένη ηθοποιός Έφη Σταμούλη. «Ένα τέτοιο έργο, Ένα άνοιγμα με αυτό το έργο μετά την πανδημία, έχοντας ως ‘αρχηγό’ έναν άνθρωπο που, αν μη τι άλλο, σου φωτίζει διαρκώς το πνεύμα και το νου, είναι ευλογία», επεσήμανε. 

  «Ο Ευριπίδης καταγγέλλει με μια υπέροχη θυμηδία την αντίθεση μεταξύ πραγματικότητας και φαινομενικότητας. Βρίσκομαι σε μια παράσταση που έρχεται αντιμέτωπη με τα στερεότυπα να βαδίζεις σε αχαρτογράφητες περιοχές», επεσήμανε ο ηθοποιός Γιώργος Καύκας. 

Τέλος, ο ομότεχνος όλων Θέμης Πάνου αναφέρθηκε στη «χαρά του πανηγυριού», στην «απενοχοποίηση, στο να αποβάλλουμε τη σοβαροφάνεια» μετά την πανδημία.

Μια επανάληψη με άλλο… τέμπο!

Σε επανάληψη θα παρουσιαστούν και οι περυσινοί «Όρνιθες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα. Δεν πρόκειται όμως για την ίδια παράσταση όπως τόνισε ο ‘επικεφαλής’ της. «Αναρωτηθήκαμε για το πώς θα καταφέρουμε να επαναλάβουμε την παράσταση και να μην βαριόμαστε. Έτσι, πήραμε την απόφαση να την ξαναστήσουμε. Αυτοί οι Όρνιθες μοιάζουμε με τους περυσινούς, αλλά δε είναι οι ίδιοι. Άλλαξε το τέμπο της παράστασης, που έσφιξε και χορογραφήθηκε με έναν τέτοιο τρόπο ο οποίος πέρυσι δεν υπήρχε». Για την «πρόκληση» να επαναλαμβάνεται αυτή η παραγωγή και τις παραμέτρους που μπορεί να έχει κάτι τέτοιο μίλησαν ο ηθοποιός Ταξιάρχης Χάνος, αλλά και ο συνθέτης Γιώργος Χριστιανάκης.

st3.JPG


Έργο που γράφτηκε με αίμα και δάκρυα

Τέλος, το έργο του Ευγένιου Ο Νιλ «Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα» βγαίνει σε περιοδεία με εναρκτήριο σταθμό τον αύλειο χώρο της Μονής Λαζαριστών. Ο σκηνοθέτης της παράστασης Θανάσης Σαράντος που επανέρχεται στο ΚΘΒΕ μετά από είκοσι χρόνια μίλησε για το κλασικό αυτό θεατρικό κείμενο, το οποίο πρότειναν στη διεύθυνση του ΚΘΒΕ ο ίδιος και η πρωταγωνίστρια της παράστασης Βέρα Κρούσκα. «Είναι ένα καθαρά αυτοβιογραφικό έργο με ήρωές του πραγματικά πρόσωπα της οικογένειάς. Γράφτηκε με αίμα και δάκρυα, καθώς ο συγγραφέας είχε την ανάγκη να συμφιλιωθεί με το παρελθόν. Για ποιο λόγο μας αφορά αυτό το έργο; Μιλάει για τα τραύματα της οικογένειας αλλά και για τις εξαρτήσεις, αφού όλοι είναι βουτηγμένοι στο αλκοόλ. Όλα αυτά με τη φοβερή πένα του δραματουργού. Θελήσαμε να μπούμε σε αυτόν τον κόσμο με όση αθωότητα και ταπεινότητα μπορούσαμε».

st4.JPG


Η ηθοποιός Βέρα Κρούσκα αναφέρθηκε στην επιστροφή της στο ΚΘΒΕ μετά από 16 χρόνια με έναν «ρόλο εξαιρετικά δύσκολο», ενώ για το δύσκολο εγχείρημα να πρέπει να αντικαταστήσει τον «σπουδαίο» όπως τον χαρακτήρισε Τάκη Χρυσικάκο (νόσησε από κορονοϊό κι έτσι ο ρόλος αποδίδεται σε δύο διανομές» μίλησε ο Πέρης Μιχαηλίδης που επίσης επιστρέφει στη γενέτειρα έδρα του μετά από πολλά χρόνια.

Συνδυασμός φυσικής και διαδικτυακής παρουσίας 

Μια μεγάλη διοργάνωση που πέρυσι ματαιώθηκε λόγω της πανδημίας είναι και το Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους που θα παρουσιαστεί φέτος δια ζώσης και διαδικτυακά και θα περιλαμβάνει ξένες παραγωγές από θιάσους ανά τον κόσμο. Η υπεύθυνή του Αμαλία Κοντογιάννη τόνισε: «Τώρα υπάρχει η ανάγκη να παρακολουθήσουμε τις αλλαγές που συμβαίνουν, έχουμε την ανάγκη της διεθνούς ανταλλαγής, του να ξαναβρεθούμε μεταξύ μας». Η διοργάνωση θα έχει ιντερνετικές δράσεις σε 48ωρη βάση, όπως έκανε γνωστό η επικεφαλής της.

"Το ΚΘΒΕ δεν χρωστάει ούτε ένα ευρώ"

Στα οικονομικά του θεάτρου αναφέρθηκε η οικονομική διευθύντρια του οργανισμού Κωνσταντία Παπαποστόλου, τονίζοντας ότι σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας το ΚΘΒΕ έλαβε όλα τα απαραίτητα μέτρα σύμφωνα με τις οδηγίες του ΥΠΠΟ και την ηθική τάξη. «Είχαμε λιγότερα από 10 κρούσματα και ήταν έτοιμοι πολύ οι συνάδελφοι να εφαρμόσουν τις οδηγίες».

Στη συνέχεια σε έναν σύντομο απολογισμό του 2020 γνωστοποίησε ότι τα έσοδα και τα έξοδα ήταν αναγκαστικά μειωμένα, αλλά γενναιόδωρη η στήριξη του ΥΠΠΟΑ με αποτέλεσμα ένα θετικό οικονομικό αποτέλεσμα με πλεόνασμα 400000 ευρώ.

Το κυριότερο οικονομικό θέμα ότι «το ΚΘΒΕ δεν χρωστάει ούτε ένα ευρώ» απέναντι σε τρίτους. «Αυτό είναι και το μότο μας», επεσήμανε η κ. Παπαποστόλου.

Επίσης υπογράμμισε ότι τον Φεβρουάριο του 2021 στο ΚΘΒΕ έγινε ένας τακτικός έλεγχος από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, που επιβεβαίωσε επαρκώς τη διοικητική δομή του, την ορθολογική του οικονομική διαχείριση, τη μη έκθεσή του σε διαχειριστικούς κινδύνους και τη μηδενική έκθεσή του σε δαπάνες επιβάρυνσης. «Έχουμε μια υψηλή προσδοκία να μετρήσουμε περισσότερα έσοδα σαν οικονομικό αποτέλεσμα για τη χρονιά», κατέληξε.


Με ένα τρίπτυχο παραγωγών, αρχαία τραγωδία, κωμωδία, αλλά και δράμα, δύο εξ αυτών φετινές και μια περυσινή, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας δίνει το «παρών» του στα καλοκαιρινά δρώμενα, ευθυγραμμισμένο με την επανεκκίνηση του πολιτισμού , μάλιστα είναι η πρώτη φορά που μετά το ’70 έχει τριπλή παρουσία με τρεις περιοδείες στην κοντινή και ευρύτερη επαρχία, όπως τόνισε στη σημερινή «μαραθώνια» παρουσίαση του θερινού προγράμματος ο «ενορχηστρωτής» του, καλλιτεχνικός διευθυντής Νίκος Κολοβός. Παράλληλα, πραγματοποιεί το καθιερωμένο Φεστιβάλ Δάσους (στις δύο ανοιχτές σκηνές του – Θέατρα Δάσους και Γης), το οποίο περιλαμβάνει και ένα διεθνές κομμάτι.

Στη διάρκεια του δύσκολου χειμώνα που πέρασε η δημόσια σκηνή ήταν παρούσα στα δρώμενα διαδικτυακά, ενώ παράλληλα ετοιμαζόταν «μετ’ εμποδίων»

για τις καλοκαιρινές της παραστάσεις. «Όλο αυτό ήταν πολύ δύσκολο. Επέβαλε ειδικές ρυθμίσεις. Υπήρχαν οι δυνάμεις που πίστεψαν στο όραμα μέσα σε μια εποχή που δεν ήταν εύκολη. Ήταν ένα ‘ταξίδι’ με πολλούς αγνώστους έχοντας ακράδαντη πίστη ότι προχωρούμε σε τόσο δύσκολες συνθήκες σαν να μην συμβαίνει αυτό που πραγματικά γίνεται».


«Ένας κωμικός Θεός έπλασε τον κόσμο με όλες τις συνέπειες»

Έτσι, από την Τετάρτη ο οργανισμός συναντά δια ζώσης το κοινό του στο Θέατρο Δάσους με την επιδαύρεια παραγωγή του «Ελένη» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, που ως τέως καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού επιστρέφει ξανά στο ένα από τα «δύο θεατρικά του σπίτια», όπως τόνισε (το άλλο είναι το Θέατρο Τέχνης). Αφού ευχήθηκε αυτή η φορά να είναι πιο «γουρλίδικη» μια που η παραγωγή «Η δεύτερη έκπληξη του έρωτα» του Μαριβό την οποία προετοίμασε το φθινόπωρο ο ίδιος για το ΚΘΒΕ προσέκρουσε στον… κορονοϊό κι έτσι «μπήκε στην κατάψυξη» για να ξαναπαρουσιαστεί αργότερα μίλησε για τη γνωστή τραγωδία του Ευριπίδη. «Η παράσταση που θα δει το φως μεθαύριο είναι προϊόν της εξόδου από την πανδημία. Σ’ αυτήν επενδύεται από όλο το δυναμικό ένα ψυχικό δυναμικό και μια διεκδίκηση της χαράς και της συνύπαρξης, το οποίο μπορεί να εγγυηθεί ένα αποτέλεσμα. Δεν ξέρω τον βαθμό τελικής αρτιότητας και αισθητικού αποτελέσματος, ξέρω όμως τον βαθμό ποιότητας και ψυχικής συναισθηματικής και ψυχικής επένδυσης των ανθρώπων που δουλεύουν για την Ελένη», τόνισε. Στη συνέχεια συσχετίζοντας τον Ευριπίδη με τους υπόλοιπους τραγικούς, αλλά και τον Αριστοφάνη υποστήριξε ότι και εκείνος και ο αρχαίος κωμωδιογράφους συμμερίζονται πως «Ένας κωμικός Θεός έπλασε τον κόσμο με όλες τις συνέπειες» συσχετίζοντας την έννοια αυτή με όλα όσα ζούμε σήμερα. 

st2.JPG


  Η πρωταγωνίστρια της «Ελένης» Έμιλυ Κολιανδρή, που υποδύεται την κεντρική ηρωίδα αναφέρθηκε στην επανάκαμψη ευρύτερα του θεάτρου. «Μετά την παύση που ζήσαμε εμείς οι καλλιτέχνες, οι οποίοι πολύ υποφέραμε, μετά από αυτό τον ύπνο είναι σαν ψέμα ότι είμαστε σε ένα θέατρο που έχουμε την πολυτέλεια να κάνουμε μια παράσταση με τόσα άτομα. Αν κάτι μένει από αυτή την παράσταση είναι η επίγευση». 

Στην πρώτη της συνάντηση σε όλη τη διάρκεια της πορείας της με τον Βασίλη Παπαβασιλείου αναφέρθηκε η γνωστή και καταξιωμένη ηθοποιός Έφη Σταμούλη. «Ένα τέτοιο έργο, Ένα άνοιγμα με αυτό το έργο μετά την πανδημία, έχοντας ως ‘αρχηγό’ έναν άνθρωπο που, αν μη τι άλλο, σου φωτίζει διαρκώς το πνεύμα και το νου, είναι ευλογία», επεσήμανε. 

  «Ο Ευριπίδης καταγγέλλει με μια υπέροχη θυμηδία την αντίθεση μεταξύ πραγματικότητας και φαινομενικότητας. Βρίσκομαι σε μια παράσταση που έρχεται αντιμέτωπη με τα στερεότυπα να βαδίζεις σε αχαρτογράφητες περιοχές», επεσήμανε ο ηθοποιός Γιώργος Καύκας. 

Τέλος, ο ομότεχνος όλων Θέμης Πάνου αναφέρθηκε στη «χαρά του πανηγυριού», στην «απενοχοποίηση, στο να αποβάλλουμε τη σοβαροφάνεια» μετά την πανδημία.

Μια επανάληψη με άλλο… τέμπο!

Σε επανάληψη θα παρουσιαστούν και οι περυσινοί «Όρνιθες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα. Δεν πρόκειται όμως για την ίδια παράσταση όπως τόνισε ο ‘επικεφαλής’ της. «Αναρωτηθήκαμε για το πώς θα καταφέρουμε να επαναλάβουμε την παράσταση και να μην βαριόμαστε. Έτσι, πήραμε την απόφαση να την ξαναστήσουμε. Αυτοί οι Όρνιθες μοιάζουμε με τους περυσινούς, αλλά δε είναι οι ίδιοι. Άλλαξε το τέμπο της παράστασης, που έσφιξε και χορογραφήθηκε με έναν τέτοιο τρόπο ο οποίος πέρυσι δεν υπήρχε». Για την «πρόκληση» να επαναλαμβάνεται αυτή η παραγωγή και τις παραμέτρους που μπορεί να έχει κάτι τέτοιο μίλησαν ο ηθοποιός Ταξιάρχης Χάνος, αλλά και ο συνθέτης Γιώργος Χριστιανάκης.

st3.JPG


Έργο που γράφτηκε με αίμα και δάκρυα

Τέλος, το έργο του Ευγένιου Ο Νιλ «Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα» βγαίνει σε περιοδεία με εναρκτήριο σταθμό τον αύλειο χώρο της Μονής Λαζαριστών. Ο σκηνοθέτης της παράστασης Θανάσης Σαράντος που επανέρχεται στο ΚΘΒΕ μετά από είκοσι χρόνια μίλησε για το κλασικό αυτό θεατρικό κείμενο, το οποίο πρότειναν στη διεύθυνση του ΚΘΒΕ ο ίδιος και η πρωταγωνίστρια της παράστασης Βέρα Κρούσκα. «Είναι ένα καθαρά αυτοβιογραφικό έργο με ήρωές του πραγματικά πρόσωπα της οικογένειάς. Γράφτηκε με αίμα και δάκρυα, καθώς ο συγγραφέας είχε την ανάγκη να συμφιλιωθεί με το παρελθόν. Για ποιο λόγο μας αφορά αυτό το έργο; Μιλάει για τα τραύματα της οικογένειας αλλά και για τις εξαρτήσεις, αφού όλοι είναι βουτηγμένοι στο αλκοόλ. Όλα αυτά με τη φοβερή πένα του δραματουργού. Θελήσαμε να μπούμε σε αυτόν τον κόσμο με όση αθωότητα και ταπεινότητα μπορούσαμε».

st4.JPG


Η ηθοποιός Βέρα Κρούσκα αναφέρθηκε στην επιστροφή της στο ΚΘΒΕ μετά από 16 χρόνια με έναν «ρόλο εξαιρετικά δύσκολο», ενώ για το δύσκολο εγχείρημα να πρέπει να αντικαταστήσει τον «σπουδαίο» όπως τον χαρακτήρισε Τάκη Χρυσικάκο (νόσησε από κορονοϊό κι έτσι ο ρόλος αποδίδεται σε δύο διανομές» μίλησε ο Πέρης Μιχαηλίδης που επίσης επιστρέφει στη γενέτειρα έδρα του μετά από πολλά χρόνια.

Συνδυασμός φυσικής και διαδικτυακής παρουσίας 

Μια μεγάλη διοργάνωση που πέρυσι ματαιώθηκε λόγω της πανδημίας είναι και το Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους που θα παρουσιαστεί φέτος δια ζώσης και διαδικτυακά και θα περιλαμβάνει ξένες παραγωγές από θιάσους ανά τον κόσμο. Η υπεύθυνή του Αμαλία Κοντογιάννη τόνισε: «Τώρα υπάρχει η ανάγκη να παρακολουθήσουμε τις αλλαγές που συμβαίνουν, έχουμε την ανάγκη της διεθνούς ανταλλαγής, του να ξαναβρεθούμε μεταξύ μας». Η διοργάνωση θα έχει ιντερνετικές δράσεις σε 48ωρη βάση, όπως έκανε γνωστό η επικεφαλής της.

"Το ΚΘΒΕ δεν χρωστάει ούτε ένα ευρώ"

Στα οικονομικά του θεάτρου αναφέρθηκε η οικονομική διευθύντρια του οργανισμού Κωνσταντία Παπαποστόλου, τονίζοντας ότι σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας το ΚΘΒΕ έλαβε όλα τα απαραίτητα μέτρα σύμφωνα με τις οδηγίες του ΥΠΠΟ και την ηθική τάξη. «Είχαμε λιγότερα από 10 κρούσματα και ήταν έτοιμοι πολύ οι συνάδελφοι να εφαρμόσουν τις οδηγίες».

Στη συνέχεια σε έναν σύντομο απολογισμό του 2020 γνωστοποίησε ότι τα έσοδα και τα έξοδα ήταν αναγκαστικά μειωμένα, αλλά γενναιόδωρη η στήριξη του ΥΠΠΟΑ με αποτέλεσμα ένα θετικό οικονομικό αποτέλεσμα με πλεόνασμα 400000 ευρώ.

Το κυριότερο οικονομικό θέμα ότι «το ΚΘΒΕ δεν χρωστάει ούτε ένα ευρώ» απέναντι σε τρίτους. «Αυτό είναι και το μότο μας», επεσήμανε η κ. Παπαποστόλου.

Επίσης υπογράμμισε ότι τον Φεβρουάριο του 2021 στο ΚΘΒΕ έγινε ένας τακτικός έλεγχος από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, που επιβεβαίωσε επαρκώς τη διοικητική δομή του, την ορθολογική του οικονομική διαχείριση, τη μη έκθεσή του σε διαχειριστικούς κινδύνους και τη μηδενική έκθεσή του σε δαπάνες επιβάρυνσης. «Έχουμε μια υψηλή προσδοκία να μετρήσουμε περισσότερα έσοδα σαν οικονομικό αποτέλεσμα για τη χρονιά», κατέληξε.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία