Τροπολογία για την παράταση ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων και την αδειοδότηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά
31/07/2024 15:40
31/07/2024 15:40
Παράταση ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων, ρυθμίσεις για την αδειοδότηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και ζητήματα σχετιζόμενα με την κυκλοφορία οχημάτων, κατηγορίας «Ο1» και «Ο2», είναι ζητήματα που ρυθμίζονται με τροπολογία που παρουσίασε, νωρίτερα σήμερα στην Ολομέλεια, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος.
Με την τροπολογία:
1. Δίνεται οριζόντια παράταση ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί, μετά την 24η Μαΐου 2021, στο καθεστώς ενίσχυσης του ν. 4399/2016 και καταργείται η προϋπόθεση υλοποίησης τουλάχιστον του 10% της επένδυσης.
«Με αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζεται η αδυναμία που έχουν πληθώρα από επενδυτές, να υλοποιήσουν εγκαίρως το 10% του επιλέξιμου κόστους. Έχουν διατυπωθεί σχετικά αιτήματα από πολλούς και από επιμελητήρια, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση το Επιμελητήριο της Αχαΐας», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος και επισήμανε ότι υπήρξαν καταστάσεις που δυσχέραναν την ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων, και αυτό είχε ως αποτέλεσμα, να κατατίθενται στην εκπνοή των προθεσμιών πληθώρα αιτημάτων παράτασης του χρόνου εκπλήρωσης τους, λόγω ανωτέρας βίας. «Η κατάσταση έχει επιβαρύνει τις Διευθύνσεις που οφείλουν να αξιολογήσουν, να εισηγηθούν προς τη γνωμοδοτική επιτροπή και να εκδώσουν, στη συνέχεια, αποφάσεις παράτασης, μια προς μία». Ο υπουργός ανέφερε ότι μεγάλα επενδυτικά σχέδια, με εξασφαλισμένη τη χρηματοδότησή τους, ενδέχεται να απενταχθούν, εξαιτίας της καθυστέρησης στην αδειοδοτική ωρίμανσή τους, κυρίως λόγω αλλαγών στη νομολογία και τη νομοθεσία. Ενδεικτικά, ο υπουργός Ανάπτυξης αναφέρθηκε στην ανάρτηση και κύρωση των δασικών χαρτών, η οποία επιφέρει καθυστερήσεις, λόγω της αξιολόγησης των αντιρρήσεων που έχουν εκφράσει επενδυτές για την κήρυξη εκτάσεων, ως δασικών.
2. Τροποποιείται το υφιστάμενο πλαίσιο προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η επαναλειτουργία των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και επέρχονται αλλαγές, κυρίως σε σχέση τις αδειοδοτήσεις, μέσα από την εξέλιξη του επενδυτικού σχεδίου στα Ναυπηγεία. Με την τροπολογία ορίζεται η έκδοση οποιασδήποτε απαιτούμενης άδειας ή έγκρισης, για την εκτέλεση έργων, την εγκατάσταση ή λειτουργία της επένδυσης, πραγματοποιείται από τη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, προκειμένου οι αναγκαίες άδειες και εγκρίσεις να εκδίδονται κατ΄απόλυτη προτεραιότητα. Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της κεντρικής υπηρεσίας δόμησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ορίζεται ως υπεύθυνη η Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης. Ειδικά για την έκδοση άδειας λειτουργίας, είναι δυνατή η σταδιακή ένταξη σε καθεστώς λειτουργίας, τμημάτων της εγκατάστασης, κατά το χρονικό διάστημα του εκσυγχρονισμού της, της αναβάθμισης και κατασκευής, με αντίστοιχη τροποποίηση της άδειας λειτουργίας, ώστε η επαναλειτουργία των Ναυπηγείων να καθίσταται εφικτή σταδιακά. Ρυθμίζεται πληρέστερα το καθεστώς παραχώρησης του αιγιαλού, μπροστά από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με σκοπό να επιλυθούν ταχύτερα τα προβλήματα που εκδηλώνονται στη συγκεκριμένη έκταση (περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, άδειες λειτουργίας).
«Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις είναι αναγκαίες και αντανακλούν τον όλως εξαιρετικό και στρατηγικό χαρακτήρα της επένδυσης στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Λόγω και της ιδιαίτερης σύνδεσης που αυτή έχει ήδη και που μπορεί να αναπτύξει περαιτέρω, με την εθνική άμυνα της χώρας, αντιμετωπίζεται η μη επάρκεια του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου, η οποία δυσχεραίνει την ομαλή επαναλειτουργία, η οποία αποτελεί μακροχρόνιο αίτημα και στόχο όλων, επιτυγχάνοντας σημαντική συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη, στις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας, στην απασχόληση και στην ίδια την κοινωνική συνοχή», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης.
3. Αντιμετωπίζεται ζήτημα των οχημάτων Ο1 και Ο2, δηλαδή ρυμουλκούμενα και τρέιλερ. Παρατείνεται μέχρι το τέλος του 2024, η δυνατότητα των ιδιοκτητών οχημάτων των δύο αυτών κατηγοριών να υποβάλουν αίτηση για έκδοση άδειας και πινακίδων κυκλοφορίας, συνοδευόμενη από αποδεικτικό καταβολής του προβλεπόμενου υπέρ του Δημοσίου παραβόλου.
Παράταση ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων, ρυθμίσεις για την αδειοδότηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και ζητήματα σχετιζόμενα με την κυκλοφορία οχημάτων, κατηγορίας «Ο1» και «Ο2», είναι ζητήματα που ρυθμίζονται με τροπολογία που παρουσίασε, νωρίτερα σήμερα στην Ολομέλεια, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος.
Με την τροπολογία:
1. Δίνεται οριζόντια παράταση ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί, μετά την 24η Μαΐου 2021, στο καθεστώς ενίσχυσης του ν. 4399/2016 και καταργείται η προϋπόθεση υλοποίησης τουλάχιστον του 10% της επένδυσης.
«Με αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζεται η αδυναμία που έχουν πληθώρα από επενδυτές, να υλοποιήσουν εγκαίρως το 10% του επιλέξιμου κόστους. Έχουν διατυπωθεί σχετικά αιτήματα από πολλούς και από επιμελητήρια, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση το Επιμελητήριο της Αχαΐας», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος και επισήμανε ότι υπήρξαν καταστάσεις που δυσχέραναν την ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων, και αυτό είχε ως αποτέλεσμα, να κατατίθενται στην εκπνοή των προθεσμιών πληθώρα αιτημάτων παράτασης του χρόνου εκπλήρωσης τους, λόγω ανωτέρας βίας. «Η κατάσταση έχει επιβαρύνει τις Διευθύνσεις που οφείλουν να αξιολογήσουν, να εισηγηθούν προς τη γνωμοδοτική επιτροπή και να εκδώσουν, στη συνέχεια, αποφάσεις παράτασης, μια προς μία». Ο υπουργός ανέφερε ότι μεγάλα επενδυτικά σχέδια, με εξασφαλισμένη τη χρηματοδότησή τους, ενδέχεται να απενταχθούν, εξαιτίας της καθυστέρησης στην αδειοδοτική ωρίμανσή τους, κυρίως λόγω αλλαγών στη νομολογία και τη νομοθεσία. Ενδεικτικά, ο υπουργός Ανάπτυξης αναφέρθηκε στην ανάρτηση και κύρωση των δασικών χαρτών, η οποία επιφέρει καθυστερήσεις, λόγω της αξιολόγησης των αντιρρήσεων που έχουν εκφράσει επενδυτές για την κήρυξη εκτάσεων, ως δασικών.
2. Τροποποιείται το υφιστάμενο πλαίσιο προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η επαναλειτουργία των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και επέρχονται αλλαγές, κυρίως σε σχέση τις αδειοδοτήσεις, μέσα από την εξέλιξη του επενδυτικού σχεδίου στα Ναυπηγεία. Με την τροπολογία ορίζεται η έκδοση οποιασδήποτε απαιτούμενης άδειας ή έγκρισης, για την εκτέλεση έργων, την εγκατάσταση ή λειτουργία της επένδυσης, πραγματοποιείται από τη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, προκειμένου οι αναγκαίες άδειες και εγκρίσεις να εκδίδονται κατ΄απόλυτη προτεραιότητα. Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της κεντρικής υπηρεσίας δόμησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ορίζεται ως υπεύθυνη η Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης. Ειδικά για την έκδοση άδειας λειτουργίας, είναι δυνατή η σταδιακή ένταξη σε καθεστώς λειτουργίας, τμημάτων της εγκατάστασης, κατά το χρονικό διάστημα του εκσυγχρονισμού της, της αναβάθμισης και κατασκευής, με αντίστοιχη τροποποίηση της άδειας λειτουργίας, ώστε η επαναλειτουργία των Ναυπηγείων να καθίσταται εφικτή σταδιακά. Ρυθμίζεται πληρέστερα το καθεστώς παραχώρησης του αιγιαλού, μπροστά από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με σκοπό να επιλυθούν ταχύτερα τα προβλήματα που εκδηλώνονται στη συγκεκριμένη έκταση (περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, άδειες λειτουργίας).
«Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις είναι αναγκαίες και αντανακλούν τον όλως εξαιρετικό και στρατηγικό χαρακτήρα της επένδυσης στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Λόγω και της ιδιαίτερης σύνδεσης που αυτή έχει ήδη και που μπορεί να αναπτύξει περαιτέρω, με την εθνική άμυνα της χώρας, αντιμετωπίζεται η μη επάρκεια του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου, η οποία δυσχεραίνει την ομαλή επαναλειτουργία, η οποία αποτελεί μακροχρόνιο αίτημα και στόχο όλων, επιτυγχάνοντας σημαντική συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη, στις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας, στην απασχόληση και στην ίδια την κοινωνική συνοχή», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης.
3. Αντιμετωπίζεται ζήτημα των οχημάτων Ο1 και Ο2, δηλαδή ρυμουλκούμενα και τρέιλερ. Παρατείνεται μέχρι το τέλος του 2024, η δυνατότητα των ιδιοκτητών οχημάτων των δύο αυτών κατηγοριών να υποβάλουν αίτηση για έκδοση άδειας και πινακίδων κυκλοφορίας, συνοδευόμενη από αποδεικτικό καταβολής του προβλεπόμενου υπέρ του Δημοσίου παραβόλου.
ΣΧΟΛΙΑ