Βαρόμετρο Β. Ελλάδας "NGI"- Τα σημαντικότερα προβλήματα της περιοχής- Οι γνώμες για Ζέρβα- Τζιτζικώστα και βουλευτές
18/07/2021 18:00
18/07/2021 18:00
Ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη ως μείζον έργο ιεραρχείται εκείνο της κατασκευής του Μετρό, ενώ ακολουθεί από πολύ... μακριά η ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου.
Στην έρευνα αποτυπώνονται οι θετικές και οι αρνητικές γνώμες για τον Κωνσταντίνο Ζέρβα και τους τέσσερις Περιφερειάρχες αλλά και η δημοφιλία του πολιτικού προσωπικού του νομού σε επίπεδο βουλευτών της κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Ως το σημαντικότερο έργο για την πόλη ιεραρχούν οι πολίτες την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης (71%). Ακολουθεί με μεγάλη διαφορά από το πρώτο η αξιοποίηση- ανάπτυξη του θαλάσσιου μετώπου του Θερμαϊκού κόλπου (11%) και η κατασκευή νέας υπερυψωμένης λεωφόρου στην εσωτερική περιφερειακή (fly over) με 8%.
Η ανάπλαση της ΔΕΘ λαμβάνει το 3% των απαντήσεων και ακολουθεί επίσης με 3% η δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στους χώρους του Γ’ Σώματος Στρατού και της ΔΕΘ, η αναβάθμιση της ΒΙΠΕ Καλοχωρίου με 2% και η κατασκευή τεχνολογικού πάρκου στην Περαία (ThessINTEC) με 1%. Δεν ξέρω- δεν απαντώ επιλέγει το 1% των ερωτηθέντων.
Ειδικότερα για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό οι δυο στους τρεις πολίτες απαντούν πως επιθυμούν κατασκευή του σταθμού με διατήρηση των αρχαιοτήτων στη θέση τους (in situ), ενώ ένας στους τρεις επιλέγει την λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων και της επανατοποθέτησής τους μετά την κατασκευή του σταθμού. Σημειώνεται πως την περίοδο διεξαγωγής της έρευνας το ΣτΕ είχε «ανάψει το πράσινο φως» σε ό,τι αφορά την απόσπαση και την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, ωστόσο η απόφαση δεν είχε καθαρογραφεί.
Επίσης, το 57% συμφωνεί- μάλλον συμφωνεί με την δημιουργία μητροπολιτικού δήμου για όλο το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης
Σε ποσοστό 46% οι Θεσσαλονικείς απαντούν πως έχουν θετική γνώμη για τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Ζέρβα, με το 29% να εκφράζει αρνητική- μάλλον αρνητική άποψη και το 23% να δηλώνει ουδέτερο.
Διχασμένοι εμφανίζονται οι Θεσσαλονικείς και σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο επανεκλογής του κ. Ζέρβα το 2023. Το 44% απαντά «ναι - μάλλον ναι» και το 41% «όχι - μάλλον όχι», ενώ το 15% των ερωτηθέντων «δεν ξέρει και δεν απαντά».
Η ακτινογραφία της Βόρειας Ελλάδας
Του Πασχάλη – Αλέξανδρου Τεμεκενίδη, Διευθυντής Ερευνών Palmos Analysis, temekenidis@palmosanalysis.gr
Η ολοκλήρωση του Mετρό της Θεσσαλονίκης, του πολύπαθου έργου που ακόμα παιδευόμαστε να ολοκληρώσουμε σχεδόν δέκα χρόνια μετά τον αρχικά εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης, αποτελεί για τους Θεσσαλονικείς την πρώτη
προτεραιότητα για την πόλη, με τεράστια διαφορά από οτιδήποτε άλλο.
Σε σχέση μάλιστα με το θέμα των αρχαιοτήτων που εντοπίστηκαν στον σταθμό Βενιζέλου, οι Θεσσαλονικείς τάσσονται με μεγάλη διαφορά (62%) υπέρ της κατασκευής του σταθμού με διατήρηση των αρχαιοτήτων στη θέση τους έναντι της απόσπασης και επανατοποθέτησής τους μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής (32%).
Σε κάθε περίπτωση, είναι προφανές ότι οι πολίτες προσδοκούν την άμεση ολοκλήρωση και λειτουργία του έργου και οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα που έχει ανακοινωθεί, θα έχει επιπτώσεις στο αρμόδιο πολιτικό προσωπικό (όποιο οι πολίτες θεωρήσουν «αρμόδιο», όταν έρθει εκείνη η ώρα).
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η ιεράρχηση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι πολίτες στη Βόρεια Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, ενώ η ανεργία κυριαρχεί ως προβληματισμός στις αναφορές των πολιτών (48% στο σύνολο της Βόρειας Ελλάδας), εκτοξεύεται στο 65% των αναφορών στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, ενώ στην ίδια Περιφέρεια εμφανίζονται πολύ αυξημένες αναφορές σε θέματα όπως η οικονομική ανάπτυξη, η έλλειψη παραγωγικών επενδύσεων και η ερημοποίηση/μετανάστευση των νέων. Θέματα που σχετίζονται με την οικονομική ανάπτυξη, την ανεργία και την έλλειψη παραγωγικών επενδύσεων αναφέρονται εντονότερα και στην Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, ενώ στην Κεντρική Μακεδονία, όπου κυριαρχεί πληθυσμιακά το μεγάλο αστικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, αυξημένες αναφορές καταγράφονται σε σχέση με τις συγκοινωνίες-μεταφορές και την εγκληματικότητα και δημόσια ασφάλεια. Τέλος στην Περιφέρεια Ηπείρου, μια από τις φτωχότερες Περιφέρειες στην Ευρώπη, αυξημένες αναφορές καταγράφονται σχετικά με την φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό, την οικονομική ανάπτυξη και στην πανδημία του κορωνοϊού.
Καθώς βρισκόμαστε ήδη στο μέσο περίπου της θητείας των αιρετών της αυτοδιοίκησης και δύο χρόνια μετά τις Δημοτικές και Περιφερειακές εκλογές του 2019, ενδιαφέρον παρουσιάζει η αξιολόγηση των πολιτών για τους Περιφερειάρχες της Βόρειας Ελλάδας. Στην δεύτερη πληθυσμιακά Περιφέρεια της χώρας, την Κεντρική Μακεδονία, ο Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας διατηρεί πολύ υψηλή δημοτικότητα, ενώ ποσοστό άνω του 50% των πολιτών δηλώνουν ότι πρέπει να επανεκλεγεί το 2023. Παρόμοια είναι η εικόνα και για τον Περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρο Καχριμάνη. Στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, η εποχή μετά την απολιγνιτοποίηση και η ανασφάλεια σε σχέση με τις θέσεις εργασίας και την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής, φαίνεται ότι επηρεάζει και τις απόψεις για τον Περιφερειάρχη Γιώργο Κασαπίδη που προέρχεται από την Κυβερνητική παράταξη, ενώ στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, φαίνεται ότι ο «εμφύλιος» των προηγούμενων εκλογών που κατάληξε στην οριακή νίκη του Περιφερειάρχη Χρήστου Μέτιου, έχει αφήσει έντονα τα σημάδια του ακόμα και σήμερα.
Στο δήμο Θεσσαλονίκης, ο Δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας έχει καταφέρει να «χτίσει» υψηλή δημοτικότητα και σημαντική ικανοποίηση από το έργο του, με δεδομένο ότι η βάση εκκίνησής του στο Α’ γύρο των Δημοτικών Εκλογών του 2019 ήταν μόλις 15%. Ωστόσο, εμφανίζεται μια εικόνα διχασμού των απόψεων σε σχέση με το έργο και την επανεκλογή του το 2023 και συνεπώς ο δρόμος μέχρι τις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές στο δεύτερο μεγαλύτερο δήμο της χώρας θα είναι μακρύς και ενδιαφέρων.
Χαμηλές, γενικά, επιδόσεις καταγράφονται για τις δημοτικότητες των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ σε Α’ και Β’ Θεσσαλονίκης, καθώς κανείς δεν ξεπερνάει το 30% σε θετικές γνώμες. Η εμπειρία, όμως, έχει δείξει ότι συνήθως οι πολίτες αξιολογούν αρνητικά τους βουλευτές, έχοντας όμως στο μυαλό τους βουλευτές που δεν επέλεξαν οι ίδιοι και, όταν έρθει η ώρα της κάλπης, συνήθως επανεκλέγουν τα ίδια πρόσωπα.
Ένα έργο που εργαλειοποιήθηκε πολιτικά από τα γεννοφάσκια του
Του Νίκου Ταχιάου
Προέδρου της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.
Το δημοσκοπικό εύρημα που αφορά το δίλημμα σχετικά με την μέθοδο κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου δεν μου φαίνεται καθόλου παράδοξο. Και ο ίδιος, εάν ήμουν ανεξοικείωτος σχετικά με το
ιστορικό της συγκεκριμένης υπόθεσης, τα dessous της και φυσικά την τεχνική πλευρά του εγχειρήματος, όπως οι περισσότεροι από τους συμπολίτες μας, θα συντασσόμουν αυθόρμητα με την πλειοψηφήσασα απάντηση.
Μόνο που τα έργα δεν εκτελούνται σύμφωνα με τις επιθυμίες των πολιτών, πολλώ δε μάλλον τις σκοπιμότητες των πολιτικών, αλλά με υιοθέτηση των ενδεδειγμένων και βιώσιμων λύσεων που υπαγορεύουν οι πραγματικές συνθήκες και η επιστήμη.
Ο κανόνας αυτός που ειδικά σε ό,τι αφορά πρόσωπα με κρίσιμο ρόλο στην υπαγόρευση και λήψη αποφάσεων, είχε παραβιασθεί κατά κόρον μέχρι το καλοκαίρι του 2019, επανήλθε προ διετίας στην επιχειρησιακή λειτουργία της Αττικό Μετρό Α.Ε., της οποίας ο υπηρεσιακός μηχανισμός είχε εξαρχής αντιληφθεί το αλυσιτελές της in situ κατασκευής, υιοθετήθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού και επικυρώθηκε με τις πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Ούτε, ως Θεσσαλονικιό, με ξενίζει η κρίσιμη θέση της ολοκλήρωσης του Μετρό στην ατζέντα όσων ζουν στο πολεοδομικό συγκρότημα. Ένα έργο που εργαλειοποιήθηκε πολιτικά από τα γεννοφάσκια του, ατύχησε για αντικειμενικούς λόγους καθώς στην πορεία κατέρρευσαν δύο από τις κατασκευαστικές εταιρίες που μετείχαν στην εκτέλεσή του και εντέλει, το 2015, σκόνταψε ξανά στην πολιτική εργαλειοποίηση του, είναι λογικό να έχει στοιχειώσει στην αντίληψη της πόλης όχι μόνο για το ίδιο, αλλά και για τον εαυτό της.
Επιλογή της σημερινής διοίκησης της Αττικό Μετρό Α.Ε., που υπακούει στις βασικές κατευθύνσεις που έδωσε η κυβέρνηση, είναι ο απεγκλωβισμός του έργου από την πολιτική και η αποφυγή του πειρασμού να υποβληθεί σε μία ακόμη κακοποίηση για επικοινωνιακούς λόγους, όπως αυτή που ζήσαμε στο πρόσφατο παρελθόν των κατ’ επίφαση εγκαινίων και των fake news.
Και ακριβώς επειδή η σύγχυση και η δυσπιστία των πολιτών δεν θεραπεύονται με επικοινωνία αλλά με έργα, θεμελιώδης προτεραιότητά μας είναι η κατασκευή του σταθμού με απόλυτη διασφάλιση της λειτουργικότητας του και της ακεραιότητας των αρχαιολογικών ευρημάτων που θα αναδειχθούν στο πρώτο επίπεδό του, ως ακριβώς ευρέθησαν και φυσικά η παράδοση σε λειτουργία του Μετρό όσο το δυνατόν κοντύτερα στην ημερομηνία που υπαγορεύει το ισχύον χρονοδιάγραμμά του, δηλαδή εντός του 2023.
Οι Θεσσαλονικείς ξύπνησαν
Του Φωκίωνα Ι. Δεληγιάννη
Συντονιστή Εκτελεστικής Γραμματείας
της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης για την προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Είναι πολύ εύλογο το ενδιαφέρον των Θεσσαλονικιών να στρέφεται κατά προτεραιότητα στο έργο του Μετρό, με ποσοστό 71%, ένα έργο που
ταλαιπωρεί την πόλη πολλά χρόνια, με την ατέρμονη παρουσία εργοταξίων που έχουν μηδενίσει την εμπορική δραστηριότητα σε πολλά σημεία του ιστορικού κέντρου.
Αυτό, όμως, που προκύπτει ξεκάθαρα από την δημοσκόπηση και είναι εντυπωσιακό, οι Θεσσαλονικείς με ποσοστό 62% συμφωνούν ότι η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου επιθυμούν να γίνει με τις αρχαιότητες στη θέση τους, δηλαδή να παραμείνουν αμετακίνητες!!! Εντυπωσιακή διαφορά, ποσοστό διπλάσιο από αυτούς που επιλέγουν την απόσπαση και επανατοποθέτηση.
Ουδεμία δε, αντίφαση στην πραγματικότητα υπάρχει μεταξύ του ποσοστού του 71% με το ποσοστό 62% υπέρ της κατά χώρα παραμονής των αρχαιοτήτων, όπως ενδεχομένως φαινομενικά μπορεί να φαίνεται γιατί παραπλανητικά το επιδιώκει η Αττικό Μετρό, διότι όλο και περισσότερο οι κάτοικοι της πόλης μας αντιλαμβάνονται ότι τόσο η Αττικό Μετρό όσο και οι αρμόδιοι υπουργοί μάς κοροϊδεύουν αποφεύγοντας σκόπιμα να δώσουν ένα σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα.
Ο Απρίλιος 2023 έχει ήδη καταστεί ανέκδοτο, το τέλος του 2023 ψελλίζεται όχι πια χαμηλόφωνα και προσφάτως στην Βουλή πληροφορηθήκαμε από τα χείλη της υπουργού Πολιτισμού ως χρονικό ορόσημο ο Μάρτιος του 2025.
Για το οικονομικό κόστος του έργου της απόσπασης και επαναφοράς δεν έχουν ποτέ δοθεί στοιχεία συγκριτικά με αυτά της παραμονής, για την οποία η τεχνική λύση υπάρχει και είχε αρχίσει να εφαρμόζεται έως τον Σεπτέμβριο 2019.
Όλο και περισσότεροι Θεσσαλονικείς αντιλαμβάνονται ότι ο μοναδικός τρόπος με τον οποίο η πόλη μας θα βγει πολλαπλά κερδισμένη είναι να αφήσουμε τις αρχαιότητες στη θέση τους, αποφεύγοντας μια ανασκαφή 1300 τετραγωνικών μέτρων και διατηρώντας ένα μοναδικό αρχαιολογικό τόπο αυθεντικό και αδιάσπαστο.
Η Αττικό Μετρό να αφήσει τις κατασκευασμένες προφάσεις και δικαιολογίες και οφείλει να αποδώσει τους 12 σταθμούς, που μπορούν να τελειώσουν μέχρι το τέλος του 2022, με τον σταθμό Βενιζέλου να ολοκληρώνεται αργότερα, πρακτική που έχει χρησιμοποιηθεί και στην Αθήνα .
Και επιτέλους οι τοπικοί άρχοντες και πολιτευτές να σταματήσουν έγκαιρα αυτή την καταστροφική τους εμμονή και ιδιοτέλεια απέναντι σε ένα έργο που για την ώρα μόνο ταλαιπωρία και δυσπραγία δημιουργεί, ενώ θα μπορούσε να ωφελήσει και πλουτίσει την πόλη όχι μόνο σήμερα αλλά και στο μέλλον. Διότι οι Θεσσαλονικείς ξύπνησαν.
Βουλευτές Θεσσαλονίκης: Ποιοι προβιβάζονται και ποιοι παίρνουν κάτω από τη βάση
Εντιμότητα και ήθος, εργασιακή εμπειρία, γνώσεις και σπουδές απαιτούν οι πολίτες του νομού Θεσσαλονίκης από τους βουλευτές που εκπροσωπούν τις δυο εκλογικές περιφέρειες στη Βουλή.
Είναι χαρακτηριστικό επίσης, πως η κομματική ιστορία ή η προσφορά κάποιου βουλευτή στο κόμμα δεν διαδραματίζει ιδιαίτερο ρόλο, ως κριτήριο επιλογής του, όπως φαίνεται τουλάχιστον από τις απαντήσεις που δίνουν οι ερωτηθέντες στο Βαρόμετρο της Βόρειας Ελλάδας (Northern Greece Insights- NGI).
Ειδικότερα για την Α’ Θεσσαλονίκης δυσαρεστημένοι από τους βουλευτές όλων των κομμάτων της συγκεκριμένης εκλογικής περιφέρειας δηλώνουν έξι στους δέκα πολίτες, σε ποσοστό 59%, ενώ ικανοποιημένο δηλώνει το 32%. Το 53% των ερωτηθέντων μάλιστα απαντά πως οι βουλευτές της περιφέρειας δεν πρέπει να επανεκλεγούν. Αντίστοιχα, εκείνοι που θεωρούν πως πρέπει να επανεκλεγούν αγγίζουν το 32%, ενώ το 15% απαντά «δεν γνωρίζω- δεν έχω γνώμη».
Αναφορικά με τα βασικά προσόντα- χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει κάποιος βουλευτής οι πολίτες και στις δυο περιφέρειες απαντούν: εντιμότητα- ήθος, εργασιακή εμπειρία, γνώσεις- σπουδές, νέος σε ηλικία, νέος στην πολιτική- χωρίς πολιτικό παρελθόν, κομματική ιστορία- προσφορά στο κόμμα, «να τον ξέρω προσωπικά» και τέλος, να είναι γνωστός ή δημοφιλής στο κοινό.
Σε ό,τι αφορά την Β’ Θεσσαλονίκης, ικανοποιημένο από τους βουλευτές της εν λόγω περιφέρειας δηλώνει το 40%, ενώ το 49% δηλώνει «όχι- μάλλον όχι». Ένας στους δυο, σε ποσοστό 49%, απαντά πως οι βουλευτές της Β’ περιφέρειας δεν πρέπει να επανεκλεγούν, ενώ το 32% των ερωτηθέντων δηλώνει «ναι- μάλλον ναι».
Από τους βουλευτές της ΝΔ, πρώτη σε θετικές γνώμες στο σύνολο των ερωτηθέντων και όχι αποκλειστικά στους ψηφοφόρους της ΝΔ και παρακάτω του ΣΥΡΙΖΑ, έρχεται η Έλενα Ράπτη με 30% και ακολουθούν: Κώστας Γκιουλέκας με 28%, Σταύρος Καλαφάτης με 24%, Δημήτρης Κούβελας με 22%, Στράτος Σιμόπουλος με 12% και Άννα Ευθυμίου με 12%. Αντίστοιχα, από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στην Α’ Θεσσαλονίκης, πρώτος σε θετικές γνώμες έρχεται ο Γιάννης Αμανατίδης με 22%. Ακολουθούν οι: Κατερίνα Νοτοπούλου, ο Χρήστος Γιαννούλης και ο Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης με 16%, ενώ τελευταίος έρχεται ο Κώστας Ζουράρις με ποσοστό 15% θετικών ή μάλλον θετικών γνωμών.
Στη Β’ Θεσσαλονίκης πρώτος σε θετικές γνώμες από τη ΝΔ έρχεται ο Θεόδωρος Καράογλου με ποσοστό 26%. Ακολουθεί ο Σάββας Αναστασιάδης με 17% και ο Δημήτρης Βαρτζόπουλος με 14%. Μεταξύ των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, ο Σωκράτης Φάμελλος προηγείται με 26% και ακολουθεί η Δώρα Αυγέρη με 17% θετικές και μάλλον θετικές γνώμες.
Η παραπάνω ιεράρχηση δεν αποτελεί πρόθεση ψήφου.
Κυρίαρχος ο Τζιτζικώστας - «Αγκάθι» η ανεργία
Μεγάλη είναι η αποδοχή του έργου του Περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπως τουλάχιστον αυτό αποτυπώνεται στις απαντήσεις των πολιτών της περιοχής. Ιδιαίτερα ψηλά οι ερωτηθέντες τοποθετούν το πρόβλημα των αστικών συγκοινωνιών και των μεταφορών το οποίο μετά την ανεργία αποτελεί το νούμερο δυο πρόβλημα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Ειδικότερα αναφορικά με τα σημαντικότερα προβλήματα της περιοχής τους οι πολίτες απαντούν ως εξής: ανεργία (43%), συγκοινωνίες- μεταφορές (26%), χαμηλοί μισθοί- συνθήκες εργασίας (23%), εγκληματικότητα- δημόσια ασφάλεια (21%), οικονομική ανάπτυξη (21%), υγεία- περίθαλψη (21%), έλλειψη παραγωγικών επενδύσεων (19%), προσφυγικό- μεταναστευτικό (16%), φτώχεια- κοινωνικός αποκλεισμός (13%), πανδημία COVID-19 (13%), Παιδεία- Σχολεία (13%) ρύπανση περιβάλλοντος (12%), ερημοποίηση- μετανάστευση νέων (11%), λειτουργία δημοσίου- γραφειοκρατία (10%), ρατσισμός και ξενοφοβία (5%).
Ένας στους δυο πολίτες έχουν θετική ή μάλλον θετική γνώμη για τον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα, ενώ αρνητική γνώμη έχει μόλις το 17% του δείγματος. Ουδέτερη άποψη δηλώνει πως έχει το 30% των ερωτηθέντων.
Το 55% δηλώνει ικανοποιημένο από το έργο του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας.
Τέλος, ένας στους δυο πολίτες σε ποσοστό 51% απαντά πως ο Απόστολος Τζιτζικώστας πρέπει να επανεκλεγεί στην θέση του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, σε αντίθεση με το 33% που εκτιμά όχι δεν πρέπει να εκλεγεί ξανά.
Η αξιοποίηση του θαλάσσιου μετώπου, νούμερο ένα έργο για τη Θεσσαλονίκη
Του Πάρι Μπίλλια, Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας
Η ολοκλήρωση του μετρό της Θεσσαλονίκης, ενός έργου το οποίο αποτελεί… βραχνά, είναι απολύτως λογικό να θεωρείται από τους πολίτες η σημαντικότερη παρέμβαση για τη Θεσσαλονίκη. Όμως πλέον, έπειτα και από την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την προσωρινή απόσπαση των αρχαιολογικών ευρημάτων και την επανατοποθέτησή τους μετά την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου, το νερό μπήκε στ’ αυλάκι και ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την ολοκλήρωση του έργου.
Πράγματι, το μετρό είναι ένα σημαντικότατο έργο. Ωστόσο στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θεωρούμε ότι υπάρχει ένα σπουδαιότερο έργο, ένα έργο σταθμός για τη Θεσσαλονίκη, που θα την αναμορφώσει απ’ άκρη σε άκρη της. Πρόκειται για την ενοποίηση, ανάπλαση και αξιοποίηση του θαλάσσιου μετώπου, από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι, μήκους 40 χιλιομέτρων, το οποίο βρίσκεται δεύτερο στην κατάταξη.
Το έργο αυτό είναι τεράστιας σημασίας, θα αποτελέσει τη νέα ταυτότητα της πόλης και θα την οδηγήσει σε μία νέα εποχή. Κι αυτό καθώς αφενός θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των Θεσσαλονικέων, προσφέροντάς τους ελεύθερους χώρους περιπάτου, άθλησης, πολιτισμού, αφετέρου η ενοποίηση του παραλιακού μετώπου θα αποτελέσει ένα αναπτυξιακό και τουριστικό έργο για τη Θεσσαλονίκη των επόμενων 50 ετών, που θα τη μετατρέψει σε πόλο έλξης για Έλληνες και ξένους τουρίστες. Γι’ αυτό και ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, το έχει στην πρώτη γραμμή των προτεραιοτήτων του, το πιστεύει και το προωθεί, ενώ εξαιρετικά σημαντικό είναι ότι το στηρίζουν όλοι οι εμπλεκόμενοι, δηλαδή οι επτά παράκτιοι Δήμοι της Θεσσαλονίκης, καθώς και το ΤΕΕ/ΤΚΜ.
Το προσεχές δίμηνο θα τεθεί σε διαβούλευση το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για την ανάπλαση και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου. Με την διαβούλευση οι Θεσσαλονικείς θα μάθουν περισσότερα για το έργο αυτό, που προς ώρας ίσως φαντάζει μακρινό και είμαι βέβαιος ότι θα το «αγκαλιάσουν» και θα το αποδεχτούν σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Βέβαια, για την υλοποίηση του φιλόδοξου αυτού project, απαιτείται άμεσα η ίδρυση φορέα, ο οποίος θα το «τρέξει» στο σύνολό του, αναλαμβάνοντας την εκπόνηση των εξειδικευμένων μελετών, την διοργάνωση αρχιτεκτονικών διαγωνισμών, την εξεύρεση χρηματοδότησης, την υλοποίηση των έργων την λειτουργία και την συντήρηση του.
Όσον αφορά στο τρίτο στην σειρά κατάταξης έργο, το flyover, νιώθω ικανοποίηση για την δρομολόγησή του, καθώς πρόκειται για ένα έργο που όταν ήμουν πρόεδρος στο ΤΕΕ/ΤΚΜ είχε αποτελέσει πρότασή μας, το οποίο θα δώσει λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης σε ορίζοντα 30ετίας.
Τα σημαντικότερα προβλήματα στη Βόρεια Ελλάδα
Τα σημαντικότερα προβλήματα στις περιφέρειες Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης, αλλά και την ικανοποίηση των πολιτών των περιοχών αυτών από το έργο των κατά τόπους περιφερειαρχών καταγράφει η έρευνα «Βαρόμετρο της Βόρειας Ελλάδας (Northern Greece Insights- NGI)» της Populus Strategy and Insights.
Είναι χαρακτηριστικό πως τα σημαντικότερα προβλήματα, έτσι όπως τα ιεραρχούν οι πολίτες είναι κοινά σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα.
Πρώτο πρόβλημα σε ποσοστό 48% αναδεικνύεται η ανεργία. Ακολουθεί η οικονομική ανάπτυξη σε ποσοστό 24% και οι χαμηλοί μισθοί και οι συνθήκες εργασίας σε ποσοστό 23%.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΟΥ
Ειδικότερα για την περιφέρεια Ηπείρου ένας στους δυο πολίτες (49%) απαντά πως θεωρεί ως το σημαντικότερο πρόβλημα της περιοχής του την ανεργία. Το 28% απαντά ως δεύτερο σημαντικότερο πρόβλημα την οικονομική ανάπτυξη. Ακολουθούν για την Περιφέρεια Ηπείρου: οι χαμηλοί μισθοί και οι συνθήκες εργασίας, η έλλειψη παραγωγικών επενδύσεων, η φτώχεια- κοινωνικός αποκλεισμός, η ερημοποίηση και η μετανάστευση των νέων, η πανδημία COVID-19, το προσφυγικό- μεταναστευτικό, η παιδεία- σχολεία, η υγεία- περίθαλψη, οι συγκοινωνίες- μεταφορές, η λειτουργία δημοσίου- γραφειοκρατία, η ρύπανση περιβάλλοντος, η εγκληματικότητα και δημόσια ασφάλεια. Ακολουθούν με 3% όσοι απαντούν αυθόρμητα «δεν έχω γνώμη», ο ρατσισμός και ξενοφοβία και «άλλο».
Ένας στους δυο πολίτες, σε ποσοστό 51% έχει θετική και μάλλον θετική γνώμη για τον Περιφερειάρχη Ηπείρου, Αλέξανδρο Καχριμάνη, το 27% «ουδέτερη ή δεν έχει γνώμη» και το 19% «αρνητική ή μάλλον αρνητική». Το 3% των ερωτηθέντων απαντά πως «δεν τον γνωρίζει».
Σχεδόν έξι στους τέσσερις σε ποσοστό 58% απαντούν πως είναι ικανοποιημένοι από το έργο του Περιφερειάρχη, ενώ ένας στους δυο σε ποσοστό 49% δηλώνει πως πρέπει να επανεκλεγεί στις εκλογές του 2023.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Στην περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας πρώτο πρόβλημα αναδεικνύεται η ανεργία με συντριπτικό ποσοστό 65% και ακολουθούν η οικονομική ανάπτυξη και η έλλειψη παραγωγικών επενδύσεων με 31%. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η ρύπανση του περιβάλλοντος σε αντίθεση με άλλες περιφέρειες λαμβάνει ποσοστό 16%.
Ένας στους τρεις απαντά πως έχει «θετική ή μάλλον θετική γνώμη» για τον Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργο Κασαπίδη. Οι πολίτες σε ποσοστό 28% απαντούν πως έχουν αρνητική ή μάλλον αρνητική γνώμη ενώ το 36% δεν έχει γνώμη.
Αναφορικά με το έργο του κ. Κασαπίδη ικανοποιημένο δηλώνει το 37%, δυσαρεστημένο το 46% και το 18% των ερωτηθέντων δεν ξέρει ή δεν απαντά. Επίσης, σχεδόν ένας στους δυο, σε ποσοστό 46%, απαντά πως ο κ. Κασαπίδης δεν πρέπει να επανεκλεγεί Περιφερειάρχης.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ- ΘΡΑΚΗΣ
Ανεργία, έλλειψη παραγωγικών επενδύσεων και οικονομική ανάπτυξη είναι τα τρία σημαντικότερα προβλήματα στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης.
Μόλις ένας στους τέσσερις πολίτες έχει θετική ή μάλλον θετική γνώμη για τον Περιφερειάρχη της περιοχής, Χρήστο Μέτιο. «Ουδέτερη γνώμη ή δεν έχουν γνώμη» οι ερωτηθέντες σε ποσοστό 38%, ενώ «αρνητική ή μάλλον αρνητική γνώμη» έχει το 26%. Το 48% των ερωτηθέντων απαντά πως δεν είναι ικανοποιημένο από το έργο του Περιφερειάρχη με τις θετικές γνώμες να ανέρχονται σε 33%. Σχεδόν ένας στους δυο ερωτηθέντες, θεωρεί ότι ο κ. Μέτιος δεν πρέπει να επανεκλεγεί το 2023. «Ναι ή μάλλον ναι» απαντά το 28% και «δεν ξέρει- δεν απαντά» το 28%.
Το Βαρόμετρο της Βόρειας Ελλάδας (Northern Greece Insights- NGI) πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Populus Strategy and Insights και διενεργήθηκε από την εταιρία Palmos Analysis, το διάστημα 14 Ιουνίου 2021- 01 Ιουλίου 2021 με την μέθοδο 51% των τηλεφωνικών συνεντεύξεων με σύστημα Computer Assisted Telephone Interviewing και 49% με online ερωτηματολόγια μέσω πιστοποιημένων online panels. Ερωτήθηκαν 2015 άτομα, άνδρες και γυναίκες, άνω των 17 ετών, με αναλογική κατανομή στις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου. Το δείγμα σταθμίστηκε εκ των υστέρων ως προς το φύλο, την ηλικία και τα αποτελέσματα των βουλευτικών εκλογών του 2019. Το μέγιστο σφάλμα είναι ±2,2% με διάστημα εμπιστοσύνης 95%.
Φιλοσοφία και στόχοι
Το Βαρόμετρο της Βόρειας Ελλάδας (Northern Greece Insights- NGI) είναι μια έρευνα των τάσεων και στάσεων της κοινής γνώμης που θα διεξάγεται σε σταθερά και περιοδικά χρονικά διαστήματα, στις τέσσερις περιφέρειες της Βόρειας Ελλάδας (Ήπειρο, Δυτική Μακεδονία, Κεντρική Μακεδονία και Ανατολική Μακεδονία – Θράκη), με στόχο την αποτύπωση και ανάλυση του σφυγμού της περιοχής, σε μια σειρά από βασικές παραμέτρους και τομείς που συνθέτουν το κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον. Το 1ο Βαρόμετρο της Βόρειας Ελλάδας (NGI) αποτελεί μια υβριδική έρευνα με καινοτόμα επιστημονικά δειγματοληψία και σταθμισμένη στρωματοποίηση που παρέχει τη δυνατότητα διεισδυτικής και αναλυτικής μελέτης του παλμού της κοινωνίας σε αυτή την ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο σε τέσσερις (4) θεματικούς άξονες: α) το γενικό πολιτικό και κοινωνικό κλίμα, β) την αξιολόγηση των θεσμικών - πολιτικών οργανισμών και προσώπων, γ) την καταγραφή - αξιολόγηση των κύριων προβλημάτων και προτεραιοτήτων, δ) την αποτύπωση των πολιτικών τάσεων της περιόδου σε Κεντρικό και Αυτοδιοικητικό επίπεδο. Το NGI είναι ένα ερευνητικό εργαλείο ποσοτικής μέτρησης που αναπτύχθηκε από την Populus, την Ανοικτή Πλατφόρμα Δημόσιου Διαλόγου και Παρέμβασης, η οποία δημιουργήθηκε με την συνεργασία της εταιρίας Συμβούλων Στρατηγικής Αναπτυξιακού σχεδιασμού, IDS Ε.Π.Ε και της Εταιρίας Στρατηγικής και Επικοινωνίας, Choose A.E. H Populus φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως επιταχυντής ενός ανοικτού και δημιουργικού δημοσίου διαλόγου, αλλά και ως παραγωγός αναλυτικής τεκμηρίωσης και περιεχομένου, με στόχο τη συγκρότηση στρατηγικής, προτάσεων και λύσεων σε μια σειρά από κρίσιμους τομείς και θέματα που απασχολούν την Κοινωνία, την Επιχειρηματική κοινότητα, την Αυτοδιοίκηση, τους συλλογικούς Οργανισμούς, αλλά και τους Πολίτες.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Μακεδονία της Κυριακής" στις 18 Ιουλίου 2021
18/07/2021 19:00
21/07/2021 10:05
21/07/2021 07:00
19/07/2021 18:00
18/07/2021 19:45
18/07/2021 19:28
Ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη ως μείζον έργο ιεραρχείται εκείνο της κατασκευής του Μετρό, ενώ ακολουθεί από πολύ... μακριά η ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου.
Στην έρευνα αποτυπώνονται οι θετικές και οι αρνητικές γνώμες για τον Κωνσταντίνο Ζέρβα και τους τέσσερις Περιφερειάρχες αλλά και η δημοφιλία του πολιτικού προσωπικού του νομού σε επίπεδο βουλευτών της κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Ως το σημαντικότερο έργο για την πόλη ιεραρχούν οι πολίτες την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης (71%). Ακολουθεί με μεγάλη διαφορά από το πρώτο η αξιοποίηση- ανάπτυξη του θαλάσσιου μετώπου του Θερμαϊκού κόλπου (11%) και η κατασκευή νέας υπερυψωμένης λεωφόρου στην εσωτερική περιφερειακή (fly over) με 8%.
Η ανάπλαση της ΔΕΘ λαμβάνει το 3% των απαντήσεων και ακολουθεί επίσης με 3% η δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στους χώρους του Γ’ Σώματος Στρατού και της ΔΕΘ, η αναβάθμιση της ΒΙΠΕ Καλοχωρίου με 2% και η κατασκευή τεχνολογικού πάρκου στην Περαία (ThessINTEC) με 1%. Δεν ξέρω- δεν απαντώ επιλέγει το 1% των ερωτηθέντων.
Ειδικότερα για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό οι δυο στους τρεις πολίτες απαντούν πως επιθυμούν κατασκευή του σταθμού με διατήρηση των αρχαιοτήτων στη θέση τους (in situ), ενώ ένας στους τρεις επιλέγει την λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων και της επανατοποθέτησής τους μετά την κατασκευή του σταθμού. Σημειώνεται πως την περίοδο διεξαγωγής της έρευνας το ΣτΕ είχε «ανάψει το πράσινο φως» σε ό,τι αφορά την απόσπαση και την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, ωστόσο η απόφαση δεν είχε καθαρογραφεί.
Επίσης, το 57% συμφωνεί- μάλλον συμφωνεί με την δημιουργία μητροπολιτικού δήμου για όλο το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης
Σε ποσοστό 46% οι Θεσσαλονικείς απαντούν πως έχουν θετική γνώμη για τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Ζέρβα, με το 29% να εκφράζει αρνητική- μάλλον αρνητική άποψη και το 23% να δηλώνει ουδέτερο.
Διχασμένοι εμφανίζονται οι Θεσσαλονικείς και σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο επανεκλογής του κ. Ζέρβα το 2023. Το 44% απαντά «ναι - μάλλον ναι» και το 41% «όχι - μάλλον όχι», ενώ το 15% των ερωτηθέντων «δεν ξέρει και δεν απαντά».
Η ακτινογραφία της Βόρειας Ελλάδας
Του Πασχάλη – Αλέξανδρου Τεμεκενίδη, Διευθυντής Ερευνών Palmos Analysis, temekenidis@palmosanalysis.gr
Η ολοκλήρωση του Mετρό της Θεσσαλονίκης, του πολύπαθου έργου που ακόμα παιδευόμαστε να ολοκληρώσουμε σχεδόν δέκα χρόνια μετά τον αρχικά εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης, αποτελεί για τους Θεσσαλονικείς την πρώτη
προτεραιότητα για την πόλη, με τεράστια διαφορά από οτιδήποτε άλλο.
Σε σχέση μάλιστα με το θέμα των αρχαιοτήτων που εντοπίστηκαν στον σταθμό Βενιζέλου, οι Θεσσαλονικείς τάσσονται με μεγάλη διαφορά (62%) υπέρ της κατασκευής του σταθμού με διατήρηση των αρχαιοτήτων στη θέση τους έναντι της απόσπασης και επανατοποθέτησής τους μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής (32%).
Σε κάθε περίπτωση, είναι προφανές ότι οι πολίτες προσδοκούν την άμεση ολοκλήρωση και λειτουργία του έργου και οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα που έχει ανακοινωθεί, θα έχει επιπτώσεις στο αρμόδιο πολιτικό προσωπικό (όποιο οι πολίτες θεωρήσουν «αρμόδιο», όταν έρθει εκείνη η ώρα).
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η ιεράρχηση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι πολίτες στη Βόρεια Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, ενώ η ανεργία κυριαρχεί ως προβληματισμός στις αναφορές των πολιτών (48% στο σύνολο της Βόρειας Ελλάδας), εκτοξεύεται στο 65% των αναφορών στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, ενώ στην ίδια Περιφέρεια εμφανίζονται πολύ αυξημένες αναφορές σε θέματα όπως η οικονομική ανάπτυξη, η έλλειψη παραγωγικών επενδύσεων και η ερημοποίηση/μετανάστευση των νέων. Θέματα που σχετίζονται με την οικονομική ανάπτυξη, την ανεργία και την έλλειψη παραγωγικών επενδύσεων αναφέρονται εντονότερα και στην Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, ενώ στην Κεντρική Μακεδονία, όπου κυριαρχεί πληθυσμιακά το μεγάλο αστικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, αυξημένες αναφορές καταγράφονται σε σχέση με τις συγκοινωνίες-μεταφορές και την εγκληματικότητα και δημόσια ασφάλεια. Τέλος στην Περιφέρεια Ηπείρου, μια από τις φτωχότερες Περιφέρειες στην Ευρώπη, αυξημένες αναφορές καταγράφονται σχετικά με την φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό, την οικονομική ανάπτυξη και στην πανδημία του κορωνοϊού.
Καθώς βρισκόμαστε ήδη στο μέσο περίπου της θητείας των αιρετών της αυτοδιοίκησης και δύο χρόνια μετά τις Δημοτικές και Περιφερειακές εκλογές του 2019, ενδιαφέρον παρουσιάζει η αξιολόγηση των πολιτών για τους Περιφερειάρχες της Βόρειας Ελλάδας. Στην δεύτερη πληθυσμιακά Περιφέρεια της χώρας, την Κεντρική Μακεδονία, ο Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας διατηρεί πολύ υψηλή δημοτικότητα, ενώ ποσοστό άνω του 50% των πολιτών δηλώνουν ότι πρέπει να επανεκλεγεί το 2023. Παρόμοια είναι η εικόνα και για τον Περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρο Καχριμάνη. Στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, η εποχή μετά την απολιγνιτοποίηση και η ανασφάλεια σε σχέση με τις θέσεις εργασίας και την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής, φαίνεται ότι επηρεάζει και τις απόψεις για τον Περιφερειάρχη Γιώργο Κασαπίδη που προέρχεται από την Κυβερνητική παράταξη, ενώ στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, φαίνεται ότι ο «εμφύλιος» των προηγούμενων εκλογών που κατάληξε στην οριακή νίκη του Περιφερειάρχη Χρήστου Μέτιου, έχει αφήσει έντονα τα σημάδια του ακόμα και σήμερα.
Στο δήμο Θεσσαλονίκης, ο Δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας έχει καταφέρει να «χτίσει» υψηλή δημοτικότητα και σημαντική ικανοποίηση από το έργο του, με δεδομένο ότι η βάση εκκίνησής του στο Α’ γύρο των Δημοτικών Εκλογών του 2019 ήταν μόλις 15%. Ωστόσο, εμφανίζεται μια εικόνα διχασμού των απόψεων σε σχέση με το έργο και την επανεκλογή του το 2023 και συνεπώς ο δρόμος μέχρι τις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές στο δεύτερο μεγαλύτερο δήμο της χώρας θα είναι μακρύς και ενδιαφέρων.
Χαμηλές, γενικά, επιδόσεις καταγράφονται για τις δημοτικότητες των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ σε Α’ και Β’ Θεσσαλονίκης, καθώς κανείς δεν ξεπερνάει το 30% σε θετικές γνώμες. Η εμπειρία, όμως, έχει δείξει ότι συνήθως οι πολίτες αξιολογούν αρνητικά τους βουλευτές, έχοντας όμως στο μυαλό τους βουλευτές που δεν επέλεξαν οι ίδιοι και, όταν έρθει η ώρα της κάλπης, συνήθως επανεκλέγουν τα ίδια πρόσωπα.
Ένα έργο που εργαλειοποιήθηκε πολιτικά από τα γεννοφάσκια του
Του Νίκου Ταχιάου
Προέδρου της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.
Το δημοσκοπικό εύρημα που αφορά το δίλημμα σχετικά με την μέθοδο κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου δεν μου φαίνεται καθόλου παράδοξο. Και ο ίδιος, εάν ήμουν ανεξοικείωτος σχετικά με το
ιστορικό της συγκεκριμένης υπόθεσης, τα dessous της και φυσικά την τεχνική πλευρά του εγχειρήματος, όπως οι περισσότεροι από τους συμπολίτες μας, θα συντασσόμουν αυθόρμητα με την πλειοψηφήσασα απάντηση.
Μόνο που τα έργα δεν εκτελούνται σύμφωνα με τις επιθυμίες των πολιτών, πολλώ δε μάλλον τις σκοπιμότητες των πολιτικών, αλλά με υιοθέτηση των ενδεδειγμένων και βιώσιμων λύσεων που υπαγορεύουν οι πραγματικές συνθήκες και η επιστήμη.
Ο κανόνας αυτός που ειδικά σε ό,τι αφορά πρόσωπα με κρίσιμο ρόλο στην υπαγόρευση και λήψη αποφάσεων, είχε παραβιασθεί κατά κόρον μέχρι το καλοκαίρι του 2019, επανήλθε προ διετίας στην επιχειρησιακή λειτουργία της Αττικό Μετρό Α.Ε., της οποίας ο υπηρεσιακός μηχανισμός είχε εξαρχής αντιληφθεί το αλυσιτελές της in situ κατασκευής, υιοθετήθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού και επικυρώθηκε με τις πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Ούτε, ως Θεσσαλονικιό, με ξενίζει η κρίσιμη θέση της ολοκλήρωσης του Μετρό στην ατζέντα όσων ζουν στο πολεοδομικό συγκρότημα. Ένα έργο που εργαλειοποιήθηκε πολιτικά από τα γεννοφάσκια του, ατύχησε για αντικειμενικούς λόγους καθώς στην πορεία κατέρρευσαν δύο από τις κατασκευαστικές εταιρίες που μετείχαν στην εκτέλεσή του και εντέλει, το 2015, σκόνταψε ξανά στην πολιτική εργαλειοποίηση του, είναι λογικό να έχει στοιχειώσει στην αντίληψη της πόλης όχι μόνο για το ίδιο, αλλά και για τον εαυτό της.
Επιλογή της σημερινής διοίκησης της Αττικό Μετρό Α.Ε., που υπακούει στις βασικές κατευθύνσεις που έδωσε η κυβέρνηση, είναι ο απεγκλωβισμός του έργου από την πολιτική και η αποφυγή του πειρασμού να υποβληθεί σε μία ακόμη κακοποίηση για επικοινωνιακούς λόγους, όπως αυτή που ζήσαμε στο πρόσφατο παρελθόν των κατ’ επίφαση εγκαινίων και των fake news.
Και ακριβώς επειδή η σύγχυση και η δυσπιστία των πολιτών δεν θεραπεύονται με επικοινωνία αλλά με έργα, θεμελιώδης προτεραιότητά μας είναι η κατασκευή του σταθμού με απόλυτη διασφάλιση της λειτουργικότητας του και της ακεραιότητας των αρχαιολογικών ευρημάτων που θα αναδειχθούν στο πρώτο επίπεδό του, ως ακριβώς ευρέθησαν και φυσικά η παράδοση σε λειτουργία του Μετρό όσο το δυνατόν κοντύτερα στην ημερομηνία που υπαγορεύει το ισχύον χρονοδιάγραμμά του, δηλαδή εντός του 2023.
Οι Θεσσαλονικείς ξύπνησαν
Του Φωκίωνα Ι. Δεληγιάννη
Συντονιστή Εκτελεστικής Γραμματείας
της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης για την προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Είναι πολύ εύλογο το ενδιαφέρον των Θεσσαλονικιών να στρέφεται κατά προτεραιότητα στο έργο του Μετρό, με ποσοστό 71%, ένα έργο που
ταλαιπωρεί την πόλη πολλά χρόνια, με την ατέρμονη παρουσία εργοταξίων που έχουν μηδενίσει την εμπορική δραστηριότητα σε πολλά σημεία του ιστορικού κέντρου.
Αυτό, όμως, που προκύπτει ξεκάθαρα από την δημοσκόπηση και είναι εντυπωσιακό, οι Θεσσαλονικείς με ποσοστό 62% συμφωνούν ότι η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου επιθυμούν να γίνει με τις αρχαιότητες στη θέση τους, δηλαδή να παραμείνουν αμετακίνητες!!! Εντυπωσιακή διαφορά, ποσοστό διπλάσιο από αυτούς που επιλέγουν την απόσπαση και επανατοποθέτηση.
Ουδεμία δε, αντίφαση στην πραγματικότητα υπάρχει μεταξύ του ποσοστού του 71% με το ποσοστό 62% υπέρ της κατά χώρα παραμονής των αρχαιοτήτων, όπως ενδεχομένως φαινομενικά μπορεί να φαίνεται γιατί παραπλανητικά το επιδιώκει η Αττικό Μετρό, διότι όλο και περισσότερο οι κάτοικοι της πόλης μας αντιλαμβάνονται ότι τόσο η Αττικό Μετρό όσο και οι αρμόδιοι υπουργοί μάς κοροϊδεύουν αποφεύγοντας σκόπιμα να δώσουν ένα σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα.
Ο Απρίλιος 2023 έχει ήδη καταστεί ανέκδοτο, το τέλος του 2023 ψελλίζεται όχι πια χαμηλόφωνα και προσφάτως στην Βουλή πληροφορηθήκαμε από τα χείλη της υπουργού Πολιτισμού ως χρονικό ορόσημο ο Μάρτιος του 2025.
Για το οικονομικό κόστος του έργου της απόσπασης και επαναφοράς δεν έχουν ποτέ δοθεί στοιχεία συγκριτικά με αυτά της παραμονής, για την οποία η τεχνική λύση υπάρχει και είχε αρχίσει να εφαρμόζεται έως τον Σεπτέμβριο 2019.
Όλο και περισσότεροι Θεσσαλονικείς αντιλαμβάνονται ότι ο μοναδικός τρόπος με τον οποίο η πόλη μας θα βγει πολλαπλά κερδισμένη είναι να αφήσουμε τις αρχαιότητες στη θέση τους, αποφεύγοντας μια ανασκαφή 1300 τετραγωνικών μέτρων και διατηρώντας ένα μοναδικό αρχαιολογικό τόπο αυθεντικό και αδιάσπαστο.
Η Αττικό Μετρό να αφήσει τις κατασκευασμένες προφάσεις και δικαιολογίες και οφείλει να αποδώσει τους 12 σταθμούς, που μπορούν να τελειώσουν μέχρι το τέλος του 2022, με τον σταθμό Βενιζέλου να ολοκληρώνεται αργότερα, πρακτική που έχει χρησιμοποιηθεί και στην Αθήνα .
Και επιτέλους οι τοπικοί άρχοντες και πολιτευτές να σταματήσουν έγκαιρα αυτή την καταστροφική τους εμμονή και ιδιοτέλεια απέναντι σε ένα έργο που για την ώρα μόνο ταλαιπωρία και δυσπραγία δημιουργεί, ενώ θα μπορούσε να ωφελήσει και πλουτίσει την πόλη όχι μόνο σήμερα αλλά και στο μέλλον. Διότι οι Θεσσαλονικείς ξύπνησαν.
Βουλευτές Θεσσαλονίκης: Ποιοι προβιβάζονται και ποιοι παίρνουν κάτω από τη βάση
Εντιμότητα και ήθος, εργασιακή εμπειρία, γνώσεις και σπουδές απαιτούν οι πολίτες του νομού Θεσσαλονίκης από τους βουλευτές που εκπροσωπούν τις δυο εκλογικές περιφέρειες στη Βουλή.
Είναι χαρακτηριστικό επίσης, πως η κομματική ιστορία ή η προσφορά κάποιου βουλευτή στο κόμμα δεν διαδραματίζει ιδιαίτερο ρόλο, ως κριτήριο επιλογής του, όπως φαίνεται τουλάχιστον από τις απαντήσεις που δίνουν οι ερωτηθέντες στο Βαρόμετρο της Βόρειας Ελλάδας (Northern Greece Insights- NGI).
Ειδικότερα για την Α’ Θεσσαλονίκης δυσαρεστημένοι από τους βουλευτές όλων των κομμάτων της συγκεκριμένης εκλογικής περιφέρειας δηλώνουν έξι στους δέκα πολίτες, σε ποσοστό 59%, ενώ ικανοποιημένο δηλώνει το 32%. Το 53% των ερωτηθέντων μάλιστα απαντά πως οι βουλευτές της περιφέρειας δεν πρέπει να επανεκλεγούν. Αντίστοιχα, εκείνοι που θεωρούν πως πρέπει να επανεκλεγούν αγγίζουν το 32%, ενώ το 15% απαντά «δεν γνωρίζω- δεν έχω γνώμη».
Αναφορικά με τα βασικά προσόντα- χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει κάποιος βουλευτής οι πολίτες και στις δυο περιφέρειες απαντούν: εντιμότητα- ήθος, εργασιακή εμπειρία, γνώσεις- σπουδές, νέος σε ηλικία, νέος στην πολιτική- χωρίς πολιτικό παρελθόν, κομματική ιστορία- προσφορά στο κόμμα, «να τον ξέρω προσωπικά» και τέλος, να είναι γνωστός ή δημοφιλής στο κοινό.
Σε ό,τι αφορά την Β’ Θεσσαλονίκης, ικανοποιημένο από τους βουλευτές της εν λόγω περιφέρειας δηλώνει το 40%, ενώ το 49% δηλώνει «όχι- μάλλον όχι». Ένας στους δυο, σε ποσοστό 49%, απαντά πως οι βουλευτές της Β’ περιφέρειας δεν πρέπει να επανεκλεγούν, ενώ το 32% των ερωτηθέντων δηλώνει «ναι- μάλλον ναι».
Από τους βουλευτές της ΝΔ, πρώτη σε θετικές γνώμες στο σύνολο των ερωτηθέντων και όχι αποκλειστικά στους ψηφοφόρους της ΝΔ και παρακάτω του ΣΥΡΙΖΑ, έρχεται η Έλενα Ράπτη με 30% και ακολουθούν: Κώστας Γκιουλέκας με 28%, Σταύρος Καλαφάτης με 24%, Δημήτρης Κούβελας με 22%, Στράτος Σιμόπουλος με 12% και Άννα Ευθυμίου με 12%. Αντίστοιχα, από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στην Α’ Θεσσαλονίκης, πρώτος σε θετικές γνώμες έρχεται ο Γιάννης Αμανατίδης με 22%. Ακολουθούν οι: Κατερίνα Νοτοπούλου, ο Χρήστος Γιαννούλης και ο Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης με 16%, ενώ τελευταίος έρχεται ο Κώστας Ζουράρις με ποσοστό 15% θετικών ή μάλλον θετικών γνωμών.
Στη Β’ Θεσσαλονίκης πρώτος σε θετικές γνώμες από τη ΝΔ έρχεται ο Θεόδωρος Καράογλου με ποσοστό 26%. Ακολουθεί ο Σάββας Αναστασιάδης με 17% και ο Δημήτρης Βαρτζόπουλος με 14%. Μεταξύ των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, ο Σωκράτης Φάμελλος προηγείται με 26% και ακολουθεί η Δώρα Αυγέρη με 17% θετικές και μάλλον θετικές γνώμες.
Η παραπάνω ιεράρχηση δεν αποτελεί πρόθεση ψήφου.
Κυρίαρχος ο Τζιτζικώστας - «Αγκάθι» η ανεργία
Μεγάλη είναι η αποδοχή του έργου του Περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπως τουλάχιστον αυτό αποτυπώνεται στις απαντήσεις των πολιτών της περιοχής. Ιδιαίτερα ψηλά οι ερωτηθέντες τοποθετούν το πρόβλημα των αστικών συγκοινωνιών και των μεταφορών το οποίο μετά την ανεργία αποτελεί το νούμερο δυο πρόβλημα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Ειδικότερα αναφορικά με τα σημαντικότερα προβλήματα της περιοχής τους οι πολίτες απαντούν ως εξής: ανεργία (43%), συγκοινωνίες- μεταφορές (26%), χαμηλοί μισθοί- συνθήκες εργασίας (23%), εγκληματικότητα- δημόσια ασφάλεια (21%), οικονομική ανάπτυξη (21%), υγεία- περίθαλψη (21%), έλλειψη παραγωγικών επενδύσεων (19%), προσφυγικό- μεταναστευτικό (16%), φτώχεια- κοινωνικός αποκλεισμός (13%), πανδημία COVID-19 (13%), Παιδεία- Σχολεία (13%) ρύπανση περιβάλλοντος (12%), ερημοποίηση- μετανάστευση νέων (11%), λειτουργία δημοσίου- γραφειοκρατία (10%), ρατσισμός και ξενοφοβία (5%).
Ένας στους δυο πολίτες έχουν θετική ή μάλλον θετική γνώμη για τον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα, ενώ αρνητική γνώμη έχει μόλις το 17% του δείγματος. Ουδέτερη άποψη δηλώνει πως έχει το 30% των ερωτηθέντων.
Το 55% δηλώνει ικανοποιημένο από το έργο του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας.
Τέλος, ένας στους δυο πολίτες σε ποσοστό 51% απαντά πως ο Απόστολος Τζιτζικώστας πρέπει να επανεκλεγεί στην θέση του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, σε αντίθεση με το 33% που εκτιμά όχι δεν πρέπει να εκλεγεί ξανά.
Η αξιοποίηση του θαλάσσιου μετώπου, νούμερο ένα έργο για τη Θεσσαλονίκη
Του Πάρι Μπίλλια, Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας
Η ολοκλήρωση του μετρό της Θεσσαλονίκης, ενός έργου το οποίο αποτελεί… βραχνά, είναι απολύτως λογικό να θεωρείται από τους πολίτες η σημαντικότερη παρέμβαση για τη Θεσσαλονίκη. Όμως πλέον, έπειτα και από την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την προσωρινή απόσπαση των αρχαιολογικών ευρημάτων και την επανατοποθέτησή τους μετά την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου, το νερό μπήκε στ’ αυλάκι και ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την ολοκλήρωση του έργου.
Πράγματι, το μετρό είναι ένα σημαντικότατο έργο. Ωστόσο στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θεωρούμε ότι υπάρχει ένα σπουδαιότερο έργο, ένα έργο σταθμός για τη Θεσσαλονίκη, που θα την αναμορφώσει απ’ άκρη σε άκρη της. Πρόκειται για την ενοποίηση, ανάπλαση και αξιοποίηση του θαλάσσιου μετώπου, από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι, μήκους 40 χιλιομέτρων, το οποίο βρίσκεται δεύτερο στην κατάταξη.
Το έργο αυτό είναι τεράστιας σημασίας, θα αποτελέσει τη νέα ταυτότητα της πόλης και θα την οδηγήσει σε μία νέα εποχή. Κι αυτό καθώς αφενός θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των Θεσσαλονικέων, προσφέροντάς τους ελεύθερους χώρους περιπάτου, άθλησης, πολιτισμού, αφετέρου η ενοποίηση του παραλιακού μετώπου θα αποτελέσει ένα αναπτυξιακό και τουριστικό έργο για τη Θεσσαλονίκη των επόμενων 50 ετών, που θα τη μετατρέψει σε πόλο έλξης για Έλληνες και ξένους τουρίστες. Γι’ αυτό και ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, το έχει στην πρώτη γραμμή των προτεραιοτήτων του, το πιστεύει και το προωθεί, ενώ εξαιρετικά σημαντικό είναι ότι το στηρίζουν όλοι οι εμπλεκόμενοι, δηλαδή οι επτά παράκτιοι Δήμοι της Θεσσαλονίκης, καθώς και το ΤΕΕ/ΤΚΜ.
Το προσεχές δίμηνο θα τεθεί σε διαβούλευση το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για την ανάπλαση και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου. Με την διαβούλευση οι Θεσσαλονικείς θα μάθουν περισσότερα για το έργο αυτό, που προς ώρας ίσως φαντάζει μακρινό και είμαι βέβαιος ότι θα το «αγκαλιάσουν» και θα το αποδεχτούν σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Βέβαια, για την υλοποίηση του φιλόδοξου αυτού project, απαιτείται άμεσα η ίδρυση φορέα, ο οποίος θα το «τρέξει» στο σύνολό του, αναλαμβάνοντας την εκπόνηση των εξειδικευμένων μελετών, την διοργάνωση αρχιτεκτονικών διαγωνισμών, την εξεύρεση χρηματοδότησης, την υλοποίηση των έργων την λειτουργία και την συντήρηση του.
Όσον αφορά στο τρίτο στην σειρά κατάταξης έργο, το flyover, νιώθω ικανοποίηση για την δρομολόγησή του, καθώς πρόκειται για ένα έργο που όταν ήμουν πρόεδρος στο ΤΕΕ/ΤΚΜ είχε αποτελέσει πρότασή μας, το οποίο θα δώσει λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης σε ορίζοντα 30ετίας.
Τα σημαντικότερα προβλήματα στη Βόρεια Ελλάδα
Τα σημαντικότερα προβλήματα στις περιφέρειες Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης, αλλά και την ικανοποίηση των πολιτών των περιοχών αυτών από το έργο των κατά τόπους περιφερειαρχών καταγράφει η έρευνα «Βαρόμετρο της Βόρειας Ελλάδας (Northern Greece Insights- NGI)» της Populus Strategy and Insights.
Είναι χαρακτηριστικό πως τα σημαντικότερα προβλήματα, έτσι όπως τα ιεραρχούν οι πολίτες είναι κοινά σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα.
Πρώτο πρόβλημα σε ποσοστό 48% αναδεικνύεται η ανεργία. Ακολουθεί η οικονομική ανάπτυξη σε ποσοστό 24% και οι χαμηλοί μισθοί και οι συνθήκες εργασίας σε ποσοστό 23%.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΟΥ
Ειδικότερα για την περιφέρεια Ηπείρου ένας στους δυο πολίτες (49%) απαντά πως θεωρεί ως το σημαντικότερο πρόβλημα της περιοχής του την ανεργία. Το 28% απαντά ως δεύτερο σημαντικότερο πρόβλημα την οικονομική ανάπτυξη. Ακολουθούν για την Περιφέρεια Ηπείρου: οι χαμηλοί μισθοί και οι συνθήκες εργασίας, η έλλειψη παραγωγικών επενδύσεων, η φτώχεια- κοινωνικός αποκλεισμός, η ερημοποίηση και η μετανάστευση των νέων, η πανδημία COVID-19, το προσφυγικό- μεταναστευτικό, η παιδεία- σχολεία, η υγεία- περίθαλψη, οι συγκοινωνίες- μεταφορές, η λειτουργία δημοσίου- γραφειοκρατία, η ρύπανση περιβάλλοντος, η εγκληματικότητα και δημόσια ασφάλεια. Ακολουθούν με 3% όσοι απαντούν αυθόρμητα «δεν έχω γνώμη», ο ρατσισμός και ξενοφοβία και «άλλο».
Ένας στους δυο πολίτες, σε ποσοστό 51% έχει θετική και μάλλον θετική γνώμη για τον Περιφερειάρχη Ηπείρου, Αλέξανδρο Καχριμάνη, το 27% «ουδέτερη ή δεν έχει γνώμη» και το 19% «αρνητική ή μάλλον αρνητική». Το 3% των ερωτηθέντων απαντά πως «δεν τον γνωρίζει».
Σχεδόν έξι στους τέσσερις σε ποσοστό 58% απαντούν πως είναι ικανοποιημένοι από το έργο του Περιφερειάρχη, ενώ ένας στους δυο σε ποσοστό 49% δηλώνει πως πρέπει να επανεκλεγεί στις εκλογές του 2023.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Στην περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας πρώτο πρόβλημα αναδεικνύεται η ανεργία με συντριπτικό ποσοστό 65% και ακολουθούν η οικονομική ανάπτυξη και η έλλειψη παραγωγικών επενδύσεων με 31%. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η ρύπανση του περιβάλλοντος σε αντίθεση με άλλες περιφέρειες λαμβάνει ποσοστό 16%.
Ένας στους τρεις απαντά πως έχει «θετική ή μάλλον θετική γνώμη» για τον Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργο Κασαπίδη. Οι πολίτες σε ποσοστό 28% απαντούν πως έχουν αρνητική ή μάλλον αρνητική γνώμη ενώ το 36% δεν έχει γνώμη.
Αναφορικά με το έργο του κ. Κασαπίδη ικανοποιημένο δηλώνει το 37%, δυσαρεστημένο το 46% και το 18% των ερωτηθέντων δεν ξέρει ή δεν απαντά. Επίσης, σχεδόν ένας στους δυο, σε ποσοστό 46%, απαντά πως ο κ. Κασαπίδης δεν πρέπει να επανεκλεγεί Περιφερειάρχης.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ- ΘΡΑΚΗΣ
Ανεργία, έλλειψη παραγωγικών επενδύσεων και οικονομική ανάπτυξη είναι τα τρία σημαντικότερα προβλήματα στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης.
Μόλις ένας στους τέσσερις πολίτες έχει θετική ή μάλλον θετική γνώμη για τον Περιφερειάρχη της περιοχής, Χρήστο Μέτιο. «Ουδέτερη γνώμη ή δεν έχουν γνώμη» οι ερωτηθέντες σε ποσοστό 38%, ενώ «αρνητική ή μάλλον αρνητική γνώμη» έχει το 26%. Το 48% των ερωτηθέντων απαντά πως δεν είναι ικανοποιημένο από το έργο του Περιφερειάρχη με τις θετικές γνώμες να ανέρχονται σε 33%. Σχεδόν ένας στους δυο ερωτηθέντες, θεωρεί ότι ο κ. Μέτιος δεν πρέπει να επανεκλεγεί το 2023. «Ναι ή μάλλον ναι» απαντά το 28% και «δεν ξέρει- δεν απαντά» το 28%.
Το Βαρόμετρο της Βόρειας Ελλάδας (Northern Greece Insights- NGI) πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Populus Strategy and Insights και διενεργήθηκε από την εταιρία Palmos Analysis, το διάστημα 14 Ιουνίου 2021- 01 Ιουλίου 2021 με την μέθοδο 51% των τηλεφωνικών συνεντεύξεων με σύστημα Computer Assisted Telephone Interviewing και 49% με online ερωτηματολόγια μέσω πιστοποιημένων online panels. Ερωτήθηκαν 2015 άτομα, άνδρες και γυναίκες, άνω των 17 ετών, με αναλογική κατανομή στις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου. Το δείγμα σταθμίστηκε εκ των υστέρων ως προς το φύλο, την ηλικία και τα αποτελέσματα των βουλευτικών εκλογών του 2019. Το μέγιστο σφάλμα είναι ±2,2% με διάστημα εμπιστοσύνης 95%.
Φιλοσοφία και στόχοι
Το Βαρόμετρο της Βόρειας Ελλάδας (Northern Greece Insights- NGI) είναι μια έρευνα των τάσεων και στάσεων της κοινής γνώμης που θα διεξάγεται σε σταθερά και περιοδικά χρονικά διαστήματα, στις τέσσερις περιφέρειες της Βόρειας Ελλάδας (Ήπειρο, Δυτική Μακεδονία, Κεντρική Μακεδονία και Ανατολική Μακεδονία – Θράκη), με στόχο την αποτύπωση και ανάλυση του σφυγμού της περιοχής, σε μια σειρά από βασικές παραμέτρους και τομείς που συνθέτουν το κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον. Το 1ο Βαρόμετρο της Βόρειας Ελλάδας (NGI) αποτελεί μια υβριδική έρευνα με καινοτόμα επιστημονικά δειγματοληψία και σταθμισμένη στρωματοποίηση που παρέχει τη δυνατότητα διεισδυτικής και αναλυτικής μελέτης του παλμού της κοινωνίας σε αυτή την ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο σε τέσσερις (4) θεματικούς άξονες: α) το γενικό πολιτικό και κοινωνικό κλίμα, β) την αξιολόγηση των θεσμικών - πολιτικών οργανισμών και προσώπων, γ) την καταγραφή - αξιολόγηση των κύριων προβλημάτων και προτεραιοτήτων, δ) την αποτύπωση των πολιτικών τάσεων της περιόδου σε Κεντρικό και Αυτοδιοικητικό επίπεδο. Το NGI είναι ένα ερευνητικό εργαλείο ποσοτικής μέτρησης που αναπτύχθηκε από την Populus, την Ανοικτή Πλατφόρμα Δημόσιου Διαλόγου και Παρέμβασης, η οποία δημιουργήθηκε με την συνεργασία της εταιρίας Συμβούλων Στρατηγικής Αναπτυξιακού σχεδιασμού, IDS Ε.Π.Ε και της Εταιρίας Στρατηγικής και Επικοινωνίας, Choose A.E. H Populus φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως επιταχυντής ενός ανοικτού και δημιουργικού δημοσίου διαλόγου, αλλά και ως παραγωγός αναλυτικής τεκμηρίωσης και περιεχομένου, με στόχο τη συγκρότηση στρατηγικής, προτάσεων και λύσεων σε μια σειρά από κρίσιμους τομείς και θέματα που απασχολούν την Κοινωνία, την Επιχειρηματική κοινότητα, την Αυτοδιοίκηση, τους συλλογικούς Οργανισμούς, αλλά και τους Πολίτες.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Μακεδονία της Κυριακής" στις 18 Ιουλίου 2021
ΣΧΟΛΙΑ