ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βενζίνες, διαλύτες και… χρυσά κέρδη για τη μαφία των καυσίμων

Τα υπερκέρδη οπλίζουν τα χέρια των μαφιόζων και των κυκλωμάτων λαθρεμπορίας και νόθευσης υγρών καυσίμων

 23/08/2022 07:00

Βενζίνες, διαλύτες και… χρυσά κέρδη  για τη μαφία των καυσίμων

Εύρης Τσουμής

Μεγάλες διαστάσεις έχει πάρει η νοθεία στα καύσιμα με αποτέλεσμα να είναι πλέον εκατοντάδες τα πρατήρια που τα διακινούν, ενώ την ίδια στιγμή φουντώνει και ο πόλεμος μεταξύ μαφιόζικων - κυκλωμάτων που λυμαίνονται το λαθρεμπόριο των διαλυτών, με δέλεαρ τα υπερκέρδη που αποκομίζουν. Οι ίδιοι οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών επισημαίνουν πλέον πως τουλάχιστον ένα στα δέκα πρατήρια φουλάρει με νοθευμένα με διαλύτες καύσιμα τα ρεζερβουάρ των ΙΧ και οι απώλειες για τα κρατικά ταμεία αγγίζουν το ένα δις. ευρώ.

Σύμφωνα με στοιχεία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, σχεδόν 1 στα 10 πρατήρια στη χώρα μας έχει στις αντλίες του νοθευμένα καύσιμα. Σε στοιχεία που παρουσιάστηκαν στα τέλη Ιουλίου τονίστηκε ότι έως και το 30% των καυσίμων που διακινούνται στην αγορά είναι παραβατικό, λαθραίο ή νοθευμένο. Πρόκειται για μία τεράστια ποσότητα που περνάει από τις αντλίες έως και του 7% των πρατηρίων της χώρας και που προκαλεί απώλεια εσόδων έως και 1 δισ. το χρόνο από τα ταμεία του δημοσίου.

Ένα από τα καύσιμα που είναι ιδιαίτερα «ευάλωτα» στη νόθευση είναι η απλή 95άρα βενζίνη, μέσω της προσθήκης χημικών ουσιών όπως τολουόλιο ή αλκοόλες. Πρόκειται για ένα από τα πιο επικίνδυνα είδη νοθείας, καθώς το τολουόλιο έχει διαβρωτική δράση, αποσυνθέτοντας τα ελαστομερή του κινητήρα, όπως είναι οι τσιμούχες, οι φλάντζες και τα σωληνάκια.

«Το κράτος πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα της νοθείας» δήλωσε χαρακτηριστικά η πρόεδρος των Βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα υπογραμμίζοντας ότι οι καταγγελίες είναι πολλές.

Οι ποσότητες νοθευμένων καυσίμων διακινούνται πλέον τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη. Ο αριθμός των πρατηρίων που οι πρατηριούχοι τα αποκαλούν «κλεφτομάγαζα» είναι εκατοντάδες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις μόνο στη Θεσσαλονίκη είναι περίπου 15-20 από τα 350-400 πρατήρια που λειτουργούν στο νομό, αλλά οι ίδιοι εκτιμούν ότι από αυτά μπορεί να διακινείται πάνω από το 20% του όγκου των καυσίμων. Αντίστοιχα στην Αττική τα ύποπτα πρατήρια φτάνουν και τα 130-150…

Με την αύξηση των τιμών στα καύσιμα, αυξάνεται και το περιθώριο κέρδους για τα κυκλώματα λαθρεμπορίας που λειτουργούν στην αγορά με όρους μαφίας, απειλώντας και εκβιάζοντας πρατηριούχους. Ο πρόεδρος των βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης αλλά και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Θέμης Κιουρτζής τόνισε πως «η κατάσταση έχει ξεφύγει, μιλάμε για κέρδη πολλών εκατομμυρίων».

Οι τρόποι με τους οποίους θησαυρίζουν τα κυκλώματα είναι πολλοί (κλοπή στις αντλίες, ειδικά λογισμικά, αδήλωτες ποσότητες και κρυφές δεξαμενές) αλλά οι πιο επικερδής είναι δύο:

1. Λαθραίο καύσιμο. Το καύσιμο που προοριζόταν για εξαγωγή δεν περνά τα σύνορα, αλλά επιστρέφει και πωλείται. Εδώ το κέρδος είναι από τους φόρους που βαρύνουν το καύσιμο (περίπου 1 ευρώ/λίτρο).

2. Νοθευμένο καύσιμο. Το καύσιμο νοθεύεται με διαλύτες (τολουόλη, μεθανόλη κ.λπ.) που εισάγονται από γειτονικές χώρες και κυρίως από την Βουλγαρία. Ο διαλύτης έχει κόστος 10 λεπτά το λίτρο ή 200 ευρώ τον τόνο όταν η βενζίνη έχει 2.200 ευρώ τόνο, άρα το κέρδος στα 1.000 λίτρα είναι 2.000 ευρώ. Οι διαλύτες δεν είναι ανιχνεύσιμοι ακόμα και αν είναι το 30-40% του καύσιμου. Για να ανιχνευθούν με σιγουριά πρέπει να φτάνουν στο 50% του καυσίμου που μπαίνει στο ρεζερβουάρ ή στη δεξαμενή καυσίμων. Δηλαδή μπορεί να προστεθούν 3 τόνοι διαλύτη σε δέκα τόνους καύσιμου και να προκύψει ένα κέρδος 6.000 ευρώ!

Η μαφία των καυσίμων

Τα υπερκέρδη είναι τεράστια και οπλίζουν τα χέρια των μαφιόζικων κυκλωμάτων.

Τον περασμένο Μάιο άγνωστοι δράστες «γάζωσαν» το βενζινάδικο του προέδρου των βενζινοπωλών Θέμη Κιουρτζή στη Θεσσαλονίκη, στο 18ο χλμ. της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης - Νέας Μηχανιώνας, στον δρόμο του αεροδρομίου. Ο κ. Κιουρτζής μίλησε για κυκλώματα λαθρεμπορίας καυσίμων και υπέδειξε ως ηθικούς αυτουργούς της επίθεσης στο βενζινάδικο τα κυκλώματα αυτά. Όπως είπε σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, και στο παρελθόν έχει γίνει στόχος επίθεσης, ενώ είναι πεπεισμένος ότι τα περιστατικά συνδέονται.

Με τα κυκλώματα λαθρεμπορίας καυσίμων φέρεται να συνδέονται και δύο δολοφονίες περίπου το ίδιο διάστημα, αυτή του 55χρονου Γιάννη Σκαφτούρου, γνωστού από την εμπλοκή του σε διάφορες ποινικές υποθέσεις αλλά και ενός ιδιοκτήτη αλυσίδας βενζινάδικων στον οποίο οι δολοφόνοι είχαν στήσει ενέδρα στη λεωφόρο Μαραθώνος και τον εκτέλεσαν με 40 σφαίρες! Ο συγκεκριμένος το 2014 είχε κατηγορηθεί για συμμετοχή σε κύκλωμα μπράβων ενώ φέρεται να ήταν ενταγμένος σε αντίπαλη ομάδα από αυτή του Σκαφτούρου. Περισσότερα στοιχεία δεν έχουν δει μέχρι τώρα το φως της δημοσιότητας και τα πάντα είναι υπό διερεύνηση, αλλά αστυνομικοί εκτιμούν πως η λεπτή κόκκινη γραμμή που συνδέει όλες αυτές τις υποθέσεις είναι η παράνομη διακίνηση των διαλυτών που προστίθενται στα καύσιμα. Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές την τελευταία τριετία έχουν καταγραφεί τουλάχιστον άλλες 15 επιθέσεις σε πρατήρια υγρών καυσίμων και εμπόρους.

Ενδεικτικό του πως λειτουργούν τα μαφιόζικα κυκλώματα είναι πως μόνο ένας από τους φερόμενους πρωταγωνιστές αυτών των υποθέσεων είχε δημιουργήσει 30 εικονικές εταιρίες εισαγωγής διαλυτών από τη Βουλγαρία με τη βοήθεια άλλου επιχειρηματία και «αχυρανθρώπων».

Οι αρχές προσπαθούν να βάλουν φρένο στα κυκλώματα αλλά το έργο τους μοιάζει σχεδόν αδύνατο… Από τις αρχές του 2021 μέχρι τα τέλη Απριλίου του 2022 κατασχέθηκαν 276.758 λίτρα υγρών καυσίμων. Το 2019 είχαν κατασχεθεί 67.795 λίτρα, το 2020 92.927 λίτρα, το 2021 198.669 και το πρώτο τετράμηνο του 2022 78.089 λίτρα!

Είναι χαρακτηριστικό πως στα τέλη του 2021 και στις αρχές του 2022 οι αρχές εξάρθρωσαν δύο μεγάλα κυκλώματα που δρούσαν στη Βόρεια Ελλάδα και νόθευαν καύσιμα με διαλύτες…

Το πρώτο κύκλωμα εξαρθρώθηκε στις αρχές Δεκεμβρίου του 2021και δρούσε τουλάχιστον από τον Σεπτέμβριο του 2021. Οι αστυνομικοί βρήκαν 26.100 λίτρα νοθευμένων καυσίμων. Το κύκλωμα εισήγαγε οργανικούς διαλυτές, μέσω δύο εταιρειών με έδρα τη Βουλγαρία, τους μετέφερε σε αποθηκευτικό χώρο σε περιοχή της Βορείου Ελλάδος, αναμείγνυε τους διαλύτες με καύσιμα σε ειδικές δεξαμενές που υπήρχαν στο χώρο και στη συνέχεια μεταφόρτωνε το μείγμα σε βυτιοφόρο για τον εφοδιασμό των πρατηρίων υγρών καυσίμων.

Το δεύτερο κύκλωμα εξαρθρώθηκε στις αρχές του Φεβρουαρίου το 2022 και τότε κατασχέθηκαν 29.301,50 λίτρα μείγματος διαλυτών. Το κύκλωμα δρούσε και πάλι με τον ίδιο τρόπο και χρησιμοποιώντας εγκαταστάσεις στη Βόρεια Ελλάδα.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21.08.2022

Μεγάλες διαστάσεις έχει πάρει η νοθεία στα καύσιμα με αποτέλεσμα να είναι πλέον εκατοντάδες τα πρατήρια που τα διακινούν, ενώ την ίδια στιγμή φουντώνει και ο πόλεμος μεταξύ μαφιόζικων - κυκλωμάτων που λυμαίνονται το λαθρεμπόριο των διαλυτών, με δέλεαρ τα υπερκέρδη που αποκομίζουν. Οι ίδιοι οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών επισημαίνουν πλέον πως τουλάχιστον ένα στα δέκα πρατήρια φουλάρει με νοθευμένα με διαλύτες καύσιμα τα ρεζερβουάρ των ΙΧ και οι απώλειες για τα κρατικά ταμεία αγγίζουν το ένα δις. ευρώ.

Σύμφωνα με στοιχεία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, σχεδόν 1 στα 10 πρατήρια στη χώρα μας έχει στις αντλίες του νοθευμένα καύσιμα. Σε στοιχεία που παρουσιάστηκαν στα τέλη Ιουλίου τονίστηκε ότι έως και το 30% των καυσίμων που διακινούνται στην αγορά είναι παραβατικό, λαθραίο ή νοθευμένο. Πρόκειται για μία τεράστια ποσότητα που περνάει από τις αντλίες έως και του 7% των πρατηρίων της χώρας και που προκαλεί απώλεια εσόδων έως και 1 δισ. το χρόνο από τα ταμεία του δημοσίου.

Ένα από τα καύσιμα που είναι ιδιαίτερα «ευάλωτα» στη νόθευση είναι η απλή 95άρα βενζίνη, μέσω της προσθήκης χημικών ουσιών όπως τολουόλιο ή αλκοόλες. Πρόκειται για ένα από τα πιο επικίνδυνα είδη νοθείας, καθώς το τολουόλιο έχει διαβρωτική δράση, αποσυνθέτοντας τα ελαστομερή του κινητήρα, όπως είναι οι τσιμούχες, οι φλάντζες και τα σωληνάκια.

«Το κράτος πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα της νοθείας» δήλωσε χαρακτηριστικά η πρόεδρος των Βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα υπογραμμίζοντας ότι οι καταγγελίες είναι πολλές.

Οι ποσότητες νοθευμένων καυσίμων διακινούνται πλέον τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη. Ο αριθμός των πρατηρίων που οι πρατηριούχοι τα αποκαλούν «κλεφτομάγαζα» είναι εκατοντάδες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις μόνο στη Θεσσαλονίκη είναι περίπου 15-20 από τα 350-400 πρατήρια που λειτουργούν στο νομό, αλλά οι ίδιοι εκτιμούν ότι από αυτά μπορεί να διακινείται πάνω από το 20% του όγκου των καυσίμων. Αντίστοιχα στην Αττική τα ύποπτα πρατήρια φτάνουν και τα 130-150…

Με την αύξηση των τιμών στα καύσιμα, αυξάνεται και το περιθώριο κέρδους για τα κυκλώματα λαθρεμπορίας που λειτουργούν στην αγορά με όρους μαφίας, απειλώντας και εκβιάζοντας πρατηριούχους. Ο πρόεδρος των βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης αλλά και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Θέμης Κιουρτζής τόνισε πως «η κατάσταση έχει ξεφύγει, μιλάμε για κέρδη πολλών εκατομμυρίων».

Οι τρόποι με τους οποίους θησαυρίζουν τα κυκλώματα είναι πολλοί (κλοπή στις αντλίες, ειδικά λογισμικά, αδήλωτες ποσότητες και κρυφές δεξαμενές) αλλά οι πιο επικερδής είναι δύο:

1. Λαθραίο καύσιμο. Το καύσιμο που προοριζόταν για εξαγωγή δεν περνά τα σύνορα, αλλά επιστρέφει και πωλείται. Εδώ το κέρδος είναι από τους φόρους που βαρύνουν το καύσιμο (περίπου 1 ευρώ/λίτρο).

2. Νοθευμένο καύσιμο. Το καύσιμο νοθεύεται με διαλύτες (τολουόλη, μεθανόλη κ.λπ.) που εισάγονται από γειτονικές χώρες και κυρίως από την Βουλγαρία. Ο διαλύτης έχει κόστος 10 λεπτά το λίτρο ή 200 ευρώ τον τόνο όταν η βενζίνη έχει 2.200 ευρώ τόνο, άρα το κέρδος στα 1.000 λίτρα είναι 2.000 ευρώ. Οι διαλύτες δεν είναι ανιχνεύσιμοι ακόμα και αν είναι το 30-40% του καύσιμου. Για να ανιχνευθούν με σιγουριά πρέπει να φτάνουν στο 50% του καυσίμου που μπαίνει στο ρεζερβουάρ ή στη δεξαμενή καυσίμων. Δηλαδή μπορεί να προστεθούν 3 τόνοι διαλύτη σε δέκα τόνους καύσιμου και να προκύψει ένα κέρδος 6.000 ευρώ!

Η μαφία των καυσίμων

Τα υπερκέρδη είναι τεράστια και οπλίζουν τα χέρια των μαφιόζικων κυκλωμάτων.

Τον περασμένο Μάιο άγνωστοι δράστες «γάζωσαν» το βενζινάδικο του προέδρου των βενζινοπωλών Θέμη Κιουρτζή στη Θεσσαλονίκη, στο 18ο χλμ. της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης - Νέας Μηχανιώνας, στον δρόμο του αεροδρομίου. Ο κ. Κιουρτζής μίλησε για κυκλώματα λαθρεμπορίας καυσίμων και υπέδειξε ως ηθικούς αυτουργούς της επίθεσης στο βενζινάδικο τα κυκλώματα αυτά. Όπως είπε σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, και στο παρελθόν έχει γίνει στόχος επίθεσης, ενώ είναι πεπεισμένος ότι τα περιστατικά συνδέονται.

Με τα κυκλώματα λαθρεμπορίας καυσίμων φέρεται να συνδέονται και δύο δολοφονίες περίπου το ίδιο διάστημα, αυτή του 55χρονου Γιάννη Σκαφτούρου, γνωστού από την εμπλοκή του σε διάφορες ποινικές υποθέσεις αλλά και ενός ιδιοκτήτη αλυσίδας βενζινάδικων στον οποίο οι δολοφόνοι είχαν στήσει ενέδρα στη λεωφόρο Μαραθώνος και τον εκτέλεσαν με 40 σφαίρες! Ο συγκεκριμένος το 2014 είχε κατηγορηθεί για συμμετοχή σε κύκλωμα μπράβων ενώ φέρεται να ήταν ενταγμένος σε αντίπαλη ομάδα από αυτή του Σκαφτούρου. Περισσότερα στοιχεία δεν έχουν δει μέχρι τώρα το φως της δημοσιότητας και τα πάντα είναι υπό διερεύνηση, αλλά αστυνομικοί εκτιμούν πως η λεπτή κόκκινη γραμμή που συνδέει όλες αυτές τις υποθέσεις είναι η παράνομη διακίνηση των διαλυτών που προστίθενται στα καύσιμα. Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές την τελευταία τριετία έχουν καταγραφεί τουλάχιστον άλλες 15 επιθέσεις σε πρατήρια υγρών καυσίμων και εμπόρους.

Ενδεικτικό του πως λειτουργούν τα μαφιόζικα κυκλώματα είναι πως μόνο ένας από τους φερόμενους πρωταγωνιστές αυτών των υποθέσεων είχε δημιουργήσει 30 εικονικές εταιρίες εισαγωγής διαλυτών από τη Βουλγαρία με τη βοήθεια άλλου επιχειρηματία και «αχυρανθρώπων».

Οι αρχές προσπαθούν να βάλουν φρένο στα κυκλώματα αλλά το έργο τους μοιάζει σχεδόν αδύνατο… Από τις αρχές του 2021 μέχρι τα τέλη Απριλίου του 2022 κατασχέθηκαν 276.758 λίτρα υγρών καυσίμων. Το 2019 είχαν κατασχεθεί 67.795 λίτρα, το 2020 92.927 λίτρα, το 2021 198.669 και το πρώτο τετράμηνο του 2022 78.089 λίτρα!

Είναι χαρακτηριστικό πως στα τέλη του 2021 και στις αρχές του 2022 οι αρχές εξάρθρωσαν δύο μεγάλα κυκλώματα που δρούσαν στη Βόρεια Ελλάδα και νόθευαν καύσιμα με διαλύτες…

Το πρώτο κύκλωμα εξαρθρώθηκε στις αρχές Δεκεμβρίου του 2021και δρούσε τουλάχιστον από τον Σεπτέμβριο του 2021. Οι αστυνομικοί βρήκαν 26.100 λίτρα νοθευμένων καυσίμων. Το κύκλωμα εισήγαγε οργανικούς διαλυτές, μέσω δύο εταιρειών με έδρα τη Βουλγαρία, τους μετέφερε σε αποθηκευτικό χώρο σε περιοχή της Βορείου Ελλάδος, αναμείγνυε τους διαλύτες με καύσιμα σε ειδικές δεξαμενές που υπήρχαν στο χώρο και στη συνέχεια μεταφόρτωνε το μείγμα σε βυτιοφόρο για τον εφοδιασμό των πρατηρίων υγρών καυσίμων.

Το δεύτερο κύκλωμα εξαρθρώθηκε στις αρχές του Φεβρουαρίου το 2022 και τότε κατασχέθηκαν 29.301,50 λίτρα μείγματος διαλυτών. Το κύκλωμα δρούσε και πάλι με τον ίδιο τρόπο και χρησιμοποιώντας εγκαταστάσεις στη Βόρεια Ελλάδα.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21.08.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία