Βήμα - βήμα η επαναλειτουργία του αγωγού μεταφοράς πετρελαίου Θεσσαλονίκη - Σκόπια
21/12/2022 10:51
21/12/2022 10:51
Προχωράει το σενάριο της επαναλειτουργίας του αγωγού μεταφοράς πετρελαίου από τη Θεσσαλονίκη στα Σκόπια που είχε διακοπεί το 2013.
Σύμφωνα με το energypress.gr, υπέρ της Helleniq Energy απεφάνθη το διαιτητικό δικαστήριο για την υπόθεση της ΟΚΤΑ. Συγκεκριμένα σύμφωνα με πληροφορίες το διαιτητικό δικαστήριο, επιδίκασε στην Helleniq Energy το 80% της απαίτησης των 32 εκατ. ευρώ που διεκδικούσε η ελληνική εταιρεία για την αθέτηση των συμβατικών υποχρεώσεων της Βόρειας Μακεδονίας για εξαγορά τουλάχιστον 500 χιλιάδων τόνων πετρελαίου σε ετήσια βάση. Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία αυτή εντασσόταν στο πλαίσιο της εξαγοράς των διυλιστήριων της ΟΚΤΑ από τη Helleniq Energy (ΕΛΠΕ) που όμως δεν τηρήθηκε.
Σημειώνεται ότι η υπόθεση της διαιτησίας συνδέεται έμμεσα και με το σχέδιο για την επαναλειτουργία του αγωγού προκειμένου αυτός να μεταφέρει από τη Θεσσαλονίκη προς τα Σκόπια diesel. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, προ ημερών πραγματοποιήθηκαν οι απαραίτητοι έλεγχοι και διαπιστώθηκε ότι οι εγκαταστάσεις του αγωγού είναι λειτουργικές και ασφαλείς.
Πληροφορίες, του energypress.gr, αναφέρουν ότι μέρος της απαίτησης της Helleniq Energy, αναμένεται να συμψηφιστεί με το κόστος της αναβάθμισης του αγωγού προκειμένου αυτός να λειτουργήσει ως ο πρώτος μεγάλος αγωγός μεταφοράς προϊόντων και όχι αργού πετρελαίου. O αγωγός θα έχει δυναμικότητα 1 εκατ. τόνους ντίζελ ετησίως για την κάλυψη των αναγκών της γειτονικής χώρας. Προκειμένου να επαναλειτουργήσει ο αγωγός η εταιρεία Vardax S.A. που ελέγχει τον αγωγό (80% Helleniq Energy 20% Naftovod Dooel Skopjie) υπέβαλε αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή της Βόρειας Μακεδονίας για την επαναλειτουργία του.
Aπό το 2002
Ο αγωγός, μήκους 213 χλμ και ικανότητας μεταφοράς 350.000 μετρικών τόνων πετρελαίου, έπαυσε να λειτουργεί το 2013 όταν τα ΕΛΠΕ έκριναν ως ασύμφορη τη δραστηριότητα της διύλισης των ΟΚΤΑ. Kατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.
Μέχρι το 2013 και τη διακοπή λειτουργίας της μονάδας διύλισης της ΟΚΤΑ στη γείτονα χώρα, χρησιμοποιείτο για τη μεταφορά αργού πετρελαίου προς διύλιση στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Βόρεια Μακεδονία, από το διυλιστήριο των Ελληνικών Πετρελαίων στη Θεσσαλονίκη. Τον Ιανουάριο του 2013, τα ΕΛΠΕ αποφάσισαν το shut-down των εγκαταστάσεων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, κρίνοντας οικονομικά ασύμφορη τη λειτουργία τους, με συνέπεια να τεθεί εκτός λειτουργίας και ο πετρελαιαγωγός.
O αγωγός συνδέει τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης του διυλιστηρίου των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη (δύο δεξαμενές,χωρητικότητας 80.000 m3 η κάθε μία) με τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις αποθήκευσης του διυλιστηρίου της ΟΚΤΑ. Ο αγωγός διαμέτρου 16 ιντσών έχει μήκος 213 Km, πίεση σχεδιασμού 102 barg και δυνατότητα μεταφοράς 2,5 εκ. τόνων ετησίως αργού πετρελαίου και προϊόντων προς την ΟΚΤΑ.
Στο τραπέζι το 2020
Το θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων συζητήθηκε κατά την τριμερή συνάντηση Ελλάδας, ΠΓΔΜ και ΗΠΑ κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο το 2020.
Προσπάθειες για το άνοιγμα του έχουν ξεκινήσει από το 2016-2017.
Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.
08/03/2022 11:03
21/12/2022 16:08
22/02/2023 22:08
Προχωράει το σενάριο της επαναλειτουργίας του αγωγού μεταφοράς πετρελαίου από τη Θεσσαλονίκη στα Σκόπια που είχε διακοπεί το 2013.
Σύμφωνα με το energypress.gr, υπέρ της Helleniq Energy απεφάνθη το διαιτητικό δικαστήριο για την υπόθεση της ΟΚΤΑ. Συγκεκριμένα σύμφωνα με πληροφορίες το διαιτητικό δικαστήριο, επιδίκασε στην Helleniq Energy το 80% της απαίτησης των 32 εκατ. ευρώ που διεκδικούσε η ελληνική εταιρεία για την αθέτηση των συμβατικών υποχρεώσεων της Βόρειας Μακεδονίας για εξαγορά τουλάχιστον 500 χιλιάδων τόνων πετρελαίου σε ετήσια βάση. Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία αυτή εντασσόταν στο πλαίσιο της εξαγοράς των διυλιστήριων της ΟΚΤΑ από τη Helleniq Energy (ΕΛΠΕ) που όμως δεν τηρήθηκε.
Σημειώνεται ότι η υπόθεση της διαιτησίας συνδέεται έμμεσα και με το σχέδιο για την επαναλειτουργία του αγωγού προκειμένου αυτός να μεταφέρει από τη Θεσσαλονίκη προς τα Σκόπια diesel. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, προ ημερών πραγματοποιήθηκαν οι απαραίτητοι έλεγχοι και διαπιστώθηκε ότι οι εγκαταστάσεις του αγωγού είναι λειτουργικές και ασφαλείς.
Πληροφορίες, του energypress.gr, αναφέρουν ότι μέρος της απαίτησης της Helleniq Energy, αναμένεται να συμψηφιστεί με το κόστος της αναβάθμισης του αγωγού προκειμένου αυτός να λειτουργήσει ως ο πρώτος μεγάλος αγωγός μεταφοράς προϊόντων και όχι αργού πετρελαίου. O αγωγός θα έχει δυναμικότητα 1 εκατ. τόνους ντίζελ ετησίως για την κάλυψη των αναγκών της γειτονικής χώρας. Προκειμένου να επαναλειτουργήσει ο αγωγός η εταιρεία Vardax S.A. που ελέγχει τον αγωγό (80% Helleniq Energy 20% Naftovod Dooel Skopjie) υπέβαλε αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή της Βόρειας Μακεδονίας για την επαναλειτουργία του.
Aπό το 2002
Ο αγωγός, μήκους 213 χλμ και ικανότητας μεταφοράς 350.000 μετρικών τόνων πετρελαίου, έπαυσε να λειτουργεί το 2013 όταν τα ΕΛΠΕ έκριναν ως ασύμφορη τη δραστηριότητα της διύλισης των ΟΚΤΑ. Kατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.
Μέχρι το 2013 και τη διακοπή λειτουργίας της μονάδας διύλισης της ΟΚΤΑ στη γείτονα χώρα, χρησιμοποιείτο για τη μεταφορά αργού πετρελαίου προς διύλιση στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Βόρεια Μακεδονία, από το διυλιστήριο των Ελληνικών Πετρελαίων στη Θεσσαλονίκη. Τον Ιανουάριο του 2013, τα ΕΛΠΕ αποφάσισαν το shut-down των εγκαταστάσεων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, κρίνοντας οικονομικά ασύμφορη τη λειτουργία τους, με συνέπεια να τεθεί εκτός λειτουργίας και ο πετρελαιαγωγός.
O αγωγός συνδέει τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης του διυλιστηρίου των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη (δύο δεξαμενές,χωρητικότητας 80.000 m3 η κάθε μία) με τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις αποθήκευσης του διυλιστηρίου της ΟΚΤΑ. Ο αγωγός διαμέτρου 16 ιντσών έχει μήκος 213 Km, πίεση σχεδιασμού 102 barg και δυνατότητα μεταφοράς 2,5 εκ. τόνων ετησίως αργού πετρελαίου και προϊόντων προς την ΟΚΤΑ.
Στο τραπέζι το 2020
Το θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων συζητήθηκε κατά την τριμερή συνάντηση Ελλάδας, ΠΓΔΜ και ΗΠΑ κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο το 2020.
Προσπάθειες για το άνοιγμα του έχουν ξεκινήσει από το 2016-2017.
Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.
ΣΧΟΛΙΑ