Βολές Θανάση Παππά προς τη διοίκηση Ζέρβα για τα πασαλάκια
11/11/2019 14:00
11/11/2019 14:00
Στήριξη στο έργο Μπουτάρη και αιχμές στη νέα διοίκηση αφήνει με άρθρο του στη «ΜτΚ» ο τέως αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Περιβάλλοντος και Καθαριότητας του δήμου Θεσσαλονίκης Θανάσης Παππάς. Χαρακτηρίζει «πειραματισμούς» και «πρόχειρη αντιμετώπιση» τις κινήσεις της νέας διοίκησης για τα πασσαλάκια στους δρόμους της πόλης, ξεκαθαρίζει πως είχαν πάρει όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις για την τοποθέτησή τους, ενώ προκαλεί το νέο δήμαρχο Θεσσαλονίκης να αφαιρέσει όλα τα πασσαλάκια, αν τα θεωρεί παράνομα.
Αναλυτικά το άρθρο του Θανάση Παππά:
Η διοίκηση Μπουτάρη είχε προβεί στη λήψη αποτελεσματικών κυκλοφοριακών μέτρων, με στόχο τη βελτίωση της εικόνας και των λειτουργιών της πόλης. Για το λόγο αυτό, προχώρησε σε παρεμβάσεις στο πλαίσιο έργων βιώσιμης αστικής κινητικότητας, τα οποία χρηματοδοτήθηκαν και από τη δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».
Οι παρεμβάσεις συνιστούσαν ένα ενιαίο πλαίσιο που είχαν πυρήνα το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και τις κατευθύνσεις τόσο της κυκλοφοριακής μελέτης του κέντρου όσο και του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου.
Είχαν ληφθεί πρόνοιες με αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου για την αναχωροθέτηση στις πιάτσες ΤΑΧΙ, για την καθιέρωση νέου και ενιαίου ωραρίου φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων και για την τήρηση νέου κανονισμού λειτουργίας των πεζοδρόμων στο δήμο.
Γενικός στόχος ήταν ένα βιώσιμο αστικό περιβάλλον και η βιώσιμη μετακίνηση, όπως γίνεται στις πολιτισμένες πόλεις.
Υπενθυμίζω ορισμένες βασικές παρεμβάσεις: Για το διαχωρισμό των λωρίδων κυκλοφορίας τοποθετήθηκαν ελαστικά κράσπεδα και ανακλαστικοί εύκαμπτοι οριοδείκτες, προκειμένου να αποτραπεί η παράνομη στάθμευση των οχημάτων σε διπλή σειρά και οι επικίνδυνοι ελιγμοί στο αντίθετο ρεύμα. Ακόμα για να αποκατασταθεί η ομαλή και ασφαλής κυκλοφορία σε σημαντικούς οδικούς άξονες όπως οι Μ. Μπότσαρη, Π. Συνδίκα, Ιασωνίδου, να διευκολυνθεί η διέλευση των διερχόμενων αστικών και τουριστικών λεωφορείων στις οδούς Ερμού και Αντιγονιδών. Για την απρόσκοπτη καθημερινή εξυπηρέτηση των επαγγελματιών και της αγοράς δημιουργήθηκαν νέες θέσεις φορτοεκφόρτωσης. Για τη βελτίωση και εξυπηρέτηση της αστικής συγκοινωνίας εφαρμόστηκε το μέτρο του διαχωρισμού της λεωφορειολωρίδας από την υπόλοιπη κυκλοφορία και στις δύο πλευρές της λεωφόρου Στρατού, με την τοποθέτηση ανακλαστικών εύκαμπτων οριοδεικτών κατά μήκος της λεωφορειογραμμής.
Για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης στις συμβολές των οδών έγινε διαγράμμιση με στόχο τη βελτίωση της χάραξης των κινήσεων, καθώς και της ορατότητας στις διασταυρώσεις των οδών Αντιγονιδών - Εγνατίας, Ιασωνίδου - Εγνατίας. Με τον τρόπο αυτό ελευθερώνονται οι διαβάσεις από τα παράνομα σταθμευμένα οχήματα, έτσι ώστε οι πεζοί να διέρχονται με ασφάλεια.
Δημιουργήθηκαν νέες θέσεις αποκλειστικής στάθμευσης δίκυκλων σε διάφορες οδούς της πόλης, όπως η Π.Π. Γερμανού, η Κ. Ντηλ και η Μητροπόλεως, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί το έντονο φαινόμενο της παράνομης στάθμευσης των δίκυκλων επί των πεζοδρομίων, που δυσχεραίνει την ομαλή διέλευση των πεζών .
Οι παρεμβάσεις αυτές είχαν την αποδοχή αρμοδίων Φορέων (ΟΑΣΘ - ΟΣΕΘ) και πολιτών. Η Διεύθυνση Τροχαίας υποστήριξε πως οι παρεμβάσεις υπήρξαν αποτελεσματικές, δίνοντας ουσιαστική λύση στο πρόβλημα.
Ο δήμος απευθύνθηκε στο ΥΠΟΜΕΔΙ, ζητώντας να μεριμνήσει για τη συμπλήρωση του κανονιστικού πλαισίου, έτσι ώστε:
α) Να επεκταθεί η δυνατότητα τοποθέτησης τόσο των κατακόρυφων εύκαμπτων οριοδεικτών, που προβλέπονται για τις διασταυρώσεις στις διατάξεις της ΥΑ/2007, όσο και των οριζόντιων ελαστικών κρασπέδων που προβλέπονται για τις λεωφορειολωρίδες στις διατάξεις της ΥΑ/2003, και σε οποιοδήποτε άλλο σημείο του οδικού δικτύου παρατηρείται ότι δυσχεραίνεται η κυκλοφορία και η δημόσια συγκοινωνία λόγω της συστηματικής και εκτεταμένης παράνομης στάθμευσης και δημιουργείται εξ αυτής σοβαρός κίνδυνος για τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τους διερχόμενους οδηγούς, ιδίως για την οριοθέτηση και προστασία της διπλής διαχωριστικής γραμμής, των ποδηλατόδρομων, των κυκλοφοριακών κόμβων και των λεωφορειόδρομων.
β) Να επεκταθεί η δυνατότητα τοποθέτησης των ανωτέρω στοιχείων κυκλοφοριακής οργάνωσης από τους οικείους ΟΤΑ, στην αρμοδιότητα των οποίων ανήκει η συντήρηση και η σήμανση του οδικού δικτύου ευθύνης τους, χωρίς να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη ή έγκριση άλλου φορέα.
Η αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου, στις 4/3/2019 μας ενημέρωσε πως θα προχωρήσει εφόσον κριθεί σκόπιμο.
Συμπερασματικά: Μία κανονική πόλη, με κανόνες και νομιμότητα -όπως όλες αυτές οι πόλεις που επισκέπτονται και θαυμάζουν οι Έλληνες- δεν έχει ανάγκη από πασσαλάκια. Ο σεβασμός των κανόνων γίνεται με τις απαραίτητες ενδείξεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης. Είναι απλό. Εδώ όμως είναι αλλιώς σε όλους τους τομείς, βέβαια.
Εξού και ο στόχος των μέτρων προστασίας της λεωφορειολωρίδας είναι η αποτροπή της παράνομης στάθμευσης, προκειμένου τα αστικά λεωφορεία να μην αναγκάζονται να εκτελούν επικίνδυνους ελιγμούς, να κινούνται απρόσκοπτα και με ασφάλεια, ώστε να φτάνουν με μεγαλύτερη ακρίβεια και συχνότητα στον προορισμό τους. Η παραβίαση προβλέπει πρόστιμο 200 ευρώ (χωρίς πασσαλάκια).
Για το θέμα της φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων ή εξυπηρέτησης των πελατών των καταστημάτων δεν επηρεάζεται από το διαχωρισμό ή μη της λεωφορειολωρίδας από την υπόλοιπη κυκλοφορία και το πρόστιμο για την παραβίαση του ωραρίου της φορτοεκφόρτωσης ανέρχεται στα 400 ευρώ (χωρίς πασσαλάκια).
Για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων προχωρήσαμε στη χωροθέτηση νέων θέσεων φορτοεκφόρτωσης και συγκεκριμένα η πρώτη νόμιμη θέση στάθμευσης σε όλες τις καθέτους οδούς στη λεωφόρο Στρατού και στην Ερμού.
Εντούτοις η νέα διοίκηση θεωρεί ότι είναι παράνομα και πως «από τη μία προσφέρουν καλύτερη ροή των οχημάτων, από την άλλη όμως έχουμε το θέμα της νομοθεσίας, η οποία λέει ότι είναι παράνομα. Εμείς λοιπόν είμαστε αυτήν τη στιγμή σε αυτήν τη δύσκολη θέση, στην οποία πρέπει και να είμαστε σύμφωνοι με το νόμο, αλλά παράλληλα να μπορούμε να βοηθήσουμε την κατάσταση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, η οποία είναι τραγική».
Η διοίκηση για την αντιμετώπιση της παράνομης στάθμευσης, για τη διευκόλυνση της κίνησης των αστικών λεωφορείων, για την ευταξία στην πόλη όφειλε να εμπλουτίσει και να επεκτείνει τα μέτρα και εκεί που απαιτείται να ζητήσει επιπλέον ρυθμίσεις, όπως έκανε η διοίκηση Μπουτάρη και να μη σπέρνει πληροφορίες ότι είναι παράνομα. Εφόσον είναι παράνομα, όφειλε να τα ξηλώσει όλα με τη μια, χωρίς καθυστέρηση.
Οι πειραματισμοί και η πρόχειρη αντιμετώπιση προκειμένου να εξαλείψουμε ό,τι έχει κάνει η προηγούμενη διοίκηση, χωρίς σχέδιο αντιμετώπισης του προβλήματος, οι παρεμβάσεις σε συγκεκριμένα σημεία καταδεικνύουν πως όχι μόνο δεν αντιμετωπίζουν υπαρκτά ίσως προβλήματα ή αστοχίες, αλλά επαναφέρουν ραγδαία την πλήρη αναρχία στην κυκλοφορία και τη στάθμευση, υποβιβάζοντας την ποιότητα ζωής και οξύνοντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Όπου μέχρι σήμερα έχουν αφαιρεθεί πασσαλάκια, κυριαρχεί η ασυδοσία, δηλαδή η παράνομη στάθμευση, η απαξίωση των κανόνων κυκλοφορίας και η εξυπηρέτηση μικροσυμφερόντων. Παραδείγματα υπάρχουν πολλά και η εικόνα που έχει δημιουργηθεί πλέον μπορεί να πείσει και τους ποιο δύσπιστους.
Τελικά, όσοι αντιδρούν επιθυμούν να παρκάρουν στις λεωφορειολωρίδες, για να φορτοεκφορτώσουν ή να ψωνίσουν, αψηφώντας τους κανόνες που ισχύουν, γιατί κανείς δεν επιβάλλει τη νομιμότητα και την εφαρμογή των νόμων. Οι ενέργειες αυτές του δήμου βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση της παραβατικής συμπεριφοράς, όπου το λεωφορείο πρέπει να περιμένει να ξεφορτώσει ο οιοσδήποτε οπουδήποτε.
Γι’ αυτό δεν θέλουν ούτε το ωράριο φορτοεκφόρτωσης, για να παραβιάζονται οι κανόνες 24 ώρες το 24ωρο.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10 Νοεμβρίου 2019
Στήριξη στο έργο Μπουτάρη και αιχμές στη νέα διοίκηση αφήνει με άρθρο του στη «ΜτΚ» ο τέως αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Περιβάλλοντος και Καθαριότητας του δήμου Θεσσαλονίκης Θανάσης Παππάς. Χαρακτηρίζει «πειραματισμούς» και «πρόχειρη αντιμετώπιση» τις κινήσεις της νέας διοίκησης για τα πασσαλάκια στους δρόμους της πόλης, ξεκαθαρίζει πως είχαν πάρει όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις για την τοποθέτησή τους, ενώ προκαλεί το νέο δήμαρχο Θεσσαλονίκης να αφαιρέσει όλα τα πασσαλάκια, αν τα θεωρεί παράνομα.
Αναλυτικά το άρθρο του Θανάση Παππά:
Η διοίκηση Μπουτάρη είχε προβεί στη λήψη αποτελεσματικών κυκλοφοριακών μέτρων, με στόχο τη βελτίωση της εικόνας και των λειτουργιών της πόλης. Για το λόγο αυτό, προχώρησε σε παρεμβάσεις στο πλαίσιο έργων βιώσιμης αστικής κινητικότητας, τα οποία χρηματοδοτήθηκαν και από τη δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».
Οι παρεμβάσεις συνιστούσαν ένα ενιαίο πλαίσιο που είχαν πυρήνα το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και τις κατευθύνσεις τόσο της κυκλοφοριακής μελέτης του κέντρου όσο και του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου.
Είχαν ληφθεί πρόνοιες με αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου για την αναχωροθέτηση στις πιάτσες ΤΑΧΙ, για την καθιέρωση νέου και ενιαίου ωραρίου φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων και για την τήρηση νέου κανονισμού λειτουργίας των πεζοδρόμων στο δήμο.
Γενικός στόχος ήταν ένα βιώσιμο αστικό περιβάλλον και η βιώσιμη μετακίνηση, όπως γίνεται στις πολιτισμένες πόλεις.
Υπενθυμίζω ορισμένες βασικές παρεμβάσεις: Για το διαχωρισμό των λωρίδων κυκλοφορίας τοποθετήθηκαν ελαστικά κράσπεδα και ανακλαστικοί εύκαμπτοι οριοδείκτες, προκειμένου να αποτραπεί η παράνομη στάθμευση των οχημάτων σε διπλή σειρά και οι επικίνδυνοι ελιγμοί στο αντίθετο ρεύμα. Ακόμα για να αποκατασταθεί η ομαλή και ασφαλής κυκλοφορία σε σημαντικούς οδικούς άξονες όπως οι Μ. Μπότσαρη, Π. Συνδίκα, Ιασωνίδου, να διευκολυνθεί η διέλευση των διερχόμενων αστικών και τουριστικών λεωφορείων στις οδούς Ερμού και Αντιγονιδών. Για την απρόσκοπτη καθημερινή εξυπηρέτηση των επαγγελματιών και της αγοράς δημιουργήθηκαν νέες θέσεις φορτοεκφόρτωσης. Για τη βελτίωση και εξυπηρέτηση της αστικής συγκοινωνίας εφαρμόστηκε το μέτρο του διαχωρισμού της λεωφορειολωρίδας από την υπόλοιπη κυκλοφορία και στις δύο πλευρές της λεωφόρου Στρατού, με την τοποθέτηση ανακλαστικών εύκαμπτων οριοδεικτών κατά μήκος της λεωφορειογραμμής.
Για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης στις συμβολές των οδών έγινε διαγράμμιση με στόχο τη βελτίωση της χάραξης των κινήσεων, καθώς και της ορατότητας στις διασταυρώσεις των οδών Αντιγονιδών - Εγνατίας, Ιασωνίδου - Εγνατίας. Με τον τρόπο αυτό ελευθερώνονται οι διαβάσεις από τα παράνομα σταθμευμένα οχήματα, έτσι ώστε οι πεζοί να διέρχονται με ασφάλεια.
Δημιουργήθηκαν νέες θέσεις αποκλειστικής στάθμευσης δίκυκλων σε διάφορες οδούς της πόλης, όπως η Π.Π. Γερμανού, η Κ. Ντηλ και η Μητροπόλεως, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί το έντονο φαινόμενο της παράνομης στάθμευσης των δίκυκλων επί των πεζοδρομίων, που δυσχεραίνει την ομαλή διέλευση των πεζών .
Οι παρεμβάσεις αυτές είχαν την αποδοχή αρμοδίων Φορέων (ΟΑΣΘ - ΟΣΕΘ) και πολιτών. Η Διεύθυνση Τροχαίας υποστήριξε πως οι παρεμβάσεις υπήρξαν αποτελεσματικές, δίνοντας ουσιαστική λύση στο πρόβλημα.
Ο δήμος απευθύνθηκε στο ΥΠΟΜΕΔΙ, ζητώντας να μεριμνήσει για τη συμπλήρωση του κανονιστικού πλαισίου, έτσι ώστε:
α) Να επεκταθεί η δυνατότητα τοποθέτησης τόσο των κατακόρυφων εύκαμπτων οριοδεικτών, που προβλέπονται για τις διασταυρώσεις στις διατάξεις της ΥΑ/2007, όσο και των οριζόντιων ελαστικών κρασπέδων που προβλέπονται για τις λεωφορειολωρίδες στις διατάξεις της ΥΑ/2003, και σε οποιοδήποτε άλλο σημείο του οδικού δικτύου παρατηρείται ότι δυσχεραίνεται η κυκλοφορία και η δημόσια συγκοινωνία λόγω της συστηματικής και εκτεταμένης παράνομης στάθμευσης και δημιουργείται εξ αυτής σοβαρός κίνδυνος για τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τους διερχόμενους οδηγούς, ιδίως για την οριοθέτηση και προστασία της διπλής διαχωριστικής γραμμής, των ποδηλατόδρομων, των κυκλοφοριακών κόμβων και των λεωφορειόδρομων.
β) Να επεκταθεί η δυνατότητα τοποθέτησης των ανωτέρω στοιχείων κυκλοφοριακής οργάνωσης από τους οικείους ΟΤΑ, στην αρμοδιότητα των οποίων ανήκει η συντήρηση και η σήμανση του οδικού δικτύου ευθύνης τους, χωρίς να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη ή έγκριση άλλου φορέα.
Η αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου, στις 4/3/2019 μας ενημέρωσε πως θα προχωρήσει εφόσον κριθεί σκόπιμο.
Συμπερασματικά: Μία κανονική πόλη, με κανόνες και νομιμότητα -όπως όλες αυτές οι πόλεις που επισκέπτονται και θαυμάζουν οι Έλληνες- δεν έχει ανάγκη από πασσαλάκια. Ο σεβασμός των κανόνων γίνεται με τις απαραίτητες ενδείξεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης. Είναι απλό. Εδώ όμως είναι αλλιώς σε όλους τους τομείς, βέβαια.
Εξού και ο στόχος των μέτρων προστασίας της λεωφορειολωρίδας είναι η αποτροπή της παράνομης στάθμευσης, προκειμένου τα αστικά λεωφορεία να μην αναγκάζονται να εκτελούν επικίνδυνους ελιγμούς, να κινούνται απρόσκοπτα και με ασφάλεια, ώστε να φτάνουν με μεγαλύτερη ακρίβεια και συχνότητα στον προορισμό τους. Η παραβίαση προβλέπει πρόστιμο 200 ευρώ (χωρίς πασσαλάκια).
Για το θέμα της φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων ή εξυπηρέτησης των πελατών των καταστημάτων δεν επηρεάζεται από το διαχωρισμό ή μη της λεωφορειολωρίδας από την υπόλοιπη κυκλοφορία και το πρόστιμο για την παραβίαση του ωραρίου της φορτοεκφόρτωσης ανέρχεται στα 400 ευρώ (χωρίς πασσαλάκια).
Για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων προχωρήσαμε στη χωροθέτηση νέων θέσεων φορτοεκφόρτωσης και συγκεκριμένα η πρώτη νόμιμη θέση στάθμευσης σε όλες τις καθέτους οδούς στη λεωφόρο Στρατού και στην Ερμού.
Εντούτοις η νέα διοίκηση θεωρεί ότι είναι παράνομα και πως «από τη μία προσφέρουν καλύτερη ροή των οχημάτων, από την άλλη όμως έχουμε το θέμα της νομοθεσίας, η οποία λέει ότι είναι παράνομα. Εμείς λοιπόν είμαστε αυτήν τη στιγμή σε αυτήν τη δύσκολη θέση, στην οποία πρέπει και να είμαστε σύμφωνοι με το νόμο, αλλά παράλληλα να μπορούμε να βοηθήσουμε την κατάσταση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, η οποία είναι τραγική».
Η διοίκηση για την αντιμετώπιση της παράνομης στάθμευσης, για τη διευκόλυνση της κίνησης των αστικών λεωφορείων, για την ευταξία στην πόλη όφειλε να εμπλουτίσει και να επεκτείνει τα μέτρα και εκεί που απαιτείται να ζητήσει επιπλέον ρυθμίσεις, όπως έκανε η διοίκηση Μπουτάρη και να μη σπέρνει πληροφορίες ότι είναι παράνομα. Εφόσον είναι παράνομα, όφειλε να τα ξηλώσει όλα με τη μια, χωρίς καθυστέρηση.
Οι πειραματισμοί και η πρόχειρη αντιμετώπιση προκειμένου να εξαλείψουμε ό,τι έχει κάνει η προηγούμενη διοίκηση, χωρίς σχέδιο αντιμετώπισης του προβλήματος, οι παρεμβάσεις σε συγκεκριμένα σημεία καταδεικνύουν πως όχι μόνο δεν αντιμετωπίζουν υπαρκτά ίσως προβλήματα ή αστοχίες, αλλά επαναφέρουν ραγδαία την πλήρη αναρχία στην κυκλοφορία και τη στάθμευση, υποβιβάζοντας την ποιότητα ζωής και οξύνοντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Όπου μέχρι σήμερα έχουν αφαιρεθεί πασσαλάκια, κυριαρχεί η ασυδοσία, δηλαδή η παράνομη στάθμευση, η απαξίωση των κανόνων κυκλοφορίας και η εξυπηρέτηση μικροσυμφερόντων. Παραδείγματα υπάρχουν πολλά και η εικόνα που έχει δημιουργηθεί πλέον μπορεί να πείσει και τους ποιο δύσπιστους.
Τελικά, όσοι αντιδρούν επιθυμούν να παρκάρουν στις λεωφορειολωρίδες, για να φορτοεκφορτώσουν ή να ψωνίσουν, αψηφώντας τους κανόνες που ισχύουν, γιατί κανείς δεν επιβάλλει τη νομιμότητα και την εφαρμογή των νόμων. Οι ενέργειες αυτές του δήμου βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση της παραβατικής συμπεριφοράς, όπου το λεωφορείο πρέπει να περιμένει να ξεφορτώσει ο οιοσδήποτε οπουδήποτε.
Γι’ αυτό δεν θέλουν ούτε το ωράριο φορτοεκφόρτωσης, για να παραβιάζονται οι κανόνες 24 ώρες το 24ωρο.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10 Νοεμβρίου 2019
ΣΧΟΛΙΑ