ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βόρεια Ελλάδα: Με υψηλές προσδοκίες στην τουριστική σεζόν

Βραχνάς ακρίβεια και ενεργειακό κόστος για τα καταλύματα, σύμμαχος η επιθυμία των πολιτών να ταξιδέψουν μετά τους εγκλεισμούς - Ξενοδόχοι σκιαγραφούν το τοπίο στη «ΜτΚ»

 01/05/2022 18:00

Βόρεια Ελλάδα: Με υψηλές προσδοκίες στην τουριστική σεζόν

Στέφανος Μαχτσίρας

Ενθαρρυντικά μηνύματα που επιτρέπουν προβλέψεις για... κατάκτηση νέων κορυφών λαμβάνει η βαριά βιομηχανία της χώρας, ακόμα και εν μέσω πολέμου με τις απώλειες από ρωσική και ουκρανική αγορά, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό αφορούν τη Βόρεια Ελλάδα, να είναι απολύτως διαχειρίσιμες.

Ο τουρισμός βίωσε τον απόλυτο εφιάλτη το 2020 αλλά στάθηκε όρθιος, έτρεξε... κατοστάρι το 2021 εν μέσω πανδημίας και μεταλλάξεων αν και οι αρχικές προβλέψεις μιλούσαν για χρονιά - καταστροφή και πλέον πάει να σπάσει τα κοντέρ το 2022.

Την ώρα που τα προμηνύματα για φέτος προμήνυαν νέα ρεκόρ, η αναταραχή που έχει προκληθεί λόγω της ρωσικής εισβολής, προσγείωσε προσωρινά τις προσδοκίες ολόκληρου του κλάδου (και στη Βόρεια Ελλάδα), αν και είναι επισφαλές να διατυπωθούν ακριβείς εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις (για πτώση εισπράξεων 5% έκαναν λόγο οι πρώτες προβλέψεις). Βέβαια όσο πλησιάζει η έναρξη της σεζόν οι κραδασμοί και αφού ο κλάδος υπέστη ένα πρώτο σοκ, φαίνεται πως απορροφώνται και επικρατεί πανηγυρικά η ακατανίκητη επιθυμία των πολιτών για ταξίδια μετά από 2 χρόνια πανδημίας, παρά την ακρίβεια.

Η διάρκεια και η ένταση της ουκρανικής κρίσης θα κρίνουν τον τελικό αντίκτυπο στις αφίξεις ενώ πρόσθετο παράγοντα προβληματισμού, σε μία κρίσιμη περίοδο για τις προκρατήσεις που «δείχνουν» προς τα που θα κινηθεί η σεζόν, αποτελεί και η ψυχολογία που διαμορφώνεται και επηρεάζεται δυσμενώς από συγκρούσεις και αναταραχές.

Η Ελλάδα υποδέχεται κάθε χρόνο εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες από τις δύο χώρες, αν οι δύο αγορές δεν θεωρούνται κομβικές για να γείρουν την πλάστιγγα. Το 2019 τα σύνορα της χώρας μας είχαν περάσει περίπου 500.000 Ρώσοι τουρίστες με αρκετούς από αυτούς να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στη Χαλκιδική, η οποία πέρσι δέχτηκε 50.000 Ουκρανούς τουρίστες, οι οποίοι ταξιδεύουν τόσο οδικώς, όσο και αεροπορικώς. Την ίδια χρονιά η Χαλκιδική υποδέχτηκε 75.000 χιλιάδες Ρώσους τουρίστες ενώ συνολικά η χώρα 750.000 τουρίστες.

Το 2021, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από τη Ρωσία ξεπέρασαν τα 115 εκατ. ευρώ, ενώ το 2019 ήταν πάνω από 433 εκατ. ευρώ. Οι απώλειες των Ρώσων τουριστών υπολογίζονται φέτος σε 150.000 για τη Χαλκιδική (σημαντικό πλήγμα, χωρίς όμως να δημιουργείται δυσαναπλήρωτο κενό).

Επιπλέον, ο αριθμός των Ουκρανών τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας, αυξανόταν συνεχώς κατά την τελευταία τριετία πριν την πανδημία. Ειδικότερα, από τους 232.064 τουρίστες του 2017, είχαμε άλμα στους 262.795 το 2018 (αύξηση 12,9%), για να καταλήξουμε στους 447.124 τουρίστες το 2019. Το 2020 ο αριθμός των τουριστών από την Ουκρανία μειώθηκε στα 19.074 άτομα, γεγονός που οφείλεται στους περιορισμούς στις μετακινήσεις που ίσχυσαν για το μεγαλύτερο διάστημα του χρόνου.

Αν και οι συνθήκες είναι πολεμικές, συγκρατημένα αισιόδοξες είναι οι προσδοκίες των φορέων και των επιχειρήσεων του τουρισμού για την φετινή πορεία της τουριστικής αγοράς, εναποθέτοντας τις ελπίδες τους στο καλό brand name της χώρας, το οποίο την τοποθετεί υψηλά στις προτιμήσεις των τουριστών, αλλά στην ενισχυμένη συνδεσιμότητα της με αγορές της Ευρώπης και της Αμερικής. Οι σημαντικές προκλήσεις βέβαια για την επόμενη ημέρα του κλάδου παραμένουν, την ώρα που αβεβαιότητες, όπως η πανδημία και ο πόλεμος δεν επιτρέπουν υπεραισιόδοξες προβλέψεις και κλίμα γενικευμένης ευφορίας αν και όλα μπορούν να μεταβληθούν, μάλλον προς το καλύτερο, από τη μία στιγμή στην άλλη...

Οι προβλέψεις για αφίξεις και έσοδα

Ενδεικτικές της σχετικής αισιοδοξίας που επικρατεί ήταν οι πρόσφατες προβλέψεις της Eurobank. Βάσει αυτών η Ελλάδα θα μπορούσε να καταγράψει φέτος 20,7 εκατ. ταξιδιωτικές αφίξεις, αριθμός σημαντικά υψηλότερος από τα 14,7 εκατομμύρια του 2021, αλλά αρκετά μικρότερος από τα 31,3 εκατ. αφίξεις που κατέγραψε η χώρα την προ πανδημική χρονιά του 2019.

Από άποψη άμεσων εσόδων, η τράπεζα προβλέπει ότι θα μπορούσαν να κυμανθούν στα 15 δισ. ευρώ φέτος, αριθμός και πάλι υψηλότερος από τα έσοδα του 2021(10,65 δισ.) αλλά χαμηλότερος σε σχέση με το 2019 (18 δισ. ευρώ).

Με βάση τις συγκεκριμένες προβλέψεις βέβαια, παρότι οι αφίξεις θα ανακάμψουν κατά 60% περίπου σε σχέση με το 2019 (πέρυσι ανέκαμψαν κατά 46,9% σε σχέση με το 2019) τα έσοδα αναμένεται να ανακάμψουν κατά 85% περίπου, σε σχέση με την χρυσή προ πανδημική χρονιά, κυρίως χάρη στην αύξηση της μέσης δαπάνης, η οποία παρατηρήθηκε ήδη από πέρυσι κι αναμένεται να συνεχιστεί και φέτος.

Σημειωτέον ότι σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία του ταξιδιωτικού ισοζυγίου της Τράπεζας της Ελλάδος η Μέση Δαπάνη ανά ταξίδι από τους επισκέπτες της χώρας μας κατέγραψε διψήφια αύξηση της τάξης του 18,1%, φθάνοντας το 2021 τα 688,9 ευρώ από τα 583,2 ευρώ του 2020.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκτιμήσεις του τραπεζικού ομίλου για τις τουριστικές εισπράξεις της φετινής χρονιάς συμβαδίζουν με αυτές του κυβερνητικού οικονομικού επιτελείου, το οποίο στον προϋπολογισμό έκανε λόγο για έσοδα 15 δισ. ευρώ από τον τουρισμό.

Από την άλλη πλευρά, φειδωλοί και συγκρατημένοι όσον αφορά τις προβλέψεις τους παραμένουν οι θεσμικοί φορείς του κλάδου και το υπουργείο Τουρισμού, οι οποίοι τονίζουν ότι η φετινή τουριστική χρονιά αναμένεται να κινηθεί καλύτερα από πέρυσι αποφεύγοντας ωστόσο να ποσοτικοποιήσουν αυτό το «καλύτερα», εξαιτίας της ευρύτερης ανασφάλειας που προκύπτει από την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Η TUI, έχοντας ηγετική θέση στην ελληνική αγορά, θα προσφέρει φέτος στην Ελλάδα το μεγαλύτερο σε όγκο πρόγραμμα όλων των εποχών, διαθέτοντας 4.500 ξενοδοχεία σε 24 ελληνικούς προορισμούς. Υπολογίζεται πως ο ταξιδιωτικός κολοσσός θα φέρει στην Ελλάδα πάνω από 3 εκατ. τουρίστες.

Με οδηγό το 2021

Πέρσι οι μηχανές του «εργοστασίου» της βαριάς βιομηχανίας της χώρας μας δούλεψαν στο φουλ από τον Ιούλιο και πέρα. Αν και η «Δέλτα» εξαπλωνόταν, ο τουριστικός κλάδος έδωσε και κέρδισε την δική του μάχη, επιχειρώντας να διατηρηθεί COVID free με νύχια και με δόντια. Αναμφίβολα ο κλάδος έμαθε να επιβιώνει ακόμα και στις πιο δύσκολες συνθήκες.

Οι τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας επέδειξαν αξιοθαύμαστες άμυνες στην επίθεση του κορονοϊού και επιχειρούν φέτος να ανακτήσουν ταχέως αν όχι ολόκληρο, σίγουρα το σημαντικότερο τμήμα από το χαμένο έδαφος του 2020. Με οδηγό την ανταπόκριση στις πανδημικές συνθήκες σε ανάλογη επιτυχή αντίδραση ελπίζουν και στον αντίκτυπο του πολέμου. Φέτος ευελπιστούν να ανακτήσουν ακόμα και πάνω από το 80% των εσόδων του 2019, μίας ονειρώδους χρονιάς για τουριστικά έσοδα (περίπου 18 δισ. ευρώ) και αφίξεις (36 εκατ.). Το 2020 η δραστηριότητα του τουρισμού για ολόκληρο το έτος ήταν περίπου μόλις στο 24% του 2019.

Tην περασμένη χρονιά, το πιστοποιητικό εμβολιασμού που τέθηκε σε εφαρμογή συνέβαλε καθοριστικά και διευκόλυνε την προσπάθεια ανάταξης του τουριστικού κλάδου σε μία κομβική σεζόν - μαραθώνιο που απαιτούσε αντοχές και τεράστια αποθέματα υπομονής.

Τη στιγμή που ο τουριστικός κλάδος έμαθε να ζει με την πανδημία, βαρίδι αποτελεί το ράλι του ενεργειακού κόστους που θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα μικρών ξενοδοχειακών μονάδων, ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με το κύμα ακρίβειας που χτυπά αλύπητα την οικονομική δραστηριότητα. Ο τζίρος και σε πολλές περιπτώσεις η επιβίωση των ξενοδοχειακών μονάδων κρέμονται από μία κλωστή.

Αν καλυφθεί πάνω από το 80% των εσόδων του 2019, το ΑΕΠ θα «τσιμπήσει» σημαντικά, σε μία χρονιά ακρίβειας και αβεβαιότητας με τους ρυθμούς ανάπτυξης να παίρνουν τα πάνω τους. Τα μέχρι τώρα δεδομένα, αν και αλλάζουν συνεχώς, επιτρέπουν την επικράτηση του αισιόδοξου σεναρίου για την πορεία κίνησης και εσόδων με τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής για άλλη μία χρονιά να αποτελούν βαρόμετρο και να δείχνουν ικανές να μεταβάλλουν προς το καλύτερο την εικόνα.

Εκτιμάται πως μετά τα μέσα Μαΐου θα υπάρχουν τα πρώτα αξιόπιστα δείγματα γραφής για την εξέλιξη της σεζόν με τις μηχανές της τουριστικής βιομηχανίας να φορτσάρουν το τρίμηνο του καλοκαιριού.

Οι βορειοελλαδίτες του τουριστικού τομέα είχαν και έχουν αυξημένες προσδοκίες, και για τη φετινή σεζόν, από τον χερσαίο τουρισμό και τους Βαλκάνιους, οι οποίες αισιοδοξούν πως θα επιβεβαιωθούν. Βέβαια δεν πρέπει να υποτιμώνται και οι υπόλοιπες αγορές Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης που έδωσαν και πέρσι δυναμικό παρόν από τον Ιούλιο και έπειτα.

Το 2021, το κόστος του PCR τεστ και οι καθυστερήσεις στα σύνορα αποτελούσαν αρχικά μεγάλα αγκάθια που λειτουργούσαν αποτρεπτικά, ιδιαίτερα στις οικογένειες, για την έλευσή τους στην χώρα μας. Στη συνέχεια, η δυνατότητα που δόθηκε και για rapid test και η ομαλοποίηση της κατάστασης στους συνοριακούς σταθμούς, συνέβαλαν στην αποκατάσταση μίας ομαλής τουριστικής ροής στα σύνορα. Σήμερα η πανδημία φαίνεται πως έχει σχεδόν... ξεχαστεί και σίγουρα δεν αποτελεί φόβητρο για τους τουρίστες όπως τις δύο τελευταίες χρονιές.

Τουριστικοί παράγοντες της Βόρειας Ελλάδας μίλησαν στη «ΜτΚ» σκιαγραφώντας το τοπίο που διαμορφώνεται μέχρι τώρα, με την ελπίδα να φουλάρουν οι μηχανές του κλάδου και να... σπάσουν τα τηλέφωνα για κρατήσεις, όσο κοντοζυγώνει το καλοκαίρι.

Χαλκιδική

«To πρώτο μούδιασμα και το πρώτο σοκ από τον πόλεμο φαίνεται πως έχουν απορροφηθεί και ο κλάδος ετοιμάζεται για τη σεζόν που έρχεται. Μέχρι τον Ιούνιο θα έχουν ανοίξει όλα τα καταλύματα στη Χαλκιδική με την σεζόν ουσιαστικά να ξεκινάει τότε. Για τον Μάιο οι πληρότητες κυμαίνονται στο 50% του 2019, είμαστε πάντως συγκρατημένα αισιόδοξοι αν και υπάρχει μεγάλη ρευστότητα. Λαμβάνουμε θετικά μηνύματα από τις προκρατήσεις ενώ δυναμική δείχνει να αναπτύσσει η αγορά της Δανίας. Βαλκάνιοι και οδικός τουρισμός θα είναι τα δυνατά μας χαρτιά και φέτος. Οριστικά φαίνεται πως χάθηκαν 100.000 τουρίστες από Ουκρανία και Ρωσία», επισημαίνει ο πρόεδρος του επιμελητηρίου της Χαλκιδικής, Γιάννης Κουφίδης.

Παράλληλα, θίγει το μείζον ζήτημα της ακρίβειας που σφίγγει τη θηλιά σε επιχειρείν και νοικοκυριά, εκφράζοντας την αισιοδοξία του η επιθυμία των πολιτών για ταξίδια να υπερισχύσει.

Πιερία

«Aκόμα είμαστε επιφυλακτικοί για το πως θα πάει η σεζόν, ο πόλεμος πέρα από την ανθρωπιστική τραγωδία έχει φέρει αυξήσεις σε υπηρεσίες και προϊόντα ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους που προϋπήρχε αλλά και τις πληθωριστικές πιέσεις. Οι επιχειρήσεις είχαν συνάψει συμβόλαια με τιμές καλοκαιριού 2021, που δεν έχουν καμία σχέση με το σήμερα», σημειώνει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Πιερίας, Ηρακλής Τσιτλακίδης.

«Ο πόλεμος πέρα από το πάγωμα ρωσικής και ουκρανικής αγοράς έχει επιφέρει διστακτικότητα και σε άλλες αγορές που μας ενδιαφέρουν, όπως η Βαλκανική αλλά και οι αγορές Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης. Μέχρι τις αρχές Ιουνίου θα έχουμε χαμηλές πληρότητες όπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα δεδομένα, μακάρι η εικόνα να αλλάξει από τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Από τον Ιούνιο και μετά θα ανοίξουν και τα περισσότερα καταλύματα, όταν κρίνουν πως η λειτουργία τους θα είναι κερδοφόρα. Είμαστε στην τρίτη συνεχόμενη χρονιά κρίσης, οι επιχειρήσεις είναι λαβωμένες», καταλήγει.

Θεσσαλονίκη

Tις ημέρες του Πάσχα, οι κρατήσεις κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα, παρότι οι πληρότητες μέσα στο πρώτο 15νθημερο του Απριλίου ξεπέρασαν το ποσοστό του Μαρτίου και πλησίασαν το 60% (με τις πιο υψηλές να καταγράφονται στα καταλύματα του κέντρου), σύμφωνα με τον έφορο της ένωσης ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Χρήστο Καλιακάτσο.

Οι κρατήσεις στα ξενοδοχεία της πόλης, φαίνεται να παίρνουν τα πάνω τους για το Μάιο, με τις πληρότητες να πλησιάζουν το 60%. Κατά βάση αφορούν Βαλκάνιους για την ώρα τουλάχιστον, με τις υπόλοιπες αγορές να ανεβαίνουν από τον Ιούνιο και μετά.

Θάσος

«Ο πόλεμος δεν φαίνεται πλέον να επηρεάζει την κατάσταση, οι πρώτοι τριγμοί όταν ξέσπασε ξεπεράστηκαν, η σεζόν αναμένουμε να αρχίσει μετά τις 25 Μαΐου αν και ελπίζαμε νωρίτερα. Πάντως τα μηνύματα που λαμβάνουμε μέχρι τώρα είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά ενώ το νησί φαίνεται να ανακτά και αγορές που είχε χάσει όπως η Σκανδιναβική. Βαλκάνιοι, Άγγλοι,, Τσέχοι, Ρουμάνοι θα δώσουν δυναμικό παρών και φέτος. Το 75% των ταξιδιωτών έρχεται οδικά στο νησί», αναφέρει ο πρόεδρος της ένωσης ξενοδόχων Θάσου, Πάρης Παρασχούδης.

Σποράδες, Σμύρνη και κρουαζιερόπλοια

Μετά το περσινό πετυχημένο εγχείρημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τις Σποράδες, και φέτος τα πλοία θα σαλπάρουν για Σκιάθο, Σκόπελο, Αλόννησο. Η σύνδεση θα περιλαμβάνει τρία δρομολόγια την εβδομάδα τη θερινή περίοδο από 06/06/2022 έως 11/09/2022, σύνολο 14 εβδομάδες, καθώς και ένα επιπλέον δρομολόγιο την εβδομάδα τη θερινή περίοδο από 04/07/2022 έως 28/08/2022. Οι ανατιμήσεις πάντως δεν αφήνουν ανέγγιχτα ούτε τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τις τιμές ειδικά για το αυτοκίνητο να παίρνουν την ανηφόρα.

Παράλληλα, στις αρχές Ιουνίου πρόκειται να ξεκινήσει η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Σμύρνη, εγκαινιάζοντας τη «γραμμή φιλίας» μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Η εταιρεία που έλαβε το πράσινο φως για να αναλάβει τη διασύνδεση των δύο περιοχών, είναι η Levante Ferries.

Η διασύνδεση πάντως θεωρείται από πολλούς πως είναι ίσως το κορυφαίο ζήτημα της θετικής ατζέντας μεταξύ των δύο χωρών, καθώς πρόκειται για κάτι καθ’ όλα σημαντικό: την απευθείας τουριστική σύνδεση των δύο χωρών.

Την ίδια στιγμή, για το 2022, η ΟΛΘ ΑΕ έχει έως τώρα 62 επιβεβαιωμένες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, έναντι 17 το 2021, ενώ το ξεκίνημα της νέας σεζόν έγινε νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, στις αρχές Φεβρουαρίου. Μετά από 15 χρόνια, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, γίνεται home port, δηλαδή είναι λιμάνι έναρξης και τερματισμού κρουαζιέρας, με δυνατότητα επιβίβασης ή/και αποβίβασης επιβατών. Πολλές από τις φετινές αφίξεις θα είναι τύπου «home port».

Ξεπερνά τις αναταράξεις το «Μακεδονία» - 16 νέα δρομολόγια

Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2022, είχε το 58% της κίνησης των αντίστοιχων μηνών του 2019, μεγαλύτερη κατά 10% από άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια αυτού του μεγέθους, «πετώντας» πλέον σε συνθήκες... κανονικότητας.

Στις μεγαλύτερες αγορές του αεροδρομίου, το καλοκαίρι του 2021 ήταν η Αυστρία και η Γαλλία, αγορές που επανήλθαν πλήρως σε σχέση με την αντίστοιχη σεζόν του 2020, την οποία άφησαν πίσω τους.

Φέτος, για το καλοκαίρι «απογειώνονται» 16 νέα δρομολόγια για Θεσσαλονίκη, 14 πτήσεις εξωτερικού και 2 εσωτερικού, ενώ για πρώτη φορά θα προσγειωθεί στη Θεσσαλονίκη η Νορβηγική Flyr.

Με τα νέα δρομολόγια η πόλη θα ενωθεί με το Όσλο, το Ντόρτμουντι, τη Σμύρνη, το Ντουμπρόβνικ, την Αγία Πετρούπολη, τα Τίρανα, τη Μπρατισλάβα, την Οδησσό, τη Βαρσοβία, τα Κύθηρα και τη Ζάκυνθο.

Η Αegean αυξάνει στα 7, τα αεροσκάφη της στο hub της Θεσσαλονίκης, ενώ βάζει επιπλέον 6 δρομολόγια εξωτερικού και 2 εσωτερικού. Η Ryanair προσθέτει 4 δρομολόγια και 2 επιπλέον η Wizz Air. Επίσης, φέτος, για πρώτη φορά η Θεσσαλονίκη, με τις Aegean και Ryanair, θα συνδεθεί αεροπορικά με την Κροατία, μία νέα αγορά για το «Μακεδονία».

Αξίζει να σημειωθεί πως είτε σε ετήσια είτε σε καλοκαιρινή βάση Aegean και Ryanair παραμένουν οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Δυναμική ανάπτυξη καταγράφει και η Sky Express, που έχει συνεχώς στο επενδυτικό της στόχαστρο τη Θεσσαλονίκη και πλασάρεται στην τρίτη θέση, ενώ υποσχόμενη ανάπτυξη διαγράφουν Lufthanca και Lot. Tέλος, θα συνεχιστούν οι συζητήσεις της Fraport με την Emirates, για την αεροπορική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Νέα Υόρκη, αν και δεν αναμένεται να... τροχοδρομήσουν σύντομα αεροπλάνα.

H επιστροφή του AirBnb

Δεν έχει πει ακόμα την τελευταία του λέξη το AirBnb στη Θεσσαλονίκη (βραχυχρόνιες μισθώσεις) με την έναρξη της τουριστικής σεζόν που επίκεται να του δίνει ανάσες ζωής, αν και τα κόστη για τους ιδιοκτήτες εκτοξεύονται.

Aν και τα δεδομένα έδειχναν πως θα τελείωναν οι μέρες… δόξας του AirBnb στη Θεσσαλονίκη, αυτό ανθίσταται. Η κυοφορούμενη επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας είχε άμεση επίπτωση την άνοδο των τιμών, με τους ιδιοκτήτες των επαγγελματικών ακινήτων στο κέντρο της πόλης να στρέφονται κυρίως στην πιο παραδοσιακή και σίγουρη λύση των μακροχρόνιων μισθώσεων αν και κάποιοι ακόμα προτιμούν τη λύση των βραχυχρόνιων ενοικιάσεων. Oι τιμές για βραχυχρόνια μίσθωση στο κέντρο της πόλης κυμαίνονται από 45-60 ευρώ τη μέρα για ένα σπίτι 30-50 τ.μ.

Την ίδια ώρα που οι κρατήσεις για βραχυχρόνιες μισθώσεις επανέρχονται, η ΑΑΔΕ αποδύεται σε ελεγκτικό σαφάρι για να εντοπίσει όσους κρύβουν από την Εφορία τα πραγματικά εισοδήματα που αποκτούν από την εκμίσθωση ακινήτων τύπου Airbnb. Οι φοροελεγκτές ελέγχουν και διασταυρώσουν τα στοιχεία που λαμβάνουν από τις τρεις μεγαλύτερες ηλεκτρονικές πλατφόρμες διαμοιρασμού AirBnb, Booking.com και VRBO, με τα εισοδήματα που δηλώνουν όσοι δραστηριοποιούνται στον χώρο των βραχυχρόνιων μισθώσεων.

«Το AirBnb στη Θεσσαλονίκη φαίνεται να ανακτά έδαφος όσο πλησιάζει η έναρξη της σεζόν αν πολλοί πλέον έχουν στραφεί στις μακροχρόνιες μισθώσεις. Υπάρχει στην αγορά μία ανάμικτη κινητικότητα με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις να προτιμούν όσοι δεν έχουν καλύτερη εναλλακτική, την ώρα που τα κόστη αυξάνονται. Πέρα από την ενέργεια υψηλές είναι και οι προμήθειες που παρακρατούν οι εταιρείες που κάνουν τις κρατήσεις», τονίζει ο πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Τιμών και Εκτίμησης Ακινήτων, Κώστας Γεωργάκος.

«Οι χώροι που χρησιμοποιούνται για μισθώσεις AirBnb αφορούν πρώην γραφειακούς και βιοτεχνικούς χώρους για τους οποίους δεν υπάρχει ζήτηση στην αγορά για κανονική μίσθωση. Διαμονή σε ΑirBnb στη Θεσσαλονίκη επιλέγουν κυρίως άτομα νεαρής ηλικίας με χαμηλά εισοδήματα (όχι μόνο από τα Βαλκάνια) τα οποία το συνδυάζουν με χαμηλού κόστους πτήσεις, αλλιώς (αν δεν υπήρχε το AirBnb) δε θα έρχονταν καθόλου. Δεν στερούν δηλαδή πελατεία οι βραχυχρόνιες μισθώσεις από τα ξενοδοχεία της πόλης, είναι μύθος αυτό», εξηγεί.

«Σπάνια οι μισθώσεις ξεπερνούν τη βδομάδα στη Θεσσαλονίκη καθώς οι περισσότεροι επισκέπτονται και τη Χαλκιδική» καταλήγει.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 30.04.2022

Ενθαρρυντικά μηνύματα που επιτρέπουν προβλέψεις για... κατάκτηση νέων κορυφών λαμβάνει η βαριά βιομηχανία της χώρας, ακόμα και εν μέσω πολέμου με τις απώλειες από ρωσική και ουκρανική αγορά, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό αφορούν τη Βόρεια Ελλάδα, να είναι απολύτως διαχειρίσιμες.

Ο τουρισμός βίωσε τον απόλυτο εφιάλτη το 2020 αλλά στάθηκε όρθιος, έτρεξε... κατοστάρι το 2021 εν μέσω πανδημίας και μεταλλάξεων αν και οι αρχικές προβλέψεις μιλούσαν για χρονιά - καταστροφή και πλέον πάει να σπάσει τα κοντέρ το 2022.

Την ώρα που τα προμηνύματα για φέτος προμήνυαν νέα ρεκόρ, η αναταραχή που έχει προκληθεί λόγω της ρωσικής εισβολής, προσγείωσε προσωρινά τις προσδοκίες ολόκληρου του κλάδου (και στη Βόρεια Ελλάδα), αν και είναι επισφαλές να διατυπωθούν ακριβείς εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις (για πτώση εισπράξεων 5% έκαναν λόγο οι πρώτες προβλέψεις). Βέβαια όσο πλησιάζει η έναρξη της σεζόν οι κραδασμοί και αφού ο κλάδος υπέστη ένα πρώτο σοκ, φαίνεται πως απορροφώνται και επικρατεί πανηγυρικά η ακατανίκητη επιθυμία των πολιτών για ταξίδια μετά από 2 χρόνια πανδημίας, παρά την ακρίβεια.

Η διάρκεια και η ένταση της ουκρανικής κρίσης θα κρίνουν τον τελικό αντίκτυπο στις αφίξεις ενώ πρόσθετο παράγοντα προβληματισμού, σε μία κρίσιμη περίοδο για τις προκρατήσεις που «δείχνουν» προς τα που θα κινηθεί η σεζόν, αποτελεί και η ψυχολογία που διαμορφώνεται και επηρεάζεται δυσμενώς από συγκρούσεις και αναταραχές.

Η Ελλάδα υποδέχεται κάθε χρόνο εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες από τις δύο χώρες, αν οι δύο αγορές δεν θεωρούνται κομβικές για να γείρουν την πλάστιγγα. Το 2019 τα σύνορα της χώρας μας είχαν περάσει περίπου 500.000 Ρώσοι τουρίστες με αρκετούς από αυτούς να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στη Χαλκιδική, η οποία πέρσι δέχτηκε 50.000 Ουκρανούς τουρίστες, οι οποίοι ταξιδεύουν τόσο οδικώς, όσο και αεροπορικώς. Την ίδια χρονιά η Χαλκιδική υποδέχτηκε 75.000 χιλιάδες Ρώσους τουρίστες ενώ συνολικά η χώρα 750.000 τουρίστες.

Το 2021, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από τη Ρωσία ξεπέρασαν τα 115 εκατ. ευρώ, ενώ το 2019 ήταν πάνω από 433 εκατ. ευρώ. Οι απώλειες των Ρώσων τουριστών υπολογίζονται φέτος σε 150.000 για τη Χαλκιδική (σημαντικό πλήγμα, χωρίς όμως να δημιουργείται δυσαναπλήρωτο κενό).

Επιπλέον, ο αριθμός των Ουκρανών τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας, αυξανόταν συνεχώς κατά την τελευταία τριετία πριν την πανδημία. Ειδικότερα, από τους 232.064 τουρίστες του 2017, είχαμε άλμα στους 262.795 το 2018 (αύξηση 12,9%), για να καταλήξουμε στους 447.124 τουρίστες το 2019. Το 2020 ο αριθμός των τουριστών από την Ουκρανία μειώθηκε στα 19.074 άτομα, γεγονός που οφείλεται στους περιορισμούς στις μετακινήσεις που ίσχυσαν για το μεγαλύτερο διάστημα του χρόνου.

Αν και οι συνθήκες είναι πολεμικές, συγκρατημένα αισιόδοξες είναι οι προσδοκίες των φορέων και των επιχειρήσεων του τουρισμού για την φετινή πορεία της τουριστικής αγοράς, εναποθέτοντας τις ελπίδες τους στο καλό brand name της χώρας, το οποίο την τοποθετεί υψηλά στις προτιμήσεις των τουριστών, αλλά στην ενισχυμένη συνδεσιμότητα της με αγορές της Ευρώπης και της Αμερικής. Οι σημαντικές προκλήσεις βέβαια για την επόμενη ημέρα του κλάδου παραμένουν, την ώρα που αβεβαιότητες, όπως η πανδημία και ο πόλεμος δεν επιτρέπουν υπεραισιόδοξες προβλέψεις και κλίμα γενικευμένης ευφορίας αν και όλα μπορούν να μεταβληθούν, μάλλον προς το καλύτερο, από τη μία στιγμή στην άλλη...

Οι προβλέψεις για αφίξεις και έσοδα

Ενδεικτικές της σχετικής αισιοδοξίας που επικρατεί ήταν οι πρόσφατες προβλέψεις της Eurobank. Βάσει αυτών η Ελλάδα θα μπορούσε να καταγράψει φέτος 20,7 εκατ. ταξιδιωτικές αφίξεις, αριθμός σημαντικά υψηλότερος από τα 14,7 εκατομμύρια του 2021, αλλά αρκετά μικρότερος από τα 31,3 εκατ. αφίξεις που κατέγραψε η χώρα την προ πανδημική χρονιά του 2019.

Από άποψη άμεσων εσόδων, η τράπεζα προβλέπει ότι θα μπορούσαν να κυμανθούν στα 15 δισ. ευρώ φέτος, αριθμός και πάλι υψηλότερος από τα έσοδα του 2021(10,65 δισ.) αλλά χαμηλότερος σε σχέση με το 2019 (18 δισ. ευρώ).

Με βάση τις συγκεκριμένες προβλέψεις βέβαια, παρότι οι αφίξεις θα ανακάμψουν κατά 60% περίπου σε σχέση με το 2019 (πέρυσι ανέκαμψαν κατά 46,9% σε σχέση με το 2019) τα έσοδα αναμένεται να ανακάμψουν κατά 85% περίπου, σε σχέση με την χρυσή προ πανδημική χρονιά, κυρίως χάρη στην αύξηση της μέσης δαπάνης, η οποία παρατηρήθηκε ήδη από πέρυσι κι αναμένεται να συνεχιστεί και φέτος.

Σημειωτέον ότι σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία του ταξιδιωτικού ισοζυγίου της Τράπεζας της Ελλάδος η Μέση Δαπάνη ανά ταξίδι από τους επισκέπτες της χώρας μας κατέγραψε διψήφια αύξηση της τάξης του 18,1%, φθάνοντας το 2021 τα 688,9 ευρώ από τα 583,2 ευρώ του 2020.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκτιμήσεις του τραπεζικού ομίλου για τις τουριστικές εισπράξεις της φετινής χρονιάς συμβαδίζουν με αυτές του κυβερνητικού οικονομικού επιτελείου, το οποίο στον προϋπολογισμό έκανε λόγο για έσοδα 15 δισ. ευρώ από τον τουρισμό.

Από την άλλη πλευρά, φειδωλοί και συγκρατημένοι όσον αφορά τις προβλέψεις τους παραμένουν οι θεσμικοί φορείς του κλάδου και το υπουργείο Τουρισμού, οι οποίοι τονίζουν ότι η φετινή τουριστική χρονιά αναμένεται να κινηθεί καλύτερα από πέρυσι αποφεύγοντας ωστόσο να ποσοτικοποιήσουν αυτό το «καλύτερα», εξαιτίας της ευρύτερης ανασφάλειας που προκύπτει από την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Η TUI, έχοντας ηγετική θέση στην ελληνική αγορά, θα προσφέρει φέτος στην Ελλάδα το μεγαλύτερο σε όγκο πρόγραμμα όλων των εποχών, διαθέτοντας 4.500 ξενοδοχεία σε 24 ελληνικούς προορισμούς. Υπολογίζεται πως ο ταξιδιωτικός κολοσσός θα φέρει στην Ελλάδα πάνω από 3 εκατ. τουρίστες.

Με οδηγό το 2021

Πέρσι οι μηχανές του «εργοστασίου» της βαριάς βιομηχανίας της χώρας μας δούλεψαν στο φουλ από τον Ιούλιο και πέρα. Αν και η «Δέλτα» εξαπλωνόταν, ο τουριστικός κλάδος έδωσε και κέρδισε την δική του μάχη, επιχειρώντας να διατηρηθεί COVID free με νύχια και με δόντια. Αναμφίβολα ο κλάδος έμαθε να επιβιώνει ακόμα και στις πιο δύσκολες συνθήκες.

Οι τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας επέδειξαν αξιοθαύμαστες άμυνες στην επίθεση του κορονοϊού και επιχειρούν φέτος να ανακτήσουν ταχέως αν όχι ολόκληρο, σίγουρα το σημαντικότερο τμήμα από το χαμένο έδαφος του 2020. Με οδηγό την ανταπόκριση στις πανδημικές συνθήκες σε ανάλογη επιτυχή αντίδραση ελπίζουν και στον αντίκτυπο του πολέμου. Φέτος ευελπιστούν να ανακτήσουν ακόμα και πάνω από το 80% των εσόδων του 2019, μίας ονειρώδους χρονιάς για τουριστικά έσοδα (περίπου 18 δισ. ευρώ) και αφίξεις (36 εκατ.). Το 2020 η δραστηριότητα του τουρισμού για ολόκληρο το έτος ήταν περίπου μόλις στο 24% του 2019.

Tην περασμένη χρονιά, το πιστοποιητικό εμβολιασμού που τέθηκε σε εφαρμογή συνέβαλε καθοριστικά και διευκόλυνε την προσπάθεια ανάταξης του τουριστικού κλάδου σε μία κομβική σεζόν - μαραθώνιο που απαιτούσε αντοχές και τεράστια αποθέματα υπομονής.

Τη στιγμή που ο τουριστικός κλάδος έμαθε να ζει με την πανδημία, βαρίδι αποτελεί το ράλι του ενεργειακού κόστους που θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα μικρών ξενοδοχειακών μονάδων, ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με το κύμα ακρίβειας που χτυπά αλύπητα την οικονομική δραστηριότητα. Ο τζίρος και σε πολλές περιπτώσεις η επιβίωση των ξενοδοχειακών μονάδων κρέμονται από μία κλωστή.

Αν καλυφθεί πάνω από το 80% των εσόδων του 2019, το ΑΕΠ θα «τσιμπήσει» σημαντικά, σε μία χρονιά ακρίβειας και αβεβαιότητας με τους ρυθμούς ανάπτυξης να παίρνουν τα πάνω τους. Τα μέχρι τώρα δεδομένα, αν και αλλάζουν συνεχώς, επιτρέπουν την επικράτηση του αισιόδοξου σεναρίου για την πορεία κίνησης και εσόδων με τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής για άλλη μία χρονιά να αποτελούν βαρόμετρο και να δείχνουν ικανές να μεταβάλλουν προς το καλύτερο την εικόνα.

Εκτιμάται πως μετά τα μέσα Μαΐου θα υπάρχουν τα πρώτα αξιόπιστα δείγματα γραφής για την εξέλιξη της σεζόν με τις μηχανές της τουριστικής βιομηχανίας να φορτσάρουν το τρίμηνο του καλοκαιριού.

Οι βορειοελλαδίτες του τουριστικού τομέα είχαν και έχουν αυξημένες προσδοκίες, και για τη φετινή σεζόν, από τον χερσαίο τουρισμό και τους Βαλκάνιους, οι οποίες αισιοδοξούν πως θα επιβεβαιωθούν. Βέβαια δεν πρέπει να υποτιμώνται και οι υπόλοιπες αγορές Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης που έδωσαν και πέρσι δυναμικό παρόν από τον Ιούλιο και έπειτα.

Το 2021, το κόστος του PCR τεστ και οι καθυστερήσεις στα σύνορα αποτελούσαν αρχικά μεγάλα αγκάθια που λειτουργούσαν αποτρεπτικά, ιδιαίτερα στις οικογένειες, για την έλευσή τους στην χώρα μας. Στη συνέχεια, η δυνατότητα που δόθηκε και για rapid test και η ομαλοποίηση της κατάστασης στους συνοριακούς σταθμούς, συνέβαλαν στην αποκατάσταση μίας ομαλής τουριστικής ροής στα σύνορα. Σήμερα η πανδημία φαίνεται πως έχει σχεδόν... ξεχαστεί και σίγουρα δεν αποτελεί φόβητρο για τους τουρίστες όπως τις δύο τελευταίες χρονιές.

Τουριστικοί παράγοντες της Βόρειας Ελλάδας μίλησαν στη «ΜτΚ» σκιαγραφώντας το τοπίο που διαμορφώνεται μέχρι τώρα, με την ελπίδα να φουλάρουν οι μηχανές του κλάδου και να... σπάσουν τα τηλέφωνα για κρατήσεις, όσο κοντοζυγώνει το καλοκαίρι.

Χαλκιδική

«To πρώτο μούδιασμα και το πρώτο σοκ από τον πόλεμο φαίνεται πως έχουν απορροφηθεί και ο κλάδος ετοιμάζεται για τη σεζόν που έρχεται. Μέχρι τον Ιούνιο θα έχουν ανοίξει όλα τα καταλύματα στη Χαλκιδική με την σεζόν ουσιαστικά να ξεκινάει τότε. Για τον Μάιο οι πληρότητες κυμαίνονται στο 50% του 2019, είμαστε πάντως συγκρατημένα αισιόδοξοι αν και υπάρχει μεγάλη ρευστότητα. Λαμβάνουμε θετικά μηνύματα από τις προκρατήσεις ενώ δυναμική δείχνει να αναπτύσσει η αγορά της Δανίας. Βαλκάνιοι και οδικός τουρισμός θα είναι τα δυνατά μας χαρτιά και φέτος. Οριστικά φαίνεται πως χάθηκαν 100.000 τουρίστες από Ουκρανία και Ρωσία», επισημαίνει ο πρόεδρος του επιμελητηρίου της Χαλκιδικής, Γιάννης Κουφίδης.

Παράλληλα, θίγει το μείζον ζήτημα της ακρίβειας που σφίγγει τη θηλιά σε επιχειρείν και νοικοκυριά, εκφράζοντας την αισιοδοξία του η επιθυμία των πολιτών για ταξίδια να υπερισχύσει.

Πιερία

«Aκόμα είμαστε επιφυλακτικοί για το πως θα πάει η σεζόν, ο πόλεμος πέρα από την ανθρωπιστική τραγωδία έχει φέρει αυξήσεις σε υπηρεσίες και προϊόντα ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους που προϋπήρχε αλλά και τις πληθωριστικές πιέσεις. Οι επιχειρήσεις είχαν συνάψει συμβόλαια με τιμές καλοκαιριού 2021, που δεν έχουν καμία σχέση με το σήμερα», σημειώνει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Πιερίας, Ηρακλής Τσιτλακίδης.

«Ο πόλεμος πέρα από το πάγωμα ρωσικής και ουκρανικής αγοράς έχει επιφέρει διστακτικότητα και σε άλλες αγορές που μας ενδιαφέρουν, όπως η Βαλκανική αλλά και οι αγορές Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης. Μέχρι τις αρχές Ιουνίου θα έχουμε χαμηλές πληρότητες όπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα δεδομένα, μακάρι η εικόνα να αλλάξει από τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Από τον Ιούνιο και μετά θα ανοίξουν και τα περισσότερα καταλύματα, όταν κρίνουν πως η λειτουργία τους θα είναι κερδοφόρα. Είμαστε στην τρίτη συνεχόμενη χρονιά κρίσης, οι επιχειρήσεις είναι λαβωμένες», καταλήγει.

Θεσσαλονίκη

Tις ημέρες του Πάσχα, οι κρατήσεις κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα, παρότι οι πληρότητες μέσα στο πρώτο 15νθημερο του Απριλίου ξεπέρασαν το ποσοστό του Μαρτίου και πλησίασαν το 60% (με τις πιο υψηλές να καταγράφονται στα καταλύματα του κέντρου), σύμφωνα με τον έφορο της ένωσης ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Χρήστο Καλιακάτσο.

Οι κρατήσεις στα ξενοδοχεία της πόλης, φαίνεται να παίρνουν τα πάνω τους για το Μάιο, με τις πληρότητες να πλησιάζουν το 60%. Κατά βάση αφορούν Βαλκάνιους για την ώρα τουλάχιστον, με τις υπόλοιπες αγορές να ανεβαίνουν από τον Ιούνιο και μετά.

Θάσος

«Ο πόλεμος δεν φαίνεται πλέον να επηρεάζει την κατάσταση, οι πρώτοι τριγμοί όταν ξέσπασε ξεπεράστηκαν, η σεζόν αναμένουμε να αρχίσει μετά τις 25 Μαΐου αν και ελπίζαμε νωρίτερα. Πάντως τα μηνύματα που λαμβάνουμε μέχρι τώρα είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά ενώ το νησί φαίνεται να ανακτά και αγορές που είχε χάσει όπως η Σκανδιναβική. Βαλκάνιοι, Άγγλοι,, Τσέχοι, Ρουμάνοι θα δώσουν δυναμικό παρών και φέτος. Το 75% των ταξιδιωτών έρχεται οδικά στο νησί», αναφέρει ο πρόεδρος της ένωσης ξενοδόχων Θάσου, Πάρης Παρασχούδης.

Σποράδες, Σμύρνη και κρουαζιερόπλοια

Μετά το περσινό πετυχημένο εγχείρημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τις Σποράδες, και φέτος τα πλοία θα σαλπάρουν για Σκιάθο, Σκόπελο, Αλόννησο. Η σύνδεση θα περιλαμβάνει τρία δρομολόγια την εβδομάδα τη θερινή περίοδο από 06/06/2022 έως 11/09/2022, σύνολο 14 εβδομάδες, καθώς και ένα επιπλέον δρομολόγιο την εβδομάδα τη θερινή περίοδο από 04/07/2022 έως 28/08/2022. Οι ανατιμήσεις πάντως δεν αφήνουν ανέγγιχτα ούτε τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τις τιμές ειδικά για το αυτοκίνητο να παίρνουν την ανηφόρα.

Παράλληλα, στις αρχές Ιουνίου πρόκειται να ξεκινήσει η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Σμύρνη, εγκαινιάζοντας τη «γραμμή φιλίας» μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Η εταιρεία που έλαβε το πράσινο φως για να αναλάβει τη διασύνδεση των δύο περιοχών, είναι η Levante Ferries.

Η διασύνδεση πάντως θεωρείται από πολλούς πως είναι ίσως το κορυφαίο ζήτημα της θετικής ατζέντας μεταξύ των δύο χωρών, καθώς πρόκειται για κάτι καθ’ όλα σημαντικό: την απευθείας τουριστική σύνδεση των δύο χωρών.

Την ίδια στιγμή, για το 2022, η ΟΛΘ ΑΕ έχει έως τώρα 62 επιβεβαιωμένες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, έναντι 17 το 2021, ενώ το ξεκίνημα της νέας σεζόν έγινε νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, στις αρχές Φεβρουαρίου. Μετά από 15 χρόνια, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, γίνεται home port, δηλαδή είναι λιμάνι έναρξης και τερματισμού κρουαζιέρας, με δυνατότητα επιβίβασης ή/και αποβίβασης επιβατών. Πολλές από τις φετινές αφίξεις θα είναι τύπου «home port».

Ξεπερνά τις αναταράξεις το «Μακεδονία» - 16 νέα δρομολόγια

Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2022, είχε το 58% της κίνησης των αντίστοιχων μηνών του 2019, μεγαλύτερη κατά 10% από άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια αυτού του μεγέθους, «πετώντας» πλέον σε συνθήκες... κανονικότητας.

Στις μεγαλύτερες αγορές του αεροδρομίου, το καλοκαίρι του 2021 ήταν η Αυστρία και η Γαλλία, αγορές που επανήλθαν πλήρως σε σχέση με την αντίστοιχη σεζόν του 2020, την οποία άφησαν πίσω τους.

Φέτος, για το καλοκαίρι «απογειώνονται» 16 νέα δρομολόγια για Θεσσαλονίκη, 14 πτήσεις εξωτερικού και 2 εσωτερικού, ενώ για πρώτη φορά θα προσγειωθεί στη Θεσσαλονίκη η Νορβηγική Flyr.

Με τα νέα δρομολόγια η πόλη θα ενωθεί με το Όσλο, το Ντόρτμουντι, τη Σμύρνη, το Ντουμπρόβνικ, την Αγία Πετρούπολη, τα Τίρανα, τη Μπρατισλάβα, την Οδησσό, τη Βαρσοβία, τα Κύθηρα και τη Ζάκυνθο.

Η Αegean αυξάνει στα 7, τα αεροσκάφη της στο hub της Θεσσαλονίκης, ενώ βάζει επιπλέον 6 δρομολόγια εξωτερικού και 2 εσωτερικού. Η Ryanair προσθέτει 4 δρομολόγια και 2 επιπλέον η Wizz Air. Επίσης, φέτος, για πρώτη φορά η Θεσσαλονίκη, με τις Aegean και Ryanair, θα συνδεθεί αεροπορικά με την Κροατία, μία νέα αγορά για το «Μακεδονία».

Αξίζει να σημειωθεί πως είτε σε ετήσια είτε σε καλοκαιρινή βάση Aegean και Ryanair παραμένουν οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Δυναμική ανάπτυξη καταγράφει και η Sky Express, που έχει συνεχώς στο επενδυτικό της στόχαστρο τη Θεσσαλονίκη και πλασάρεται στην τρίτη θέση, ενώ υποσχόμενη ανάπτυξη διαγράφουν Lufthanca και Lot. Tέλος, θα συνεχιστούν οι συζητήσεις της Fraport με την Emirates, για την αεροπορική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Νέα Υόρκη, αν και δεν αναμένεται να... τροχοδρομήσουν σύντομα αεροπλάνα.

H επιστροφή του AirBnb

Δεν έχει πει ακόμα την τελευταία του λέξη το AirBnb στη Θεσσαλονίκη (βραχυχρόνιες μισθώσεις) με την έναρξη της τουριστικής σεζόν που επίκεται να του δίνει ανάσες ζωής, αν και τα κόστη για τους ιδιοκτήτες εκτοξεύονται.

Aν και τα δεδομένα έδειχναν πως θα τελείωναν οι μέρες… δόξας του AirBnb στη Θεσσαλονίκη, αυτό ανθίσταται. Η κυοφορούμενη επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας είχε άμεση επίπτωση την άνοδο των τιμών, με τους ιδιοκτήτες των επαγγελματικών ακινήτων στο κέντρο της πόλης να στρέφονται κυρίως στην πιο παραδοσιακή και σίγουρη λύση των μακροχρόνιων μισθώσεων αν και κάποιοι ακόμα προτιμούν τη λύση των βραχυχρόνιων ενοικιάσεων. Oι τιμές για βραχυχρόνια μίσθωση στο κέντρο της πόλης κυμαίνονται από 45-60 ευρώ τη μέρα για ένα σπίτι 30-50 τ.μ.

Την ίδια ώρα που οι κρατήσεις για βραχυχρόνιες μισθώσεις επανέρχονται, η ΑΑΔΕ αποδύεται σε ελεγκτικό σαφάρι για να εντοπίσει όσους κρύβουν από την Εφορία τα πραγματικά εισοδήματα που αποκτούν από την εκμίσθωση ακινήτων τύπου Airbnb. Οι φοροελεγκτές ελέγχουν και διασταυρώσουν τα στοιχεία που λαμβάνουν από τις τρεις μεγαλύτερες ηλεκτρονικές πλατφόρμες διαμοιρασμού AirBnb, Booking.com και VRBO, με τα εισοδήματα που δηλώνουν όσοι δραστηριοποιούνται στον χώρο των βραχυχρόνιων μισθώσεων.

«Το AirBnb στη Θεσσαλονίκη φαίνεται να ανακτά έδαφος όσο πλησιάζει η έναρξη της σεζόν αν πολλοί πλέον έχουν στραφεί στις μακροχρόνιες μισθώσεις. Υπάρχει στην αγορά μία ανάμικτη κινητικότητα με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις να προτιμούν όσοι δεν έχουν καλύτερη εναλλακτική, την ώρα που τα κόστη αυξάνονται. Πέρα από την ενέργεια υψηλές είναι και οι προμήθειες που παρακρατούν οι εταιρείες που κάνουν τις κρατήσεις», τονίζει ο πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Τιμών και Εκτίμησης Ακινήτων, Κώστας Γεωργάκος.

«Οι χώροι που χρησιμοποιούνται για μισθώσεις AirBnb αφορούν πρώην γραφειακούς και βιοτεχνικούς χώρους για τους οποίους δεν υπάρχει ζήτηση στην αγορά για κανονική μίσθωση. Διαμονή σε ΑirBnb στη Θεσσαλονίκη επιλέγουν κυρίως άτομα νεαρής ηλικίας με χαμηλά εισοδήματα (όχι μόνο από τα Βαλκάνια) τα οποία το συνδυάζουν με χαμηλού κόστους πτήσεις, αλλιώς (αν δεν υπήρχε το AirBnb) δε θα έρχονταν καθόλου. Δεν στερούν δηλαδή πελατεία οι βραχυχρόνιες μισθώσεις από τα ξενοδοχεία της πόλης, είναι μύθος αυτό», εξηγεί.

«Σπάνια οι μισθώσεις ξεπερνούν τη βδομάδα στη Θεσσαλονίκη καθώς οι περισσότεροι επισκέπτονται και τη Χαλκιδική» καταλήγει.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 30.04.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία