ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Βουλή: Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε ο Απολογισμός-Ισολογισμός του 2021

Με τις ψήφους των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας

 08/11/2023 19:32

Βουλή: Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε ο Απολογισμός-Ισολογισμός του 2021

Με την θετική ψήφο της ΝΔ ψηφίστηκαν από την Ολομέλεια τα σχέδια νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την «Κύρωση του Απολογισμού του Κράτους οικονομικού έτους 2021» και την «Κύρωση του Ισολογισμού και των λοιπών Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων της Κεντρικής Διοίκησης, περιόδου αναφοράς 1/1/2021 έως 31/12/2021». Τα δύο νομοσχέδια καταψήφισαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

«Ο προϋπολογισμός του 2024 που θα κατατεθεί σε λίγες ημέρες είναι ο πρώτος μετά από 13 χρόνια που καταρτίζεται με το αξιόχρεο της χώρας να έχει ανακτήσει την επενδυτική του βαθμίδα, κάτι που ωστόσο δεν ήταν δεδομένο, ούτε εύκολο, το να επιτευχθεί αυτή η πορεία της ελληνικής οικονομίας» τόνισε ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς, κατά την ολοκλήρωση της συζήτησης των δύο σχεδίων νόμων.

Ο υφυπουργός ανέφερε πως «η λογιστική μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και η περαιτέρω ενίσχυση του εσωτερικού ελέγχου, είναι προτεραιότητες της κυβέρνησης να προχωρήσουν».

Ο κ. Πετραλιάς ανέφερε πως «ήδη έχουν εκδοθεί λογιστικές πολιτικές, έχει οριστικοποιηθεί το ηλεκτρονικό τιμολόγιο για τις πληρωμές στο Δημόσιο και τώρα προχωράμε στο τεχνικό μέρος, στο Gov ERP, όπου τελείωσε η πρώτη φάση των επτά μελετών και μέσα στον μήνα αρχίζει η πιο κρίσιμη φάση, τα λεγόμενα "blueprints", οι τεχνικές προδιαγραφές, ώστε να αρχίσουν στο τέλος του 2024 τα "user acceptance tests", δηλαδή οι δοκιμές με τους χρήστες, ώστε το 2025 να μπει σε εφαρμογή».

Ο υφυπουργός επισήμανε ότι «κρίσιμο είναι το μητρώο παγίων» καθώς αφορά την αποτίμηση της υπηρεσιακής κατάστασης του Δημοσίου» και εκτίμησε ότι αυτό θα έχει βγει μέχρι το τέλος του έτους.

Για τις ανισότητες, ο κ. Πετραλιάς ανέφερε πως στον προϋπολογισμό επιδόσεων θα υπάρχει ειδικό κεφάλαιο.

Ο κ. Πετραλιάς, αναφερόμενος στο οικονομικό έτος του 2021, σημείωσε ότι ήταν η χρονιά που η κυβέρνηση χρειάσθηκε να αντιμετωπίσει μια τριπλή κρίση (πανδημία, φυσικές καταστροφές και την ενεργειακή κρίση), αλλά και να τηρήσει τις προεκλογικές της δεσμεύσεις και στόχους. Βασική μας επιδίωξη, είπε ο υφυπουργός, ήταν «να κρατήσουμε την κοινωνία όρθια». Σημείωσε ότι για την πανδημία χρειάσθηκε να ληφθούν 45 κατηγορίες μέτρων. Ήμασταν σε εποπτεία από τους θεσμούς και παρά όλα αυτά, καταφέραμε και είχαμε 12 θετικές αξιολογήσεις και εξήλθαμε από την αυξημένη εποπτεία, είπε.

Σχολιάζοντας τον λόγο έμμεσων-άμεσων φόρων, ο κ. Πετραλιάς είπε ότι είναι λογικό όταν μειώνονται και μάλιστα αρκετά οι άμεσοι φόροι, αυτό να αποτυπώνεται. Όπως και όταν έχουμε μια σειρά μέτρων επιδότησης για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, που συνολικά μέχρι σήμερα έχουν ανέλθει σε 13,7 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 9,5 αφορούν επιδοτήσεις ρεύματος και φυσικό αέριο.

Ο υφυπουργός επισήμανε την μεγέθυνση της οικονομίας που έχει συντελεστεί όλα αυτά τα χρόνια της διακυβέρνησης της ΝΔ. Δήλωσε ότι θα παραμείνουμε στους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν τεθεί, στην ενίσχυσή του κοινωνικού κράτους, δημιουργώντας ένα καλύτερο μέλλον για τους Έλληνες πολίτες, βασισμένο στην ανάπτυξη και όχι στον δανεισμό».

Σχετικά με το θέμα της εξαγοράς τώρα και όχι κάποια άλλη στιγμή στο μέλλον, των μετοχών της AEGEAN που έλαβε το Δημόσιο για την κρατική επιχορήγηση που δόθηκε στην εταιρεία το 2021 λόγω της πανδημίας, ο υφυπουργός επανέλαβε πως «είναι θέμα ρίσκου. Κανείς δεν ξέρει αν θα ανέβει ή θα κατέβει τιμή της μετοχής του χρόνου. Το εξασκήσαμε σε μια στιγμή που ήταν σε ιστορικό ρεκόρ η τιμή της μετοχής της και δεν μπορούμε να ρισκάρουμε τα δημόσια οικονομικά».

Εισηγητές και αγορητές κομμάτων

Νωρίτερα, ο εισηγητής της ΝΔ Δημήτρης Μαρκόπουλος, ανέφερε πως «η μεγαλύτερη διαφορά της δημοκρατίας έναντι των υπολοίπων πολιτευμάτων είναι η λογοδοσία, η διαδικασία του απολογισμού. Και αυτό σήμερα ερχόμαστε εδώ να κάνουμε: τον απολογισμό ενός έτους καμπής, ενός κρίσιμου για τα δημόσια οικονομικά, αλλά και συνολικά για την πορεία της χώρας του έτους 2021». Όπως τόνισε, «ήταν από τα κρισιμότερα έτη για όλο τον πλανήτη λόγω της πανδημίας». Αναφορικά με τις απευθείας αναθέσεις που αποτέλεσαν σημείο επισημάνσεων της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου και σημείο κριτικής της αντιπολίτευσης, ο κ. Μαρκόπουλος είπε ότι ήταν μια αναγκαιότητα για να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες που δημιούργησε η Covid και «όσοι δεν κατανοούν αυτές τις, τότε, έκτακτες ανάγκες, σημαίνει ότι ζουν στον δικό τους χωροχρόνο» σημειώνοντας πως αυτές τις πρακτικές ακολούθησαν και οι άλλες χώρες της ΕΕ και του πλανήτη.

Αναφορικά με τον Απολογισμό του 2021, ο εισηγητής της ΝΔ παρατήρησε ότι αυτές οι έκτακτες ανάγκες της πανδημίας επηρέασαν όλες τις λειτουργίες του Δημοσίου και υπήρξε υπέρβαση των στόχων του προϋπολογισμού, που όμως, στο μέτρο των συγκεκριμένων καταστάσεων, ήταν συγκρατημένη. Τόνισε πως «η οικονομική δημοσιονομική πολιτική της κυβέρνησης και του οικονομικού επιτελείου το 2021 ήταν αυτή η οποία εμπόδισε την αύξηση της ανεργίας, των λουκέτων και κράτησε ανοιχτές τις επιχειρήσεις και οι πολίτες και η οικονομία έμειναν όρθιοι». Ο κ. Μαρκόπουλος, επίσης, υπενθύμισε πως το 2021 η χώρα μας αντιμετώπισε την κρίση του Έβρου και τη θωράκιση της εθνικής μας άμυνας, δίνοντας 2,5 δισ. ευρώ για εξοπλισμούς ασφάλειας. Το 2021, είπε μεταξύ άλλων ο βουλευτής της ΝΔ, «επιβεβαίωσε μια πορεία ανάπτυξης της χώρας, που σφραγίστηκε προ ολίγων ημερών με την ανάκτηση της επενδυτικής, ένα έτος-σταθμός για την εξέλιξη των οικονομικών πραγμάτων της πατρίδας μας, ένα έτος δοκιμασίας, αλλά και επιτυχίας».

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης από την δική του πλευρά, ανέφερε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει τα δύο νομοσχέδια, σημειώνοντας πως «η εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2021 είναι μια αφορμή για να θυμηθούμε τις βασικές κριτικές που είχαν ασκηθεί από την μεριά του ΣΥΡΙΖΑ, προς την ασκούμενη οικονομική πολιτική της πρώτης τετραετίας της κυβέρνησης Μητσοτάκη και επιβεβαιώνονται σήμερα και από την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου». Ο κ. Μαμουλάκης ανέφερε ότι το καθαρό χρέος της χώρας, σημείωσε δυσθεώρητη αύξηση, της τάξεως των 14 δισ. ευρώ σε ένα μόλις έτος, κάνοντας το χρέος της χώρας να προσεγγίσει για το 2021 τα 388,5 δισ. ευρώ, από τα 374 δισ. ευρώ της προηγούμενης χρονιάς. Τα καθαρά εισπραχθέντα έσοδα ανήλθαν σε 54,92 δισ. ευρώ, ήτοι 1,95 δισ. και 3,69% πάνω από την αρχική πρόβλεψη του προϋπολογισμού του ίδιου έτους. Ο ΦΠΑ ανήλθε στο ποσοστό του 34,79% επί των εισπραχθέντων φορολογικών εσόδων, όταν το αντίστοιχο ποσοστό του φόρου εισοδήματος των νομικών προσώπων είναι μόλις 5,96%. Εξαπλάσια ήταν η είσπραξη μέσα από τους έμμεσους φόρους, σε σχέση με αυτούς που επιβάλλετε στη φορολόγηση των νομικών προσώπων, είπε ο κ. Μαμουλάκης. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε ότι το 2021 ψηφίστηκαν τέσσερις έκτακτοι προϋπολογισμοί, συνολικού ύψους 4,75 δισ. ευρώ, δηλαδή το 7% επί του ψηφισμένου προϋπολογισμού, εκ των οποίων τα 4,25 δισ. ευρώ, περίπου, αφορούσαν αποκλειστικά την αντιμετώπιση της πανδημίας μέσω αναγκαίας δημοσιονομικής επέκτασης. Ωστόσο, η μορφή των ενισχύσεων δεν είχε μόνιμη μορφή στην κατεύθυνση δημιουργίας ενός ισχυρού δημοσιονομικού συστήματος υγείας, την ενίσχυση των μεταφορών, της παιδείας, αλλά είχαν τον χαρακτήρα των έκτακτων μέτρων. Καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι βιάστηκε να περιορίσει την επιδότηση της εργασίας, αλλά και για «παρδαλή» εξωτερική και αμυντική πολιτική της χώρας, προβαίνοντας σε τεράστιους στρατιωτικούς εξοπλισμούς, έξω από οποιαδήποτε λογική μακροχρόνιου αμυντικού σχεδιασμού της χώρας. Επέκρινε την κυβέρνηση ότι έχει μια αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, όπως υστερήσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Πάρις Κουκουλόπουλος, δήλωσε πως το κόμμα του καταψηφίζει τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του 2021, όπως είχε καταψηφίσει και τον Προϋπολογισμό του 2021. Σχετικά με τις απευθείας αναθέσεις που έγιναν λόγω Covid, είπε ότι εάν δούμε στον Απολογισμό του 2022 ότι συνεχίστηκαν, τότε υπάρχει ένα ζήτημα. Και επειδή πάντα υπάρχουν και θα υπάρχουν έκτακτες ανάγκες, οι απευθείας αναθέσεις θα πρέπει «να χρησιμοποιούνται με πολλή φειδώ, με πολλή επιμέλεια, με πολλή προσοχή και πραγματικά εκεί που υπάρχει μόνον έκτακτη ανάγκη και όχι γενικά να αντιστρέφονται τα πράγματα και με επίκληση αυτού του γεγονότος να γίνονται πράγματα τα οποία δεν πάνε μπροστά την κοινωνία μας, δεν πάνε μπροστά τις δημόσιες υποθέσεις και δημιουργούν τεράστια ερωτήματα για τη διαχείριση δημοσίου χρήματος». Ο κ. Κουκουλόπουλος επανάφερε το θέμα της κρατικής ενίσχυσης που δόθηκε το 2021 στην αεροπορική εταιρεία «Aegean» με 120 εκατ. ευρώ με warrants και της άσκησης τώρα του δικαιώματος της προαίρεσης από το Δημόσιο, λέγοντας ότι θα ανακτηθούν 85 εκατ. ευρώ, ενώ εάν αυτό ασκηθεί αργότερα θα μπορούσαμε να έχουμε ανάκτηση του συνόλου του ποσού και ακόμα μεγαλύτερου ποσού, ενδεχομένως και εντόκως. Αναφορικά με την εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2021, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ ανέφερε ότι τελικά ούτε το οικοδόμημα του ΕΣΥ ενισχύθηκε, ούτε αμβλύνθηκαν οι ανισότητες, αλλά αντίθετα διευρύνονται, αλλά ούτε και προωθήθηκε η στέρεη, σίγουρη ανάπτυξη και η παραγωγική ανασυγκρότησης της χώρας. Ο κ. Κουκουλόπουλος είπε πως ήταν ένα έτος στον οποίο η κυβέρνηση, χωρίς καμία αιτιολογική βάση, παρά από μια εμμονή και ιδεοληψία και από μια γαλαντόμα διάθεση υπέρ των ολίγων, άνοιξε την ψαλίδα μεταξύ έμμεσης και άμεσης φορολογίας, ενισχύοντας ευθέως τις ανισότητες. Η επιστρεπτέα προκαταβολή δόθηκε με έναν τρόπο όχι υπεύθυνο, ενώ στην ενεργειακή κρίση η κυβέρνηση άργησε πάρα πολύ να αντιδράσει. Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ τόνισε πως θα πρέπει να σπάσουμε έναν φαύλο κύκλο χαμηλής ανάπτυξης, που προβλέπουν όλα τα μακροοικονομικά μοντέλα, και αυτό είναι το κεντρικό σημείο. Όπως επίσης, η κυβέρνηση να προχωρήσει τα λογιστικά πρότυπα και την ενίσχυση των διαδικασιών εσωτερικού ελέγχου σε όλα τα υπουργεία με γρήγορα βήματα γιατί είναι για το καλό της χώρας.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος, ανέφερε πως είναι φανερό ότι καταψηφίζουμε τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του 2021 καθώς, «έχουμε να κάνουμε με ένα κράτος εχθρικό απέναντι στον λαό και τις ανάγκες του» και «επιλεκτικά ανίκανο να ικανοποιεί τις ανάγκες του λαού και επιλεκτικά πολύ ικανό και πανίσχυρο να ικανοποιεί τις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων, αλλά και να θωρακίζει μέσα από τη βία, την τρομοκρατία, την αστυνομοκρατία, την εξουσία της άρχουσας τάξης σε βάρος των καταπιεσμένων λαϊκών στρωμάτων». Αυτό που οξύνεται, είπε ο κ. Καραθανασόπουλος, είναι «μια χούφτα να καρπώνονται τον κοινωνικά παραγόμενο πλούτο και ο λαός να πληρώνει συνέχεια την ανάπτυξή τους, είτε την κρίση τους». Ζήτησε «να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο το ρεύμα αμφισβήτησης της αντιλαϊκής πολιτικής» και υποστήριξε ότι «ο Απολογισμός και ο Ισολογισμός μπορεί να διαφέρει ως προς τον προϋπολογισμό τον οποίον εξετάζει να έχουν κάποιες μικροδιαφορές. Όμως, ως προς το περιεχόμενο, τον προσανατολισμό, αλλά και το τι θέλει να υλοποιήσει είναι ίδιοι, υπέρ του συστήματος. Συγκεντρώνονται χρήματα από τους πολλούς για να δίνονται στους λίγους μέσα από χρηματοδοτήσεις, από φοροαπαλλαγές, από κατασκευές υποδομών που εξυπηρετούν τους επιχειρηματικούς ομίλους και τα επενδυτικά τους σχέδια». Ο κ. Καραθανσόπουλος ανέφερε πως για το ΚΚΕ «οι δαπάνες για την Παιδεία, για την υγεία, για τις συντάξεις πρέπει κατ' αποκλειστικότητα να βαρύνουν αυτούς που κερδίζουν από την εκμετάλλευση της εργατικής δύναμης, είτε είναι χειρωνακτική, είτε είναι πνευματική και όχι το λαό». Ο βουλευτής είπε ότι η κυβέρνηση έκανε για την υγεία στην πανδημία «ορισμένα μπαλώματα», με την «ανακύκλωση γιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού» και την «εντατικοποίηση των εργαζομένων» ενώ «ο ιδιωτικός τομέας της υγείας, δηλαδή τα αρπακτικά της υγείας, δεν είδαν καμία επιβάρυνση από την πανδημία, αλλά αντίθετα αύξησαν τις εργασίες τους». Την εποχή της πανδημίας, πρόσθεσε ο κ. Καραθανσόπουλος, «η κυβέρνηση στήριξε με πολύμορφους τρόπους τους επιχειρηματικούς ομίλους, χωρίς ταυτόχρονα να επιβάλει κανένα μέτρο στους επιχειρηματικούς ομίλους για την υγιεινή και ασφάλεια». Μεταξύ άλλων υπογράμμισε πως «δείγμα της αντιλαϊκότητας είναι η έμμεση φορολογία, ο ΦΠΑ για παράδειγμα, που είναι η πιο άδικη και ληστρική μορφή φορολογίας». Χαρακτήρισε «θράσος της κυβέρνησης να μιλάει σήμερα για πάταξη της φοροδιαφυγής, ασκώντας ένα φορολογικό κυνηγητό στους αυτοαπασχολούμενους και τους επαγγελματίες, στο όνομα της φορολογικής δικαιοσύνης, όπως είπε. «Το καρβέλι πρέπει να φορολογήσετε κύριε υπουργέ και όχι τα ψίχουλα!» είπε ο κ. Καραθανασόπουλος.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος ανέφερε ότι ο Απολογισμός του 2021 αφορά την κορύφωση της τραγικής διαχείρισής της, με την απαράδεκτη κοινωνική καταστολή και με μια απίστευτη δημοσιονομική σπατάλη, και όλα αυτά με δανεικά. Μια δημοσιονομική σπατάλη που η κυβέρνηση προσπαθεί σήμερα να καλύψει με νέους φόρους, όπως με τη διατήρηση των ίδιων συντελεστών στις αυξημένες τιμές και με τα απαράδεκτα τεκμήρια για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Για τον Ισολογισμό του 2021, ο κ. Βιλιάρδος είπε ότι καταδεικνύει την αρνητική θέση των πολιτών κατά 135 δισ. ευρώ σε τέσσερα χρόνια, κάτι που είναι αρκετό για να μην εγκρίνουμε ούτε τον απολογισμό ούτε τον ισολογισμό. Επισήμανε πως παραμένουν αρκετές λογιστικές αδυναμίες, οι οποίες εκμηδενίζουν τη χρησιμότητα του παρόντος ισολογισμού. Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης συμπερασματικά ανέφερε πως έχουμε έναν ακόμη αναξιόπιστο ισολογισμό που δεν καταρτίζεται με διπλογραφικό λογιστικό σύστημα και δεν αποτυπώνει την καθαρή θέση. Είπε ότι το 2021 είχαμε «μια ακόμη ζημιογόνο χρήση, δαπανήθηκαν τεράστια ποσά για την πανδημία, όχι όμως για νοσηλείες, αλλά για τη στήριξη εταιρειών και για αναθέσεις που δεν ξέρουμε πού πήγαν και πρέπει οπωσδήποτε να ελεγχθούν όλα αυτά με μια συγκεκριμένη Επιτροπή. Που δεν ενισχύθηκε ο πρωτογενής τομέας και η εργασία, αλλά υπηρεσίες όπως η εστίαση και ο τουρισμός και δεν ενισχύθηκε καν το Εθνικό Σύστημα Υγείας, το οποίο ακόμη νοσεί και βρίσκεται σε πολύ άσχημη κατάσταση».

Ο ειδικός αγορητής της Νίκης Ανδρέας Βορύλλας, ανέφερε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του 2021. «Εάν και το κράτος θα πρέπει να καταρτίζει αξιόπιστες οικονομικές καταστάσεις που θα παρουσιάζουν την πραγματική χρηματοοικονομική κατάσταση της χώρας, αυτό δεν επιβεβαιώνεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς προέκυψαν σημαντικά ευρήματα» σημείωσε. Όπως είπε ο βουλευτής, «το κράτος μας δεν γνωρίζει την πάγια περιουσία του» και «δεν είναι δυνατόν να εφαρμόζεται κατά το δοκούν το νέο και το παλαιότερο λογιστικό πλαίσιο». Κάλεσε την κυβέρνηση «να λάβει σοβαρά υπόψη της την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να επιταχύνει τις διαδικασίες για τη διόρθωση των ευρημάτων που αναφέρονται και κυρίως, την πλήρη καταγραφή της ακίνητης και κινητής περιουσίας του κράτους και επιτέλους, να καταρτίσουν οικονομικές καταστάσεις που να παρέχουν αληθή και εύλογη εικόνα από κάθε ουσιώδη άποψη όλων των περιουσιακών στοιχείων και των υποχρεώσεων της χώρας μας».

Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Ιωάννης Κόντης, ανέφερε πως το κόμμα του δεν μπορεί να υπερψηφίσει τα δύο νομοσχέδια. Επισήμανε πως σύμφωνα με τις παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, «οι έμμεσοι φόροι στην ουσία είναι σε μεγάλο βαθμό μεγαλύτεροι από τους άμεσους». Παρατήρησε πως «οι μεγάλες επιχειρήσεις και οι μεγάλοι όμιλοι δεν συνεισφέρουν τόσο πολύ στον προϋπολογισμό». Από τον έλεγχο της ορθότητας και αξιοπιστίας του απολογισμού, είπε, «υπάρχει παρέμβαση των αρχών της καθολικότητας και της ειλικρίνειας και ακρίβειας, λόγω μη συμπερίληψης ορισμένων εσόδων και εξόδων. Πλημμελή χρήση των πιστώσεων του τακτικού αποθεματικού για τη χρηματοδότηση δαπανών φορέων της κεντρικής διοίκησης που δεν είναι συμβατές. Αύξηση των απλήρωτων και ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της κεντρικής διοίκησης σε σχέση με το προηγούμενο έτος και πλημμελή τήρηση από ορισμένους φορείς του Μητρώου Δεσμεύσεων, στο οποίο δεν καταγράφονται ορθά τα πραγματικά υπόλοιπα των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων». Στις καταστάσεις των ταμειακών ροών, παρατήρησε ο κ. Κόντης, ότι «υπάρχουν κάποιες ασυμβατότητες». Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» τόνισε μεταξύ άλλων πως «υπάρχει καθυστέρηση υλοποίησης της λογιστικής μεταρρύθμισης».

Ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας, δήλωσε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει και τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του 2021. Εξέφρασε την ριζική αντίθεσή του στην φορολογική δομή, λέγοντας πως «είναι κοινωνικά άδικη και διαιωνίζει το καθεστώς αυθαιρεσίας και ασυδοσίας που διέπει το τραπεζικό σύστημα, καθώς και τις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις και τις εγχώριες μεγάλες επιχειρήσεις στη χώρα μας. Ταυτόχρονα, αυτή η φορολογική δομή αποτελεί μία από τις χειρότερες πλευρές της κληρονομιάς των μνημονίων που η Πλεύση Ελευθερίας επιδιώκει σθεναρά να ανατρέψει». Το δεύτερο μεγάλο ζήτημα, είπε, είναι αυτό της εκτέλεσης του Απολογισμού του 2021 και το δημόσιο χρέος «που αυξήθηκε ξανά το 2021, φτάνοντας σε επίπεδα ρεκόρ». Τόνισε πως η Πλεύση Ελευθερίας «θεωρεί, ότι το δημόσιο χρέος της χώρας δεν είναι νόμιμο και οικονομικά δεν είναι βιώσιμο. Γι' αυτό θεωρούμε ότι ο Προϋπολογισμός του 2021 έπρεπε να έχει άλλη πρόβλεψη για το δημόσιο χρέος από αυτή που παρουσιάζει η κυβέρνηση στον Απολογισμό της». Ο βουλευτής αναφέρθηκε στις αυξημένες δαπάνες για την Άμυνα, ενώ με έκπληξη παρατήρησε πως στην Παιδεία έμεινε αχρησιμοποίητο ένα ποσό 131 εκατ. ευρώ, δηλαδή, κάπου το 3% του προϋπολογισμού του υπουργείου. Αντίθετα, είπε ο κ. Καζαμίας, η γενική γραμματεία Ενημέρωσης του υπουργείου Προεδρίας, που επιδοτεί τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, επιχορήγησε μέχρι το τέλος του έτους 19, επιπλέον, εκατομμύρια ευρώ προς ΜΜΕ, που δεν είχαν προϋπολογιστεί. Επίσης και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη «ξόδεψε το δεκαπλάσιο ποσό, δηλαδή 550.000 ευρώ, για την ασφάλεια μελών της κυβέρνησης και πολιτικών προσώπων για φρουρούς σεκιούριτι», ενώ το υπουργείο Εσωτερικών «ξόδεψε εξήντα φορές περισσότερα, δηλαδή, 3 εκατ. ευρώ σε έξοδα -και διαβάζω, όπως τα λέει ο Απολογισμός- σε έξοδα προβολής, διαφήμισης και δημοσίων σχέσεων».

Με την θετική ψήφο της ΝΔ ψηφίστηκαν από την Ολομέλεια τα σχέδια νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την «Κύρωση του Απολογισμού του Κράτους οικονομικού έτους 2021» και την «Κύρωση του Ισολογισμού και των λοιπών Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων της Κεντρικής Διοίκησης, περιόδου αναφοράς 1/1/2021 έως 31/12/2021». Τα δύο νομοσχέδια καταψήφισαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

«Ο προϋπολογισμός του 2024 που θα κατατεθεί σε λίγες ημέρες είναι ο πρώτος μετά από 13 χρόνια που καταρτίζεται με το αξιόχρεο της χώρας να έχει ανακτήσει την επενδυτική του βαθμίδα, κάτι που ωστόσο δεν ήταν δεδομένο, ούτε εύκολο, το να επιτευχθεί αυτή η πορεία της ελληνικής οικονομίας» τόνισε ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς, κατά την ολοκλήρωση της συζήτησης των δύο σχεδίων νόμων.

Ο υφυπουργός ανέφερε πως «η λογιστική μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και η περαιτέρω ενίσχυση του εσωτερικού ελέγχου, είναι προτεραιότητες της κυβέρνησης να προχωρήσουν».

Ο κ. Πετραλιάς ανέφερε πως «ήδη έχουν εκδοθεί λογιστικές πολιτικές, έχει οριστικοποιηθεί το ηλεκτρονικό τιμολόγιο για τις πληρωμές στο Δημόσιο και τώρα προχωράμε στο τεχνικό μέρος, στο Gov ERP, όπου τελείωσε η πρώτη φάση των επτά μελετών και μέσα στον μήνα αρχίζει η πιο κρίσιμη φάση, τα λεγόμενα "blueprints", οι τεχνικές προδιαγραφές, ώστε να αρχίσουν στο τέλος του 2024 τα "user acceptance tests", δηλαδή οι δοκιμές με τους χρήστες, ώστε το 2025 να μπει σε εφαρμογή».

Ο υφυπουργός επισήμανε ότι «κρίσιμο είναι το μητρώο παγίων» καθώς αφορά την αποτίμηση της υπηρεσιακής κατάστασης του Δημοσίου» και εκτίμησε ότι αυτό θα έχει βγει μέχρι το τέλος του έτους.

Για τις ανισότητες, ο κ. Πετραλιάς ανέφερε πως στον προϋπολογισμό επιδόσεων θα υπάρχει ειδικό κεφάλαιο.

Ο κ. Πετραλιάς, αναφερόμενος στο οικονομικό έτος του 2021, σημείωσε ότι ήταν η χρονιά που η κυβέρνηση χρειάσθηκε να αντιμετωπίσει μια τριπλή κρίση (πανδημία, φυσικές καταστροφές και την ενεργειακή κρίση), αλλά και να τηρήσει τις προεκλογικές της δεσμεύσεις και στόχους. Βασική μας επιδίωξη, είπε ο υφυπουργός, ήταν «να κρατήσουμε την κοινωνία όρθια». Σημείωσε ότι για την πανδημία χρειάσθηκε να ληφθούν 45 κατηγορίες μέτρων. Ήμασταν σε εποπτεία από τους θεσμούς και παρά όλα αυτά, καταφέραμε και είχαμε 12 θετικές αξιολογήσεις και εξήλθαμε από την αυξημένη εποπτεία, είπε.

Σχολιάζοντας τον λόγο έμμεσων-άμεσων φόρων, ο κ. Πετραλιάς είπε ότι είναι λογικό όταν μειώνονται και μάλιστα αρκετά οι άμεσοι φόροι, αυτό να αποτυπώνεται. Όπως και όταν έχουμε μια σειρά μέτρων επιδότησης για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, που συνολικά μέχρι σήμερα έχουν ανέλθει σε 13,7 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 9,5 αφορούν επιδοτήσεις ρεύματος και φυσικό αέριο.

Ο υφυπουργός επισήμανε την μεγέθυνση της οικονομίας που έχει συντελεστεί όλα αυτά τα χρόνια της διακυβέρνησης της ΝΔ. Δήλωσε ότι θα παραμείνουμε στους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν τεθεί, στην ενίσχυσή του κοινωνικού κράτους, δημιουργώντας ένα καλύτερο μέλλον για τους Έλληνες πολίτες, βασισμένο στην ανάπτυξη και όχι στον δανεισμό».

Σχετικά με το θέμα της εξαγοράς τώρα και όχι κάποια άλλη στιγμή στο μέλλον, των μετοχών της AEGEAN που έλαβε το Δημόσιο για την κρατική επιχορήγηση που δόθηκε στην εταιρεία το 2021 λόγω της πανδημίας, ο υφυπουργός επανέλαβε πως «είναι θέμα ρίσκου. Κανείς δεν ξέρει αν θα ανέβει ή θα κατέβει τιμή της μετοχής του χρόνου. Το εξασκήσαμε σε μια στιγμή που ήταν σε ιστορικό ρεκόρ η τιμή της μετοχής της και δεν μπορούμε να ρισκάρουμε τα δημόσια οικονομικά».

Εισηγητές και αγορητές κομμάτων

Νωρίτερα, ο εισηγητής της ΝΔ Δημήτρης Μαρκόπουλος, ανέφερε πως «η μεγαλύτερη διαφορά της δημοκρατίας έναντι των υπολοίπων πολιτευμάτων είναι η λογοδοσία, η διαδικασία του απολογισμού. Και αυτό σήμερα ερχόμαστε εδώ να κάνουμε: τον απολογισμό ενός έτους καμπής, ενός κρίσιμου για τα δημόσια οικονομικά, αλλά και συνολικά για την πορεία της χώρας του έτους 2021». Όπως τόνισε, «ήταν από τα κρισιμότερα έτη για όλο τον πλανήτη λόγω της πανδημίας». Αναφορικά με τις απευθείας αναθέσεις που αποτέλεσαν σημείο επισημάνσεων της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου και σημείο κριτικής της αντιπολίτευσης, ο κ. Μαρκόπουλος είπε ότι ήταν μια αναγκαιότητα για να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες που δημιούργησε η Covid και «όσοι δεν κατανοούν αυτές τις, τότε, έκτακτες ανάγκες, σημαίνει ότι ζουν στον δικό τους χωροχρόνο» σημειώνοντας πως αυτές τις πρακτικές ακολούθησαν και οι άλλες χώρες της ΕΕ και του πλανήτη.

Αναφορικά με τον Απολογισμό του 2021, ο εισηγητής της ΝΔ παρατήρησε ότι αυτές οι έκτακτες ανάγκες της πανδημίας επηρέασαν όλες τις λειτουργίες του Δημοσίου και υπήρξε υπέρβαση των στόχων του προϋπολογισμού, που όμως, στο μέτρο των συγκεκριμένων καταστάσεων, ήταν συγκρατημένη. Τόνισε πως «η οικονομική δημοσιονομική πολιτική της κυβέρνησης και του οικονομικού επιτελείου το 2021 ήταν αυτή η οποία εμπόδισε την αύξηση της ανεργίας, των λουκέτων και κράτησε ανοιχτές τις επιχειρήσεις και οι πολίτες και η οικονομία έμειναν όρθιοι». Ο κ. Μαρκόπουλος, επίσης, υπενθύμισε πως το 2021 η χώρα μας αντιμετώπισε την κρίση του Έβρου και τη θωράκιση της εθνικής μας άμυνας, δίνοντας 2,5 δισ. ευρώ για εξοπλισμούς ασφάλειας. Το 2021, είπε μεταξύ άλλων ο βουλευτής της ΝΔ, «επιβεβαίωσε μια πορεία ανάπτυξης της χώρας, που σφραγίστηκε προ ολίγων ημερών με την ανάκτηση της επενδυτικής, ένα έτος-σταθμός για την εξέλιξη των οικονομικών πραγμάτων της πατρίδας μας, ένα έτος δοκιμασίας, αλλά και επιτυχίας».

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης από την δική του πλευρά, ανέφερε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει τα δύο νομοσχέδια, σημειώνοντας πως «η εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2021 είναι μια αφορμή για να θυμηθούμε τις βασικές κριτικές που είχαν ασκηθεί από την μεριά του ΣΥΡΙΖΑ, προς την ασκούμενη οικονομική πολιτική της πρώτης τετραετίας της κυβέρνησης Μητσοτάκη και επιβεβαιώνονται σήμερα και από την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου». Ο κ. Μαμουλάκης ανέφερε ότι το καθαρό χρέος της χώρας, σημείωσε δυσθεώρητη αύξηση, της τάξεως των 14 δισ. ευρώ σε ένα μόλις έτος, κάνοντας το χρέος της χώρας να προσεγγίσει για το 2021 τα 388,5 δισ. ευρώ, από τα 374 δισ. ευρώ της προηγούμενης χρονιάς. Τα καθαρά εισπραχθέντα έσοδα ανήλθαν σε 54,92 δισ. ευρώ, ήτοι 1,95 δισ. και 3,69% πάνω από την αρχική πρόβλεψη του προϋπολογισμού του ίδιου έτους. Ο ΦΠΑ ανήλθε στο ποσοστό του 34,79% επί των εισπραχθέντων φορολογικών εσόδων, όταν το αντίστοιχο ποσοστό του φόρου εισοδήματος των νομικών προσώπων είναι μόλις 5,96%. Εξαπλάσια ήταν η είσπραξη μέσα από τους έμμεσους φόρους, σε σχέση με αυτούς που επιβάλλετε στη φορολόγηση των νομικών προσώπων, είπε ο κ. Μαμουλάκης. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε ότι το 2021 ψηφίστηκαν τέσσερις έκτακτοι προϋπολογισμοί, συνολικού ύψους 4,75 δισ. ευρώ, δηλαδή το 7% επί του ψηφισμένου προϋπολογισμού, εκ των οποίων τα 4,25 δισ. ευρώ, περίπου, αφορούσαν αποκλειστικά την αντιμετώπιση της πανδημίας μέσω αναγκαίας δημοσιονομικής επέκτασης. Ωστόσο, η μορφή των ενισχύσεων δεν είχε μόνιμη μορφή στην κατεύθυνση δημιουργίας ενός ισχυρού δημοσιονομικού συστήματος υγείας, την ενίσχυση των μεταφορών, της παιδείας, αλλά είχαν τον χαρακτήρα των έκτακτων μέτρων. Καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι βιάστηκε να περιορίσει την επιδότηση της εργασίας, αλλά και για «παρδαλή» εξωτερική και αμυντική πολιτική της χώρας, προβαίνοντας σε τεράστιους στρατιωτικούς εξοπλισμούς, έξω από οποιαδήποτε λογική μακροχρόνιου αμυντικού σχεδιασμού της χώρας. Επέκρινε την κυβέρνηση ότι έχει μια αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, όπως υστερήσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Πάρις Κουκουλόπουλος, δήλωσε πως το κόμμα του καταψηφίζει τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του 2021, όπως είχε καταψηφίσει και τον Προϋπολογισμό του 2021. Σχετικά με τις απευθείας αναθέσεις που έγιναν λόγω Covid, είπε ότι εάν δούμε στον Απολογισμό του 2022 ότι συνεχίστηκαν, τότε υπάρχει ένα ζήτημα. Και επειδή πάντα υπάρχουν και θα υπάρχουν έκτακτες ανάγκες, οι απευθείας αναθέσεις θα πρέπει «να χρησιμοποιούνται με πολλή φειδώ, με πολλή επιμέλεια, με πολλή προσοχή και πραγματικά εκεί που υπάρχει μόνον έκτακτη ανάγκη και όχι γενικά να αντιστρέφονται τα πράγματα και με επίκληση αυτού του γεγονότος να γίνονται πράγματα τα οποία δεν πάνε μπροστά την κοινωνία μας, δεν πάνε μπροστά τις δημόσιες υποθέσεις και δημιουργούν τεράστια ερωτήματα για τη διαχείριση δημοσίου χρήματος». Ο κ. Κουκουλόπουλος επανάφερε το θέμα της κρατικής ενίσχυσης που δόθηκε το 2021 στην αεροπορική εταιρεία «Aegean» με 120 εκατ. ευρώ με warrants και της άσκησης τώρα του δικαιώματος της προαίρεσης από το Δημόσιο, λέγοντας ότι θα ανακτηθούν 85 εκατ. ευρώ, ενώ εάν αυτό ασκηθεί αργότερα θα μπορούσαμε να έχουμε ανάκτηση του συνόλου του ποσού και ακόμα μεγαλύτερου ποσού, ενδεχομένως και εντόκως. Αναφορικά με την εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2021, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ ανέφερε ότι τελικά ούτε το οικοδόμημα του ΕΣΥ ενισχύθηκε, ούτε αμβλύνθηκαν οι ανισότητες, αλλά αντίθετα διευρύνονται, αλλά ούτε και προωθήθηκε η στέρεη, σίγουρη ανάπτυξη και η παραγωγική ανασυγκρότησης της χώρας. Ο κ. Κουκουλόπουλος είπε πως ήταν ένα έτος στον οποίο η κυβέρνηση, χωρίς καμία αιτιολογική βάση, παρά από μια εμμονή και ιδεοληψία και από μια γαλαντόμα διάθεση υπέρ των ολίγων, άνοιξε την ψαλίδα μεταξύ έμμεσης και άμεσης φορολογίας, ενισχύοντας ευθέως τις ανισότητες. Η επιστρεπτέα προκαταβολή δόθηκε με έναν τρόπο όχι υπεύθυνο, ενώ στην ενεργειακή κρίση η κυβέρνηση άργησε πάρα πολύ να αντιδράσει. Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ τόνισε πως θα πρέπει να σπάσουμε έναν φαύλο κύκλο χαμηλής ανάπτυξης, που προβλέπουν όλα τα μακροοικονομικά μοντέλα, και αυτό είναι το κεντρικό σημείο. Όπως επίσης, η κυβέρνηση να προχωρήσει τα λογιστικά πρότυπα και την ενίσχυση των διαδικασιών εσωτερικού ελέγχου σε όλα τα υπουργεία με γρήγορα βήματα γιατί είναι για το καλό της χώρας.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος, ανέφερε πως είναι φανερό ότι καταψηφίζουμε τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του 2021 καθώς, «έχουμε να κάνουμε με ένα κράτος εχθρικό απέναντι στον λαό και τις ανάγκες του» και «επιλεκτικά ανίκανο να ικανοποιεί τις ανάγκες του λαού και επιλεκτικά πολύ ικανό και πανίσχυρο να ικανοποιεί τις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων, αλλά και να θωρακίζει μέσα από τη βία, την τρομοκρατία, την αστυνομοκρατία, την εξουσία της άρχουσας τάξης σε βάρος των καταπιεσμένων λαϊκών στρωμάτων». Αυτό που οξύνεται, είπε ο κ. Καραθανασόπουλος, είναι «μια χούφτα να καρπώνονται τον κοινωνικά παραγόμενο πλούτο και ο λαός να πληρώνει συνέχεια την ανάπτυξή τους, είτε την κρίση τους». Ζήτησε «να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο το ρεύμα αμφισβήτησης της αντιλαϊκής πολιτικής» και υποστήριξε ότι «ο Απολογισμός και ο Ισολογισμός μπορεί να διαφέρει ως προς τον προϋπολογισμό τον οποίον εξετάζει να έχουν κάποιες μικροδιαφορές. Όμως, ως προς το περιεχόμενο, τον προσανατολισμό, αλλά και το τι θέλει να υλοποιήσει είναι ίδιοι, υπέρ του συστήματος. Συγκεντρώνονται χρήματα από τους πολλούς για να δίνονται στους λίγους μέσα από χρηματοδοτήσεις, από φοροαπαλλαγές, από κατασκευές υποδομών που εξυπηρετούν τους επιχειρηματικούς ομίλους και τα επενδυτικά τους σχέδια». Ο κ. Καραθανσόπουλος ανέφερε πως για το ΚΚΕ «οι δαπάνες για την Παιδεία, για την υγεία, για τις συντάξεις πρέπει κατ' αποκλειστικότητα να βαρύνουν αυτούς που κερδίζουν από την εκμετάλλευση της εργατικής δύναμης, είτε είναι χειρωνακτική, είτε είναι πνευματική και όχι το λαό». Ο βουλευτής είπε ότι η κυβέρνηση έκανε για την υγεία στην πανδημία «ορισμένα μπαλώματα», με την «ανακύκλωση γιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού» και την «εντατικοποίηση των εργαζομένων» ενώ «ο ιδιωτικός τομέας της υγείας, δηλαδή τα αρπακτικά της υγείας, δεν είδαν καμία επιβάρυνση από την πανδημία, αλλά αντίθετα αύξησαν τις εργασίες τους». Την εποχή της πανδημίας, πρόσθεσε ο κ. Καραθανσόπουλος, «η κυβέρνηση στήριξε με πολύμορφους τρόπους τους επιχειρηματικούς ομίλους, χωρίς ταυτόχρονα να επιβάλει κανένα μέτρο στους επιχειρηματικούς ομίλους για την υγιεινή και ασφάλεια». Μεταξύ άλλων υπογράμμισε πως «δείγμα της αντιλαϊκότητας είναι η έμμεση φορολογία, ο ΦΠΑ για παράδειγμα, που είναι η πιο άδικη και ληστρική μορφή φορολογίας». Χαρακτήρισε «θράσος της κυβέρνησης να μιλάει σήμερα για πάταξη της φοροδιαφυγής, ασκώντας ένα φορολογικό κυνηγητό στους αυτοαπασχολούμενους και τους επαγγελματίες, στο όνομα της φορολογικής δικαιοσύνης, όπως είπε. «Το καρβέλι πρέπει να φορολογήσετε κύριε υπουργέ και όχι τα ψίχουλα!» είπε ο κ. Καραθανασόπουλος.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος ανέφερε ότι ο Απολογισμός του 2021 αφορά την κορύφωση της τραγικής διαχείρισής της, με την απαράδεκτη κοινωνική καταστολή και με μια απίστευτη δημοσιονομική σπατάλη, και όλα αυτά με δανεικά. Μια δημοσιονομική σπατάλη που η κυβέρνηση προσπαθεί σήμερα να καλύψει με νέους φόρους, όπως με τη διατήρηση των ίδιων συντελεστών στις αυξημένες τιμές και με τα απαράδεκτα τεκμήρια για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Για τον Ισολογισμό του 2021, ο κ. Βιλιάρδος είπε ότι καταδεικνύει την αρνητική θέση των πολιτών κατά 135 δισ. ευρώ σε τέσσερα χρόνια, κάτι που είναι αρκετό για να μην εγκρίνουμε ούτε τον απολογισμό ούτε τον ισολογισμό. Επισήμανε πως παραμένουν αρκετές λογιστικές αδυναμίες, οι οποίες εκμηδενίζουν τη χρησιμότητα του παρόντος ισολογισμού. Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης συμπερασματικά ανέφερε πως έχουμε έναν ακόμη αναξιόπιστο ισολογισμό που δεν καταρτίζεται με διπλογραφικό λογιστικό σύστημα και δεν αποτυπώνει την καθαρή θέση. Είπε ότι το 2021 είχαμε «μια ακόμη ζημιογόνο χρήση, δαπανήθηκαν τεράστια ποσά για την πανδημία, όχι όμως για νοσηλείες, αλλά για τη στήριξη εταιρειών και για αναθέσεις που δεν ξέρουμε πού πήγαν και πρέπει οπωσδήποτε να ελεγχθούν όλα αυτά με μια συγκεκριμένη Επιτροπή. Που δεν ενισχύθηκε ο πρωτογενής τομέας και η εργασία, αλλά υπηρεσίες όπως η εστίαση και ο τουρισμός και δεν ενισχύθηκε καν το Εθνικό Σύστημα Υγείας, το οποίο ακόμη νοσεί και βρίσκεται σε πολύ άσχημη κατάσταση».

Ο ειδικός αγορητής της Νίκης Ανδρέας Βορύλλας, ανέφερε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του 2021. «Εάν και το κράτος θα πρέπει να καταρτίζει αξιόπιστες οικονομικές καταστάσεις που θα παρουσιάζουν την πραγματική χρηματοοικονομική κατάσταση της χώρας, αυτό δεν επιβεβαιώνεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς προέκυψαν σημαντικά ευρήματα» σημείωσε. Όπως είπε ο βουλευτής, «το κράτος μας δεν γνωρίζει την πάγια περιουσία του» και «δεν είναι δυνατόν να εφαρμόζεται κατά το δοκούν το νέο και το παλαιότερο λογιστικό πλαίσιο». Κάλεσε την κυβέρνηση «να λάβει σοβαρά υπόψη της την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να επιταχύνει τις διαδικασίες για τη διόρθωση των ευρημάτων που αναφέρονται και κυρίως, την πλήρη καταγραφή της ακίνητης και κινητής περιουσίας του κράτους και επιτέλους, να καταρτίσουν οικονομικές καταστάσεις που να παρέχουν αληθή και εύλογη εικόνα από κάθε ουσιώδη άποψη όλων των περιουσιακών στοιχείων και των υποχρεώσεων της χώρας μας».

Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Ιωάννης Κόντης, ανέφερε πως το κόμμα του δεν μπορεί να υπερψηφίσει τα δύο νομοσχέδια. Επισήμανε πως σύμφωνα με τις παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, «οι έμμεσοι φόροι στην ουσία είναι σε μεγάλο βαθμό μεγαλύτεροι από τους άμεσους». Παρατήρησε πως «οι μεγάλες επιχειρήσεις και οι μεγάλοι όμιλοι δεν συνεισφέρουν τόσο πολύ στον προϋπολογισμό». Από τον έλεγχο της ορθότητας και αξιοπιστίας του απολογισμού, είπε, «υπάρχει παρέμβαση των αρχών της καθολικότητας και της ειλικρίνειας και ακρίβειας, λόγω μη συμπερίληψης ορισμένων εσόδων και εξόδων. Πλημμελή χρήση των πιστώσεων του τακτικού αποθεματικού για τη χρηματοδότηση δαπανών φορέων της κεντρικής διοίκησης που δεν είναι συμβατές. Αύξηση των απλήρωτων και ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της κεντρικής διοίκησης σε σχέση με το προηγούμενο έτος και πλημμελή τήρηση από ορισμένους φορείς του Μητρώου Δεσμεύσεων, στο οποίο δεν καταγράφονται ορθά τα πραγματικά υπόλοιπα των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων». Στις καταστάσεις των ταμειακών ροών, παρατήρησε ο κ. Κόντης, ότι «υπάρχουν κάποιες ασυμβατότητες». Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» τόνισε μεταξύ άλλων πως «υπάρχει καθυστέρηση υλοποίησης της λογιστικής μεταρρύθμισης».

Ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας, δήλωσε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει και τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του 2021. Εξέφρασε την ριζική αντίθεσή του στην φορολογική δομή, λέγοντας πως «είναι κοινωνικά άδικη και διαιωνίζει το καθεστώς αυθαιρεσίας και ασυδοσίας που διέπει το τραπεζικό σύστημα, καθώς και τις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις και τις εγχώριες μεγάλες επιχειρήσεις στη χώρα μας. Ταυτόχρονα, αυτή η φορολογική δομή αποτελεί μία από τις χειρότερες πλευρές της κληρονομιάς των μνημονίων που η Πλεύση Ελευθερίας επιδιώκει σθεναρά να ανατρέψει». Το δεύτερο μεγάλο ζήτημα, είπε, είναι αυτό της εκτέλεσης του Απολογισμού του 2021 και το δημόσιο χρέος «που αυξήθηκε ξανά το 2021, φτάνοντας σε επίπεδα ρεκόρ». Τόνισε πως η Πλεύση Ελευθερίας «θεωρεί, ότι το δημόσιο χρέος της χώρας δεν είναι νόμιμο και οικονομικά δεν είναι βιώσιμο. Γι' αυτό θεωρούμε ότι ο Προϋπολογισμός του 2021 έπρεπε να έχει άλλη πρόβλεψη για το δημόσιο χρέος από αυτή που παρουσιάζει η κυβέρνηση στον Απολογισμό της». Ο βουλευτής αναφέρθηκε στις αυξημένες δαπάνες για την Άμυνα, ενώ με έκπληξη παρατήρησε πως στην Παιδεία έμεινε αχρησιμοποίητο ένα ποσό 131 εκατ. ευρώ, δηλαδή, κάπου το 3% του προϋπολογισμού του υπουργείου. Αντίθετα, είπε ο κ. Καζαμίας, η γενική γραμματεία Ενημέρωσης του υπουργείου Προεδρίας, που επιδοτεί τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, επιχορήγησε μέχρι το τέλος του έτους 19, επιπλέον, εκατομμύρια ευρώ προς ΜΜΕ, που δεν είχαν προϋπολογιστεί. Επίσης και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη «ξόδεψε το δεκαπλάσιο ποσό, δηλαδή 550.000 ευρώ, για την ασφάλεια μελών της κυβέρνησης και πολιτικών προσώπων για φρουρούς σεκιούριτι», ενώ το υπουργείο Εσωτερικών «ξόδεψε εξήντα φορές περισσότερα, δηλαδή, 3 εκατ. ευρώ σε έξοδα -και διαβάζω, όπως τα λέει ο Απολογισμός- σε έξοδα προβολής, διαφήμισης και δημοσίων σχέσεων».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία