Ξένοι επενδυτές βλέπουν Θεσσαλονίκη και Βόρεια Ελλάδα
07/03/2023 16:39
07/03/2023 16:39
Τα ελληνικά ξενοδοχεία θα αυξήσουν τα έσοδά τους (RevPAR) ως και κατά +10%, ξένα funds ψάχνουν να επενδύσουν σε υφιστάμενα ξενοδοχεία, η Goldman Sachs αναμένεται να κάνει και επόμενη επενδυτική κίνηση στην Ελλάδα ενώ η Θεσσαλονίκη χρειάζεται και άλλα διεθνή brands φιλοξενίας, για να ανεβεί στην ξενοδοχειακή αγορά.
Τα παραπάνω επιμάνθηκαν στο πλαίσιο τoυ 6ου Prodexpo North - Real Estate Conference και στο πάνελ για την ξενοδοχειακή αγορά, στο οποίο και φάνηκε ξεκάθαρα ότι η άνοδος του ελληνικού τουρισμού κρατάει ψηλά και το επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως και τις τιμές, στις ξενοδοχειακές μονάδες.
Tα ελληνικά ξενοδοχεία θα υπεραποδώσουν το 2023 με τα έσοδα ανά δωμάτιο να είναι+5%-10% υψηλότερα από εκείνα του 2022, παρότι η περυσινή χρονιά ήταν πολύ δυνατή για την Ελλάδα στον ξενοδοχειακό κλάδο, αφού τα RevPAR ξεπέρασαν εκείνα του 2019, με τη χώρα μας να γράφει καλύτερες επιδόσεις από την υπόλοιπη Ευρώπη, που δεν μπόρεσε να περάσει πάνω από τον πήχη του 2019.
Tα παραπάνω τόνισε ο κ Πέτρος Παπαδάκος, επικεφαλής του πανευρωπαϊκού φορέα ερευνών Green Street, σημειώνοντας ότι οι επενδυτικές προοπτικές στον ξενοδοχειακό κλάδο είναι σημαντικές καθώς τα νέα ξενοδοχεία που κατασκευάζονται στη χώρα μας είναι μόλις στο 0,5% του υπάρχοντος αποθέματος, όταν στην Ευρώπη είναι στο 3%.
Ο κ. Παπαδάκος, επισήμανε την ανθεκτικότητα του τουριστικού κλάδου, κάτι που αντικατοπτρίζεται στις τιμές των ακινήτων, που στα ξενοδοχεία διατηρούνται σταθερές, όταν, πανευρωπαϊκά, οι τιμές στα βιομηχανικά ακίνητα και στα logistics έχουν μειωθεί κατά περίπου -25% σε σχέση με τα μέσα του 2022 και κατά -20%-30% στους χώρους γραφείων.
Ο κ. Παπαδάκος υποστήριξε ότι ο ελληνικός τουρισμός θα πρέπει να στραφεί πλέον στις μεγάλες αγορές της Κίνας και της Ινδίας καθώς κάθε χρόνο, επιπλέον 160.000 Κινέζοι ταξιδεύουν στην Ευρώπη.
Η Θεσσαλονίκη θέλει διεθνή brands
H Θεσσαλονίκη προσφέρει την ασφάλεια που ζητάνε οι διεθνείς επενδυτές όμως, από την άλλη πλευρά, ένα σύμπλεγμα παθογενειών που αφορά τον ξενοδοχειακό κλάδο και τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που κρατάνε πίσω την προσέλκυση επενδυτών.
Την επισήμανση αυτή έκανε ο κ. Νίκος Χαντζός, consultant της ΗΟΤΕLLECT, προσθέτοντας ότι επιτέλους, με την Μarriott και το 5άστερο MonAsty η Θεσσαλονίκη προσέλκυσε το τρίτο, μετά από πολλά χρόνια, διεθνούς ξενοδοχειακής αλυσίδας.
Οι ανταγωνίστριες αλυσίδες της Marriott θέλουν να μπούνε στη Θεσσαλονίκη, αλλά κυρίως αγοράζοντας υφιστάμενες μονάδες λόγω της μεγάλης αύξησης στο κόστος κατασκευής. Στο επόμενο διάστημα, η γνωστή, περιφερειακή μεν, αλυσίδα Brown ισραηλινών συμφερόντων, αρχίζει να αποκαθιστά και να μετατρέπει σε διατηρητέα κτίρια.
Ένα στοιχείο που τόνισε ο κ. Χαντζός είναι, ότι οι επενδύσεις στην Φιλοξενία, είτε από ξένους, είτε απο Έλληνες, δεν θα πρέπει αναγκαστικά να εστιάζονται σε ξενοδοχεία πολυτελείας, καθώς τα σύγχρονα 3* ή 2* ξενοδοχεία, αποδεικνύονται πολύ δημοφιλή και πιο κερδοφόρα σαν επιχειρήσεις.
Η Θεσσαλονίκη έχασε το “πάρτι” του τουρισμού
Ο κ. Σπύρος Πέγκας, επικεφαλής της Wise Ram, αναφέρθηκε στην υποχώρηση της Θεσσαλονίκης, το 2022, σε σχέση με τις αεροπορικές αφίξεις και τις διανυκτερεύσεις του 2019, όταν πέρυσι ο ελληνικός τουρισμός έζησε κυριολεκτικά ένα “πάρτι”.
Ο κ. Πέγκας μίλησε για την τεχνοκρατική προβολή της Θεσσαλονίκης ως τουριστικού προορισμού, ενώ είπε ότι ο τουρισμός στη Βόρεια Ελλάδα θα πρέπει να αναπτυχθεί γύρω και από άλλους πόλους, όπως τα Ιωάννινα και η Αλεξανδρούπολη.
Αύξηση στο κόστος επένδυσης ως 40%
Παίρνοντας το λόγο ο κ. Κένυ Ευαγγέλου, CEO της Xenium Advisors, είπε ότι τα έσοδα (RevPAR) για τα ξενοδοχεία 4 - 5 αστέρων, μπορεί να αυξήθηκαν κατά 20%- 25%, αλλά οι προϋπολογισμοί CAPEX, δηλαδή το άμεσο κόστος επένδυσης, αυξήθηκε κατά +30&-40%.
Αυτός είναι ο λόγος, πρόσθεσε ο κ. Ευαγγέλου, που οι επενδυτές δεν θέλουν να προχωρήσουν στην κατασκευή νέων μονάδων, αλλά να αγοράσουν και να ανακαινίσουν υφιστάμενα κτίρια, κάπως γηρασμένα θέρετρα αλλά και ξενοδοχεία πόλης, πολυτελούς κατηγορίας.
Έτσι, εκφράσθηκε και η εκτίμηση ή και πληροφορία, ότι η Goldman Sachs, που αποφάσισε και μπήκε στην ελληνική τουριστική αγορά, δεν θα περιοριστεί στην επένδυση των τριών ξενοδοχείων (πρώην της G Hotels) στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής.
Βαλκάνια- έχουν ξεφύγει οι τιμές στα ακίνητα
Έχουν ξεφύγει οι τιμές στα ακίνητα στις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων, με τα διαμερίσματα στο Belgrade Waterfront του Βελιγραδίου (ένα project των 3 δισ. ευρώ) να φθάνουν στις 10.500 ευρώ/τ.μ.
Επίσης, μεγάλες επενδύσεις γίνονται σε γραφειακούς χώρους και κέντρα λιανεμπορίου. Στη Σερβία έχουν κατασκευαστεί 11 συγκροτήματα γραφείων εμβαδού 120.000 τ.μ. ενώ εντυπωσιακό σε μέγεθος είναι και το εμπορικό κέντρο Galerija Center, όπως είπε ο κ. Στηβ Φρουστής, επικεφαλής της Capital Markets.
Η αγορά κατοικίας στη Σερβία βρίσκεται σε μία ανοδική πορεία, επειδή η ζήτηση είναι ισχυρή και οι τράπεζες σε πάρα πολλές περιπτώσεις καλύπτουν πλήρως με δάνειο το 100% της απόκτησης κατοικίας, επισήμανε ο κ. Πάνος Δανός, CEO της Danos.
Πιο συγκεκριμένα, οι τιμές νεόδμητων κατοικιών στο Βελιγράδι είναι μεταξύ 3.000-4.000 ευρώ/τ.μ. όταν το μέσο μηνιαίο εισόδημα των Σέρβων είναι περί τα 600 ευρώ.
Η σερβική κτηματαγορά έχει αναπτυχθεί και δεν είναι αγορά των short term investors. Στη χώρα οι επενδυτές είναι εταιρείες από τη Γερμανία, το Ισραήλ, την Τουρκία αλλά και τον Καναδά, ενώ σημαντικές επενδύσεις γίνονται και από σερβικές λιανεμπορικές.
Την τελευταία 10ετία γίνονται συνεχώς επενδύσεις στην κτηματαγορά της Βουλγαρίας. Σήμερα στη Σόφια έχουν κτισθεί 2.500.000 τ.μ. γραφειακών χώρων και 400.000 τ.μ. εμπορικών χώρων projects που υλοποιήθηκαν την τελευταία 10ετία, βάσει των απαιτήσεων των σύγχρονων χρηστών. Οι χώροι αυτοί χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό από ξένες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα, κλάδων τεχνολογικών και Ι.Τ., είπε ο κ. Rossen Tenev, CEO της Ι&Β Real Estate.
Η ανάπτυξη έχει ανατείλει και για την αλβανική αγορά ακινήτων, είπε ο Majlind Lazimi, managing director. Horwath HTL, σημειώνοντας ότι υπάρχουν πολλές ευκαιρίες επενδυτικές στην Αλβανία, καθώς οι τιμές είναι περίπου στο μισό των τιμών σε Σερβία και Βουλγαρία, ενώ επισήμανε ότι η συνεργασία για την προβολή, των Δυτικών Βαλκανίων, θα προσέλκυε ευκολότερα επενδυτές στην περιοχή.
07/03/2023 13:11
Τα ελληνικά ξενοδοχεία θα αυξήσουν τα έσοδά τους (RevPAR) ως και κατά +10%, ξένα funds ψάχνουν να επενδύσουν σε υφιστάμενα ξενοδοχεία, η Goldman Sachs αναμένεται να κάνει και επόμενη επενδυτική κίνηση στην Ελλάδα ενώ η Θεσσαλονίκη χρειάζεται και άλλα διεθνή brands φιλοξενίας, για να ανεβεί στην ξενοδοχειακή αγορά.
Τα παραπάνω επιμάνθηκαν στο πλαίσιο τoυ 6ου Prodexpo North - Real Estate Conference και στο πάνελ για την ξενοδοχειακή αγορά, στο οποίο και φάνηκε ξεκάθαρα ότι η άνοδος του ελληνικού τουρισμού κρατάει ψηλά και το επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως και τις τιμές, στις ξενοδοχειακές μονάδες.
Tα ελληνικά ξενοδοχεία θα υπεραποδώσουν το 2023 με τα έσοδα ανά δωμάτιο να είναι+5%-10% υψηλότερα από εκείνα του 2022, παρότι η περυσινή χρονιά ήταν πολύ δυνατή για την Ελλάδα στον ξενοδοχειακό κλάδο, αφού τα RevPAR ξεπέρασαν εκείνα του 2019, με τη χώρα μας να γράφει καλύτερες επιδόσεις από την υπόλοιπη Ευρώπη, που δεν μπόρεσε να περάσει πάνω από τον πήχη του 2019.
Tα παραπάνω τόνισε ο κ Πέτρος Παπαδάκος, επικεφαλής του πανευρωπαϊκού φορέα ερευνών Green Street, σημειώνοντας ότι οι επενδυτικές προοπτικές στον ξενοδοχειακό κλάδο είναι σημαντικές καθώς τα νέα ξενοδοχεία που κατασκευάζονται στη χώρα μας είναι μόλις στο 0,5% του υπάρχοντος αποθέματος, όταν στην Ευρώπη είναι στο 3%.
Ο κ. Παπαδάκος, επισήμανε την ανθεκτικότητα του τουριστικού κλάδου, κάτι που αντικατοπτρίζεται στις τιμές των ακινήτων, που στα ξενοδοχεία διατηρούνται σταθερές, όταν, πανευρωπαϊκά, οι τιμές στα βιομηχανικά ακίνητα και στα logistics έχουν μειωθεί κατά περίπου -25% σε σχέση με τα μέσα του 2022 και κατά -20%-30% στους χώρους γραφείων.
Ο κ. Παπαδάκος υποστήριξε ότι ο ελληνικός τουρισμός θα πρέπει να στραφεί πλέον στις μεγάλες αγορές της Κίνας και της Ινδίας καθώς κάθε χρόνο, επιπλέον 160.000 Κινέζοι ταξιδεύουν στην Ευρώπη.
Η Θεσσαλονίκη θέλει διεθνή brands
H Θεσσαλονίκη προσφέρει την ασφάλεια που ζητάνε οι διεθνείς επενδυτές όμως, από την άλλη πλευρά, ένα σύμπλεγμα παθογενειών που αφορά τον ξενοδοχειακό κλάδο και τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που κρατάνε πίσω την προσέλκυση επενδυτών.
Την επισήμανση αυτή έκανε ο κ. Νίκος Χαντζός, consultant της ΗΟΤΕLLECT, προσθέτοντας ότι επιτέλους, με την Μarriott και το 5άστερο MonAsty η Θεσσαλονίκη προσέλκυσε το τρίτο, μετά από πολλά χρόνια, διεθνούς ξενοδοχειακής αλυσίδας.
Οι ανταγωνίστριες αλυσίδες της Marriott θέλουν να μπούνε στη Θεσσαλονίκη, αλλά κυρίως αγοράζοντας υφιστάμενες μονάδες λόγω της μεγάλης αύξησης στο κόστος κατασκευής. Στο επόμενο διάστημα, η γνωστή, περιφερειακή μεν, αλυσίδα Brown ισραηλινών συμφερόντων, αρχίζει να αποκαθιστά και να μετατρέπει σε διατηρητέα κτίρια.
Ένα στοιχείο που τόνισε ο κ. Χαντζός είναι, ότι οι επενδύσεις στην Φιλοξενία, είτε από ξένους, είτε απο Έλληνες, δεν θα πρέπει αναγκαστικά να εστιάζονται σε ξενοδοχεία πολυτελείας, καθώς τα σύγχρονα 3* ή 2* ξενοδοχεία, αποδεικνύονται πολύ δημοφιλή και πιο κερδοφόρα σαν επιχειρήσεις.
Η Θεσσαλονίκη έχασε το “πάρτι” του τουρισμού
Ο κ. Σπύρος Πέγκας, επικεφαλής της Wise Ram, αναφέρθηκε στην υποχώρηση της Θεσσαλονίκης, το 2022, σε σχέση με τις αεροπορικές αφίξεις και τις διανυκτερεύσεις του 2019, όταν πέρυσι ο ελληνικός τουρισμός έζησε κυριολεκτικά ένα “πάρτι”.
Ο κ. Πέγκας μίλησε για την τεχνοκρατική προβολή της Θεσσαλονίκης ως τουριστικού προορισμού, ενώ είπε ότι ο τουρισμός στη Βόρεια Ελλάδα θα πρέπει να αναπτυχθεί γύρω και από άλλους πόλους, όπως τα Ιωάννινα και η Αλεξανδρούπολη.
Αύξηση στο κόστος επένδυσης ως 40%
Παίρνοντας το λόγο ο κ. Κένυ Ευαγγέλου, CEO της Xenium Advisors, είπε ότι τα έσοδα (RevPAR) για τα ξενοδοχεία 4 - 5 αστέρων, μπορεί να αυξήθηκαν κατά 20%- 25%, αλλά οι προϋπολογισμοί CAPEX, δηλαδή το άμεσο κόστος επένδυσης, αυξήθηκε κατά +30&-40%.
Αυτός είναι ο λόγος, πρόσθεσε ο κ. Ευαγγέλου, που οι επενδυτές δεν θέλουν να προχωρήσουν στην κατασκευή νέων μονάδων, αλλά να αγοράσουν και να ανακαινίσουν υφιστάμενα κτίρια, κάπως γηρασμένα θέρετρα αλλά και ξενοδοχεία πόλης, πολυτελούς κατηγορίας.
Έτσι, εκφράσθηκε και η εκτίμηση ή και πληροφορία, ότι η Goldman Sachs, που αποφάσισε και μπήκε στην ελληνική τουριστική αγορά, δεν θα περιοριστεί στην επένδυση των τριών ξενοδοχείων (πρώην της G Hotels) στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής.
Βαλκάνια- έχουν ξεφύγει οι τιμές στα ακίνητα
Έχουν ξεφύγει οι τιμές στα ακίνητα στις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων, με τα διαμερίσματα στο Belgrade Waterfront του Βελιγραδίου (ένα project των 3 δισ. ευρώ) να φθάνουν στις 10.500 ευρώ/τ.μ.
Επίσης, μεγάλες επενδύσεις γίνονται σε γραφειακούς χώρους και κέντρα λιανεμπορίου. Στη Σερβία έχουν κατασκευαστεί 11 συγκροτήματα γραφείων εμβαδού 120.000 τ.μ. ενώ εντυπωσιακό σε μέγεθος είναι και το εμπορικό κέντρο Galerija Center, όπως είπε ο κ. Στηβ Φρουστής, επικεφαλής της Capital Markets.
Η αγορά κατοικίας στη Σερβία βρίσκεται σε μία ανοδική πορεία, επειδή η ζήτηση είναι ισχυρή και οι τράπεζες σε πάρα πολλές περιπτώσεις καλύπτουν πλήρως με δάνειο το 100% της απόκτησης κατοικίας, επισήμανε ο κ. Πάνος Δανός, CEO της Danos.
Πιο συγκεκριμένα, οι τιμές νεόδμητων κατοικιών στο Βελιγράδι είναι μεταξύ 3.000-4.000 ευρώ/τ.μ. όταν το μέσο μηνιαίο εισόδημα των Σέρβων είναι περί τα 600 ευρώ.
Η σερβική κτηματαγορά έχει αναπτυχθεί και δεν είναι αγορά των short term investors. Στη χώρα οι επενδυτές είναι εταιρείες από τη Γερμανία, το Ισραήλ, την Τουρκία αλλά και τον Καναδά, ενώ σημαντικές επενδύσεις γίνονται και από σερβικές λιανεμπορικές.
Την τελευταία 10ετία γίνονται συνεχώς επενδύσεις στην κτηματαγορά της Βουλγαρίας. Σήμερα στη Σόφια έχουν κτισθεί 2.500.000 τ.μ. γραφειακών χώρων και 400.000 τ.μ. εμπορικών χώρων projects που υλοποιήθηκαν την τελευταία 10ετία, βάσει των απαιτήσεων των σύγχρονων χρηστών. Οι χώροι αυτοί χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό από ξένες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα, κλάδων τεχνολογικών και Ι.Τ., είπε ο κ. Rossen Tenev, CEO της Ι&Β Real Estate.
Η ανάπτυξη έχει ανατείλει και για την αλβανική αγορά ακινήτων, είπε ο Majlind Lazimi, managing director. Horwath HTL, σημειώνοντας ότι υπάρχουν πολλές ευκαιρίες επενδυτικές στην Αλβανία, καθώς οι τιμές είναι περίπου στο μισό των τιμών σε Σερβία και Βουλγαρία, ενώ επισήμανε ότι η συνεργασία για την προβολή, των Δυτικών Βαλκανίων, θα προσέλκυε ευκολότερα επενδυτές στην περιοχή.
ΣΧΟΛΙΑ