ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης: Νέα εποχή ανάπτυξης για τη μπίρα με τα... γαλανόλευκα

Σχεδόν τρεις δεκαετίες από την εμφιάλωση της πρώτης 100% ελληνικής μπίρας, η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης που παράγει τη «Βεργίνα» ετοιμάζεται να γυρίσει σελίδα, με επενδύσεις 11 εκατ. ευρώ

 10/08/2024 08:00

Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης: Νέα εποχή ανάπτυξης για τη μπίρα με τα... γαλανόλευκα

Σοφία Χριστοφορίδου

Όταν το 1994 ο επιχειρηματίας Δημήτρης Πολιτόπουλος αποφάσισε να επιστρέψει από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα για να ιδρύσει την πρώτη ελληνικών συμφερόντων ζυθοποιία και να λανσάρει την πρώτη ελληνική μπίρα, δεν μπορούσε να φανταστεί σε τι περιπέτειες θα έμπλεκε.

Αποφάσισε να εγκαταστήσει την πρώτη αμιγώς ελληνική ζυθοποιία στην Κομοτηνή. Σύντομα διαπίστωσε ότι την αγορά μονοπωλούσε ξένη πολυεθνική και δεν λειτουργούσε ο υγιής ανταγωνισμός. Μάλιστα οι New York Times σε δύο άρθρα τους, το 2011 και το 2015, παρουσίασαν τον κ. Πολιτόπουλο ως Δαυίδ που τα έβαλε με τον πολυεθνικό Γολιάθ της μπίρας. O αγώνας για να λειτουργεί η αγορά σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού είναι διαρκής- μέχρι και σήμερα η εταιρεία δαπανά περί το ένα εκατ. ευρώ ετησίως για τις σχετικές νομικές ενέργειες.

Το πρώτο μπουκάλι «Βεργίνα» εμφιαλώθηκε τον Φεβρουάριο του 1998. Εκτός από την πρώτη ελληνική ζυθοποιία στην Ελλάδα ο κ. Πολιτόπουλος άνοιξε τον δρόμο για να ιδρυθούν και άλλες μικροζυθοποιίες. Διεκδίκησε την εφαρμογή του Ενωσιακού δικαίου στη χώρα μας, για να δοθούν κίνητρα να ιδρυθούν και να αναπτυχθούν μικρές ζυθοποιίες και έδωσε μάχη ακόμα και μέσα στη βουλή για να αποτρέψει τον διπλασιασμό του ειδικού φόρου κατανάλωσης γι’ αυτές. Σήμερα λειτουργούν 73 τέτοιες επιχειρήσεις, δίνοντας δουλειά σε εκατοντάδες ανθρώπους.

Επενδύσεις και ισχυρή ανάπτυξη

Η εταιρεία συνεχίζει την αναπτυξιακή της πορεία με επενδύσεις 11 εκατ. ευρώ μόνο για τη διετία 2024-2025. Οι επενδύσεις αφορούν τον εκσυγχρονισμό της βασικής παραγωγικής μονάδας, την εγκατάσταση νέας γραμμής εμφιάλωσης και ρομποτικών συστημάτων στην αποθήκευση και την εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς και το τμήμα ποιοτικού ελέγχου. Απώτερος στόχος είναι να διπλασιάσει και στη συνέχεια να τριπλασιάσει την παραγωγή της.

«Έχουμε μια αυξητική δυναμική. Η ετήσια ανάπτυξή μας προσεγγίζει το 30%. Το 2023 έκλεισε με κύκλο εργασιών στα περίπου 31 εκατ. ευρώ, έναντι 26,19 εκατ. του 2022 και με προ φόρων κέρδη γύρω στα τέσσερα εκατ., έναντι 850.000 ευρώ το 2022. Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) του 2023 είναι γύρω στα έξι εκατ., έναντι 2,6 εκατ. το 2022. Το 2024 εξελίσσεται σε ιστορική χρονιά», τονίζει ο διευθυντής Επικοινωνίας και Εταιρικών Σχέσεων της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Νίκος Μπήλιος.

Προστιθέμενη αξία στην ελληνική γεωργία

Η εταιρεία απασχολεί πάνω από 160 εργαζόμενους από τη Θράκη και επιπλέον δίνει δουλειά σε πάνω από 1.500 αγρότες σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, μέχρι τη Λάρισα αλλά και τη Λήμνο, με τους οποίους έχει συνάψει συμφωνίες Συμβολαιακής Γεωργίας για καλλιέργεια 30.000 στρεμμάτων κριθαριού. «Το 2006 ήμασταν οι πρώτοι που εφαρμόσαμε αυτό το μοντέλο της Συμβολαιακής Γεωργίας. Αυτό άλλαξε το στάτους κβο της περιοχής, με την καλλιέργεια να αναπτύσσεται στη Θράκη και τη Μακεδονία. Δημιουργήσαμε θέσεις εργασίας, δώσαμε προστιθέμενη αξία στην ελληνική γεωργία, εξασφαλίζοντας σταθερό εισόδημα και τεχνική υποστήριξη στους αγρότες. Φέτος δώσαμε 23 λεπτά/κιλό στο κριθάρι, την καλύτερη τιμή της αγοράς», σημειώνει ο κ. Μπήλιος.

Στόχος να γίνει η πρώτη μπίρα

«Σε ένα περιβάλλον συνεχών κρίσεων εμείς σχεδιάζουμε στρατηγικά τις κινήσεις μας, μελετάμε ενδελεχώς την αγορά, προετοιμαζόμαστε συνεχώς για να διαμορφώσουμε απρόσκοπτα την αναπτυξιακή μας πορεία. Επενδύουμε στην καινοτομία και στη δημιουργία προϊόντων υψηλής ποιότητας, με βάση ελληνικές πρώτες ύλες» τονίζει ο διευθυντής Επικοινωνίας και Εταιρικών Σχέσεων της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης. «Σήμερα και παρά τα προβλήματα αθέμιτου ανταγωνισμού που συνεχίζει να αντιμετωπίζει, η ‘Βεργίνα’ κατέχει μερίδιο αγοράς της τάξης του 6% πανελλαδικά και φυσικά κερδίζει συνέχεια έδαφος. Στόχος μας είναι σε πολύ λίγα χρόνια να είναι η πρώτη μπίρα στη χώρα» προσθέτει. 

«Είμαστε έτοιμοι για την επόμενη μέρα, για τα προϊόντα ‘Βεργίνα’ και TUVUNU. Όλη η χώρα πρέπει να μάθει τι σημαίνει ελληνική μπίρα, τι σημαίνει ελληνικό προϊόν και τι σημαίνει να παλεύεις και να δημιουργείς στον τόπο σου», σημειώνει ο κ. Μπήλιος χαρακτηρίζοντας συγκινητική την αγάπη των καταναλωτών για τα προϊόντα της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης.

vergina-bottles-2020.webp



Το τσάι TUVUNU

Το 2010, στην έναρξη της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, η εταιρεία συνέχιζε να επενδύει σθεναρά και λάνσαρε και ένα ακόμη προϊόν, μια αμιγώς ελληνική γεύση. Αυτό που αποκαλούμε στην Ελλάδα «τσάι του βουνού» έδωσε το όνομά του στο κρύο αφέψημα σιδερίτη με την ονομασία TUVUNU «ένα προϊόν που περικλείει μια φιλοσοφία αυθεντικότητας, γεύσης και αξίας, ένα προϊόν της ελληνικής γης χωρίς καφεΐνη και πρόσθετα, που δημιουργήσαμε εμείς στη Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης» σημειώνει ο κ. Μπήλιος.

Το βότανο του σιδερίτη καλλιεργείται από αγρότες, αρχικά στα ορεινά χωριά της Ροδόπης, της Ξάνθης και στη συνέχεια σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, με καθεστώς συμβολαιακής γεωργίας. «Εκεί που άλλοτε καλλιεργούσαν καπνά, πείσαμε τους ντόπιους αγρότες οι οποίοι ζούσαν με πενιχρό εισόδημα, να ασχοληθούν με την παραγωγή τσαγιού. Τώρα οι άνθρωποι αυτοί έχουν αποκτήσει πραγματικό εισόδημα. Κερδίζει ο αγρότης, κερδίζει η εταιρεία, κερδίζει η τοπική κοινωνία» σημειώνει ο κ. Μπήλιος. Το τσάι παρασκευάζεται με μια τεχνολογικά και ποιοτικά άρτια διαδικασία στις εγκαταστάσεις της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης και διακινείται σε όλη την Ελλάδα αλλά και σε χώρες της Βαλκανικής, της Βόρειας Ευρώπης και Βόρειας Αμερικής. Η εταιρεία σχεδιάζει μια πιο επιθετική στρατηγική, με εξαγωγές του κρύου τσαγιού TUVUNU στη Μέση Ανατολή και στην Ασία. Παράλληλα παράγει και ανθρακούχο νερό με την ίδια επωνυμία και τους επόμενους μήνες πρόκειται να λανσάρει και νέα προϊόντα, στον τομέα των υγιεινών αναψυκτικών.

bilios-photo.jpg

Νίκος Μπήλιος, διευθυντής Επικοινωνίας και Εταιρικών Σχέσεων της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης

Βιωσιμότητα και Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Από το 2020 η εταιρεία εγκατέστησε φωτοβολταϊκά σε όλες τις παραγωγικές της εγκαταστάσεις που εκτείνονται σε 13.000 τ.μ. και τις ημέρες με ηλιοφάνεια καλύπτει 100% τις ανάγκες της σε ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Τα δύο υπερσύγχρονα ζυθοποιεία και βυνοποιεία λειτουργούν με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα, από το 2021 διέκοψε κάθε χρήση πλαστικού στις συσκευασίες της, ενώ εφαρμόζει τις αρχές της κυκλικής οικονομίας στην παραγωγική διαδικασία.

Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης που η εταιρεία πραγματοποιεί όλα αυτά τα χρόνια, φέτος κατά τη διάρκεια της δύσκολης αντιπυρικής περιόδου στη χώρα, έκανε δωρεά 30.000 ευρώ στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για την μίσθωση Συστήματος μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (Drones), για την εναέρια επιτήρηση και κάλυψη επιχειρησιακών αναγκών του Πυροσβεστικού Σώματος κατά την αντιπυρική περίοδο.

vergina-bira-drones.jpg


Όταν το 1994 ο επιχειρηματίας Δημήτρης Πολιτόπουλος αποφάσισε να επιστρέψει από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα για να ιδρύσει την πρώτη ελληνικών συμφερόντων ζυθοποιία και να λανσάρει την πρώτη ελληνική μπίρα, δεν μπορούσε να φανταστεί σε τι περιπέτειες θα έμπλεκε.

Αποφάσισε να εγκαταστήσει την πρώτη αμιγώς ελληνική ζυθοποιία στην Κομοτηνή. Σύντομα διαπίστωσε ότι την αγορά μονοπωλούσε ξένη πολυεθνική και δεν λειτουργούσε ο υγιής ανταγωνισμός. Μάλιστα οι New York Times σε δύο άρθρα τους, το 2011 και το 2015, παρουσίασαν τον κ. Πολιτόπουλο ως Δαυίδ που τα έβαλε με τον πολυεθνικό Γολιάθ της μπίρας. O αγώνας για να λειτουργεί η αγορά σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού είναι διαρκής- μέχρι και σήμερα η εταιρεία δαπανά περί το ένα εκατ. ευρώ ετησίως για τις σχετικές νομικές ενέργειες.

Το πρώτο μπουκάλι «Βεργίνα» εμφιαλώθηκε τον Φεβρουάριο του 1998. Εκτός από την πρώτη ελληνική ζυθοποιία στην Ελλάδα ο κ. Πολιτόπουλος άνοιξε τον δρόμο για να ιδρυθούν και άλλες μικροζυθοποιίες. Διεκδίκησε την εφαρμογή του Ενωσιακού δικαίου στη χώρα μας, για να δοθούν κίνητρα να ιδρυθούν και να αναπτυχθούν μικρές ζυθοποιίες και έδωσε μάχη ακόμα και μέσα στη βουλή για να αποτρέψει τον διπλασιασμό του ειδικού φόρου κατανάλωσης γι’ αυτές. Σήμερα λειτουργούν 73 τέτοιες επιχειρήσεις, δίνοντας δουλειά σε εκατοντάδες ανθρώπους.

Επενδύσεις και ισχυρή ανάπτυξη

Η εταιρεία συνεχίζει την αναπτυξιακή της πορεία με επενδύσεις 11 εκατ. ευρώ μόνο για τη διετία 2024-2025. Οι επενδύσεις αφορούν τον εκσυγχρονισμό της βασικής παραγωγικής μονάδας, την εγκατάσταση νέας γραμμής εμφιάλωσης και ρομποτικών συστημάτων στην αποθήκευση και την εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς και το τμήμα ποιοτικού ελέγχου. Απώτερος στόχος είναι να διπλασιάσει και στη συνέχεια να τριπλασιάσει την παραγωγή της.

«Έχουμε μια αυξητική δυναμική. Η ετήσια ανάπτυξή μας προσεγγίζει το 30%. Το 2023 έκλεισε με κύκλο εργασιών στα περίπου 31 εκατ. ευρώ, έναντι 26,19 εκατ. του 2022 και με προ φόρων κέρδη γύρω στα τέσσερα εκατ., έναντι 850.000 ευρώ το 2022. Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) του 2023 είναι γύρω στα έξι εκατ., έναντι 2,6 εκατ. το 2022. Το 2024 εξελίσσεται σε ιστορική χρονιά», τονίζει ο διευθυντής Επικοινωνίας και Εταιρικών Σχέσεων της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Νίκος Μπήλιος.

Προστιθέμενη αξία στην ελληνική γεωργία

Η εταιρεία απασχολεί πάνω από 160 εργαζόμενους από τη Θράκη και επιπλέον δίνει δουλειά σε πάνω από 1.500 αγρότες σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, μέχρι τη Λάρισα αλλά και τη Λήμνο, με τους οποίους έχει συνάψει συμφωνίες Συμβολαιακής Γεωργίας για καλλιέργεια 30.000 στρεμμάτων κριθαριού. «Το 2006 ήμασταν οι πρώτοι που εφαρμόσαμε αυτό το μοντέλο της Συμβολαιακής Γεωργίας. Αυτό άλλαξε το στάτους κβο της περιοχής, με την καλλιέργεια να αναπτύσσεται στη Θράκη και τη Μακεδονία. Δημιουργήσαμε θέσεις εργασίας, δώσαμε προστιθέμενη αξία στην ελληνική γεωργία, εξασφαλίζοντας σταθερό εισόδημα και τεχνική υποστήριξη στους αγρότες. Φέτος δώσαμε 23 λεπτά/κιλό στο κριθάρι, την καλύτερη τιμή της αγοράς», σημειώνει ο κ. Μπήλιος.

Στόχος να γίνει η πρώτη μπίρα

«Σε ένα περιβάλλον συνεχών κρίσεων εμείς σχεδιάζουμε στρατηγικά τις κινήσεις μας, μελετάμε ενδελεχώς την αγορά, προετοιμαζόμαστε συνεχώς για να διαμορφώσουμε απρόσκοπτα την αναπτυξιακή μας πορεία. Επενδύουμε στην καινοτομία και στη δημιουργία προϊόντων υψηλής ποιότητας, με βάση ελληνικές πρώτες ύλες» τονίζει ο διευθυντής Επικοινωνίας και Εταιρικών Σχέσεων της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης. «Σήμερα και παρά τα προβλήματα αθέμιτου ανταγωνισμού που συνεχίζει να αντιμετωπίζει, η ‘Βεργίνα’ κατέχει μερίδιο αγοράς της τάξης του 6% πανελλαδικά και φυσικά κερδίζει συνέχεια έδαφος. Στόχος μας είναι σε πολύ λίγα χρόνια να είναι η πρώτη μπίρα στη χώρα» προσθέτει. 

«Είμαστε έτοιμοι για την επόμενη μέρα, για τα προϊόντα ‘Βεργίνα’ και TUVUNU. Όλη η χώρα πρέπει να μάθει τι σημαίνει ελληνική μπίρα, τι σημαίνει ελληνικό προϊόν και τι σημαίνει να παλεύεις και να δημιουργείς στον τόπο σου», σημειώνει ο κ. Μπήλιος χαρακτηρίζοντας συγκινητική την αγάπη των καταναλωτών για τα προϊόντα της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης.

vergina-bottles-2020.webp



Το τσάι TUVUNU

Το 2010, στην έναρξη της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, η εταιρεία συνέχιζε να επενδύει σθεναρά και λάνσαρε και ένα ακόμη προϊόν, μια αμιγώς ελληνική γεύση. Αυτό που αποκαλούμε στην Ελλάδα «τσάι του βουνού» έδωσε το όνομά του στο κρύο αφέψημα σιδερίτη με την ονομασία TUVUNU «ένα προϊόν που περικλείει μια φιλοσοφία αυθεντικότητας, γεύσης και αξίας, ένα προϊόν της ελληνικής γης χωρίς καφεΐνη και πρόσθετα, που δημιουργήσαμε εμείς στη Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης» σημειώνει ο κ. Μπήλιος.

Το βότανο του σιδερίτη καλλιεργείται από αγρότες, αρχικά στα ορεινά χωριά της Ροδόπης, της Ξάνθης και στη συνέχεια σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, με καθεστώς συμβολαιακής γεωργίας. «Εκεί που άλλοτε καλλιεργούσαν καπνά, πείσαμε τους ντόπιους αγρότες οι οποίοι ζούσαν με πενιχρό εισόδημα, να ασχοληθούν με την παραγωγή τσαγιού. Τώρα οι άνθρωποι αυτοί έχουν αποκτήσει πραγματικό εισόδημα. Κερδίζει ο αγρότης, κερδίζει η εταιρεία, κερδίζει η τοπική κοινωνία» σημειώνει ο κ. Μπήλιος. Το τσάι παρασκευάζεται με μια τεχνολογικά και ποιοτικά άρτια διαδικασία στις εγκαταστάσεις της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης και διακινείται σε όλη την Ελλάδα αλλά και σε χώρες της Βαλκανικής, της Βόρειας Ευρώπης και Βόρειας Αμερικής. Η εταιρεία σχεδιάζει μια πιο επιθετική στρατηγική, με εξαγωγές του κρύου τσαγιού TUVUNU στη Μέση Ανατολή και στην Ασία. Παράλληλα παράγει και ανθρακούχο νερό με την ίδια επωνυμία και τους επόμενους μήνες πρόκειται να λανσάρει και νέα προϊόντα, στον τομέα των υγιεινών αναψυκτικών.

bilios-photo.jpg

Νίκος Μπήλιος, διευθυντής Επικοινωνίας και Εταιρικών Σχέσεων της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης

Βιωσιμότητα και Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Από το 2020 η εταιρεία εγκατέστησε φωτοβολταϊκά σε όλες τις παραγωγικές της εγκαταστάσεις που εκτείνονται σε 13.000 τ.μ. και τις ημέρες με ηλιοφάνεια καλύπτει 100% τις ανάγκες της σε ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Τα δύο υπερσύγχρονα ζυθοποιεία και βυνοποιεία λειτουργούν με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα, από το 2021 διέκοψε κάθε χρήση πλαστικού στις συσκευασίες της, ενώ εφαρμόζει τις αρχές της κυκλικής οικονομίας στην παραγωγική διαδικασία.

Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης που η εταιρεία πραγματοποιεί όλα αυτά τα χρόνια, φέτος κατά τη διάρκεια της δύσκολης αντιπυρικής περιόδου στη χώρα, έκανε δωρεά 30.000 ευρώ στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για την μίσθωση Συστήματος μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (Drones), για την εναέρια επιτήρηση και κάλυψη επιχειρησιακών αναγκών του Πυροσβεστικού Σώματος κατά την αντιπυρική περίοδο.

vergina-bira-drones.jpg


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία