ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Οι δήμοι θα μαζεύουν τα σκουπίδια της περιφέρειας

Η νέα αρμοδιότητα αποκομιδής απορριμμάτων από το οδικό δίκτυο ευθύνης των περιφερειών στους δήμους περιλαμβάνεται στο νέο νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ

 19/01/2024 07:00

Οι δήμοι θα μαζεύουν τα σκουπίδια της περιφέρειας
Η απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών, που είναι ειλημμένη, αφού περιλαμβάνεται στο νέο νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ, προκαλεί αντιδράσεις στου κόλπους των αιρετών.

Φανή Σοβιτσλή

Με έναν ακόμα «πονοκέφαλο» βρίσκονται αντιμέτωποι νέοι και παλιοί δήμαρχοι στην αυγή της νέας δημοτικής θητείας, καθώς εκτός από μεγάλα οικονομικά βάρη που κουβαλούν, κυρίως για τη διαχείριση των απορριμμάτων, από 1η Ιανουαρίου δέχθηκαν στις πλάτες τους μία ακόμα αρμοδιότητα και μάλιστα βαριά.

Πλέον οι δήμοι αναλαμβάνουν την αποκομιδή των σκουπιδιών από δρόμους για τους οποίους είχε ευθύνη η περιφέρεια, επαρχιακό και οδικό δίκτυο, το οποίο θα πρέπει, πλην της συντήρησής του που παραμένει στην περιφέρεια, να καθαρίσουν, να προβαίνουν στον αποχιονισμό, ακόμη και στην αποψίλωσή του από βλάστηση, για λόγους που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια.

Η απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών, που είναι ειλημμένη, αφού περιλαμβάνεται στο νέο νομοσχέδιο για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προκαλεί αντιδράσεις στου κόλπους των αιρετών και αυτό επειδή οι δήμοι δεν διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό και το προσωπικό που στην ουσία είναι εργάτες καθαριότητας δεν είναι εκπαιδευμένο για τέτοιας κλίμακας καθαριότητας.

Στην Κεντρική Μακεδονία το οδικό δίκτυο που μέχρι 31/12/2023 ήταν στην ευθύνη της περιφέρειας υπολογίζεται, σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων Πάρι Μπίλλια στα 4.000 χιλιόμετρα, τα οποία επιμερίζονται σε κάθε μια από τις επτά Περιφερειακές Ενότητες. 

«Είναι μία δύσκολη και βαριά αρμοδιότητα για την οποία οι δήμοι θα πρέπει να ενισχυθούν με κατάλληλο εξοπλισμό, μέρος του οποίου θα μεταφερθεί στους κατά τόπους δήμους, αλλά και με το αναγκαίο προσωπικό που θα πρέπει να κάνει μία άλλη δουλειά από αυτή που κάνει σε έναν αστικό η περιφερειακό δήμο» τόνισε στη «ΜτΚ» ο κ. Μπίλλιας.

Άγνωστος Χ τα κονδύλια

Και ενώ το υπουργείο αποφάσισε να μεταβιβάσει την αρμοδιότητα καθαρισμού του οδικού δικτύου από την περιφέρεια στους δήμους, μέχρις στιγμής δεν έχει αποσαφηνίσει πόσα χρήματα θα διαθέσει από τους πόρους των περιφερειών.

«Αυτό που ξέρουμε είναι ότι τις επόμενες ημέρες το ΥΠΕΣ θα δημοσιοποιήσει την απόφαση για τη χρηματοδότηση των δήμων, αλλά μαθαίνουμε ότι πρόκειται να δώσει 400 ευρώ ανά χιλιόμετρο για τον καθαρισμό, χρήματα που όμως είναι πολύ λίγα για τη δουλειά που απαιτείται να γίνει» επισήμανε ο πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών της ΚΕΔΕ, δημοτικός σύμβουλος Έδεσσας Γιάννης Μουράτογλου.

Είναι άλλο, όπως ανέφερε να καθαρίζεις ένα δρόμο στη Θεσσαλονίκη ή δρόμους δήμων μήκους 2 ή 4 χιλιομέτρων και άλλο να πρέπει να στείλεις το προσωπικό καθαριότητας σε οδικό δίκτυο 170 χλμ., όπως π.χ. στο δήμο Βέροιας.

Υπενθυμίζεται ότι με το νομοσχέδιο, από την 1η Ιανουαρίου 2024, μεταβιβάζονται στους δήμους και τα οχήματα των περιφερειών, τα οποία χρησιμοποιούνται για την καθαριότητα του οδικού δικτύου, ενώ δεν αποκλείεται να συναφθούν συμβάσεις μεταξύ όμορων δήμων, καθώς υπάρχουν τμήματα δρόμων που βρίσκονται μεταξύ δύο δήμων, όπως για παράδειγμα μεταξύ των δήμων Θεσσαλονίκης και Νεάπολης-Συκεών ή Κορδελιού-Ευόσμου με τον Παύλου Μελά.

Τι θα αναλάβουν οι δήμοι

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο η αρμοδιότητα της καθαριότητας, μεταφέρεται στους δήμους αποκλειστικά για την αποκομιδή σκουπιδιών, στο οδικό δίκτυο, στις παράπλευρες οδούς αυτού, στις νησίδες, στις υπόγειες διαβάσεις και τα πρανή τους, κατά το τμήμα που διέρχεται εντός των ορίων τους.

Η πρόβλεψη αφορά ακόμη και εκείνους τους δρόμους, η κατασκευή και συντήρηση των οποίων ανήκει στις περιφέρειες. Η σχετική διάταξη έχει περιληφθεί στο νομοσχέδιο προκειμένου να αποφευχθεί η σύγχυση αρμοδιοτήτων όσον αφορά την καθαριότητα αυτών των δρόμων.

Για τη μεταφορά πάντως της αρμοδιότητας από την περιφέρεια στους δήμους, το υπουργείο Εσωτερικών θα σε «νομοτεχνική βελτίωση» προκειμένου να μεταφερθούν και οι αναγκαίοι πόροι από τις περιφέρειες στους δήμους, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό πόσα κονδύλια θα μεταφερθούν στους ΟΤΑ.

Κληθείς να αναλύσει το σκεπτικό της απόφασης στους δημάρχους ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, μεταξύ άλλων, ανέφερε πως πρόκειται για αποκομιδή απορριμμάτων από το οδικό δίκτυο που το είχαν σήμερα τυπικά οι περιφέρειες. «Τι σημαίνει αποκομιδή; Ο κακός οδηγός, ο οποίος πετάει το μπουκάλι από το παράθυρο, πετάει το κουτί από τα τσιγάρα από το παράθυρο, πετάει τα χαρτιά από το παράθυρο και μαζεύονται στα άκρα του δρόμου, είναι υποχρεωμένη σήμερα η περιφέρεια να τα μαζέψει. Δηλαδή, να ερχόταν απορριμματοφόρο της περιφέρειας και να το μαζέψει. Υπάρχει; Όχι. Το κάνει κανένας; Όχι. Στο μεράκι του δημάρχου ήταν να βάλει το απορριμματοφόρο του δήμου και να μαζέψει την εθνική οδό. Στο μεράκι του καθενός ήταν αν στον περιφερειακό δρόμο μίας εθνικής οδού θα μαζευτεί το σκουπίδι» υπογράμμισε ο ίδιος.

Για το κλάδεμα δένδρων πάντως, είχε πει, ότι παραμένει στην περιφέρεια, ενώ πρόσθεσε ότι η καθημερινή αποκομιδή των απορριμμάτων είναι ένα πρώτο βήμα και μαζί με αυτό, είναι η πρώτη φορά που φεύγουν και οι πόροι των περιφερειών και μετά από κοστολόγηση θα μεταφερθούν στους δήμους με ποσοστό που θα έρθει με νομοτεχνική βελτίωση.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14.01.2024

Με έναν ακόμα «πονοκέφαλο» βρίσκονται αντιμέτωποι νέοι και παλιοί δήμαρχοι στην αυγή της νέας δημοτικής θητείας, καθώς εκτός από μεγάλα οικονομικά βάρη που κουβαλούν, κυρίως για τη διαχείριση των απορριμμάτων, από 1η Ιανουαρίου δέχθηκαν στις πλάτες τους μία ακόμα αρμοδιότητα και μάλιστα βαριά.

Πλέον οι δήμοι αναλαμβάνουν την αποκομιδή των σκουπιδιών από δρόμους για τους οποίους είχε ευθύνη η περιφέρεια, επαρχιακό και οδικό δίκτυο, το οποίο θα πρέπει, πλην της συντήρησής του που παραμένει στην περιφέρεια, να καθαρίσουν, να προβαίνουν στον αποχιονισμό, ακόμη και στην αποψίλωσή του από βλάστηση, για λόγους που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια.

Η απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών, που είναι ειλημμένη, αφού περιλαμβάνεται στο νέο νομοσχέδιο για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προκαλεί αντιδράσεις στου κόλπους των αιρετών και αυτό επειδή οι δήμοι δεν διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό και το προσωπικό που στην ουσία είναι εργάτες καθαριότητας δεν είναι εκπαιδευμένο για τέτοιας κλίμακας καθαριότητας.

Στην Κεντρική Μακεδονία το οδικό δίκτυο που μέχρι 31/12/2023 ήταν στην ευθύνη της περιφέρειας υπολογίζεται, σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων Πάρι Μπίλλια στα 4.000 χιλιόμετρα, τα οποία επιμερίζονται σε κάθε μια από τις επτά Περιφερειακές Ενότητες. 

«Είναι μία δύσκολη και βαριά αρμοδιότητα για την οποία οι δήμοι θα πρέπει να ενισχυθούν με κατάλληλο εξοπλισμό, μέρος του οποίου θα μεταφερθεί στους κατά τόπους δήμους, αλλά και με το αναγκαίο προσωπικό που θα πρέπει να κάνει μία άλλη δουλειά από αυτή που κάνει σε έναν αστικό η περιφερειακό δήμο» τόνισε στη «ΜτΚ» ο κ. Μπίλλιας.

Άγνωστος Χ τα κονδύλια

Και ενώ το υπουργείο αποφάσισε να μεταβιβάσει την αρμοδιότητα καθαρισμού του οδικού δικτύου από την περιφέρεια στους δήμους, μέχρις στιγμής δεν έχει αποσαφηνίσει πόσα χρήματα θα διαθέσει από τους πόρους των περιφερειών.

«Αυτό που ξέρουμε είναι ότι τις επόμενες ημέρες το ΥΠΕΣ θα δημοσιοποιήσει την απόφαση για τη χρηματοδότηση των δήμων, αλλά μαθαίνουμε ότι πρόκειται να δώσει 400 ευρώ ανά χιλιόμετρο για τον καθαρισμό, χρήματα που όμως είναι πολύ λίγα για τη δουλειά που απαιτείται να γίνει» επισήμανε ο πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών της ΚΕΔΕ, δημοτικός σύμβουλος Έδεσσας Γιάννης Μουράτογλου.

Είναι άλλο, όπως ανέφερε να καθαρίζεις ένα δρόμο στη Θεσσαλονίκη ή δρόμους δήμων μήκους 2 ή 4 χιλιομέτρων και άλλο να πρέπει να στείλεις το προσωπικό καθαριότητας σε οδικό δίκτυο 170 χλμ., όπως π.χ. στο δήμο Βέροιας.

Υπενθυμίζεται ότι με το νομοσχέδιο, από την 1η Ιανουαρίου 2024, μεταβιβάζονται στους δήμους και τα οχήματα των περιφερειών, τα οποία χρησιμοποιούνται για την καθαριότητα του οδικού δικτύου, ενώ δεν αποκλείεται να συναφθούν συμβάσεις μεταξύ όμορων δήμων, καθώς υπάρχουν τμήματα δρόμων που βρίσκονται μεταξύ δύο δήμων, όπως για παράδειγμα μεταξύ των δήμων Θεσσαλονίκης και Νεάπολης-Συκεών ή Κορδελιού-Ευόσμου με τον Παύλου Μελά.

Τι θα αναλάβουν οι δήμοι

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο η αρμοδιότητα της καθαριότητας, μεταφέρεται στους δήμους αποκλειστικά για την αποκομιδή σκουπιδιών, στο οδικό δίκτυο, στις παράπλευρες οδούς αυτού, στις νησίδες, στις υπόγειες διαβάσεις και τα πρανή τους, κατά το τμήμα που διέρχεται εντός των ορίων τους.

Η πρόβλεψη αφορά ακόμη και εκείνους τους δρόμους, η κατασκευή και συντήρηση των οποίων ανήκει στις περιφέρειες. Η σχετική διάταξη έχει περιληφθεί στο νομοσχέδιο προκειμένου να αποφευχθεί η σύγχυση αρμοδιοτήτων όσον αφορά την καθαριότητα αυτών των δρόμων.

Για τη μεταφορά πάντως της αρμοδιότητας από την περιφέρεια στους δήμους, το υπουργείο Εσωτερικών θα σε «νομοτεχνική βελτίωση» προκειμένου να μεταφερθούν και οι αναγκαίοι πόροι από τις περιφέρειες στους δήμους, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό πόσα κονδύλια θα μεταφερθούν στους ΟΤΑ.

Κληθείς να αναλύσει το σκεπτικό της απόφασης στους δημάρχους ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, μεταξύ άλλων, ανέφερε πως πρόκειται για αποκομιδή απορριμμάτων από το οδικό δίκτυο που το είχαν σήμερα τυπικά οι περιφέρειες. «Τι σημαίνει αποκομιδή; Ο κακός οδηγός, ο οποίος πετάει το μπουκάλι από το παράθυρο, πετάει το κουτί από τα τσιγάρα από το παράθυρο, πετάει τα χαρτιά από το παράθυρο και μαζεύονται στα άκρα του δρόμου, είναι υποχρεωμένη σήμερα η περιφέρεια να τα μαζέψει. Δηλαδή, να ερχόταν απορριμματοφόρο της περιφέρειας και να το μαζέψει. Υπάρχει; Όχι. Το κάνει κανένας; Όχι. Στο μεράκι του δημάρχου ήταν να βάλει το απορριμματοφόρο του δήμου και να μαζέψει την εθνική οδό. Στο μεράκι του καθενός ήταν αν στον περιφερειακό δρόμο μίας εθνικής οδού θα μαζευτεί το σκουπίδι» υπογράμμισε ο ίδιος.

Για το κλάδεμα δένδρων πάντως, είχε πει, ότι παραμένει στην περιφέρεια, ενώ πρόσθεσε ότι η καθημερινή αποκομιδή των απορριμμάτων είναι ένα πρώτο βήμα και μαζί με αυτό, είναι η πρώτη φορά που φεύγουν και οι πόροι των περιφερειών και μετά από κοστολόγηση θα μεταφερθούν στους δήμους με ποσοστό που θα έρθει με νομοτεχνική βελτίωση.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14.01.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία