Θεσσαλονίκη: Άλλο ένα βήμα για την κατασκευή μονάδας LNG στον Θερμαϊκό
13/02/2024 16:00
13/02/2024 16:00
Στο επόμενο στάδιο περνά η σχεδιαζόμενη επένδυση της εταιρείας Elpedison για την κατασκευή πλωτής δεξαμενής αποθήκευσης LNG και επαναεριοποίησης στον Θερμαϊκό κόλπο, μετά τη χθεσινή απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) να εγκρίνει την τροποποίηση της αρχικής Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) που είχε ζητήσει η εταιρεία. Σύμφωνα με τη δημοσιευθείσα απόφαση η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε και τις τρεις αλλαγές τις οποίες ζήτησε η Elpedison. Υπενθυμίζεται ότι η αίτηση αδειοδότησης της Elpedison προς τη ΡΑΑΕΥ είχε υποβληθεί τον Απρίλιο του 2022 και η αρχική άδεια εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους. Στις 24 Απριλίου 2023 η εταιρεία ζήτησε από τη ΡΑΑΕΥ μερική τροποποίηση της αρχικής ΑΣΦΑ και συγκεκριμένα, ζήτησε μια μικρή διαφοροποίηση της θέσης στην οποία σχεδιάζεται να κατασκευαστεί η πλωτή δεξαμενή Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, αλλαγή της όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού καθώς και προσθήκη και δεύτερου πλοίου FSU στον Πλωτό Τερματικό Σταθμό LNG.
Η διαφοροποίηση της χωροθέτησης της πλωτής δεξαμενής την οποία ενέκρινε η ΡΑΑΕΥ είναι πολύ μικρή, της τάξης των περίπου 150 μέτρων προκειμένου να διαφοροποιηθεί και η όδευση του υποθαλάσσιου αγωγού ώστε να μην βρίσκεται εντός της ζώνης από την οποία διέρχονται τα πλοία. Η πλέον ουσιαστική διαφοροποίηση, σε σχέση με την αρχική άδεια, αφορά την προσθήκη και δεύτερου πλοίου αποθήκευσης LNG. Έτσι, η συνολική χωρητικότητα εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 240.000 έως 280.000 κυβικά υγροποιημένου LNG.
Κατόπιν αυτών η πλωτή δεξαμενή θα αποτελείται από δύο πλοία δεμένα σε τεχνητή νησίδα, σε μια έκταση περίπου 80 στρεμμάτων (395 m X 204 m). Θα βρίσκεται σε απόσταση 3,45 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και περίπου 3,12 χιλιόμετρα ανατολικά της πλησιέστερης δυτικής ακτογραμμής. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα έρχεται σε θερμοκρασία -160 βαθμών Κελσίου και θα αεριοποιείται με τη χρήση του θερμότερου θαλασσινού νερού. Εν συνεχεία το αεριοποιημένο φυσικό αέριο θα μεταφέρεται με υποθαλάσσιο αγωγό στη στεριά και με χερσαίο αγωγό στις εγκαταστάσεις της Elpedison στα Διαβατά.
Σύμφωνα με όσα αναγράφονται στη χθεσινή απόφαση της ΡΑΑΕΥ ο υποθαλάσσιος αγωγός θα έχει μήκος περίπου 4.500 μ. Για λόγους ασφάλειας και προστασίας, τμήμα του αγωγού (μέχρι και το σημείο προσαιγιάλωσης) θα βρίσκεται εντός ορύγματος όπου και θα επιχωματωθεί. Η λεπτομερής όδευση του υποθαλάσσιου αγωγού και ο ακριβής προσδιορισμός του σημείου προσαιγιάλωσής του θα προσδιοριστούν στο στάδιο του βασικού σχεδιασμού του έργου. Η έξοδος του υποθαλάσσιου αγωγού στην ακτή και η σύνδεσή του με τον χερσαίο αγωγό θα πραγματοποιηθεί σε ζώνη αιγιαλού, για την παραχώρηση της οποίας η Εταιρεία θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες με τις αρμόδιες υπηρεσίες, ενώ στη συνέχεια ο χερσαίος αγωγός και ο συνοδός εξοπλισμός θα εγκατασταθούν εντός ιδιοκτησίας Ελληνικών Πετρελαίων.
Ο χερσαίος αγωγός φυσικού αερίου θα έχει μήκος περίπου 7 χιλιόμετρα και θα καταλήγει στο χώρο εγκατάστασης του νέου μετρητικού/ρυθμιστικού Σταθμού Παραλαβής αερίου που θα κατασκευαστεί και θα λειτουργείται από τον ΔΕΣΦΑ στην περιοχή των Διαβατών Θεσσαλονίκης, καθώς και στους μετρητικούς σταθμούς που θα κατασκευαστούν προκειμένου να εξυπηρετούνται οι καταναλώσεις των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της «Elpedison Α.Ε.» στην Θεσσαλονίκη.
Η όδευση του χερσαίου αγωγού θα πραγματοποιηθεί εντός των παρακάτω ζωνών:
• Ζώνη 1: Εντός του υφιστάμενου σωληνοδιαδρόμου του ομίλου «HELLENiQ ENERGY».
• Ζώνη 2: Όδευση παράλληλα στον υφιστάμενο αγωγό υδροδότησης του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της ELPEDISON Α.Ε.
• Ζώνη 3: Νέα όδευση εντός ιδιοκτησίας του ομίλου «HELLENiQ ENERGY», μέχρι και τη σύνδεσή του με το νέο μετρητικό σταθμό του ΕΣΦΑ, αλλά και τους 6 μετρητικούς σταθμούς εξυπηρέτησης των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της «Elpedison Α.Ε.».
Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr η Elpedison προχωρά κανονικά στο σχεδιασμό της. Κατά τις ίδιες πληροφορίες μέσα στον Ιανουάριο ολοκληρώθηκε η μη δεσμευτική «Δοκιμή Αγοράς» (Market Test) για την αναζήτηση δυνητικών πελατών-χρηστών φυσικού αερίου η οποία, κατά πληροφορίες ήταν επιτυχής καθώς εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από εγχώριες αλλά και ξένες εταιρείες.
Επίσης, μέσα στις προσεχείς εβδομάδες ολοκληρώνεται η εκπόνηση της Περιβαλλοντικής Μελέτης. Αμέσως μετά η Elpedison θα παράσχει μια πρώτη ενημέρωση για την τελική μορφή της επένδυσης προς τοπικούς πολιτικούς παράγοντες της Θεσσαλονίκης (περιφερειάρχη, βουλευτές, αρμόδιους δημάρχους) και στη συνέχεια θα υποβάλλει τον φάκελο της επένδυσης στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το οποίο με τη σειρά του θα τον στείλει στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και από εκεί θα φτάσει στους δήμους που έχουν μέτωπο στον Θερμαϊκό, προκειμένου να ξεκινήσει η απαιτούμενη διαδικασία της διαβούλευσης.
Σύμφωνα με αρμόδια πηγή «η διαδικασία της διαβούλευσης θα είναι ουσιαστική και σε βάθος. Εμείς είμαστε διατεθειμένοι, εφόσον κληθούμε, να ενημερώσουμε τους πάντες για κάθε λεπτομέρεια που αφορά στην επένδυση κι αυτό δεν είναι κάτι που θα γίνει σε 15 ημέρες, αλλά θα εξελιχθεί σε πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, πιθανότατα ως το φθινόπωρο”.
Μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης η Elpedison θα προχωρήσει στο δεσμευτικό πλέον «Market Test» ώστε να γνωρίζει ποια θα είναι η ακριβής ποσότητα επαναεριοποιημένου φυσικού αερίου που θα μπορεί να απορροφήσει η αγορά. Το αποτέλεσμα αυτού του «Market Test» θα καθορίσει και την τελική μορφή της επένδυσης.
Το χρονικό διάστημα για την κατασκευή της εγκατάστασης προσδιορίζεται κοντά στον ενάμιση χρόνο, άρα, στην καλύτερη περίπτωση η πλωτή δεξαμενή θα είναι σε θέση να λειτουργήσει προς τα τέλη του 2026.
Στο επόμενο στάδιο περνά η σχεδιαζόμενη επένδυση της εταιρείας Elpedison για την κατασκευή πλωτής δεξαμενής αποθήκευσης LNG και επαναεριοποίησης στον Θερμαϊκό κόλπο, μετά τη χθεσινή απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) να εγκρίνει την τροποποίηση της αρχικής Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) που είχε ζητήσει η εταιρεία. Σύμφωνα με τη δημοσιευθείσα απόφαση η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε και τις τρεις αλλαγές τις οποίες ζήτησε η Elpedison. Υπενθυμίζεται ότι η αίτηση αδειοδότησης της Elpedison προς τη ΡΑΑΕΥ είχε υποβληθεί τον Απρίλιο του 2022 και η αρχική άδεια εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους. Στις 24 Απριλίου 2023 η εταιρεία ζήτησε από τη ΡΑΑΕΥ μερική τροποποίηση της αρχικής ΑΣΦΑ και συγκεκριμένα, ζήτησε μια μικρή διαφοροποίηση της θέσης στην οποία σχεδιάζεται να κατασκευαστεί η πλωτή δεξαμενή Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, αλλαγή της όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού καθώς και προσθήκη και δεύτερου πλοίου FSU στον Πλωτό Τερματικό Σταθμό LNG.
Η διαφοροποίηση της χωροθέτησης της πλωτής δεξαμενής την οποία ενέκρινε η ΡΑΑΕΥ είναι πολύ μικρή, της τάξης των περίπου 150 μέτρων προκειμένου να διαφοροποιηθεί και η όδευση του υποθαλάσσιου αγωγού ώστε να μην βρίσκεται εντός της ζώνης από την οποία διέρχονται τα πλοία. Η πλέον ουσιαστική διαφοροποίηση, σε σχέση με την αρχική άδεια, αφορά την προσθήκη και δεύτερου πλοίου αποθήκευσης LNG. Έτσι, η συνολική χωρητικότητα εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 240.000 έως 280.000 κυβικά υγροποιημένου LNG.
Κατόπιν αυτών η πλωτή δεξαμενή θα αποτελείται από δύο πλοία δεμένα σε τεχνητή νησίδα, σε μια έκταση περίπου 80 στρεμμάτων (395 m X 204 m). Θα βρίσκεται σε απόσταση 3,45 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και περίπου 3,12 χιλιόμετρα ανατολικά της πλησιέστερης δυτικής ακτογραμμής. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα έρχεται σε θερμοκρασία -160 βαθμών Κελσίου και θα αεριοποιείται με τη χρήση του θερμότερου θαλασσινού νερού. Εν συνεχεία το αεριοποιημένο φυσικό αέριο θα μεταφέρεται με υποθαλάσσιο αγωγό στη στεριά και με χερσαίο αγωγό στις εγκαταστάσεις της Elpedison στα Διαβατά.
Σύμφωνα με όσα αναγράφονται στη χθεσινή απόφαση της ΡΑΑΕΥ ο υποθαλάσσιος αγωγός θα έχει μήκος περίπου 4.500 μ. Για λόγους ασφάλειας και προστασίας, τμήμα του αγωγού (μέχρι και το σημείο προσαιγιάλωσης) θα βρίσκεται εντός ορύγματος όπου και θα επιχωματωθεί. Η λεπτομερής όδευση του υποθαλάσσιου αγωγού και ο ακριβής προσδιορισμός του σημείου προσαιγιάλωσής του θα προσδιοριστούν στο στάδιο του βασικού σχεδιασμού του έργου. Η έξοδος του υποθαλάσσιου αγωγού στην ακτή και η σύνδεσή του με τον χερσαίο αγωγό θα πραγματοποιηθεί σε ζώνη αιγιαλού, για την παραχώρηση της οποίας η Εταιρεία θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες με τις αρμόδιες υπηρεσίες, ενώ στη συνέχεια ο χερσαίος αγωγός και ο συνοδός εξοπλισμός θα εγκατασταθούν εντός ιδιοκτησίας Ελληνικών Πετρελαίων.
Ο χερσαίος αγωγός φυσικού αερίου θα έχει μήκος περίπου 7 χιλιόμετρα και θα καταλήγει στο χώρο εγκατάστασης του νέου μετρητικού/ρυθμιστικού Σταθμού Παραλαβής αερίου που θα κατασκευαστεί και θα λειτουργείται από τον ΔΕΣΦΑ στην περιοχή των Διαβατών Θεσσαλονίκης, καθώς και στους μετρητικούς σταθμούς που θα κατασκευαστούν προκειμένου να εξυπηρετούνται οι καταναλώσεις των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της «Elpedison Α.Ε.» στην Θεσσαλονίκη.
Η όδευση του χερσαίου αγωγού θα πραγματοποιηθεί εντός των παρακάτω ζωνών:
• Ζώνη 1: Εντός του υφιστάμενου σωληνοδιαδρόμου του ομίλου «HELLENiQ ENERGY».
• Ζώνη 2: Όδευση παράλληλα στον υφιστάμενο αγωγό υδροδότησης του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της ELPEDISON Α.Ε.
• Ζώνη 3: Νέα όδευση εντός ιδιοκτησίας του ομίλου «HELLENiQ ENERGY», μέχρι και τη σύνδεσή του με το νέο μετρητικό σταθμό του ΕΣΦΑ, αλλά και τους 6 μετρητικούς σταθμούς εξυπηρέτησης των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της «Elpedison Α.Ε.».
Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr η Elpedison προχωρά κανονικά στο σχεδιασμό της. Κατά τις ίδιες πληροφορίες μέσα στον Ιανουάριο ολοκληρώθηκε η μη δεσμευτική «Δοκιμή Αγοράς» (Market Test) για την αναζήτηση δυνητικών πελατών-χρηστών φυσικού αερίου η οποία, κατά πληροφορίες ήταν επιτυχής καθώς εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από εγχώριες αλλά και ξένες εταιρείες.
Επίσης, μέσα στις προσεχείς εβδομάδες ολοκληρώνεται η εκπόνηση της Περιβαλλοντικής Μελέτης. Αμέσως μετά η Elpedison θα παράσχει μια πρώτη ενημέρωση για την τελική μορφή της επένδυσης προς τοπικούς πολιτικούς παράγοντες της Θεσσαλονίκης (περιφερειάρχη, βουλευτές, αρμόδιους δημάρχους) και στη συνέχεια θα υποβάλλει τον φάκελο της επένδυσης στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το οποίο με τη σειρά του θα τον στείλει στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και από εκεί θα φτάσει στους δήμους που έχουν μέτωπο στον Θερμαϊκό, προκειμένου να ξεκινήσει η απαιτούμενη διαδικασία της διαβούλευσης.
Σύμφωνα με αρμόδια πηγή «η διαδικασία της διαβούλευσης θα είναι ουσιαστική και σε βάθος. Εμείς είμαστε διατεθειμένοι, εφόσον κληθούμε, να ενημερώσουμε τους πάντες για κάθε λεπτομέρεια που αφορά στην επένδυση κι αυτό δεν είναι κάτι που θα γίνει σε 15 ημέρες, αλλά θα εξελιχθεί σε πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, πιθανότατα ως το φθινόπωρο”.
Μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης η Elpedison θα προχωρήσει στο δεσμευτικό πλέον «Market Test» ώστε να γνωρίζει ποια θα είναι η ακριβής ποσότητα επαναεριοποιημένου φυσικού αερίου που θα μπορεί να απορροφήσει η αγορά. Το αποτέλεσμα αυτού του «Market Test» θα καθορίσει και την τελική μορφή της επένδυσης.
Το χρονικό διάστημα για την κατασκευή της εγκατάστασης προσδιορίζεται κοντά στον ενάμιση χρόνο, άρα, στην καλύτερη περίπτωση η πλωτή δεξαμενή θα είναι σε θέση να λειτουργήσει προς τα τέλη του 2026.
ΣΧΟΛΙΑ