Elpedison: Προχωρά την επένδυση του τερματικού σταθμού LNG στον Θερμαϊκό
24/01/2024 07:00
24/01/2024 07:00
Εντός του πρώτου τριμήνου του 2024 η Elpedison θα καταθέσει στο Υπουργείο Περιβάλλοντος την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τον υπεράκτιο τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που σκοπεύει να εγκαταστήσει στον Θερμαϊκό κόλπο. Προηγήθηκε, στις 12 Ιανουαρίου, μια «έρευνα αγοράς», το λεγόμενο market test που κατέδειξε στην εταιρεία ότι υπάρχει ενδιαφέρον από άλλες εταιρείες, εγχώριες και διεθνείς, να δεσμεύσουν χώρο στον τερματικό σταθμό, για να αποθηκεύσουν προσωρινά το LNG.
Το αρχικό αυτό ενδιαφέρον δείχνει ότι η επένδυση για το Thessaloniki FSRU μπορεί να είναι βιώσιμη, για αυτό και σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr η Elpedison προετοιμάζεται να καταθέσει τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) το συντομότερο δυνατόν, δηλαδή μέχρι τον Μάρτιο του 2024. Θα προηγηθεί παρουσίαση της επένδυσης στους δημάρχους της Θεσσαλονίκης, των οποίων οι δήμοι έχουν πρόσβαση στη θαλάσσια περιοχή όπου σχεδιάζεται να εγκατασταθεί ο τερματικός σταθμός.
Στη συνέχεια η ΜΠΕ θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, κατά τη διάρκεια της οποίας η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, οι δήμοι και κάθε ενδιαφερόμενος πολίτης θα καταθέσουν τα σχόλια τους, ώστε αν χρειαστεί να γίνουν προσαρμογές στη μελέτη.
Παράλληλα με την περιβαλλοντική αδειοδότηση, η εταιρεία θα προχωρήσει σε περεταίρω οικονομική ανάλυση, ώστε το μη δεσμευτικό ενδιαφέρον που εκφράστηκε ήδη να μετατραπεί σε συμβόλαια. Ο στόχος της Elpedison είναι το 2026 να λειτουργεί ο τερματικός σταθμός, με 6 ή 7 συνεργαζόμενες εταιρείες, που θα δεσμεύουν χωρητικότητα.
Η πλατφόρμα του Thessaloniki FSRU σχεδιάζεται να στηθεί στον Θερμαϊκό κόλπο, σε απόσταση 4,4 χλ από την ακτή, στην θαλάσσια περιοχή που εξυπηρετείται ήδη τη μεταφόρτωση πετρελαιοειδών. Θα υπάρχουν δύο πλοία μόνιμα αγκυροβολημένα, ένα για την αποθήκευση (FSU -Floating Storage Unit) και ένα για την επαναεροποίηση του LNG (FSRU-Floating Storage and Regasification Unit) και ένα τρίτο που θα είναι πλοίο-τροφοδότης.
Τα δύο πλοία (FSRU και FSU), έχουν σχεδιαστεί για να έχουν συνδυασμένη χωρητικότητα αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου που κυμαίνεται μεταξύ 250.000 κυβικά μέτρα και 280.000 κυβικά μέτρα. Ο μέγιστος ρυθμός εξαερίωσης θα είναι 200.000 κυβικά μέτρα ημερησίως.
Το LNG θα μεταφέρεται από το ένα πλοίο στο άλλο, όπου θα μετατρέπεται από υγρό σε αέριο και στη συνέχεια θα μεταφέρεται με ένα σύστημα υποθαλάσσιων (4,4 χλμ.) και χερσαίων (7 χλμ.) αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου μέχρι τις εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της Elpedison στη Θεσσαλονίκη, και το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ).
Σημειωτέον ότι η Elpedison έχει λάβει την άδεια από την ΡΑΕΥ για την διασύνδεση του αγωγού μεταφοράς του αερίου με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ).
Ο σχεδιασμός είναι η μονάδα Thessaloniki FSRU να καλύπτει τις χώρες της Βαλκανικής με υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ και τημ Αίγυπτο. Εκτιμάται ότι η επένδυση από πλευράς Elpedison θα είναι της τάξης των 80-100 εκατ. ευρώ, για την πλατφόρμα, τους αγωγούς και την μίσθωση των πλοίων με leasing.
Υπενθυμίζεται ότι όταν έγινε γνωστό ότι σχεδιάζεται η εγκατάσταση πλωτού σταθμού LNG στο Θερμαϊκό Κόλπο, προκλήθηκαν αντιδράσεις από φορείς και συλλογικότητες που δήλωσαν την αντίθεσή τους, εκφράζοντας την ανησυχία τους για τους περιβαλλοντικούς κινδύνους ενός ενδεχόμενου ατυχήματος.
H Ελλάδα διαθέτει ήδη έναν σταθμό αποθήκευσης LNG στη Ρεβυθούσα, που διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ, ενώ τους επόμενους μήνες αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το FSRU Αλεξανδρούπολης. Σε αντίστοιχες προπαρασκευαστικές κινήσεις με τη Elpedison έχει προχωρήσει η Motor Oil, ανοικτά του διυλιστηρίου της, ενώ ένα ανάλογο έργο προετοιμάζει η εταιρεία Mediterranean Gas στον Παγασητικό Κόλπο.
Στα τέλη του 2023 οι περιβαλλοντικές οργανώσεις WWF Ελλάς, Greenpeace, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, και MEDASSEΤ, κατέθεσαν προσφυγή στο ΣτΕ την ακύρωση της απόφασης ανανέωσης των περιβαλλοντικών όρων για την εγκατάσταση και λειτουργία του FSRU Αλεξαδρούπολης, θεωρώντας ότι πρόκειται για πλωτή βιομηχανική μονάδας Seveso (δηλαδή μονάδας επικίνδυνης για εκδήλωση ατυχήματος λόγω διαρροών αερίου, πυρκαγιών, εκρήξεων, διαρροών χημικών ουσιών) που θα μετατρέπει και θα προωθεί ορυκτό καύσιμο στη Βουλγαρία.
Εντός του πρώτου τριμήνου του 2024 η Elpedison θα καταθέσει στο Υπουργείο Περιβάλλοντος την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τον υπεράκτιο τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που σκοπεύει να εγκαταστήσει στον Θερμαϊκό κόλπο. Προηγήθηκε, στις 12 Ιανουαρίου, μια «έρευνα αγοράς», το λεγόμενο market test που κατέδειξε στην εταιρεία ότι υπάρχει ενδιαφέρον από άλλες εταιρείες, εγχώριες και διεθνείς, να δεσμεύσουν χώρο στον τερματικό σταθμό, για να αποθηκεύσουν προσωρινά το LNG.
Το αρχικό αυτό ενδιαφέρον δείχνει ότι η επένδυση για το Thessaloniki FSRU μπορεί να είναι βιώσιμη, για αυτό και σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr η Elpedison προετοιμάζεται να καταθέσει τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) το συντομότερο δυνατόν, δηλαδή μέχρι τον Μάρτιο του 2024. Θα προηγηθεί παρουσίαση της επένδυσης στους δημάρχους της Θεσσαλονίκης, των οποίων οι δήμοι έχουν πρόσβαση στη θαλάσσια περιοχή όπου σχεδιάζεται να εγκατασταθεί ο τερματικός σταθμός.
Στη συνέχεια η ΜΠΕ θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, κατά τη διάρκεια της οποίας η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, οι δήμοι και κάθε ενδιαφερόμενος πολίτης θα καταθέσουν τα σχόλια τους, ώστε αν χρειαστεί να γίνουν προσαρμογές στη μελέτη.
Παράλληλα με την περιβαλλοντική αδειοδότηση, η εταιρεία θα προχωρήσει σε περεταίρω οικονομική ανάλυση, ώστε το μη δεσμευτικό ενδιαφέρον που εκφράστηκε ήδη να μετατραπεί σε συμβόλαια. Ο στόχος της Elpedison είναι το 2026 να λειτουργεί ο τερματικός σταθμός, με 6 ή 7 συνεργαζόμενες εταιρείες, που θα δεσμεύουν χωρητικότητα.
Η πλατφόρμα του Thessaloniki FSRU σχεδιάζεται να στηθεί στον Θερμαϊκό κόλπο, σε απόσταση 4,4 χλ από την ακτή, στην θαλάσσια περιοχή που εξυπηρετείται ήδη τη μεταφόρτωση πετρελαιοειδών. Θα υπάρχουν δύο πλοία μόνιμα αγκυροβολημένα, ένα για την αποθήκευση (FSU -Floating Storage Unit) και ένα για την επαναεροποίηση του LNG (FSRU-Floating Storage and Regasification Unit) και ένα τρίτο που θα είναι πλοίο-τροφοδότης.
Τα δύο πλοία (FSRU και FSU), έχουν σχεδιαστεί για να έχουν συνδυασμένη χωρητικότητα αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου που κυμαίνεται μεταξύ 250.000 κυβικά μέτρα και 280.000 κυβικά μέτρα. Ο μέγιστος ρυθμός εξαερίωσης θα είναι 200.000 κυβικά μέτρα ημερησίως.
Το LNG θα μεταφέρεται από το ένα πλοίο στο άλλο, όπου θα μετατρέπεται από υγρό σε αέριο και στη συνέχεια θα μεταφέρεται με ένα σύστημα υποθαλάσσιων (4,4 χλμ.) και χερσαίων (7 χλμ.) αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου μέχρι τις εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της Elpedison στη Θεσσαλονίκη, και το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ).
Σημειωτέον ότι η Elpedison έχει λάβει την άδεια από την ΡΑΕΥ για την διασύνδεση του αγωγού μεταφοράς του αερίου με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ).
Ο σχεδιασμός είναι η μονάδα Thessaloniki FSRU να καλύπτει τις χώρες της Βαλκανικής με υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ και τημ Αίγυπτο. Εκτιμάται ότι η επένδυση από πλευράς Elpedison θα είναι της τάξης των 80-100 εκατ. ευρώ, για την πλατφόρμα, τους αγωγούς και την μίσθωση των πλοίων με leasing.
Υπενθυμίζεται ότι όταν έγινε γνωστό ότι σχεδιάζεται η εγκατάσταση πλωτού σταθμού LNG στο Θερμαϊκό Κόλπο, προκλήθηκαν αντιδράσεις από φορείς και συλλογικότητες που δήλωσαν την αντίθεσή τους, εκφράζοντας την ανησυχία τους για τους περιβαλλοντικούς κινδύνους ενός ενδεχόμενου ατυχήματος.
H Ελλάδα διαθέτει ήδη έναν σταθμό αποθήκευσης LNG στη Ρεβυθούσα, που διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ, ενώ τους επόμενους μήνες αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το FSRU Αλεξανδρούπολης. Σε αντίστοιχες προπαρασκευαστικές κινήσεις με τη Elpedison έχει προχωρήσει η Motor Oil, ανοικτά του διυλιστηρίου της, ενώ ένα ανάλογο έργο προετοιμάζει η εταιρεία Mediterranean Gas στον Παγασητικό Κόλπο.
Στα τέλη του 2023 οι περιβαλλοντικές οργανώσεις WWF Ελλάς, Greenpeace, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, και MEDASSEΤ, κατέθεσαν προσφυγή στο ΣτΕ την ακύρωση της απόφασης ανανέωσης των περιβαλλοντικών όρων για την εγκατάσταση και λειτουργία του FSRU Αλεξαδρούπολης, θεωρώντας ότι πρόκειται για πλωτή βιομηχανική μονάδας Seveso (δηλαδή μονάδας επικίνδυνης για εκδήλωση ατυχήματος λόγω διαρροών αερίου, πυρκαγιών, εκρήξεων, διαρροών χημικών ουσιών) που θα μετατρέπει και θα προωθεί ορυκτό καύσιμο στη Βουλγαρία.
ΣΧΟΛΙΑ