ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Ένα «φάλτσο» της ΡΑΕ με το LNG άναψε φωτιές στον Θερμαϊκό

Το ζήτημα αφορά την προοπτική κατασκευής ενός Πλωτού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), της εταιρείας Elpedison, ανοιχτά στον Θερμαϊκό, σε απόσταση περίπου 3 έως 3,5 χιλιομέτρων από την ακτή

 08/06/2023 07:00

Νίκος Ηλιάδης

Και αίφνης, μια επιστολή από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (πρώην ΡΑΕ) προς επτά δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης άναψε φωτιές στον Θερμαϊκό. Το ζήτημα αφορά την προοπτική κατασκευής ενός Πλωτού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), της εταιρείας Elpedison, ανοιχτά στον Θερμαϊκό, σε απόσταση περίπου 3 έως 3,5 χιλιομέτρων από την ακτή. Η πρόθεση της συγκεκριμένης εταιρείας να κατασκευάσει τον εν λόγω σταθμό είναι γνωστή εδώ και μήνες. Η αίτηση αδειοδότησης της Elpedison προς τη ΡΑΕ είχε υποβληθεί τον Απρίλιο του 2022 και η άδεια εκδόθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Πριν από περίπου ενάμιση μήνα, στις 24 Απριλίου η εταιρεία ζήτησε από τη ΡΑΑΕΥ μερική τροποποίηση της αρχικής Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ).

Συγκεκριμένα, οι τροποποιήσεις που ζητά η εταιρεία έχουν να κάνουν με μια μικρή διαφοροποίηση της θέσης στην οποία σχεδιάζεται να κατασκευαστεί ο Πλωτός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, αλλαγή της όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού καθώς και προσθήκη και δεύτερου πλοίου FSU στον Πλωτό Τερματικό Σταθμό LNG.

fsru.jpg

Η επιστολή

Με αφορμή αυτές τις τρεις αιτούμενες τροποποιήσεις η ΡΑΑΕΥ θεώρησε ότι θα έπρεπε οι αλλαγές αυτές να αποτελέσουν αντικείμενο διαβούλευσης με τους δήμους που έχουν μέτωπο στον Θερμαϊκό.

Έτσι, στις 23 Μαΐου απέστειλε προς τους δήμους Δέλτα, Αμπελοκήπων Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Πυλαίας Χορτιάτη, Καλαμαριάς, Θέρμης και Θερμαϊκού οι οποίοι έχουν μέτωπο στη θάλασσα επιστολή με την οποία ζητά από τους δήμους να υποβάλουν τυχόν αντιρρήσεις σχετικά με το συγκεκριμένο έργο, με την απαραίτητη τεκμηρίωση και εντός 15 ημερών. Μάλιστα η προθεσμία λήγει αύριο Παρασκευή. Η κίνηση αυτή προκάλεσε εύλογες αντιδράσεις, πρωτίστως από οικολογικές οργανώσεις καθώς θεωρήθηκε ότι επιχειρείται με fast track διαδικασίες, να κλείσει η διαβούλευση για ένα τόσο σοβαρό θέμα, μέσα μάλιστα, στην αναμπουμπούλα των εκλογών.

epistoli-rae-1.png


Η διαβούλευση

Παράγοντες οι οποίοι γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά του έργου καθώς και το τι προβλέπει η σχετική νομοθεσία αναφέρουν στο makthes.gr ότι η κίνηση της ΡΑΑΕΥ να στείλει επιστολή προς τους δήμους ήταν εσφαλμένη. «Η διαδικασία της διαβούλευσης ξεκινά όταν η ενδιαφερόμενη εταιρεία καταθέσει τον οριστικό φάκελο της επένδυσης στο αρμόδιο υπουργείο το οποίο με τη σειρά του τον αποστέλλει προς την Περιφέρεια και προς τους δήμους. Και τότε η διαβούλευση δεν διαρκεί μόνον 15 ημέρες, αλλά εξελίσσεται σε πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Δεν νοείται διαβούλευση χωρίς προηγουμένως να έχει ολοκληρωθεί ο φάκελος της επένδυσης. Χωρίς να έχουν υποβληθεί όλες οι προβλεπόμενες μελέτες, δηλαδή οριστική μελέτη, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, μελέτη επικινδυνότητας κ.ο.κ.”. Παράλληλα, οι ίδιοι παράγοντες εξηγούν ότι “σε αυτή τη φάση είναι αδύνατον να διατυπωθούν γνώμες καθώς λείπουν σημαντικά στοιχεία του έργου”. Επισημαίνουν, επίσης, πως “όταν θα έχει ολοκληρωθεί ο φάκελος τότε θα ξεκινήσει η ουσιαστική διαδικασία της διαβούλευσης στην οποία θα μπορεί, εφόσον κληθεί, να συμμετέχει και η ίδια η εταιρεία, παρέχοντας κάθε πληροφορία προς την Περιφέρεια και προς τους δήμους, ακόμη και δια ζώσης”.

fsru.png

Τα επόμενα βήματα

Σύμφωνα με πληροφορίες η Elpedison πριν να καταλήξει στα οριστικά χαρακτηριστικά του έργου θα προχωρήσει το προσεχές διάστημα στην απαιτούμενη «Δοκιμή Αγοράς» (Market Test) για την αναζήτηση δυνητικών πελατών-χρηστών φυσικού αερίου. Τα αποτελέσματα αυτού του Market Test θα καθορίσουν σε σημαντικό βαθμό και την τελική χωρητικότητα του Πλωτού Σταθμού. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ο σχεδιασμός προβλέπει χωρητικότητα περίπου 250.000 κυβικών μέτρων, όταν η χωρητικότητα ενός καραβιού μεταφοράς LNG ανέρχεται περίπου σε 170.000 κυβικά.

Στη συνέχεια θα εκπονηθούν οι οριστικές μελέτες και η υποβολή του οριστικού φακέλου της επένδυσης στο αρμόδιο υπουργείο.

Σύμφωνα με όσα προβλέπονται ο Πλωτός Σταθμός θα αποτελείται από δύο πλοία δεμένα σε τεχνητή νησίδα, σε μια έκταση περίπου 80 στρεμμάτων (395 m X 204 m).

Θα βρίσκεται σε απόσταση 3.4 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης και σε απόσταση 3.1 χλμ από την πλησιέστερη ακτή στα δυτικά.

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα έρχεται σε θερμοκρασία -160 βαθμών Κελσίου και θα αεριοποιείται με τη χρήση του θερμότερου θαλασσινού νερού. Εν συνεχεία το αεριοποιημένο φυσικό αέριο θα μεταφέρεται με υποθαλάσσιο αγωγό στη στεριά και με χερσαίο αγωγό στις εγκαταστάσεις της Elpedison στα Διαβατά.

epanomi-1-eurokinissi.jpg

Σύμφωνα με πληροφορίες η μελέτη επικινδυνότητας θα προβλέπει τέσσερις ομόκεντρους κύκλους ασφαλείας. Στον εσωτερικό κύκλο θα επιτρέπεται η παρουσία μόνον του προσωπικού του Πλωτού Σταθμού. Στους υπόλοιπους τρεις κύκλους θα υπάρχει διαβάθμιση των μέτρων ασφαλείας. Στόχος είναι στην απευκταία περίπτωση που θα συμβεί κάποιο ατύχημα, οι επιπτώσεις να μην μολύνουν τη θαλάσσια περιοχή και φυσικά να μην φτάσουν στη στεριά.

Ο συγκεκριμένος Σταθμός είναι μέρος του εθνικού σχεδιασμού. Προβλέπονται άλλοι δύο με τρεις ανάλογοι Σταθμοί, στη Ρεβυθούσα, στην Αλεξανδρούπολη και ίσως στην Κόρινθο.

Και αίφνης, μια επιστολή από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (πρώην ΡΑΕ) προς επτά δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης άναψε φωτιές στον Θερμαϊκό. Το ζήτημα αφορά την προοπτική κατασκευής ενός Πλωτού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), της εταιρείας Elpedison, ανοιχτά στον Θερμαϊκό, σε απόσταση περίπου 3 έως 3,5 χιλιομέτρων από την ακτή. Η πρόθεση της συγκεκριμένης εταιρείας να κατασκευάσει τον εν λόγω σταθμό είναι γνωστή εδώ και μήνες. Η αίτηση αδειοδότησης της Elpedison προς τη ΡΑΕ είχε υποβληθεί τον Απρίλιο του 2022 και η άδεια εκδόθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Πριν από περίπου ενάμιση μήνα, στις 24 Απριλίου η εταιρεία ζήτησε από τη ΡΑΑΕΥ μερική τροποποίηση της αρχικής Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ).

Συγκεκριμένα, οι τροποποιήσεις που ζητά η εταιρεία έχουν να κάνουν με μια μικρή διαφοροποίηση της θέσης στην οποία σχεδιάζεται να κατασκευαστεί ο Πλωτός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, αλλαγή της όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού καθώς και προσθήκη και δεύτερου πλοίου FSU στον Πλωτό Τερματικό Σταθμό LNG.

fsru.jpg

Η επιστολή

Με αφορμή αυτές τις τρεις αιτούμενες τροποποιήσεις η ΡΑΑΕΥ θεώρησε ότι θα έπρεπε οι αλλαγές αυτές να αποτελέσουν αντικείμενο διαβούλευσης με τους δήμους που έχουν μέτωπο στον Θερμαϊκό.

Έτσι, στις 23 Μαΐου απέστειλε προς τους δήμους Δέλτα, Αμπελοκήπων Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Πυλαίας Χορτιάτη, Καλαμαριάς, Θέρμης και Θερμαϊκού οι οποίοι έχουν μέτωπο στη θάλασσα επιστολή με την οποία ζητά από τους δήμους να υποβάλουν τυχόν αντιρρήσεις σχετικά με το συγκεκριμένο έργο, με την απαραίτητη τεκμηρίωση και εντός 15 ημερών. Μάλιστα η προθεσμία λήγει αύριο Παρασκευή. Η κίνηση αυτή προκάλεσε εύλογες αντιδράσεις, πρωτίστως από οικολογικές οργανώσεις καθώς θεωρήθηκε ότι επιχειρείται με fast track διαδικασίες, να κλείσει η διαβούλευση για ένα τόσο σοβαρό θέμα, μέσα μάλιστα, στην αναμπουμπούλα των εκλογών.

epistoli-rae-1.png


Η διαβούλευση

Παράγοντες οι οποίοι γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά του έργου καθώς και το τι προβλέπει η σχετική νομοθεσία αναφέρουν στο makthes.gr ότι η κίνηση της ΡΑΑΕΥ να στείλει επιστολή προς τους δήμους ήταν εσφαλμένη. «Η διαδικασία της διαβούλευσης ξεκινά όταν η ενδιαφερόμενη εταιρεία καταθέσει τον οριστικό φάκελο της επένδυσης στο αρμόδιο υπουργείο το οποίο με τη σειρά του τον αποστέλλει προς την Περιφέρεια και προς τους δήμους. Και τότε η διαβούλευση δεν διαρκεί μόνον 15 ημέρες, αλλά εξελίσσεται σε πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Δεν νοείται διαβούλευση χωρίς προηγουμένως να έχει ολοκληρωθεί ο φάκελος της επένδυσης. Χωρίς να έχουν υποβληθεί όλες οι προβλεπόμενες μελέτες, δηλαδή οριστική μελέτη, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, μελέτη επικινδυνότητας κ.ο.κ.”. Παράλληλα, οι ίδιοι παράγοντες εξηγούν ότι “σε αυτή τη φάση είναι αδύνατον να διατυπωθούν γνώμες καθώς λείπουν σημαντικά στοιχεία του έργου”. Επισημαίνουν, επίσης, πως “όταν θα έχει ολοκληρωθεί ο φάκελος τότε θα ξεκινήσει η ουσιαστική διαδικασία της διαβούλευσης στην οποία θα μπορεί, εφόσον κληθεί, να συμμετέχει και η ίδια η εταιρεία, παρέχοντας κάθε πληροφορία προς την Περιφέρεια και προς τους δήμους, ακόμη και δια ζώσης”.

fsru.png

Τα επόμενα βήματα

Σύμφωνα με πληροφορίες η Elpedison πριν να καταλήξει στα οριστικά χαρακτηριστικά του έργου θα προχωρήσει το προσεχές διάστημα στην απαιτούμενη «Δοκιμή Αγοράς» (Market Test) για την αναζήτηση δυνητικών πελατών-χρηστών φυσικού αερίου. Τα αποτελέσματα αυτού του Market Test θα καθορίσουν σε σημαντικό βαθμό και την τελική χωρητικότητα του Πλωτού Σταθμού. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ο σχεδιασμός προβλέπει χωρητικότητα περίπου 250.000 κυβικών μέτρων, όταν η χωρητικότητα ενός καραβιού μεταφοράς LNG ανέρχεται περίπου σε 170.000 κυβικά.

Στη συνέχεια θα εκπονηθούν οι οριστικές μελέτες και η υποβολή του οριστικού φακέλου της επένδυσης στο αρμόδιο υπουργείο.

Σύμφωνα με όσα προβλέπονται ο Πλωτός Σταθμός θα αποτελείται από δύο πλοία δεμένα σε τεχνητή νησίδα, σε μια έκταση περίπου 80 στρεμμάτων (395 m X 204 m).

Θα βρίσκεται σε απόσταση 3.4 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης και σε απόσταση 3.1 χλμ από την πλησιέστερη ακτή στα δυτικά.

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα έρχεται σε θερμοκρασία -160 βαθμών Κελσίου και θα αεριοποιείται με τη χρήση του θερμότερου θαλασσινού νερού. Εν συνεχεία το αεριοποιημένο φυσικό αέριο θα μεταφέρεται με υποθαλάσσιο αγωγό στη στεριά και με χερσαίο αγωγό στις εγκαταστάσεις της Elpedison στα Διαβατά.

epanomi-1-eurokinissi.jpg

Σύμφωνα με πληροφορίες η μελέτη επικινδυνότητας θα προβλέπει τέσσερις ομόκεντρους κύκλους ασφαλείας. Στον εσωτερικό κύκλο θα επιτρέπεται η παρουσία μόνον του προσωπικού του Πλωτού Σταθμού. Στους υπόλοιπους τρεις κύκλους θα υπάρχει διαβάθμιση των μέτρων ασφαλείας. Στόχος είναι στην απευκταία περίπτωση που θα συμβεί κάποιο ατύχημα, οι επιπτώσεις να μην μολύνουν τη θαλάσσια περιοχή και φυσικά να μην φτάσουν στη στεριά.

Ο συγκεκριμένος Σταθμός είναι μέρος του εθνικού σχεδιασμού. Προβλέπονται άλλοι δύο με τρεις ανάλογοι Σταθμοί, στη Ρεβυθούσα, στην Αλεξανδρούπολη και ίσως στην Κόρινθο.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία