Προχωρά ο σχεδιασμός για τον σταθμό LNG στον Θερμαϊκό - Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η επένδυση
03/12/2023 08:00
03/12/2023 08:00
Τις ημέρες αυτές ξεκινά το ταξίδι του από το ναυπηγείο Keppel της Σιγκαπούρης το ειδικά διασκευασμένο δεξαμενόπλοιο της Gastrade, το οποίο προορίζεται να αποτελέσει πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης LNG και επαναεριοποίησης στην Αλεξανδρούπολη. Το πρώην δεξαμενόπλοιο μεταφοράς LNG που πλέον έχει διασκευαστεί σύμφωνα με τεχνικές προδιαγραφές επαναεριοποίησης FSRU, έχει προορισμό του το ακριτικό λιμάνι όπου εκτός απροόπτου αναμένεται να φτάσει λίγο πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων.
Η μήκους περίπου 300 μέτρων και πλάτους 44 πλωτή δεξαμενή θα προσδέσει νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης σε απόσταση 17 χιλιομέτρων μέσα στο Θρακικό πέλαγος. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό το πρώτο φορτίο LNG αναμένεται να φτάσει στην πλωτή δεξαμενή της Αλεξανδρούπολης μέσα στον Ιανουάριο και στη συνέχεια, μετά την επαναεριοποίηση, μέσω αγωγών μήκους 28 χιλιομέτρων εκ των οποίων 24 είναι υποθαλάσσια, το φυσικό αέριο θα διοχετεύεται στο Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) και έπειτα μέσω του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας θα κατευθύνεται προς τις βαλκανικές αγορές. Η χωρητικότητα του συγκεκριμένου πλωτού σταθμού αποθήκευσης LNG ανέρχεται στα 135.000 κυβικά μέτρα, ενώ η τεχνική δυνατότητα αεριοποίησης του εκτιμάται σε 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Η επένδυση ανέρχεται σε περίπου 450 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 270 είναι κοινοτική χρηματοδότηση.
Η μονάδα FSRU της Θεσσαλονίκης
Ο σταθμός αεριοποίησης του υγροποιημένου φυσικού αερίου της Αλεξανδρούπολης είναι μέρος του γενικότερου εθνικού σχεδιασμού στον οποίο περιλαμβάνεται και ο αντίστοιχος σταθμός στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με πληροφορίες προχωρούν κανονικά οι διαδικασίες για τον ανάλογο πλωτό σταθμό αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου τον οποίο προωθεί η Elpedison ανοιχτά του Θερμαϊκού.
Όπως είχε γράψει το makthes.gr τον περασμένο Ιούνιο ο αρχικός σχεδιασμός προβλέπει ότι ο πλωτός σταθμός της Θεσσαλονίκης θα αποτελείται από δύο πλοία δεμένα σε τεχνητή νησίδα, σε μια έκταση περίπου 80 στρεμμάτων (395 m X 204 m). Θα βρίσκεται σε απόσταση 3.4 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης και σε απόσταση 3.1 χλμ από την πλησιέστερη ακτή στα δυτικά. Η χωρητικότητα του σταθμού θα είναι περίπου 250.000 κυβικά μέτρα. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα έρχεται σε θερμοκρασία -160 βαθμών Κελσίου και θα αεριοποιείται με τη χρήση του θερμότερου θαλασσινού νερού. Εν συνεχεία το αεριοποιημένο φυσικό αέριο θα μεταφέρεται με υποθαλάσσιο αγωγό στη στεριά και με χερσαίο αγωγό στις εγκαταστάσεις της Elpedison στα Διαβατά.
Όταν έγινε γνωστή η προοπτική κατασκευής αυτής της πλωτής δεξαμενής, μέσω ενός εγγράφου που είχε στείλει τον Μάιο προς τους παράκτιους δήμους της Θεσσαλονίκης η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (πρώην ΡΑΕ), υπήρξαν αντιδράσεις. Ορισμένοι δήμοι, όπως και το δ.σ. της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας εξέφρασαν την αντίθεσή τους σε μια τέτοια προοπτική.
Υπενθυμίζεται ότι η αίτηση αδειοδότησης της Elpedison προς τη ΡΑΑΕΥ είχε υποβληθεί τον Απρίλιο του 2022 και η αρχική άδεια εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους. Στις 24 Απριλίου 2023 η εταιρεία ζήτησε από τη ΡΑΑΕΥ μερική τροποποίηση της αρχικής Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ). Συγκεκριμένα, οι τροποποιήσεις που ζήτησε η εταιρεία αφορούσαν μια μικρή διαφοροποίηση της θέσης στην οποία σχεδιάζεται να κατασκευαστεί ο Πλωτός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, αλλαγή της όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού καθώς και προσθήκη και δεύτερου πλοίου FSU στον Πλωτό Τερματικό Σταθμό LNG.
Τα επόμενα βήματα
Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr η Elpedison προχωρά κανονικά στο σχεδιασμό της. Κατά τις ίδιες πληροφορίες την περίοδο αυτή τρέχει η απαιτούμενη «Δοκιμή Αγοράς» (Market Test) για την αναζήτηση δυνητικών πελατών-χρηστών φυσικού αερίου. Τα αποτελέσματα αυτού του Market Test θα καθορίσουν σε σημαντικό βαθμό και την τελική χωρητικότητα του Πλωτού Σταθμού. Παράλληλα είναι σε εξέλιξη η εκπόνηση της Περιβαλλοντικής Μελέτης η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Στη συνέχεια, πιθανότατα μέσα στον Ιανουάριο ο φάκελος της επένδυσης θα υποβληθεί στο αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το οποίο με τη σειρά του θα τον στείλει στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και από εκεί θα φτάσει στους δήμους που έχουν μέτωπο στον Θερμαϊκό, προκειμένου να ξεκινήσει η απαιτούμενη διαδικασία της διαβούλευσης.
Όπως αναφέρει αρμόδια πηγή «η διαδικασία της διαβούλευσης θα είναι ουσιαστική και σε βάθος. Δεν θα διαρκέσει μόνον 15 ημέρες, όπως εσφαλμένα είχε αρχικά ζητηθεί από την ΡΑΑΕΥ, αλλά θα εξελιχθεί σε πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα”. Παράλληλα, η ίδια πηγή αναφέρει ότι “στη διαδικασία της διαβούλευσης θα μπορεί, εφόσον κληθεί, να συμμετέχει και η ίδια η εταιρεία, παρέχοντας κάθε πληροφορία προς την Περιφέρεια και προς τους δήμους, ακόμη και δια ζώσης”. Βεβαίως ο τελευταίος λόγος ανήκει στο υπουργείο.
Με βάση των αρχικό σχεδιασμό και εφόσον όλα εξελιχθούν ομαλά οι αδειοδοτήσεις για την επένδυση αναμένεται να εκδοθούν κάποια στιγμή εντός του 2024. Το κατασκευαστικό μέρος υπολογίζεται να ξεκινήσει μέσα στο 2025 και θα ολοκληρωθεί μετά περίπου ενάμιση χρόνο, δηλαδή προς το τέλος του 2026, αρχές 2027.
Τις ημέρες αυτές ξεκινά το ταξίδι του από το ναυπηγείο Keppel της Σιγκαπούρης το ειδικά διασκευασμένο δεξαμενόπλοιο της Gastrade, το οποίο προορίζεται να αποτελέσει πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης LNG και επαναεριοποίησης στην Αλεξανδρούπολη. Το πρώην δεξαμενόπλοιο μεταφοράς LNG που πλέον έχει διασκευαστεί σύμφωνα με τεχνικές προδιαγραφές επαναεριοποίησης FSRU, έχει προορισμό του το ακριτικό λιμάνι όπου εκτός απροόπτου αναμένεται να φτάσει λίγο πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων.
Η μήκους περίπου 300 μέτρων και πλάτους 44 πλωτή δεξαμενή θα προσδέσει νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης σε απόσταση 17 χιλιομέτρων μέσα στο Θρακικό πέλαγος. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό το πρώτο φορτίο LNG αναμένεται να φτάσει στην πλωτή δεξαμενή της Αλεξανδρούπολης μέσα στον Ιανουάριο και στη συνέχεια, μετά την επαναεριοποίηση, μέσω αγωγών μήκους 28 χιλιομέτρων εκ των οποίων 24 είναι υποθαλάσσια, το φυσικό αέριο θα διοχετεύεται στο Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) και έπειτα μέσω του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας θα κατευθύνεται προς τις βαλκανικές αγορές. Η χωρητικότητα του συγκεκριμένου πλωτού σταθμού αποθήκευσης LNG ανέρχεται στα 135.000 κυβικά μέτρα, ενώ η τεχνική δυνατότητα αεριοποίησης του εκτιμάται σε 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Η επένδυση ανέρχεται σε περίπου 450 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 270 είναι κοινοτική χρηματοδότηση.
Η μονάδα FSRU της Θεσσαλονίκης
Ο σταθμός αεριοποίησης του υγροποιημένου φυσικού αερίου της Αλεξανδρούπολης είναι μέρος του γενικότερου εθνικού σχεδιασμού στον οποίο περιλαμβάνεται και ο αντίστοιχος σταθμός στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με πληροφορίες προχωρούν κανονικά οι διαδικασίες για τον ανάλογο πλωτό σταθμό αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου τον οποίο προωθεί η Elpedison ανοιχτά του Θερμαϊκού.
Όπως είχε γράψει το makthes.gr τον περασμένο Ιούνιο ο αρχικός σχεδιασμός προβλέπει ότι ο πλωτός σταθμός της Θεσσαλονίκης θα αποτελείται από δύο πλοία δεμένα σε τεχνητή νησίδα, σε μια έκταση περίπου 80 στρεμμάτων (395 m X 204 m). Θα βρίσκεται σε απόσταση 3.4 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης και σε απόσταση 3.1 χλμ από την πλησιέστερη ακτή στα δυτικά. Η χωρητικότητα του σταθμού θα είναι περίπου 250.000 κυβικά μέτρα. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα έρχεται σε θερμοκρασία -160 βαθμών Κελσίου και θα αεριοποιείται με τη χρήση του θερμότερου θαλασσινού νερού. Εν συνεχεία το αεριοποιημένο φυσικό αέριο θα μεταφέρεται με υποθαλάσσιο αγωγό στη στεριά και με χερσαίο αγωγό στις εγκαταστάσεις της Elpedison στα Διαβατά.
Όταν έγινε γνωστή η προοπτική κατασκευής αυτής της πλωτής δεξαμενής, μέσω ενός εγγράφου που είχε στείλει τον Μάιο προς τους παράκτιους δήμους της Θεσσαλονίκης η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (πρώην ΡΑΕ), υπήρξαν αντιδράσεις. Ορισμένοι δήμοι, όπως και το δ.σ. της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας εξέφρασαν την αντίθεσή τους σε μια τέτοια προοπτική.
Υπενθυμίζεται ότι η αίτηση αδειοδότησης της Elpedison προς τη ΡΑΑΕΥ είχε υποβληθεί τον Απρίλιο του 2022 και η αρχική άδεια εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους. Στις 24 Απριλίου 2023 η εταιρεία ζήτησε από τη ΡΑΑΕΥ μερική τροποποίηση της αρχικής Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ). Συγκεκριμένα, οι τροποποιήσεις που ζήτησε η εταιρεία αφορούσαν μια μικρή διαφοροποίηση της θέσης στην οποία σχεδιάζεται να κατασκευαστεί ο Πλωτός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, αλλαγή της όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού καθώς και προσθήκη και δεύτερου πλοίου FSU στον Πλωτό Τερματικό Σταθμό LNG.
Τα επόμενα βήματα
Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr η Elpedison προχωρά κανονικά στο σχεδιασμό της. Κατά τις ίδιες πληροφορίες την περίοδο αυτή τρέχει η απαιτούμενη «Δοκιμή Αγοράς» (Market Test) για την αναζήτηση δυνητικών πελατών-χρηστών φυσικού αερίου. Τα αποτελέσματα αυτού του Market Test θα καθορίσουν σε σημαντικό βαθμό και την τελική χωρητικότητα του Πλωτού Σταθμού. Παράλληλα είναι σε εξέλιξη η εκπόνηση της Περιβαλλοντικής Μελέτης η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Στη συνέχεια, πιθανότατα μέσα στον Ιανουάριο ο φάκελος της επένδυσης θα υποβληθεί στο αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το οποίο με τη σειρά του θα τον στείλει στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και από εκεί θα φτάσει στους δήμους που έχουν μέτωπο στον Θερμαϊκό, προκειμένου να ξεκινήσει η απαιτούμενη διαδικασία της διαβούλευσης.
Όπως αναφέρει αρμόδια πηγή «η διαδικασία της διαβούλευσης θα είναι ουσιαστική και σε βάθος. Δεν θα διαρκέσει μόνον 15 ημέρες, όπως εσφαλμένα είχε αρχικά ζητηθεί από την ΡΑΑΕΥ, αλλά θα εξελιχθεί σε πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα”. Παράλληλα, η ίδια πηγή αναφέρει ότι “στη διαδικασία της διαβούλευσης θα μπορεί, εφόσον κληθεί, να συμμετέχει και η ίδια η εταιρεία, παρέχοντας κάθε πληροφορία προς την Περιφέρεια και προς τους δήμους, ακόμη και δια ζώσης”. Βεβαίως ο τελευταίος λόγος ανήκει στο υπουργείο.
Με βάση των αρχικό σχεδιασμό και εφόσον όλα εξελιχθούν ομαλά οι αδειοδοτήσεις για την επένδυση αναμένεται να εκδοθούν κάποια στιγμή εντός του 2024. Το κατασκευαστικό μέρος υπολογίζεται να ξεκινήσει μέσα στο 2025 και θα ολοκληρωθεί μετά περίπου ενάμιση χρόνο, δηλαδή προς το τέλος του 2026, αρχές 2027.
ΣΧΟΛΙΑ