Θεσσαλονίκη: Οι όροι του διαγωνισμού και οι μνηστήρες για τις 43 εκτός πόλης λεωφορειακές γραμμές
25/07/2024 07:00
25/07/2024 07:00
Μέσα στις επόμενες εβδομάδες, λίγο πριν ή λίγο μετά τον Δεκαπενταύγουστο πρόκειται να ξεκινήσει η ουσιαστική φάση του διεθνούς διαγωνισμού για την επιλογή του ιδιώτη ο οποίος θα αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο στις 43 λεωφορειακές γραμμές εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για το συγκοινωνιακό έργο το οποίο υλοποιεί από τον Μάιο του 2019 σταδιακά το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τρία ακόμη γειτονικά ΚΤΕΛ (Σερρών, Κιλκίς και Χαλκιδικής). Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr πριν από λίγες ημέρες οριστικοποιήθηκε το σχέδιο της διακήρυξης του διαγωνισμού το οποίο εκπόνησε ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης. Για το περιεχόμενο και τους όρους της διακήρυξης ενημερώθηκε προχθές Τρίτη και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Καινούργια λεωφορεία
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες οι κυριότεροι όροι της διακήρυξης είναι οι εξής:
1. Η παραχώρηση θα γίνει για χρονικό διάστημα δέκα ετών και ο συνολικός προϋπολογισμός θα ανέλθει συνολικά περίπου στα 650 εκατ. ευρώ (μαζί με όλες τις προβλεπόμενες προαιρέσεις).
2. Ο συνολικός στόλος των απαιτούμενων λεωφορείων θα είναι 220 και ο αριθμός των οδηγών θα είναι περί τους 550. Ο ανάδοχος θα πρέπει να δρομολογήσει καινούργια λεωφορεία. Συγκεκριμένα, τον πρώτο χρόνο θα πρέπει το 50% του στόλου να έχει καινούργια οχήματα και μετά τον δεύτερο χρόνο να είναι όλα καινούργια. Επιπλέον ένα σημαντικό ποσοστό των οχημάτων θα πρέπει να είναι “καθαρά”, δηλαδή να είναι είτε ηλεκτρικά είτε λεωφορεία κινούμενα με υδρογόνο.
3. Η τιμή ανά χιλιόμετρο που θα εισπράττει ο ιδιώτης πάροχος θα είναι στα 2,20 ευρώ το χιλιόμετρο για τα θερμικά λεωφορεία και στα 2,40 ευρώ ανά χιλιόμετρο για τα “καθαρά” οχήματα. Αυτή η διαφοροποίηση αποτελεί επιπλέον κίνητρο ώστε, ει δυνατόν, το σύνολο του στόλου να αποτελείται από “καθαρά” λεωφορεία.
4. Στην ανωτέρω αποζημίωση προς τον ιδιώτη πάροχο προβλέπεται και η καταβολή ενός μπόνους αναλόγως της αύξησης της επιβατικής κίνησης. Συγκεκριμένα, θα καταβάλλεται ποσόν 0,3 ευρώ για κάθε επιπλέον επιβάτη σε σχέση με τον συνολικό αριθμό των επιβατών του προηγούμενου έτους.
Το χρονοδιάγραμμα
Μετά τη δημοσιοποίηση του σχεδίου διακήρυξης στα μέσα Αυγούστου θα υπάρξει χρονικό περιθώριο δύο μηνών προκειμένου οι υποψήφιοι ανάδοχοι να εκδηλώσουν ενδιαφέρον. Επίσης θα δοθεί ένας επιπλέον μήνας ώστε να απαντηθούν από τον ΟΣΕΘ τα σχόλια τα οποία έχουν υποβληθεί κατά το πρώτο στάδιο της διαβούλευσης η οποία ολοκληρώθηκε πριν από μερικές εβδομάδες. Στη συνέχεια θα δοθεί περιθώριο ενός μήνα για υποβολή τυχόν ενστάσεων και θα ακολουθήσει ένα δίμηνο για τον λεγόμενο ανταγωνιστικό διάλογο μεταξύ των υποψηφίων αναδόχων και την υποβολή προσφορών από μέρους τους. Όλη αυτή η διαδικασία, στόχος είναι να ολοκληρωθεί λίγο πριν ή λίγο μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων. Τέλος, θα απαιτηθεί άλλο ένα δίμηνο για την αξιολόγηση των προσφορών και την επιλογή του προσωρινού αναδόχου και ένας επιπλέον μήνας για τον έλεγχο του σχεδίου της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αυτό σημαίνει ότι οριστικός ανάδοχος θα προκύψει περί τα τέλη Φεβρουαρίου με Μάρτιο του 2025.
Οι ενδιαφερόμενοι
Σύμφωνα με πληροφορίες ενδιαφέρον για το έργο έχουν εκφράσει αρκετές εταιρείες, ελληνικών και ξένων συμφερόντων. Αυτονόητο είναι το ενδιαφέρον των τεσσάρων ΚΤΕΛ (Θεσσαλονίκης, Σερρών, Κιλκίς και Χαλκιδικής) που εκτελούν σήμερα το έργο. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ενδιαφέρον εκδηλώνεται και από αλλοδαπές εταιρείες, μία από την Ισπανία και άλλη μία από την Ιταλία οι οποίες διαθέτουν ανάλογη εμπειρία συγκοινωνιακού έργου αστικής συγκοινωνίας.
Οι Iταλοί έχουν το συγκοινωνιακό έργο στην πόλη του Μιλάνου όπου μάλιστα αυτήν την εποχή προχωρούν στην αντικατάσταση του στόλου των θερμικών λεωφορείων με ηλεκτρικά. Όπως αναφέρει στο makthes.gr αρμόδια πηγή η ιταλική εταιρεία έχει κάνει συζητήσεις με το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης προκειμένου να διεκδικήσουν μαζί, ως κοινοπραξία, το έργο. Ωστόσο, οι συζητήσεις φαίνεται προς το παρόν να έχουν κολλήσει εξαιτίας ορισμένων υψηλών απαιτήσεων των ιταλών (θέλουν το 51% των μετοχών και ένα σημαντικό ποσοστό των κερδών).
Η ισπανική εταιρεία υλοποιεί έργο αστικής συγκοινωνίας στην Κύπρο. Πάντως, καμία από τις δύο εταιρείες, παρότι εκδήλωσαν κάποιο ενδιαφέρον, δεν κατέθεσε προσφορά στον αντίστοιχο διαγωνισμό που έγινε πριν από λίγο καιρό στην Αθήνα.
Μέσα στις επόμενες εβδομάδες, λίγο πριν ή λίγο μετά τον Δεκαπενταύγουστο πρόκειται να ξεκινήσει η ουσιαστική φάση του διεθνούς διαγωνισμού για την επιλογή του ιδιώτη ο οποίος θα αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο στις 43 λεωφορειακές γραμμές εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για το συγκοινωνιακό έργο το οποίο υλοποιεί από τον Μάιο του 2019 σταδιακά το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τρία ακόμη γειτονικά ΚΤΕΛ (Σερρών, Κιλκίς και Χαλκιδικής). Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr πριν από λίγες ημέρες οριστικοποιήθηκε το σχέδιο της διακήρυξης του διαγωνισμού το οποίο εκπόνησε ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης. Για το περιεχόμενο και τους όρους της διακήρυξης ενημερώθηκε προχθές Τρίτη και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Καινούργια λεωφορεία
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες οι κυριότεροι όροι της διακήρυξης είναι οι εξής:
1. Η παραχώρηση θα γίνει για χρονικό διάστημα δέκα ετών και ο συνολικός προϋπολογισμός θα ανέλθει συνολικά περίπου στα 650 εκατ. ευρώ (μαζί με όλες τις προβλεπόμενες προαιρέσεις).
2. Ο συνολικός στόλος των απαιτούμενων λεωφορείων θα είναι 220 και ο αριθμός των οδηγών θα είναι περί τους 550. Ο ανάδοχος θα πρέπει να δρομολογήσει καινούργια λεωφορεία. Συγκεκριμένα, τον πρώτο χρόνο θα πρέπει το 50% του στόλου να έχει καινούργια οχήματα και μετά τον δεύτερο χρόνο να είναι όλα καινούργια. Επιπλέον ένα σημαντικό ποσοστό των οχημάτων θα πρέπει να είναι “καθαρά”, δηλαδή να είναι είτε ηλεκτρικά είτε λεωφορεία κινούμενα με υδρογόνο.
3. Η τιμή ανά χιλιόμετρο που θα εισπράττει ο ιδιώτης πάροχος θα είναι στα 2,20 ευρώ το χιλιόμετρο για τα θερμικά λεωφορεία και στα 2,40 ευρώ ανά χιλιόμετρο για τα “καθαρά” οχήματα. Αυτή η διαφοροποίηση αποτελεί επιπλέον κίνητρο ώστε, ει δυνατόν, το σύνολο του στόλου να αποτελείται από “καθαρά” λεωφορεία.
4. Στην ανωτέρω αποζημίωση προς τον ιδιώτη πάροχο προβλέπεται και η καταβολή ενός μπόνους αναλόγως της αύξησης της επιβατικής κίνησης. Συγκεκριμένα, θα καταβάλλεται ποσόν 0,3 ευρώ για κάθε επιπλέον επιβάτη σε σχέση με τον συνολικό αριθμό των επιβατών του προηγούμενου έτους.
Το χρονοδιάγραμμα
Μετά τη δημοσιοποίηση του σχεδίου διακήρυξης στα μέσα Αυγούστου θα υπάρξει χρονικό περιθώριο δύο μηνών προκειμένου οι υποψήφιοι ανάδοχοι να εκδηλώσουν ενδιαφέρον. Επίσης θα δοθεί ένας επιπλέον μήνας ώστε να απαντηθούν από τον ΟΣΕΘ τα σχόλια τα οποία έχουν υποβληθεί κατά το πρώτο στάδιο της διαβούλευσης η οποία ολοκληρώθηκε πριν από μερικές εβδομάδες. Στη συνέχεια θα δοθεί περιθώριο ενός μήνα για υποβολή τυχόν ενστάσεων και θα ακολουθήσει ένα δίμηνο για τον λεγόμενο ανταγωνιστικό διάλογο μεταξύ των υποψηφίων αναδόχων και την υποβολή προσφορών από μέρους τους. Όλη αυτή η διαδικασία, στόχος είναι να ολοκληρωθεί λίγο πριν ή λίγο μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων. Τέλος, θα απαιτηθεί άλλο ένα δίμηνο για την αξιολόγηση των προσφορών και την επιλογή του προσωρινού αναδόχου και ένας επιπλέον μήνας για τον έλεγχο του σχεδίου της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αυτό σημαίνει ότι οριστικός ανάδοχος θα προκύψει περί τα τέλη Φεβρουαρίου με Μάρτιο του 2025.
Οι ενδιαφερόμενοι
Σύμφωνα με πληροφορίες ενδιαφέρον για το έργο έχουν εκφράσει αρκετές εταιρείες, ελληνικών και ξένων συμφερόντων. Αυτονόητο είναι το ενδιαφέρον των τεσσάρων ΚΤΕΛ (Θεσσαλονίκης, Σερρών, Κιλκίς και Χαλκιδικής) που εκτελούν σήμερα το έργο. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ενδιαφέρον εκδηλώνεται και από αλλοδαπές εταιρείες, μία από την Ισπανία και άλλη μία από την Ιταλία οι οποίες διαθέτουν ανάλογη εμπειρία συγκοινωνιακού έργου αστικής συγκοινωνίας.
Οι Iταλοί έχουν το συγκοινωνιακό έργο στην πόλη του Μιλάνου όπου μάλιστα αυτήν την εποχή προχωρούν στην αντικατάσταση του στόλου των θερμικών λεωφορείων με ηλεκτρικά. Όπως αναφέρει στο makthes.gr αρμόδια πηγή η ιταλική εταιρεία έχει κάνει συζητήσεις με το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης προκειμένου να διεκδικήσουν μαζί, ως κοινοπραξία, το έργο. Ωστόσο, οι συζητήσεις φαίνεται προς το παρόν να έχουν κολλήσει εξαιτίας ορισμένων υψηλών απαιτήσεων των ιταλών (θέλουν το 51% των μετοχών και ένα σημαντικό ποσοστό των κερδών).
Η ισπανική εταιρεία υλοποιεί έργο αστικής συγκοινωνίας στην Κύπρο. Πάντως, καμία από τις δύο εταιρείες, παρότι εκδήλωσαν κάποιο ενδιαφέρον, δεν κατέθεσε προσφορά στον αντίστοιχο διαγωνισμό που έγινε πριν από λίγο καιρό στην Αθήνα.
ΣΧΟΛΙΑ