ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Οι τρεις αλλαγές στις συγκοινωνίες που φέρνει το Μετρό και τα σενάρια για την τιμή του εισιτηρίου

Η προσθήκη ενός τέτοιου μέσου, παρά το μικρό μήκος δικτύου, μόλις δέκα χιλιόμετρα αρχικά, συν άλλα πέντε σε περίπου έναν χρόνο, ως την Καλαμαριά, υπαγορεύει σημαντικές αλλαγές στην οργάνωση των δημόσιων μεταφορών

 04/09/2024 07:00

Θεσσαλονίκη: Οι τρεις αλλαγές στις συγκοινωνίες που φέρνει το Μετρό και τα σενάρια για την τιμή του εισιτηρίου

Νίκος Ηλιάδης

Η επικείμενη λειτουργία του Μετρό στις 30 Νοεμβρίου, σύμφωνα με όσα έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση, λειτουργεί σαν καταλύτης όσον αφορά τις συγκοινωνίες στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Η προσθήκη ενός τέτοιου μέσου, παρά το μικρό μήκος δικτύου, μόλις δέκα χιλιόμετρα αρχικά, συν άλλα πέντε σε περίπου έναν χρόνο, ως την Καλαμαριά, υπαγορεύει σημαντικές αλλαγές στην οργάνωση των δημόσιων μεταφορών. Ορισμένες απ' αυτές παρουσιάστηκαν στη χθεσινή εκδήλωση του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης.


1. Η πρώτη αφορά την ανακήρυξη του ΟΣΕΘ σε εποπτεύουσα αρχή του συγκοινωνιακού έργου στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης. Αυτός δηλαδή θα σχεδιάζει, θα υλοποιεί, θα ελέγχει, ό,τι έχει σχέση με το συγκοινωνιακό έργο σε ολόκληρο το νομό. Το εγχείρημα είχε ξεκινήσει πριν από είκοσι και πλέον χρόνια, περίπου το 2000 με την ίδρυση του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, αλλά στην πορεία εγκαταλείφθηκε. Αυτή τη φορά η κυβέρνηση φαίνεται να το έχει πάρει απόφαση, έχει εκχωρήσει αρμοδιότητες στον ΟΣΕΘ, αλλά απαιτείται να του εξασφαλίσει και στελεχιακή επάρκεια ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις.

2. Η δεύτερη αλλαγή αφορά τον συγκοινωνιακό χάρτη στο πολεοδομικό συγκρότημα. Ο προηγούμενος είχε σχεδιαστεί το 2001 από το ΣΑΣΘ όταν έγινε μία μεγάλη αναδιάρθρωση, με τη δημιουργία των σταθμών μετεπιβίβασης σε ΙΚΕΑ, Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, Νέα Ελβετία, ΚΤΕΛ Μακεδονία και σε δύο, τρία ακόμη σημεία, την καθιέρωση των λεωφορειακών γραμμών κορμού κ.ο.κ. Η λειτουργία του μετρό υπαγορεύει τώρα την εκπόνηση ενός νέου συγκοινωνιακού χάρτη ο οποίος στις γενικές γραμμές του παρουσιάστηκε χθες από τον διευθυντή συγκοινωνιακού σχεδιασμού του ΟΣΕΘ, Σαμ Σαλέμ. Όπως ανέφερε ενδεικτικά ο κ. Σαλέμ:
- 10 γραμμές κορμού συμπεριλαμβανομένης της γραμμής του Αεροδρομίου και γραμμές που διέρχονται από το κέντρο της πόλης και από την οδό Τσιμισκή διατηρούνται ως έχουν.

- 34 περιαστικές γραμμές εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος οι οποίες υλοποιούνται σήμερα από τα ΚΤΕΛ διατηρούνται κι αυτές ως έχουν και θα καταλήγουν στους υπάρχοντες τερματικούς σταθμούς ΚΤΕΛ, ΝΣΣ, ΙΚΕΑ, ενώ ορισμένες μετακινούνται στο σταθμό μετεπιβίβασης Νέα Ελβετία (π.χ. Ν 58, Ν 36 και Ν 66).
- 28 γραμμές του πολεοδομικού συγκροτήματος τροποποιούνται ώστε να λειτουργούν τροφοδοτικά στο ΜΕΤΡΟ (για παράδειγμα Ν 17 και Ν 37 που θα προσεγγίζουν το κέντρο μέχρι το σταθμό Μετρό «Συντριβάνι»).

3. Η τρίτη αλλαγή αφορά την καθιέρωση ενός Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ). Οι παλαιότεροι θα θυμούνται τους εισπράκτορες που έκοβαν τα εισιτήρια καθήμενοι στο πίσω μέρος των λεωφορείων του ΟΑΣΘ οι οποίοι στη συνέχεια καταργήθηκαν, αντικαταστάθηκαν από τα ακυρωτικά μηχανήματα, κάτι που διευκόλυνε τη λειτουργικότητα εντός των οχημάτων, αλλά ενθάρρυνε την εισιτηριοδιαφυγή.
Το πρόβλημα αυτό έρχεται να λύσει το ΑΣΣΚ. Πρόκειται για την καθιέρωση του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιείται σε μετρό και ΟΑΣΘ και αργότερα και σε άλλα δημόσια μέσα μετακίνησης (π.χ. προαστιακός). Πέρα από τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της εισιτηριοδιαφυγής το ΑΣΣΚ θα διευκολύνει και το επιβατικό κοινό καθώς περιλαμβάνει μεγάλη «γκάμα» εναλλακτικών λύσεων μετακίνησης. Για παράδειγμα θα υπάρχουν: το βασικό εισιτήριο απεριορίστων μετεπιβιβάσεων (πρακτικά έως δύο) χρονικής διάρκειας 70 λεπτών, εισιτήριο δύο διαδρομών (μετ' επιστροφής), εισιτήριο 10+1 (στα δέκα το ένα δωρεάν), εισιτήριο διαδρομών ειδικής χρήσης για αεροδρόμιο, γραμμή Εxpress, τουριστική γραμμή, ημερήσιο εισιτήριο, τουριστικό εισιτήριο διάρκειας τριών ημερών, κάρτες απεριορίστων διαδρομών, εκπτωτικές κάρτες (για μαθητικές, φοιτητικές, ΑΜΕΑ). Όλα αυτά τα προϊόντα θα βγουν στην αγορά μέσα στον Οκτώβριο υπό μορφή επαναφορτιζόμενων εισιτηρίων (ThessTicket) ή καρτών (ThessCard) και τους επόμενους μήνες θα μπορούν οι επιβάτες να χρησιμοποιούν μόνον την πιστωτική κάρτα τους, αντί για εισιτήριο.

Εκείνο που δεν ανακοινώθηκε χθες είναι η τιμολογιακή πολιτική, δηλαδή πόσο θα κοστίζει το κάθε εισιτήριο ή οι κάρτες. Τα κυβερνητικά στελέχη (Σταϊκούρας, Ταχιάος, Οικονόμου) παρέπεμψαν για ανακοινώσεις τις προσεχείς εβδομάδες. Το προηγούμενο διάστημα στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχαν αναφέρει ότι η τιμή του εισιτηρίου στο μετρό θα είναι όσο και στον ΟΑΣΘ, δηλαδή 0,90 ευρώ. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, εφόσον τεθεί σε ισχύ το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο για ΟΑΣΘ και μετρό, η τιμή του βασικού εισιτηρίου ενδέχεται να ανέβει στο 1 ευρώ, ίσως και στο 1,10. Επίσης, σε δεύτερο χρόνο, αλλά όχι στο απώτερο μέλλον, θα θεσπιστούν πιθανότατα διάφορες ζώνες, αναλόγως της χιλιομετρικής απόστασης, στις οποίες θα υπάρχουν διαφορετικές τιμές. Για παράδειγμα, θα είναι άλλη η τιμή του εισιτηρίου για μετακινήσει εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος, άλλη για να πάει κανείς μακρύτερα, π.χ. στο Λαγκαδά, άλλη για να πάει ως τα όρια του νομού, π.χ. σε Κουφάλια, Ασπροβάλτα κ.λπ. Κάτι τέτοιο υπαινίχθηκε χθες ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας ο οποίος μίλησε για «ισόνομη τιμολόγηση» και για την ανάγκη «να είναι βιώσιμοι οι πάροχοι των συγκοινωνιών».

Η επικείμενη λειτουργία του Μετρό στις 30 Νοεμβρίου, σύμφωνα με όσα έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση, λειτουργεί σαν καταλύτης όσον αφορά τις συγκοινωνίες στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Η προσθήκη ενός τέτοιου μέσου, παρά το μικρό μήκος δικτύου, μόλις δέκα χιλιόμετρα αρχικά, συν άλλα πέντε σε περίπου έναν χρόνο, ως την Καλαμαριά, υπαγορεύει σημαντικές αλλαγές στην οργάνωση των δημόσιων μεταφορών. Ορισμένες απ' αυτές παρουσιάστηκαν στη χθεσινή εκδήλωση του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης.


1. Η πρώτη αφορά την ανακήρυξη του ΟΣΕΘ σε εποπτεύουσα αρχή του συγκοινωνιακού έργου στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης. Αυτός δηλαδή θα σχεδιάζει, θα υλοποιεί, θα ελέγχει, ό,τι έχει σχέση με το συγκοινωνιακό έργο σε ολόκληρο το νομό. Το εγχείρημα είχε ξεκινήσει πριν από είκοσι και πλέον χρόνια, περίπου το 2000 με την ίδρυση του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, αλλά στην πορεία εγκαταλείφθηκε. Αυτή τη φορά η κυβέρνηση φαίνεται να το έχει πάρει απόφαση, έχει εκχωρήσει αρμοδιότητες στον ΟΣΕΘ, αλλά απαιτείται να του εξασφαλίσει και στελεχιακή επάρκεια ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις.

2. Η δεύτερη αλλαγή αφορά τον συγκοινωνιακό χάρτη στο πολεοδομικό συγκρότημα. Ο προηγούμενος είχε σχεδιαστεί το 2001 από το ΣΑΣΘ όταν έγινε μία μεγάλη αναδιάρθρωση, με τη δημιουργία των σταθμών μετεπιβίβασης σε ΙΚΕΑ, Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, Νέα Ελβετία, ΚΤΕΛ Μακεδονία και σε δύο, τρία ακόμη σημεία, την καθιέρωση των λεωφορειακών γραμμών κορμού κ.ο.κ. Η λειτουργία του μετρό υπαγορεύει τώρα την εκπόνηση ενός νέου συγκοινωνιακού χάρτη ο οποίος στις γενικές γραμμές του παρουσιάστηκε χθες από τον διευθυντή συγκοινωνιακού σχεδιασμού του ΟΣΕΘ, Σαμ Σαλέμ. Όπως ανέφερε ενδεικτικά ο κ. Σαλέμ:
- 10 γραμμές κορμού συμπεριλαμβανομένης της γραμμής του Αεροδρομίου και γραμμές που διέρχονται από το κέντρο της πόλης και από την οδό Τσιμισκή διατηρούνται ως έχουν.

- 34 περιαστικές γραμμές εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος οι οποίες υλοποιούνται σήμερα από τα ΚΤΕΛ διατηρούνται κι αυτές ως έχουν και θα καταλήγουν στους υπάρχοντες τερματικούς σταθμούς ΚΤΕΛ, ΝΣΣ, ΙΚΕΑ, ενώ ορισμένες μετακινούνται στο σταθμό μετεπιβίβασης Νέα Ελβετία (π.χ. Ν 58, Ν 36 και Ν 66).
- 28 γραμμές του πολεοδομικού συγκροτήματος τροποποιούνται ώστε να λειτουργούν τροφοδοτικά στο ΜΕΤΡΟ (για παράδειγμα Ν 17 και Ν 37 που θα προσεγγίζουν το κέντρο μέχρι το σταθμό Μετρό «Συντριβάνι»).

3. Η τρίτη αλλαγή αφορά την καθιέρωση ενός Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ). Οι παλαιότεροι θα θυμούνται τους εισπράκτορες που έκοβαν τα εισιτήρια καθήμενοι στο πίσω μέρος των λεωφορείων του ΟΑΣΘ οι οποίοι στη συνέχεια καταργήθηκαν, αντικαταστάθηκαν από τα ακυρωτικά μηχανήματα, κάτι που διευκόλυνε τη λειτουργικότητα εντός των οχημάτων, αλλά ενθάρρυνε την εισιτηριοδιαφυγή.
Το πρόβλημα αυτό έρχεται να λύσει το ΑΣΣΚ. Πρόκειται για την καθιέρωση του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιείται σε μετρό και ΟΑΣΘ και αργότερα και σε άλλα δημόσια μέσα μετακίνησης (π.χ. προαστιακός). Πέρα από τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της εισιτηριοδιαφυγής το ΑΣΣΚ θα διευκολύνει και το επιβατικό κοινό καθώς περιλαμβάνει μεγάλη «γκάμα» εναλλακτικών λύσεων μετακίνησης. Για παράδειγμα θα υπάρχουν: το βασικό εισιτήριο απεριορίστων μετεπιβιβάσεων (πρακτικά έως δύο) χρονικής διάρκειας 70 λεπτών, εισιτήριο δύο διαδρομών (μετ' επιστροφής), εισιτήριο 10+1 (στα δέκα το ένα δωρεάν), εισιτήριο διαδρομών ειδικής χρήσης για αεροδρόμιο, γραμμή Εxpress, τουριστική γραμμή, ημερήσιο εισιτήριο, τουριστικό εισιτήριο διάρκειας τριών ημερών, κάρτες απεριορίστων διαδρομών, εκπτωτικές κάρτες (για μαθητικές, φοιτητικές, ΑΜΕΑ). Όλα αυτά τα προϊόντα θα βγουν στην αγορά μέσα στον Οκτώβριο υπό μορφή επαναφορτιζόμενων εισιτηρίων (ThessTicket) ή καρτών (ThessCard) και τους επόμενους μήνες θα μπορούν οι επιβάτες να χρησιμοποιούν μόνον την πιστωτική κάρτα τους, αντί για εισιτήριο.

Εκείνο που δεν ανακοινώθηκε χθες είναι η τιμολογιακή πολιτική, δηλαδή πόσο θα κοστίζει το κάθε εισιτήριο ή οι κάρτες. Τα κυβερνητικά στελέχη (Σταϊκούρας, Ταχιάος, Οικονόμου) παρέπεμψαν για ανακοινώσεις τις προσεχείς εβδομάδες. Το προηγούμενο διάστημα στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχαν αναφέρει ότι η τιμή του εισιτηρίου στο μετρό θα είναι όσο και στον ΟΑΣΘ, δηλαδή 0,90 ευρώ. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, εφόσον τεθεί σε ισχύ το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο για ΟΑΣΘ και μετρό, η τιμή του βασικού εισιτηρίου ενδέχεται να ανέβει στο 1 ευρώ, ίσως και στο 1,10. Επίσης, σε δεύτερο χρόνο, αλλά όχι στο απώτερο μέλλον, θα θεσπιστούν πιθανότατα διάφορες ζώνες, αναλόγως της χιλιομετρικής απόστασης, στις οποίες θα υπάρχουν διαφορετικές τιμές. Για παράδειγμα, θα είναι άλλη η τιμή του εισιτηρίου για μετακινήσει εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος, άλλη για να πάει κανείς μακρύτερα, π.χ. στο Λαγκαδά, άλλη για να πάει ως τα όρια του νομού, π.χ. σε Κουφάλια, Ασπροβάλτα κ.λπ. Κάτι τέτοιο υπαινίχθηκε χθες ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας ο οποίος μίλησε για «ισόνομη τιμολόγηση» και για την ανάγκη «να είναι βιώσιμοι οι πάροχοι των συγκοινωνιών».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία