ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Μετρό-ΟΑΣΘ: Στο 1,10 ευρώ το εισιτήριο και μέτρα για τους τζαμπατζήδες

Από τις 30 Νοεμβρίου αλλάζουν πολλά όσον αφορά τον τρόπο μετακίνησης των επιβατών με τη δημόσια συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη

 23/09/2024 07:00

Μετρό-ΟΑΣΘ: Στο 1,10 ευρώ το εισιτήριο και μέτρα για τους τζαμπατζήδες

Νίκος Ηλιάδης

Ουδέν καλόν αμιγές κακού, θα μπορούσε να πει κανείς, αναφερόμενος σε όσα πρόκειται να συμβούν από τον Νοέμβριο και μετά στις δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Το καλό νέο είναι ότι από τις 30 Νοεμβρίου παραδίδεται επιτέλους σε εμπορική λειτουργία το πολύπαθο και πολυπόθητο Μετρό της πόλης. Αυτό σημαίνει ότι οι μετακινήσεις, τουλάχιστον στον άξονα πέριξ της βασικής γραμμής, από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Νέα Ελβετία και σε περίπου έναν χρόνο και ως την Καλαμαριά, θα είναι πολύ πιο σύντομες και με εμφανώς μεγαλύτερη άνεση. 

Το κακό νέο τώρα, είναι ότι οι μετακινήσεις θα είναι κατά τι ακριβότερες αφού, όπως έχει αποκαλύψει η «ΜτΚ» και το makthes.gr η τιμή του βασικού εισιτηρίου θα αυξηθεί. «Και πόσους απασχολεί αυτό;» θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς αφού, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, τρεις στους τέσσερις σημερινούς επιβάτες στα αστικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ δεν πληρώνουν εισιτήριο. Εδώ είναι το δεύτερο κακό νέο καθώς από τον επόμενο κιόλας μήνα, πρόκειται να αυστηροποιηθεί το σύστημα ελέγχου της εισιτηριοδιαφυγής. Ας τα δούμε, όμως, ένα-ένα.

Αύξηση 22%

Από τις 30 Νοεμβρίου αλλάζουν πολλά όσον αφορά τον τρόπο μετακίνησης των επιβατών με τη δημόσια συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη. Η λειτουργία του Μετρό επιφέρει αλλαγές και στα εισιτήρια και τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών, όπως τα ξέρουμε έως σήμερα. Κάποια στιγμή μέσα στον Νοέμβριο οι επιβάτες θα μπορούν να προμηθεύονται τα νέα ηλεκτρονικά εισιτήρια (thessticket) ή τις «έξυπνες» κάρτες (thesscard) από τα αυτόματα εκδοτήρια τα οποία θα τοποθετηθούν σε περίπου τριάντα πολυσύχναστα σημεία της πόλης (ΚΤΕΛ Μακεδονία, Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, σταθμοί μετεπιβίβασης, εκδοτήρια του Μετρό και του ΟΑΣΘ κ.λπ.).

Όπως έχει αποκαλύψει η «ΜτΚ» και το makthes.gr το thessticket θα κοστίζει 1,10 ευρώ, από 0,90 που είναι σήμερα, αυξημένο δηλαδή κατά 22,2%. Θα μπορεί να επαναφορτιστεί πρακτικά έως επτά φορές (μετά φθείρεται) και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για μετεπιβίβαση από ΟΑΣΘ σε Μετρό ή και αντιστρόφως, αλλά εντός εβδομήντα λεπτών της ώρας. Όσον αφορά τις «έξυπνες» κάρτες, αυτές επειδή είναι περισσότερο ανθεκτικές επιδέχονται απεριόριστες φορτίσεις και το κόστος της μηνιαίας κάρτας θα είναι, σύμφωνα με πληροφορίες στα 27 ευρώ. Θα υπάρχουν επίσης ειδικές εκπτώσεις, για παράδειγμα, οι ετήσιες κάρτες διάρκειας δώδεκα μηνών θα κοστίζουν 243 ευρώ, δηλαδή όσο εννέα μηνιαίες κάρτες (9Χ27). Ανάλογα εκπτωτικά προϊόντα θα υπάρχουν και στο βασικό εισιτήριο, π.χ. στα έντεκα το ένα δωρεάν κ.ο.κ.

Νέα προμήθεια

Αυτή τη στιγμή στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) υπάρχει στοκ από δύο εκατομμύρια ηλεκτρονικά εισιτήρια και εκατό χιλιάδες «έξυπνες» κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Η προμήθεια αυτή προβλεπόταν στον διαγωνισμό για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του ΟΑΣΘ, στο πλαίσιο του οποίου σχεδιάστηκε και το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Αυτά θα αρχίσουν να χρησιμοποιούνται από την 30η Νοεμβρίου και μετά. Έως τότε οι επιβάτες των αστικών λεωφορείων θα χρησιμοποιούν τα σημερινά, απλά εισιτήρια και τις κάρτες. Παράλληλα, την περασμένη Τρίτη ο ΟΣΕΘ προκήρυξε ανοιχτό Διεθνή Ηλεκτρονικό Διαγωνισμό για την προμήθεια 960.000 «έξυπνων» καρτών «ΤhessCard». Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται μέχρι το ποσό των 1.699.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και ο ανάδοχος οφείλει να παραδώσει τις έξυπνες κάρτες σταδιακά και σε διάστημα 18 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης. Η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των φακέλων προσφορών είναι η Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024, ενώ η αποσφράγιση των προσφορών θα γίνει τη Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2024. Με βάση τα ανωτέρω και εφόσον δεν υπάρξουν τυχόν προσφυγές, η σύμβαση εκτιμάται ότι θα υπογραφεί περί τα τέλη Νοεμβρίου, ίσως και εντός του Δεκεμβρίου. Η δε παράδοση των 960.000 «έξυπνων» καρτών θα γίνει σταδιακά, σε έξι δόσεις. Η πρώτη ορίστηκε σε 45 μέρες και θα αφορά 200.000. Η δεύτερη σε τέσσερις μήνες, ίση με 160.000 και οι υπόλοιπες τέσσερις των 150.000 καρτών η κάθε μία θα παραδοθούν σε οκτώ, δώδεκα, δεκαέξι και δεκαοκτώ μήνες. Αυτό σημαίνει ότι οι πρώτες «έξυπνες» κάρτες από αυτόν τον διαγωνισμό θα είναι έτοιμες προς διάθεση περί τα τέλη Ιανουαρίου, ίσως και Φεβρουάριο του 2025.

Ιδιώτες ελεγκτές

Με εντολή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενόψει και της έναρξης λειτουργίας του Μετρό, αυστηροποιείται το σύστημα ελέγχου καταβολής κομίστρου. Καταρχάς, για να μπει ο επιβάτης στο Μετρό θα πρέπει προηγουμένως να ακυρώσει το εισιτήριο ή την κάρτα του στις εισόδους των σταθμών, όπως γίνεται στην Αθήνα. Ο τρόπος αυτός λειτουργίας περιορίζει σημαντικά την εισιτηριοδιαφυγή. Όσον αφορά τα αστικά λεωφορεία, ο ΟΑΣΘ έχει ήδη ανακοινώσει συγκεκριμένα μέτρα τα οποία θα θέσει μάλιστα σε εφαρμογή, ήδη από τον Οκτώβριο.

Το πρώτο αφορά την ανάθεση του ελέγχου καταβολής κομίστρου σε ιδιώτες ελεγκτές, παράλληλα με αυτούς που διαθέτει ο ΟΑΣΘ. Ο διαγωνισμός βρίσκεται ήδη στον αέρα. Προβλέπει πρόσληψη εξήντα ελεγκτών οι οποίοι θα πιάσουν δουλειά από την 1η Οκτωβρίου, μαζί με τους περίπου πενήντα του ΟΑΣΘ που θα υπάρξει προσπάθεια να αυξηθούν.

Το δεύτερο μέτρο θα είναι η υποχρεωτική επιβίβαση μόνον από την μπροστινή πόρτα, προκειμένου να μπορεί ο οδηγός να ελέγχει εάν οι επιβάτες διαθέτουν εισιτήριο. Βεβαίως, το μέτρο αυτό ενέχει τον κίνδυνο να υπάρξουν καθυστερήσεις στις στάσεις γι' αυτό και θα εφαρμοστεί αρχικά πιλοτικά, από αύριο 23 Σεπτεμβρίου σε 20 περιφερειακές γραμμές, εκτός από τις λεγόμενες γραμμές κορμού οι οποίες διέρχονται από Βασ. Όλγας, Τσιμισκή και Εγνατία, στις οποίες δρομολογούνται 18μετρα λεωφορεία.

Παράλληλα, ο ΟΑΣΘ σκοπεύει να λειτουργήσει εκδοτήρια μέσα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας για να διευκολύνει τους χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες που αποτελούν σημαντικό τμήμα του επιβατικού κοινού, ώστε να προμηθευτούν εύκολα τα εκπτωτικά εισιτήρια και τις κάρτες.

Τέλος, η διοίκηση του ΟΑΣΘ σκοπεύει να οργανώσει καμπάνια ενημέρωσης του μαθητικού πληθυσμού με σκοπό την ευαισθητοποίηση των παιδιών όσον αφορά το σεβασμό των μέσων μεταφοράς (αποφυγή βανδαλισμών), αλλά και την υποχρέωση καταβολής κομίστρου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 22.09.2024

Ουδέν καλόν αμιγές κακού, θα μπορούσε να πει κανείς, αναφερόμενος σε όσα πρόκειται να συμβούν από τον Νοέμβριο και μετά στις δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Το καλό νέο είναι ότι από τις 30 Νοεμβρίου παραδίδεται επιτέλους σε εμπορική λειτουργία το πολύπαθο και πολυπόθητο Μετρό της πόλης. Αυτό σημαίνει ότι οι μετακινήσεις, τουλάχιστον στον άξονα πέριξ της βασικής γραμμής, από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Νέα Ελβετία και σε περίπου έναν χρόνο και ως την Καλαμαριά, θα είναι πολύ πιο σύντομες και με εμφανώς μεγαλύτερη άνεση. 

Το κακό νέο τώρα, είναι ότι οι μετακινήσεις θα είναι κατά τι ακριβότερες αφού, όπως έχει αποκαλύψει η «ΜτΚ» και το makthes.gr η τιμή του βασικού εισιτηρίου θα αυξηθεί. «Και πόσους απασχολεί αυτό;» θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς αφού, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, τρεις στους τέσσερις σημερινούς επιβάτες στα αστικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ δεν πληρώνουν εισιτήριο. Εδώ είναι το δεύτερο κακό νέο καθώς από τον επόμενο κιόλας μήνα, πρόκειται να αυστηροποιηθεί το σύστημα ελέγχου της εισιτηριοδιαφυγής. Ας τα δούμε, όμως, ένα-ένα.

Αύξηση 22%

Από τις 30 Νοεμβρίου αλλάζουν πολλά όσον αφορά τον τρόπο μετακίνησης των επιβατών με τη δημόσια συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη. Η λειτουργία του Μετρό επιφέρει αλλαγές και στα εισιτήρια και τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών, όπως τα ξέρουμε έως σήμερα. Κάποια στιγμή μέσα στον Νοέμβριο οι επιβάτες θα μπορούν να προμηθεύονται τα νέα ηλεκτρονικά εισιτήρια (thessticket) ή τις «έξυπνες» κάρτες (thesscard) από τα αυτόματα εκδοτήρια τα οποία θα τοποθετηθούν σε περίπου τριάντα πολυσύχναστα σημεία της πόλης (ΚΤΕΛ Μακεδονία, Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, σταθμοί μετεπιβίβασης, εκδοτήρια του Μετρό και του ΟΑΣΘ κ.λπ.).

Όπως έχει αποκαλύψει η «ΜτΚ» και το makthes.gr το thessticket θα κοστίζει 1,10 ευρώ, από 0,90 που είναι σήμερα, αυξημένο δηλαδή κατά 22,2%. Θα μπορεί να επαναφορτιστεί πρακτικά έως επτά φορές (μετά φθείρεται) και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για μετεπιβίβαση από ΟΑΣΘ σε Μετρό ή και αντιστρόφως, αλλά εντός εβδομήντα λεπτών της ώρας. Όσον αφορά τις «έξυπνες» κάρτες, αυτές επειδή είναι περισσότερο ανθεκτικές επιδέχονται απεριόριστες φορτίσεις και το κόστος της μηνιαίας κάρτας θα είναι, σύμφωνα με πληροφορίες στα 27 ευρώ. Θα υπάρχουν επίσης ειδικές εκπτώσεις, για παράδειγμα, οι ετήσιες κάρτες διάρκειας δώδεκα μηνών θα κοστίζουν 243 ευρώ, δηλαδή όσο εννέα μηνιαίες κάρτες (9Χ27). Ανάλογα εκπτωτικά προϊόντα θα υπάρχουν και στο βασικό εισιτήριο, π.χ. στα έντεκα το ένα δωρεάν κ.ο.κ.

Νέα προμήθεια

Αυτή τη στιγμή στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) υπάρχει στοκ από δύο εκατομμύρια ηλεκτρονικά εισιτήρια και εκατό χιλιάδες «έξυπνες» κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Η προμήθεια αυτή προβλεπόταν στον διαγωνισμό για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του ΟΑΣΘ, στο πλαίσιο του οποίου σχεδιάστηκε και το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Αυτά θα αρχίσουν να χρησιμοποιούνται από την 30η Νοεμβρίου και μετά. Έως τότε οι επιβάτες των αστικών λεωφορείων θα χρησιμοποιούν τα σημερινά, απλά εισιτήρια και τις κάρτες. Παράλληλα, την περασμένη Τρίτη ο ΟΣΕΘ προκήρυξε ανοιχτό Διεθνή Ηλεκτρονικό Διαγωνισμό για την προμήθεια 960.000 «έξυπνων» καρτών «ΤhessCard». Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται μέχρι το ποσό των 1.699.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και ο ανάδοχος οφείλει να παραδώσει τις έξυπνες κάρτες σταδιακά και σε διάστημα 18 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης. Η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των φακέλων προσφορών είναι η Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024, ενώ η αποσφράγιση των προσφορών θα γίνει τη Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2024. Με βάση τα ανωτέρω και εφόσον δεν υπάρξουν τυχόν προσφυγές, η σύμβαση εκτιμάται ότι θα υπογραφεί περί τα τέλη Νοεμβρίου, ίσως και εντός του Δεκεμβρίου. Η δε παράδοση των 960.000 «έξυπνων» καρτών θα γίνει σταδιακά, σε έξι δόσεις. Η πρώτη ορίστηκε σε 45 μέρες και θα αφορά 200.000. Η δεύτερη σε τέσσερις μήνες, ίση με 160.000 και οι υπόλοιπες τέσσερις των 150.000 καρτών η κάθε μία θα παραδοθούν σε οκτώ, δώδεκα, δεκαέξι και δεκαοκτώ μήνες. Αυτό σημαίνει ότι οι πρώτες «έξυπνες» κάρτες από αυτόν τον διαγωνισμό θα είναι έτοιμες προς διάθεση περί τα τέλη Ιανουαρίου, ίσως και Φεβρουάριο του 2025.

Ιδιώτες ελεγκτές

Με εντολή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενόψει και της έναρξης λειτουργίας του Μετρό, αυστηροποιείται το σύστημα ελέγχου καταβολής κομίστρου. Καταρχάς, για να μπει ο επιβάτης στο Μετρό θα πρέπει προηγουμένως να ακυρώσει το εισιτήριο ή την κάρτα του στις εισόδους των σταθμών, όπως γίνεται στην Αθήνα. Ο τρόπος αυτός λειτουργίας περιορίζει σημαντικά την εισιτηριοδιαφυγή. Όσον αφορά τα αστικά λεωφορεία, ο ΟΑΣΘ έχει ήδη ανακοινώσει συγκεκριμένα μέτρα τα οποία θα θέσει μάλιστα σε εφαρμογή, ήδη από τον Οκτώβριο.

Το πρώτο αφορά την ανάθεση του ελέγχου καταβολής κομίστρου σε ιδιώτες ελεγκτές, παράλληλα με αυτούς που διαθέτει ο ΟΑΣΘ. Ο διαγωνισμός βρίσκεται ήδη στον αέρα. Προβλέπει πρόσληψη εξήντα ελεγκτών οι οποίοι θα πιάσουν δουλειά από την 1η Οκτωβρίου, μαζί με τους περίπου πενήντα του ΟΑΣΘ που θα υπάρξει προσπάθεια να αυξηθούν.

Το δεύτερο μέτρο θα είναι η υποχρεωτική επιβίβαση μόνον από την μπροστινή πόρτα, προκειμένου να μπορεί ο οδηγός να ελέγχει εάν οι επιβάτες διαθέτουν εισιτήριο. Βεβαίως, το μέτρο αυτό ενέχει τον κίνδυνο να υπάρξουν καθυστερήσεις στις στάσεις γι' αυτό και θα εφαρμοστεί αρχικά πιλοτικά, από αύριο 23 Σεπτεμβρίου σε 20 περιφερειακές γραμμές, εκτός από τις λεγόμενες γραμμές κορμού οι οποίες διέρχονται από Βασ. Όλγας, Τσιμισκή και Εγνατία, στις οποίες δρομολογούνται 18μετρα λεωφορεία.

Παράλληλα, ο ΟΑΣΘ σκοπεύει να λειτουργήσει εκδοτήρια μέσα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας για να διευκολύνει τους χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες που αποτελούν σημαντικό τμήμα του επιβατικού κοινού, ώστε να προμηθευτούν εύκολα τα εκπτωτικά εισιτήρια και τις κάρτες.

Τέλος, η διοίκηση του ΟΑΣΘ σκοπεύει να οργανώσει καμπάνια ενημέρωσης του μαθητικού πληθυσμού με σκοπό την ευαισθητοποίηση των παιδιών όσον αφορά το σεβασμό των μέσων μεταφοράς (αποφυγή βανδαλισμών), αλλά και την υποχρέωση καταβολής κομίστρου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 22.09.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία