Μια ομάδα που προχωρά με έναν κοινό στόχο : να ακουστούν πολλές φωνές. Να σπάσουν τα «echo chambers» και τα «filter bubbles» (το ιδεολογικό αυτό πλαίσιο δηλαδή στο οποίο αναπαράγεται μια μόνο άποψη ή μια πεποίθηση) και να δοθεί στο κοινό μια πολύπλευρη ματιά στην ενημέρωση. Αυτό είναι το «Thinking Abyss» (Άβυσσος της σκέψης), ένα εγχείρημα που ξεκίνησε από τον Δημήτρη Ελευθεριάδη και συνεχίζεται με την συμβολή αρκετών ακόμα νέων, φοιτητών που θέλουν με την σειρά τους να συνεισφέρουν σε αυτό το έργο.
«Το "Thinking Abyss" ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια και αρχική ιδέα ήταν η δημιουργία μιας εφαρμογής κοινωνικής δικτύωσης στην οποία θα ανέβαιναν αναλυτικά κείμενα» δηλώνει ο Δημήτρης Ελευθεριάδης. Μάλιστα συνεχίζει πως η εφαρμογή αυτή θα αποσκοπούσε στην βελτίωση ορισμένων πραγμάτων συγκριτικά με τις υπόλοιπες, όπως τον πιλοτικό αλγόριθμο ενώ ακόμα θα προωθούσε την πολυπλευρική ενημέρωση και την αλληλεπίδραση.
Όμως όπως μας εξηγεί, η δημιουργία μιας τέτοιας εφαρμογής ήταν δύσκολη. Έτσι και έφτιαξε την ιστοσελίδα του «Thinking Abyss» η οποία στη συνέχεια πήρε μια πιο δημοσιογραφική διάσταση.
Σήμερα μετρά δύο περιοδικά με το ένα να έχει εκδοθεί τον Φεβρουάριο και το δεύτερο μόλις πριν από λίγες μέρες. Συγκεκριμένα, η παρουσίαση του με θέμα «Η Gen Z στην Παγκόσμια δίνη της κάλπης» πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη (18/12) στο αμφιθέατρο του τμήματος νομικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με πλήθος κόσμου να καταφθάνει για να παρακολουθήσει την παρουσίαση.
Ο σχεδιασμός του περιοδικού
Αν πάρει κανείς στα χέρια του το δεύτερο περιοδικό του «Thinking Abyss» θα παρατηρήσει ένα ασπρόμαυρο σκίτσο να καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του εξωφύλλου, ένα σκίτσο που απεικονίζει πολιτικά πρόσωπα της επικαιρότητας ενώ τα περιβάλλει ένα κόκκινο περίγραμμα με τα γράμματα του θέματος να είναι επίσης στο ίδιο κόκκινο χρώμα.
Το σχέδιο αυτό δημιούργησε η Κωνσταντίνα Παφίλη, με την ίδια να το ζωγραφίζει εξ ολοκλήρου στο χαρτί και έπειτα να περνάει σε ψηφιακή μορφή με την μέθοδο του σκαναρίσματος.
«Το σχέδιο το συζητούσαμε με τον Δημήτρη. Ξέραμε ότι θέλουμε να έχουμε φιγούρες της πολιτικής επικαιρότητας και από εκεί και πέρα μιλούσαμε για το ποιες θα μπουν σε μεγαλύτερο μέγεθος» επισημαίνει η Κωνσταντίνα.
Ακόμα προσθέτει πως «Υπήρχε λόγος που είναι ασπρόμαυρο. Θέλαμε έτσι να δώσουμε το πολιτικό φάσμα. Όπως και το κόκκινο χρησιμοποιήθηκε γιατί είναι έντονο αλλά σηματοδοτεί και τους πολέμους».
Το σχέδιο αυτό σύμφωνα με την ίδια πήρε περίπου ένα μήνα για να ολοκληρωθεί. «Στην τέχνη είναι δύσκολο να έχεις κάποιον από πάνω σου. Εγώ είχα καλλιτεχνική ελευθερία» συμπληρώνει.
Για τον σχεδιασμό και την διαμόρφωση των σελίδων του περιοδικού μιλά στην makthes.gr ο Χρήστος Βαρβαριότης ο οποίος όπως εξηγεί έχει σχεδιάσει και το πρώτο περιοδικό των «Thinking Abyss».
«Τα τελευταία χρόνια ο κόσμος όλο και περισσότερο βαριέται να διαβάσει μεγάλα περιεχόμενα. Έτσι προσπαθείς να προσαρμόσεις την σελίδα σε σημείο που ούτε να κουράσει ούτε να είναι ρηχό» εξηγεί.
Πολύ σημαντικό ρόλο ακόμα παίζει και η αισθητική αλλά και οι εικόνες που πρέπει να τραβούν το ενδιαφέρον του αναγνώστη, ενώ σημαντικός παράγοντας είναι και η ψυχολογία των χρωμάτων.
Το design στο δεύτερο περιοδικό όπως λέει η ομάδα, χωρίζεται σε λειτουργικότητα και σημασιολογία. «Από την μια θέλουμε να κάνουμε τα κείμενα να διαβάζονται όσο πιο εύκολα γίνεται και από την άλλη να υπάρχει και ένα παραπάνω νόημα. Στο συγκεκριμένο τεύχος υπάρχουν λέξεις και συγκεκριμένα σχέδια τα οποία με το νόημα του κειμένου μπορούν να αλληλεπιδράσουν».
Από το εξωτερικό, στο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης
Η θεματολογία του δεύτερου τεύχους μπορεί περιστρέφεται γύρω από τις εκλογές μιας και όπως λέει ο Δημήτρης «Φέτος ήταν η χρονιά με τις περισσότερες εκλογές στην ανθρώπινη ιστορία» όμως περιλαμβάνει και άλλα θέματα όπως, η εργασία στα Άτομα με Αναπηρία, οι υποκλοπές και άλλα.
Αναφορικά με το πολιτικό πλαίσιο, η ομάδα του «Thinking Abyss» ερεύνησε ποιο είναι το κλίμα που επικρατεί σε διάφορες χώρες του εξωτερικού και συγκεκριμένα στην νέα γενιά (την γενιά Ζ) συγκρίνοντας έτσι την πολιτική κατάσταση με την χώρα μας.
Για την επαφή της με το συγκεκριμένο ρεπορτάζ μας μιλά η Πηνελόπη Στολικίδου η οποία ασχολήθηκε με την εκλογική διαδικασία στην Αμερική.
Το ταξίδι της στις ΗΠΑ προέκυψε από μια υποτροφία που πήρε για ένα δημοσιογραφικό bootcamp του CSIS και έτσι είχε την ευκαιρία να κάνει τα πρώτα της βήματα ως δημοσιογράφος.
Αυτό που εκείνη παρατήρησε είναι πως «Αλλιώς θα σου μιλήσει η gen Z από το '10 και μετά και αλλιώς θα σου μιλήσει η gen Z από το '5 και πριν». Ένα πράγμα που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην έρευνα της ήταν το «tik tok» κάτι που όπως λέει την δυσκόλεψε.
«Το πώς κινούνταν η γενιά αυτή στα social media μου ήταν κάτι ξενικό» υποστηρίζει.
Μια άλλη δυσκολία που είχε να αντιμετωπίσει ήταν η εύρεση αναλύσεων και ποσοστών τη στιγμή που έπρεπε να έχει το κείμενο της έτοιμο σε μια εβδομάδα. Στις δυσκολίες του ρεπορτάζ έρχεται να προστεθεί η ίδια η γενιά αφού όπως αναφέρει η Πηνελόπη «Αυτή η γενιά είναι αχανής. Για μένα η gen z ήταν πιο δύσκολη και όχι τόσο η Αμερική σαν Αμερική».
Το συγκεκριμένο θέμα είναι μόνο ένα από τα αρκετά που έχει μέσα το περιοδικό σχετικά με τις εκλογές στο εξωτερικό. Στις σελίδες του θα βρει βέβαια κανείς και την συνέντευξη της Ειρήνης Παρώνη μαζί με το δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Στέλιο Αγγελούδη.
Ερωτηθείσα σχετικά με την εμπειρία της, απαντά πως «Θέλαμε οι ερωτήσεις να περιλαμβάνουν διάφορα πράγματα για διάφορους τομείς. Θέλαμε να ρωτήσουμε για το μετρό -που ήταν και επίκαιρο- τα λεωφορεία, για τους νέους που μας αφορά και από εκεί και πέρα για τον πολιτισμό, τα ΑμεΑ και γενικότερα για το μέλλον και το παρόν της Θεσσαλονίκης».
«Διαβάζω πολύ τοπικά μέσα και βλέπω τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος, τα παράπονα» προσθέτει η Ειρήνη.
Η συγκεκριμένη συνέντευξη μάλιστα δεν είναι η πρώτη της, αφού έχει ξανά κάνει άλλες δύο στο πρώτο περιοδικό οι οποίες όμως αφορούσαν συγκροτήματα.
Ομαδικότητα, κίνητρο και ανταπόκριση
Η ιδέα του «Thinking Abyss» κατάφερε να ενώσει αρκετά άτομα (13 συγκεκριμένα για το δεύτερο τεύχος) τα οποία προσπάθησαν να συνεισφέρουν το κάθε ένα ξεχωριστά.
Όμως το εγχείρημα αυτό στάθηκε για κάποιους και σαν ... κίνητρο να συνεχίσουν.
«Την εποχή εκείνη δεν είχα καθόλου κίνητρο να ασχοληθώ με το δημοσιογραφικό κομμάτι, δεν είχα όρεξη ούτε να γράψω. Όταν άκουσα για την συνέντευξη μου έδωσε αυτό το κίνητρο που χρειαζομουν» δηλώνει η Ειρήνη.
Ο Δημήτρης Ελευθεριάδης προσθέτει πως «Το σημαντικό είναι να είμαστε όλοι μαζί και κάποια στιγμή που κάποιος δεν θα έχει κίνητρο, να πάρει κάτι και όχι να νιώθει το άγχος να κάνει το βήμα».
«Όλοι το κάναμε επειδή θέλαμε, είχαμε όρεξη και κίνητρο» συμπληρώνει και η Κωνσταντίνα. «Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει η αίσθηση της ομαδικότητας και της φιλίας».
Το δεύτερο τεύχος του «Thinking Abyss» με θέμα «Η Gen Z στην Παγκόσμια δίνη της κάλπης» μπορεί να το βρει κανείς στέλνοντας μήνυμα στο instagram @thinkingabyss ή στο email thinkingabyss@gmail.com.
Αν κάποιος ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στην ομάδα και να συνεισφέρει γράφοντας, μπορεί επίσης να επικοινωνήσει και να εκδηλώσει το ενδιαφέρον του.
Πάντως, για το τρίτο τεύχος είναι πολύ νωρίς να κάνουμε λόγο. Το σίγουρο είναι πως σύμφωνα με τον Δημήτρη, αν η ιδέα του «T.A.» προχωρήσει θα ήθελε να μην χάσει την επαφή του με το Α.Π.Θ.