Αποκαλύψεις-φωτιά για το δυστύχημα στα Τέμπη: Xάος, σύγχυση και κυνισμός απέναντι στους γονείς των επιβατών (βίντεο)
13/03/2023 20:25
13/03/2023 20:25
Τα νέα ντοκουμέντα που αποκάλυψε το MEGA αναδεικνύουν το απόλυτο χάος που επικρατούσε την μοιραία βραδιά της 28ης Φεβρουαρίου με τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών, οδηγώντας στο θάνατο 57 ανθρώπους.
Όπως αποτυπώνεται σε επίσημα έγγραφα, οι σταθμάρχες γνώριζαν ότι τα τρένα είναι «τυφλά» και ότι είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια εκατοντάδων επιβατών υπέγραψαν και εγκατέλειψαν την βάρδια τους τουλάχιστον μια ώρα νωρίτερα, αφήνοντας τον άπειρο συνάδελφό τους μόνο του να διαχειριστεί περισσότερα από 6 δρομολόγια.
Η μοιραία –όπως αποδείχθηκε– ανικανότητα του σταθμάρχη αποτυπώνεται επίσης σε χαρτιά.
Σε καθεστώς σύγχυσης δεν κατάφερε να δώσει ούτε γραπτώς ποτέ τις σωστές οδηγίες. Την ίδια ώρα, σε απολογία καλούνται από τον εφέτη ειδικό ανακριτή ο επιθεωρητής και οι δυο σταθμάρχες που είχαν βάρδια την μοιραία βραδιά ενώ με εντολή του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ανοίγουν οι φάκελοι όλων των σιδηροδρομικών ατυχημάτων των τελευταίων 15 ετών.
Το βιβλίο κυκλοφορίας αναγράφει τα εξής:
45 Λάρισα προς 62
-Από γραμμή καθόδου μέσω διαγώνιου (101) στη γραμμή ανόδου 2η γραμμή.
47 Λάρισα προς 62
-Περάστε φωτόσημο εξόδου έως είσοδο Νέων Πόρων.
49 Λάρισα προς Νέους Πόρους
Αμαξοστοιχία 62 αναχώρηση 23:04.
50 Νέοι Πόροι προς Λάρισα
Αμαξοστοιχία 63503 αναχώρηση 23:05.
36 Νέοι Πόροι προς Λάρισα
Αναχώρηση 63 21:48.
37 Λάρισα προς Νέους Πόρους
Αμαξοστοιχία 93506 αναχώρηση 21:50.
Οι βάρδιες είναι 9ωρες και ο σταθμάρχης φαίνεται να έχει πιάσει βάρδια πριν από τις 10 ενώ αποδεικνύεται πως οι δύο σταθμάρχες έφυγαν νωρίτερα.
Ένας σταθμάρχης σε πλήρη σύγχυση από την έναρξη της βάρδιας, μπερδεύει τις αμαξοστοιχίες.
Δίνει λάθος εντολές στον κλειδούχο, βάζει το μοιραίο Intercity στη κάθοδο και μετά τη φονική σύγκρουση, μιλά στην αρχή για εκτροχιασμό και μετά για… τράκα.
Σιδηροδρομικός: Τι γίνεται;
Σταθμάρχης Λάρισας: Έγινε τράκα…
Σιδηροδρομικός: Πού ρε;
Σταθμάρχης Λάρισας: Στον Ευαγγελισμό.
Σιδηροδρομικός: Πώς ρε;
Σταθμάρχης Λάρισας: Δεν ξέρω ό,τι και να σου πω Ηρακλή είναι σίγουρο ότι δεν ξέρω τίποτα.
Σιδηροδρομικός: Άει καλά, άει καλά…
Τα ντοκουμέντα που έφερε στο φως το «Πρώτο Θέμα» από τις επικοινωνίες μέσω ασυρμάτου τη μοιραία νύχτα, αποκαλύπτουν το απόλυτο χάος.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ελένη για φώναξε λίγο το 63503.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Το 63503;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: 63503 ακούει τους Νέους Πόρους; 63503 ακούει τους Νέους Πόρους; Τίποτα και από εκεί.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ποπο… Κάτι έχει γίνει τώρα και δε μ’ αρέσει αυτό.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Βασίλη ξέρεις τους μηχανοδηγούς;
Σταθμάρχης Λάρισας: Όχι δεν ξέρω.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Πάρε λίγο επιβατικό Θεσσαλονίκης να μάθουμε για την 63503 τουλάχιστον.
Σταθμάρχης Λάρισας: Μήπως τους ξέρει ο Δ.Χ;
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Μίλησα και μου είπε τι συμβαίνει γιατί δεν έχει ρεύμα και μου το έκλεισε μετά.
Σταθμάρχης Λάρισας: Γιατί και εδώ δεν έχει ρεύμα το Προάστιο.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Ω ρε που@@. Δεν είναι καλό αυτό.
3 λεπτά πριν από τις 23.00, ο κλειδούχος ρωτά τον 59χρονο αν χρειάζεται να γυρίσει τα κλειδιά.
Κλειδούχος: Βασίλη να γυρίσω τα κλειδιά;
Σταθμάρχης Λάρισας: Όχι, όχι άστα όπως είναι γιατί θα ακολουθήσει το 1564.
Κλειδούχος: Έγινε καλώς. Τα αφήνω όπως είναι, διαγώνιος.
Το Intercity 62 μπαίνει στην κάθοδο και ακολουθεί η τραγωδία.
Ο ρυθμιστής έλξης καταλαβαίνει ότι κάτι συμβαίνει και καλεί συνεχώς τον σταθμάρχη. Εκείνος δηλώνει άγνοια και ζητεί τη συνδρομή των Νέων Πόρων.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ελένη, φώναξε λίγο το 62.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: 62 ακούει τους Νέους Πόρους; Δεν είναι καλό αυτό να ξέρεις.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ξέρω ναι… γιατί με πήρε ο ρυθμιστής έλξης ότι κάτι έχει πρόβλημα εκεί, κάποιος πήρε λέει και έχει εκτροχιασμένο.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Με παίρνει ο ρυθμιστής. Κλείσε λίγο Βασίλη.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ότι έχει τρένο εκτροχιασμένο και πήρε φωτιά.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Ωχ Παναγία μου. Περίμενε.
Στα επόμενα λεπτά, Πυροσβεστική και Αστυνομία θεωρούν ότι έχει γίνει εκτροχιασμός.
Πυροσβεστική: Ναι, γεια σας. Το γνωρίζετε; Έχουμε εκτροχιασμό τρένου κοντά στο μνημείο του ΠΑΟΚ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Αμάν!
Πυροσβεστική: Ναι. Πρέπει να κλείσετε ρεύματα, οτιδήποτε, δεν ξέρω κι εσείς τι πρέπει να κάνετε, στέλνω δυνάμεις εγώ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Έχει εκτροχιασμό τρένου εκεί;
Πυροσβεστική: Ναι.
Σταθμάρχης Λάρισας: Καλώς.
Και στη συνομιλία με το 100, ο σταθμάρχης απαντά ότι δεν γνωρίζει.
Αστυνομία: Έχετε εικόνα τι ακριβώς έχει συμβεί;
Σταθμάρχης Λάρισας: Δεν ξέρω. Ό,τι και να σας πω δεν ξέρω. Τώρα με πήρε η Πυροσβεστική τηλέφωνο ότι έγινε εκτροχιασμός. Τώρα ήταν ένα τρένο που ανέβαινε πάνω κι ένα που κατέβαινε. Τώρα ποιο από τα δύο δεν ξέρω κι εγώ τίποτα. Ούτε με ενημέρωσαν.
Αστυνομία: Δεν ξέρετε τι είναι;
Σταθμάρχης Λάρισας: Γιατί τους φωνάζουμε στο ραδιοτηλέφωνο και δεν ακούγονται. Και τώρα προσπαθούμε να μάθουμε τα τηλέφωνα από τους μηχανοδηγούς για να δούμε τι γίνεται.
Αστυνομία: Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο με τρένο δηλαδή;
Σταθμάρχης Λάρισας: Λογικά δεν ξ… Λογικά όχι.
Στις 23:48, η Αστυνομία καλεί για τρίτη φορά στο σταθμαρχείο Λάρισας.
Αστυνομία: Έχω και αρκετό κόσμο που πρέπει να απομακρυνθεί από το σημείο. Έχουν πέσει με ενημερώνουν και καλώδια της ΔΕΗ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Έχουμε κόψει το ρεύμα.
Αστυνομία: Ωραία, ωραία. Θέλω να στείλεις λεωφορεία.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, ναι τώρα θα μιλήσω με τα εισιτήρια.
Στο τέταρτο τηλεφώνημα, ο σταθμάρχης φαίνεται να μην αντιλαμβάνεται τον αστυνομικό που του μιλά πλέον για τραυματίες.
Αστυνομία: Πες μου λίγο, αυτοί τυχόν που θα παραληφθούν με λεωφορεία, πού θα τους πάτε; Έχω κόσμο που με παίρνει, εγώ έχω και τη γραμμή 112 που βαράει συνέχεια, έχω γονείς με παιδάκια που είναι μέσα. Πού θα πάει όλος αυτός ο κόσμος;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ε, εσύ είσαι από;
Αστυνομία: Από το 100. Από το 100.
Σταθμάρχης Λάρισας: Α, από το 100. Ποιο τηλέφωνο έχεις;
Αστυνομία: 683190 και 191 και το 100 μετά.
Σταθμάρχης Λάρισας: Και μετά το 100;
Αστυνομία: Όχι. Πες μου λίγο πού θα τους πας, έχει πολλούς τραυματίες πάνω.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, ναι, ναι.
Μητέρα: Ναι, καλησπέρα, μια πληροφορία παρακαλώ. Το τρένο των 20:40, ο προαστιακός για τη Θεσσαλονίκη, θα φύγει;
Σταθμάρχης Λάρισας: Των 20:40;
Μητέρα: Ναι. Γιατί είναι ο γιος μου τώρα, τελείωσε το φροντιστήριο και του είπαν…
Σταθμάρχης Λάρισας: Είναι όλα λίγο αχταρμάς, κυρία μου. Τώρα είναι όλα, ένα πίσω απ’ τ’ άλλο, είναι λίγο καθυστερημένα.
Είναι ο σοκαριστικός διάλογος μητέρας μαθητή που τηλεφωνεί στο σταθμαρχείο της Λάρισας για να μάθει για δρομολόγιο του προαστιακού, τρεις ώρες πριν από την τραγωδία.
Η απάντηση που παίρνει είναι τουλάχιστον αποστομωτική, όλα είναι αχταρμάς.
Στις 19.29 καταγράφεται μια ακόμη σοκαριστική συνομιλία του απογευματινού σταθμάρχη βάρδιας της Λάρισας με συνάδελφό του. Μέσω της δημόσιας ραδιοσυχνότητας, ανταλλάσσουν άκομψα και κακόγουστα αστεία.
Σταθμάρχης 1: Τι έγινε; Καλά είσαι;
Σταθμάρχης 2: Καλά εσύ;
Σταθμάρχης 1: Πόσες γκόμενες έχεις; Οκτώ;
Σταθμάρχης 2: Οκτώ, οκτώ.
Σταθμάρχης 1: Να τις χιλιάσεις.
Σταθμάρχης 2: Α, δε θέλω άλλες, δεν μπορώ.
Σταθμάρχης 1: Δεν μπορείς, κόπηκες.
Η Γεωργία Σιμερίδου εργάζεται ως καθαρίστρια στον ΟΣΕ. Εκείνο το βράδυ είχε ρεπό. Ωστόσο, η χαλαρή ατμόσφαιρα στο σταθμαρχείο ήταν συνήθης, όπως λέει στο MEGA.
«Εγώ δε θέλω να απευθύνουν το λάθος σε έναν άνθρωπο. Όχι, αυτό είναι σφάλμα μεγάλο. Έχει ρίζα το κακό αυτό που έχει γίνει. Τα μηχανήματα που χρησιμοποιούν στο σταθμαρχείο είναι παμπάλαια σας λέει κάτι αυτό;
»Ο ασύρματος και το τηλέφωνο, τα μηχανήματα είναι πολύ παλιάς τεχνολογίας. Ο πίνακας ελέγχου υπολειτουργεί. Είναι δυνατόν από ένα κλειδί που δε γύρισε ο σταθμάρχης να φύγουνε 57 ζωές; Σβήνανε τα φώτα ακούγανε μουσική, λαϊκή. Το έβλεπα, περνούσα από εκεί έξω αφού περίμενα το τρένο το 62 να έρθει».
Σταθμάρχης 1: Να σου πω, έχεις κανένα σουβλατζίδικο να παραγγείλουμε τίποτα να φάμε;
Σταθμάρχης 2: Χε χε.
Σταθμάρχης 1: Γιατί άμα είναι να μείνουμε εδώ πέρα, δε γαμ@@@.
Σταθμάρχης 2: Δεν ξέρω, είμαι εδώ πέρα, δεν προλαβαίνω ούτε τηλέφωνο να σηκώσω. Αλλά άμα είναι να το μαζέψουνε, θα χρειαστεί να παλινδρομήσουμε μετά.
Σταθμάρχης 1: Ά, να παλινδρομήσουμε.
Σταθμάρχης 2: Άμα μαζέψουμε εκείνο… Αλλιώς πρέπει να κάνουμε μονοδρόμηση μέχρι το Πλατύ.
Σταθμάρχης 1: Κατάλαβα.
Σταθμάρχης 2: Πρέπει να μαζευτεί εκείνο φιλαράκι μου. Τέλος πάντων θα σου βρούμε λύση για σουβλάκια. Θες να βάλω τα κορίτσια να ασχοληθούν;
Σταθμάρχης 1: Εντάξει, εντάξει, πες τους, ένα τηλέφωνο θέλω.
Εν έτει 2023 όπως αποκάλυψε στο MEGA ο μεταβατικός πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας της Αθήνας επικοινωνεί με τους κατά τόπους σταθμάρχες με ραδιοτηλέφωνα και τηλεγραφήματα.
Βασίζεται δηλαδή σε αυτό που του μεταδίδει ο κάθε σταθμάρχης στους κατά τόπους σταθμούς και δεν μπορεί να επικοινωνήσει με τους μηχανοδηγούς.
– Ο Παντελής μπορούσε να δει ότι υπάρχουν 2 αμαξοστοιχίες που κινούνται στο ίδιο ρεύμα;
– Μπορούσε να δει την απεικόνιση αλλά δεν μπορούσε να εγγυηθεί ότι είναι στην ίδια γραμμή. Ο Παντελής αυτό που επέμεινε να βεβαιωθεί ήταν ότι το τρένο έφυγε στη σωστή γραμμή».
Όπως αποκάλυψε ο «Ελεύθερος Τύπος», ο ΟΣΕ είχε ενημερωθεί από τους εργαζομένους με δύο επιστολές στις 10 και στις 21 Οκτωβρίου του 2022 για ακαταλληλότητα των σταθμαρχών με αφορμή δύο ατυχήματα στο Λιανοκλάδι και την Τιθορέα.
Τα νέα ντοκουμέντα που αποκάλυψε το MEGA αναδεικνύουν το απόλυτο χάος που επικρατούσε την μοιραία βραδιά της 28ης Φεβρουαρίου με τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών, οδηγώντας στο θάνατο 57 ανθρώπους.
Όπως αποτυπώνεται σε επίσημα έγγραφα, οι σταθμάρχες γνώριζαν ότι τα τρένα είναι «τυφλά» και ότι είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια εκατοντάδων επιβατών υπέγραψαν και εγκατέλειψαν την βάρδια τους τουλάχιστον μια ώρα νωρίτερα, αφήνοντας τον άπειρο συνάδελφό τους μόνο του να διαχειριστεί περισσότερα από 6 δρομολόγια.
Η μοιραία –όπως αποδείχθηκε– ανικανότητα του σταθμάρχη αποτυπώνεται επίσης σε χαρτιά.
Σε καθεστώς σύγχυσης δεν κατάφερε να δώσει ούτε γραπτώς ποτέ τις σωστές οδηγίες. Την ίδια ώρα, σε απολογία καλούνται από τον εφέτη ειδικό ανακριτή ο επιθεωρητής και οι δυο σταθμάρχες που είχαν βάρδια την μοιραία βραδιά ενώ με εντολή του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ανοίγουν οι φάκελοι όλων των σιδηροδρομικών ατυχημάτων των τελευταίων 15 ετών.
Το βιβλίο κυκλοφορίας αναγράφει τα εξής:
45 Λάρισα προς 62
-Από γραμμή καθόδου μέσω διαγώνιου (101) στη γραμμή ανόδου 2η γραμμή.
47 Λάρισα προς 62
-Περάστε φωτόσημο εξόδου έως είσοδο Νέων Πόρων.
49 Λάρισα προς Νέους Πόρους
Αμαξοστοιχία 62 αναχώρηση 23:04.
50 Νέοι Πόροι προς Λάρισα
Αμαξοστοιχία 63503 αναχώρηση 23:05.
36 Νέοι Πόροι προς Λάρισα
Αναχώρηση 63 21:48.
37 Λάρισα προς Νέους Πόρους
Αμαξοστοιχία 93506 αναχώρηση 21:50.
Οι βάρδιες είναι 9ωρες και ο σταθμάρχης φαίνεται να έχει πιάσει βάρδια πριν από τις 10 ενώ αποδεικνύεται πως οι δύο σταθμάρχες έφυγαν νωρίτερα.
Ένας σταθμάρχης σε πλήρη σύγχυση από την έναρξη της βάρδιας, μπερδεύει τις αμαξοστοιχίες.
Δίνει λάθος εντολές στον κλειδούχο, βάζει το μοιραίο Intercity στη κάθοδο και μετά τη φονική σύγκρουση, μιλά στην αρχή για εκτροχιασμό και μετά για… τράκα.
Σιδηροδρομικός: Τι γίνεται;
Σταθμάρχης Λάρισας: Έγινε τράκα…
Σιδηροδρομικός: Πού ρε;
Σταθμάρχης Λάρισας: Στον Ευαγγελισμό.
Σιδηροδρομικός: Πώς ρε;
Σταθμάρχης Λάρισας: Δεν ξέρω ό,τι και να σου πω Ηρακλή είναι σίγουρο ότι δεν ξέρω τίποτα.
Σιδηροδρομικός: Άει καλά, άει καλά…
Τα ντοκουμέντα που έφερε στο φως το «Πρώτο Θέμα» από τις επικοινωνίες μέσω ασυρμάτου τη μοιραία νύχτα, αποκαλύπτουν το απόλυτο χάος.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ελένη για φώναξε λίγο το 63503.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Το 63503;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: 63503 ακούει τους Νέους Πόρους; 63503 ακούει τους Νέους Πόρους; Τίποτα και από εκεί.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ποπο… Κάτι έχει γίνει τώρα και δε μ’ αρέσει αυτό.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Βασίλη ξέρεις τους μηχανοδηγούς;
Σταθμάρχης Λάρισας: Όχι δεν ξέρω.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Πάρε λίγο επιβατικό Θεσσαλονίκης να μάθουμε για την 63503 τουλάχιστον.
Σταθμάρχης Λάρισας: Μήπως τους ξέρει ο Δ.Χ;
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Μίλησα και μου είπε τι συμβαίνει γιατί δεν έχει ρεύμα και μου το έκλεισε μετά.
Σταθμάρχης Λάρισας: Γιατί και εδώ δεν έχει ρεύμα το Προάστιο.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Ω ρε που@@. Δεν είναι καλό αυτό.
3 λεπτά πριν από τις 23.00, ο κλειδούχος ρωτά τον 59χρονο αν χρειάζεται να γυρίσει τα κλειδιά.
Κλειδούχος: Βασίλη να γυρίσω τα κλειδιά;
Σταθμάρχης Λάρισας: Όχι, όχι άστα όπως είναι γιατί θα ακολουθήσει το 1564.
Κλειδούχος: Έγινε καλώς. Τα αφήνω όπως είναι, διαγώνιος.
Το Intercity 62 μπαίνει στην κάθοδο και ακολουθεί η τραγωδία.
Ο ρυθμιστής έλξης καταλαβαίνει ότι κάτι συμβαίνει και καλεί συνεχώς τον σταθμάρχη. Εκείνος δηλώνει άγνοια και ζητεί τη συνδρομή των Νέων Πόρων.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ελένη, φώναξε λίγο το 62.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: 62 ακούει τους Νέους Πόρους; Δεν είναι καλό αυτό να ξέρεις.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ξέρω ναι… γιατί με πήρε ο ρυθμιστής έλξης ότι κάτι έχει πρόβλημα εκεί, κάποιος πήρε λέει και έχει εκτροχιασμένο.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Με παίρνει ο ρυθμιστής. Κλείσε λίγο Βασίλη.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ότι έχει τρένο εκτροχιασμένο και πήρε φωτιά.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Ωχ Παναγία μου. Περίμενε.
Στα επόμενα λεπτά, Πυροσβεστική και Αστυνομία θεωρούν ότι έχει γίνει εκτροχιασμός.
Πυροσβεστική: Ναι, γεια σας. Το γνωρίζετε; Έχουμε εκτροχιασμό τρένου κοντά στο μνημείο του ΠΑΟΚ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Αμάν!
Πυροσβεστική: Ναι. Πρέπει να κλείσετε ρεύματα, οτιδήποτε, δεν ξέρω κι εσείς τι πρέπει να κάνετε, στέλνω δυνάμεις εγώ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Έχει εκτροχιασμό τρένου εκεί;
Πυροσβεστική: Ναι.
Σταθμάρχης Λάρισας: Καλώς.
Και στη συνομιλία με το 100, ο σταθμάρχης απαντά ότι δεν γνωρίζει.
Αστυνομία: Έχετε εικόνα τι ακριβώς έχει συμβεί;
Σταθμάρχης Λάρισας: Δεν ξέρω. Ό,τι και να σας πω δεν ξέρω. Τώρα με πήρε η Πυροσβεστική τηλέφωνο ότι έγινε εκτροχιασμός. Τώρα ήταν ένα τρένο που ανέβαινε πάνω κι ένα που κατέβαινε. Τώρα ποιο από τα δύο δεν ξέρω κι εγώ τίποτα. Ούτε με ενημέρωσαν.
Αστυνομία: Δεν ξέρετε τι είναι;
Σταθμάρχης Λάρισας: Γιατί τους φωνάζουμε στο ραδιοτηλέφωνο και δεν ακούγονται. Και τώρα προσπαθούμε να μάθουμε τα τηλέφωνα από τους μηχανοδηγούς για να δούμε τι γίνεται.
Αστυνομία: Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο με τρένο δηλαδή;
Σταθμάρχης Λάρισας: Λογικά δεν ξ… Λογικά όχι.
Στις 23:48, η Αστυνομία καλεί για τρίτη φορά στο σταθμαρχείο Λάρισας.
Αστυνομία: Έχω και αρκετό κόσμο που πρέπει να απομακρυνθεί από το σημείο. Έχουν πέσει με ενημερώνουν και καλώδια της ΔΕΗ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Έχουμε κόψει το ρεύμα.
Αστυνομία: Ωραία, ωραία. Θέλω να στείλεις λεωφορεία.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, ναι τώρα θα μιλήσω με τα εισιτήρια.
Στο τέταρτο τηλεφώνημα, ο σταθμάρχης φαίνεται να μην αντιλαμβάνεται τον αστυνομικό που του μιλά πλέον για τραυματίες.
Αστυνομία: Πες μου λίγο, αυτοί τυχόν που θα παραληφθούν με λεωφορεία, πού θα τους πάτε; Έχω κόσμο που με παίρνει, εγώ έχω και τη γραμμή 112 που βαράει συνέχεια, έχω γονείς με παιδάκια που είναι μέσα. Πού θα πάει όλος αυτός ο κόσμος;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ε, εσύ είσαι από;
Αστυνομία: Από το 100. Από το 100.
Σταθμάρχης Λάρισας: Α, από το 100. Ποιο τηλέφωνο έχεις;
Αστυνομία: 683190 και 191 και το 100 μετά.
Σταθμάρχης Λάρισας: Και μετά το 100;
Αστυνομία: Όχι. Πες μου λίγο πού θα τους πας, έχει πολλούς τραυματίες πάνω.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, ναι, ναι.
Μητέρα: Ναι, καλησπέρα, μια πληροφορία παρακαλώ. Το τρένο των 20:40, ο προαστιακός για τη Θεσσαλονίκη, θα φύγει;
Σταθμάρχης Λάρισας: Των 20:40;
Μητέρα: Ναι. Γιατί είναι ο γιος μου τώρα, τελείωσε το φροντιστήριο και του είπαν…
Σταθμάρχης Λάρισας: Είναι όλα λίγο αχταρμάς, κυρία μου. Τώρα είναι όλα, ένα πίσω απ’ τ’ άλλο, είναι λίγο καθυστερημένα.
Είναι ο σοκαριστικός διάλογος μητέρας μαθητή που τηλεφωνεί στο σταθμαρχείο της Λάρισας για να μάθει για δρομολόγιο του προαστιακού, τρεις ώρες πριν από την τραγωδία.
Η απάντηση που παίρνει είναι τουλάχιστον αποστομωτική, όλα είναι αχταρμάς.
Στις 19.29 καταγράφεται μια ακόμη σοκαριστική συνομιλία του απογευματινού σταθμάρχη βάρδιας της Λάρισας με συνάδελφό του. Μέσω της δημόσιας ραδιοσυχνότητας, ανταλλάσσουν άκομψα και κακόγουστα αστεία.
Σταθμάρχης 1: Τι έγινε; Καλά είσαι;
Σταθμάρχης 2: Καλά εσύ;
Σταθμάρχης 1: Πόσες γκόμενες έχεις; Οκτώ;
Σταθμάρχης 2: Οκτώ, οκτώ.
Σταθμάρχης 1: Να τις χιλιάσεις.
Σταθμάρχης 2: Α, δε θέλω άλλες, δεν μπορώ.
Σταθμάρχης 1: Δεν μπορείς, κόπηκες.
Η Γεωργία Σιμερίδου εργάζεται ως καθαρίστρια στον ΟΣΕ. Εκείνο το βράδυ είχε ρεπό. Ωστόσο, η χαλαρή ατμόσφαιρα στο σταθμαρχείο ήταν συνήθης, όπως λέει στο MEGA.
«Εγώ δε θέλω να απευθύνουν το λάθος σε έναν άνθρωπο. Όχι, αυτό είναι σφάλμα μεγάλο. Έχει ρίζα το κακό αυτό που έχει γίνει. Τα μηχανήματα που χρησιμοποιούν στο σταθμαρχείο είναι παμπάλαια σας λέει κάτι αυτό;
»Ο ασύρματος και το τηλέφωνο, τα μηχανήματα είναι πολύ παλιάς τεχνολογίας. Ο πίνακας ελέγχου υπολειτουργεί. Είναι δυνατόν από ένα κλειδί που δε γύρισε ο σταθμάρχης να φύγουνε 57 ζωές; Σβήνανε τα φώτα ακούγανε μουσική, λαϊκή. Το έβλεπα, περνούσα από εκεί έξω αφού περίμενα το τρένο το 62 να έρθει».
Σταθμάρχης 1: Να σου πω, έχεις κανένα σουβλατζίδικο να παραγγείλουμε τίποτα να φάμε;
Σταθμάρχης 2: Χε χε.
Σταθμάρχης 1: Γιατί άμα είναι να μείνουμε εδώ πέρα, δε γαμ@@@.
Σταθμάρχης 2: Δεν ξέρω, είμαι εδώ πέρα, δεν προλαβαίνω ούτε τηλέφωνο να σηκώσω. Αλλά άμα είναι να το μαζέψουνε, θα χρειαστεί να παλινδρομήσουμε μετά.
Σταθμάρχης 1: Ά, να παλινδρομήσουμε.
Σταθμάρχης 2: Άμα μαζέψουμε εκείνο… Αλλιώς πρέπει να κάνουμε μονοδρόμηση μέχρι το Πλατύ.
Σταθμάρχης 1: Κατάλαβα.
Σταθμάρχης 2: Πρέπει να μαζευτεί εκείνο φιλαράκι μου. Τέλος πάντων θα σου βρούμε λύση για σουβλάκια. Θες να βάλω τα κορίτσια να ασχοληθούν;
Σταθμάρχης 1: Εντάξει, εντάξει, πες τους, ένα τηλέφωνο θέλω.
Εν έτει 2023 όπως αποκάλυψε στο MEGA ο μεταβατικός πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας της Αθήνας επικοινωνεί με τους κατά τόπους σταθμάρχες με ραδιοτηλέφωνα και τηλεγραφήματα.
Βασίζεται δηλαδή σε αυτό που του μεταδίδει ο κάθε σταθμάρχης στους κατά τόπους σταθμούς και δεν μπορεί να επικοινωνήσει με τους μηχανοδηγούς.
– Ο Παντελής μπορούσε να δει ότι υπάρχουν 2 αμαξοστοιχίες που κινούνται στο ίδιο ρεύμα;
– Μπορούσε να δει την απεικόνιση αλλά δεν μπορούσε να εγγυηθεί ότι είναι στην ίδια γραμμή. Ο Παντελής αυτό που επέμεινε να βεβαιωθεί ήταν ότι το τρένο έφυγε στη σωστή γραμμή».
Όπως αποκάλυψε ο «Ελεύθερος Τύπος», ο ΟΣΕ είχε ενημερωθεί από τους εργαζομένους με δύο επιστολές στις 10 και στις 21 Οκτωβρίου του 2022 για ακαταλληλότητα των σταθμαρχών με αφορμή δύο ατυχήματα στο Λιανοκλάδι και την Τιθορέα.
ΣΧΟΛΙΑ