Διακινητής μεταναστών στη «ΜτΚ»: Στις ενδιάμεσες χώρες τα περισσότερα χρήματα για την μεταφορά
02/07/2023 08:00
02/07/2023 08:00
Για τον τρόπο προσέγγισης και διακίνησης, τους λόγους που μεταφέρουν εκατοντάδες ψυχές σε απάνθρωπες συνθήκες και τα πρόσωπα που λαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος των χρημάτων μιλά ένας διακινητής στη «ΜτΚ». Πρόκειται για έναν 32χρονο από το Πακιστάν που συνελήφθη στην χώρα μας το καλοκαίρι του 2022.
Μέσα από τη φυλακή, αποκαλύπτει πώς δρουν οι διακινητές και εξηγεί γιατί στοιβάζονται οι πρόσφυγες και μετανάστες σε οχήματα και βάρκες. «Επειδή οι άνθρωποι κρύβονται για μέρες κυνηγημένοι, δέχονται τελικά να στοιβαχτούν όλοι μέσα σε μία βάρκα ή ένα καΐκι ώστε να φύγουν προς τον τελικό προορισμό τους. Επίσης, εκβιασμοί και πιέσεις οδηγούν στο να μπουν πολλά άτομα σε ένα αυτοκίνητο, σε ένα φορτηγό χωρίς εξαερισμό, σε μία βάρκα ακατάλληλη. Όλα γίνονται κρυφά και προσπαθώντας να αποφύγουμε αστυνομικές και λιμενικές αρχές, γι’ αυτό δεν μπορεί κανένας να λάβει μέτρα προστασίας και πρόληψης» δηλώνει ο 32χρονος στη «ΜτΚ».
Πώς γίνεται η επαφή
«Οι άνθρωποι που ζουν σε εμπόλεμες χώρες ή σε καθεστώς απόλυτης φτώχειας, προσπαθούν με κάθε τρόπο να οργανωθούν για να φτάσουν στον παράδεισο της Δύσης. Όσα εμπόδια και να στηθούν, πάντα βρίσκουν τρόπο. Συνήθως ξεκινάει να ψάχνει ένας από μία πολυμελή οικογένεια και αφού εγκατασταθεί στην Ευρώπη, βρίσκει τρόπο να βοηθήσει και τους άλλους να μετακινηθούν» αναφέρει ο 32χρονος για την προσέγγιση των μεταναστών και προσφύγων. «Πολλές φορές οι μετανάστες που έχουν φτάσει για παράδειγμα Γαλλία ή Γερμανία, βρίσκουν τον τρόπο να φέρουν σε συνεννόηση την οικογένειά τους με τους ανθρώπους που γνωρίζουν τα δρομολόγια και τα μονοπάτια» συμπληρώνει.
Στους ενδιάμεσους σταθμούς τα περισσότερα χρήματα
Από την αφετηρία μέχρι το τελικό προορισμό, τα κυκλώματα διακίνησης έχουν σε κάθε ενδιάμεσο σταθμό της διαδρομής δικά τους άτομα για να βοηθούν να περάσουν οι μετανάστες και οι πρόσφυγες, όπως αναφέρει ο 32χρονος.
«Είναι αλήθεια ότι έχει δημιουργηθεί ένα μεγάλο κύκλωμα ανθρώπων, που βοηθάει αυτή τη μετακίνηση και επειδή τα πάντα γίνονται κρυφά υπάρχει μεγάλο κόστος. Ο αριθμός των μεταναστών που είναι σε κάθε αποστολή, εξαρτάται κάθε φορά από τα μέσα που υπάρχουν. Οι χώρες οι οποίες αποτελούν τον ενδιάμεσο σταθμό από την χώρα που ξεκινούν οι άνθρωποι έως τη Δύση, είναι αυτές που παρέχουν και την πραγματική κάλυψη της μετακίνησης. Το μεγάλο μέρος των χρημάτων πάει στους διακινητές των ενδιάμεσων σταθμών» τονίζει ο διακινητής.
«Τα χρήματα πάντα καταβάλλονται όταν οι άνθρωποι φτάνουν στον προορισμό τους» λέει για την διακίνηση που γίνεται χερσαία.
«Βέβαια πολλές φορές οι διακινητές των σκαφών και των πλοιαρίων εκβιάζουν τους ανθρώπους και ζητούν να τα καταβάλλουν πριν επιβιβαστούν» επιβεβαιώνει για τις θαλάσσιες μεταφορές.
Για το πραγματικό κόστος μίας διαδρομής, δεν μπορούσε να μιλήσει με ακρίβεια ή μπορεί και να μην ήθελε να μεταφέρει τους πραγματικούς αριθμούς.
«Τα κέρδη για τους διακινητές από τις χώρες που προάγουν είναι τεράστια. Τα χρήματα αυτά τα βρίσκουν οι μετανάστες και οι πρόσφυγες από τις οικογένειές τους, που μπορεί να αριθμούν ακόμα και 30 μέλη» αρκέστηκε να πει.
Ασταμάτητα τα κυκλώματα
«Οι άνθρωποι που βρίσκονται στη φυλακή αυτή τη στιγμή για διακίνηση είναι συνήθως ομοεθνείς των μεταναστών, που είτε δε βρίσκουν άλλη δουλειά, είτε χρωστάνε στους διακινητές και δέχονται να κάνουν αυτή τη δουλειά για να εκπληρώσουν το χρέος τους» λέει ο 32χρονος, αφήνοντας υπονοούμενα ότι τα «κεφάλια» συνήθως δεν συλλαμβάνονται.
«Σε αυτές τις δουλειές υπάρχει μεγάλος αριθμός ατόμων που συνεργάζονται σε πολλές χώρες. Μεταξύ τους όλοι μιλάνε με ειδικές εφαρμογές καθ’ όλη την διάρκεια. Συνήθως οι οδηγοί είναι ομόθρησκοι των μεταναστών» επισημαίνει, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι τα κυκλώματα δεν πρόκειται να σταματήσουν ποτέ. «Όσοι άνθρωποι και να φυλακιστούν άλλοι τόσοι θα βρεθούν για να κάνουν τη δουλειά αυτή, γιατί κανείς δεν μπορεί να σταματήσει την ροή των ανθρώπων που έχουν παραιτηθεί στη μοίρα τους».
Επίσης, ο 32χρονος Πακιστανός αφήνει αιχμές για την έμμεση ή και άμεση βοήθεια οργανώσεων. «Στις διαδρομές διακίνησης, μεγάλο ρόλο παίζουν και ορισμένες οργανώσεις, που μέσω εφαρμογών του κινητού στέλνουν μηνύματα και πληροφορούν τους μετανάστες πως μπορούν να εισέλθουν ή να εξέλθουν από μία χώρα» στηρίζει.
Τι προβλέπεται ποινικά για τους διακινητές
Σύμφωνα με την δικηγόρο του 32χρονου, Ανθούλα Ανάσογλου, οι περισσότεροι αλλοδαποί που βρίσκονται σήμερα στις ελληνικές φυλακές έχουν καταδικαστεί για παράνομη διακίνηση μεταναστών.
«Οι ποινές που προβλέπονται από το νόμο είναι πραγματικά εξοντωτικές. Προβλέπονται ποινές καθείρξεως κατά συρροή, αυτό σημαίνει ότι η ποινή πολλαπλασιάζεται ανάλογα με τον αριθμό των μεταφερομένων και μπορεί να αγγίξει και τα ισόβια αν υπήρχε κίνδυνος ζωής που είχε αποτέλεσμα τον θάνατο μεταφερόμενων» αναφέρει η ποινικολόγος.
Η κ. Ανάσογλου τονίζει ότι παρά τις βαριές ποινές, δεν πτοούνται τα κυκλώματα και η δράση τους δεν σταματά. «Δεν έχει μειωθεί η εγκληματικότητα διότι τα κυκλώματα που διακινούν ανθρώπους χωρίς τα απαραίτητα ταξιδιωτικά έγγραφα έχουν τεράστια κέρδη και συνεχή ροή ανθρώπων που προσπαθούν με κάθε τρόπο να διαφύγουν από τις χώρες τους προς την Ευρώπη. Πολλές φορές οι ποινές καταλήγουν σε ποινές φυλάκισης με ανώτατο όριο τα 8 έτη».
Tέλος, η ποινικολόγος επισημαίνει ότι «ο νομοθέτης δεν έχει προβλέψει και τον περιορισμό σοβαρών δικαιωμάτων που παρέχονται από το νόμο όπως της αναστολής. Με λίγα λόγια ο καταδικαστείς για το παραπάνω αδίκημα, ακόμα και σε μικρές ποινές φυλακίσεως, εκτίει την ποινή του πάντα».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25.06.2023Για τον τρόπο προσέγγισης και διακίνησης, τους λόγους που μεταφέρουν εκατοντάδες ψυχές σε απάνθρωπες συνθήκες και τα πρόσωπα που λαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος των χρημάτων μιλά ένας διακινητής στη «ΜτΚ». Πρόκειται για έναν 32χρονο από το Πακιστάν που συνελήφθη στην χώρα μας το καλοκαίρι του 2022.
Μέσα από τη φυλακή, αποκαλύπτει πώς δρουν οι διακινητές και εξηγεί γιατί στοιβάζονται οι πρόσφυγες και μετανάστες σε οχήματα και βάρκες. «Επειδή οι άνθρωποι κρύβονται για μέρες κυνηγημένοι, δέχονται τελικά να στοιβαχτούν όλοι μέσα σε μία βάρκα ή ένα καΐκι ώστε να φύγουν προς τον τελικό προορισμό τους. Επίσης, εκβιασμοί και πιέσεις οδηγούν στο να μπουν πολλά άτομα σε ένα αυτοκίνητο, σε ένα φορτηγό χωρίς εξαερισμό, σε μία βάρκα ακατάλληλη. Όλα γίνονται κρυφά και προσπαθώντας να αποφύγουμε αστυνομικές και λιμενικές αρχές, γι’ αυτό δεν μπορεί κανένας να λάβει μέτρα προστασίας και πρόληψης» δηλώνει ο 32χρονος στη «ΜτΚ».
Πώς γίνεται η επαφή
«Οι άνθρωποι που ζουν σε εμπόλεμες χώρες ή σε καθεστώς απόλυτης φτώχειας, προσπαθούν με κάθε τρόπο να οργανωθούν για να φτάσουν στον παράδεισο της Δύσης. Όσα εμπόδια και να στηθούν, πάντα βρίσκουν τρόπο. Συνήθως ξεκινάει να ψάχνει ένας από μία πολυμελή οικογένεια και αφού εγκατασταθεί στην Ευρώπη, βρίσκει τρόπο να βοηθήσει και τους άλλους να μετακινηθούν» αναφέρει ο 32χρονος για την προσέγγιση των μεταναστών και προσφύγων. «Πολλές φορές οι μετανάστες που έχουν φτάσει για παράδειγμα Γαλλία ή Γερμανία, βρίσκουν τον τρόπο να φέρουν σε συνεννόηση την οικογένειά τους με τους ανθρώπους που γνωρίζουν τα δρομολόγια και τα μονοπάτια» συμπληρώνει.
Στους ενδιάμεσους σταθμούς τα περισσότερα χρήματα
Από την αφετηρία μέχρι το τελικό προορισμό, τα κυκλώματα διακίνησης έχουν σε κάθε ενδιάμεσο σταθμό της διαδρομής δικά τους άτομα για να βοηθούν να περάσουν οι μετανάστες και οι πρόσφυγες, όπως αναφέρει ο 32χρονος.
«Είναι αλήθεια ότι έχει δημιουργηθεί ένα μεγάλο κύκλωμα ανθρώπων, που βοηθάει αυτή τη μετακίνηση και επειδή τα πάντα γίνονται κρυφά υπάρχει μεγάλο κόστος. Ο αριθμός των μεταναστών που είναι σε κάθε αποστολή, εξαρτάται κάθε φορά από τα μέσα που υπάρχουν. Οι χώρες οι οποίες αποτελούν τον ενδιάμεσο σταθμό από την χώρα που ξεκινούν οι άνθρωποι έως τη Δύση, είναι αυτές που παρέχουν και την πραγματική κάλυψη της μετακίνησης. Το μεγάλο μέρος των χρημάτων πάει στους διακινητές των ενδιάμεσων σταθμών» τονίζει ο διακινητής.
«Τα χρήματα πάντα καταβάλλονται όταν οι άνθρωποι φτάνουν στον προορισμό τους» λέει για την διακίνηση που γίνεται χερσαία.
«Βέβαια πολλές φορές οι διακινητές των σκαφών και των πλοιαρίων εκβιάζουν τους ανθρώπους και ζητούν να τα καταβάλλουν πριν επιβιβαστούν» επιβεβαιώνει για τις θαλάσσιες μεταφορές.
Για το πραγματικό κόστος μίας διαδρομής, δεν μπορούσε να μιλήσει με ακρίβεια ή μπορεί και να μην ήθελε να μεταφέρει τους πραγματικούς αριθμούς.
«Τα κέρδη για τους διακινητές από τις χώρες που προάγουν είναι τεράστια. Τα χρήματα αυτά τα βρίσκουν οι μετανάστες και οι πρόσφυγες από τις οικογένειές τους, που μπορεί να αριθμούν ακόμα και 30 μέλη» αρκέστηκε να πει.
Ασταμάτητα τα κυκλώματα
«Οι άνθρωποι που βρίσκονται στη φυλακή αυτή τη στιγμή για διακίνηση είναι συνήθως ομοεθνείς των μεταναστών, που είτε δε βρίσκουν άλλη δουλειά, είτε χρωστάνε στους διακινητές και δέχονται να κάνουν αυτή τη δουλειά για να εκπληρώσουν το χρέος τους» λέει ο 32χρονος, αφήνοντας υπονοούμενα ότι τα «κεφάλια» συνήθως δεν συλλαμβάνονται.
«Σε αυτές τις δουλειές υπάρχει μεγάλος αριθμός ατόμων που συνεργάζονται σε πολλές χώρες. Μεταξύ τους όλοι μιλάνε με ειδικές εφαρμογές καθ’ όλη την διάρκεια. Συνήθως οι οδηγοί είναι ομόθρησκοι των μεταναστών» επισημαίνει, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι τα κυκλώματα δεν πρόκειται να σταματήσουν ποτέ. «Όσοι άνθρωποι και να φυλακιστούν άλλοι τόσοι θα βρεθούν για να κάνουν τη δουλειά αυτή, γιατί κανείς δεν μπορεί να σταματήσει την ροή των ανθρώπων που έχουν παραιτηθεί στη μοίρα τους».
Επίσης, ο 32χρονος Πακιστανός αφήνει αιχμές για την έμμεση ή και άμεση βοήθεια οργανώσεων. «Στις διαδρομές διακίνησης, μεγάλο ρόλο παίζουν και ορισμένες οργανώσεις, που μέσω εφαρμογών του κινητού στέλνουν μηνύματα και πληροφορούν τους μετανάστες πως μπορούν να εισέλθουν ή να εξέλθουν από μία χώρα» στηρίζει.
Τι προβλέπεται ποινικά για τους διακινητές
Σύμφωνα με την δικηγόρο του 32χρονου, Ανθούλα Ανάσογλου, οι περισσότεροι αλλοδαποί που βρίσκονται σήμερα στις ελληνικές φυλακές έχουν καταδικαστεί για παράνομη διακίνηση μεταναστών.
«Οι ποινές που προβλέπονται από το νόμο είναι πραγματικά εξοντωτικές. Προβλέπονται ποινές καθείρξεως κατά συρροή, αυτό σημαίνει ότι η ποινή πολλαπλασιάζεται ανάλογα με τον αριθμό των μεταφερομένων και μπορεί να αγγίξει και τα ισόβια αν υπήρχε κίνδυνος ζωής που είχε αποτέλεσμα τον θάνατο μεταφερόμενων» αναφέρει η ποινικολόγος.
Η κ. Ανάσογλου τονίζει ότι παρά τις βαριές ποινές, δεν πτοούνται τα κυκλώματα και η δράση τους δεν σταματά. «Δεν έχει μειωθεί η εγκληματικότητα διότι τα κυκλώματα που διακινούν ανθρώπους χωρίς τα απαραίτητα ταξιδιωτικά έγγραφα έχουν τεράστια κέρδη και συνεχή ροή ανθρώπων που προσπαθούν με κάθε τρόπο να διαφύγουν από τις χώρες τους προς την Ευρώπη. Πολλές φορές οι ποινές καταλήγουν σε ποινές φυλάκισης με ανώτατο όριο τα 8 έτη».
Tέλος, η ποινικολόγος επισημαίνει ότι «ο νομοθέτης δεν έχει προβλέψει και τον περιορισμό σοβαρών δικαιωμάτων που παρέχονται από το νόμο όπως της αναστολής. Με λίγα λόγια ο καταδικαστείς για το παραπάνω αδίκημα, ακόμα και σε μικρές ποινές φυλακίσεως, εκτίει την ποινή του πάντα».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25.06.2023
ΣΧΟΛΙΑ