Δυστύχημα στα Τέμπη: Έρχονται διώξεις και σε πολιτικά πρόσωπα
27/02/2024 07:00
27/02/2024 07:00
Μέχρι το τέλος Μαρτίου αναμένεται να ολοκληρωθεί το έργο της ανάκρισης και να ασκηθούν νέες ποινικές διώξεις, ανεβάζοντας τον αριθμό των κατηγορουμένων σε 40, από 34 που είναι σήμερα.
Μέχρι στιγμής έχουν ασκηθεί διώξεις σε διευθυντικά στελέχη, προέδρους δ.σ. και μέλη δ.σ. του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train, καθώς και σε εργαζόμενους στον σταθμό της Λάρισας, ενώ προφυλακισμένοι παραμένουν ο σταθμάρχης που είχε βάρδια το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου και ο διοικητής επιθεώρησης Θεσσαλίας του ΟΣΕ.
Έγκυροι νομικοί κύκλοι πιθανολογούν (μιλώντας στη «ΜτΚ» υπό τον όρο ανωνυμίας) ότι ανάμεσα στους κατηγορούμενους θα βρεθούν στελέχη της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων αλλά και πολιτικά πρόσωπα, όπως είναι οι γενικοί γραμματείς υπουργείων.
Η δίκη για το πολύνεκρο δυστύχημα αναμένεται να αρχίσει τον προσεχή Ιούνιο ή Ιούλιο και να διαρκέσει τουλάχιστον έναν χρόνο. Παράλληλα με την κύρια υπόθεση στο ακροατήριο θα παραπεμφθεί ο πρώην περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός κατά του οποίου ασκήθηκε δίωξη πλημμεληματικού χαρακτήρα για την αλλοίωση του χώρου του δυστυχήματος.
Όποια απόφαση και να βγει, θεωρείται δεδομένο ότι η υπόθεση θα παραπεμφθεί σε δίκη σε δεύτερο βαθμό, και θα φτάσει μέχρι τον Άρειο Πάγο, ενώ όταν τελεσιδικήσει η υπόθεση στην Ελλάδα πολλοί συγγενείς είναι αποφασισμένοι να προσφύγουν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Για τους συγγενείς των θυμάτων είναι σαφές ότι οι ευθύνες είναι διαχρονικές παρότι από την πρώτη στιγμή, με το διάγγελμα του πρωθυπουργού, αλλά και κατά τη διάρκεια της εξεταστικής επιτροπής έγινε προσπάθεια να αποδοθεί το δυστύχημα αποκλειστικά στο ανθρώπινο λάθος.
Οι δικηγόροι που εκπροσωπούν τις οικογένειες των θυμάτων θα προσπαθήσουν να καταδείξουν τη σειρά των λαθών που έγιναν όχι μόνο εκείνο το βράδυ, από τον μοιραίο σταθμάρχη και από τους συναδέλφους του που τον άφησαν μόνο στη βάρδια, αλλά και τις διαχρονικές παραλείψεις που συνετέλεσαν στην απουσία των συστημάτων ασφαλείας, σχεδόν 10 χρόνια μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης (717).
Εξάλλου, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ερευνά από το 2018 το τι συνέβη με τη συγκεκριμένη σύμβαση και στις 28 Φεβρουαρίου, ημέρα που συμπληρώνεται ένας χρόνος από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών θα αρχίσουν οι πρώτες απολογίες.
Σε απολογία καλούνται από την ανακρίτρια που υπηρετεί στο εδώ παράρτημα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, 23 άτομα για σειρά κακουργηματικών πράξεων όπως απάτη, απιστία, ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον παράνομο προσπορισμό οφέλους, ηθική αυτουργία στην απάτη και τις ψευδείς βεβαιώσεις.
Σε αυτά δεν περιλαμβάνεται κανένα πολιτικό πρόσωπο. Σύμφωνα με την εισαγγελέα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας κατά τη διάρκεια της έρευνας για το δυστύχημα «προέκυψαν υποψίες για πιθανά ποινικά αδικήματα που διέπραξαν πρώην μέλη της ελληνικής κυβέρνησης» και συγκεκριμένα οι πρώην υπουργοί Χρ. Σπίρτζης και Κ. Καραμανλής. Ωστόσο η Βουλή δεν προχώρησε σε άρση της ασυλίας.
Η εξεταστική επιτροπή που συνέστησε η Βουλή έληξε άδοξα με την αποχώρηση βουλευτών της αντιπολίτευσης, αφού δεν έγινε δεκτό το αίτημα για διεύρυνση του καταλόγου των μαρτύρων και δύο μήνες για την κλήση προσώπων με ουσιαστική γνώση των θεμάτων.
Τα πολιτικά κόμματα να καταθέσουν τις πορισματικές προτάσεις τους έως τις 8 Μαρτίου και η επιτροπή θα συνεδριάσει στις 11 Μαρτίου προκειμένου να διαμορφώσει το τελικό της πόρισμα.
Έτσι η εξεταστική επιτροπή θα εκδώσει πόρισμα (ή μάλλον πορίσματα) χωρίς να έχει πάρει στα χέρια της τη δικογραφία που έχει σχηματίσει η Εισαγγελία Εφετών Λάρισας, στην οποία περιέχεται η επισήμανση πως η ολοκλήρωση του έργου της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του δικτύου μέσω της περίφημης σύμβασης 717 θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία.
Έγκυροι νομικοί κύκλοι με τους οποίους μίλησε η «ΜτΚ» εκτιμούν ότι η υπόθεση θα επιστρέψει κάποια στιγμή στη Βουλή, καθώς μετά την ολοκλήρωση της ανάκρισης ο ανακριτής με την εισαγγελέα εφετών πιθανολογείται ότι θα στείλουν τη δικογραφία στην εισαγγελία του Αρείου Πάγου για να την προωθήσει στη Βουλή για να τεθεί το ζήτημα της άρσης της πολιτικής ασυλίας δύο πρώην υπουργών Υποδομών και Μεταφορών, του Χ. Σπίρτζη και του Κ. Καραμανλή.
Σε αυτή την περίπτωση η κυβερνητική πλειοψηφία μπορεί να προβάλλει το επιχείρημα ότι η υπόθεση έχει εξεταστεί ήδη από την εξεταστική επιτροπή. Αν όμως συγκεντρωθούν 151 ψήφοι (κάτι που απαιτεί και υπερψήφιση από κυβερνητικούς βουλευτές) μπορεί να αρθεί η ασυλία πολιτικών προσώπων τότε θα συσταθεί προανακριτική επιτροπή. Αν προκύψουν νέα στοιχεία η υπόθεση των ευθυνών πολιτικών προσώπων μπορεί να φτάσει ακόμα και στο ειδικό δικαστήριο.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25.02.2024
Μέχρι το τέλος Μαρτίου αναμένεται να ολοκληρωθεί το έργο της ανάκρισης και να ασκηθούν νέες ποινικές διώξεις, ανεβάζοντας τον αριθμό των κατηγορουμένων σε 40, από 34 που είναι σήμερα.
Μέχρι στιγμής έχουν ασκηθεί διώξεις σε διευθυντικά στελέχη, προέδρους δ.σ. και μέλη δ.σ. του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train, καθώς και σε εργαζόμενους στον σταθμό της Λάρισας, ενώ προφυλακισμένοι παραμένουν ο σταθμάρχης που είχε βάρδια το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου και ο διοικητής επιθεώρησης Θεσσαλίας του ΟΣΕ.
Έγκυροι νομικοί κύκλοι πιθανολογούν (μιλώντας στη «ΜτΚ» υπό τον όρο ανωνυμίας) ότι ανάμεσα στους κατηγορούμενους θα βρεθούν στελέχη της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων αλλά και πολιτικά πρόσωπα, όπως είναι οι γενικοί γραμματείς υπουργείων.
Η δίκη για το πολύνεκρο δυστύχημα αναμένεται να αρχίσει τον προσεχή Ιούνιο ή Ιούλιο και να διαρκέσει τουλάχιστον έναν χρόνο. Παράλληλα με την κύρια υπόθεση στο ακροατήριο θα παραπεμφθεί ο πρώην περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός κατά του οποίου ασκήθηκε δίωξη πλημμεληματικού χαρακτήρα για την αλλοίωση του χώρου του δυστυχήματος.
Όποια απόφαση και να βγει, θεωρείται δεδομένο ότι η υπόθεση θα παραπεμφθεί σε δίκη σε δεύτερο βαθμό, και θα φτάσει μέχρι τον Άρειο Πάγο, ενώ όταν τελεσιδικήσει η υπόθεση στην Ελλάδα πολλοί συγγενείς είναι αποφασισμένοι να προσφύγουν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Για τους συγγενείς των θυμάτων είναι σαφές ότι οι ευθύνες είναι διαχρονικές παρότι από την πρώτη στιγμή, με το διάγγελμα του πρωθυπουργού, αλλά και κατά τη διάρκεια της εξεταστικής επιτροπής έγινε προσπάθεια να αποδοθεί το δυστύχημα αποκλειστικά στο ανθρώπινο λάθος.
Οι δικηγόροι που εκπροσωπούν τις οικογένειες των θυμάτων θα προσπαθήσουν να καταδείξουν τη σειρά των λαθών που έγιναν όχι μόνο εκείνο το βράδυ, από τον μοιραίο σταθμάρχη και από τους συναδέλφους του που τον άφησαν μόνο στη βάρδια, αλλά και τις διαχρονικές παραλείψεις που συνετέλεσαν στην απουσία των συστημάτων ασφαλείας, σχεδόν 10 χρόνια μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης (717).
Εξάλλου, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ερευνά από το 2018 το τι συνέβη με τη συγκεκριμένη σύμβαση και στις 28 Φεβρουαρίου, ημέρα που συμπληρώνεται ένας χρόνος από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών θα αρχίσουν οι πρώτες απολογίες.
Σε απολογία καλούνται από την ανακρίτρια που υπηρετεί στο εδώ παράρτημα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, 23 άτομα για σειρά κακουργηματικών πράξεων όπως απάτη, απιστία, ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον παράνομο προσπορισμό οφέλους, ηθική αυτουργία στην απάτη και τις ψευδείς βεβαιώσεις.
Σε αυτά δεν περιλαμβάνεται κανένα πολιτικό πρόσωπο. Σύμφωνα με την εισαγγελέα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας κατά τη διάρκεια της έρευνας για το δυστύχημα «προέκυψαν υποψίες για πιθανά ποινικά αδικήματα που διέπραξαν πρώην μέλη της ελληνικής κυβέρνησης» και συγκεκριμένα οι πρώην υπουργοί Χρ. Σπίρτζης και Κ. Καραμανλής. Ωστόσο η Βουλή δεν προχώρησε σε άρση της ασυλίας.
Η εξεταστική επιτροπή που συνέστησε η Βουλή έληξε άδοξα με την αποχώρηση βουλευτών της αντιπολίτευσης, αφού δεν έγινε δεκτό το αίτημα για διεύρυνση του καταλόγου των μαρτύρων και δύο μήνες για την κλήση προσώπων με ουσιαστική γνώση των θεμάτων.
Τα πολιτικά κόμματα να καταθέσουν τις πορισματικές προτάσεις τους έως τις 8 Μαρτίου και η επιτροπή θα συνεδριάσει στις 11 Μαρτίου προκειμένου να διαμορφώσει το τελικό της πόρισμα.
Έτσι η εξεταστική επιτροπή θα εκδώσει πόρισμα (ή μάλλον πορίσματα) χωρίς να έχει πάρει στα χέρια της τη δικογραφία που έχει σχηματίσει η Εισαγγελία Εφετών Λάρισας, στην οποία περιέχεται η επισήμανση πως η ολοκλήρωση του έργου της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του δικτύου μέσω της περίφημης σύμβασης 717 θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία.
Έγκυροι νομικοί κύκλοι με τους οποίους μίλησε η «ΜτΚ» εκτιμούν ότι η υπόθεση θα επιστρέψει κάποια στιγμή στη Βουλή, καθώς μετά την ολοκλήρωση της ανάκρισης ο ανακριτής με την εισαγγελέα εφετών πιθανολογείται ότι θα στείλουν τη δικογραφία στην εισαγγελία του Αρείου Πάγου για να την προωθήσει στη Βουλή για να τεθεί το ζήτημα της άρσης της πολιτικής ασυλίας δύο πρώην υπουργών Υποδομών και Μεταφορών, του Χ. Σπίρτζη και του Κ. Καραμανλή.
Σε αυτή την περίπτωση η κυβερνητική πλειοψηφία μπορεί να προβάλλει το επιχείρημα ότι η υπόθεση έχει εξεταστεί ήδη από την εξεταστική επιτροπή. Αν όμως συγκεντρωθούν 151 ψήφοι (κάτι που απαιτεί και υπερψήφιση από κυβερνητικούς βουλευτές) μπορεί να αρθεί η ασυλία πολιτικών προσώπων τότε θα συσταθεί προανακριτική επιτροπή. Αν προκύψουν νέα στοιχεία η υπόθεση των ευθυνών πολιτικών προσώπων μπορεί να φτάσει ακόμα και στο ειδικό δικαστήριο.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25.02.2024
ΣΧΟΛΙΑ