Επι τάπητος το καθημερινό χάος στους δρόμους - Ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου με θέμα το κυκλοφοριακό
09/11/2021 13:27
09/11/2021 13:27
Συνεδριάζει τη Δευτέρα 15 Νοεμβρίου το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, εκτάκτως με μοναδικό θέμα το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης.
Στην ειδική συνεδρίαση αναμένεται να προσκληθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, μεταξύ αυτών εκπρόσωποι του Ινστιτούτου Μεταφορών, της Τροχαίας, της Αστυνομίας, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, των Επιμελητηρίων της πόλης, του εμπορικού συλλόγου και άλλων.
Η συνεδρίαση πραγματοποιείται με πρωτοβουλία της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης, προκειμένου να εξεταστεί από κοινού ένα πλαίσιο μέτρων που πρέπει να ληφθούν προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που κάθε μέρα γίνεται και εντονότερο και μάλιστα να αντιμετωπιστεί συλλογικά και όχι με αποσπασματικές ενέργειες και πρωτοβουλίες.
Σύμφωνα με στοιχεία του «Ζωντανού Εργαστηρίου Έξυπνης Κινητικότητας Θεσσαλονίκης» του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) που συλλέγει δεδομένα που συλλέγει δεδομένα όπως είναι οι χρόνοι και η ταχύτητα διαδρομής από το 2012, το διάστημα 20 Σεπτεμβρίου-15 Οκτωβρίου 2021 σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2019 (και πιο συγκεκριμένα το διάστημα 23 Σεπτεμβρίου-18 Οκτωβρίου 2019) παρατηρείται αύξηση του χρόνου διαδρομής μεγαλύτερη του 10% σε τουλάχιστον μία από τις τέσσερις χρονικές περιόδους μεταξύ 6 το πρωί με 10 το βράδυ. Είναι χαρακτηριστικό, για παράδειγμα, πως για τις ώρες 06.00-10.00 σε μία «βασική διαδρομή» Κ. Καραμανλή (από την οδό Ψαρών) μέχρι την πλατεία ΧΑΝΘ μέσω της Λ. Στρατού το 2021 σε σύγκριση με το 2019 παρατηρήθηκε αύξηση του μέσου χρόνου διέλευσης κατά 42%. Αντιστοίχως, παρατηρείται αύξηση 35% για τη διαδρομή Κ. Καραμανλή-Σιντριβάνι και 14% για τη διαδρομή Δικαστικό Μέγαρο-Λευκός Πύργος. Σύμφωνα με τις τελευταίες μετρήσεις η απόλυτη συμφόρηση παρατηρείται κυρίως στις 9 το πρωί όπου κεντρικοί δρόμοι της πόλης βρίσκονται σε κατάσταση απόλυτου μποτιλιαρίσματος και χρειάζεται περίπου μια ώρα για να υπάρξει κάποια σχετική αποσυμφόρηση. Όπως υποστήριξε στη «ΜτΚ» η διευθύντρια Ερευνών και αναπληρώτρια Διευθύντρια ΙΜΕΤ, Γεωργία Αϋφαντοπούλου «στη βάση της μελέτης των δεδομένων που αναλύθηκαν, παρατηρείται αύξηση των μέσων χρόνων διαδρομών σε κεντρικές αρτηρίες σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019. Τις πρωινές ώρες παρατηρείται μεγαλύτερη αύξηση στα ρεύματα από το ανατολικό μέρος της πόλης προς κέντρο/δυτικά, ενώ τις απογευματινές ώρες παρατηρείται το αντίστροφο. Παρατηρείται τέλος, τάση εξάλειψης των παραδοσιακών «ωρών αιχμής», υπό την έννοια ότι η κατάσταση της κυκλοφορίας σε αρκετές περιπτώσεις τείνει να διατηρείται αυξημένη και εκτός αυτών των χρονικών διαστημάτων».
Οι λόγοι
Σύμφωνα με τους ειδικούς η αύξηση του χρόνου διέλευσης οφείλεται σε συνδυασμό διαφορετικών παραγόντων. Όπως αναφέρουν ο νούμερο ένα παράγοντας για την αύξηση του κυκλοφοριακού τη δεδομένη χρονική περίοδο είναι η επιστροφή στην κανονικότητα μετά το lockdown της πανδημίας. Οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς ακόμα και από τους χρήστες των Αστικών Συγκοινωνιών επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους λόγω φόβου τα αυτοκίνητά τους. Την ίδια ώρα, η απουσία τροχονόμων για την ρύθμιση της κυκλοφορίας και δημοτικών αστυνομικών, η παράνομη στάση και στάθμευση σε βασικές κεντρικές οδικές αρτηρίες και τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα, η ανεξέλεγκτη φορτοεκφόρτωση που γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, χωρίς κανόνες και συγκεκριμένα ωράρια με μεγάλα οχήματα να «κλείνουν» κάθε τρεις και λίγο δρόμους, η αφαίρεση διαχωριστικών πασσάλων για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης σε δρόμους με μεγάλη και αυξημένη κυκλοφορία όπως είναι η Λεωφόρος Στρατού και η Μητροπόλεως, τα εργοτάξια του μετρό και τα έργα που πραγματοποιούνται σχεδόν καθημερινά σε διάφορα σημεία, και τέλος, χαμένη εμπιστοσύνη των Θεσσαλονικέων απέναντι στον ΟΑΣΘ που δημιουργήθηκε τα προηγούμενα χρόνια αποτελούν κομμάτια του παζλ του «κυκλοφοριακού» της Θεσσαλονίκης.
Στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με εκτιμήσεις υπάρχουν περίπου μισό εκατομμύριο ΙΧ αυτοκίνητα, ενώ οι ημερήσιες μετακινήσεις που πραγματοποιούνται αγγίζουν τις 2.200.000, με το 45% αυτών να αφορούν μετακινήσεις για αποστάσεις μικρότερες των 2,5 χιλιομέτρων, που μπορούν να γίνουν με τα πόδια, το ταξί ή το αστικό. «Το πρόβλημα δεν είναι η ιδιοκτησίες αλλά η αλόγιστη χρήση των ΙΧ» αναφέρουν οι ειδικοί.
31/10/2021 18:00
01/11/2021 15:33
Συνεδριάζει τη Δευτέρα 15 Νοεμβρίου το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, εκτάκτως με μοναδικό θέμα το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης.
Στην ειδική συνεδρίαση αναμένεται να προσκληθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, μεταξύ αυτών εκπρόσωποι του Ινστιτούτου Μεταφορών, της Τροχαίας, της Αστυνομίας, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, των Επιμελητηρίων της πόλης, του εμπορικού συλλόγου και άλλων.
Η συνεδρίαση πραγματοποιείται με πρωτοβουλία της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης, προκειμένου να εξεταστεί από κοινού ένα πλαίσιο μέτρων που πρέπει να ληφθούν προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που κάθε μέρα γίνεται και εντονότερο και μάλιστα να αντιμετωπιστεί συλλογικά και όχι με αποσπασματικές ενέργειες και πρωτοβουλίες.
Σύμφωνα με στοιχεία του «Ζωντανού Εργαστηρίου Έξυπνης Κινητικότητας Θεσσαλονίκης» του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) που συλλέγει δεδομένα που συλλέγει δεδομένα όπως είναι οι χρόνοι και η ταχύτητα διαδρομής από το 2012, το διάστημα 20 Σεπτεμβρίου-15 Οκτωβρίου 2021 σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2019 (και πιο συγκεκριμένα το διάστημα 23 Σεπτεμβρίου-18 Οκτωβρίου 2019) παρατηρείται αύξηση του χρόνου διαδρομής μεγαλύτερη του 10% σε τουλάχιστον μία από τις τέσσερις χρονικές περιόδους μεταξύ 6 το πρωί με 10 το βράδυ. Είναι χαρακτηριστικό, για παράδειγμα, πως για τις ώρες 06.00-10.00 σε μία «βασική διαδρομή» Κ. Καραμανλή (από την οδό Ψαρών) μέχρι την πλατεία ΧΑΝΘ μέσω της Λ. Στρατού το 2021 σε σύγκριση με το 2019 παρατηρήθηκε αύξηση του μέσου χρόνου διέλευσης κατά 42%. Αντιστοίχως, παρατηρείται αύξηση 35% για τη διαδρομή Κ. Καραμανλή-Σιντριβάνι και 14% για τη διαδρομή Δικαστικό Μέγαρο-Λευκός Πύργος. Σύμφωνα με τις τελευταίες μετρήσεις η απόλυτη συμφόρηση παρατηρείται κυρίως στις 9 το πρωί όπου κεντρικοί δρόμοι της πόλης βρίσκονται σε κατάσταση απόλυτου μποτιλιαρίσματος και χρειάζεται περίπου μια ώρα για να υπάρξει κάποια σχετική αποσυμφόρηση. Όπως υποστήριξε στη «ΜτΚ» η διευθύντρια Ερευνών και αναπληρώτρια Διευθύντρια ΙΜΕΤ, Γεωργία Αϋφαντοπούλου «στη βάση της μελέτης των δεδομένων που αναλύθηκαν, παρατηρείται αύξηση των μέσων χρόνων διαδρομών σε κεντρικές αρτηρίες σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019. Τις πρωινές ώρες παρατηρείται μεγαλύτερη αύξηση στα ρεύματα από το ανατολικό μέρος της πόλης προς κέντρο/δυτικά, ενώ τις απογευματινές ώρες παρατηρείται το αντίστροφο. Παρατηρείται τέλος, τάση εξάλειψης των παραδοσιακών «ωρών αιχμής», υπό την έννοια ότι η κατάσταση της κυκλοφορίας σε αρκετές περιπτώσεις τείνει να διατηρείται αυξημένη και εκτός αυτών των χρονικών διαστημάτων».
Οι λόγοι
Σύμφωνα με τους ειδικούς η αύξηση του χρόνου διέλευσης οφείλεται σε συνδυασμό διαφορετικών παραγόντων. Όπως αναφέρουν ο νούμερο ένα παράγοντας για την αύξηση του κυκλοφοριακού τη δεδομένη χρονική περίοδο είναι η επιστροφή στην κανονικότητα μετά το lockdown της πανδημίας. Οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς ακόμα και από τους χρήστες των Αστικών Συγκοινωνιών επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους λόγω φόβου τα αυτοκίνητά τους. Την ίδια ώρα, η απουσία τροχονόμων για την ρύθμιση της κυκλοφορίας και δημοτικών αστυνομικών, η παράνομη στάση και στάθμευση σε βασικές κεντρικές οδικές αρτηρίες και τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα, η ανεξέλεγκτη φορτοεκφόρτωση που γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, χωρίς κανόνες και συγκεκριμένα ωράρια με μεγάλα οχήματα να «κλείνουν» κάθε τρεις και λίγο δρόμους, η αφαίρεση διαχωριστικών πασσάλων για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης σε δρόμους με μεγάλη και αυξημένη κυκλοφορία όπως είναι η Λεωφόρος Στρατού και η Μητροπόλεως, τα εργοτάξια του μετρό και τα έργα που πραγματοποιούνται σχεδόν καθημερινά σε διάφορα σημεία, και τέλος, χαμένη εμπιστοσύνη των Θεσσαλονικέων απέναντι στον ΟΑΣΘ που δημιουργήθηκε τα προηγούμενα χρόνια αποτελούν κομμάτια του παζλ του «κυκλοφοριακού» της Θεσσαλονίκης.
Στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με εκτιμήσεις υπάρχουν περίπου μισό εκατομμύριο ΙΧ αυτοκίνητα, ενώ οι ημερήσιες μετακινήσεις που πραγματοποιούνται αγγίζουν τις 2.200.000, με το 45% αυτών να αφορούν μετακινήσεις για αποστάσεις μικρότερες των 2,5 χιλιομέτρων, που μπορούν να γίνουν με τα πόδια, το ταξί ή το αστικό. «Το πρόβλημα δεν είναι η ιδιοκτησίες αλλά η αλόγιστη χρήση των ΙΧ» αναφέρουν οι ειδικοί.
ΣΧΟΛΙΑ