Εποχή φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία: Τον Μάρτιο ξεκινά το «ταξίδι» του νέου αγωγού (φωτ.)
23/02/2023 14:16
23/02/2023 14:16
Ένα νέο κεφάλαιο στην μακρά ενεργειακή ιστορία της Δυτ. Μακεδονίας που «πληγώνει» η απολιγνιτοποίηση, έστω κι αν η ενεργειακή κρίση την ανέβαλε προσωρινά, ανοίγει τον Μάρτιο καθώς ξεκινούν τα έργα για την υλοποίηση από τον ΔΕΣΦΑ του αγωγού Δυτικής Μακεδονίας, ο οποίος θα μπορεί να μεταφέρει και υδρογόνο.
«Ο αγωγός θα φέρει επενδύσεις στην περιοχή ενώ μελλοντικά θα βοηθήσει ώστε να έρθουν στη Δυτική Μακεδονία και άλλες μορφές πράσινης ενέργειας όπως βιομεθάνιο και υδρογόνο. Η Δυτική Μακεδονία θα είναι η πρώτη Περιφέρεια στην Ελλάδα που θα έχει πρόσβαση στο υδρογόνο. Ο αγωγός είναι από τους πρώτους στην Ευρώπη που μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 100% υδρογόνο. Οι τοπικές κοινωνίες θα απολαύσουν πλήθος οικονομικών και κοινωνικών ωφελειών, διασφαλίζονται πλήρως οι κοινωνίες στην εποχή της μετάβασης μετά τον λιγνίτη», επεσήμανε η Maria Rita Galli, Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, στο πλαίσιο εκδήλωσης του Διαχειριστή στην Κοζάνη.
Η κ.Galli διαβεβαίωσε πως η Ελλάδα είναι ασφαλής ενεργειακά μειώνοντας την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο ενώ πλέον με τις υποδομές που υλοποιούνται θα μπορεί να εξάγει ενέργεια και σε άλλες χώρες. Παράλληλα, εμφανίστηκε συγκρατημένα αισιόδοξη για την πορεία των τιμών του φυσικού αερίου εκφράζοντας την πεποίθηση πως «η αγορά θα ισορροπήσει αν και θα υπάρχουν σκαμπανεβάσματα».
«Ιστορική μέρα για τη Δυτ.Μακεδονία, ένα σημαντικό έργο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Η περιοχή συνεχίζει να κρατά τα σκήπτρα στο ενεργειακό πεδίο, πρωτοπορώντας. Φιλοδοξούμε να προσελκύσουμε επενδύσεις», σημείωσε από την πλευρά του ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Κασαπίδης.
«Καλώς το κι ας άργησε», ανέφερε ο δήμαρχος Κοζάνης, Λάζαρος Μαλούτας για την έλευση του φυσικού αερίου στην περιοχή, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στις προοπτικές που διανοίγονται.
Σύμφωνα με το σχέδιο του Προγράμματος Ανάπτυξης 2022-2031 του ΔΕΣΦΑ, ο αγωγός αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2024, ενώ το κόστος του θα ανέλθει στα 147 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότησή του είναι πλήρως διασφαλισμένη, από ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή και το Κοινοπρακτικό Ομολογιακό Δάνειο, ύψους 505 εκατομμυρίων ευρώ, που έχει συναφθεί με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, για τη χρηματοδότηση του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2021-2030.
Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 147 χιλιόμετρα, με το κυρίως τμήμα του να ξεκινά από τα Τρίκαλα Ημαθίας, και το βανοστάσιο του εθνικού συστήματος στο σημείο, και να καταλήγει στην Πτολεμαΐδα, κοντά στον οικισμό των Κομνηνών στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης. Παράλληλα, θα διαθέτει τέσσερις κλάδους, ώστε το αέριο να φτάσει σε όλα τα αστικά κέντρα της Περιφέρειας.
Η σχεδίαση της όδευσής του έγινε με γνώμονα την κάλυψη όλων των αστικών κέντρων της περιοχής. Έτσι, χάρις στο κυρίως τμήμα και τους τέσσερις υποκλάδους, το αέριο αγωγού θα «φτάσει» μέχρι την Έδεσσα, τη Σκύδρα, τη Νάουσα, τη Βέροια, τη Φλώρινα, το Αμύνταιο, την Πτολεμαΐδα και την Κοζάνη. Παράλληλα, θα υπάρχει πρόβλεψη (αναμονές) για μελλοντική επέκταση, με στόχο την παροχή αερίου αγωγού στην περιοχή της Καστοριάς.
Το έργο προβλέπει επίσης και την κατασκευή Σταθμού Μέτρησης της Καρδιάς για την παροχή των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης για Κοζάνη, Πτολεμαΐδα και Αμύνταιο, ζήτημα ιδιαίτερα κρίσιμο για τους κατοίκους.
Μελλοντικά, η έλευση του αερίου στην περιοχή θα δώσει και τη δυνατότητα (μετά το 2028) στη νέα λιγνιτική μονάδα «Πτολεμαΐδα 5» να λειτουργήσει με φυσικό αέριο.
Με το βλέμμα στο μέλλον
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αγωγός θα είναι 100% συμβατός με τη μεταφορά υδρογόνου – μάλιστα, πρόκειται για την πρώτη ανάλογη υποδομή, και μία από τις λίγες στην Ευρώπη, που υποστηρίζει πλήρως τη διακίνηση ανανεώσιμων αερίων.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα αποτελέσει μία σημαντική υποδομή που θα πλαισιώσει τα επενδυτικά πρότζεκτ τα οποία βρίσκονται στα σκαριά, ώστε η Δυτική Μακεδονία να παραμείνει ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά κέντρα της χώρας, πλέον με την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου.
Επίσης, το έργο θα ενταχθεί στον «χάρτη» του European Hydrogen Backbone (EHB), δηλαδή του σχεδίου Ευρωπαίων Διαχειριστών και εταιρειών για την ανάπτυξη ενός πανευρωπαϊκού δικτύου αγωγών για τη μεταφορά «πράσινου» υδρογόνου.
17/12/2022 09:43
Ένα νέο κεφάλαιο στην μακρά ενεργειακή ιστορία της Δυτ. Μακεδονίας που «πληγώνει» η απολιγνιτοποίηση, έστω κι αν η ενεργειακή κρίση την ανέβαλε προσωρινά, ανοίγει τον Μάρτιο καθώς ξεκινούν τα έργα για την υλοποίηση από τον ΔΕΣΦΑ του αγωγού Δυτικής Μακεδονίας, ο οποίος θα μπορεί να μεταφέρει και υδρογόνο.
«Ο αγωγός θα φέρει επενδύσεις στην περιοχή ενώ μελλοντικά θα βοηθήσει ώστε να έρθουν στη Δυτική Μακεδονία και άλλες μορφές πράσινης ενέργειας όπως βιομεθάνιο και υδρογόνο. Η Δυτική Μακεδονία θα είναι η πρώτη Περιφέρεια στην Ελλάδα που θα έχει πρόσβαση στο υδρογόνο. Ο αγωγός είναι από τους πρώτους στην Ευρώπη που μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 100% υδρογόνο. Οι τοπικές κοινωνίες θα απολαύσουν πλήθος οικονομικών και κοινωνικών ωφελειών, διασφαλίζονται πλήρως οι κοινωνίες στην εποχή της μετάβασης μετά τον λιγνίτη», επεσήμανε η Maria Rita Galli, Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, στο πλαίσιο εκδήλωσης του Διαχειριστή στην Κοζάνη.
Η κ.Galli διαβεβαίωσε πως η Ελλάδα είναι ασφαλής ενεργειακά μειώνοντας την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο ενώ πλέον με τις υποδομές που υλοποιούνται θα μπορεί να εξάγει ενέργεια και σε άλλες χώρες. Παράλληλα, εμφανίστηκε συγκρατημένα αισιόδοξη για την πορεία των τιμών του φυσικού αερίου εκφράζοντας την πεποίθηση πως «η αγορά θα ισορροπήσει αν και θα υπάρχουν σκαμπανεβάσματα».
«Ιστορική μέρα για τη Δυτ.Μακεδονία, ένα σημαντικό έργο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Η περιοχή συνεχίζει να κρατά τα σκήπτρα στο ενεργειακό πεδίο, πρωτοπορώντας. Φιλοδοξούμε να προσελκύσουμε επενδύσεις», σημείωσε από την πλευρά του ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Κασαπίδης.
«Καλώς το κι ας άργησε», ανέφερε ο δήμαρχος Κοζάνης, Λάζαρος Μαλούτας για την έλευση του φυσικού αερίου στην περιοχή, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στις προοπτικές που διανοίγονται.
Σύμφωνα με το σχέδιο του Προγράμματος Ανάπτυξης 2022-2031 του ΔΕΣΦΑ, ο αγωγός αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2024, ενώ το κόστος του θα ανέλθει στα 147 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότησή του είναι πλήρως διασφαλισμένη, από ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή και το Κοινοπρακτικό Ομολογιακό Δάνειο, ύψους 505 εκατομμυρίων ευρώ, που έχει συναφθεί με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, για τη χρηματοδότηση του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2021-2030.
Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 147 χιλιόμετρα, με το κυρίως τμήμα του να ξεκινά από τα Τρίκαλα Ημαθίας, και το βανοστάσιο του εθνικού συστήματος στο σημείο, και να καταλήγει στην Πτολεμαΐδα, κοντά στον οικισμό των Κομνηνών στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης. Παράλληλα, θα διαθέτει τέσσερις κλάδους, ώστε το αέριο να φτάσει σε όλα τα αστικά κέντρα της Περιφέρειας.
Η σχεδίαση της όδευσής του έγινε με γνώμονα την κάλυψη όλων των αστικών κέντρων της περιοχής. Έτσι, χάρις στο κυρίως τμήμα και τους τέσσερις υποκλάδους, το αέριο αγωγού θα «φτάσει» μέχρι την Έδεσσα, τη Σκύδρα, τη Νάουσα, τη Βέροια, τη Φλώρινα, το Αμύνταιο, την Πτολεμαΐδα και την Κοζάνη. Παράλληλα, θα υπάρχει πρόβλεψη (αναμονές) για μελλοντική επέκταση, με στόχο την παροχή αερίου αγωγού στην περιοχή της Καστοριάς.
Το έργο προβλέπει επίσης και την κατασκευή Σταθμού Μέτρησης της Καρδιάς για την παροχή των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης για Κοζάνη, Πτολεμαΐδα και Αμύνταιο, ζήτημα ιδιαίτερα κρίσιμο για τους κατοίκους.
Μελλοντικά, η έλευση του αερίου στην περιοχή θα δώσει και τη δυνατότητα (μετά το 2028) στη νέα λιγνιτική μονάδα «Πτολεμαΐδα 5» να λειτουργήσει με φυσικό αέριο.
Με το βλέμμα στο μέλλον
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αγωγός θα είναι 100% συμβατός με τη μεταφορά υδρογόνου – μάλιστα, πρόκειται για την πρώτη ανάλογη υποδομή, και μία από τις λίγες στην Ευρώπη, που υποστηρίζει πλήρως τη διακίνηση ανανεώσιμων αερίων.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα αποτελέσει μία σημαντική υποδομή που θα πλαισιώσει τα επενδυτικά πρότζεκτ τα οποία βρίσκονται στα σκαριά, ώστε η Δυτική Μακεδονία να παραμείνει ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά κέντρα της χώρας, πλέον με την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου.
Επίσης, το έργο θα ενταχθεί στον «χάρτη» του European Hydrogen Backbone (EHB), δηλαδή του σχεδίου Ευρωπαίων Διαχειριστών και εταιρειών για την ανάπτυξη ενός πανευρωπαϊκού δικτύου αγωγών για τη μεταφορά «πράσινου» υδρογόνου.
ΣΧΟΛΙΑ