ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Φθινοπωρινός «Γολγοθάς» στους δρόμους της Θεσσαλονίκης

Δύο είναι τα σημαντικότερα προβλήματα τα οποία καλούνται να επιλύσουν μέσα στις προσεχείς εβδομάδες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και οι αρμόδιοι συγκοινωνιακοί φορείς

 07/08/2023 07:00

Φθινοπωρινός «Γολγοθάς» στους δρόμους της Θεσσαλονίκης
Ένα σημαντικό πρόβλημα αφορά την επιχειρησιακή δυνατότητα του ΟΑΣΘ να ανταποκριθεί στην κατακόρυφη αύξηση των καθημερινών μετακινήσεων με την αστική συγκοινωνία.

Νίκος Ηλιάδης

Χαρείτε την πόλη τον Αύγουστο, όσο ακόμη απολαμβάνουν οι Θεσσαλονικείς τα μπάνια του λαού γιατί από τον Σεπτέμβριο, και ακολούθως τον Οκτώβριο, όταν προβλέπεται να ξεκινήσουν οι εργασίες για την αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής, η καθημερινή μετακίνηση στους αδιαπέραστους δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος θα φαντάζει με Γολγοθά. Έστω και με σημαντική καθυστέρηση, οι αρμόδιοι φαίνεται να έχουν συνειδητοποιήσει το μέγεθος του προβλήματος, όμως οι λύσεις, στο πλαίσιο αυτού του ασφυκτικού πλέον χρονοδιαγράμματος, δεν είναι εύκολες.

Δύο είναι τα σημαντικότερα προβλήματα τα οποία καλούνται να επιλύσουν μέσα στις προσεχείς εβδομάδες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και οι αρμόδιοι συγκοινωνιακοί φορείς της πόλης. Το πρώτο αφορά την επιχειρησιακή δυνατότητα του ΟΑΣΘ να ανταποκριθεί στην κατακόρυφη αύξηση των καθημερινών μετακινήσεων με την αστική συγκοινωνία και το δεύτερο, το οποίο θα εμφανιστεί από το τέλος Οκτωβρίου, και για τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια, έχει να κάνει με τη μεγάλη κυκλοφοριακή επιβάρυνση εξαιτίας της έναρξης των εργασιών στην περιφερειακή.

Τα ζητήματα αυτά απασχόλησαν τις δύο συσκέψεις οι οποίες έγιναν την περασμένη εβδομάδα. Η πρώτη, η οποία μάλιστα δεν ανακοινώθηκε, πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τρίτη στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στην Αθήνα και αφορούσε τον ΟΑΣΘ και η δεύτερη έγινε την Πέμπτη στο Διοικητήριο, στη Θεσσαλονίκη, όπου συζητήθηκε το θέμα των έργων στην περιφερειακή.

Δυστοκία για τον ΟΑΣΘ

Στη σύσκεψη στο υπουργείο συμμετείχαν η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς, ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης Γιάννης Τόσκας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Κώστας Ταγγίρης, ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Στέφανος Τσόλης, καθώς και υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου και των συγκοινωνιακών φορέων της πόλης. Σύμφωνα με πληροφορίες, μοναδικό θέμα συζήτησης ήταν η αναζήτηση λύσης ώστε από την 1η Σεπτεμβρίου οπότε επιστρέφει το αυξημένων απαιτήσεων χειμερινό πρόγραμμα δρομολογίων του ΟΑΣΘ, να μπορεί ο Οργανισμός να βγάλει στους δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος τα περίπου 380 λεωφορεία που απαιτούνται. Όπως εξήγησε στη «ΜτΚ» αρμόδια πηγή «το πρόβλημα εντοπίστηκε στην έλλειψη οδηγών. Διαθέσιμα λεωφορεία θα υπάρχουν, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, το πρόβλημα όμως είναι ποιος θα τα οδηγήσει».

Σύμφωνα με άλλη πηγή, στη σύσκεψη εξετάστηκαν τέσσερις λύσεις. Η πρώτη αφορούσε ουσιαστικά την «ενοικίαση» οδηγών. Αυτό θα μπορούσε να γίνει με τη διενέργεια διαγωνισμού για μίσθωση μερικών ακόμη λεωφορείων, μαζί με τους οδηγούς τους. Η λύση αυτή φάνηκε να απορρίπτεται καθώς η διαγωνιστική διαδικασία απαιτεί πολύ χρόνο και χρόνος δεν υπάρχει. Στο ίδιο πρόβλημα φαίνεται να σκοντάφτει και η δεύτερη πρόταση για πρόσληψη οδηγών με σύμβαση ορισμένου χρόνου. Στη συζήτηση, ο εκπρόσωπος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους επισήμανε ότι και αυτή η λύση είναι χρονοβόρα καθώς η διαδικασία θα πρέπει να γίνει μέσω ΑΣΕΠ. Επιπλέον, θα πρέπει να διερευνηθεί εάν ο ΟΑΣΘ, υπό το σημερινό καθεστώς λειτουργίας του υπό εκκαθάριση, έχει τη δυνατότητα να κάνει τέτοιου είδους συμβάσεις. Η τρίτη σκέψη ήταν να προσλάβει ο ΟΣΕΘ οδηγούς με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και να τους παραχωρήσει στον ΟΑΣΘ. Και αυτό το θέμα χρήζει νομικής διερεύνησης. Τέλος, ως τελευταία καταφυγή, εξετάστηκε το ενδεχόμενο, να απαλλαγεί ο ΟΑΣΘ από ένα ακόμη μέρος του συγκοινωνιακού έργου, εκχωρώντας άλλες δέκα λεωφορειακές γραμμές στα ΚΤΕΛ. Σύμφωνα με πληροφορίες τη λύση αυτή φαίνεται να απορρίπτει το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης καθώς, όπως ειπώθηκε, θα χρειαστεί να προμηθευτεί άλλα περίπου εβδομήντα λεωφορεία, μαζί και 210 οδηγούς, και όλα αυτά για ένα χρονικό διάστημα ολίγων μηνών, χωρίς καμία εγγύηση για τη συνέχιση της συνεργασίας τους. Υπό αυτά τα δεδομένα, το πρόβλημα φαντάζει προς το παρόν αξεπέραστο κι ενώ ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά.

Το FlyOver

Το δεύτερο πρόβλημα το οποίο αφορά το τεράστιο κυκλοφοριακό κομφούζιο που θα επικρατήσει σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πολεοδομικού συγκροτήματος, με την έναρξη των εργασιών αναβάθμισης της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής και την κατασκευή του υπερυψωμένου αυτοκινητόδρομου (FlyOver), φαντάζει προς το παρόν αξεπέραστο. Οι συζητήσεις για την αναζήτηση λύσεων καθυστέρησε σημαντικά και πλέον, οι αρμόδιοι τρέχουν να προλάβουν να προετοιμάσουν την πόλη γι’ αυτό που πρόκειται να συμβεί από τα τέλη Οκτωβρίου, όταν εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν τα έργα.

Στη σύσκεψη η οποία έγινε την Πέμπτη για το θέμα αυτό, στο Διοικητήριο, αποφασίστηκε να αναλάβει ο ΟΣΕΘ να προτείνει μία σειρά μέτρα ώστε να μην παραλύσει τελείως η πόλη καθώς, όπως εκτιμήθηκε, οι εργασίες στην περιφερειακή θα εκτρέψουν σημαντικό μέρος της κυκλοφορίας μέσα στην πόλη. Υπολογίστηκε, μάλιστα, πως στο πολεοδομικό συγκρότημα θα εισέρχονται περίπου δύο χιλιάδες περισσότερα αυτοκίνητα ανά ώρα, τα οποία σήμερα εξυπηρετούνται από την περιφερειακή.

Μερικές από τις προτάσεις οι οποίες είχαν διατυπωθεί το προηγούμενο διάστημα, χωρίς ωστόσο να μελετηθούν στις λεπτομέρειές τους αφορούσαν τα εξής:

- Να απαγορευτεί η στάση και η στάθμευση σε βασικούς οδικούς άξονες της πόλης (Κ. Καραμανλή, Εγνατία, Β. Όλγας, Τσιμισκή).

- Να εφαρμοστεί επιτέλους το νέο ωράριο φορτοεκφόρτωσης για τροφοδοσία της αγοράς μόνο κατά τις νυχτερινές ώρες.

- Να γίνεται η αποκομιδή των απορριμμάτων μόνον τις βραδινές ώρες.

- Να αυξηθεί η δύναμη της Τροχαίας ώστε να υπάρχουν τροχονόμοι σε όλους τους βασικούς συγκοινωνιακούς κόμβους.

- Να τοποθετηθούν πληροφοριακές πινακίδες ώστε να ενημερώνουν τους οδηγούς ποια είναι η βέλτιστη επιλογή για τη μετακίνηση προς τον προορισμό τους.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 06.08.2023

Χαρείτε την πόλη τον Αύγουστο, όσο ακόμη απολαμβάνουν οι Θεσσαλονικείς τα μπάνια του λαού γιατί από τον Σεπτέμβριο, και ακολούθως τον Οκτώβριο, όταν προβλέπεται να ξεκινήσουν οι εργασίες για την αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής, η καθημερινή μετακίνηση στους αδιαπέραστους δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος θα φαντάζει με Γολγοθά. Έστω και με σημαντική καθυστέρηση, οι αρμόδιοι φαίνεται να έχουν συνειδητοποιήσει το μέγεθος του προβλήματος, όμως οι λύσεις, στο πλαίσιο αυτού του ασφυκτικού πλέον χρονοδιαγράμματος, δεν είναι εύκολες.

Δύο είναι τα σημαντικότερα προβλήματα τα οποία καλούνται να επιλύσουν μέσα στις προσεχείς εβδομάδες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και οι αρμόδιοι συγκοινωνιακοί φορείς της πόλης. Το πρώτο αφορά την επιχειρησιακή δυνατότητα του ΟΑΣΘ να ανταποκριθεί στην κατακόρυφη αύξηση των καθημερινών μετακινήσεων με την αστική συγκοινωνία και το δεύτερο, το οποίο θα εμφανιστεί από το τέλος Οκτωβρίου, και για τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια, έχει να κάνει με τη μεγάλη κυκλοφοριακή επιβάρυνση εξαιτίας της έναρξης των εργασιών στην περιφερειακή.

Τα ζητήματα αυτά απασχόλησαν τις δύο συσκέψεις οι οποίες έγιναν την περασμένη εβδομάδα. Η πρώτη, η οποία μάλιστα δεν ανακοινώθηκε, πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τρίτη στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στην Αθήνα και αφορούσε τον ΟΑΣΘ και η δεύτερη έγινε την Πέμπτη στο Διοικητήριο, στη Θεσσαλονίκη, όπου συζητήθηκε το θέμα των έργων στην περιφερειακή.

Δυστοκία για τον ΟΑΣΘ

Στη σύσκεψη στο υπουργείο συμμετείχαν η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς, ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης Γιάννης Τόσκας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Κώστας Ταγγίρης, ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Στέφανος Τσόλης, καθώς και υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου και των συγκοινωνιακών φορέων της πόλης. Σύμφωνα με πληροφορίες, μοναδικό θέμα συζήτησης ήταν η αναζήτηση λύσης ώστε από την 1η Σεπτεμβρίου οπότε επιστρέφει το αυξημένων απαιτήσεων χειμερινό πρόγραμμα δρομολογίων του ΟΑΣΘ, να μπορεί ο Οργανισμός να βγάλει στους δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος τα περίπου 380 λεωφορεία που απαιτούνται. Όπως εξήγησε στη «ΜτΚ» αρμόδια πηγή «το πρόβλημα εντοπίστηκε στην έλλειψη οδηγών. Διαθέσιμα λεωφορεία θα υπάρχουν, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, το πρόβλημα όμως είναι ποιος θα τα οδηγήσει».

Σύμφωνα με άλλη πηγή, στη σύσκεψη εξετάστηκαν τέσσερις λύσεις. Η πρώτη αφορούσε ουσιαστικά την «ενοικίαση» οδηγών. Αυτό θα μπορούσε να γίνει με τη διενέργεια διαγωνισμού για μίσθωση μερικών ακόμη λεωφορείων, μαζί με τους οδηγούς τους. Η λύση αυτή φάνηκε να απορρίπτεται καθώς η διαγωνιστική διαδικασία απαιτεί πολύ χρόνο και χρόνος δεν υπάρχει. Στο ίδιο πρόβλημα φαίνεται να σκοντάφτει και η δεύτερη πρόταση για πρόσληψη οδηγών με σύμβαση ορισμένου χρόνου. Στη συζήτηση, ο εκπρόσωπος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους επισήμανε ότι και αυτή η λύση είναι χρονοβόρα καθώς η διαδικασία θα πρέπει να γίνει μέσω ΑΣΕΠ. Επιπλέον, θα πρέπει να διερευνηθεί εάν ο ΟΑΣΘ, υπό το σημερινό καθεστώς λειτουργίας του υπό εκκαθάριση, έχει τη δυνατότητα να κάνει τέτοιου είδους συμβάσεις. Η τρίτη σκέψη ήταν να προσλάβει ο ΟΣΕΘ οδηγούς με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και να τους παραχωρήσει στον ΟΑΣΘ. Και αυτό το θέμα χρήζει νομικής διερεύνησης. Τέλος, ως τελευταία καταφυγή, εξετάστηκε το ενδεχόμενο, να απαλλαγεί ο ΟΑΣΘ από ένα ακόμη μέρος του συγκοινωνιακού έργου, εκχωρώντας άλλες δέκα λεωφορειακές γραμμές στα ΚΤΕΛ. Σύμφωνα με πληροφορίες τη λύση αυτή φαίνεται να απορρίπτει το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης καθώς, όπως ειπώθηκε, θα χρειαστεί να προμηθευτεί άλλα περίπου εβδομήντα λεωφορεία, μαζί και 210 οδηγούς, και όλα αυτά για ένα χρονικό διάστημα ολίγων μηνών, χωρίς καμία εγγύηση για τη συνέχιση της συνεργασίας τους. Υπό αυτά τα δεδομένα, το πρόβλημα φαντάζει προς το παρόν αξεπέραστο κι ενώ ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά.

Το FlyOver

Το δεύτερο πρόβλημα το οποίο αφορά το τεράστιο κυκλοφοριακό κομφούζιο που θα επικρατήσει σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πολεοδομικού συγκροτήματος, με την έναρξη των εργασιών αναβάθμισης της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής και την κατασκευή του υπερυψωμένου αυτοκινητόδρομου (FlyOver), φαντάζει προς το παρόν αξεπέραστο. Οι συζητήσεις για την αναζήτηση λύσεων καθυστέρησε σημαντικά και πλέον, οι αρμόδιοι τρέχουν να προλάβουν να προετοιμάσουν την πόλη γι’ αυτό που πρόκειται να συμβεί από τα τέλη Οκτωβρίου, όταν εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν τα έργα.

Στη σύσκεψη η οποία έγινε την Πέμπτη για το θέμα αυτό, στο Διοικητήριο, αποφασίστηκε να αναλάβει ο ΟΣΕΘ να προτείνει μία σειρά μέτρα ώστε να μην παραλύσει τελείως η πόλη καθώς, όπως εκτιμήθηκε, οι εργασίες στην περιφερειακή θα εκτρέψουν σημαντικό μέρος της κυκλοφορίας μέσα στην πόλη. Υπολογίστηκε, μάλιστα, πως στο πολεοδομικό συγκρότημα θα εισέρχονται περίπου δύο χιλιάδες περισσότερα αυτοκίνητα ανά ώρα, τα οποία σήμερα εξυπηρετούνται από την περιφερειακή.

Μερικές από τις προτάσεις οι οποίες είχαν διατυπωθεί το προηγούμενο διάστημα, χωρίς ωστόσο να μελετηθούν στις λεπτομέρειές τους αφορούσαν τα εξής:

- Να απαγορευτεί η στάση και η στάθμευση σε βασικούς οδικούς άξονες της πόλης (Κ. Καραμανλή, Εγνατία, Β. Όλγας, Τσιμισκή).

- Να εφαρμοστεί επιτέλους το νέο ωράριο φορτοεκφόρτωσης για τροφοδοσία της αγοράς μόνο κατά τις νυχτερινές ώρες.

- Να γίνεται η αποκομιδή των απορριμμάτων μόνον τις βραδινές ώρες.

- Να αυξηθεί η δύναμη της Τροχαίας ώστε να υπάρχουν τροχονόμοι σε όλους τους βασικούς συγκοινωνιακούς κόμβους.

- Να τοποθετηθούν πληροφοριακές πινακίδες ώστε να ενημερώνουν τους οδηγούς ποια είναι η βέλτιστη επιλογή για τη μετακίνηση προς τον προορισμό τους.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 06.08.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία