Γιάννης Βρούτσης στη «Μακεδονία της Κυριακής»: Η βία δεν είναι αθλητικό φαινόμενο
18/12/2023 11:00
18/12/2023 11:00
Στην πρώτη του εφ' όλης της ύλης συνέντευξη από την ημέρα που ανέλαβε τα καθήκοντά του, ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού Γιάννης Βρούτσης περιγράφει λεπτομερώς στη «ΜτΚ» το επικαιροποιημένο σχέδιο της κυβέρνησης για την εξάλειψη του χουλιγκανισμού, τονίζοντας την κοινωνική διάσταση του φαινομένου. Παράλληλα, παρουσιάζει το πλάνο του υπουργείου για την αναβάθμιση όλων των βασικών αθλητικών υποδομών της Θεσσαλονίκης, όπως το Καυτανζόγλειο και το Παλέ ντε Σπορ και ιεραρχεί τις βασικές προτεραιότητες της θητείας του.
Τα αιματηρά επεισόδια στου Ρέντη κατέδειξαν με τον πλέον δραματικό τρόπο πως οι συμμορίες των αδίστακτων χούλιγκαν εξακολουθούν να καταδυναστεύουν τον ελληνικό αθλητισμό, Ταυτόχρονα, αναζωπύρωσαν τη συζήτηση περί των διαχρονικών ευθυνών των κυβερνήσεων αλλά και των μεγάλων συλλόγων σε ό,τι αφορά την κλιμάκωση της λεγόμενης οπαδικής βίας, που αναμφίβολα έχει κοινωνικό υπόβαθρο.
Ο υπουργός εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η Πολιτεία δεν έχει καταφέρει, έως τώρα, να εξαλείψει το θλιβερό αυτό φαινόμενο και αναλύει τα πρόσθετα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση προς αυτήν την κατεύθυνση.
Παρά τις νομοθετικού χαρακτήρα παρεμβάσεις που κατά καιρούς έχουν γίνει, τα σοβαρά περιστατικά οπαδικής βίας, όπως αυτό της περασμένης εβδομάδας στου Ρέντη, δεν έχουν περιοριστεί. Γιατί δεν αποδίδουν τα μέτρα και τώρα παίρνετε κι άλλα;
«Πρέπει να τονίσουμε ότι τα νομικά μας εργαλεία απέναντι στην παραβατικότητα και τη βία στους αθλητικούς χώρους είναι πραγματικά πολύ ισχυρά. Σε επίπεδο νομοθεσίας, ως προς τις ποινές, δεν έχουμε να προσθέσουμε κάτι παραπάνω, καθώς είμαστε στο πιο αυστηρό επίπεδο, με την εφαρμογή και του ιδιωνύμου.
Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι σε επί μέρους τομείς, που συσχετίζονται με τα φαινόμενα βίας, δεν θα βοηθήσει η ενδυνάμωση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου.
Θα σημειώσω ότι η βία δεν είναι ένα φαινόμενο του αθλητισμού, αλλά κοινωνικό, με την έννοια πως δεν γεννιέται στον αθλητικό χώρο του, αλλά βρίσκει έδαφος να αναπτυχθεί από άλλες διαδρομές.
Η κυβέρνησή μας ενδυνάμωσε το νομικό πλαίσιο μετά τη δολοφονία του Άλκη Καμπανού και η Ελληνική Αστυνομία επιχείρησε μαζικά στους συνδέσμους οργανωμένων οπαδών.
Τα στοιχεία που καταθέσαμε τις προάλλες στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου είναι πολύ σημαντικά και θεωρώ πως θα συμβάλουν στην ποινική αναβάθμιση της πολύ σκοτεινής υπόθεσης της οπαδικής βίας.
Ήδη ετοιμάζουμε ένα πλέγμα διατάξεων που θα ανακοινωθεί πολύ σύντομα και αφορά:
Τέλος, στις άμεσες προτεραιότητές μας είναι καταπολέμηση της βίας μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, γιατί ο Αθλητισμός δεν γεννάει τη βία, η βία είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που πρέπει να αντιμετωπιστεί με ολιστικές και στοχευμένες κινήσεις από το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας.
Γι’ αυτό και είναι σημαντικό που ο αθλητισμός βρίσκεται πλέον στην «ομπρέλα» του υπουργείου Παιδείας, ύστερα από τη σχετική απόφαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στον πρόσφατο σχηματισμό της κυβέρνησης».
Το μέτρο της κεκλεισμένων των θυρών διεξαγωγής αγώνων αφορά μόνον στο ποδόσφαιρο, ενώ τα τελευταία επεισόδια έγιναν στο βόλεϊ. Ποια είναι η λογική πίσω από αυτό το μέτρο;
«Η οπαδική βία στον αθλητισμό έχει έδρα, να το πω έτσι, στο ποδόσφαιρο. Αυτές οι οργανωμένες συμμορίες, που θα ερευνηθεί αν μέσα τους δρουν και εγκληματικές οργανώσεις, διαπράττουν πολύ σοβαρά αδικήματα στο όνομα των ομάδων. Ξεκινάνε από το χώρο του ποδοσφαίρου, τα γήπεδα και επεκτείνονται, δυστυχώς, σε όλη την ελληνική επικράτεια. Πάνε σε γήπεδα βόλεϊ, πάνε σε γήπεδα μπάσκετ, πάνε σε πλατείες, πάνε σε δρόμους.
Τώρα, το γεγονός ότι αυτοί κάποιες φορές πάνε στο χάντμπολ, κάποιες φορές πάνε στο βόλεϊ, κάποιες φορές πάνε στο μπάσκετ και, βέβαια, βρίσκονται και στα ποδοσφαιρικά γήπεδα, δεν σημαίνει ότι φταίει το βόλεϊ ή το μπάσκετ.
Είναι στρατοί που ξεκινάνε από ευρύτερα τον χώρο των ποδοσφαιρικών γηπέδων, και πάνε παντού. Ωστόσο, έχουν καταφέρει κατά κανόνα και οι ομάδες οι μεγάλες του μπάσκετ και του βόλεϊ να προστατεύσουν αυτό το προϊόν και σε επαγγελματικό, αλλά και σε ερασιτεχνικό επίπεδο.
Όποτε, όμως, κρίνεται ότι υπάρχει ένας αγώνας υψηλής επικινδυνότητας, όπως π.χ. αυτός στο βόλεϊ Ολυμπιακός - Παναθηναϊκός, πριν και πάνω από όλα θα βάζουμε τη δημόσια τάξη και ασφάλεια. Γι’ αυτό και διεξάγεται κεκλεισμένων των θυρών. Και για κάθε τέτοιο αγώνα άλλου αθλήματος, πλην ποδοσφαίρου η όποια απόφαση θα αξιολογείται με βάση την κατάσταση. Μας ενδιαφέρει πάνω και πρώτα απ’ όλα να είναι ασφαλείς οι φίλαθλοι».
Σκοπεύετε να αναλάβετε πρωτοβουλίες για την εκτόνωση της διαρκώς κλιμακούμενης έντασης, τόσο μεταξύ των μεγάλων ΠΑΕ, όσο και μεταξύ ΕΠΟ και λίγκας, που αναμφίβολα συμβάλλει στην έξαρση της βίας;
«Ο ρόλος της κυβέρνησης και βασικά του κράτους στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο, δεν μπορεί να είναι παρά συμβουλευτικός, σε ό,τι αφορά τις δομές του και τους τρόπους που ρυθμίζει τα θέματα του ανταγωνισμού μεταξύ των ομάδων του, αγωνιστικά και διοικητικά. Σε συνεννόηση με τις διεθνείς συνομοσπονδίες FIFA και UEFA καταρτίστηκε η ολιστική μελέτη, η οποία παρουσιάστηκε τον Νοέμβριο του 2020 και κατόπιν ορισμένες προβλέψεις της πέρασαν στο καταστατικό της ΕΠΟ.
Το ποδόσφαιρο, λοιπόν, είχε και έχει το εργαλείο να επουλώσει τις «πληγές» του και αρκεί να το χρησιμοποιήσει ολοκληρωτικά, όπως χαρακτηριστικά είχε αναφέρει και ο ίδιος ο πρωθυπουργός.
Σε ό,τι αφορά τον ρόλο της Πολιτείας, στην ολιστική μελέτη, συστήνεται να επικεντρωθεί στα θέματα της βίας και της διαφθοράς, όπως είναι η χειραγώγηση αγώνων.
Σχετικά με θεσμικές πρωτοβουλίες για την καταπολέμηση της έντασης (και ανάμεσα στις ΠΑΕ), αυτές έχουν αναληφθεί κατά το πρόσφατο παρελθόν και φυσικά θα συνεχιστούν, όσο διαπιστώνουμε πως οι ίδιοι οι άνθρωποι που υπηρετούν το ποδόσφαιρο δεν νοιάζονται για τη διαφύλαξη του προϊόντος τους».
Ο Γιάννης Βρούτσης με τον συντάκτη της «ΜτΚ» και του makthes.gr Βασίλη Μόσχου
Εστία μόνιμης έντασης αποτελεί και το θέμα της διαιτησίας. Πού βρίσκεται το ζήτημα της επαγγελματικής διαιτησίας;
«Για το θέμα της επαγγελματικής διαιτησίας, υπάρχει ήδη ένα νομοθετικό πλαίσιο, που για να εφαρμοστεί απαιτείται η ενεργοποίηση όλων των φορέων του ποδοσφαίρου. Εμείς ως Πολιτεία, έχουμε από καιρό ζητήσει, καταρχάς, τις προτάσεις της Super League (και στην πρόσφατη συνάντηση που είχαμε) και περιμένουμε να τις αποστείλει για να διακριβωθούν οι τρόποι και οι συνεργασίες ώστε η επαγγελματική διαιτησία να εφαρμοστεί».
Οι πόροι που έχετε στη διάθεσή σας επαρκούν για την εκπλήρωση των βασικών σας στόχων;
«Στη δική μου πολιτική κοσμοθεωρία, είναι απαρέγκλιτη αρχή μου να «τακτοποιώ» κάθε τομέα που αναλαμβάνω. Ανέλαβα δύο φορές το υπουργείο Εργασίας και την πρώτη, το 2013, μέσα σε μία πολύ δύσκολη και κρίσιμη περίοδο για τη χώρα. Δεν δίστασα τότε να προχωρήσω στις άμεσες μεταρρυθμίσεις που χρειάστηκαν, ώστε να καταφέρει η χώρα να ορθοποδήσει και να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του ασφαλιστικού μας συστήματος.
Στον τομέα του αθλητισμού, τώρα, έχει γίνει μία προεργασία για το νοικοκύρεμα του χώρου και με αυτά τα γερά θεμέλια στόχος είναι πλέον να χτίσουμε ένα ισχυρό οικοδόμημα. Πρόσφατα, λοιπόν, ανέλυσα στους εκπροσώπους των αθλητικών φορέων το αθλητικό όραμά μου, θέτοντας και τα χρονοδιαγράμματα. Αναφέρομαι συγκεκριμένα στους εξής 7 άξονες:
1. Αθλητικός Νόμος/Κωδικοποίηση - Απλοποίηση Νομοθεσίας.
2. Ψηφιακός Μετασχηματισμός "e-Kouros"/όλος ο αθλητικός χώρος σε μία πλατφόρμα και με εφαρμογή στο κινητό.
3. Ασφαλείς και περιβαλλοντικά φιλικές αθλητικές εγκαταστάσεις.
4. Άθληση για Όλους.
5. Σχολικός και Πανεπιστημιακός Αθλητισμός.
6. Καταπολέμηση φαινομένων βίας και χειραγώγησης αγώνων.
7. Χωροταξικός αθλητισμός, ανάπτυξη βάσει κριτηρίων.
Σχετικά με τους πόρους, μην ξεχνάμε ότι τα τελευταία χρόνια η κυβέρνηση τόλμησε και υλοποίησε ένα αίτημα πολλών ετών και έδωσε στον αθλητισμό έναν ακόμη έξτρα πόρο από τη φορολογία των κερδών των παικτών του στοιχήματος. Κίνηση που αύξησε κατακόρυφα τις δαπάνες για τον Αθλητισμό: από τα 60 εκατ. ευρώ ετησίως σε 122 εκατ ευρώ το 2021 και 126 εκατ. ευρώ το 2022, με το 2023 να αναμένεται να ξεπεράσουμε τα 140 εκατ.
Επιπρόσθετα, εξασφαλίσαμε ετήσια αύξηση κατά 11 εκατ. ευρώ στον τακτικό προϋπολογισμό των Εθνικών Αθλητικών Κέντρων, ήτοι κατά 52,4%».
Το Καυτανζόγλειο, το δεύτερο μεγαλύτερο εθνικό στάδιο της χώρας, έχει περιέλθει σε τραγική κατάσταση. Σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζουν και τα ΕΑΚ, κυρίως λόγω της υποστελέχωσής τους σε επίπεδο μόνιμου προσωπικού. Έχετε εκπονήσει συγκεκριμένο πλάνο δράσης για τις αθλητικές εγκαταστάσεις της Θεσσαλονίκης;
«Αποτελεί προτεραιότητα της πολιτικής μου στο υπουργείο Αθλητισμού, η αναβάθμιση όλων των Εθνικών Αθλητικών Κέντρων της χώρας. Μετά την εξασφάλιση της πολύ σημαντικής ετήσιας αύξησης των συνολικά 11 εκατ. ευρώ στον τακτικό προϋπολογισμό των 17 ΕΑΚ, έχω ήδη ζητήσει από όλους τους προέδρους την πρόταση/εισήγησή τους για την κατανομή του επιπλέον προϋπολογισμού τους για το 2024, ως και τις 31 Δεκέμβρη 2023.
Τα επιπλέον χρήματα αφορούν σε ανάπτυξη, βελτίωση και αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών, αλλά και σε δημιουργία νέων, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο. Όπως ανακοίνωσα και στη Βουλή στις αρχές Οκτωβρίου, εντός του α’ εξαμήνου του 2024 θα έχει συντελεστεί η πλήρης λειτουργική αναβάθμισή του Καυτανζογλείου, για πρώτη φορά μετά τον εκσυγχρονισμό του το 2004.
Εγκρίθηκε από το υπουργείο Οικονομικών το κονδύλι του 1.000.000€ για τη συντήρηση των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και την υλοποίηση της Μελέτης πυρόσβεσης/ πυροπροστασίας, ώστε οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις πυρασφάλειας να αποκτήσουν σύγχρονη πιστοποίηση.
Παράλληλα, για τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, που ελέγχθηκαν αρμοδίως κατά το διάστημα Μαρτίου - Μαΐου 2023, συντάσσονται Τεύχη Δημοπράτησης.
Σε ότι αφορά στην στατική επάρκεια του Καυτανζογλείου, ανατίθεται σε ιδιώτη μηχανικό η έκδοση σχετικής βεβαίωσης. Για την ελαττωματική υγρομόνωση του κεντρικού σταδίου σε μέρος των κερκίδων, έχει επιληφθεί η τεχνική υπηρεσία του υπουργείου Αθλητισμού και η μελέτη παραδίδεται άμεσα για τεύχη δημοπράτησης, ενώ θα παραδοθεί και η μελέτη ενεργειακής αναβάθμισης όλων των εγκαταστάσεων, που εκπονείται.
Επιπλέον, από το 2024 αυξάνεται η τακτική επιχορήγηση του Καυτανζογλείου κατά 150%, ήτοι διαμορφώνεται σε 1.750.000€ από 700.000€ που ήταν τα τελευταία χρόνια και εκείνη για το ΕΑΚ αυξάνεται κατά 1.510.000€ και θα είναι πλέον 4,6 εκατ.».
Η υπόθεση του στεγάστρου Καλατράβα στο ΟΑΚΑ ανέδειξε το μεγάλο ζήτημα της ελλιπούς συντήρησης βασικών αθλητικών υποδομών. Η νέα ηγεσία του υπουργείου είναι σε θέση να δεσμευθεί ότι από εδώ και στο εξής δεν θα υπάρξει ανάλογη ολιγωρία;
«Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι εκείνη που την τελευταία διετία εξασφάλισε 57 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την ολιστική αναβάθμισή του ΟΑΚΑ. Συντάχθηκαν οι απαραίτητοι φάκελοι, δρομολογήθηκε η πλήρης ενεργειακή αναβάθμιση, η ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου, η μελέτη βιωσιμότητας και ολοκληρώθηκε η μοναδική -και για πρώτη φορά- μελέτη εκτεταμένης επιθεώρησης των πέντε μεταλλικών κατασκευών Καλατράβα.
Αυτή η μελέτη, στα τέλη Σεπτεμβρίου, οδήγησε αμέσως στην αναστολή λειτουργίας του κεντρικού σταδίου και του ποδηλατοδρομίου, με αίσθημα ευθύνης και πρώτιστο μέλημα την ασφάλεια αθλητών, αθλουμένων, φιλάθλων και εργαζομένων. Όπως άλλωστε εφαρμόζουμε, αυστηρά πλέον, για κάθε αθλητική υποδομή της χώρας μας, με από την 31 Αυγούστου απόφασή μου.
Το ΟΑΚΑ είναι εμβληματική εγκατάσταση, είναι εκεί που χτυπάει η καρδιά του αθλητισμού της χώρας και είμαστε υποχρεωμένοι να μεριμνήσουμε επισταμένα για την κατάστασή του.
Προς το παρόν περιμένουμε τη δεύτερη έκθεση εμπειρογνωμοσύνης που θα αποστείλει το ΤΕΕ για να διαπιστωθεί πώς και αν θα επαναλειτουργήσουν το ποδηλατοδρόμιο και το κεντρικό στάδιο, μετά την πρώτη έκθεση, που επέτρεψε τη λειτουργία συγκεκριμένων χώρων. Με βάση αυτές τις εκθέσεις θα μπορέσουμε να φτιάξουμε ένα χρονοδιάγραμμα ενεργειών».
Οι τρεις μεγάλες ΠΑΕ της Θεσσαλονίκης φιλοδοξούν να κατασκευάσουν νέα γήπεδα αλλά τα εμπόδια που καλούνται να υπερβούν είναι μεγάλα. Η κυβέρνηση προτίθεται να διευκολύνει τις προσπάθειές τους και αν ναι, με ποιον τρόπο;
«Για κάθε ομάδα έχω δηλώσει κατ’ επανάληψη ότι η κυβέρνηση θα σταθεί αρωγός σε ό,τι χρειαστεί για να έχει το δικό της γήπεδο, εφόσον αυτό είναι εφικτό και να διευκολυνθεί σε όποια συνθήκη προκύψει. Είναι πάγια θέση της κυβέρνησης μας».
Σε τι ακριβώς συνίσταται η κωδικοποίηση της αθλητικής νομοθεσίας και πώς θα επηρεάσει την εφαρμογή της;
«Ο χώρος του αθλητισμού διέπεται νομικά από ένα θεμελιακό νόμο, τον 2725 του 1999. Είναι, ωστόσο, ένας νόμος 25 ετών, που έχει δεχτεί αρκετές τροποποιήσεις, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις, έτσι όπως εξελιχθεί το αθλητικό γίγνεσθαι, δεν ανταποκρίνεται πια στις σύγχρονες απαιτήσεις.
Κωδικοποίηση σημαίνει εναρμόνιση όλων των διατάξεων, αποβολή διατάξεων που δεν βρίσκονται σε ισχύ, επαναδιαμόρφωση διατάξεων που συγκρούονται μεταξύ τους. Μέσω της κωδικοποίησης θα εντοπίσουμε τυχόν επικαλύψεις, αναχρονισμοί αλλά και ελλείψεις.
Ο χώρος, στο τέλος του 2024, θα «υπηρετείται» από ένα νομικό πλαίσιο που θα καλύπτει όλες τις απαιτήσεις και έτσι θα μπορεί να λειτουργήσει απρόσκοπτα και κυρίως προς όφελος του αθλητισμού, όπως αυτός έχει αναπτυχθεί στην πολύ απαιτητική εποχή μας».
Στην πρώτη του εφ' όλης της ύλης συνέντευξη από την ημέρα που ανέλαβε τα καθήκοντά του, ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού Γιάννης Βρούτσης περιγράφει λεπτομερώς στη «ΜτΚ» το επικαιροποιημένο σχέδιο της κυβέρνησης για την εξάλειψη του χουλιγκανισμού, τονίζοντας την κοινωνική διάσταση του φαινομένου. Παράλληλα, παρουσιάζει το πλάνο του υπουργείου για την αναβάθμιση όλων των βασικών αθλητικών υποδομών της Θεσσαλονίκης, όπως το Καυτανζόγλειο και το Παλέ ντε Σπορ και ιεραρχεί τις βασικές προτεραιότητες της θητείας του.
Τα αιματηρά επεισόδια στου Ρέντη κατέδειξαν με τον πλέον δραματικό τρόπο πως οι συμμορίες των αδίστακτων χούλιγκαν εξακολουθούν να καταδυναστεύουν τον ελληνικό αθλητισμό, Ταυτόχρονα, αναζωπύρωσαν τη συζήτηση περί των διαχρονικών ευθυνών των κυβερνήσεων αλλά και των μεγάλων συλλόγων σε ό,τι αφορά την κλιμάκωση της λεγόμενης οπαδικής βίας, που αναμφίβολα έχει κοινωνικό υπόβαθρο.
Ο υπουργός εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η Πολιτεία δεν έχει καταφέρει, έως τώρα, να εξαλείψει το θλιβερό αυτό φαινόμενο και αναλύει τα πρόσθετα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση προς αυτήν την κατεύθυνση.
Παρά τις νομοθετικού χαρακτήρα παρεμβάσεις που κατά καιρούς έχουν γίνει, τα σοβαρά περιστατικά οπαδικής βίας, όπως αυτό της περασμένης εβδομάδας στου Ρέντη, δεν έχουν περιοριστεί. Γιατί δεν αποδίδουν τα μέτρα και τώρα παίρνετε κι άλλα;
«Πρέπει να τονίσουμε ότι τα νομικά μας εργαλεία απέναντι στην παραβατικότητα και τη βία στους αθλητικούς χώρους είναι πραγματικά πολύ ισχυρά. Σε επίπεδο νομοθεσίας, ως προς τις ποινές, δεν έχουμε να προσθέσουμε κάτι παραπάνω, καθώς είμαστε στο πιο αυστηρό επίπεδο, με την εφαρμογή και του ιδιωνύμου.
Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι σε επί μέρους τομείς, που συσχετίζονται με τα φαινόμενα βίας, δεν θα βοηθήσει η ενδυνάμωση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου.
Θα σημειώσω ότι η βία δεν είναι ένα φαινόμενο του αθλητισμού, αλλά κοινωνικό, με την έννοια πως δεν γεννιέται στον αθλητικό χώρο του, αλλά βρίσκει έδαφος να αναπτυχθεί από άλλες διαδρομές.
Η κυβέρνησή μας ενδυνάμωσε το νομικό πλαίσιο μετά τη δολοφονία του Άλκη Καμπανού και η Ελληνική Αστυνομία επιχείρησε μαζικά στους συνδέσμους οργανωμένων οπαδών.
Τα στοιχεία που καταθέσαμε τις προάλλες στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου είναι πολύ σημαντικά και θεωρώ πως θα συμβάλουν στην ποινική αναβάθμιση της πολύ σκοτεινής υπόθεσης της οπαδικής βίας.
Ήδη ετοιμάζουμε ένα πλέγμα διατάξεων που θα ανακοινωθεί πολύ σύντομα και αφορά:
Τέλος, στις άμεσες προτεραιότητές μας είναι καταπολέμηση της βίας μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, γιατί ο Αθλητισμός δεν γεννάει τη βία, η βία είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που πρέπει να αντιμετωπιστεί με ολιστικές και στοχευμένες κινήσεις από το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας.
Γι’ αυτό και είναι σημαντικό που ο αθλητισμός βρίσκεται πλέον στην «ομπρέλα» του υπουργείου Παιδείας, ύστερα από τη σχετική απόφαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στον πρόσφατο σχηματισμό της κυβέρνησης».
Το μέτρο της κεκλεισμένων των θυρών διεξαγωγής αγώνων αφορά μόνον στο ποδόσφαιρο, ενώ τα τελευταία επεισόδια έγιναν στο βόλεϊ. Ποια είναι η λογική πίσω από αυτό το μέτρο;
«Η οπαδική βία στον αθλητισμό έχει έδρα, να το πω έτσι, στο ποδόσφαιρο. Αυτές οι οργανωμένες συμμορίες, που θα ερευνηθεί αν μέσα τους δρουν και εγκληματικές οργανώσεις, διαπράττουν πολύ σοβαρά αδικήματα στο όνομα των ομάδων. Ξεκινάνε από το χώρο του ποδοσφαίρου, τα γήπεδα και επεκτείνονται, δυστυχώς, σε όλη την ελληνική επικράτεια. Πάνε σε γήπεδα βόλεϊ, πάνε σε γήπεδα μπάσκετ, πάνε σε πλατείες, πάνε σε δρόμους.
Τώρα, το γεγονός ότι αυτοί κάποιες φορές πάνε στο χάντμπολ, κάποιες φορές πάνε στο βόλεϊ, κάποιες φορές πάνε στο μπάσκετ και, βέβαια, βρίσκονται και στα ποδοσφαιρικά γήπεδα, δεν σημαίνει ότι φταίει το βόλεϊ ή το μπάσκετ.
Είναι στρατοί που ξεκινάνε από ευρύτερα τον χώρο των ποδοσφαιρικών γηπέδων, και πάνε παντού. Ωστόσο, έχουν καταφέρει κατά κανόνα και οι ομάδες οι μεγάλες του μπάσκετ και του βόλεϊ να προστατεύσουν αυτό το προϊόν και σε επαγγελματικό, αλλά και σε ερασιτεχνικό επίπεδο.
Όποτε, όμως, κρίνεται ότι υπάρχει ένας αγώνας υψηλής επικινδυνότητας, όπως π.χ. αυτός στο βόλεϊ Ολυμπιακός - Παναθηναϊκός, πριν και πάνω από όλα θα βάζουμε τη δημόσια τάξη και ασφάλεια. Γι’ αυτό και διεξάγεται κεκλεισμένων των θυρών. Και για κάθε τέτοιο αγώνα άλλου αθλήματος, πλην ποδοσφαίρου η όποια απόφαση θα αξιολογείται με βάση την κατάσταση. Μας ενδιαφέρει πάνω και πρώτα απ’ όλα να είναι ασφαλείς οι φίλαθλοι».
Σκοπεύετε να αναλάβετε πρωτοβουλίες για την εκτόνωση της διαρκώς κλιμακούμενης έντασης, τόσο μεταξύ των μεγάλων ΠΑΕ, όσο και μεταξύ ΕΠΟ και λίγκας, που αναμφίβολα συμβάλλει στην έξαρση της βίας;
«Ο ρόλος της κυβέρνησης και βασικά του κράτους στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο, δεν μπορεί να είναι παρά συμβουλευτικός, σε ό,τι αφορά τις δομές του και τους τρόπους που ρυθμίζει τα θέματα του ανταγωνισμού μεταξύ των ομάδων του, αγωνιστικά και διοικητικά. Σε συνεννόηση με τις διεθνείς συνομοσπονδίες FIFA και UEFA καταρτίστηκε η ολιστική μελέτη, η οποία παρουσιάστηκε τον Νοέμβριο του 2020 και κατόπιν ορισμένες προβλέψεις της πέρασαν στο καταστατικό της ΕΠΟ.
Το ποδόσφαιρο, λοιπόν, είχε και έχει το εργαλείο να επουλώσει τις «πληγές» του και αρκεί να το χρησιμοποιήσει ολοκληρωτικά, όπως χαρακτηριστικά είχε αναφέρει και ο ίδιος ο πρωθυπουργός.
Σε ό,τι αφορά τον ρόλο της Πολιτείας, στην ολιστική μελέτη, συστήνεται να επικεντρωθεί στα θέματα της βίας και της διαφθοράς, όπως είναι η χειραγώγηση αγώνων.
Σχετικά με θεσμικές πρωτοβουλίες για την καταπολέμηση της έντασης (και ανάμεσα στις ΠΑΕ), αυτές έχουν αναληφθεί κατά το πρόσφατο παρελθόν και φυσικά θα συνεχιστούν, όσο διαπιστώνουμε πως οι ίδιοι οι άνθρωποι που υπηρετούν το ποδόσφαιρο δεν νοιάζονται για τη διαφύλαξη του προϊόντος τους».
Ο Γιάννης Βρούτσης με τον συντάκτη της «ΜτΚ» και του makthes.gr Βασίλη Μόσχου
Εστία μόνιμης έντασης αποτελεί και το θέμα της διαιτησίας. Πού βρίσκεται το ζήτημα της επαγγελματικής διαιτησίας;
«Για το θέμα της επαγγελματικής διαιτησίας, υπάρχει ήδη ένα νομοθετικό πλαίσιο, που για να εφαρμοστεί απαιτείται η ενεργοποίηση όλων των φορέων του ποδοσφαίρου. Εμείς ως Πολιτεία, έχουμε από καιρό ζητήσει, καταρχάς, τις προτάσεις της Super League (και στην πρόσφατη συνάντηση που είχαμε) και περιμένουμε να τις αποστείλει για να διακριβωθούν οι τρόποι και οι συνεργασίες ώστε η επαγγελματική διαιτησία να εφαρμοστεί».
Οι πόροι που έχετε στη διάθεσή σας επαρκούν για την εκπλήρωση των βασικών σας στόχων;
«Στη δική μου πολιτική κοσμοθεωρία, είναι απαρέγκλιτη αρχή μου να «τακτοποιώ» κάθε τομέα που αναλαμβάνω. Ανέλαβα δύο φορές το υπουργείο Εργασίας και την πρώτη, το 2013, μέσα σε μία πολύ δύσκολη και κρίσιμη περίοδο για τη χώρα. Δεν δίστασα τότε να προχωρήσω στις άμεσες μεταρρυθμίσεις που χρειάστηκαν, ώστε να καταφέρει η χώρα να ορθοποδήσει και να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του ασφαλιστικού μας συστήματος.
Στον τομέα του αθλητισμού, τώρα, έχει γίνει μία προεργασία για το νοικοκύρεμα του χώρου και με αυτά τα γερά θεμέλια στόχος είναι πλέον να χτίσουμε ένα ισχυρό οικοδόμημα. Πρόσφατα, λοιπόν, ανέλυσα στους εκπροσώπους των αθλητικών φορέων το αθλητικό όραμά μου, θέτοντας και τα χρονοδιαγράμματα. Αναφέρομαι συγκεκριμένα στους εξής 7 άξονες:
1. Αθλητικός Νόμος/Κωδικοποίηση - Απλοποίηση Νομοθεσίας.
2. Ψηφιακός Μετασχηματισμός "e-Kouros"/όλος ο αθλητικός χώρος σε μία πλατφόρμα και με εφαρμογή στο κινητό.
3. Ασφαλείς και περιβαλλοντικά φιλικές αθλητικές εγκαταστάσεις.
4. Άθληση για Όλους.
5. Σχολικός και Πανεπιστημιακός Αθλητισμός.
6. Καταπολέμηση φαινομένων βίας και χειραγώγησης αγώνων.
7. Χωροταξικός αθλητισμός, ανάπτυξη βάσει κριτηρίων.
Σχετικά με τους πόρους, μην ξεχνάμε ότι τα τελευταία χρόνια η κυβέρνηση τόλμησε και υλοποίησε ένα αίτημα πολλών ετών και έδωσε στον αθλητισμό έναν ακόμη έξτρα πόρο από τη φορολογία των κερδών των παικτών του στοιχήματος. Κίνηση που αύξησε κατακόρυφα τις δαπάνες για τον Αθλητισμό: από τα 60 εκατ. ευρώ ετησίως σε 122 εκατ ευρώ το 2021 και 126 εκατ. ευρώ το 2022, με το 2023 να αναμένεται να ξεπεράσουμε τα 140 εκατ.
Επιπρόσθετα, εξασφαλίσαμε ετήσια αύξηση κατά 11 εκατ. ευρώ στον τακτικό προϋπολογισμό των Εθνικών Αθλητικών Κέντρων, ήτοι κατά 52,4%».
Το Καυτανζόγλειο, το δεύτερο μεγαλύτερο εθνικό στάδιο της χώρας, έχει περιέλθει σε τραγική κατάσταση. Σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζουν και τα ΕΑΚ, κυρίως λόγω της υποστελέχωσής τους σε επίπεδο μόνιμου προσωπικού. Έχετε εκπονήσει συγκεκριμένο πλάνο δράσης για τις αθλητικές εγκαταστάσεις της Θεσσαλονίκης;
«Αποτελεί προτεραιότητα της πολιτικής μου στο υπουργείο Αθλητισμού, η αναβάθμιση όλων των Εθνικών Αθλητικών Κέντρων της χώρας. Μετά την εξασφάλιση της πολύ σημαντικής ετήσιας αύξησης των συνολικά 11 εκατ. ευρώ στον τακτικό προϋπολογισμό των 17 ΕΑΚ, έχω ήδη ζητήσει από όλους τους προέδρους την πρόταση/εισήγησή τους για την κατανομή του επιπλέον προϋπολογισμού τους για το 2024, ως και τις 31 Δεκέμβρη 2023.
Τα επιπλέον χρήματα αφορούν σε ανάπτυξη, βελτίωση και αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών, αλλά και σε δημιουργία νέων, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο. Όπως ανακοίνωσα και στη Βουλή στις αρχές Οκτωβρίου, εντός του α’ εξαμήνου του 2024 θα έχει συντελεστεί η πλήρης λειτουργική αναβάθμισή του Καυτανζογλείου, για πρώτη φορά μετά τον εκσυγχρονισμό του το 2004.
Εγκρίθηκε από το υπουργείο Οικονομικών το κονδύλι του 1.000.000€ για τη συντήρηση των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και την υλοποίηση της Μελέτης πυρόσβεσης/ πυροπροστασίας, ώστε οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις πυρασφάλειας να αποκτήσουν σύγχρονη πιστοποίηση.
Παράλληλα, για τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, που ελέγχθηκαν αρμοδίως κατά το διάστημα Μαρτίου - Μαΐου 2023, συντάσσονται Τεύχη Δημοπράτησης.
Σε ότι αφορά στην στατική επάρκεια του Καυτανζογλείου, ανατίθεται σε ιδιώτη μηχανικό η έκδοση σχετικής βεβαίωσης. Για την ελαττωματική υγρομόνωση του κεντρικού σταδίου σε μέρος των κερκίδων, έχει επιληφθεί η τεχνική υπηρεσία του υπουργείου Αθλητισμού και η μελέτη παραδίδεται άμεσα για τεύχη δημοπράτησης, ενώ θα παραδοθεί και η μελέτη ενεργειακής αναβάθμισης όλων των εγκαταστάσεων, που εκπονείται.
Επιπλέον, από το 2024 αυξάνεται η τακτική επιχορήγηση του Καυτανζογλείου κατά 150%, ήτοι διαμορφώνεται σε 1.750.000€ από 700.000€ που ήταν τα τελευταία χρόνια και εκείνη για το ΕΑΚ αυξάνεται κατά 1.510.000€ και θα είναι πλέον 4,6 εκατ.».
Η υπόθεση του στεγάστρου Καλατράβα στο ΟΑΚΑ ανέδειξε το μεγάλο ζήτημα της ελλιπούς συντήρησης βασικών αθλητικών υποδομών. Η νέα ηγεσία του υπουργείου είναι σε θέση να δεσμευθεί ότι από εδώ και στο εξής δεν θα υπάρξει ανάλογη ολιγωρία;
«Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι εκείνη που την τελευταία διετία εξασφάλισε 57 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την ολιστική αναβάθμισή του ΟΑΚΑ. Συντάχθηκαν οι απαραίτητοι φάκελοι, δρομολογήθηκε η πλήρης ενεργειακή αναβάθμιση, η ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου, η μελέτη βιωσιμότητας και ολοκληρώθηκε η μοναδική -και για πρώτη φορά- μελέτη εκτεταμένης επιθεώρησης των πέντε μεταλλικών κατασκευών Καλατράβα.
Αυτή η μελέτη, στα τέλη Σεπτεμβρίου, οδήγησε αμέσως στην αναστολή λειτουργίας του κεντρικού σταδίου και του ποδηλατοδρομίου, με αίσθημα ευθύνης και πρώτιστο μέλημα την ασφάλεια αθλητών, αθλουμένων, φιλάθλων και εργαζομένων. Όπως άλλωστε εφαρμόζουμε, αυστηρά πλέον, για κάθε αθλητική υποδομή της χώρας μας, με από την 31 Αυγούστου απόφασή μου.
Το ΟΑΚΑ είναι εμβληματική εγκατάσταση, είναι εκεί που χτυπάει η καρδιά του αθλητισμού της χώρας και είμαστε υποχρεωμένοι να μεριμνήσουμε επισταμένα για την κατάστασή του.
Προς το παρόν περιμένουμε τη δεύτερη έκθεση εμπειρογνωμοσύνης που θα αποστείλει το ΤΕΕ για να διαπιστωθεί πώς και αν θα επαναλειτουργήσουν το ποδηλατοδρόμιο και το κεντρικό στάδιο, μετά την πρώτη έκθεση, που επέτρεψε τη λειτουργία συγκεκριμένων χώρων. Με βάση αυτές τις εκθέσεις θα μπορέσουμε να φτιάξουμε ένα χρονοδιάγραμμα ενεργειών».
Οι τρεις μεγάλες ΠΑΕ της Θεσσαλονίκης φιλοδοξούν να κατασκευάσουν νέα γήπεδα αλλά τα εμπόδια που καλούνται να υπερβούν είναι μεγάλα. Η κυβέρνηση προτίθεται να διευκολύνει τις προσπάθειές τους και αν ναι, με ποιον τρόπο;
«Για κάθε ομάδα έχω δηλώσει κατ’ επανάληψη ότι η κυβέρνηση θα σταθεί αρωγός σε ό,τι χρειαστεί για να έχει το δικό της γήπεδο, εφόσον αυτό είναι εφικτό και να διευκολυνθεί σε όποια συνθήκη προκύψει. Είναι πάγια θέση της κυβέρνησης μας».
Σε τι ακριβώς συνίσταται η κωδικοποίηση της αθλητικής νομοθεσίας και πώς θα επηρεάσει την εφαρμογή της;
«Ο χώρος του αθλητισμού διέπεται νομικά από ένα θεμελιακό νόμο, τον 2725 του 1999. Είναι, ωστόσο, ένας νόμος 25 ετών, που έχει δεχτεί αρκετές τροποποιήσεις, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις, έτσι όπως εξελιχθεί το αθλητικό γίγνεσθαι, δεν ανταποκρίνεται πια στις σύγχρονες απαιτήσεις.
Κωδικοποίηση σημαίνει εναρμόνιση όλων των διατάξεων, αποβολή διατάξεων που δεν βρίσκονται σε ισχύ, επαναδιαμόρφωση διατάξεων που συγκρούονται μεταξύ τους. Μέσω της κωδικοποίησης θα εντοπίσουμε τυχόν επικαλύψεις, αναχρονισμοί αλλά και ελλείψεις.
Ο χώρος, στο τέλος του 2024, θα «υπηρετείται» από ένα νομικό πλαίσιο που θα καλύπτει όλες τις απαιτήσεις και έτσι θα μπορεί να λειτουργήσει απρόσκοπτα και κυρίως προς όφελος του αθλητισμού, όπως αυτός έχει αναπτυχθεί στην πολύ απαιτητική εποχή μας».
ΣΧΟΛΙΑ