ΑΠΟΨΕΙΣ

Γιατί η «Ανάπλαση της ΔΕΘ», βαπτίστηκε ConFex Park; Του Γιάννη Μαγκριώτη

Πανέξυπνο σχέδιο, στολισμένο με μεγάλα λόγια, για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και την ευημερία των πολιτών της

 14/06/2023 06:49

Γιατί η «Ανάπλαση της ΔΕΘ», βαπτίστηκε ConFex Park; Του Γιάννη Μαγκριώτη

Γιάννης Μαγκριώτης

magriotis-nea.jpg

Ξέρω, είναι δύσκολο να θυμούνται όλοι την εξέλιξη της περίφημης "Ανάπλασης της ΔΕΘ", γιαυτό θα μου επιτρέψετε να θυμίσω πότε έγινε η επιλογή και γιατί.

Ήταν περίπου 11 χρόνια πριν, όταν η τότε διοίκηση της ΔΕΘ, με τυμπανοκρουσίες ανακοίνωνε: «Την μεγαλύτερη αναπτυξιακή επένδυση στην Θεσσαλονίκη, την Ανάπλαση της ΔΕΘ», ανακοινώνοντας ταυτόχρονα ότι, το σχέδιο της ανάπτυξης της ΔΕΘ εκτός του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης και η δημιουργία ενός "Μητροπολιτικού Πάρκου" στον χώρο της σημερινής ΔΕΘ, όπως προβλεπόταν από το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης, που είχε εκπονηθεί και είχε κυρωθεί με νόμο στην βουλή το 1985 ακυρώνεται, λόγω έλλειψης δημόσιων πόρων, αφού είμασταν στην αρχή του δεύτερου "Μνημονίου".

Αυτός ήταν ο λόγος και για την επιλογή του ΣΔΙΤ, ως μεθόδου χρηματοδότησης, δηλαδή η "Νέα ΔΕΘ", θα κατασκευαζόταν στον ίδιο χώρο, αλλά με ιδιωτική χρηματοδότηση.

Επειδή όμως η ιδιωτική χρηματοδότηση της "Ανάπλασης της ΔΕΘ ", όπως ονομάστηκε για να ακούγεται καλά στα αυτιά των θεσσαλονικέων, κόστους περίπου 130 εκ ευρώ, έλεγε η μελέτη που έκαναν, δεν θα μπορούσε να αποπληρωθεί με το εύλογο κέρδος για τον επενδυτή από την εκθεσιακή δραστηριότητα, θα έπρεπε να κατασκευάσει ο επενδυτής στον ίδιο χώρο, ένα συγκρότημα υποδομών, όπως ξενοδοχείο, πάρκινγκ 2.500 θέσεων, επιχειρηματικό και εμπορικό κέντρο για να βγάλει τα λεφτά του.

Επειδή όμως, και πάλι δεν θα ήταν ελκυστικό το Projectγια τους επενδυτές, το δημόσιο, δηλαδή ο φορολογούμενος πολίτης, θα εγγυόνταν την απόσβεση της επένδυσης και το συμφωνημένο κέρδος.

Πανέξυπνο σχέδιο, στολισμένο με μεγάλα λόγια, για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και την ευημερία των πολιτών της.
Οι κυβερνήσεις, αστόχαστα ή συνειδητά, μετά τις εκλογές του Μαΐου του 2012, μέχρι σήμερα, το αποδέχτηκαν και το υποστήριξαν, γιαυτό και όλες διατήρησαν και την ίδια διοίκηση, σπάνιο γεγονός για την χώρα μας.

Τα χρόνια περνούσαν και οι θεσσαλονικείς άκουγαν ότι: « Όλα πάνε καλά, το Project τρέχει μέσα στα χρονοδιαγράμματα, οι μελέτες είναι έτοιμες και η χρηματοδότηση εξασφαλισμένη».

Μάλιστα, η διοίκηση και οι κυβερνήσεις έδωσαν και το τελικό χρονοδιάγραμμα: Μέσα στο 2023θα ξεκινούσε η κατασκευή του και, το 2026, η ΔΕΘ εκείνης της χρονιάς θα γινόταν στις νέες εγκαταστάσεις της, δηλαδή στην 100η επέτειο από την διοργάνωση της πρώτης ΔΕΘ. Κάτι θυμίζει αυτό για την λειτουργία του Μετρό της Θεσσαλονίκης τον Οκτώβριο του 2012, στον εορτασμό των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Πόλης από τον Οθωμανικό ζυγό, που είχε υποσχεθεί η κυβέρνηση του 2006. Μάταια, οι περισσότεροι επιστημονικοί φορείς, πολλές πρωτοβουλίες πολιτών και 7 δήμαρχοι της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης, τους έλεγαν ότι: «Είναι λάθος και για πολλούς λόγους, η αλλαγή της πάγιας θέσης όλων των φορέων της Θεσσαλονίκης, όλων των κυβερνήσεων και όλων των κομμάτων μέχρι το 2012».

Τώρα που τα δισεκατομμύρια των Κοινοτικών πόρων, που έχει η χώρα μας, αναιρούν κάθε επιλογή, «του αναγκαίου κακού», όπως έλεγαν, δηλαδή του ΣΔΙΤ και του Real Estate, για να βρεθούν πόροι, τώρα που η χώρα μας καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, για την αέρια ρύπανση του κέντρου της Θεσσαλονίκης από τα τοξικά αιωρούμενα σωματίδια, τι λένε με επίσημες διαρροές στα ΜΜΕ, όπως συνηθίζουν πλέον τα δύο τελευταία χρόνια;

«Μένει λοιπόν να δούμε πιο χρηματοδοτικό σενάριο τελικά θα επιλεγεί, πόσα χρήματα θα βάλει στο Project το κράτος από το ΠΔΕ, πόσα θα εξασφαλισθούν με δάνειο που προφανώς θα πάρει ο φορέας υλοποίησης , δηλαδή η ΔΕΘ Helexpo και, με τι εγγυήσεις, πως θα υποστηρίξει ο μέτοχος- το Υπερταμείο – το έργο και, τι θα ζητηθεί από τον ιδιώτη επενδυτή να εισφέρει.

Όλα αυτά όμως, μετά τις εκλογές και το σχηματισμό νέας κυβέρνησης, καθώς οι επόμενοι συναρμόδιοι υπουργοί θα πρέπει να θέσουν το θέμα στις Βρυξέλλες για να πάρουν το ΟΚ για την κρατική χρηματοδότηση. Αφού δοθεί το πράσινο φως από την Κοινότητα, ο διαγωνισμός για το ΣΔΙΤ θα διενεργηθεί το 2024 και, καλώς εχόντων των πραγμάτων, ο ανάδοχος, ο προτιμητέος επενδυτής, θα αναδειχθεί το 2025, οπότε το νέο εκθεσιακό συγκρότημα, που θα κατασκευάζεται παράλληλα με τη λειτουργία της Έκθεσης, δεν θα ολοκληρωθεί πριν το 2029».



Τώρα βρήκαμε την απάντηση γιατί το αρχικό όνομα του περίφημου Project, "Ανάπλαση της ΔΕΘ", έγινε "ConFlex Park". Το πρώτο όνομα εύηχο επικοινωνιακό, αποδείχτηκε όμως ψευδεπίγραφο, όσον αφορά την λέξη "Ανάπλαση" και, πολιτικό και οικονομικό ατόπημα όσον αφορά την χρηματοδότηση. Καταναλώθηκε 11 χρόνια, έπρεπε να βρεθεί ένα όνομα που θα θυμίζει κάτι ακόμη πιο σπουδαίο, κάτι από Αγγλοσαξονική χώρα.
Και αυτό κάτι μας θυμίζει από το Μετρό. Θυμάστε, πως ονόμασαν τους δύο μετροπόντικες, όταν παραμονές των δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών του 2006, ο τότε Πρωθυπουργός και ο αρμόδιος υπουργός, με τους εκλεκτούς υποψήφιους του κόμματός τους, επισκέφτηκαν ένα χώρο, όπου θα κατασκευαζόταν ένας σταθμός του Μετρό, μπροστά σε μια πινακίδα που έγραφε: «Το Μετρό έρχεται στην Θεσσαλονίκη», Φίλιππο και Αλέξανδρο, δηλαδή τα ονόματα των Μακεδόνων Βασιλέων. Θυμάστε δύο χρόνια μετά, οι ίδιοι άνθρωποι, από το ίδιο σημείο, χωρίς να έχουν αρχίσει οι εργασίες, πως ονόμασαν τους δύο μετροπόντικες; Γιωρίκα και Κωστίκα, τα δικά τους ονόματα δηλαδή, και οι περισσότεροι δεν ρωτούσαν γιατί χάθηκαν δύο χρόνια, ρωτούσαν γιατί άλλαξαν τα ονόματα.

Έντεκα χρόνια μετά αποδεικνύεται, πως,ούτε λεφτά για μελέτες έχουν, ούτε λεφτά για το έργο.

Έντεκα χαμένα χρόνια για την ΔΕΘ, την Θεσσαλονίκη και την οικονομία της.

Τα σενάρια, που τώρα οι καλοπληρωμένοι σύμβουλοι της ΔΕΘ και του ΤΑΙΠΕΔ σκέφτονται, έχουν τόσα "Εάν", που, ούτε με τον "νόμο των πιθανοτήτων", έχουν περιθώρια να υιοθετηθούν από την ΕΕ, γιατί πρωτίστως είναι αντίθετα στην αρχή της "Βιώσιμης ανάπτυξης", με βάση την οποία εγκρίνουν έργα, και φυσικά τα χρηματοδοτικά σχήματα που φαντάζονται, είναι εξόφθαλμες κρατικές χρηματοδοτήσεις σε ένα ιδιωτικό έργο.

Μπορούμε οι θεσσαλονικείς να συνεχίσουμε να ανεχόμαστε τον εμπαιγμό;

magriotis-nea.jpg

Ξέρω, είναι δύσκολο να θυμούνται όλοι την εξέλιξη της περίφημης "Ανάπλασης της ΔΕΘ", γιαυτό θα μου επιτρέψετε να θυμίσω πότε έγινε η επιλογή και γιατί.

Ήταν περίπου 11 χρόνια πριν, όταν η τότε διοίκηση της ΔΕΘ, με τυμπανοκρουσίες ανακοίνωνε: «Την μεγαλύτερη αναπτυξιακή επένδυση στην Θεσσαλονίκη, την Ανάπλαση της ΔΕΘ», ανακοινώνοντας ταυτόχρονα ότι, το σχέδιο της ανάπτυξης της ΔΕΘ εκτός του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης και η δημιουργία ενός "Μητροπολιτικού Πάρκου" στον χώρο της σημερινής ΔΕΘ, όπως προβλεπόταν από το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης, που είχε εκπονηθεί και είχε κυρωθεί με νόμο στην βουλή το 1985 ακυρώνεται, λόγω έλλειψης δημόσιων πόρων, αφού είμασταν στην αρχή του δεύτερου "Μνημονίου".

Αυτός ήταν ο λόγος και για την επιλογή του ΣΔΙΤ, ως μεθόδου χρηματοδότησης, δηλαδή η "Νέα ΔΕΘ", θα κατασκευαζόταν στον ίδιο χώρο, αλλά με ιδιωτική χρηματοδότηση.

Επειδή όμως η ιδιωτική χρηματοδότηση της "Ανάπλασης της ΔΕΘ ", όπως ονομάστηκε για να ακούγεται καλά στα αυτιά των θεσσαλονικέων, κόστους περίπου 130 εκ ευρώ, έλεγε η μελέτη που έκαναν, δεν θα μπορούσε να αποπληρωθεί με το εύλογο κέρδος για τον επενδυτή από την εκθεσιακή δραστηριότητα, θα έπρεπε να κατασκευάσει ο επενδυτής στον ίδιο χώρο, ένα συγκρότημα υποδομών, όπως ξενοδοχείο, πάρκινγκ 2.500 θέσεων, επιχειρηματικό και εμπορικό κέντρο για να βγάλει τα λεφτά του.

Επειδή όμως, και πάλι δεν θα ήταν ελκυστικό το Projectγια τους επενδυτές, το δημόσιο, δηλαδή ο φορολογούμενος πολίτης, θα εγγυόνταν την απόσβεση της επένδυσης και το συμφωνημένο κέρδος.

Πανέξυπνο σχέδιο, στολισμένο με μεγάλα λόγια, για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και την ευημερία των πολιτών της.
Οι κυβερνήσεις, αστόχαστα ή συνειδητά, μετά τις εκλογές του Μαΐου του 2012, μέχρι σήμερα, το αποδέχτηκαν και το υποστήριξαν, γιαυτό και όλες διατήρησαν και την ίδια διοίκηση, σπάνιο γεγονός για την χώρα μας.

Τα χρόνια περνούσαν και οι θεσσαλονικείς άκουγαν ότι: « Όλα πάνε καλά, το Project τρέχει μέσα στα χρονοδιαγράμματα, οι μελέτες είναι έτοιμες και η χρηματοδότηση εξασφαλισμένη».

Μάλιστα, η διοίκηση και οι κυβερνήσεις έδωσαν και το τελικό χρονοδιάγραμμα: Μέσα στο 2023θα ξεκινούσε η κατασκευή του και, το 2026, η ΔΕΘ εκείνης της χρονιάς θα γινόταν στις νέες εγκαταστάσεις της, δηλαδή στην 100η επέτειο από την διοργάνωση της πρώτης ΔΕΘ. Κάτι θυμίζει αυτό για την λειτουργία του Μετρό της Θεσσαλονίκης τον Οκτώβριο του 2012, στον εορτασμό των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Πόλης από τον Οθωμανικό ζυγό, που είχε υποσχεθεί η κυβέρνηση του 2006. Μάταια, οι περισσότεροι επιστημονικοί φορείς, πολλές πρωτοβουλίες πολιτών και 7 δήμαρχοι της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης, τους έλεγαν ότι: «Είναι λάθος και για πολλούς λόγους, η αλλαγή της πάγιας θέσης όλων των φορέων της Θεσσαλονίκης, όλων των κυβερνήσεων και όλων των κομμάτων μέχρι το 2012».

Τώρα που τα δισεκατομμύρια των Κοινοτικών πόρων, που έχει η χώρα μας, αναιρούν κάθε επιλογή, «του αναγκαίου κακού», όπως έλεγαν, δηλαδή του ΣΔΙΤ και του Real Estate, για να βρεθούν πόροι, τώρα που η χώρα μας καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, για την αέρια ρύπανση του κέντρου της Θεσσαλονίκης από τα τοξικά αιωρούμενα σωματίδια, τι λένε με επίσημες διαρροές στα ΜΜΕ, όπως συνηθίζουν πλέον τα δύο τελευταία χρόνια;

«Μένει λοιπόν να δούμε πιο χρηματοδοτικό σενάριο τελικά θα επιλεγεί, πόσα χρήματα θα βάλει στο Project το κράτος από το ΠΔΕ, πόσα θα εξασφαλισθούν με δάνειο που προφανώς θα πάρει ο φορέας υλοποίησης , δηλαδή η ΔΕΘ Helexpo και, με τι εγγυήσεις, πως θα υποστηρίξει ο μέτοχος- το Υπερταμείο – το έργο και, τι θα ζητηθεί από τον ιδιώτη επενδυτή να εισφέρει.

Όλα αυτά όμως, μετά τις εκλογές και το σχηματισμό νέας κυβέρνησης, καθώς οι επόμενοι συναρμόδιοι υπουργοί θα πρέπει να θέσουν το θέμα στις Βρυξέλλες για να πάρουν το ΟΚ για την κρατική χρηματοδότηση. Αφού δοθεί το πράσινο φως από την Κοινότητα, ο διαγωνισμός για το ΣΔΙΤ θα διενεργηθεί το 2024 και, καλώς εχόντων των πραγμάτων, ο ανάδοχος, ο προτιμητέος επενδυτής, θα αναδειχθεί το 2025, οπότε το νέο εκθεσιακό συγκρότημα, που θα κατασκευάζεται παράλληλα με τη λειτουργία της Έκθεσης, δεν θα ολοκληρωθεί πριν το 2029».



Τώρα βρήκαμε την απάντηση γιατί το αρχικό όνομα του περίφημου Project, "Ανάπλαση της ΔΕΘ", έγινε "ConFlex Park". Το πρώτο όνομα εύηχο επικοινωνιακό, αποδείχτηκε όμως ψευδεπίγραφο, όσον αφορά την λέξη "Ανάπλαση" και, πολιτικό και οικονομικό ατόπημα όσον αφορά την χρηματοδότηση. Καταναλώθηκε 11 χρόνια, έπρεπε να βρεθεί ένα όνομα που θα θυμίζει κάτι ακόμη πιο σπουδαίο, κάτι από Αγγλοσαξονική χώρα.
Και αυτό κάτι μας θυμίζει από το Μετρό. Θυμάστε, πως ονόμασαν τους δύο μετροπόντικες, όταν παραμονές των δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών του 2006, ο τότε Πρωθυπουργός και ο αρμόδιος υπουργός, με τους εκλεκτούς υποψήφιους του κόμματός τους, επισκέφτηκαν ένα χώρο, όπου θα κατασκευαζόταν ένας σταθμός του Μετρό, μπροστά σε μια πινακίδα που έγραφε: «Το Μετρό έρχεται στην Θεσσαλονίκη», Φίλιππο και Αλέξανδρο, δηλαδή τα ονόματα των Μακεδόνων Βασιλέων. Θυμάστε δύο χρόνια μετά, οι ίδιοι άνθρωποι, από το ίδιο σημείο, χωρίς να έχουν αρχίσει οι εργασίες, πως ονόμασαν τους δύο μετροπόντικες; Γιωρίκα και Κωστίκα, τα δικά τους ονόματα δηλαδή, και οι περισσότεροι δεν ρωτούσαν γιατί χάθηκαν δύο χρόνια, ρωτούσαν γιατί άλλαξαν τα ονόματα.

Έντεκα χρόνια μετά αποδεικνύεται, πως,ούτε λεφτά για μελέτες έχουν, ούτε λεφτά για το έργο.

Έντεκα χαμένα χρόνια για την ΔΕΘ, την Θεσσαλονίκη και την οικονομία της.

Τα σενάρια, που τώρα οι καλοπληρωμένοι σύμβουλοι της ΔΕΘ και του ΤΑΙΠΕΔ σκέφτονται, έχουν τόσα "Εάν", που, ούτε με τον "νόμο των πιθανοτήτων", έχουν περιθώρια να υιοθετηθούν από την ΕΕ, γιατί πρωτίστως είναι αντίθετα στην αρχή της "Βιώσιμης ανάπτυξης", με βάση την οποία εγκρίνουν έργα, και φυσικά τα χρηματοδοτικά σχήματα που φαντάζονται, είναι εξόφθαλμες κρατικές χρηματοδοτήσεις σε ένα ιδιωτικό έργο.

Μπορούμε οι θεσσαλονικείς να συνεχίσουμε να ανεχόμαστε τον εμπαιγμό;

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία