ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ημερίδα «ΜτΚ» και makthes.gr - Μετρό: Το ορόσημο του Νοεμβρίου, οι επεκτάσεις και... το προπατορικό αμάρτημα

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Σταϊκούρας διαβεβαίωσε από το βήμα της ημερίδας ότι το Μετρό θα παραδοθεί σε εμπορική λειτουργία τον Νοέμβριο

 06/02/2024 10:00

Ημερίδα «ΜτΚ» και makthes.gr - Μετρό: Το ορόσημο του Νοεμβρίου, οι επεκτάσεις και... το προπατορικό αμάρτημα

Νίκος Ηλιάδης

Πολλές ειδήσεις για τα έργα τα οποία εξελίσσονται στη Θεσσαλονίκη, με πρώτα το Μετρό και το FlyOver, πολλές ιδέες και προτάσεις όσον αφορά το θεσμικό πλαίσιο ανάθεσης και υλοποίησης των δημοσίων έργων, απαντήσεις για το μέλλον του ΟΑΣΘ και το σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ, αλλά και αρκετά υπονοούμενα καθώς και αυτοκριτική επιφύλασσαν οι ομιλητές οι οποίοι συμμετείχαν στο πάνελ της τρίτης ενότητας του forum που διοργάνωσε την περασμένη Δευτέρα η «Μακεδονία της Κυριακής» και το makthes.gr και το οποίο αφορούσε τις «Υποδομές, τις Μεταφορές και στην Αστική Κινητικότητα». 

Προσκεκλημένοι ήταν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης, ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλλιας, ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Γιώργος Στασινός, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Άκτωρ Αλέξανδρος Εξάρχου και ο πρόεδρος του δ.σ. της εταιρείας ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και αντιπρόεδρος του ομίλου MYTILINEOS Ευάγγελος Χρυσάφης.

Δεδομένης της συγκυρίας το συγκεκριμένο πάνελ απασχόλησαν τα πλέον ευαίσθητα και επίκαιρα ζητήματα που ταλανίζουν αυτήν την περίοδο τη Θεσσαλονίκη. Καταρχάς το μετρό το οποίο βαίνει προς την τελική ευθεία έναρξης της λειτουργίας του και κατά δεύτερο λόγο το flyover το οποίο βρίσκεται στην αφετηρία του με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέσσερα χρόνια.

Το Μετρό

Τα ζητήματα τα οποία ετέθησαν προς τους ομιλητές όσον αφορά το Μετρό ήταν ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου και η προοπτική της επέκτασής του και προς άλλες περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος. 

Η συζήτηση έγινε την ημέρα που απομακρύνθηκε και το τελευταίο εργοτάξιο στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου, στον τελευταίο υπό κατασκευή σταθμό. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Σταϊκούρας διαβεβαίωσε από το βήμα της ημερίδας ότι το Μετρό θα παραδοθεί σε εμπορική λειτουργία τον προσεχή Νοέμβριο. Σημείωσε επίσης ότι σε διάστημα έξι έως οκτώ μηνών, θα δοθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά. Δηλαδή, το αργότερο έως τον Ιούλιο του 2025 το Μετρό θα διατρέχει την απόσταση από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, αφετηρία της βασικής γραμμής, έως τη Σχολή Δικαστών, που είναι το τέρμα της επέκτασης προς Καλαμαριά.

Κεραυνοί από Εξάρχου

Ανάλογες διαβεβαιώσεις έδωσε και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Άκτωρα που είναι μέλος της ανάδοχης κοινοπραξίας. Ο κ. Εξάρχου είπε επίσης ότι οι τελευταίες καθυστερήσεις που παρουσιάστηκαν στην πορεία εκτέλεσης των εργασιών οφείλονταν κυρίως σε προβλήματα που αντιμετώπιζε ο Άκτωρας πριν να περάσει στον όμιλο της ΙΝΤΡΑΚΑΤ. «Εμείς, όταν αναλάβαμε το έργο δώσαμε 40 εκατ. ευρώ για προηγούμενες οφειλές και για υλικά και το έργο τρέχει κανονικά και θα είναι έτοιμο τον Νοέμβριο και έξι με οκτώ μήνες μετά θα είναι έτοιμη και η επέκταση προς Καλαμαριά». Ο κ. Εξάρχου είπε επίσης ότι «ως το τέλος Απριλίου θα ολοκληρώσουμε τις εργασίες στο σταθμό Βενιζέλου».

Αίσθηση προκάλεσαν οι αναφορές του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του Άκτωρα στο... προπατορικό αμάρτημα του Μετρό. «Τι προκάλεσε τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του Μετρό;» διερωτήθηκε ο κ. Εξάρχου. «Έπρεπε να έχει ανατεθεί σε έναν εργολάβο που την περίοδο που του ανατέθηκε ήξερε το σύμπαν ότι δεν μπορεί να εκτελέσει το έργο; Είναι δυνατόν να ανατίθενται έργα τεχνικά δύσκολα, σε εργολάβους που είτε δεν έχουν την τεχνική επάρκεια για να τα εκτελέσουν είτε δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για να τα καταφέρουν;».

Ο κ. Εξάρχου άφησε αιχμές κατά της τότε ηγεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ υπό τον Γιώργο Σουφλιά λέγοντας ότι «το ήξερε η τότε πολιτική ηγεσία ότι ο εργολάβος στον οποίο έδωσε το έργο το πήρε μόνο και μόνο για να πάρει την προκαταβολή την οποία όμως δεν τη χρησιμοποίησε για το συγκεκριμένο έργο. Ήταν πασιφανές ότι δεν μπορούσε να το εκτελέσει, αλλά δεν μπορούσε ούτε να πτωχεύσει διότι δεν το επέτρεπαν οι τράπεζες να πτωχεύσει. Εάν εμείς, ως Άκτωρ που αναλάβαμε πριν από δυόμιση μήνες, δεν είχαμε τη δυνατότητα να βάλουμε αυτά τα 40 εκατ. το Μετρό δεν θα τελείωνε ούτε τον Νοέμβριο του ’24, ούτε του ’25, ούτε του ’26».

Οι επεκτάσεις

Ο κ. Σταϊκούρας ρωτήθηκε τι θα γίνει με τις επεκτάσεις του Μετρό, θέμα στο οποίο αναφέρθηκε στην παρέμβασή του και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, ο κ. Αγγελούδης είπε πως «δικαίως τίθεται το ερώτημα για τις επεκτάσεις του Μετρό, για να υπάρξει δέσμευση ως προς τα χρονοδιαγράμματα. Η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη των ματαιωμένων σχεδίων.

 Για να γίνει η πόλη των ολοκληρωμένων έργων πρέπει να ετοιμάσουμε ένα χρονοδιάγραμμα που να λέει πότε θα ολοκληρωθούν οι μελέτες για τις επεκτάσεις προς δυτικά και προς αεροδρόμιο». Ο υπουργός περιορίστηκε να πει ότι «το επόμενο χρονικό διάστημα θα έχουμε τις μελέτες για τη δημοπράτηση προς Εύοσμο και Κορδελιό. Επίσης, το επόμενο χρονικό διάστημα θα ανακοινωθεί το τελικό πρόγραμμα και η αναλυτική χάραξη των σταθμών των επεκτάσεων, συμπεριλαμβανομένων και των περιοχών προς Τούμπα και Χαριλάου. Προτεραιότητά μας είναι η επέκταση προς τα δυτικά».

Ο κ. Σταϊκούρας απέφυγε να δώσει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Σημείωσε ότι θα πρέπει «να πηγαίνουμε βήμα-βήμα για να είμαστε αξιόπιστοι». Στρατηγική του υπουργείου, είπε, είναι καταρχάς η ολοκλήρωση των εν εξελίξει έργων και στη συνέχεια ο ρεαλιστικός σχεδιασμός νέων έργων. Τόνισε παράλληλα, κι αυτό δεν αφορούσε μόνο το Μετρό, ότι «τα έργα πρέπει να συνοδεύονται από χρηματοδότηση. Δεν θα ακούσετε από εμάς να ανακοινώνουμε έργα χωρίς χρηματοδότηση».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 04.02.2024

Πολλές ειδήσεις για τα έργα τα οποία εξελίσσονται στη Θεσσαλονίκη, με πρώτα το Μετρό και το FlyOver, πολλές ιδέες και προτάσεις όσον αφορά το θεσμικό πλαίσιο ανάθεσης και υλοποίησης των δημοσίων έργων, απαντήσεις για το μέλλον του ΟΑΣΘ και το σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ, αλλά και αρκετά υπονοούμενα καθώς και αυτοκριτική επιφύλασσαν οι ομιλητές οι οποίοι συμμετείχαν στο πάνελ της τρίτης ενότητας του forum που διοργάνωσε την περασμένη Δευτέρα η «Μακεδονία της Κυριακής» και το makthes.gr και το οποίο αφορούσε τις «Υποδομές, τις Μεταφορές και στην Αστική Κινητικότητα». 

Προσκεκλημένοι ήταν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης, ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλλιας, ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Γιώργος Στασινός, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Άκτωρ Αλέξανδρος Εξάρχου και ο πρόεδρος του δ.σ. της εταιρείας ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και αντιπρόεδρος του ομίλου MYTILINEOS Ευάγγελος Χρυσάφης.

Δεδομένης της συγκυρίας το συγκεκριμένο πάνελ απασχόλησαν τα πλέον ευαίσθητα και επίκαιρα ζητήματα που ταλανίζουν αυτήν την περίοδο τη Θεσσαλονίκη. Καταρχάς το μετρό το οποίο βαίνει προς την τελική ευθεία έναρξης της λειτουργίας του και κατά δεύτερο λόγο το flyover το οποίο βρίσκεται στην αφετηρία του με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέσσερα χρόνια.

Το Μετρό

Τα ζητήματα τα οποία ετέθησαν προς τους ομιλητές όσον αφορά το Μετρό ήταν ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου και η προοπτική της επέκτασής του και προς άλλες περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος. 

Η συζήτηση έγινε την ημέρα που απομακρύνθηκε και το τελευταίο εργοτάξιο στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου, στον τελευταίο υπό κατασκευή σταθμό. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Σταϊκούρας διαβεβαίωσε από το βήμα της ημερίδας ότι το Μετρό θα παραδοθεί σε εμπορική λειτουργία τον προσεχή Νοέμβριο. Σημείωσε επίσης ότι σε διάστημα έξι έως οκτώ μηνών, θα δοθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά. Δηλαδή, το αργότερο έως τον Ιούλιο του 2025 το Μετρό θα διατρέχει την απόσταση από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, αφετηρία της βασικής γραμμής, έως τη Σχολή Δικαστών, που είναι το τέρμα της επέκτασης προς Καλαμαριά.

Κεραυνοί από Εξάρχου

Ανάλογες διαβεβαιώσεις έδωσε και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Άκτωρα που είναι μέλος της ανάδοχης κοινοπραξίας. Ο κ. Εξάρχου είπε επίσης ότι οι τελευταίες καθυστερήσεις που παρουσιάστηκαν στην πορεία εκτέλεσης των εργασιών οφείλονταν κυρίως σε προβλήματα που αντιμετώπιζε ο Άκτωρας πριν να περάσει στον όμιλο της ΙΝΤΡΑΚΑΤ. «Εμείς, όταν αναλάβαμε το έργο δώσαμε 40 εκατ. ευρώ για προηγούμενες οφειλές και για υλικά και το έργο τρέχει κανονικά και θα είναι έτοιμο τον Νοέμβριο και έξι με οκτώ μήνες μετά θα είναι έτοιμη και η επέκταση προς Καλαμαριά». Ο κ. Εξάρχου είπε επίσης ότι «ως το τέλος Απριλίου θα ολοκληρώσουμε τις εργασίες στο σταθμό Βενιζέλου».

Αίσθηση προκάλεσαν οι αναφορές του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του Άκτωρα στο... προπατορικό αμάρτημα του Μετρό. «Τι προκάλεσε τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του Μετρό;» διερωτήθηκε ο κ. Εξάρχου. «Έπρεπε να έχει ανατεθεί σε έναν εργολάβο που την περίοδο που του ανατέθηκε ήξερε το σύμπαν ότι δεν μπορεί να εκτελέσει το έργο; Είναι δυνατόν να ανατίθενται έργα τεχνικά δύσκολα, σε εργολάβους που είτε δεν έχουν την τεχνική επάρκεια για να τα εκτελέσουν είτε δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για να τα καταφέρουν;».

Ο κ. Εξάρχου άφησε αιχμές κατά της τότε ηγεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ υπό τον Γιώργο Σουφλιά λέγοντας ότι «το ήξερε η τότε πολιτική ηγεσία ότι ο εργολάβος στον οποίο έδωσε το έργο το πήρε μόνο και μόνο για να πάρει την προκαταβολή την οποία όμως δεν τη χρησιμοποίησε για το συγκεκριμένο έργο. Ήταν πασιφανές ότι δεν μπορούσε να το εκτελέσει, αλλά δεν μπορούσε ούτε να πτωχεύσει διότι δεν το επέτρεπαν οι τράπεζες να πτωχεύσει. Εάν εμείς, ως Άκτωρ που αναλάβαμε πριν από δυόμιση μήνες, δεν είχαμε τη δυνατότητα να βάλουμε αυτά τα 40 εκατ. το Μετρό δεν θα τελείωνε ούτε τον Νοέμβριο του ’24, ούτε του ’25, ούτε του ’26».

Οι επεκτάσεις

Ο κ. Σταϊκούρας ρωτήθηκε τι θα γίνει με τις επεκτάσεις του Μετρό, θέμα στο οποίο αναφέρθηκε στην παρέμβασή του και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, ο κ. Αγγελούδης είπε πως «δικαίως τίθεται το ερώτημα για τις επεκτάσεις του Μετρό, για να υπάρξει δέσμευση ως προς τα χρονοδιαγράμματα. Η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη των ματαιωμένων σχεδίων.

 Για να γίνει η πόλη των ολοκληρωμένων έργων πρέπει να ετοιμάσουμε ένα χρονοδιάγραμμα που να λέει πότε θα ολοκληρωθούν οι μελέτες για τις επεκτάσεις προς δυτικά και προς αεροδρόμιο». Ο υπουργός περιορίστηκε να πει ότι «το επόμενο χρονικό διάστημα θα έχουμε τις μελέτες για τη δημοπράτηση προς Εύοσμο και Κορδελιό. Επίσης, το επόμενο χρονικό διάστημα θα ανακοινωθεί το τελικό πρόγραμμα και η αναλυτική χάραξη των σταθμών των επεκτάσεων, συμπεριλαμβανομένων και των περιοχών προς Τούμπα και Χαριλάου. Προτεραιότητά μας είναι η επέκταση προς τα δυτικά».

Ο κ. Σταϊκούρας απέφυγε να δώσει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Σημείωσε ότι θα πρέπει «να πηγαίνουμε βήμα-βήμα για να είμαστε αξιόπιστοι». Στρατηγική του υπουργείου, είπε, είναι καταρχάς η ολοκλήρωση των εν εξελίξει έργων και στη συνέχεια ο ρεαλιστικός σχεδιασμός νέων έργων. Τόνισε παράλληλα, κι αυτό δεν αφορούσε μόνο το Μετρό, ότι «τα έργα πρέπει να συνοδεύονται από χρηματοδότηση. Δεν θα ακούσετε από εμάς να ανακοινώνουμε έργα χωρίς χρηματοδότηση».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 04.02.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία