Καβάλα: Το αεροσκάφος που έγινε... περιστερώνας και κοστίζει κρατικό χρήμα
09/07/2022 08:00
09/07/2022 08:00
Φούντωσε και πάλι η συζήτηση στην Καβάλα για το κουφάρι ενός αεροσκάφους το οποίο εγκαταλείφθηκε πριν από 18 χρόνια στο αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος» της Χρυσούπολης, με τα σενάρια αξιοποίησής του να μην στερούνται, τουλάχιστον, ποικιλίας.
Πρόκειται για ένα «Lockheed L-1011 TriStar» το οποίο είχε φέρει στην Ελλάδα το 2004 η Gee Bee Air, μια βραχύβια αεροπορική εταιρεία με έδρα την Ελλάδα. Το αεροσκάφος είχε έρθει με leasing με σκοπό να χρησιμοποιηθεί σε πτήσεις προς το εξωτερικό, κάτι το οποίο όμως έμεινε ως σχέδιο επί χάρτου. Η εταιρία έβαλε λουκέτο και το αεροσκάφος έμεινε στα «αζήτητα» και όλα αυτά τα χρόνια απλώς πιάνει χώρο στο αεροδρόμιο.
Το 2008, το αεροσκάφος κατασχέθηκε λόγω χρεών της εταιρίας από την μη καταβολή των τελών παραμονής στο χώρο. Έκτοτε θεωρείται περιουσία του ελληνικού δημοσίου και ίσως έτσι να εξηγείται και η πολυετής αδράνεια για το θέμα, που έχει ως αποτέλεσμα το αεροσκάφος να έχει μετατραπεί σήμερα σε καταφύγιο πουλιών. Μόνο που τώρα είναι το Δημόσιο αυτό που πρέπει να πληρώσει τέλη ελλιμενισμού στη Fraport, την εταιρία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο.
Το ένα σενάριο που συζητιέται είναι να προχωρήσει το Δημόσιο στις απαραίτητες επισκευές και συντηρήσεις ώστε να είναι σε θέση να αρχίσει και πάλι το πτητικό του έργο και να βρεθούν, έτσι, ενδιαφερόμενοι. Σημειώνεται ότι όλοι οι έως τώρα πλειστηριασμοί για την εκποίησή του απέβησαν άκαρποι.
Η δεύτερη πρόταση ήρθε από τον βουλευτή Κυριάκο Βελόπουλο, ο οποίος πρότεινε προ ημερών από το βήμα της Βουλής, να συντηρηθεί το αεροσκάφος και να ενταχθεί στον στόλο μεταφοράς φορτίων της Πολεμικής Αεροπορίας.
Το τρίτο σενάριο προτείνει να ποντιστεί το αεροσκάφος στο βυθό του κόλπου της Καβάλας, στην περιοχή του Παλιού ή της Νέας Ηρακλείτσας, ώστε να αποτελέσει πόλο έλξης για καταδυτικό τουρισμό, μια μορφή της τουριστικής οικονομίας με εκατομμύρια φανατικούς φίλους παγκοσμίως και με ετήσιο τζίρο 1,5 δισ. ευρώ.
Ο περιφερειακός σύμβουλος Καβάλας Δημήτρης Λυμπεράκης, επικαλείται το παράδειγμα της Τουρκίας η οποία αγόρασε επί σκοπώ ένα παροπλισμένο Airbus A300 με το ποσό των 100.000€ και το πόντισε στο βυθό για να δημιουργήσει πόλο έλξης καταδυτών στο Κουσάντασι. Αντίστοιχο σχέδιο υπάρχει και στην Αλεξανδρούπολη με ποντισμό στρατιωτικού υλικού κι αρμάτων μάχης.
Θυμίζει δε μια προσπάθεια που είχε γίνει χωρίς αποτέλεσμα, πριν από 30 χρόνια στην Καβάλα, για τη δημιουργία ενός τεχνητού υφάλου που θα ευνοούσε και τις καταδύσεις αλλά και τον πληθυσμό των ψαριών. Σε μια άλλη περίπτωση, το Ινστιτούτο Αλιευτικών Ερευνών (ΙΝΑΛΕ) στη Νέα Πέραμο είχε αναλάβει τεχνική μελέτη για τη δημιουργία καταδυτικού πάρκου κοντά στο Φιδονήσι. Κανένα σχέδιο δεν προχώρησε.
Η τέταρτη πρόταση που κατατέθηκε τα τελευταία χρόνια από την Αεροπορική Λέσχη «Μωραϊτίνης Αριστείδης» προκρίνει την αξιοποίηση του αεροπλάνου ως στατικό αεροπορικό έκθεμα μέσα από τη δημιουργία Μουσείου Αεροπορικής Ιστορίας και Τεχνολογίας. Την πρόταση υποστηρίζει ο σμήναρχος ε.α. Παναγιώτης Γεωργιάδης, που για σειρά ετών διετέλεσε διευθυντής και «ψυχή» των Air Sea Show της Καβάλας. Ανάλογος εκθεσιακός χώρος, σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, δεν υπάρχει στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Υπάρχει και μια πέμπτη πρόταση για τη μετατροπή του εγκαταλελειμμένου αεροπλάνου σε εστιατόριο με θέα το αεροδρόμιο, με την προϋπόθεση να μετακινηθεί λίγα μέτρα από τη σημερινή του θέση.
Ασχέτως του ποια επιλογή θα έχει τη μεγαλύτερη τύχη, το συγκεκριμένο αεροσκάφος έρχεται να τονίσει τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που διέπουν τη λειτουργία του δημόσιου τομέα.
Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 26.06.2022
Φούντωσε και πάλι η συζήτηση στην Καβάλα για το κουφάρι ενός αεροσκάφους το οποίο εγκαταλείφθηκε πριν από 18 χρόνια στο αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος» της Χρυσούπολης, με τα σενάρια αξιοποίησής του να μην στερούνται, τουλάχιστον, ποικιλίας.
Πρόκειται για ένα «Lockheed L-1011 TriStar» το οποίο είχε φέρει στην Ελλάδα το 2004 η Gee Bee Air, μια βραχύβια αεροπορική εταιρεία με έδρα την Ελλάδα. Το αεροσκάφος είχε έρθει με leasing με σκοπό να χρησιμοποιηθεί σε πτήσεις προς το εξωτερικό, κάτι το οποίο όμως έμεινε ως σχέδιο επί χάρτου. Η εταιρία έβαλε λουκέτο και το αεροσκάφος έμεινε στα «αζήτητα» και όλα αυτά τα χρόνια απλώς πιάνει χώρο στο αεροδρόμιο.
Το 2008, το αεροσκάφος κατασχέθηκε λόγω χρεών της εταιρίας από την μη καταβολή των τελών παραμονής στο χώρο. Έκτοτε θεωρείται περιουσία του ελληνικού δημοσίου και ίσως έτσι να εξηγείται και η πολυετής αδράνεια για το θέμα, που έχει ως αποτέλεσμα το αεροσκάφος να έχει μετατραπεί σήμερα σε καταφύγιο πουλιών. Μόνο που τώρα είναι το Δημόσιο αυτό που πρέπει να πληρώσει τέλη ελλιμενισμού στη Fraport, την εταιρία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο.
Το ένα σενάριο που συζητιέται είναι να προχωρήσει το Δημόσιο στις απαραίτητες επισκευές και συντηρήσεις ώστε να είναι σε θέση να αρχίσει και πάλι το πτητικό του έργο και να βρεθούν, έτσι, ενδιαφερόμενοι. Σημειώνεται ότι όλοι οι έως τώρα πλειστηριασμοί για την εκποίησή του απέβησαν άκαρποι.
Η δεύτερη πρόταση ήρθε από τον βουλευτή Κυριάκο Βελόπουλο, ο οποίος πρότεινε προ ημερών από το βήμα της Βουλής, να συντηρηθεί το αεροσκάφος και να ενταχθεί στον στόλο μεταφοράς φορτίων της Πολεμικής Αεροπορίας.
Το τρίτο σενάριο προτείνει να ποντιστεί το αεροσκάφος στο βυθό του κόλπου της Καβάλας, στην περιοχή του Παλιού ή της Νέας Ηρακλείτσας, ώστε να αποτελέσει πόλο έλξης για καταδυτικό τουρισμό, μια μορφή της τουριστικής οικονομίας με εκατομμύρια φανατικούς φίλους παγκοσμίως και με ετήσιο τζίρο 1,5 δισ. ευρώ.
Ο περιφερειακός σύμβουλος Καβάλας Δημήτρης Λυμπεράκης, επικαλείται το παράδειγμα της Τουρκίας η οποία αγόρασε επί σκοπώ ένα παροπλισμένο Airbus A300 με το ποσό των 100.000€ και το πόντισε στο βυθό για να δημιουργήσει πόλο έλξης καταδυτών στο Κουσάντασι. Αντίστοιχο σχέδιο υπάρχει και στην Αλεξανδρούπολη με ποντισμό στρατιωτικού υλικού κι αρμάτων μάχης.
Θυμίζει δε μια προσπάθεια που είχε γίνει χωρίς αποτέλεσμα, πριν από 30 χρόνια στην Καβάλα, για τη δημιουργία ενός τεχνητού υφάλου που θα ευνοούσε και τις καταδύσεις αλλά και τον πληθυσμό των ψαριών. Σε μια άλλη περίπτωση, το Ινστιτούτο Αλιευτικών Ερευνών (ΙΝΑΛΕ) στη Νέα Πέραμο είχε αναλάβει τεχνική μελέτη για τη δημιουργία καταδυτικού πάρκου κοντά στο Φιδονήσι. Κανένα σχέδιο δεν προχώρησε.
Η τέταρτη πρόταση που κατατέθηκε τα τελευταία χρόνια από την Αεροπορική Λέσχη «Μωραϊτίνης Αριστείδης» προκρίνει την αξιοποίηση του αεροπλάνου ως στατικό αεροπορικό έκθεμα μέσα από τη δημιουργία Μουσείου Αεροπορικής Ιστορίας και Τεχνολογίας. Την πρόταση υποστηρίζει ο σμήναρχος ε.α. Παναγιώτης Γεωργιάδης, που για σειρά ετών διετέλεσε διευθυντής και «ψυχή» των Air Sea Show της Καβάλας. Ανάλογος εκθεσιακός χώρος, σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, δεν υπάρχει στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Υπάρχει και μια πέμπτη πρόταση για τη μετατροπή του εγκαταλελειμμένου αεροπλάνου σε εστιατόριο με θέα το αεροδρόμιο, με την προϋπόθεση να μετακινηθεί λίγα μέτρα από τη σημερινή του θέση.
Ασχέτως του ποια επιλογή θα έχει τη μεγαλύτερη τύχη, το συγκεκριμένο αεροσκάφος έρχεται να τονίσει τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που διέπουν τη λειτουργία του δημόσιου τομέα.
Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 26.06.2022
ΣΧΟΛΙΑ