Λογότυπο μετρό: Οι άγονοι διαγωνισμοί, η απευθείας ανάθεση και μια περίεργη σύμπτωση με προστατευόμενο μάρτυρα στην υπόθεση Novartis. Γράφει ο Σαλονικιός
15/11/2024 07:00
15/11/2024 07:00
Ο... σταρ της εβδομάδας στη Θεσσαλονίκη δεν ήταν άλλος από το λογότυπο του μετρό το οποίο παρουσιάστηκε την Τετάρτη από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα και τα στελέχη της “Ελληνικό Μετρό Α.Ε.”.
Άμα τη εμφανίσει του αυτό το πεζό “μ”, το οποίο κατά τον υπουργό «αναδεικνύει το μεγαλοπρεπές βυζαντινό παρελθόν της Θεσσαλονίκης», εγκλωβισμένο μέσα σε κύκλο ώστε να συμβολίζει το τούνελ του μετρό, προκάλεσε πλημμυρίδα σχολίων, αποδοκιμασίας στην πλειονότητά τους. Βεβαίως, γούστα είναι αυτά, σε κάποιους αρέσει, σε άλλους όχι.
Πέρα, όμως, από την αισθητική του πράγματος, πολλά σχόλια αφορούσαν το χρόνο, αλλά και τη διαδικασία που ακολούθησε η “Ελληνικό Μετρό Α.Ε.” ώσπου να πάρει στα χέρια της το λογότυπο. Μετά την παταγώδη αποτυχία να έχουν εγκαίρως διαθέσιμο στο επιβατικό κοινό το ηλεκτρονικό εισιτήριο, ενιαίο για μετρό και αστικά λεωφορεία, κινδύνεψαν να μην έχουν ούτε το λογότυπο. Την τελευταία στιγμή, έσπευσαν να κάνουν μια απευθείας ανάθεση ύψους 30.000 ευρώ σε κάποια εταιρεία στην Αγία Παρασκευή Αττικής η οποία κατέληξε σε αυτό που όλοι είδαμε και θα βλέπουμε στο εξής από τις 30 Νοεμβρίου στους σταθμούς του μετρό.
Για την αβελτηρία της αυτή η “Ελληνικό Μετρό Α.Ε.” απέφυγε αρχικά να δώσει εξηγήσεις, παρότι ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους. Δεν ανακοίνωνε, μάλιστα, ούτε το όνομα της εταιρείας που σχεδίασε το λογότυπο. Μετά, όμως, τα επικριτικά σχόλια, βγήκε χθες για να εξηγήσει για ποιο λόγο έφτασε στο παρά πέντε και αναγκάστηκε να ακολουθήσει αυτή τη διαδικασία.
Κατέφυγε, είπε σε απευθείας ανάθεση επειδή οι δύο διαγωνισμοί που έκανε δεν καρποφόρησαν.
Τον πρώτο, ο οποίος προκηρύχθηκε στο τέλος του περασμένου Φεβρουαρίου, τον ματαίωσε η ίδια η “Ελληνικό Μετρό Α.Ε.”. Ως αιτιολογία, δε, ανέφερε το εξής: “Κατά τη διαδικασία του διαγωνισμού, η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. επαναξιολόγησε τις επιλογές της σχετικά με το αντικείμενο και προέβη στον ανασχεδιασμό του, λόγω της ανάγκης για τη δημιουργία οπτικής ταυτότητας του έργου. Για το λόγο αυτό προχώρησε στη ματαίωση του διαγωνισμού”. Με λίγα λόγια, η εταιρεία παραδέχεται ότι έκανε “πατάτα” στον πρώτο διαγωνισμό, αλλά προτίμησε να μας το πει στη γλώσσα του... αντιπροέδρου του Εδεσσαϊκού.
Ο δεύτερος διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος παρότι προσήλθαν σε αυτόν οκτώ εταιρείες, ανάμεσά τους και κάποιες πολύ γνωστές, όμως καμία από τις προτάσεις που υποβλήθηκαν δεν άρεσε στην επιτροπή διαγωνισμού η οποία τις απέρριψε ομόφωνα!
Τώρα, ποιοι συγκροτούσαν αυτή την επιτροπή και ποιες ήταν οι προτάσεις που απορρίφθηκαν, δεν θα το μάθουμε ποτέ. Το βέβαιο, πάντως, είναι ότι η επιτροπή δεν είχε πλέον τη χρονική πολυτέλεια, της άρεσε δεν της άρεσε, να απορρίψει και την τελευταία πρόταση που προέκυψε μέσω της απευθείας ανάθεσης, διότι σε διαφορετική περίπτωση δεν θα υπήρχε λογότυπο στις 30 Νοεμβρίου.
Αναζητώντας στοιχεία γι' αυτήν την εταιρεία η οποία κατάφερε να γοητεύσει με την πρότασή της τα μέλη της επιτροπής διαγωνισμού, διαπίστωσα ότι το αποτύπωμά της στο διαδίκτυο είναι εξαιρετικά ασθενές. Η ιστοσελίδα της έχει ελάχιστα στοιχεία γι' αυτό και αναγκάστηκα να περιπλανηθώ σε διάφορους διαδικτυακούς διαύλους μπας και βρω κάτι παραπάνω. Εκεί, πράγματι, εντόπισα έναν ισολογισμό του 2020 όπου εμφανίζεται η εταιρεία να έχει κύκλο εργασιών περίπου 850.000 ευρώ.
Εντόπισα όμως και κάτι ακόμη που μου προκάλεσε ενδιαφέρον. Συγκεκριμένα, σε κάποιους απ' αυτούς τους διαδικτυακούς διαύλους αναφέρεται ότι καθήκοντα Managing Director της εν λόγω εταιρείας “ασκεί (σ.σ. χωρίς να προσδιορίζεται η χρονική περίοδος) ο Φιλίστωρ Δεστεμπασίδης, στέλεχος με πολυετή προϋπηρεσία στους τομείς πωλήσεων, marketing και επικοινωνίας σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες όπως οι Pfizer και Novartis. Με την τελευταία συνεργάσθηκε από το 2008 ως το 2014, ως υψηλόβαθμο στέλεχος του τομέα Εταιρικής Επικοινωνίας”.
Τώρα, εγώ αυτόν τον Managing Director Δεστεμπασίδη βεβαίως δεν τον γνωρίζω. Μου έκαναν όμως εντύπωση οι τόσες συμπτώσεις με έναν (άλλον;) Φιλίστωρ Δεστεμπασίδης ο οποίος, μαζί με κάποια Μαρία Μαραγγέλη κλήθηκαν χθες να δώσουν εξηγήσεις -και μάλιστα άμεσα- ενώπιον των αρμοδίων αρχών για κατηγορίες όπως ψευδείς καταμηνύσεις και ψευδείς καταθέσεις. Η κλήση προς παροχή εξηγήσεων για τα παραπάνω αδικήματα εστάλη από τις εισαγγελικές αρχές, οι οποίες χειρίζονται τις μηνύσεις πολιτικών προσώπων, που είχαν καταγγελθεί από τους συγκεκριμένους μάρτυρες για δωροληψίες από την Novartis, χωρίς όμως οι μαρτυρίες τους να επιβεβαιωθούν από κανένα άλλο στοιχείο.
Πάντως, συμφωνείτε φαντάζομαι κι εσείς ότι, τόσο το όνομα (Φιλίστωρ), όσο και το επίθετο (Δεστεμπασίδης) δεν είναι δα και του συρμού. Χώρια η προϋπηρεσία στη Novartis. Άραγε πρόκειται για απλή σύμπτωση ή μήπως όχι;
Ο... σταρ της εβδομάδας στη Θεσσαλονίκη δεν ήταν άλλος από το λογότυπο του μετρό το οποίο παρουσιάστηκε την Τετάρτη από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα και τα στελέχη της “Ελληνικό Μετρό Α.Ε.”.
Άμα τη εμφανίσει του αυτό το πεζό “μ”, το οποίο κατά τον υπουργό «αναδεικνύει το μεγαλοπρεπές βυζαντινό παρελθόν της Θεσσαλονίκης», εγκλωβισμένο μέσα σε κύκλο ώστε να συμβολίζει το τούνελ του μετρό, προκάλεσε πλημμυρίδα σχολίων, αποδοκιμασίας στην πλειονότητά τους. Βεβαίως, γούστα είναι αυτά, σε κάποιους αρέσει, σε άλλους όχι.
Πέρα, όμως, από την αισθητική του πράγματος, πολλά σχόλια αφορούσαν το χρόνο, αλλά και τη διαδικασία που ακολούθησε η “Ελληνικό Μετρό Α.Ε.” ώσπου να πάρει στα χέρια της το λογότυπο. Μετά την παταγώδη αποτυχία να έχουν εγκαίρως διαθέσιμο στο επιβατικό κοινό το ηλεκτρονικό εισιτήριο, ενιαίο για μετρό και αστικά λεωφορεία, κινδύνεψαν να μην έχουν ούτε το λογότυπο. Την τελευταία στιγμή, έσπευσαν να κάνουν μια απευθείας ανάθεση ύψους 30.000 ευρώ σε κάποια εταιρεία στην Αγία Παρασκευή Αττικής η οποία κατέληξε σε αυτό που όλοι είδαμε και θα βλέπουμε στο εξής από τις 30 Νοεμβρίου στους σταθμούς του μετρό.
Για την αβελτηρία της αυτή η “Ελληνικό Μετρό Α.Ε.” απέφυγε αρχικά να δώσει εξηγήσεις, παρότι ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους. Δεν ανακοίνωνε, μάλιστα, ούτε το όνομα της εταιρείας που σχεδίασε το λογότυπο. Μετά, όμως, τα επικριτικά σχόλια, βγήκε χθες για να εξηγήσει για ποιο λόγο έφτασε στο παρά πέντε και αναγκάστηκε να ακολουθήσει αυτή τη διαδικασία.
Κατέφυγε, είπε σε απευθείας ανάθεση επειδή οι δύο διαγωνισμοί που έκανε δεν καρποφόρησαν.
Τον πρώτο, ο οποίος προκηρύχθηκε στο τέλος του περασμένου Φεβρουαρίου, τον ματαίωσε η ίδια η “Ελληνικό Μετρό Α.Ε.”. Ως αιτιολογία, δε, ανέφερε το εξής: “Κατά τη διαδικασία του διαγωνισμού, η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. επαναξιολόγησε τις επιλογές της σχετικά με το αντικείμενο και προέβη στον ανασχεδιασμό του, λόγω της ανάγκης για τη δημιουργία οπτικής ταυτότητας του έργου. Για το λόγο αυτό προχώρησε στη ματαίωση του διαγωνισμού”. Με λίγα λόγια, η εταιρεία παραδέχεται ότι έκανε “πατάτα” στον πρώτο διαγωνισμό, αλλά προτίμησε να μας το πει στη γλώσσα του... αντιπροέδρου του Εδεσσαϊκού.
Ο δεύτερος διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος παρότι προσήλθαν σε αυτόν οκτώ εταιρείες, ανάμεσά τους και κάποιες πολύ γνωστές, όμως καμία από τις προτάσεις που υποβλήθηκαν δεν άρεσε στην επιτροπή διαγωνισμού η οποία τις απέρριψε ομόφωνα!
Τώρα, ποιοι συγκροτούσαν αυτή την επιτροπή και ποιες ήταν οι προτάσεις που απορρίφθηκαν, δεν θα το μάθουμε ποτέ. Το βέβαιο, πάντως, είναι ότι η επιτροπή δεν είχε πλέον τη χρονική πολυτέλεια, της άρεσε δεν της άρεσε, να απορρίψει και την τελευταία πρόταση που προέκυψε μέσω της απευθείας ανάθεσης, διότι σε διαφορετική περίπτωση δεν θα υπήρχε λογότυπο στις 30 Νοεμβρίου.
Αναζητώντας στοιχεία γι' αυτήν την εταιρεία η οποία κατάφερε να γοητεύσει με την πρότασή της τα μέλη της επιτροπής διαγωνισμού, διαπίστωσα ότι το αποτύπωμά της στο διαδίκτυο είναι εξαιρετικά ασθενές. Η ιστοσελίδα της έχει ελάχιστα στοιχεία γι' αυτό και αναγκάστηκα να περιπλανηθώ σε διάφορους διαδικτυακούς διαύλους μπας και βρω κάτι παραπάνω. Εκεί, πράγματι, εντόπισα έναν ισολογισμό του 2020 όπου εμφανίζεται η εταιρεία να έχει κύκλο εργασιών περίπου 850.000 ευρώ.
Εντόπισα όμως και κάτι ακόμη που μου προκάλεσε ενδιαφέρον. Συγκεκριμένα, σε κάποιους απ' αυτούς τους διαδικτυακούς διαύλους αναφέρεται ότι καθήκοντα Managing Director της εν λόγω εταιρείας “ασκεί (σ.σ. χωρίς να προσδιορίζεται η χρονική περίοδος) ο Φιλίστωρ Δεστεμπασίδης, στέλεχος με πολυετή προϋπηρεσία στους τομείς πωλήσεων, marketing και επικοινωνίας σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες όπως οι Pfizer και Novartis. Με την τελευταία συνεργάσθηκε από το 2008 ως το 2014, ως υψηλόβαθμο στέλεχος του τομέα Εταιρικής Επικοινωνίας”.
Τώρα, εγώ αυτόν τον Managing Director Δεστεμπασίδη βεβαίως δεν τον γνωρίζω. Μου έκαναν όμως εντύπωση οι τόσες συμπτώσεις με έναν (άλλον;) Φιλίστωρ Δεστεμπασίδης ο οποίος, μαζί με κάποια Μαρία Μαραγγέλη κλήθηκαν χθες να δώσουν εξηγήσεις -και μάλιστα άμεσα- ενώπιον των αρμοδίων αρχών για κατηγορίες όπως ψευδείς καταμηνύσεις και ψευδείς καταθέσεις. Η κλήση προς παροχή εξηγήσεων για τα παραπάνω αδικήματα εστάλη από τις εισαγγελικές αρχές, οι οποίες χειρίζονται τις μηνύσεις πολιτικών προσώπων, που είχαν καταγγελθεί από τους συγκεκριμένους μάρτυρες για δωροληψίες από την Novartis, χωρίς όμως οι μαρτυρίες τους να επιβεβαιωθούν από κανένα άλλο στοιχείο.
Πάντως, συμφωνείτε φαντάζομαι κι εσείς ότι, τόσο το όνομα (Φιλίστωρ), όσο και το επίθετο (Δεστεμπασίδης) δεν είναι δα και του συρμού. Χώρια η προϋπηρεσία στη Novartis. Άραγε πρόκειται για απλή σύμπτωση ή μήπως όχι;
ΣΧΟΛΙΑ