Οι δύο νέες γραμμές του ΟΑΣΘ, τα φάλτσα της υφυπουργού στο FlyOver και η αναζήτηση στέγης από το Επιμελητήριο. Γράφει ο Σαλονικιός
08/11/2023 07:00
08/11/2023 07:00
Συνεχίζεται η προσπάθεια βελτίωσης των μετακινήσεων μέσω της αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη στο παρά πέντε, έστω, της έναρξης των εργασιών για την κατασκευή του FlyOver που αναμένεται να προκαλέσει τεράστια κυκλοφοριακά προβλήματα στο πολεοδομικό συγκρότημα. Όπως πληροφορούμαι τις ημέρες αυτές ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης σχεδιάζει άλλες δύο νέες λεωφορειακές γραμμές express, στο πρότυπο των τριών που έχει θέσει ήδη σε λειτουργία τις προηγούμενες ημέρες.
Σύμφωνα με αρμόδια πηγή η πρώτη γραμμή θα ξεκινά από τον Εύοσμο, θα περνά από τον υπεραστικό σταθμό ΚΤΕΛ Μακεδονία, στη συνέχεια θα κατευθύνεται προς το Σταθμό Μετεπιβίβασης του ΟΑΣΘ στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και θα επιστρέφει στον Εύοσμο. Θα κάνει δηλαδή μια κυκλική διαδρομή με δώδεκα στάσεις και διάρκεια περίπου πενήντα λεπτών.
Για τη δεύτερη λεωφορειακή γραμμή η κατ' αρχήν σκέψη είναι να ξεκινά από την περιοχή της Τούμπας και να διασχίζει το κέντρο, αλλά μέσω των οδών Αγίου Δημητρίου και Κασσάνδρου, να φτάνει ως την οδό Λαγκαδά και να επιστρέφει από Αγίου Δημητρίου. Εξετάζεται όμως και το σενάριο να συνδέει την περιοχή της Τούμπας με την Καλαμαριά και τον Φοίνικα.
Οριστικές αποφάσεις για την ακριβή χάραξη των δύο δρομολογίων πρόκειται να ληφθούν ως το τέλος της εβδομάδας ώστε να τεθούν σε λειτουργία εντός του μηνός. Περιττό, βεβαίως, να πούμε ότι και αυτές τις δύο γραμμές θα τις αναλάβει το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, μιας και ο ΟΑΣΘ αδυνατεί λόγω έλλειψης οδηγών. Για το σκοπό αυτό το ΚΤΕΛ έχει μισθώσει ήδη είκοσι λεωφορεία από τον όμιλο “Παπαδάκη” τα οποία χρησιμοποιούσε έως τώρα ο ΟΑΣΘ ο οποίος τα επέστρεψε προς αντικατάσταση με νεότερα.
Συνολικά για τις πέντε νέες express λεωφορειακές γραμμές που τίθενται σε λειτουργία εντός του Νοεμβρίου το ΚΤΕΛ μισθώνει συνολικά 36 λεωφορεία και προσλαμβάνει και σαράντα οδηγούς. Αντιστοίχως ο ΟΑΣΘ θα πάρει 36 οχήματα περίπου δεκαετίας καθώς αυτά που επέστρεψε ήταν ηλικίας 16, 17 ετών, με αρκετά χιλιόμετρα στις πλάτες τους.
Ακόμα μαθαίνει;
Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου κατά την προχθεσινή εκδήλωση παρουσίασης του έργου του FlyOver. Μόνον που η αναφορά της ήταν επιεικώς ατυχής. Συγκεκριμένα, η υφυπουργός θέλοντας να προβάλει το έργο ανανέωσης του μισθωμένου στόλου του ΟΑΣΘ με οχήματα νεότερης ηλικίας είπε ότι ο Οργανισμός επέστρεψε αυτά τα παλαιότερα λεωφορεία στον ανάδοχο και τα πήρε το ΚΤΕΛ.
Δηλαδή τι είπε η Αλεξοπούλου; Είπε ότι οι νέες express αστικές γραμμές γίνονται με λεωφορεία τα οποία ξεφορτώθηκε ο ΟΑΣΘ ως μάλλον ακατάλληλα. Δεν είναι και η καλύτερη διαφήμιση εδώ που τα λέμε για τις νέες γραμμές οι οποίες, παρά ταύτα, πληροφορούμαι ότι πηγαίνουν πολύ καλά.
Σε ένα άλλο σημείο της παρέμβασής της η υφυπουργός παρουσίασε μια διαφάνεια στην οποία ανέφερε ότι το υπουργείο προετοιμάζει δημόσιους διεθνείς ανοιχτούς διαγωνισμούς για τα εξής τρία υποέργα:
α. Συντήρηση, υποστήριξη και λειτουργία του λογισμικού και του κέντρου τηλεματικής του ΟΑΣΘ για τη βέλτιστη διαχείριση κυκλοφορίας και την πληροφόρηση των επιβατών.
β. Τεχνική υποστήριξη και συντήρηση εξοπλισμού τηλεματικής, έξυπνων στάσεων, ηλεκτρονικών συστημάτων, εφαρμογών και συστήματος έκδοσης εισιτηρίων.
γ. Συντήρηση και επέκταση Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (Ο.Π.Σ.).
Η υφυπουργός προφανώς δεν έχει πληροφορηθεί ότι και τα τρία αυτά υποέργα περιλαμβάνονται στην περίφημη σύμβαση των 39 εκατ. ευρώ που έχει υπογραφεί από το 2021 και για την οποία καταβάλλεται ακόμη προσπάθεια να υλοποιηθεί κάποτε, αν και θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ήδη από τον Μάρτιο του 2022. Εφόσον, επομένως, υπάρχει ενεργή σύμβαση γι' αυτό το έργο, πως είναι δυνατόν το υπουργείο να προγραμματίζει νέους διαγωνισμούς; Μάλλον κάτι δεν πάει καλά με την ενημέρωση της υφυπουργού.
Τζιτζικώστας και Ζέρβας
Λίγοι ήταν οι εκπρόσωποι του Κοινοβουλίου που παρέστησαν στην παρουσίαση του FlyOver, παρότι η εκδήλωση έγινε Δευτέρα, ημέρα που συνήθως οι βουλευτές δεν έχουν φύγει ακόμη για την Αθήνα. Συγκεκριμένα παραβρέθηκαν οι κυβερνητικοί Γκιουλέκας, Κούβελας, Ευθυμίου και Γκολιδάκης, ουδείς από ΣΥΡΙΖΑ, ενώ από το ΠΑΣΟΚ παρέστη ο διευθυντής του γραφείου του Νίκου Ανδρουλάκη στη Θεσσαλονίκη, Δημήτρης Σαρηγιάννης.
Ήταν αρκετοί δήμαρχοι (Καϊτεζίδης, Δανιηλίδης, Δεμουρτζίδης, Δαρδαμανέλης, Τσαμασλής, Αναγνωστόπουλος, Ξενιτίδης), όχι όμως και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας. Απών ήταν και ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας ο οποίος απουσιάζει στο εξωτερικό.
Πάντως, η περιφέρεια εκπροσωπήθηκε από τους αντιπεριφερειάρχες Βούλα Πατουλίδου, Πάρι Μπίλλια και Μελίνα Δερμεντζοπούλου.
Πάει προς ΔΕΘ;
Για την άσχημη κατάσταση στην οποία βρίσκεται το κτήριο το οποίο στεγάζει το Επαγγελματικό και το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης έχουμε αναφερθεί επανειλημμένως. Πρόκειται για την οικοδομή που βρίσκεται στο λεγόμενο «πέταλο» της Αριστοτέλους και η οποία παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα στατικότητας.
Έπειτα από μεγάλη καθυστέρηση τα δύο Επιμελητήρια που είναι και συνιδιοκτήτες του κτηρίου έχουν κινήσει τις διαδικασίες προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις για τη θωράκισή του. Αυτό όμως προϋποθέτει το κτήριο θα εκκενωθεί. Δηλαδή, τα δύο Επιμελητήρια θα πρέπει να αναζητήσουν νέα προσωρινή στέγη για όσους μήνες θα διαρκέσουν οι διαδικασίες ενίσχυσης της στατικότητας της οικοδομής.
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο το πήρε ήδη απόφαση και έχει ξεκινήσει την αναζήτηση προσωρινής στέγης. Μεταξύ άλλων έκανε κρούση και στη ΔΕΘ – HELEXPO η οποία διαθέτει, ως γνωστός, αρκετούς χώρους που παραμένουν αναξιοποίητοι. Ο εκθεσιακός φορέας ανταποκρίθηκε στο αίτημα και πρότεινε τρεις συγκεκριμένες λύσεις για τη στέγαση του Επιμελητηρίου. Οι δύο πρώτες αφορούν καταστήματα επί της οδού Αγγελάκη έναν χώρο στο περίπτερο 7.
Στην απαντητική επιστολή της η ΔΕΘ – HELEXPO αναφέρει μάλιστα ότι η διάρκεια μίσθωσης μπορεί να είναι έως το τέλος του 2024. Η είδηση, εδώ, όπως αντιλαμβάνεστε, είναι ότι εργασίες στο πλαίσιο του σχεδίου ανάπλασης του εκθεσιακού κέντρου δεν αναμένονται νωρίτερα από το 2025.
Συνεχίζεται η προσπάθεια βελτίωσης των μετακινήσεων μέσω της αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη στο παρά πέντε, έστω, της έναρξης των εργασιών για την κατασκευή του FlyOver που αναμένεται να προκαλέσει τεράστια κυκλοφοριακά προβλήματα στο πολεοδομικό συγκρότημα. Όπως πληροφορούμαι τις ημέρες αυτές ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης σχεδιάζει άλλες δύο νέες λεωφορειακές γραμμές express, στο πρότυπο των τριών που έχει θέσει ήδη σε λειτουργία τις προηγούμενες ημέρες.
Σύμφωνα με αρμόδια πηγή η πρώτη γραμμή θα ξεκινά από τον Εύοσμο, θα περνά από τον υπεραστικό σταθμό ΚΤΕΛ Μακεδονία, στη συνέχεια θα κατευθύνεται προς το Σταθμό Μετεπιβίβασης του ΟΑΣΘ στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και θα επιστρέφει στον Εύοσμο. Θα κάνει δηλαδή μια κυκλική διαδρομή με δώδεκα στάσεις και διάρκεια περίπου πενήντα λεπτών.
Για τη δεύτερη λεωφορειακή γραμμή η κατ' αρχήν σκέψη είναι να ξεκινά από την περιοχή της Τούμπας και να διασχίζει το κέντρο, αλλά μέσω των οδών Αγίου Δημητρίου και Κασσάνδρου, να φτάνει ως την οδό Λαγκαδά και να επιστρέφει από Αγίου Δημητρίου. Εξετάζεται όμως και το σενάριο να συνδέει την περιοχή της Τούμπας με την Καλαμαριά και τον Φοίνικα.
Οριστικές αποφάσεις για την ακριβή χάραξη των δύο δρομολογίων πρόκειται να ληφθούν ως το τέλος της εβδομάδας ώστε να τεθούν σε λειτουργία εντός του μηνός. Περιττό, βεβαίως, να πούμε ότι και αυτές τις δύο γραμμές θα τις αναλάβει το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, μιας και ο ΟΑΣΘ αδυνατεί λόγω έλλειψης οδηγών. Για το σκοπό αυτό το ΚΤΕΛ έχει μισθώσει ήδη είκοσι λεωφορεία από τον όμιλο “Παπαδάκη” τα οποία χρησιμοποιούσε έως τώρα ο ΟΑΣΘ ο οποίος τα επέστρεψε προς αντικατάσταση με νεότερα.
Συνολικά για τις πέντε νέες express λεωφορειακές γραμμές που τίθενται σε λειτουργία εντός του Νοεμβρίου το ΚΤΕΛ μισθώνει συνολικά 36 λεωφορεία και προσλαμβάνει και σαράντα οδηγούς. Αντιστοίχως ο ΟΑΣΘ θα πάρει 36 οχήματα περίπου δεκαετίας καθώς αυτά που επέστρεψε ήταν ηλικίας 16, 17 ετών, με αρκετά χιλιόμετρα στις πλάτες τους.
Ακόμα μαθαίνει;
Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου κατά την προχθεσινή εκδήλωση παρουσίασης του έργου του FlyOver. Μόνον που η αναφορά της ήταν επιεικώς ατυχής. Συγκεκριμένα, η υφυπουργός θέλοντας να προβάλει το έργο ανανέωσης του μισθωμένου στόλου του ΟΑΣΘ με οχήματα νεότερης ηλικίας είπε ότι ο Οργανισμός επέστρεψε αυτά τα παλαιότερα λεωφορεία στον ανάδοχο και τα πήρε το ΚΤΕΛ.
Δηλαδή τι είπε η Αλεξοπούλου; Είπε ότι οι νέες express αστικές γραμμές γίνονται με λεωφορεία τα οποία ξεφορτώθηκε ο ΟΑΣΘ ως μάλλον ακατάλληλα. Δεν είναι και η καλύτερη διαφήμιση εδώ που τα λέμε για τις νέες γραμμές οι οποίες, παρά ταύτα, πληροφορούμαι ότι πηγαίνουν πολύ καλά.
Σε ένα άλλο σημείο της παρέμβασής της η υφυπουργός παρουσίασε μια διαφάνεια στην οποία ανέφερε ότι το υπουργείο προετοιμάζει δημόσιους διεθνείς ανοιχτούς διαγωνισμούς για τα εξής τρία υποέργα:
α. Συντήρηση, υποστήριξη και λειτουργία του λογισμικού και του κέντρου τηλεματικής του ΟΑΣΘ για τη βέλτιστη διαχείριση κυκλοφορίας και την πληροφόρηση των επιβατών.
β. Τεχνική υποστήριξη και συντήρηση εξοπλισμού τηλεματικής, έξυπνων στάσεων, ηλεκτρονικών συστημάτων, εφαρμογών και συστήματος έκδοσης εισιτηρίων.
γ. Συντήρηση και επέκταση Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (Ο.Π.Σ.).
Η υφυπουργός προφανώς δεν έχει πληροφορηθεί ότι και τα τρία αυτά υποέργα περιλαμβάνονται στην περίφημη σύμβαση των 39 εκατ. ευρώ που έχει υπογραφεί από το 2021 και για την οποία καταβάλλεται ακόμη προσπάθεια να υλοποιηθεί κάποτε, αν και θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ήδη από τον Μάρτιο του 2022. Εφόσον, επομένως, υπάρχει ενεργή σύμβαση γι' αυτό το έργο, πως είναι δυνατόν το υπουργείο να προγραμματίζει νέους διαγωνισμούς; Μάλλον κάτι δεν πάει καλά με την ενημέρωση της υφυπουργού.
Τζιτζικώστας και Ζέρβας
Λίγοι ήταν οι εκπρόσωποι του Κοινοβουλίου που παρέστησαν στην παρουσίαση του FlyOver, παρότι η εκδήλωση έγινε Δευτέρα, ημέρα που συνήθως οι βουλευτές δεν έχουν φύγει ακόμη για την Αθήνα. Συγκεκριμένα παραβρέθηκαν οι κυβερνητικοί Γκιουλέκας, Κούβελας, Ευθυμίου και Γκολιδάκης, ουδείς από ΣΥΡΙΖΑ, ενώ από το ΠΑΣΟΚ παρέστη ο διευθυντής του γραφείου του Νίκου Ανδρουλάκη στη Θεσσαλονίκη, Δημήτρης Σαρηγιάννης.
Ήταν αρκετοί δήμαρχοι (Καϊτεζίδης, Δανιηλίδης, Δεμουρτζίδης, Δαρδαμανέλης, Τσαμασλής, Αναγνωστόπουλος, Ξενιτίδης), όχι όμως και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας. Απών ήταν και ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας ο οποίος απουσιάζει στο εξωτερικό.
Πάντως, η περιφέρεια εκπροσωπήθηκε από τους αντιπεριφερειάρχες Βούλα Πατουλίδου, Πάρι Μπίλλια και Μελίνα Δερμεντζοπούλου.
Πάει προς ΔΕΘ;
Για την άσχημη κατάσταση στην οποία βρίσκεται το κτήριο το οποίο στεγάζει το Επαγγελματικό και το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης έχουμε αναφερθεί επανειλημμένως. Πρόκειται για την οικοδομή που βρίσκεται στο λεγόμενο «πέταλο» της Αριστοτέλους και η οποία παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα στατικότητας.
Έπειτα από μεγάλη καθυστέρηση τα δύο Επιμελητήρια που είναι και συνιδιοκτήτες του κτηρίου έχουν κινήσει τις διαδικασίες προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις για τη θωράκισή του. Αυτό όμως προϋποθέτει το κτήριο θα εκκενωθεί. Δηλαδή, τα δύο Επιμελητήρια θα πρέπει να αναζητήσουν νέα προσωρινή στέγη για όσους μήνες θα διαρκέσουν οι διαδικασίες ενίσχυσης της στατικότητας της οικοδομής.
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο το πήρε ήδη απόφαση και έχει ξεκινήσει την αναζήτηση προσωρινής στέγης. Μεταξύ άλλων έκανε κρούση και στη ΔΕΘ – HELEXPO η οποία διαθέτει, ως γνωστός, αρκετούς χώρους που παραμένουν αναξιοποίητοι. Ο εκθεσιακός φορέας ανταποκρίθηκε στο αίτημα και πρότεινε τρεις συγκεκριμένες λύσεις για τη στέγαση του Επιμελητηρίου. Οι δύο πρώτες αφορούν καταστήματα επί της οδού Αγγελάκη έναν χώρο στο περίπτερο 7.
Στην απαντητική επιστολή της η ΔΕΘ – HELEXPO αναφέρει μάλιστα ότι η διάρκεια μίσθωσης μπορεί να είναι έως το τέλος του 2024. Η είδηση, εδώ, όπως αντιλαμβάνεστε, είναι ότι εργασίες στο πλαίσιο του σχεδίου ανάπλασης του εκθεσιακού κέντρου δεν αναμένονται νωρίτερα από το 2025.
ΣΧΟΛΙΑ