ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

ΟΣΕ: Κοντά στην προκήρυξη του ΣΔΙΤ των 300 εκατ., για τον άξονα της βόρειας Ελλάδας

Ο ΟΣΕ ζητάει τη συνδρομή συμβούλων για τη δημοπράτηση του ΣΔΙΤ- Από Φλώρινα ως Αλεξανδρούπολη

 29/08/2023 07:00

ΟΣΕ: Κοντά στην προκήρυξη του ΣΔΙΤ των 300 εκατ., για τον άξονα της βόρειας Ελλάδας

Άννη Καρολίδου

Μετά από δυόμισι ετών προεργασία και αναμονή, ο ΟΣΕ βρίσκεται κοντά στην προκήρυξη του πρώτου ΣΔΙΤ ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας, ύψους 300 εκατ. ευρώ, ενώ για το μεγάλο αυτό ΣΔΙΤ, συνολικής διάρκειας 17,5 ετών, έχουν έντονο αρχικό ενδιαφέρον γνωστές τεχνικές εταιρείες που ασχολούνται με σιδηροδρομικά έργα.

Σχετικές ανακοινώσεις εκτιμάται ότι θα γίνουν στο επόμενο διάστημα, μέσα στο Σεπτέμβριο, καθώς πλέον, ΟΣΕ και αρμόδιο υπουργείο, προσπαθούν να δώσουν αποφασιστικότερη ώθηση στα πολύ απαιτούμενα έργα, όχι απλής συντήρησης, αλλά ανάταξης και στη συνέχεια συντήρησης, του σιδηροδρομικού δικτύου.

Είναι φανερό ότι η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού για το δίκτυο στον βόρειο άξονα και συγκεκριμένα από Φλώρινα μέχρι Πλατύ και από Στρυμώνα μέχρι Αλεξανδρούπολη, πλησιάζει καθώς ο ΟΣΕ, στις 23 Αυγούστου, με προσκλήσεις που δημοσίευσε, ζητά τη συνδρομή νομική και χρηματο-οικονομική, για τη δημοπράτηση έργου ΣΔΙΤ, πρόκειται δε για το έργο «Ανάταξη, Αναβάθμιση και Συντήρηση του Σιδηροδρομικού Άξονα Βορείου Ελλάδος».

Η κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, ειδικά στη Βόρειο Ελλάδα, είναι σε μεγάλα τμήματα, πολύ προβληματική. Αρκεί να αναφερθεί ότι από τις Μουριές Κιλκίς και ανατολικά, προς Σέρρες και Δράμα, η μέση ταχύτητα των αμαξοστοιχιών είναι περί τα 50 χλμ/ώρα, ενώ υπάρχουν σημεία που η βραδυπορία αναγκάζει σε κίνηση με 20 χλμ/ώρα.

Αυτόν λοιπόν τον άξονα ( εκτός του τμήματος της σχεδιαζόμενης νέας χάραξης της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, Θεσσαλονίκη- Καβάλα- Ξάνθη), θα αφορά το πρώτο από τα τρία ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους 1,2 δις. ευρώ, που πρόκειται να δημοπρατηθούν με σκοπό την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ οι ανάδοχοι που θα επιλεγούν από τους διαγωνισμούς, εκτός από την κατασκευή των έργων ανάταξης, θα αναλάβουν και τη συντήρηση των δικτύων για 15 χρόνια.

Το πρώτο ΣΔΙΤ που θα βγει στον αέρα, είναι αυτό του Βορείου Άξονα, για έργα σε μήκος, συνολικά περίπου 480 χλμ. , που πέραν της υποδομής και επιδομής, περιλαμβάνει και έργα κτιριακών εγκαταστάσεων, ηλεκτρολογικά κ.αλ.

Το έργο έχει κατασκευαστικό κόστος 171,2 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και κόστος επένδυσης 220 εκατ. ευρώ , ενώ η χρηματοδοτική συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης ανέρχεται στα 80 εκατ. ευρώ. Το κόστος του έργου υπολογιζόταν στα 300 εκατ. ευρώ, αλλά εκτιμάται ότι η ελληνική κυβέρνηση θα μπορέσει να αντλήσει μεγαλύτερα ποσά από το Tαμείο Ανάκαμψης, λόγω αύξησης του κατασκευαστικού κόστους τα τελευταία χρόνια.

Όποιος οικονομικός φορέας πάρει το διαγωνισμό, στα πρώτα 2,5 χρόνια θα πρέπει να εκτελέσει τα έργα ανάταξης και στη συνέχεια θα έχει τη συντήρηση του άξονα για 15 χρόνια, ενώ θα πληρώνεται από το Δημόσιο με πληρωμές διαθεσιμότητας.

Όπως αναφέρθηκε, ο ΟΣΕ πρόκειται να προκηρύξει τρία ΣΔΙΤ ανάταξης του υφιστάμενου  ενεργού δικτύου, συνολικού ύψους 1,2 δις. ευρώ. Το πρώτο, είναι αυτό της Βόρειας Ελλάδας, ενώ τα άλλα δύο αφορούν τους άξονες:

-Πειραιά- Θεσσαλονίκη – Ειδομένη και Προμαχώνα

-Αεροδρόμιο Αθήνας – Κόρινθος – Κιάτο – Αίγιο

Σημειώνεται πως τα έργα στο υφιστάμενο δίκτυο, είναι ευθύνη του ΟΣΕ, ενώ τα έργα για νέες χαράξεις γίνονται από την ΕΡΓΟΣΕ.

Πέραν πάση αμφιβολίας, ο σιδηρόδρομος, για σειρά πολλών ετών, αμελήθηκε από την κεντρική εξουσία κι’ όχι μόνο σε επίπεδο υποδομών, αλλά και διαχειριστικής οργάνωσης. Το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, ανέδειξε με τον πιο τραγικό τρόπο τα πολλά και σύνθετα προβλήματα που κατατρύχουν το συγκεκριμένο μέσο μαζικής μεταφοράς.

Ο ΟΣΕ χρειάζεται πρόσθετο προσωπικό με σχέση εργασίας που θα εξασφαλίζει υψηλό επίπεδο αποδοτικότητας και, ασφάλεια για τους επιβάτες και το προσωπικό κίνησης, όπως επίσης χρειάζεται γενναιότερη χρηματοδότηση, γιατί η ετήσια επιδότηση των 45 εκατ. ευρώ, «δεν έφθανε ούτε για ζήτω». Ευτυχώς τον Ιούλιο, ο νυν υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταικούρας αύξησε την επιδότηση στα 75 εκατ. ευρώ, ποσά απολύτως απαραίτητα για έργα τακτικών συντηρήσεων .

Σε ό,τι αφορά στα έσοδα του ΟΣΕ σημειώνεται ότι υπάρχει και η διαφορά ΟΣΕ- Hellenic Train, καθώς ο Οργανισμός διεκδικεί αρκετά εκατομμύρια για τέλη δικτύου ( σ.σ. χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου) τα οποία δεν αναγνωρίζει η ιδιωτική εταιρεία.

Μετά από δυόμισι ετών προεργασία και αναμονή, ο ΟΣΕ βρίσκεται κοντά στην προκήρυξη του πρώτου ΣΔΙΤ ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας, ύψους 300 εκατ. ευρώ, ενώ για το μεγάλο αυτό ΣΔΙΤ, συνολικής διάρκειας 17,5 ετών, έχουν έντονο αρχικό ενδιαφέρον γνωστές τεχνικές εταιρείες που ασχολούνται με σιδηροδρομικά έργα.

Σχετικές ανακοινώσεις εκτιμάται ότι θα γίνουν στο επόμενο διάστημα, μέσα στο Σεπτέμβριο, καθώς πλέον, ΟΣΕ και αρμόδιο υπουργείο, προσπαθούν να δώσουν αποφασιστικότερη ώθηση στα πολύ απαιτούμενα έργα, όχι απλής συντήρησης, αλλά ανάταξης και στη συνέχεια συντήρησης, του σιδηροδρομικού δικτύου.

Είναι φανερό ότι η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού για το δίκτυο στον βόρειο άξονα και συγκεκριμένα από Φλώρινα μέχρι Πλατύ και από Στρυμώνα μέχρι Αλεξανδρούπολη, πλησιάζει καθώς ο ΟΣΕ, στις 23 Αυγούστου, με προσκλήσεις που δημοσίευσε, ζητά τη συνδρομή νομική και χρηματο-οικονομική, για τη δημοπράτηση έργου ΣΔΙΤ, πρόκειται δε για το έργο «Ανάταξη, Αναβάθμιση και Συντήρηση του Σιδηροδρομικού Άξονα Βορείου Ελλάδος».

Η κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, ειδικά στη Βόρειο Ελλάδα, είναι σε μεγάλα τμήματα, πολύ προβληματική. Αρκεί να αναφερθεί ότι από τις Μουριές Κιλκίς και ανατολικά, προς Σέρρες και Δράμα, η μέση ταχύτητα των αμαξοστοιχιών είναι περί τα 50 χλμ/ώρα, ενώ υπάρχουν σημεία που η βραδυπορία αναγκάζει σε κίνηση με 20 χλμ/ώρα.

Αυτόν λοιπόν τον άξονα ( εκτός του τμήματος της σχεδιαζόμενης νέας χάραξης της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, Θεσσαλονίκη- Καβάλα- Ξάνθη), θα αφορά το πρώτο από τα τρία ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους 1,2 δις. ευρώ, που πρόκειται να δημοπρατηθούν με σκοπό την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ οι ανάδοχοι που θα επιλεγούν από τους διαγωνισμούς, εκτός από την κατασκευή των έργων ανάταξης, θα αναλάβουν και τη συντήρηση των δικτύων για 15 χρόνια.

Το πρώτο ΣΔΙΤ που θα βγει στον αέρα, είναι αυτό του Βορείου Άξονα, για έργα σε μήκος, συνολικά περίπου 480 χλμ. , που πέραν της υποδομής και επιδομής, περιλαμβάνει και έργα κτιριακών εγκαταστάσεων, ηλεκτρολογικά κ.αλ.

Το έργο έχει κατασκευαστικό κόστος 171,2 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και κόστος επένδυσης 220 εκατ. ευρώ , ενώ η χρηματοδοτική συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης ανέρχεται στα 80 εκατ. ευρώ. Το κόστος του έργου υπολογιζόταν στα 300 εκατ. ευρώ, αλλά εκτιμάται ότι η ελληνική κυβέρνηση θα μπορέσει να αντλήσει μεγαλύτερα ποσά από το Tαμείο Ανάκαμψης, λόγω αύξησης του κατασκευαστικού κόστους τα τελευταία χρόνια.

Όποιος οικονομικός φορέας πάρει το διαγωνισμό, στα πρώτα 2,5 χρόνια θα πρέπει να εκτελέσει τα έργα ανάταξης και στη συνέχεια θα έχει τη συντήρηση του άξονα για 15 χρόνια, ενώ θα πληρώνεται από το Δημόσιο με πληρωμές διαθεσιμότητας.

Όπως αναφέρθηκε, ο ΟΣΕ πρόκειται να προκηρύξει τρία ΣΔΙΤ ανάταξης του υφιστάμενου  ενεργού δικτύου, συνολικού ύψους 1,2 δις. ευρώ. Το πρώτο, είναι αυτό της Βόρειας Ελλάδας, ενώ τα άλλα δύο αφορούν τους άξονες:

-Πειραιά- Θεσσαλονίκη – Ειδομένη και Προμαχώνα

-Αεροδρόμιο Αθήνας – Κόρινθος – Κιάτο – Αίγιο

Σημειώνεται πως τα έργα στο υφιστάμενο δίκτυο, είναι ευθύνη του ΟΣΕ, ενώ τα έργα για νέες χαράξεις γίνονται από την ΕΡΓΟΣΕ.

Πέραν πάση αμφιβολίας, ο σιδηρόδρομος, για σειρά πολλών ετών, αμελήθηκε από την κεντρική εξουσία κι’ όχι μόνο σε επίπεδο υποδομών, αλλά και διαχειριστικής οργάνωσης. Το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, ανέδειξε με τον πιο τραγικό τρόπο τα πολλά και σύνθετα προβλήματα που κατατρύχουν το συγκεκριμένο μέσο μαζικής μεταφοράς.

Ο ΟΣΕ χρειάζεται πρόσθετο προσωπικό με σχέση εργασίας που θα εξασφαλίζει υψηλό επίπεδο αποδοτικότητας και, ασφάλεια για τους επιβάτες και το προσωπικό κίνησης, όπως επίσης χρειάζεται γενναιότερη χρηματοδότηση, γιατί η ετήσια επιδότηση των 45 εκατ. ευρώ, «δεν έφθανε ούτε για ζήτω». Ευτυχώς τον Ιούλιο, ο νυν υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταικούρας αύξησε την επιδότηση στα 75 εκατ. ευρώ, ποσά απολύτως απαραίτητα για έργα τακτικών συντηρήσεων .

Σε ό,τι αφορά στα έσοδα του ΟΣΕ σημειώνεται ότι υπάρχει και η διαφορά ΟΣΕ- Hellenic Train, καθώς ο Οργανισμός διεκδικεί αρκετά εκατομμύρια για τέλη δικτύου ( σ.σ. χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου) τα οποία δεν αναγνωρίζει η ιδιωτική εταιρεία.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία