ΑΠΟΨΕΙΣ

Πώς θα γλιτώσει η Θεσσαλονίκη το κυκλοφοριακό έμφραγμα εξαιτίας των εργασιών του flyover. Του Νίκου Ηλιάδη

Oι αρμόδιοι ακόμη δεν έχουν εκπονήσει συγκεκριμένο σχέδιο διαχείρισης των επιπτώσεων από την έναρξη των εργασιών για την αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής οδού

 09/04/2023 08:00

Πώς θα γλιτώσει η Θεσσαλονίκη το κυκλοφοριακό έμφραγμα εξαιτίας των εργασιών του flyover. Του Νίκου Ηλιάδη

Νίκος Ηλιάδης

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Σκηνές από το όχι και τόσο μακρινό μέλλον έζησε τις προηγούμενες ημέρες η Θεσσαλονίκη με τα ατέλειωτα μποτιλιαρίσματα σχεδόν σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα καθώς και στην περιφερειακή οδό. Μία από τις βασικές αιτίες ήταν οι διερευνητικές γεωτρήσεις οι οποίες έγιναν σε τμήμα της περιφερειακής, στον κλάδο προς ανατολικά, από το ύψος του νοσοκομείου “Παπαγεωργίου” έως τον κόμβο Νεαπόλεως, στο πλαίσιο των προκαταρκτικών εργασιών για το περίφημο flyover. 

Ο αποκλεισμός ενός από τα τρία ρεύματα της οδού είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ουρές χιλιομέτρων, ενώ μέρος της κίνησης εξετράπη μέσα στην πόλη προκαλώντας κι εκεί τεράστια κυκλοφοριακή συμφόρηση. Οι καταστάσεις αυτές ήταν μια προειδοποίηση και μάλιστα στην soft εκδοχή της, για το τι πρόκειται να συμβεί στο πολεοδομικό συγκρότημα μετά το καλοκαίρι και για τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια όταν θα βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη τα εργοτάξια του flyover.

Κι ενώ όλα αυτά απέχουν μόλις ελάχιστους μήνες οι αρμόδιοι ακόμη δεν έχουν εκπονήσει συγκεκριμένο σχέδιο διαχείρισης των επιπτώσεων από την έναρξη των εργασιών για την αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής οδού. Το μόνο που έχει γίνει έως τώρα είναι κάποια κυκλοφοριακή μελέτη σχετικά με τις δυνητικές συνέπειες στο κυκλοφοριακό, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, μαζί και με κάποιες σκέψεις για παρεμβάσεις εντός της πόλης, οι οποίες όμως, είναι ακόμη στο στάδιο των προτάσεων. 

Ο σχεδιασμός, ο οποίος προς το παρόν βρίσκεται επί χάρτου καθώς περιμένει τα αποτελέσματα της fast track μελέτης κυκλοφοριακών επιπτώσεων προκειμένου να συγκεκριμενοποιηθεί, προβλέπει μεταξύ άλλων τα εξής:

1. Απαγόρευση της στάθμευσης και αυστηρή αστυνόμευση των βασικών οδικών αρτηριών της πόλης (Εγνατία, Βασ. Όλγας, Τσιμισκή κ.λπ.). Αυτό προϋποθέτει σημαντική ενίσχυση της δύναμης της Τροχαίας, κάτι που προς το παρόν φαντάζει πολύ δύσκολο.

2. Επαναρύθμιση στους φωτεινούς σηματοδότες βασικών κόμβων και οδικών αρτηριών ώστε να διευκολύνεται η διαμπερής κυκλοφορία.

3. Τοποθέτηση πληροφοριακών πινακίδων σε όλες τις εισόδους της περιφερειακής οι οποίες θα ενημερώνουν τους οδηγούς για την κατάσταση που επικρατεί στο δρόμο, το χρόνο διέλευσης και για πιθανές εναλλακτικές διαδρομές.

4. Αλλαγή στο ωράριο αποκομιδής των απορριμμάτων ώστε να γίνεται βράδυ.

5. Εφαρμογή του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης το οποίο απαγορεύει τροφοδοσία της αγοράς μετά τις 8 το πρωί και έως το βράδυ. Το ωράριο ενώ έχει θεσπιστεί ήδη από το 2018, δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ.

6. Ενίσχυση των δρομολογίων της αστικής συγκοινωνίας, τουλάχιστον μέχρι να ξεκινήσει η λειτουργία του μετρό. Αυτό βεβαίως είναι δύσκολο καθώς προϋποθέτει πρόσληψη οδηγών κάτι που με το ισχύον καθεστώς λειτουργίας του ΟΑΣΘ θεωρείται αδύνατον.

Η εφαρμογή όλων αυτών, όπως και άλλων μέτρων τα οποία ενδεχομένως να υιοθετηθούν, προϋποθέτει τη λειτουργία ενός συντονιστικού κέντρου στο οποίο να συμμετέχουν όλοι οι αρμόδιοι σχετικά με το έργο (υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, περιφέρεια, δήμοι, ΟΑΣΘ, ΟΣΕΘ, ανάδοχος κ.λπ.).

Δεδομένης της παθολογικής αβελτηρίας και της γραφειοκρατικής ακαμψίας που χαρακτηρίζει το ελληνικό δημόσιο, συμπεριλαμβανομένης και της αυτοδιοίκησης η προετοιμασία για όλες τις ανωτέρω ενέργειες, ενδεχομένως και άλλες, τολμηρότερες εάν χρειαστεί, θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει... χθες.

Το γεγονός ότι ελάχιστοι ασχολούνται με το συγκεκριμένο θέμα είναι πολύ ανησυχητικό και προοιωνίζεται πάρα πολύ δύσκολες καταστάσεις από το φθινόπωρο και μετά.


Σχετικά Άρθρα
nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Σκηνές από το όχι και τόσο μακρινό μέλλον έζησε τις προηγούμενες ημέρες η Θεσσαλονίκη με τα ατέλειωτα μποτιλιαρίσματα σχεδόν σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα καθώς και στην περιφερειακή οδό. Μία από τις βασικές αιτίες ήταν οι διερευνητικές γεωτρήσεις οι οποίες έγιναν σε τμήμα της περιφερειακής, στον κλάδο προς ανατολικά, από το ύψος του νοσοκομείου “Παπαγεωργίου” έως τον κόμβο Νεαπόλεως, στο πλαίσιο των προκαταρκτικών εργασιών για το περίφημο flyover. 

Ο αποκλεισμός ενός από τα τρία ρεύματα της οδού είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ουρές χιλιομέτρων, ενώ μέρος της κίνησης εξετράπη μέσα στην πόλη προκαλώντας κι εκεί τεράστια κυκλοφοριακή συμφόρηση. Οι καταστάσεις αυτές ήταν μια προειδοποίηση και μάλιστα στην soft εκδοχή της, για το τι πρόκειται να συμβεί στο πολεοδομικό συγκρότημα μετά το καλοκαίρι και για τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια όταν θα βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη τα εργοτάξια του flyover.

Κι ενώ όλα αυτά απέχουν μόλις ελάχιστους μήνες οι αρμόδιοι ακόμη δεν έχουν εκπονήσει συγκεκριμένο σχέδιο διαχείρισης των επιπτώσεων από την έναρξη των εργασιών για την αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής οδού. Το μόνο που έχει γίνει έως τώρα είναι κάποια κυκλοφοριακή μελέτη σχετικά με τις δυνητικές συνέπειες στο κυκλοφοριακό, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, μαζί και με κάποιες σκέψεις για παρεμβάσεις εντός της πόλης, οι οποίες όμως, είναι ακόμη στο στάδιο των προτάσεων. 

Ο σχεδιασμός, ο οποίος προς το παρόν βρίσκεται επί χάρτου καθώς περιμένει τα αποτελέσματα της fast track μελέτης κυκλοφοριακών επιπτώσεων προκειμένου να συγκεκριμενοποιηθεί, προβλέπει μεταξύ άλλων τα εξής:

1. Απαγόρευση της στάθμευσης και αυστηρή αστυνόμευση των βασικών οδικών αρτηριών της πόλης (Εγνατία, Βασ. Όλγας, Τσιμισκή κ.λπ.). Αυτό προϋποθέτει σημαντική ενίσχυση της δύναμης της Τροχαίας, κάτι που προς το παρόν φαντάζει πολύ δύσκολο.

2. Επαναρύθμιση στους φωτεινούς σηματοδότες βασικών κόμβων και οδικών αρτηριών ώστε να διευκολύνεται η διαμπερής κυκλοφορία.

3. Τοποθέτηση πληροφοριακών πινακίδων σε όλες τις εισόδους της περιφερειακής οι οποίες θα ενημερώνουν τους οδηγούς για την κατάσταση που επικρατεί στο δρόμο, το χρόνο διέλευσης και για πιθανές εναλλακτικές διαδρομές.

4. Αλλαγή στο ωράριο αποκομιδής των απορριμμάτων ώστε να γίνεται βράδυ.

5. Εφαρμογή του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης το οποίο απαγορεύει τροφοδοσία της αγοράς μετά τις 8 το πρωί και έως το βράδυ. Το ωράριο ενώ έχει θεσπιστεί ήδη από το 2018, δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ.

6. Ενίσχυση των δρομολογίων της αστικής συγκοινωνίας, τουλάχιστον μέχρι να ξεκινήσει η λειτουργία του μετρό. Αυτό βεβαίως είναι δύσκολο καθώς προϋποθέτει πρόσληψη οδηγών κάτι που με το ισχύον καθεστώς λειτουργίας του ΟΑΣΘ θεωρείται αδύνατον.

Η εφαρμογή όλων αυτών, όπως και άλλων μέτρων τα οποία ενδεχομένως να υιοθετηθούν, προϋποθέτει τη λειτουργία ενός συντονιστικού κέντρου στο οποίο να συμμετέχουν όλοι οι αρμόδιοι σχετικά με το έργο (υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, περιφέρεια, δήμοι, ΟΑΣΘ, ΟΣΕΘ, ανάδοχος κ.λπ.).

Δεδομένης της παθολογικής αβελτηρίας και της γραφειοκρατικής ακαμψίας που χαρακτηρίζει το ελληνικό δημόσιο, συμπεριλαμβανομένης και της αυτοδιοίκησης η προετοιμασία για όλες τις ανωτέρω ενέργειες, ενδεχομένως και άλλες, τολμηρότερες εάν χρειαστεί, θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει... χθες.

Το γεγονός ότι ελάχιστοι ασχολούνται με το συγκεκριμένο θέμα είναι πολύ ανησυχητικό και προοιωνίζεται πάρα πολύ δύσκολες καταστάσεις από το φθινόπωρο και μετά.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία