Σχολεία: Αυστηροποιούνται οι ποινές για το bullying - Επανέρχεται η πενθήμερη αποβολή
05/03/2024 12:16
05/03/2024 12:16
Αυστηρότερες ποινές με επαναφορά της πενθήμερης αποβολής και ευκολότερη οριστική αποβολή από το σχολείο περιλαμβάνονται στα μέτρα που προωθεί το υπουργείο Παιδείας ως ανάχωμα στην αύξηση του σχολικού εκφοβισμού.
Το 2000, σε έρευνα για τον εκφοβισμό στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση με τη συμμετοχή 12χρονων μαθητών από οκτώ δημόσια δημοτικά σχολεία της Αττικής και ένα ιδιωτικό, 14,7% δήλωσαν πως υπήρξαν θύματα εκφοβισμού, 6,24% υπήρξαν θύτες και 4,8% θύτες και θύματα. Το 2023, μία άλλη έρευνα έδειξε ότι το 32,4% των παιδιών, σε όλη τη χώρα, έχει δεχθεί σχολικό εκφοβισμό.
Οι αριθμοί αποτυπώνουν στατιστικά τα, σχεδόν καθημερινά, περιστατικά που σοκάρουν την κοινή γνώμη. Τα σχολεία έχουν μετατραπεί σε πεδίο μάχης, με το αστυνομικό δελτίο και την ειδησεογραφία να τροφοδοτούνται, δυστυχώς πλέον καθημερινά, με νέα περιστατικά ενδοσχολικής βίας. Βέβαια, η στατιστική αύξηση των περιστατικών υποδηλώνει τις ευθύνες και τη διαχρονική αδράνεια της πολιτείας.
Πλέον η κυβέρνηση προωθεί ένα σχέδιο καταπολέμησης της βίας ανηλίκων και του σχολικού εκφοβισμού, στο οποίο θα εμπλακούν τα συναρμόδια υπουργεία. Το βάρος πέφτει στο υπουργείο Παιδείας, καθώς στα σχολεία καταγράφονται τα περισσότερα περιστατικά βίας από ανηλίκους. Στο σχέδιο περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων και η αυστηροποίηση των ποινών, όπως η επαναφορά της πενθήμερης αποβολής και η ευκολότερη αποβολή από το σχολείο.
Πιο συγκεκριμένα, καθώς και η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, εντός του Μαρτίου έχει προγραμματισθεί να τεθεί σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο σχέδιο καταπολέμησης της βίας ανηλίκων και του σχολικού εκφοβισμού. Ως προς το υπουργείο Παιδείας, με το σχέδιο θα εφαρμοστούν μέτρα του σχετικού νόμου 5029 που ψηφίστηκε την άνοιξη του 2023, αλλά δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί.
α) η αυστηροποίηση των «ποινών» με την επαναφορά της πενθήμερης αποβολής,
β) θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες ώστε ο σύλλογος διδασκόντων να μπορεί ευκολότερα να αποβάλει έναν μαθητή από το σχολείο και
γ) θα επανέλθει διαχωρισμός των απουσιών σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες. Μάλιστα, όπως ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, «εξετάζεται η λήψη επιπλέον μέτρων με περαιτέρω αυστηροποίηση των ποινών».
Σήμερα οι ποινές είναι η προφορική παρατήρηση, η επίπληξη, η αποβολή από τα μαθήματα για μία ή δύο ημέρες και η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Οι ποινές μπορούν να επιβληθούν κλιμακωτά, δηλαδή οι εκπαιδευτικοί πρέπει να έχουν εξαντλήσει τις ηπιότερες ποινές προτού π.χ. αποφασίσουν αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για έναν μαθητή.
«Για να φθάσεις στην αυστηρότερη ποινή, πρέπει να αποδείξεις ότι έχεις εξαντλήσει τις ηπιότερες», διευκρίνισε στην «Κ» διευθυντής δημόσιου λυκείου. Επί ΣΥΡΙΖΑ αποφασίσθηκε η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος να ισχύει μόνο για ένα χρόνο, άρα ένας μαθητής μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο έπειτα από ένα σχολικό έτος.
Τώρα θα «επιστρέψει» η πενθήμερη αποβολή, ενώ η αποβολή από το σχολείο θα είναι οριστική. Ταυτόχρονα, θα συνταχθεί σχολικός πειθαρχικός κώδικας, δηλαδή ορισμός των ποινών για κάθε πράξη. Γι’ αυτό και θα καταργηθεί η κλιμακωτή επιβολή ποινών σε έναν μαθητή.
Η σημασία της πλατφόρμας για ανώνυμες αναφορές από μαθητές καταδεικνύεται και από το γεγονός ότι ελάχιστα παιδιά μιλούν όταν υφίστανται μπούλινγκ από άλλα παιδιά. Χαρακτηριστικά, στις 8 Μαρτίου 2023 η τέως υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ανέφερε στη Βουλή ότι το νομοσχέδιο (σημ.: ο νόμος 5029) απαντά σε μια μεγάλη ανάγκη, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου, ελάχιστα θύματα εκφοβισμού απευθύνονται σε ενήλικες – περίπου 97% των παιδιών εκτιμάται ότι φοβούνται να αναφέρουν περιστατικά σχολικού διαδικτυακού εκφοβισμού στους εκπαιδευτικούς.
Τα ιδιωτικά σχολεία ήδη έχουν ξεκινήσει να κινητοποιούνται για την αντιμετώπιση των περιστατικών σχολικού εκφοβισμού και παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών εντός της σχολικής μονάδας. Μάλιστα, ορισμένα σχολεία έχουν λάβει σχετικές πιστοποιήσεις για την άμεση αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών, συνεργαζόμενα με ιδιώτες που προσφέρουν ένα ολοκληρωμένο πρωτόκολλο ενεργειών.
Ενδεικτικά, μιλώντας στην «Κ» ο κ. Βασίλης Τσιλιόπουλος, η εταιρεία του οποίου προσφέρει ένα σύστημα αντι-μπούλινγκ, περιέγραψε τα οκτώ βήματα που γίνονται μέσω μιας πλατφόρμας στην οποία θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές, οι γονείς τους και το σχολείο:
Σύμφωνα με τον κ. Τσιλιόπουλο, τo σύστημα έχει σχεδιαστεί με βάση το αναγνωρισμένο εθνικό ιταλικό πρότυπο έγγραφο «UNI PdR – 422018 – Preventing and combating bullying – Guidelines», όπου προσδιορίζονται τα κριτήρια και οι απαιτήσεις για την πρόληψη και την καταπολέμηση του εκφοβισμού όπως προβλέπονται στον κανονισμό της Ε.Ε. αριθ. 1025/2012.
Όπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων Χαράλαμπος Κυραϊλίδης, το εκπαιδευτήριο του οποίου έχει λάβει σχετική πιστοποίηση, «το σημαντικό είναι το σχολείο να αντιμετωπίσει το περιστατικό άμεσα, αλλά, από την άλλη, να έχει τις δικλίδες ώστε να διακρίνει πότε ένα παιδί περιγράφει την κατάσταση στις αληθινές διαστάσεις ή υπερβάλλει. Και να σημειώσουμε ότι τα περιστατικά στα οποία μπορεί να επιληφθεί το σχολείο είναι όσα γίνονται εντός του σχολικού περιβάλλοντος».
Βέβαια, σύμφωνα με τον κ. Κυραϊλίδη, «κάθε σχολείο έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά που εξαρτώνται από την περιοχή και τις κοινωνονικο-οικονομικές διαστρωματώσεις και άρα δεν απαιτείται οριζόντια αντιμετώπιση. Για παράδειγμα, οι αυστηρότερες ποινές πρέπει να ωφελούν τελικά το παιδί. Ας πούμε, η αποβολή ενός μαθητή από ένα σχολείο θα καταλήξει σε απλώς μετάθεση του προβλήματος στο δεύτερο σχολείο που θα δεχθεί τον μαθητή».
Σημασία, λοιπόν, έχει να δημιουργηθεί στο σχολικό περιβάλλον μία κουλτούρα κατά της βίας. Οπως παρατηρεί ο κ. Κυραϊλίδης, «στη Δανία υπάρχει μία ώρα την εβδομάδα κατά την οποία ο εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές πώς νιώθουν. Τους ζητάει να μιλήσουν γι’ αυτά που τους απασχολούν. Στο ελληνικό σχολείο λείπει το νοιάξιμο».
Πηγή: Εφημερίδα «Καθημερινή»
Αυστηρότερες ποινές με επαναφορά της πενθήμερης αποβολής και ευκολότερη οριστική αποβολή από το σχολείο περιλαμβάνονται στα μέτρα που προωθεί το υπουργείο Παιδείας ως ανάχωμα στην αύξηση του σχολικού εκφοβισμού.
Το 2000, σε έρευνα για τον εκφοβισμό στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση με τη συμμετοχή 12χρονων μαθητών από οκτώ δημόσια δημοτικά σχολεία της Αττικής και ένα ιδιωτικό, 14,7% δήλωσαν πως υπήρξαν θύματα εκφοβισμού, 6,24% υπήρξαν θύτες και 4,8% θύτες και θύματα. Το 2023, μία άλλη έρευνα έδειξε ότι το 32,4% των παιδιών, σε όλη τη χώρα, έχει δεχθεί σχολικό εκφοβισμό.
Οι αριθμοί αποτυπώνουν στατιστικά τα, σχεδόν καθημερινά, περιστατικά που σοκάρουν την κοινή γνώμη. Τα σχολεία έχουν μετατραπεί σε πεδίο μάχης, με το αστυνομικό δελτίο και την ειδησεογραφία να τροφοδοτούνται, δυστυχώς πλέον καθημερινά, με νέα περιστατικά ενδοσχολικής βίας. Βέβαια, η στατιστική αύξηση των περιστατικών υποδηλώνει τις ευθύνες και τη διαχρονική αδράνεια της πολιτείας.
Πλέον η κυβέρνηση προωθεί ένα σχέδιο καταπολέμησης της βίας ανηλίκων και του σχολικού εκφοβισμού, στο οποίο θα εμπλακούν τα συναρμόδια υπουργεία. Το βάρος πέφτει στο υπουργείο Παιδείας, καθώς στα σχολεία καταγράφονται τα περισσότερα περιστατικά βίας από ανηλίκους. Στο σχέδιο περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων και η αυστηροποίηση των ποινών, όπως η επαναφορά της πενθήμερης αποβολής και η ευκολότερη αποβολή από το σχολείο.
Πιο συγκεκριμένα, καθώς και η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, εντός του Μαρτίου έχει προγραμματισθεί να τεθεί σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο σχέδιο καταπολέμησης της βίας ανηλίκων και του σχολικού εκφοβισμού. Ως προς το υπουργείο Παιδείας, με το σχέδιο θα εφαρμοστούν μέτρα του σχετικού νόμου 5029 που ψηφίστηκε την άνοιξη του 2023, αλλά δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί.
α) η αυστηροποίηση των «ποινών» με την επαναφορά της πενθήμερης αποβολής,
β) θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες ώστε ο σύλλογος διδασκόντων να μπορεί ευκολότερα να αποβάλει έναν μαθητή από το σχολείο και
γ) θα επανέλθει διαχωρισμός των απουσιών σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες. Μάλιστα, όπως ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, «εξετάζεται η λήψη επιπλέον μέτρων με περαιτέρω αυστηροποίηση των ποινών».
Σήμερα οι ποινές είναι η προφορική παρατήρηση, η επίπληξη, η αποβολή από τα μαθήματα για μία ή δύο ημέρες και η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Οι ποινές μπορούν να επιβληθούν κλιμακωτά, δηλαδή οι εκπαιδευτικοί πρέπει να έχουν εξαντλήσει τις ηπιότερες ποινές προτού π.χ. αποφασίσουν αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για έναν μαθητή.
«Για να φθάσεις στην αυστηρότερη ποινή, πρέπει να αποδείξεις ότι έχεις εξαντλήσει τις ηπιότερες», διευκρίνισε στην «Κ» διευθυντής δημόσιου λυκείου. Επί ΣΥΡΙΖΑ αποφασίσθηκε η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος να ισχύει μόνο για ένα χρόνο, άρα ένας μαθητής μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο έπειτα από ένα σχολικό έτος.
Τώρα θα «επιστρέψει» η πενθήμερη αποβολή, ενώ η αποβολή από το σχολείο θα είναι οριστική. Ταυτόχρονα, θα συνταχθεί σχολικός πειθαρχικός κώδικας, δηλαδή ορισμός των ποινών για κάθε πράξη. Γι’ αυτό και θα καταργηθεί η κλιμακωτή επιβολή ποινών σε έναν μαθητή.
Η σημασία της πλατφόρμας για ανώνυμες αναφορές από μαθητές καταδεικνύεται και από το γεγονός ότι ελάχιστα παιδιά μιλούν όταν υφίστανται μπούλινγκ από άλλα παιδιά. Χαρακτηριστικά, στις 8 Μαρτίου 2023 η τέως υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ανέφερε στη Βουλή ότι το νομοσχέδιο (σημ.: ο νόμος 5029) απαντά σε μια μεγάλη ανάγκη, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου, ελάχιστα θύματα εκφοβισμού απευθύνονται σε ενήλικες – περίπου 97% των παιδιών εκτιμάται ότι φοβούνται να αναφέρουν περιστατικά σχολικού διαδικτυακού εκφοβισμού στους εκπαιδευτικούς.
Τα ιδιωτικά σχολεία ήδη έχουν ξεκινήσει να κινητοποιούνται για την αντιμετώπιση των περιστατικών σχολικού εκφοβισμού και παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών εντός της σχολικής μονάδας. Μάλιστα, ορισμένα σχολεία έχουν λάβει σχετικές πιστοποιήσεις για την άμεση αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών, συνεργαζόμενα με ιδιώτες που προσφέρουν ένα ολοκληρωμένο πρωτόκολλο ενεργειών.
Ενδεικτικά, μιλώντας στην «Κ» ο κ. Βασίλης Τσιλιόπουλος, η εταιρεία του οποίου προσφέρει ένα σύστημα αντι-μπούλινγκ, περιέγραψε τα οκτώ βήματα που γίνονται μέσω μιας πλατφόρμας στην οποία θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές, οι γονείς τους και το σχολείο:
Σύμφωνα με τον κ. Τσιλιόπουλο, τo σύστημα έχει σχεδιαστεί με βάση το αναγνωρισμένο εθνικό ιταλικό πρότυπο έγγραφο «UNI PdR – 422018 – Preventing and combating bullying – Guidelines», όπου προσδιορίζονται τα κριτήρια και οι απαιτήσεις για την πρόληψη και την καταπολέμηση του εκφοβισμού όπως προβλέπονται στον κανονισμό της Ε.Ε. αριθ. 1025/2012.
Όπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων Χαράλαμπος Κυραϊλίδης, το εκπαιδευτήριο του οποίου έχει λάβει σχετική πιστοποίηση, «το σημαντικό είναι το σχολείο να αντιμετωπίσει το περιστατικό άμεσα, αλλά, από την άλλη, να έχει τις δικλίδες ώστε να διακρίνει πότε ένα παιδί περιγράφει την κατάσταση στις αληθινές διαστάσεις ή υπερβάλλει. Και να σημειώσουμε ότι τα περιστατικά στα οποία μπορεί να επιληφθεί το σχολείο είναι όσα γίνονται εντός του σχολικού περιβάλλοντος».
Βέβαια, σύμφωνα με τον κ. Κυραϊλίδη, «κάθε σχολείο έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά που εξαρτώνται από την περιοχή και τις κοινωνονικο-οικονομικές διαστρωματώσεις και άρα δεν απαιτείται οριζόντια αντιμετώπιση. Για παράδειγμα, οι αυστηρότερες ποινές πρέπει να ωφελούν τελικά το παιδί. Ας πούμε, η αποβολή ενός μαθητή από ένα σχολείο θα καταλήξει σε απλώς μετάθεση του προβλήματος στο δεύτερο σχολείο που θα δεχθεί τον μαθητή».
Σημασία, λοιπόν, έχει να δημιουργηθεί στο σχολικό περιβάλλον μία κουλτούρα κατά της βίας. Οπως παρατηρεί ο κ. Κυραϊλίδης, «στη Δανία υπάρχει μία ώρα την εβδομάδα κατά την οποία ο εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές πώς νιώθουν. Τους ζητάει να μιλήσουν γι’ αυτά που τους απασχολούν. Στο ελληνικό σχολείο λείπει το νοιάξιμο».
Πηγή: Εφημερίδα «Καθημερινή»
ΣΧΟΛΙΑ