Aκόμη δύο τηλεδιασκέψεις διαλόγου για την ανάπλαση της ΔΕΘ, πραγματοποίησε διαδοχικά η Κίνηση Πολιτών διαδοχικά, με τα Διοικητικά Συμβούλια του Επαγγελματικού και του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Κίνησης, στην τηλεδιάσκεψη με το ΒΕΘ, συμμετείχαν επίσης ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης και ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO, Τάσος Τζήκας.
Από την πλευρά της Κίνησης Πολιτών, οι Γρηγόρης Ζαρωτιάδης, Γιάννης Μαγκριώτης και Νίκος Παπαμίχος, τόνισαν τα ακόλουθα σύμφωνα με την ανακοίνωση:
- Μέχρι το 2012 η νομοθετημένη και συμφωνημένη από όλες τις κυβερνήσεις, τα κόμματα και τους φορείς της πόλης επιλογή για τον χώρο της ΔΕΘ, ήταν η δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου, και η ανάπτυξη των βασικών εγκαταστάσεων της ΔΕΘ στη Σίνδο.
Μετά το 2012 η διοίκηση της ΔΕΘ παρουσίασε στην κυβέρνηση την ιδέα της: Εν μέσω μνημονίων δεν υπήρχαν δημόσιοι πόροι για τη διπλή ανάπλαση, να ανακατασκευαστεί η ΔΕΘ στο σημερινό χώρο, να γίνει μια ζώνη πρασίνου και επιλέγει να δοθεί ως κίνητρο στον ιδιώτη επενδυτή η κατασκευή της ΔΕΘ, του πάρκου και του Real Estate ( Ξενοδοχείο, πάρκινγκ, εμπορικό και οικονομικό κέντρο).
Η κυβέρνηση το αποδέχθηκε με χαρά, γιατί οι φορείς της Θεσσαλονίκης έπαιρναν την ευθύνη να μην ζητήσουν χρήματα από την κυβέρνηση.
- Τα δεδομένα άλλαξαν ριζικά από πέρυσι με τον κορονοϊό και το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η κλιματική αλλαγή είναι παρούσα, η χώρα μας έχει παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τη μόλυνση της Θεσσαλονίκης, κυρίως με αιωρούμενα σωματίδια, η ΕΕ έβαλε πρώτη επιλογή την πράσινη και βιώσιμη ανάπτυξη και μας δίνει πόρους για αυτό τον στόχο από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Δυστυχώς στην τελική της πρόταση της κυβέρνησης, που κατέθεσε σήμερα στην ΕΕ τίποτα δεν περιέχεται για τη Θεσσαλονίκη στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Δρόμοι, ΔΕΘ, Μαρίνα Καλαμαριάς, όλα με ΣΔΙΤ στη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία, ενώ στην Αττική έχουν συμπεριλάβει 4 αναπλάσεις και 1,5 δις ευρώ για την επέκταση του Μετρό.
- Η πρότασή μας:
Να γίνει Μητροπολιτικό Πάρκο στο χώρο της ΔΕΘ, να ανακατασκευαστούν τα περίπτερα που έχουν και ιστορική αξία για να διοργανώνονται ελαφρές εκθέσεις, να αναπτυχθεί το ηλεκτρονικό κέντρο για τις ψηφιακές εκθέσεις.
Οι βαριές εκθέσεις (Agrotika, Ζωοτέχνικα και Μάρμαρο), να γίνονται στη Σίνδο. Η χρηματοδότηση να είναι δημόσια, είτε από αναμόρφωση του Ταμείου Ανάκαμψης είτε από το ΕΣΠΑ 2021-2027 - μπορεί να το κερδίσει η Θεσσαλονίκη, αρκεί να το διεκδικήσουν οι εκπρόσωποί της.
- Κόστος και χρόνος:
Μας εκπλήσσει το γεγονός ότι η διοίκηση της ΔΕΘ, συνεχίζει να λέει ότι αυτό το σχέδιο είναι πιο ακριβό. Είναι πιο φθηνό γιατί: α) δεν έχει το Real estate, β) δεν έχει κατεδαφίσεις, υπόγεια πάρκινγκ και δαπάνες για τα αρχαία.
Η ΔΕΘ συγκρίνει σκόπιμα, το σχέδιο του 2002 για την EXPO 2008, με την δική της πρόταση.
- Στην απόφασή του το ΣτΕ: αποδέχεται την πρόταση της ΔΕΘ στο κέντρο, γιατί, όπως τονίζει, σύμφωνα με την εκτίμηση του διοικητικού συμβουλίου της ΔΕΘ, δεν υπάρχουν πόροι δημόσιοι και η Θεσσαλονίκη είναι σε πτωτική οικονομική τάση.
Ταυτόχρονα όμως θέτει σημαντικά προαπαιτούμενα που πρέπει να εξασφαλιστούν: κυκλοφοριακή και υδραυλική μελέτη, στις κατεδαφίσεις των περιπτέρων να υπάρχουν εγκρίσεις των αρμόδιων υπηρεσιών, και οι εργασίες θα γίνονται με παρουσία αρχαιολόγων. Μετρήστε χρόνο, χρήμα και πιθανά αδιέξοδα. Πόσα χρόνια θα είναι ανοιχτό εργοτάξιο το κέντρο της πόλης;
- Η διπλή ανάπλαση της ΔΕΘ, θα κάνει πιο ελκυστικό το κέντρο της Θεσσαλονίκης, πιο ολοκληρωμένες τις εκθεσιακές υποδομές, πιο φθηνές τις εκθεσιακές και συνεδριακές υπηρεσίες, βασικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της ΔΕΘ, της πόλης, και της αγοράς.
- Οι συγκοινωνιακές υποδομές έχουν γίνει δυτικά, απαιτείται η σύνδεση του Προαστιακού, μια απόσταση περίπου 800 μέτρων.
- Το ΔΣ της ΔΕΘ δηλώνει ότι όλα είναι τελειωμένα – φυσικά όχι. Ούτε μελέτες, υπάρχουν, ούτε χρηματοδότηση, και τα προβλήματα υλοποίησης αυτης της πρότασης μεγάλα, ίσως και ανυπέρβλητα, μερικά.
Η πρότασή μας πιο γρήγορη, πιο φθηνή και πιο παραγωγική.
- Ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ: Η μελέτη του 2013, που έκανε η ΔΕΘ μιλάει για 124 εκ. Ευρώ. Το 2018, με νόμο στη Βουλή, μαζί με το σύνολο της ιδιωτικής περιουσίας της χώρας, πέρασε στο Υπερταμείο και το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο με την αξιοποίηση-ιδιωτικοποίηση της δημόσιας περιουσίας θα αποπληρώνει μέρος του δημόσιου χρέους της χώρας. Έτσι ξαφνικά το ΔΣ της ΔΕΘ τις τελευταίες ημέρες ανεβάζει το κόστος κατασκευής της πρότασής της σε 200 εκ ευρώ, χωρίς αξιόπιστες διευκρινήσεις για τους λόγους που το κάνει και πως θα είναι βιώσιμη η λύση με αύξηση του κόστους της επένδυσης κατά 65% περίπου. Μήπως τα 76 εκ ευρώ πάνε στο ΤΑΙΠΕΔ;
«Ο διάλογος για τα μεγάλα θέματα της πόλης θα συνεχιστεί», καταλήγει η ανακοίνωση της Κίνησης.
Aκόμη δύο τηλεδιασκέψεις διαλόγου για την ανάπλαση της ΔΕΘ, πραγματοποίησε διαδοχικά η Κίνηση Πολιτών διαδοχικά, με τα Διοικητικά Συμβούλια του Επαγγελματικού και του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Κίνησης, στην τηλεδιάσκεψη με το ΒΕΘ, συμμετείχαν επίσης ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης και ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO, Τάσος Τζήκας.
Από την πλευρά της Κίνησης Πολιτών, οι Γρηγόρης Ζαρωτιάδης, Γιάννης Μαγκριώτης και Νίκος Παπαμίχος, τόνισαν τα ακόλουθα σύμφωνα με την ανακοίνωση:
- Μέχρι το 2012 η νομοθετημένη και συμφωνημένη από όλες τις κυβερνήσεις, τα κόμματα και τους φορείς της πόλης επιλογή για τον χώρο της ΔΕΘ, ήταν η δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου, και η ανάπτυξη των βασικών εγκαταστάσεων της ΔΕΘ στη Σίνδο.
Μετά το 2012 η διοίκηση της ΔΕΘ παρουσίασε στην κυβέρνηση την ιδέα της: Εν μέσω μνημονίων δεν υπήρχαν δημόσιοι πόροι για τη διπλή ανάπλαση, να ανακατασκευαστεί η ΔΕΘ στο σημερινό χώρο, να γίνει μια ζώνη πρασίνου και επιλέγει να δοθεί ως κίνητρο στον ιδιώτη επενδυτή η κατασκευή της ΔΕΘ, του πάρκου και του Real Estate ( Ξενοδοχείο, πάρκινγκ, εμπορικό και οικονομικό κέντρο).
Η κυβέρνηση το αποδέχθηκε με χαρά, γιατί οι φορείς της Θεσσαλονίκης έπαιρναν την ευθύνη να μην ζητήσουν χρήματα από την κυβέρνηση.
- Τα δεδομένα άλλαξαν ριζικά από πέρυσι με τον κορονοϊό και το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η κλιματική αλλαγή είναι παρούσα, η χώρα μας έχει παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τη μόλυνση της Θεσσαλονίκης, κυρίως με αιωρούμενα σωματίδια, η ΕΕ έβαλε πρώτη επιλογή την πράσινη και βιώσιμη ανάπτυξη και μας δίνει πόρους για αυτό τον στόχο από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Δυστυχώς στην τελική της πρόταση της κυβέρνησης, που κατέθεσε σήμερα στην ΕΕ τίποτα δεν περιέχεται για τη Θεσσαλονίκη στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Δρόμοι, ΔΕΘ, Μαρίνα Καλαμαριάς, όλα με ΣΔΙΤ στη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία, ενώ στην Αττική έχουν συμπεριλάβει 4 αναπλάσεις και 1,5 δις ευρώ για την επέκταση του Μετρό.
- Η πρότασή μας:
Να γίνει Μητροπολιτικό Πάρκο στο χώρο της ΔΕΘ, να ανακατασκευαστούν τα περίπτερα που έχουν και ιστορική αξία για να διοργανώνονται ελαφρές εκθέσεις, να αναπτυχθεί το ηλεκτρονικό κέντρο για τις ψηφιακές εκθέσεις.
Οι βαριές εκθέσεις (Agrotika, Ζωοτέχνικα και Μάρμαρο), να γίνονται στη Σίνδο. Η χρηματοδότηση να είναι δημόσια, είτε από αναμόρφωση του Ταμείου Ανάκαμψης είτε από το ΕΣΠΑ 2021-2027 - μπορεί να το κερδίσει η Θεσσαλονίκη, αρκεί να το διεκδικήσουν οι εκπρόσωποί της.
- Κόστος και χρόνος:
Μας εκπλήσσει το γεγονός ότι η διοίκηση της ΔΕΘ, συνεχίζει να λέει ότι αυτό το σχέδιο είναι πιο ακριβό. Είναι πιο φθηνό γιατί: α) δεν έχει το Real estate, β) δεν έχει κατεδαφίσεις, υπόγεια πάρκινγκ και δαπάνες για τα αρχαία.
Η ΔΕΘ συγκρίνει σκόπιμα, το σχέδιο του 2002 για την EXPO 2008, με την δική της πρόταση.
- Στην απόφασή του το ΣτΕ: αποδέχεται την πρόταση της ΔΕΘ στο κέντρο, γιατί, όπως τονίζει, σύμφωνα με την εκτίμηση του διοικητικού συμβουλίου της ΔΕΘ, δεν υπάρχουν πόροι δημόσιοι και η Θεσσαλονίκη είναι σε πτωτική οικονομική τάση.
Ταυτόχρονα όμως θέτει σημαντικά προαπαιτούμενα που πρέπει να εξασφαλιστούν: κυκλοφοριακή και υδραυλική μελέτη, στις κατεδαφίσεις των περιπτέρων να υπάρχουν εγκρίσεις των αρμόδιων υπηρεσιών, και οι εργασίες θα γίνονται με παρουσία αρχαιολόγων. Μετρήστε χρόνο, χρήμα και πιθανά αδιέξοδα. Πόσα χρόνια θα είναι ανοιχτό εργοτάξιο το κέντρο της πόλης;
- Η διπλή ανάπλαση της ΔΕΘ, θα κάνει πιο ελκυστικό το κέντρο της Θεσσαλονίκης, πιο ολοκληρωμένες τις εκθεσιακές υποδομές, πιο φθηνές τις εκθεσιακές και συνεδριακές υπηρεσίες, βασικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της ΔΕΘ, της πόλης, και της αγοράς.
- Οι συγκοινωνιακές υποδομές έχουν γίνει δυτικά, απαιτείται η σύνδεση του Προαστιακού, μια απόσταση περίπου 800 μέτρων.
- Το ΔΣ της ΔΕΘ δηλώνει ότι όλα είναι τελειωμένα – φυσικά όχι. Ούτε μελέτες, υπάρχουν, ούτε χρηματοδότηση, και τα προβλήματα υλοποίησης αυτης της πρότασης μεγάλα, ίσως και ανυπέρβλητα, μερικά.
Η πρότασή μας πιο γρήγορη, πιο φθηνή και πιο παραγωγική.
- Ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ: Η μελέτη του 2013, που έκανε η ΔΕΘ μιλάει για 124 εκ. Ευρώ. Το 2018, με νόμο στη Βουλή, μαζί με το σύνολο της ιδιωτικής περιουσίας της χώρας, πέρασε στο Υπερταμείο και το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο με την αξιοποίηση-ιδιωτικοποίηση της δημόσιας περιουσίας θα αποπληρώνει μέρος του δημόσιου χρέους της χώρας. Έτσι ξαφνικά το ΔΣ της ΔΕΘ τις τελευταίες ημέρες ανεβάζει το κόστος κατασκευής της πρότασής της σε 200 εκ ευρώ, χωρίς αξιόπιστες διευκρινήσεις για τους λόγους που το κάνει και πως θα είναι βιώσιμη η λύση με αύξηση του κόστους της επένδυσης κατά 65% περίπου. Μήπως τα 76 εκ ευρώ πάνε στο ΤΑΙΠΕΔ;
«Ο διάλογος για τα μεγάλα θέματα της πόλης θα συνεχιστεί», καταλήγει η ανακοίνωση της Κίνησης.
ΣΧΟΛΙΑ