ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σύννεφα στον τουριστικό ορίζοντα: Έρχονται περισσότεροι, ξοδεύουν λιγότερα, στάσιμη η Θεσσαλονίκη

Το τουριστικό προϊόν χρειάζεται άμεσα rebranding – Η ακτινογραφία της σεζόν από τον πρόεδρο της ΠΟΞ, Γιάννη Χατζή

 14/11/2024 07:00

Σύννεφα στον τουριστικό ορίζοντα: Έρχονται περισσότεροι, ξοδεύουν λιγότερα, στάσιμη η Θεσσαλονίκη

Στέφανος Μαχτσίρας

Ταυτότητα, φυσιογνωμία και χαρακτήρα καλείται να επαναπροσδιορίσει η τουριστική βιομηχανία της χώρας μας με την σεζόν που φεύγει ναι μεν να εκπέμπει θετικά σημάδια (+10% οι αεροπορικές αφίξεις, διψήφιο ποσοστό αύξησης οδικών αφίξεων) αλλά οι ελέφαντες στο δωμάτιο, ακρίβεια, συρρίκνωση δαπανών (οι τουρίστες ξοδεύουν λιγότερα) και ποιοτική υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, σκορπούν ρίγη ανησυχίας στον τουριστικό κόσμο.

Η Βόρεια Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη το παλεύουν γερά αλλά δεν ξεφεύγουν από το… τόσο όσο, με τα νούμερα να ικανοποιούν χωρίς όμως να ενθουσιάζουν σε καμία περίπτωση.

«Μικτά πρόσημα, ποιοτική πτώση, ακόμα δεν ξεπεράσαμε το 2019»

«Σε γενικές γραμμές επικράτησαν μικτά πρόσημα το 2024. Σε επίπεδο αεροπορικών αφίξεων η Ελλάδα από τον Ιανουάριο του 2024 μέχρι σήμερα κυμαίνεται στο +9% (σε σχέση με το 2023). Η Αθήνα +13%, η Μυτιλήνη στο +44%, Ρόδος, Σκιάθος + 13%, το Ηράκλειο + 7%, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά, Κως, Θεσσαλονίκη με +3%. Στο όριο θετικού – αρνητικού προσήμου είναι η Σαντορίνη, αρνητικό πρόσημο καταγράφουν Μύκονος, Καβάλα. Σε διψήφιο ποσοστό αύξησης θα τρέξει και ο οδικός τουρισμός», σημείωσε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γιάννης Χατζής σε συνάντηση με δημοσιογράφους

«Εκτιμώ πως μέχρι το τέλος της χρονιάς στο 10% πανελλαδικά θα είναι η αύξηση στις οι αεροπορικές αφίξεις κατά μέσο από τον Ιανουάριο, η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των τουριστών μειώνεται καθώς ο τζίρος εκτιμώ πως φέτος θα αυξηθεί μόλις κατά 2-3%. Δεν έχουμε ξεπεράσει σε πραγματικούς όρους (αν βγάλουμε από την εξίσωση τον πληθωρισμό) τα τουριστικά έσοδα του 2019 όσο κι αν λέγεται το αντίθετο», επεσήμανε, κρούοντας παράλληλα καμπανάκι κινδύνου για την «ποιοτική πτώση του τουριστικού προϊόντος που ξεκίνησε από το 2019».

«Μύθος η μονοκαλλιέργεια του παραγωγικού μοντέλου, να στηριχθεί ο τουρισμός»

«Το 2025 ο ρόλος του τουρισμού θα είναι καίριος στο ΑΕΠ, ωστόσο θεωρώ πως δεν γίνονται όσα πρέπει για να στηριχθεί ο τουρισμός, η κυβέρνηση (που λειτούργησε υποδειγματικά για τον κλάδο μας στην πανδημία) δεν διαχειρίζεται με τον βέλτιστο τρόπο τις προοπτικές και δυνατότητες του τουρισμού ο οποίος είναι βασικός αναπτυξιακός πυλώνας για την Ελλάδα. Δεν είναι δυνατόν να λέγεται πως υπάρχει μονοκαλλιέργεια του τουρισμού στην χώρα και πως αυτή ευθύνεται για την κακοδαιμονία μας, δεν λειτουργούμε ανταγωνιστικά με την βιομηχανία, αυτό είναι μύθος, σε πολλές περιοχές δεν υπάρχει βιομηχανία και τις στηρίζει η τουριστική κίνηση. 5 περιφέρειες στην χώρα μας στηρίζουν την ανάπτυξή τους στον τουρισμό», τόνισε.

Οι τρεις ταχύτητες, η γλυκόπικρη γεύση της Θεσσαλονίκης και τα γκάζια του οδικού τουρισμού

Στην Ελλάδα ο τουρισμός τρέχει σε 3 διαφορετικές ταχύτητες. Έχουμε τα νησιά που οδηγεί την κούρσσ, την υπόλοιπη Ελλάδα που ακολουθεί και την Βόρεια Ελλάδα που έρχεται τρίτη αν αναλογιστεί κανείς την μέση κατά κεφαλή δαπάνη που φτάνει τα 230 ευρώ όταν στην υπόλοιπη χώρα ξεπερνά τα 400.

H φετινή σεζόν για την Θεσσαλονίκη αφήνει μία… γλυκόπικρη γεύση (με τα περιθώρια τουριστικής ανάπτυξης να είναι τεράστια) καθώς οι επιδόσεις του κλάδου και δη των ξενοδοχείων κινούνται στα ίδια ή σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα έναντι του 2023.

Την ίδια στιγμή, γκάζια δίνει από την αρχή του έτους ο οδικός τουρισμός, το βαρύ πυροβολικό της Βόρειας Ελλάδας (πέριξ του 70% των αφίξεων διοχετεύονται οδικώς).

Είναι χαρακτηριστικό πως την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου καταγράφηκαν 10,3 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις (στοιχεία ΙΝΣΕΤΕ), έναντι 9 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2023, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 14,5%, (+ 1,3 εκατ. αφίξεις).

Αξίζει να σημειωθεί πως το αντίστοιχο διάστημα του 2019 (Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου) ο αριθμός των αφίξεων ήταν 10,25 εκατ.

Ο οδικός τουρισμός έχει ακολουθήσει, μετά την πανδημία, σαφώς ηπιότερους ρυθμούς ανάκαμψης σε σχέση με τις αεροπορικές αφίξεις, οι οποίες ξεπέρασαν τις προσδοκίες τοποθετώντας ψηλά τη χώρα μας στον τουριστικό χάρτη στη μεταπανδημική περίοδο.

Ταυτότητα, φυσιογνωμία και χαρακτήρα καλείται να επαναπροσδιορίσει η τουριστική βιομηχανία της χώρας μας με την σεζόν που φεύγει ναι μεν να εκπέμπει θετικά σημάδια (+10% οι αεροπορικές αφίξεις, διψήφιο ποσοστό αύξησης οδικών αφίξεων) αλλά οι ελέφαντες στο δωμάτιο, ακρίβεια, συρρίκνωση δαπανών (οι τουρίστες ξοδεύουν λιγότερα) και ποιοτική υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, σκορπούν ρίγη ανησυχίας στον τουριστικό κόσμο.

Η Βόρεια Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη το παλεύουν γερά αλλά δεν ξεφεύγουν από το… τόσο όσο, με τα νούμερα να ικανοποιούν χωρίς όμως να ενθουσιάζουν σε καμία περίπτωση.

«Μικτά πρόσημα, ποιοτική πτώση, ακόμα δεν ξεπεράσαμε το 2019»

«Σε γενικές γραμμές επικράτησαν μικτά πρόσημα το 2024. Σε επίπεδο αεροπορικών αφίξεων η Ελλάδα από τον Ιανουάριο του 2024 μέχρι σήμερα κυμαίνεται στο +9% (σε σχέση με το 2023). Η Αθήνα +13%, η Μυτιλήνη στο +44%, Ρόδος, Σκιάθος + 13%, το Ηράκλειο + 7%, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά, Κως, Θεσσαλονίκη με +3%. Στο όριο θετικού – αρνητικού προσήμου είναι η Σαντορίνη, αρνητικό πρόσημο καταγράφουν Μύκονος, Καβάλα. Σε διψήφιο ποσοστό αύξησης θα τρέξει και ο οδικός τουρισμός», σημείωσε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γιάννης Χατζής σε συνάντηση με δημοσιογράφους

«Εκτιμώ πως μέχρι το τέλος της χρονιάς στο 10% πανελλαδικά θα είναι η αύξηση στις οι αεροπορικές αφίξεις κατά μέσο από τον Ιανουάριο, η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των τουριστών μειώνεται καθώς ο τζίρος εκτιμώ πως φέτος θα αυξηθεί μόλις κατά 2-3%. Δεν έχουμε ξεπεράσει σε πραγματικούς όρους (αν βγάλουμε από την εξίσωση τον πληθωρισμό) τα τουριστικά έσοδα του 2019 όσο κι αν λέγεται το αντίθετο», επεσήμανε, κρούοντας παράλληλα καμπανάκι κινδύνου για την «ποιοτική πτώση του τουριστικού προϊόντος που ξεκίνησε από το 2019».

«Μύθος η μονοκαλλιέργεια του παραγωγικού μοντέλου, να στηριχθεί ο τουρισμός»

«Το 2025 ο ρόλος του τουρισμού θα είναι καίριος στο ΑΕΠ, ωστόσο θεωρώ πως δεν γίνονται όσα πρέπει για να στηριχθεί ο τουρισμός, η κυβέρνηση (που λειτούργησε υποδειγματικά για τον κλάδο μας στην πανδημία) δεν διαχειρίζεται με τον βέλτιστο τρόπο τις προοπτικές και δυνατότητες του τουρισμού ο οποίος είναι βασικός αναπτυξιακός πυλώνας για την Ελλάδα. Δεν είναι δυνατόν να λέγεται πως υπάρχει μονοκαλλιέργεια του τουρισμού στην χώρα και πως αυτή ευθύνεται για την κακοδαιμονία μας, δεν λειτουργούμε ανταγωνιστικά με την βιομηχανία, αυτό είναι μύθος, σε πολλές περιοχές δεν υπάρχει βιομηχανία και τις στηρίζει η τουριστική κίνηση. 5 περιφέρειες στην χώρα μας στηρίζουν την ανάπτυξή τους στον τουρισμό», τόνισε.

Οι τρεις ταχύτητες, η γλυκόπικρη γεύση της Θεσσαλονίκης και τα γκάζια του οδικού τουρισμού

Στην Ελλάδα ο τουρισμός τρέχει σε 3 διαφορετικές ταχύτητες. Έχουμε τα νησιά που οδηγεί την κούρσσ, την υπόλοιπη Ελλάδα που ακολουθεί και την Βόρεια Ελλάδα που έρχεται τρίτη αν αναλογιστεί κανείς την μέση κατά κεφαλή δαπάνη που φτάνει τα 230 ευρώ όταν στην υπόλοιπη χώρα ξεπερνά τα 400.

H φετινή σεζόν για την Θεσσαλονίκη αφήνει μία… γλυκόπικρη γεύση (με τα περιθώρια τουριστικής ανάπτυξης να είναι τεράστια) καθώς οι επιδόσεις του κλάδου και δη των ξενοδοχείων κινούνται στα ίδια ή σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα έναντι του 2023.

Την ίδια στιγμή, γκάζια δίνει από την αρχή του έτους ο οδικός τουρισμός, το βαρύ πυροβολικό της Βόρειας Ελλάδας (πέριξ του 70% των αφίξεων διοχετεύονται οδικώς).

Είναι χαρακτηριστικό πως την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου καταγράφηκαν 10,3 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις (στοιχεία ΙΝΣΕΤΕ), έναντι 9 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2023, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 14,5%, (+ 1,3 εκατ. αφίξεις).

Αξίζει να σημειωθεί πως το αντίστοιχο διάστημα του 2019 (Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου) ο αριθμός των αφίξεων ήταν 10,25 εκατ.

Ο οδικός τουρισμός έχει ακολουθήσει, μετά την πανδημία, σαφώς ηπιότερους ρυθμούς ανάκαμψης σε σχέση με τις αεροπορικές αφίξεις, οι οποίες ξεπέρασαν τις προσδοκίες τοποθετώντας ψηλά τη χώρα μας στον τουριστικό χάρτη στη μεταπανδημική περίοδο.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία