ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη - Τουρισμός: Η μαγεία της «Νύµφης του Θερµαϊκού» και τα μελανά της σημεία

Τι επιλέγουν να δουν οι τουρίστες στη Θεσσαλονίκη - Σε τι βάζουν «χαμηλό βαθμό» και τι τους ενοχλεί κατά την περιήγησή τους στην πόλη

 27/09/2024 07:00

Θεσσαλονίκη - Τουρισμός: Η μαγεία της «Νύµφης του Θερµαϊκού» και τα μελανά της σημεία

Λίνα Πέτκου

Η Θεσσαλονίκη, η πλέον κοσμοπολίτισσα των Βαλκανίων, είναι μια πόλη ετερόκλητη, που συνδυάζει στοιχεία εκ διαμέτρου αντίθετα: Την αρχαία και τη σύγχρονη κουλτούρα, την παράδοση και τον αστικό τρόπο ζωής! Μια πόλη ζωντανή, ερωτική, όπως της έχουν αποδώσει τον χαρακτηρισμό, πολυπολιτισµική αλλά και γαστρονομικός παράδεισος από τη μια πλευρά, χαρακτηριστικά που αντικρούονται με τη βρώμικη, τσιμεντένια, με ηχορύπανση και μόνιμα κυκλοφοριακά προβλήματα πόλη, από την άλλη.

Με το ένα ή το άλλο της πρόσωπο πάντως, η Θεσσαλονίκη καταφέρνει να κατακτά τους τουρίστες και να αποτελεί αγαπημένο προορισμό! Όπως σημειώνει μιλώντας στη «ΜτΚ» η πρόεδρος του Συνδέσμου Ξεναγών Θεσσαλονίκης, Αναστασία Γαϊτάνου, οι αρχαιολογικοί χώροι, αλλά και τα σημεία θρησκευτικού ενδιαφέροντος βρίσκονται ψηλά στις προτιμήσεις των τουριστών.

Τι τους «μαγνητίζει»

Σύμφωνα με την κ. Γαϊτάνου, η Ρωμαϊκή Αγορά, η πλατεία Ναυαρίνου με την Καμάρα και την Ροτόντα, τα Κάστρα με τον Πύργο του Τριγωνίου, η Πλατεία Αριστοτέλους, τα Λαδάδικα, ο Άγιος Δημήτριος, οι πάμπολλες βυζαντινές εκκλησίες και σαφώς, το σήμα κατατεθέν της πόλης, ο Λευκός Πύργος, είναι τα μέρη που προσελκύουν διαρκώς τους ταξιδιώτες. 

«Αυτό βέβαια που τους μαγεύει είναι όλο το παραλιακό μέτωπο. Λατρεύουν να περπατούν και να κάνουν βόλτες δίπλα στη θάλασσα ή να απολαμβάνουν τις ομορφιές της πόλης μέσα από τη θάλασσα, πάνω στα περίφημα καραβάκια του Θερμαϊκού. Επιπλέον, η μαγευτική θέα του Ολύμπου - όταν το επιτρέπει ο καιρός - που κυριαρχεί στον ορίζοντα και σε συνδυασμό με τη θάλασσα του Θερμαϊκού κόλπου, τους καθηλώνει, ιδίως όταν συνειδητοποιούν ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο βουνό της Ελλάδας, που από μόνο του αποτελεί ένα brand name».

Η Θεσσαλονίκη όμως έχει και ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που την διαφοροποιεί από άλλα μέρη του κόσμου. «Οι τουρίστες εντυπωσιάζονται από το γεγονός ότι ενώ μπορεί να περπατούν στον αστικό ιστό της Θεσσαλονίκης του σήμερα, να πάρουν μια στροφή και να βρεθούν ξαφνικά στην Αρχαία Αγορά του 200 μ.Χ. ή σε μια εκκλησία του 11ου, του 13ου ή του 15ου αιώνα, που παραμένει ακόμη ενεργή. Αυτό δεν είναι η νόρμα, όσο και αν οι Θεσσαλονικεύς τα θεωρούν αυτονόητα όλα αυτά. Λόγου χάρη, η οδός Εγνατία για τους Θεσσαλονικείς είναι απλώς ένας πολύ μεγάλος, πολύβουος κεντρικός δρόμος. 

Όμως οι τουρίστες δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το γεγονός ότι η αρχαία Εγνατία οδός, που αποτελεί ιστορική οδική αρτηρία που ανοίχτηκε από τους Ρωμαίους και ένωνε το Δυρράχιο της Αλβανίας με την Κωνσταντινούπολη και περνά από τη Θεσσαλονίκη, ήταν ο δρόμος που ακολούθησε ο Απόστολος Παύλος, κηρύσσοντας καθοδόν το Χριστιανισμό από την Παλαιστίνη ως τη Ιλλυρία», περιγράφει.

Η τάση για τη «νέα εμπειρία» - «Να ανακαλύψω αυτό που δεν ξέρω»

Οι ταξιδιώτες, τα τελευταία χρόνια, αναζητούν να κάνουν ταξίδια που θα τους δώσουν φρέσκιες και αυθεντικές εμπειρίες, πέρα ​​από τα συνηθισμένα τουριστικά σημεία ενδιαφέροντος. Πλέον οι τουρίστες θέλουν να γνωρίσουν και να έρθουν σε επαφή με οτιδήποτε σχετίζεται και με την κουλτούρα μιας χώρας, όχι μόνο με την ιστορία της.

«Υπάρχει μια άνοδος, όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη αλλά γενικότερα, σε μια νέα τάση τουρισμού, καθώς έχουμε τουρ και γκρουπ που επιθυμούν να ζήσουν τη λεγόμενη “νέα εμπειρία”. Η τάση για να ανακαλύψουν αυτό που δεν γνωρίζουν. Τέτοιες μπορεί να είναι η συμμετοχή σε food tours και γαστρονομικές εκδηλώσεις, σε μαθήματα μαγειρικής, σε οινογνωσίες ή ελαιογνωσίες. Τους αφορούν δηλαδή πράγματα που έχουν να κάνουν με το σύνολο του πολιτισμού μας, τόσο με την παράδοση όσο και την μοντέρνα κουλτούρα», μεταφέρει η κ. Γαϊτάνου.

Ανάλογα όμως με την ηλικία και την εθνικότητα τα ενδιαφέροντα και οι προτιμήσεις των επισκεπτών αλλάζουν. «Οι νεότεροι θα θελήσουν να γνωρίσουν τη διασκέδαση και νυχτερινή ζωή της πόλης, ή ακόμα θα βγουν για ψώνια στην αγορά», συμπληρώνει.

Οι εθνικότητες που επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη

Στην τουριστική αγορά της πόλης οι επισκεψιμότητες είναι μεγάλες από τις χώρες, των οποίων οι κάτοικοι παραδοσιακά έρχονταν στη Θεσσαλονίκη. Βαλκάνιοι και από χώρες της ανατολικής Ευρώπης, Κύπριοι, Ισραηλινοί και Τούρκοι αλλά και Γερμανοί, Άγγλοι και Αμερικανοί. Λιγότεροι είναι οι Βέλγοι ή οι Ιταλοί και οι Ασιάτες γενικότερα.

«Οι περισσότεροι επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη για μονοήμερες η τριήμερες εκδρομές, ως έναν ενδιάμεσο σταθμό των διακοπών τους σε παραθαλάσσια resorts σε Χαλκιδική ή Πιερία, ενώ κάποιοι έρχονται και επί τούτου, μόνο για τη Θεσσαλονίκη. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζουν οι πτήσεις που συνδέονται με τη Θεσσαλονίκη, ή η κρουαζιέρα που πιάνει στο λιμάνι», λέει η κ. Γαϊτάνου. «Πολλά γκρουπ επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη γιατί έχουν κάποιο ξεχωριστό ενδιαφέρον, π.χ. αναζητούν τις γενεαλογικές τους ρίζες και επιθυμούν να μάθουν περισσότερα για την οικογενειακή τους ιστορία, όπως οι Εβραίοι ή οι Τούρκοι, γι’ αυτό και πραγματοποιούν τον “εβραϊκό γύρο”, ή τον “οθωμανικό γύρο”, ή και “βυζαντινό γύρο”».

Πού απογοητεύει η Θεσσαλονίκη τους τουρίστες

Οι τουρίστες όμως, παρά την γενικότερη θετική εικόνα που αποκομίζουν για την πόλη της Θεσσαλονίκης, της βγάζουν και αρκετές «κόκκινες κάρτες», καθώς αυτά που τους ενοχλούν είναι πολλά. Η μόνιμη κυκλοφοριακή συμφόρηση, τα μέσα μαζικής μεταφοράς, οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια, το πρόβλημα με την καθαριότητα και η ρύπανση, όπως και το ανεξέλεγκτο γκράφιτι (tagging) κάθε άλλο παρά απαρατήρητα περνούν. «Αυτά που τους ενοχλούν πολύ είναι αυτά που ενοχλούν και εμάς που ζούμε στη Θεσσαλονίκη. Τους κάνει πολύ αρνητική εντύπωση η έλλειψη καθαριότητας και τα απορρίμματα που συχνά ξεχειλίζουν από τους κάδους, όπως και τα “βρώμικα” γκράφιτι, το tagging και οι μουτζούρες ή τα συνθήματα που «κοσμούν» τοίχους, μνημεία, αγάλματα ή διάφορα άλλα σημεία στην πόλη», σημειώνει η κ. Γαϊτάνου.

Η πρόεδρος του Συνδέσμου Ξεναγών Θεσσαλονίκης επισημαίνει και ένα πρακτικό ζήτημα που καθιστά τις ξεναγήσεις όχι και τόσο εύκολη υπόθεση, ειδικά όταν οι μετακινήσεις των τουριστών γίνονται με τουριστικά λεωφορεία. «Η έλλειψη θέσεων στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων είναι σχεδόν ολοκληρωτική. Πέρα από τον Λευκό Πύργο, το Αρχαιολογικό Μουσείο, τον Πύργο Τριγωνίου και τον Άγιο Δημήτριο δεν υπάρχει απολύτως πουθενά πάρκινγκ για τα λεωφορεία. Αυτό δυσκολεύει πολύ ορισμένους ανθρώπους. Δεν μπορούμε να πάμε παντού με τα πόδια, ούτε μπορούν όλοι να περπατήσουν για ώρες, ενώ κάποιοι άλλοι επισκέπτες έχουν κινητικά προβλήματα. Επομένως, χρειάζονται διαμορφωμένοι χώροι στάθμευσης και σε άλλα σημεία», καταλήγει.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 22.09.2024

Η Θεσσαλονίκη, η πλέον κοσμοπολίτισσα των Βαλκανίων, είναι μια πόλη ετερόκλητη, που συνδυάζει στοιχεία εκ διαμέτρου αντίθετα: Την αρχαία και τη σύγχρονη κουλτούρα, την παράδοση και τον αστικό τρόπο ζωής! Μια πόλη ζωντανή, ερωτική, όπως της έχουν αποδώσει τον χαρακτηρισμό, πολυπολιτισµική αλλά και γαστρονομικός παράδεισος από τη μια πλευρά, χαρακτηριστικά που αντικρούονται με τη βρώμικη, τσιμεντένια, με ηχορύπανση και μόνιμα κυκλοφοριακά προβλήματα πόλη, από την άλλη.

Με το ένα ή το άλλο της πρόσωπο πάντως, η Θεσσαλονίκη καταφέρνει να κατακτά τους τουρίστες και να αποτελεί αγαπημένο προορισμό! Όπως σημειώνει μιλώντας στη «ΜτΚ» η πρόεδρος του Συνδέσμου Ξεναγών Θεσσαλονίκης, Αναστασία Γαϊτάνου, οι αρχαιολογικοί χώροι, αλλά και τα σημεία θρησκευτικού ενδιαφέροντος βρίσκονται ψηλά στις προτιμήσεις των τουριστών.

Τι τους «μαγνητίζει»

Σύμφωνα με την κ. Γαϊτάνου, η Ρωμαϊκή Αγορά, η πλατεία Ναυαρίνου με την Καμάρα και την Ροτόντα, τα Κάστρα με τον Πύργο του Τριγωνίου, η Πλατεία Αριστοτέλους, τα Λαδάδικα, ο Άγιος Δημήτριος, οι πάμπολλες βυζαντινές εκκλησίες και σαφώς, το σήμα κατατεθέν της πόλης, ο Λευκός Πύργος, είναι τα μέρη που προσελκύουν διαρκώς τους ταξιδιώτες. 

«Αυτό βέβαια που τους μαγεύει είναι όλο το παραλιακό μέτωπο. Λατρεύουν να περπατούν και να κάνουν βόλτες δίπλα στη θάλασσα ή να απολαμβάνουν τις ομορφιές της πόλης μέσα από τη θάλασσα, πάνω στα περίφημα καραβάκια του Θερμαϊκού. Επιπλέον, η μαγευτική θέα του Ολύμπου - όταν το επιτρέπει ο καιρός - που κυριαρχεί στον ορίζοντα και σε συνδυασμό με τη θάλασσα του Θερμαϊκού κόλπου, τους καθηλώνει, ιδίως όταν συνειδητοποιούν ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο βουνό της Ελλάδας, που από μόνο του αποτελεί ένα brand name».

Η Θεσσαλονίκη όμως έχει και ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που την διαφοροποιεί από άλλα μέρη του κόσμου. «Οι τουρίστες εντυπωσιάζονται από το γεγονός ότι ενώ μπορεί να περπατούν στον αστικό ιστό της Θεσσαλονίκης του σήμερα, να πάρουν μια στροφή και να βρεθούν ξαφνικά στην Αρχαία Αγορά του 200 μ.Χ. ή σε μια εκκλησία του 11ου, του 13ου ή του 15ου αιώνα, που παραμένει ακόμη ενεργή. Αυτό δεν είναι η νόρμα, όσο και αν οι Θεσσαλονικεύς τα θεωρούν αυτονόητα όλα αυτά. Λόγου χάρη, η οδός Εγνατία για τους Θεσσαλονικείς είναι απλώς ένας πολύ μεγάλος, πολύβουος κεντρικός δρόμος. 

Όμως οι τουρίστες δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το γεγονός ότι η αρχαία Εγνατία οδός, που αποτελεί ιστορική οδική αρτηρία που ανοίχτηκε από τους Ρωμαίους και ένωνε το Δυρράχιο της Αλβανίας με την Κωνσταντινούπολη και περνά από τη Θεσσαλονίκη, ήταν ο δρόμος που ακολούθησε ο Απόστολος Παύλος, κηρύσσοντας καθοδόν το Χριστιανισμό από την Παλαιστίνη ως τη Ιλλυρία», περιγράφει.

Η τάση για τη «νέα εμπειρία» - «Να ανακαλύψω αυτό που δεν ξέρω»

Οι ταξιδιώτες, τα τελευταία χρόνια, αναζητούν να κάνουν ταξίδια που θα τους δώσουν φρέσκιες και αυθεντικές εμπειρίες, πέρα ​​από τα συνηθισμένα τουριστικά σημεία ενδιαφέροντος. Πλέον οι τουρίστες θέλουν να γνωρίσουν και να έρθουν σε επαφή με οτιδήποτε σχετίζεται και με την κουλτούρα μιας χώρας, όχι μόνο με την ιστορία της.

«Υπάρχει μια άνοδος, όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη αλλά γενικότερα, σε μια νέα τάση τουρισμού, καθώς έχουμε τουρ και γκρουπ που επιθυμούν να ζήσουν τη λεγόμενη “νέα εμπειρία”. Η τάση για να ανακαλύψουν αυτό που δεν γνωρίζουν. Τέτοιες μπορεί να είναι η συμμετοχή σε food tours και γαστρονομικές εκδηλώσεις, σε μαθήματα μαγειρικής, σε οινογνωσίες ή ελαιογνωσίες. Τους αφορούν δηλαδή πράγματα που έχουν να κάνουν με το σύνολο του πολιτισμού μας, τόσο με την παράδοση όσο και την μοντέρνα κουλτούρα», μεταφέρει η κ. Γαϊτάνου.

Ανάλογα όμως με την ηλικία και την εθνικότητα τα ενδιαφέροντα και οι προτιμήσεις των επισκεπτών αλλάζουν. «Οι νεότεροι θα θελήσουν να γνωρίσουν τη διασκέδαση και νυχτερινή ζωή της πόλης, ή ακόμα θα βγουν για ψώνια στην αγορά», συμπληρώνει.

Οι εθνικότητες που επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη

Στην τουριστική αγορά της πόλης οι επισκεψιμότητες είναι μεγάλες από τις χώρες, των οποίων οι κάτοικοι παραδοσιακά έρχονταν στη Θεσσαλονίκη. Βαλκάνιοι και από χώρες της ανατολικής Ευρώπης, Κύπριοι, Ισραηλινοί και Τούρκοι αλλά και Γερμανοί, Άγγλοι και Αμερικανοί. Λιγότεροι είναι οι Βέλγοι ή οι Ιταλοί και οι Ασιάτες γενικότερα.

«Οι περισσότεροι επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη για μονοήμερες η τριήμερες εκδρομές, ως έναν ενδιάμεσο σταθμό των διακοπών τους σε παραθαλάσσια resorts σε Χαλκιδική ή Πιερία, ενώ κάποιοι έρχονται και επί τούτου, μόνο για τη Θεσσαλονίκη. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζουν οι πτήσεις που συνδέονται με τη Θεσσαλονίκη, ή η κρουαζιέρα που πιάνει στο λιμάνι», λέει η κ. Γαϊτάνου. «Πολλά γκρουπ επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη γιατί έχουν κάποιο ξεχωριστό ενδιαφέρον, π.χ. αναζητούν τις γενεαλογικές τους ρίζες και επιθυμούν να μάθουν περισσότερα για την οικογενειακή τους ιστορία, όπως οι Εβραίοι ή οι Τούρκοι, γι’ αυτό και πραγματοποιούν τον “εβραϊκό γύρο”, ή τον “οθωμανικό γύρο”, ή και “βυζαντινό γύρο”».

Πού απογοητεύει η Θεσσαλονίκη τους τουρίστες

Οι τουρίστες όμως, παρά την γενικότερη θετική εικόνα που αποκομίζουν για την πόλη της Θεσσαλονίκης, της βγάζουν και αρκετές «κόκκινες κάρτες», καθώς αυτά που τους ενοχλούν είναι πολλά. Η μόνιμη κυκλοφοριακή συμφόρηση, τα μέσα μαζικής μεταφοράς, οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια, το πρόβλημα με την καθαριότητα και η ρύπανση, όπως και το ανεξέλεγκτο γκράφιτι (tagging) κάθε άλλο παρά απαρατήρητα περνούν. «Αυτά που τους ενοχλούν πολύ είναι αυτά που ενοχλούν και εμάς που ζούμε στη Θεσσαλονίκη. Τους κάνει πολύ αρνητική εντύπωση η έλλειψη καθαριότητας και τα απορρίμματα που συχνά ξεχειλίζουν από τους κάδους, όπως και τα “βρώμικα” γκράφιτι, το tagging και οι μουτζούρες ή τα συνθήματα που «κοσμούν» τοίχους, μνημεία, αγάλματα ή διάφορα άλλα σημεία στην πόλη», σημειώνει η κ. Γαϊτάνου.

Η πρόεδρος του Συνδέσμου Ξεναγών Θεσσαλονίκης επισημαίνει και ένα πρακτικό ζήτημα που καθιστά τις ξεναγήσεις όχι και τόσο εύκολη υπόθεση, ειδικά όταν οι μετακινήσεις των τουριστών γίνονται με τουριστικά λεωφορεία. «Η έλλειψη θέσεων στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων είναι σχεδόν ολοκληρωτική. Πέρα από τον Λευκό Πύργο, το Αρχαιολογικό Μουσείο, τον Πύργο Τριγωνίου και τον Άγιο Δημήτριο δεν υπάρχει απολύτως πουθενά πάρκινγκ για τα λεωφορεία. Αυτό δυσκολεύει πολύ ορισμένους ανθρώπους. Δεν μπορούμε να πάμε παντού με τα πόδια, ούτε μπορούν όλοι να περπατήσουν για ώρες, ενώ κάποιοι άλλοι επισκέπτες έχουν κινητικά προβλήματα. Επομένως, χρειάζονται διαμορφωμένοι χώροι στάθμευσης και σε άλλα σημεία», καταλήγει.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 22.09.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία