Θεσσαλονίκη - Εστίαση: «Επιδόρπιο» 34 εκατ. ευρώ από την αύξηση της τουριστικής κίνησης
27/09/2024 07:00
27/09/2024 07:00
Περισσότερα από 400 εκατομμύρια ευρώ τζίραρε ο κλάδος της εστίασης στη Θεσσαλονίκη το πρώτο εξάμηνο του 2024, καταγράφοντας σημαντική αύξηση 8,4% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρσι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ καταγράφεται αύξηση στον τζίρο των καταστημάτων εστίασης της Θεσσαλονίκης τόσο το πρώτο όσο και το δεύτερο τρίμηνο του 2024. Μάλιστα στο πρώτο τρίμηνο του 2024 έπεσαν στην αγορά της εστίασης 15 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023 (από 180 εκατ. σε 195 εκατ. ευρώ, αύξηση 5,9%). Το δεύτερο τρίμηνο η αύξηση ήταν μικρότερη (από 191 εκατ. σε 210 εκατ. ευρω, αύξηση 3%). Συνολικά το α' εξάμηνο του 2024 ο τζίρος αυξήθηκε κατά 34 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το β' εξάμηνο πέρσι.
Γεμίζουν τα εστιατόρια στο ιστορικό κέντρο
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών και Καφέ Μπαρ, Μιχάλη Επιτροπίδη, «οι περισσότεροι τουρίστες που επέλεξαν φέτος τα εστιατόρια μας ήρθαν από χώρες των Βαλκανίων όπως η Ρουμανία και η Βουλγαρία, ενώ δεν ήταν λίγοι και οι επισκέπτες που έφτασαν από Αγγλία, Γαλλία και Αμερική. «Μπορεί φέτος να καταγράφηκε αυξημένη κίνηση στα καταστήματα εστίασης, ωστόσο αυτή η αύξηση δεν γίνεται ορατή στα ταμεία μας» αναφέρει από την μεριά του ο ταμίας της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών και Καφέ Μπαρ, Στέφανος Τσιακίρης. Όπως τονίζει μιλώντας στην ΜτΚ οι τουρίστες είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε σχέση με τα πιάτα που θα παραγγείλουν, προτιμώντας συνήθως τις πιο κλασικές γεύσεις. Οι περισσότεροι συνηθίζουν να επιλέγουν λίγα και συγκεκριμένα πιάτα, ενώ λίγοι είναι αυτοί που θα παραγγείλουν μεγαλύτερη ποικιλία σχετικά με γεύσεις της ελληνικής κουζίνας».
Τι τρώνε οι τουρίστες στη Θεσσαλονίκη
Στο κέντρο του τραπεζιού βρίσκεται σίγουρα η χωριάτικη σαλάτα, ενώ δεν λείπουν και οι συνοδευτικοί μεζέδες της πόλης, όπως η πολίτικη μελιτζανοσαλάτα, οι ψητές μελιτζάνες, αλλά και οι κολοκυθοκεφτέδες που συνδυάζονται με το αυθεντικό ελληνικό τζατζίκι. Στην κορυφή των προτιμήσεων Ελλήνων και ξένων βρίσκονται τα μικρότερα ψάρια αλλά και τα θαλασσινά, με καλαμαράκια να έχουν την τιμητική τους.
Στα Λαδάδικα, οι εστιάτορες αναφέρουν ότι ο «βασιλιάς» των προτιμήσεων παραμένει το σουβλάκι, ενώ ακολουθούν με μεγάλη διαφορά το χοιρινό φιλέτο αλλά και το κοτόπουλο που συνοδεύεται από ιδιαίτερα μπαχαρικά.
«Πολλοί είναι και οι τουρίστες που αναζητούν φρεσκοψημένο γύρο, δεδομένου ότι γνωρίζουν για το συγκεκριμένο προϊόν το οποίο αποτελεί ένα από τα διασημότερα και πιο αγαπητά εδέσματα της ελληνικής κουζίνας» αναφέρει ο Στέφανος Τσιακίρης. «Το κουλούρι Θεσσαλονίκης είναι από τα πιο προβεβλημένα προϊόντα, ενώ στην κορυφή των προτιμήσεων βρίσκεται η μπουγάτσα της πόλης, καθώς και τα πολίτικα γλυκά, όπως το καζάν ντιπί, το εκμέκ και το κανταΐφι.
Μεταξύ αυτών που επιλέγουν να παραγγείλουν περισσότερα πιάτα είναι συνήθως Τούρκοι και Ισραηλινοί επισκέπτες, που κινούνται κυρίως σε γκρουπ και προτιμούν να γευματίσουν σε κάποιο από τα μεζεδοπωλεία που βρίσκονται στην περιοχή του Λευκού Πύργου. Καλούς λογαριασμούς κάνουν και οι Αμερικάνοι, οι οποίοι προτιμούν μεγαλύτερη ποικιλία κρεατικών.
Έρχονται με... γεμάτο στομάχι
Στο παραλιακό μέτωπο και στα λαδάδικα κινούνται ως επί το πλείστον όσοι αποβιβάζονται από τα κρουαζιερόπλοια με τους ίδιους να αναζητούν κοντινές λύσεις για καφέ, φαγητό και διασκέδαση. Όμως παρά το γεγονός ότι η κρουαζιέρα στην Θεσσαλονίκη παρουσιάζει ανοδική τάση τα τελευταία χρόνια, δεν μπορεί να δώσει οικονομική «ανάσα» στην εστίαση, ενώ το ίδιο ισχύει και για τους επισκέπτες που φτάνουν οδικώς από τα Βαλκάνια. «Οι τουρίστες που αποβιβάζονται από τα κρουαζιερόπλοια είναι συνήθως χορτάτοι» επισημαίνει ο υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων της Ένωσης Εστιατόρων, Παντελής Καρασαββίδης.
«Από τις 87 κρουαζιέρες που είχαμε φέτος οι περισσότεροι επιβάτες προέρχονται από την Τουρκία, ενώ ελάχιστοι ήταν όσοι φτάνουν από την υπόλοιπη Ευρώπη. Οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων δεν σπαταλούν πολλά χρήματα για φαγητό, δεδομένου ότι μέσα στην τιμή του πακέτου τούς παρέχεται πρωινό και μεσημεριανό. Όσοι κινηθούν στην πόλη θα αγοράσουν σουβενίρ, παγωτά και αναψυκτικά ενώ το πιο πιθανό είναι να φάνε ελαφριά, παίρνοντας φαγητό στο χέρι. Πάντως δεν να παραλείπουν να αγοράσουν και το παραδοσιακό κουλούρι Θεσσαλονίκης» επισημαίνει.
Ο οδικός τουρισμός επίσης δεν φέρνει χρήματα στον κλάδο της εστίασης, όπως αναφέρουν οι εκπρόσωποι των εστιατόρων. «Οι περισσότεροι βαλκάνιοι που έχουν αγοράσει σπίτια στην Χαλκιδική αλλά και στην Πιερία θα έρθουν στην Θεσσαλονίκη κυρίως για να ψωνίσουν από μεγάλα πολυκαταστήματα, ενώ λίγοι είναι αυτοί που θα επιλέξουν να φάνε σε κάποιο από τα εστιατόρια του ιστορικού κέντρου» αναφέρει στην «ΜτΚ ο κ. Καρασαββίδης.
«Ανάσα» τα συνέδρια
Μεγάλη ανάσα για την οικονομία της πόλης αποτελούν τα επαγγελματικά συνέδρια και οι ημερίδες που λαμβάνουν χώρα ανά τακτά χρονικά διαστήματα, προκαλώντας μια αυξημένη κινητικότητα σε κεντρικά μαγαζιά της Θεσσαλονίκης. Μεγάλες εταιρίες με δεκάδες Έλληνες και ξένους επισκέπτες επιλέγουν να δειπνίσουν σε κάποιο από τα κεντρικά μαγαζιά, ενώ αρκετοί προτιμούν ακόμα και να κλείσουν ένα ολόκληρο εστιατόριο για κάποιο επαγγελματικό δείπνο.
Απουσία σχεδιασμού
«Εδώ και έξι χρόνια προσπαθούμε να αναδείξουμε τα τοπικά προϊόντα, τοποθετώντας στις βιτρίνες μας οποιοδήποτε βρώσιμο και πόσιμο προϊόν παράγει ο τόπος μας. Είμαστε πολύ πλούσιοι σε προϊόντα, ωστόσο χρειαζόμαστε τη στήριξη των τοπικών αρχών, έτσι ώστε να αναδειχθεί όλος αυτός ο γαστρονομικός πλούτος» υπογραμμίζει ο Παντελής Καρασαββίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο «θα πρέπει να υπάρχει μια υπηρεσία η οποία σε συνεννόηση με τα τουριστικά πρακτορεία θα μπορεί να καταδεικνύει στους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων ορισμένα μέρη τα οποία μπορούν να επισκεφθούν προκειμένου να συνδυάσουν την περιήγησή τους στην πόλη με ποιοτικό φαγητό» αναφέρει, προσθέτοντας ότι θα πρέπει να καταβληθεί μεγαλύτερη προσπάθεια για την ανάδειξη της γαστρονομίας της πόλης.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 22.09.2024Περισσότερα από 400 εκατομμύρια ευρώ τζίραρε ο κλάδος της εστίασης στη Θεσσαλονίκη το πρώτο εξάμηνο του 2024, καταγράφοντας σημαντική αύξηση 8,4% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρσι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ καταγράφεται αύξηση στον τζίρο των καταστημάτων εστίασης της Θεσσαλονίκης τόσο το πρώτο όσο και το δεύτερο τρίμηνο του 2024. Μάλιστα στο πρώτο τρίμηνο του 2024 έπεσαν στην αγορά της εστίασης 15 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023 (από 180 εκατ. σε 195 εκατ. ευρώ, αύξηση 5,9%). Το δεύτερο τρίμηνο η αύξηση ήταν μικρότερη (από 191 εκατ. σε 210 εκατ. ευρω, αύξηση 3%). Συνολικά το α' εξάμηνο του 2024 ο τζίρος αυξήθηκε κατά 34 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το β' εξάμηνο πέρσι.
Γεμίζουν τα εστιατόρια στο ιστορικό κέντρο
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών και Καφέ Μπαρ, Μιχάλη Επιτροπίδη, «οι περισσότεροι τουρίστες που επέλεξαν φέτος τα εστιατόρια μας ήρθαν από χώρες των Βαλκανίων όπως η Ρουμανία και η Βουλγαρία, ενώ δεν ήταν λίγοι και οι επισκέπτες που έφτασαν από Αγγλία, Γαλλία και Αμερική. «Μπορεί φέτος να καταγράφηκε αυξημένη κίνηση στα καταστήματα εστίασης, ωστόσο αυτή η αύξηση δεν γίνεται ορατή στα ταμεία μας» αναφέρει από την μεριά του ο ταμίας της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών και Καφέ Μπαρ, Στέφανος Τσιακίρης. Όπως τονίζει μιλώντας στην ΜτΚ οι τουρίστες είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε σχέση με τα πιάτα που θα παραγγείλουν, προτιμώντας συνήθως τις πιο κλασικές γεύσεις. Οι περισσότεροι συνηθίζουν να επιλέγουν λίγα και συγκεκριμένα πιάτα, ενώ λίγοι είναι αυτοί που θα παραγγείλουν μεγαλύτερη ποικιλία σχετικά με γεύσεις της ελληνικής κουζίνας».
Τι τρώνε οι τουρίστες στη Θεσσαλονίκη
Στο κέντρο του τραπεζιού βρίσκεται σίγουρα η χωριάτικη σαλάτα, ενώ δεν λείπουν και οι συνοδευτικοί μεζέδες της πόλης, όπως η πολίτικη μελιτζανοσαλάτα, οι ψητές μελιτζάνες, αλλά και οι κολοκυθοκεφτέδες που συνδυάζονται με το αυθεντικό ελληνικό τζατζίκι. Στην κορυφή των προτιμήσεων Ελλήνων και ξένων βρίσκονται τα μικρότερα ψάρια αλλά και τα θαλασσινά, με καλαμαράκια να έχουν την τιμητική τους.
Στα Λαδάδικα, οι εστιάτορες αναφέρουν ότι ο «βασιλιάς» των προτιμήσεων παραμένει το σουβλάκι, ενώ ακολουθούν με μεγάλη διαφορά το χοιρινό φιλέτο αλλά και το κοτόπουλο που συνοδεύεται από ιδιαίτερα μπαχαρικά.
«Πολλοί είναι και οι τουρίστες που αναζητούν φρεσκοψημένο γύρο, δεδομένου ότι γνωρίζουν για το συγκεκριμένο προϊόν το οποίο αποτελεί ένα από τα διασημότερα και πιο αγαπητά εδέσματα της ελληνικής κουζίνας» αναφέρει ο Στέφανος Τσιακίρης. «Το κουλούρι Θεσσαλονίκης είναι από τα πιο προβεβλημένα προϊόντα, ενώ στην κορυφή των προτιμήσεων βρίσκεται η μπουγάτσα της πόλης, καθώς και τα πολίτικα γλυκά, όπως το καζάν ντιπί, το εκμέκ και το κανταΐφι.
Μεταξύ αυτών που επιλέγουν να παραγγείλουν περισσότερα πιάτα είναι συνήθως Τούρκοι και Ισραηλινοί επισκέπτες, που κινούνται κυρίως σε γκρουπ και προτιμούν να γευματίσουν σε κάποιο από τα μεζεδοπωλεία που βρίσκονται στην περιοχή του Λευκού Πύργου. Καλούς λογαριασμούς κάνουν και οι Αμερικάνοι, οι οποίοι προτιμούν μεγαλύτερη ποικιλία κρεατικών.
Έρχονται με... γεμάτο στομάχι
Στο παραλιακό μέτωπο και στα λαδάδικα κινούνται ως επί το πλείστον όσοι αποβιβάζονται από τα κρουαζιερόπλοια με τους ίδιους να αναζητούν κοντινές λύσεις για καφέ, φαγητό και διασκέδαση. Όμως παρά το γεγονός ότι η κρουαζιέρα στην Θεσσαλονίκη παρουσιάζει ανοδική τάση τα τελευταία χρόνια, δεν μπορεί να δώσει οικονομική «ανάσα» στην εστίαση, ενώ το ίδιο ισχύει και για τους επισκέπτες που φτάνουν οδικώς από τα Βαλκάνια. «Οι τουρίστες που αποβιβάζονται από τα κρουαζιερόπλοια είναι συνήθως χορτάτοι» επισημαίνει ο υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων της Ένωσης Εστιατόρων, Παντελής Καρασαββίδης.
«Από τις 87 κρουαζιέρες που είχαμε φέτος οι περισσότεροι επιβάτες προέρχονται από την Τουρκία, ενώ ελάχιστοι ήταν όσοι φτάνουν από την υπόλοιπη Ευρώπη. Οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων δεν σπαταλούν πολλά χρήματα για φαγητό, δεδομένου ότι μέσα στην τιμή του πακέτου τούς παρέχεται πρωινό και μεσημεριανό. Όσοι κινηθούν στην πόλη θα αγοράσουν σουβενίρ, παγωτά και αναψυκτικά ενώ το πιο πιθανό είναι να φάνε ελαφριά, παίρνοντας φαγητό στο χέρι. Πάντως δεν να παραλείπουν να αγοράσουν και το παραδοσιακό κουλούρι Θεσσαλονίκης» επισημαίνει.
Ο οδικός τουρισμός επίσης δεν φέρνει χρήματα στον κλάδο της εστίασης, όπως αναφέρουν οι εκπρόσωποι των εστιατόρων. «Οι περισσότεροι βαλκάνιοι που έχουν αγοράσει σπίτια στην Χαλκιδική αλλά και στην Πιερία θα έρθουν στην Θεσσαλονίκη κυρίως για να ψωνίσουν από μεγάλα πολυκαταστήματα, ενώ λίγοι είναι αυτοί που θα επιλέξουν να φάνε σε κάποιο από τα εστιατόρια του ιστορικού κέντρου» αναφέρει στην «ΜτΚ ο κ. Καρασαββίδης.
«Ανάσα» τα συνέδρια
Μεγάλη ανάσα για την οικονομία της πόλης αποτελούν τα επαγγελματικά συνέδρια και οι ημερίδες που λαμβάνουν χώρα ανά τακτά χρονικά διαστήματα, προκαλώντας μια αυξημένη κινητικότητα σε κεντρικά μαγαζιά της Θεσσαλονίκης. Μεγάλες εταιρίες με δεκάδες Έλληνες και ξένους επισκέπτες επιλέγουν να δειπνίσουν σε κάποιο από τα κεντρικά μαγαζιά, ενώ αρκετοί προτιμούν ακόμα και να κλείσουν ένα ολόκληρο εστιατόριο για κάποιο επαγγελματικό δείπνο.
Απουσία σχεδιασμού
«Εδώ και έξι χρόνια προσπαθούμε να αναδείξουμε τα τοπικά προϊόντα, τοποθετώντας στις βιτρίνες μας οποιοδήποτε βρώσιμο και πόσιμο προϊόν παράγει ο τόπος μας. Είμαστε πολύ πλούσιοι σε προϊόντα, ωστόσο χρειαζόμαστε τη στήριξη των τοπικών αρχών, έτσι ώστε να αναδειχθεί όλος αυτός ο γαστρονομικός πλούτος» υπογραμμίζει ο Παντελής Καρασαββίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο «θα πρέπει να υπάρχει μια υπηρεσία η οποία σε συνεννόηση με τα τουριστικά πρακτορεία θα μπορεί να καταδεικνύει στους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων ορισμένα μέρη τα οποία μπορούν να επισκεφθούν προκειμένου να συνδυάσουν την περιήγησή τους στην πόλη με ποιοτικό φαγητό» αναφέρει, προσθέτοντας ότι θα πρέπει να καταβληθεί μεγαλύτερη προσπάθεια για την ανάδειξη της γαστρονομίας της πόλης.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 22.09.2024
ΣΧΟΛΙΑ