ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Μια δεύτερη ευκαιρία για τα ρούχα

Τα thrift stores φαίνεται να κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος μεταξύ των νέων

 15/05/2023 13:26

Θεσσαλονίκη: Μια δεύτερη ευκαιρία για τα ρούχα

Μεσημέρι Σαββάτου και το μαγαζί με μεταχειρισμένα ρούχα σε γειτονιά του κέντρου της Θεσσαλονίκης είναι γεμάτο νέους και νέες που αναζητούν κάτι που να ταιριάζει με την προσωπικότητα και το στυλ τους. Τα thrift stores, όπως είναι ευρύτερα γνωστά τα καταστήματα αυτά, φαίνεται να κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος μεταξύ των νέων (και όχι μόνο) καθώς πέραν των οικονομικότερων λύσεων που προσφέρουν για την ένδυσή τους είναι -πρωτίστως όπως λένε πολλοί εξ αυτών- μια ηθική επιλογή για ένα καλύτερο αύριο.

«Αποκτάς ένα αντικείμενο πιθανόν μοναδικό, το οποίο κουβαλάει και αυτό τη δική του ιστορία» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Χρυσάνθη Ρουσσάκη, η οποία έχει τη δική της σελίδα για αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων προϊόντων, με τη 19χρονη Μαρία Άγγου να συμπληρώνει πως πρόκειται πρωτίστως για μια απόφαση που έχει να κάνει με το πώς βλέπει κανείς τη συμβολή του στην καταπολέμηση του φαινομένου της «γρήγορης μόδας» που επιβαρύνει το περιβάλλον.

Με την έννοια «γρήγορη μόδα» περιγράφεται η παραγωγή ρούχων σωρηδόν με φθηνές τιμές και υψηλούς ρυθμούς παραγωγής αφού πλέον η κολεξιόν αλλάζει όχι ανά εποχή αλλά ...ανά εβδομάδα! Το αποτέλεσμα της ακατάπαυστης δημιουργίας ρούχων για πώληση έχει ως αποτέλεσμα πολύ μεγάλο ποσοστό αυτών να καταλήγουν σε χωματερές αφού αν δεν αγοραστούν έγκαιρα, θεωρούνται ξεπερασμένα. 

Χαρακτηριστικό είναι ότι στην Κένυα κατέληξαν το 2021, 900 εκατ. κομμάτια ρούχων, με τα 150 εκατ. εξ αυτών να προέρχονται μόνο από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με την έρευνα Trashion Report του Changing Markets. Η Κένυα αν και αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες αγορές με μεταχειρισμένα ρούχα, δεν μπορεί να απορροφήσει τα ρούχα που έρχονται σε τόσο μεγάλο όγκο. 

Το 20-50% των ρούχων που έρχονται σε δέματα είναι λερωμένα και σε πολύ άσχημη κατάσταση, με αποτέλεσμα να καταλήγουν να καίγονται ή να θάβονται στις τεράστιες χωματερές ανά τη χώρα, που πολλές φορές βρίσκονται δίπλα σε ποτάμια.

«Μπορεί κάποιος να πει ότι δεν τον ενδιαφέρει τι συμβαίνει στις χώρες του Τρίτου Κόσμου, εμένα όμως με θλίβει. Δεν μπορεί κάποιος συνειδητά να παίρνει την απόφαση να αγοράσει από αυτές τις εταιρείες, ενώ ξέρει τι αντίκτυπο έχει αυτή του η κίνηση. 

Εν τέλει γιατί να δημιουργούνται παραπάνω ρούχα ενώ υπάρχουν ήδη δισεκατομμύρια;», επισημαίνει η νεαρή φοιτήτρια, που φαίνεται να σκέφτεται -όπως και πολλοί άλλοι στην ηλικία της- τον αντίκτυπο που έχουν οι πράξεις τους ακόμα και αν δεν επηρεάζουν άμεσα τους ίδιους.

«Κάθε φορά που κάποιος επιλέγει να στηρίξει μια μικρή επιχείρηση κόντρα στις μεγάλες κερδοσκοπικές εταιρείες βάζει ένα λιθαράκι να έρθουμε πιο κοντά στην έννοια της βιώσιμης μόδας», συμπληρώνει η Χρυσάνθη Ρουσσάκη. Με την αύξηση του κόστους ζωής, η συνήθεια να αγοράζει συχνά κανείς ρούχα υποκύπτοντας στο γνωστό ...«shopping therapy» φαντάζει μακρινό παρελθόν για μερικούς, ενώ για τους περισσότερους κάτι που συμβαίνει μόνο σε ταινίες. 

«Με τις αυξήσεις των τιμών, ο κόσμος δεν μπορεί να συνεχίσει να αγοράζει ρούχα με τον ίδιο ρυθμό και εξοργίζεται με την κερδοσκοπία που κυριαρχεί στην αγορά της μόδας, ως εκ τούτου αγοράζουν από μαγαζιά με μεταχειρισμένα ρούχα, επιλέγοντας την ηθική λύση, που τις περισσότερες φορές είναι και η πιο ποιοτική», υποστηρίζει η κ. Ρουσσάκη, η οποία αποφάσισε να μπει στον χώρο της αγοραπωλησίας μεταχειρισμένων ρούχων, όταν ένιωσε πως κάποια ρούχα δεν την εξέφραζαν πλέον και ήθελε να τους βρει ένα σπίτι.

Δεν είναι, όμως, μόνο ο οικονομικός ή ο ηθικός παράγοντας που ωθεί κάποιον στην αγορά μεταχειρισμένων ρούχων αλλά ενίοτε και η επιθυμία για την έκφραση της διαφορετικότητας. 

Οι μεγάλες εταιρείες παράγουν μαζικά -σε γενικό πλαίσιο- το ίδιο στυλ ρούχων, γεγονός που μοιάζει να «πνίγει» μερίδα των νέων, που τους αρέσει η δημιουργικότητα και η διαφορετικότητα, χωρίς όμως να θυσιάζουν υπέρογκα ποσά για την απόκτηση μοναδικών ρούχων. 

«Τα ρούχα αυτά, πέρα από το γεγονός ότι είναι μια ηθική αγορά, με εκφράζουν. Είναι διαφορετικά και μοναδικά κομμάτια. Ξέρω ότι θα βγω έξω και δεν θα φοράει κάποιος άλλος το ίδιο κομμάτι με εμένα. Είναι ιδιαίτερα και μπορεί ο καθένας να επιλέξει ρούχο από κάθε στυλ και δεκαετία που νιώθει πως ταυτίζεται παραπάνω», αναφέρει η νεαρή Μαρία, που προτιμά την αγορά μεταχειρισμένων ρούχων για την γκαρνταρόμπα της.

Για τη Μαρία και όλους όσοι αγαπούν τα μεταχειρισμένα ρούχα, το Thrift Festival Mega Bazaar, που θα πραγματοποιηθεί στην Αποθήκη Γ', στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το τελευταίο σαββατοκύριακο του Μαΐου (27-28/5), είναι μιας πρώτης τάξης ευκαιρία ν' ανακαλύψουν μικρούς «θησαυρούς» για την γκαρνταρόμπα τους

Μεσημέρι Σαββάτου και το μαγαζί με μεταχειρισμένα ρούχα σε γειτονιά του κέντρου της Θεσσαλονίκης είναι γεμάτο νέους και νέες που αναζητούν κάτι που να ταιριάζει με την προσωπικότητα και το στυλ τους. Τα thrift stores, όπως είναι ευρύτερα γνωστά τα καταστήματα αυτά, φαίνεται να κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος μεταξύ των νέων (και όχι μόνο) καθώς πέραν των οικονομικότερων λύσεων που προσφέρουν για την ένδυσή τους είναι -πρωτίστως όπως λένε πολλοί εξ αυτών- μια ηθική επιλογή για ένα καλύτερο αύριο.

«Αποκτάς ένα αντικείμενο πιθανόν μοναδικό, το οποίο κουβαλάει και αυτό τη δική του ιστορία» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Χρυσάνθη Ρουσσάκη, η οποία έχει τη δική της σελίδα για αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων προϊόντων, με τη 19χρονη Μαρία Άγγου να συμπληρώνει πως πρόκειται πρωτίστως για μια απόφαση που έχει να κάνει με το πώς βλέπει κανείς τη συμβολή του στην καταπολέμηση του φαινομένου της «γρήγορης μόδας» που επιβαρύνει το περιβάλλον.

Με την έννοια «γρήγορη μόδα» περιγράφεται η παραγωγή ρούχων σωρηδόν με φθηνές τιμές και υψηλούς ρυθμούς παραγωγής αφού πλέον η κολεξιόν αλλάζει όχι ανά εποχή αλλά ...ανά εβδομάδα! Το αποτέλεσμα της ακατάπαυστης δημιουργίας ρούχων για πώληση έχει ως αποτέλεσμα πολύ μεγάλο ποσοστό αυτών να καταλήγουν σε χωματερές αφού αν δεν αγοραστούν έγκαιρα, θεωρούνται ξεπερασμένα. 

Χαρακτηριστικό είναι ότι στην Κένυα κατέληξαν το 2021, 900 εκατ. κομμάτια ρούχων, με τα 150 εκατ. εξ αυτών να προέρχονται μόνο από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με την έρευνα Trashion Report του Changing Markets. Η Κένυα αν και αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες αγορές με μεταχειρισμένα ρούχα, δεν μπορεί να απορροφήσει τα ρούχα που έρχονται σε τόσο μεγάλο όγκο. 

Το 20-50% των ρούχων που έρχονται σε δέματα είναι λερωμένα και σε πολύ άσχημη κατάσταση, με αποτέλεσμα να καταλήγουν να καίγονται ή να θάβονται στις τεράστιες χωματερές ανά τη χώρα, που πολλές φορές βρίσκονται δίπλα σε ποτάμια.

«Μπορεί κάποιος να πει ότι δεν τον ενδιαφέρει τι συμβαίνει στις χώρες του Τρίτου Κόσμου, εμένα όμως με θλίβει. Δεν μπορεί κάποιος συνειδητά να παίρνει την απόφαση να αγοράσει από αυτές τις εταιρείες, ενώ ξέρει τι αντίκτυπο έχει αυτή του η κίνηση. 

Εν τέλει γιατί να δημιουργούνται παραπάνω ρούχα ενώ υπάρχουν ήδη δισεκατομμύρια;», επισημαίνει η νεαρή φοιτήτρια, που φαίνεται να σκέφτεται -όπως και πολλοί άλλοι στην ηλικία της- τον αντίκτυπο που έχουν οι πράξεις τους ακόμα και αν δεν επηρεάζουν άμεσα τους ίδιους.

«Κάθε φορά που κάποιος επιλέγει να στηρίξει μια μικρή επιχείρηση κόντρα στις μεγάλες κερδοσκοπικές εταιρείες βάζει ένα λιθαράκι να έρθουμε πιο κοντά στην έννοια της βιώσιμης μόδας», συμπληρώνει η Χρυσάνθη Ρουσσάκη. Με την αύξηση του κόστους ζωής, η συνήθεια να αγοράζει συχνά κανείς ρούχα υποκύπτοντας στο γνωστό ...«shopping therapy» φαντάζει μακρινό παρελθόν για μερικούς, ενώ για τους περισσότερους κάτι που συμβαίνει μόνο σε ταινίες. 

«Με τις αυξήσεις των τιμών, ο κόσμος δεν μπορεί να συνεχίσει να αγοράζει ρούχα με τον ίδιο ρυθμό και εξοργίζεται με την κερδοσκοπία που κυριαρχεί στην αγορά της μόδας, ως εκ τούτου αγοράζουν από μαγαζιά με μεταχειρισμένα ρούχα, επιλέγοντας την ηθική λύση, που τις περισσότερες φορές είναι και η πιο ποιοτική», υποστηρίζει η κ. Ρουσσάκη, η οποία αποφάσισε να μπει στον χώρο της αγοραπωλησίας μεταχειρισμένων ρούχων, όταν ένιωσε πως κάποια ρούχα δεν την εξέφραζαν πλέον και ήθελε να τους βρει ένα σπίτι.

Δεν είναι, όμως, μόνο ο οικονομικός ή ο ηθικός παράγοντας που ωθεί κάποιον στην αγορά μεταχειρισμένων ρούχων αλλά ενίοτε και η επιθυμία για την έκφραση της διαφορετικότητας. 

Οι μεγάλες εταιρείες παράγουν μαζικά -σε γενικό πλαίσιο- το ίδιο στυλ ρούχων, γεγονός που μοιάζει να «πνίγει» μερίδα των νέων, που τους αρέσει η δημιουργικότητα και η διαφορετικότητα, χωρίς όμως να θυσιάζουν υπέρογκα ποσά για την απόκτηση μοναδικών ρούχων. 

«Τα ρούχα αυτά, πέρα από το γεγονός ότι είναι μια ηθική αγορά, με εκφράζουν. Είναι διαφορετικά και μοναδικά κομμάτια. Ξέρω ότι θα βγω έξω και δεν θα φοράει κάποιος άλλος το ίδιο κομμάτι με εμένα. Είναι ιδιαίτερα και μπορεί ο καθένας να επιλέξει ρούχο από κάθε στυλ και δεκαετία που νιώθει πως ταυτίζεται παραπάνω», αναφέρει η νεαρή Μαρία, που προτιμά την αγορά μεταχειρισμένων ρούχων για την γκαρνταρόμπα της.

Για τη Μαρία και όλους όσοι αγαπούν τα μεταχειρισμένα ρούχα, το Thrift Festival Mega Bazaar, που θα πραγματοποιηθεί στην Αποθήκη Γ', στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το τελευταίο σαββατοκύριακο του Μαΐου (27-28/5), είναι μιας πρώτης τάξης ευκαιρία ν' ανακαλύψουν μικρούς «θησαυρούς» για την γκαρνταρόμπα τους

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία