ΑΠΟΨΕΙΣ

Θεσσαλονίκη: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι από τη Σολομώντεια λύση για τα εισιτήρια σε ΟΑΣΘ και μετρό. Του Νίκου Ηλιάδη

Η αρχική σκέψη να είναι δωρεάν το μετρό για το πρώτο χρονικό διάστημα τελικά εγκαταλείφθηκε

 05/11/2024 07:00

Θεσσαλονίκη: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι από τη Σολομώντεια λύση για τα εισιτήρια σε ΟΑΣΘ και μετρό. Του Νίκου Ηλιάδη

Νίκος Ηλιάδης

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg


Ως... κοινωνική πολιτική υπέρ των αδυνάτων επιχειρεί να εμφανίσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την αποτυχία του να έχει έτοιμο το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο για χρήση στα αστικά λεωφορεία και στο μετρό της Θεσσαλονίκης, όπως είχε αποκαλύψει ήδη από τις 29 Σεπτεμβρίου το makthes.gr.

Η αρχική σκέψη να είναι δωρεάν το μετρό για το πρώτο χρονικό διάστημα, όπως την είχε προαναγγείλει ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, λέγοντας μάλιστα ότι αυτό ήταν καθ' υπόδειξη της Κομισιόν, τελικά εγκαταλείφθηκε και το υπουργείο κατέφυγε στη Σολομώντεια λύση να κόψει στη μέση το κόστος του κάθε εισιτηρίου το οποίο είχε προαποφασίσει να τιμολογήσει στο 1,2 ευρώ. Κατόπιν αυτών, από τις 30 Νοεμβρίου όταν υπολογίζεται ότι θα ξεκινήσει η λειτουργία του μετρό, οι επιβάτες θα πληρώνουν εισιτήριο 0,60 ευρώ στον ΟΑΣΘ και στο μετρό, και συνολικά 1,2 ευρώ εφόσον κάνουν μετεπιβίβαση από το ένα μέσο στο άλλο.

457785900-1212405693219732-6030976787601221652-n.jpg


«Επιλέγεται μία οικονομικά ορθολογική και μεταφορικά ελκυστική πολιτική κομίστρου, ώστε να ενισχυθεί η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς από τους πολίτες», ανέφερε χθες από τη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, σε μια προσπάθεια να δικαιολογήσει την απρονοησία (είναι η επιεικέστερη έκφραση) όσων ενεπλάκησαν στους διαγωνισμούς για το σχεδιασμό των εισιτηρίων, με αποτέλεσμα το επιβατικό κοινό να μην έχει εγκαίρως στα χέρια του ηλεκτρονικό εισιτήριο, ενιαίο για μετρό και ΟΑΣΘ. Εάν πράγματι ο στόχος ήταν “μια ελκυστική πολιτική κομίστρου, ώστε να ενισχυθεί η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς” διερωτάται κανείς για ποιο λόγο τότε δεν εφαρμόζεται αντίστοιχη πολιτική και στο λεκανοπέδιο.

Χαράς πανηγύρια, λοιπόν, για όσους επιβάτες θα χρησιμοποιούν μόνον ένα από τα δύο μέσα στις καθημερινές μετακινήσεις τους καθώς για το επόμενο εξάμηνο θα πληρώνουν κατά 33% φθηνότερο εισιτήριο σε σχέση με το σημερινό (0,90 ευρώ). Χαμένοι θα είναι όσοι θα κάνουν μετεπιβίβαση από το λεωφορείο στο μετρό ή και αντίστροφα αφού η μετακίνησή τους θα τους στοιχίζει κατά 33% ακριβότερα (1,2 ευρώ). Βεβαίως, μετά έξι μήνες άπαντες θα πληρώνουν 1,2 ευρώ, είτε χρησιμοποιούν ένα είτε και τα δύο μέσα.

Με τη Σολομώντεια αυτή λύση το υπουργείο διασώζει και την παρτίδα των 2 εκατ. εισιτηρίων και των 200.000 καρτών τα οποία θα έπρεπε να πεταχτούν ή να μεταπωληθούν αφού δεν μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε περίπτωση που υπήρχε ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Τώρα αυτά τα εισιτήρια και οι κάρτες θα χρησιμοποιηθούν μόνο στα αστικά λεωφορεία καθώς, όπως είχε αποκαλύψει το makthes.gr είναι ακατάλληλα για το μετρό. Έτσι, ο επιβάτης για τις μετακινήσεις του με τον ΟΑΣΘ ή τα ΚΤΕΛ θα πρέπει να αγοράζει εισιτήρια από τα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ και από αυτά του ΟΣΕΘ τα οποία θα λειτουργήσουν σε κεντρικά σημεία της πόλης. Για δε το μετρό, εισιτήρια θα εκδίδονται μόνον από τα εκδοτικά μηχανήματα εντός των σταθμών.

metro-thessaloniki-eisitiria-taxiaos2.jpg

Όσον αφορά το σχεδιασμό του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου, κατάλληλου να χρησιμοποιηθεί και στα λεωφορεία και στο μετρό, ο κ. Σταϊκούρας το μετέθεσε για μετά έξι μήνες. Ο λόγος που δεν υπάρχει σήμερα ενιαίο εισιτήριο είναι ότι σε καμία από τις δύο συμβάσεις που αφορούσαν τα εισιτήρια για τον ΟΑΣΘ και για το μετρό, δεν είχε προβλεφθεί να υπάρχει διαλειτουργικότητα μεταξύ αυτών των δύο. Έτσι, αφού σπαταλήθηκαν κάμποσα εκατομμύρια ευρώ και σχεδόν ένας χρόνος σε μια προσπάθεια να πιεστούν οι δύο ανάδοχοι, να συνεργαστούν ώστε να είναι εγκαίρως έτοιμο το ενιαίο εισιτήριο, στο παρά πέντε διαπιστώθηκε ότι αυτό ήταν τελικά ανέφικτο. Κατόπιν αυτών, η διαλειτουργικότητα παραπέμπεται πιθανότατα στο διαγωνισμό ο οποίος αφορά την επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά. Αυτό σημαίνει ότι το ελληνικό δημόσιο θα κληθεί να πληρώσει επιπλέον εκατομμύρια, για μια υπηρεσία την οποία θα μπορούσε να είχε συμπεριλάβει, με σαφώς λιγότερα (ή και καθόλου) χρήματα, σε κάποια από τις τρέχουσες συμβάσεις.

Τέλος, η Σολομώντεια λύση στην οποία κατέληξε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μένει να δούμε κατά πόσο θα επηρεάσει τα έσοδα του ΟΑΣΘ και του ΚΤΕΛ που εκτελούν τη συγκοινωνία με τα αστικά λεωφορεία.
Στην περίπτωση που αυτά μειωθούν, που είναι και το πιθανότερο σενάριο, καθώς για να μην συμβεί αυτό θα πρέπει η επιβατική κίνηση να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 33%, τότε τη χασούρα θα κληθεί να την καλύψει ο κρατικός προϋπολογισμός. Δηλαδή όλοι εμείς αλλά και ο Κοζανίτης, ο Λαρισαίος, ο Σπαρτιάτης, ο Αθηναίος, ο Ηρακλειώτης... κι ας μην χρησιμοποιεί τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.
nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg


Ως... κοινωνική πολιτική υπέρ των αδυνάτων επιχειρεί να εμφανίσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την αποτυχία του να έχει έτοιμο το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο για χρήση στα αστικά λεωφορεία και στο μετρό της Θεσσαλονίκης, όπως είχε αποκαλύψει ήδη από τις 29 Σεπτεμβρίου το makthes.gr.

Η αρχική σκέψη να είναι δωρεάν το μετρό για το πρώτο χρονικό διάστημα, όπως την είχε προαναγγείλει ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, λέγοντας μάλιστα ότι αυτό ήταν καθ' υπόδειξη της Κομισιόν, τελικά εγκαταλείφθηκε και το υπουργείο κατέφυγε στη Σολομώντεια λύση να κόψει στη μέση το κόστος του κάθε εισιτηρίου το οποίο είχε προαποφασίσει να τιμολογήσει στο 1,2 ευρώ. Κατόπιν αυτών, από τις 30 Νοεμβρίου όταν υπολογίζεται ότι θα ξεκινήσει η λειτουργία του μετρό, οι επιβάτες θα πληρώνουν εισιτήριο 0,60 ευρώ στον ΟΑΣΘ και στο μετρό, και συνολικά 1,2 ευρώ εφόσον κάνουν μετεπιβίβαση από το ένα μέσο στο άλλο.

457785900-1212405693219732-6030976787601221652-n.jpg


«Επιλέγεται μία οικονομικά ορθολογική και μεταφορικά ελκυστική πολιτική κομίστρου, ώστε να ενισχυθεί η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς από τους πολίτες», ανέφερε χθες από τη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, σε μια προσπάθεια να δικαιολογήσει την απρονοησία (είναι η επιεικέστερη έκφραση) όσων ενεπλάκησαν στους διαγωνισμούς για το σχεδιασμό των εισιτηρίων, με αποτέλεσμα το επιβατικό κοινό να μην έχει εγκαίρως στα χέρια του ηλεκτρονικό εισιτήριο, ενιαίο για μετρό και ΟΑΣΘ. Εάν πράγματι ο στόχος ήταν “μια ελκυστική πολιτική κομίστρου, ώστε να ενισχυθεί η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς” διερωτάται κανείς για ποιο λόγο τότε δεν εφαρμόζεται αντίστοιχη πολιτική και στο λεκανοπέδιο.

Χαράς πανηγύρια, λοιπόν, για όσους επιβάτες θα χρησιμοποιούν μόνον ένα από τα δύο μέσα στις καθημερινές μετακινήσεις τους καθώς για το επόμενο εξάμηνο θα πληρώνουν κατά 33% φθηνότερο εισιτήριο σε σχέση με το σημερινό (0,90 ευρώ). Χαμένοι θα είναι όσοι θα κάνουν μετεπιβίβαση από το λεωφορείο στο μετρό ή και αντίστροφα αφού η μετακίνησή τους θα τους στοιχίζει κατά 33% ακριβότερα (1,2 ευρώ). Βεβαίως, μετά έξι μήνες άπαντες θα πληρώνουν 1,2 ευρώ, είτε χρησιμοποιούν ένα είτε και τα δύο μέσα.

Με τη Σολομώντεια αυτή λύση το υπουργείο διασώζει και την παρτίδα των 2 εκατ. εισιτηρίων και των 200.000 καρτών τα οποία θα έπρεπε να πεταχτούν ή να μεταπωληθούν αφού δεν μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε περίπτωση που υπήρχε ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Τώρα αυτά τα εισιτήρια και οι κάρτες θα χρησιμοποιηθούν μόνο στα αστικά λεωφορεία καθώς, όπως είχε αποκαλύψει το makthes.gr είναι ακατάλληλα για το μετρό. Έτσι, ο επιβάτης για τις μετακινήσεις του με τον ΟΑΣΘ ή τα ΚΤΕΛ θα πρέπει να αγοράζει εισιτήρια από τα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ και από αυτά του ΟΣΕΘ τα οποία θα λειτουργήσουν σε κεντρικά σημεία της πόλης. Για δε το μετρό, εισιτήρια θα εκδίδονται μόνον από τα εκδοτικά μηχανήματα εντός των σταθμών.

metro-thessaloniki-eisitiria-taxiaos2.jpg

Όσον αφορά το σχεδιασμό του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου, κατάλληλου να χρησιμοποιηθεί και στα λεωφορεία και στο μετρό, ο κ. Σταϊκούρας το μετέθεσε για μετά έξι μήνες. Ο λόγος που δεν υπάρχει σήμερα ενιαίο εισιτήριο είναι ότι σε καμία από τις δύο συμβάσεις που αφορούσαν τα εισιτήρια για τον ΟΑΣΘ και για το μετρό, δεν είχε προβλεφθεί να υπάρχει διαλειτουργικότητα μεταξύ αυτών των δύο. Έτσι, αφού σπαταλήθηκαν κάμποσα εκατομμύρια ευρώ και σχεδόν ένας χρόνος σε μια προσπάθεια να πιεστούν οι δύο ανάδοχοι, να συνεργαστούν ώστε να είναι εγκαίρως έτοιμο το ενιαίο εισιτήριο, στο παρά πέντε διαπιστώθηκε ότι αυτό ήταν τελικά ανέφικτο. Κατόπιν αυτών, η διαλειτουργικότητα παραπέμπεται πιθανότατα στο διαγωνισμό ο οποίος αφορά την επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά. Αυτό σημαίνει ότι το ελληνικό δημόσιο θα κληθεί να πληρώσει επιπλέον εκατομμύρια, για μια υπηρεσία την οποία θα μπορούσε να είχε συμπεριλάβει, με σαφώς λιγότερα (ή και καθόλου) χρήματα, σε κάποια από τις τρέχουσες συμβάσεις.

Τέλος, η Σολομώντεια λύση στην οποία κατέληξε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μένει να δούμε κατά πόσο θα επηρεάσει τα έσοδα του ΟΑΣΘ και του ΚΤΕΛ που εκτελούν τη συγκοινωνία με τα αστικά λεωφορεία.
Στην περίπτωση που αυτά μειωθούν, που είναι και το πιθανότερο σενάριο, καθώς για να μην συμβεί αυτό θα πρέπει η επιβατική κίνηση να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 33%, τότε τη χασούρα θα κληθεί να την καλύψει ο κρατικός προϋπολογισμός. Δηλαδή όλοι εμείς αλλά και ο Κοζανίτης, ο Λαρισαίος, ο Σπαρτιάτης, ο Αθηναίος, ο Ηρακλειώτης... κι ας μην χρησιμοποιεί τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία