ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη - μετρό: Άχρηστα 2 εκατ. εισιτήρια και 200.000 «έξυπνες» κάρτες - Πιθανόν δωρεάν οι μετακινήσεις τις πρώτες εβδομάδες

Τα προϊόντα αυτά είναι ακατάλληλα για χρήση στο μετρό. Μάλιστα, ειδικότερα οι κάρτες είναι τελείως άχρηστες για χρήση, ακόμη και στα αστικά λεωφορεία

 29/09/2024 08:00

Θεσσαλονίκη - μετρό: Άχρηστα 2 εκατ. εισιτήρια και 200.000 «έξυπνες» κάρτες - Πιθανόν δωρεάν οι μετακινήσεις τις πρώτες εβδομάδες

Νίκος Ηλιάδης

Στον 19ο χρόνο από την έναρξη της κατασκευής του θα βρίσκεται στις 30 Νοεμβρίου 2024 το μετρό, επίδοση η οποία αποτελεί ασφαλώς παγκόσμιο ρεκόρ. Κι όμως, το χρονικό αυτό διάστημα δεν στάθηκε ικανό ώστε να καταφέρουν οι αρμόδιοι να τα έχουν όλα έτοιμα για εκείνη τη σπουδαία μέρα για τη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με τις αλλεπάλληλες διαβεβαιώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών όσο και της “Ελληνικό Μετρό Α.Ε.”, έως την ημερομηνία – ορόσημο θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι κατασκευαστικές και λοιπές εργασίες, όπως και τα δοκιμαστικά δρομολόγια και θα έχουν εκδοθεί και τα αναγκαία πιστοποιητικά ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος.

Τι απομένει να ολοκληρωθεί; Απομένει η διάθεση των εισιτηρίων και των “έξυπνων” καρτών τα οποία, μάλιστα, θα είναι ενιαία για χρήση στο μετρό αλλά και στα αστικά λεωφορεία. Σύμφωνα, ωστόσο, με έγκυρες πληροφορίες του makthes.gr, με τα σημερινά δεδομένα θα πρέπει να θεωρείται μάλλον απίθανο στις 30 Νοεμβρίου να μπορέσουν οι επιβάτες να έχουν στα χέρια τους αυτά τα προϊόντα.

Τις προηγούμενες ημέρες είχε γίνει γνωστό ότι ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) ο οποίος είναι αρμόδιος για την προμήθεια και διάθεση των εισιτηρίων, έχει ήδη στα χέρια του 2 εκατ. εισιτήρια τα οποία μπορούν να επαναφορτισθούν έως περίπου επτά φορές, καθώς και 200.000 “έξυπνες” κάρτες απεριορίστων διαδρομών οι οποίες επιδέχονται πολλές επαναφορτήσεις.

Όπως, όμως, αποκαλύπτει σήμερα το makthes.gr τα προϊόντα αυτά είναι ακατάλληλα για χρήση στο μετρό. Μάλιστα, ειδικότερα οι κάρτες είναι τελείως άχρηστες για χρήση, ακόμη και στα αστικά λεωφορεία. Ο λόγος είναι ότι οι “έξυπνες” κάρτες διαθέτουν μικρή χωρητικότητα (4Κ) με αποτέλεσμα να μην χωρούν τις αναγκαίες πληροφορίες ενός “έξυπνου” ηλεκτρονικού εισιτηρίου για το οποίο απαιτείται μεγαλύτερη μνήμη (από 5Κ έως 8Κ).

thesscard-thessaloniki.jpg


Ψάχνουν αγοραστή

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή η αιτία αυτής της αστοχίας βρίσκεται στον περίφημο διαγωνισμό για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕΘ ο οποίος περιείχε, μεταξύ πολλών άλλων, και προμήθεια μιας ποσότητας “έξυπνων” εισιτηρίων και καρτών απεριορίστων διαδρομών. Η διακήρυξη εκείνου του διαγωνισμού, ο οποίος πέρασε από χίλια κύματα έως ότου αρχίσει να υλοποιείται πριν από περίπου έναν χρόνο, είχε εκπονηθεί το 2017 με αποτέλεσμα οι προδιαγραφές που είχαν τεθεί τότε για τα εισιτήρια και τις κάρτες να μην ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του μετρό.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι 200.000 “έξυπνες” κάρτες που βρίσκονται ήδη στα χέρια του ΟΣΕΘ να είναι τελείως ακατάλληλες. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, αναζητείται πελάτης, πάροχος συγκοινωνίας σε κάποια άλλη περιοχή της Ελλάδας ή και του εξωτερικού για να τις αγοράσει προκειμένου να μην πεταχτούν στο καλάθι των αχρήστων καθώς το κόστος τους ξεπερνά τις 300.000 ευρώ.

Ακατάλληλα είναι όμως και τα 2 εκατ. ηλεκτρονικά εισιτήρια. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόβλημα σε αυτά έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο τοποθετούνται στα εκδοτικά μηχανήματα. Συγκεκριμένα, αυτά τα εισιτήρια τα οποία διαθέτει ο ΟΣΕΘ είναι σε ρολό, ενώ στα εκδοτικά μηχανήματα τοποθετούνται συμπιεσμένα (σαν φυσαρμόνικα). Γι' αυτήν την παρτίδα των εισιτηρίων, προκειμένου να μην πεταχτούν κι αυτά στο καλάθι των αχρήστων εξετάζεται η δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν στα αστικά λεωφορεία. Όμως, ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση, που σύμφωνα με αρμόδια πηγή δεν θεωρείται εύκολο να γίνει, δεν θα μπορούν έτσι κι αλλιώς να χρησιμοποιηθούν στο μετρό.

metro-thessalonikis-2.jpg


Τροποποίηση της σύμβασης

Διαπιστώνοντας αυτό το σοβαρότατο πρόβλημα οι αρμόδιοι υπέβαλαν, σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από μερικές ημέρες σχέδιο τροποποίησης της πολύπαθης σύμβασης ψηφιακού μετασχηματισμού του ΟΣΕΘ στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε αυτήν προβλέπεται μεταξύ άλλων και η προμήθεια 2,7 εκατ. εισιτηρίων, κατάλληλων για το μετρό καθώς 100.000 “έξυπνων” καρτών με μνήμη 8Κ. Σύμφωνα, όμως, με τις ίδιες πληροφορίες το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε την προμήθεια αυτών των προϊόντων. Κατά αυτής της απόφασης έχει υποβληθεί αίτηση ακύρωσης η οποία θα εξεταστεί πιθανότατα εντός της προσεχούς εβδομάδας. Όπως, όμως, αναφέρει στο makthes.gr αρμόδια πηγή “ακόμη και να γίνει δεκτή η αίτηση ακύρωσης ο χρόνος που απομένει είναι ζήτημα εάν επαρκεί ώστε να παραγγελθούν οι κάρτες, να φορτωθούν με τα στοιχεία του κάθε επιβάτη καθώς και με τις λοιπές πληροφορίες, ώστε να διατεθούν στη συνέχεια στο επιβατικό κοινό”.

Υπενθυμίζεται ότι εδώ και λίγες ημέρες τρέχει διαγωνισμός από τον ΟΣΕΘ για την προμήθεια 960.000 “έξυπνων” καρτών με μνήμη 8Κ, κατάλληλων δηλαδή για το μετρό. Μόνον που οι 200.000 απ' αυτές θα παραδοθούν κατά τον Φεβρουάριο του 2025 το συντομότερο. 

Η διαλειτουργικότητα

Πέραν αυτού, στον αέρα βρίσκεται ακόμη το εγχείρημα του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου για χρήση σε μετρό και αστικά λεωφορεία, η περίφημη διαλειτουργικότητα. Σύμφωνα με πληροφορίες, παρά τις πιέσεις που ασκούνται στους αναδόχους οι οποίοι σχεδιάζουν τα εισιτήρια για μετρό και αστικά λεωφορεία προκειμένου να συνεργαστούν για να είναι έτοιμο το ενιαίο εισιτήριο, η υπόθεση αυτή προχωρά με πολύ αργά βήματα. Όπως αναφέρουν στο makthes.gr στελέχη τα οποία γνωρίζουν την πρόοδο αυτών των εργασιών “μόνο με ένα μικρό θαύμα θα υπάρχει ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο σε μετρό και αστικά λεωφορεία στις 30 Νοεμβρίου”.

Όλα αυτά είναι φυσικά σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η οποία αναζητά τρόπους πολιτικής διαχείρισης αυτής της κατάστασης. Όπως αναφέρει αρμόδια πηγή “δεν υπάρχει περίπτωση στις 30 Νοεμβρίου να μην λειτουργήσει το μετρό, ενώ θα έχουν τελειώσει όλα τα υπόλοιπα”. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η μόνη λύση, σε μια τέτοια περίπτωση, είναι οι μετακινήσεις με το μετρό να είναι δωρεάν για τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του έως ότου ετοιμαστούν τα εισιτήρια και οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Σε μια τέτοια περίπτωση, που για ορισμένους φαντάζει η πιθανότερη αυτή τη στιγμή, όλο αυτό θα ενταχθεί στο πλαίσιο δοκιμαστικής λειτουργίας των συστημάτων συλλογής κομίστρου.


Στον 19ο χρόνο από την έναρξη της κατασκευής του θα βρίσκεται στις 30 Νοεμβρίου 2024 το μετρό, επίδοση η οποία αποτελεί ασφαλώς παγκόσμιο ρεκόρ. Κι όμως, το χρονικό αυτό διάστημα δεν στάθηκε ικανό ώστε να καταφέρουν οι αρμόδιοι να τα έχουν όλα έτοιμα για εκείνη τη σπουδαία μέρα για τη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με τις αλλεπάλληλες διαβεβαιώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών όσο και της “Ελληνικό Μετρό Α.Ε.”, έως την ημερομηνία – ορόσημο θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι κατασκευαστικές και λοιπές εργασίες, όπως και τα δοκιμαστικά δρομολόγια και θα έχουν εκδοθεί και τα αναγκαία πιστοποιητικά ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος.

Τι απομένει να ολοκληρωθεί; Απομένει η διάθεση των εισιτηρίων και των “έξυπνων” καρτών τα οποία, μάλιστα, θα είναι ενιαία για χρήση στο μετρό αλλά και στα αστικά λεωφορεία. Σύμφωνα, ωστόσο, με έγκυρες πληροφορίες του makthes.gr, με τα σημερινά δεδομένα θα πρέπει να θεωρείται μάλλον απίθανο στις 30 Νοεμβρίου να μπορέσουν οι επιβάτες να έχουν στα χέρια τους αυτά τα προϊόντα.

Τις προηγούμενες ημέρες είχε γίνει γνωστό ότι ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) ο οποίος είναι αρμόδιος για την προμήθεια και διάθεση των εισιτηρίων, έχει ήδη στα χέρια του 2 εκατ. εισιτήρια τα οποία μπορούν να επαναφορτισθούν έως περίπου επτά φορές, καθώς και 200.000 “έξυπνες” κάρτες απεριορίστων διαδρομών οι οποίες επιδέχονται πολλές επαναφορτήσεις.

Όπως, όμως, αποκαλύπτει σήμερα το makthes.gr τα προϊόντα αυτά είναι ακατάλληλα για χρήση στο μετρό. Μάλιστα, ειδικότερα οι κάρτες είναι τελείως άχρηστες για χρήση, ακόμη και στα αστικά λεωφορεία. Ο λόγος είναι ότι οι “έξυπνες” κάρτες διαθέτουν μικρή χωρητικότητα (4Κ) με αποτέλεσμα να μην χωρούν τις αναγκαίες πληροφορίες ενός “έξυπνου” ηλεκτρονικού εισιτηρίου για το οποίο απαιτείται μεγαλύτερη μνήμη (από 5Κ έως 8Κ).

thesscard-thessaloniki.jpg


Ψάχνουν αγοραστή

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή η αιτία αυτής της αστοχίας βρίσκεται στον περίφημο διαγωνισμό για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕΘ ο οποίος περιείχε, μεταξύ πολλών άλλων, και προμήθεια μιας ποσότητας “έξυπνων” εισιτηρίων και καρτών απεριορίστων διαδρομών. Η διακήρυξη εκείνου του διαγωνισμού, ο οποίος πέρασε από χίλια κύματα έως ότου αρχίσει να υλοποιείται πριν από περίπου έναν χρόνο, είχε εκπονηθεί το 2017 με αποτέλεσμα οι προδιαγραφές που είχαν τεθεί τότε για τα εισιτήρια και τις κάρτες να μην ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του μετρό.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι 200.000 “έξυπνες” κάρτες που βρίσκονται ήδη στα χέρια του ΟΣΕΘ να είναι τελείως ακατάλληλες. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, αναζητείται πελάτης, πάροχος συγκοινωνίας σε κάποια άλλη περιοχή της Ελλάδας ή και του εξωτερικού για να τις αγοράσει προκειμένου να μην πεταχτούν στο καλάθι των αχρήστων καθώς το κόστος τους ξεπερνά τις 300.000 ευρώ.

Ακατάλληλα είναι όμως και τα 2 εκατ. ηλεκτρονικά εισιτήρια. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόβλημα σε αυτά έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο τοποθετούνται στα εκδοτικά μηχανήματα. Συγκεκριμένα, αυτά τα εισιτήρια τα οποία διαθέτει ο ΟΣΕΘ είναι σε ρολό, ενώ στα εκδοτικά μηχανήματα τοποθετούνται συμπιεσμένα (σαν φυσαρμόνικα). Γι' αυτήν την παρτίδα των εισιτηρίων, προκειμένου να μην πεταχτούν κι αυτά στο καλάθι των αχρήστων εξετάζεται η δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν στα αστικά λεωφορεία. Όμως, ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση, που σύμφωνα με αρμόδια πηγή δεν θεωρείται εύκολο να γίνει, δεν θα μπορούν έτσι κι αλλιώς να χρησιμοποιηθούν στο μετρό.

metro-thessalonikis-2.jpg


Τροποποίηση της σύμβασης

Διαπιστώνοντας αυτό το σοβαρότατο πρόβλημα οι αρμόδιοι υπέβαλαν, σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από μερικές ημέρες σχέδιο τροποποίησης της πολύπαθης σύμβασης ψηφιακού μετασχηματισμού του ΟΣΕΘ στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε αυτήν προβλέπεται μεταξύ άλλων και η προμήθεια 2,7 εκατ. εισιτηρίων, κατάλληλων για το μετρό καθώς 100.000 “έξυπνων” καρτών με μνήμη 8Κ. Σύμφωνα, όμως, με τις ίδιες πληροφορίες το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε την προμήθεια αυτών των προϊόντων. Κατά αυτής της απόφασης έχει υποβληθεί αίτηση ακύρωσης η οποία θα εξεταστεί πιθανότατα εντός της προσεχούς εβδομάδας. Όπως, όμως, αναφέρει στο makthes.gr αρμόδια πηγή “ακόμη και να γίνει δεκτή η αίτηση ακύρωσης ο χρόνος που απομένει είναι ζήτημα εάν επαρκεί ώστε να παραγγελθούν οι κάρτες, να φορτωθούν με τα στοιχεία του κάθε επιβάτη καθώς και με τις λοιπές πληροφορίες, ώστε να διατεθούν στη συνέχεια στο επιβατικό κοινό”.

Υπενθυμίζεται ότι εδώ και λίγες ημέρες τρέχει διαγωνισμός από τον ΟΣΕΘ για την προμήθεια 960.000 “έξυπνων” καρτών με μνήμη 8Κ, κατάλληλων δηλαδή για το μετρό. Μόνον που οι 200.000 απ' αυτές θα παραδοθούν κατά τον Φεβρουάριο του 2025 το συντομότερο. 

Η διαλειτουργικότητα

Πέραν αυτού, στον αέρα βρίσκεται ακόμη το εγχείρημα του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου για χρήση σε μετρό και αστικά λεωφορεία, η περίφημη διαλειτουργικότητα. Σύμφωνα με πληροφορίες, παρά τις πιέσεις που ασκούνται στους αναδόχους οι οποίοι σχεδιάζουν τα εισιτήρια για μετρό και αστικά λεωφορεία προκειμένου να συνεργαστούν για να είναι έτοιμο το ενιαίο εισιτήριο, η υπόθεση αυτή προχωρά με πολύ αργά βήματα. Όπως αναφέρουν στο makthes.gr στελέχη τα οποία γνωρίζουν την πρόοδο αυτών των εργασιών “μόνο με ένα μικρό θαύμα θα υπάρχει ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο σε μετρό και αστικά λεωφορεία στις 30 Νοεμβρίου”.

Όλα αυτά είναι φυσικά σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η οποία αναζητά τρόπους πολιτικής διαχείρισης αυτής της κατάστασης. Όπως αναφέρει αρμόδια πηγή “δεν υπάρχει περίπτωση στις 30 Νοεμβρίου να μην λειτουργήσει το μετρό, ενώ θα έχουν τελειώσει όλα τα υπόλοιπα”. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η μόνη λύση, σε μια τέτοια περίπτωση, είναι οι μετακινήσεις με το μετρό να είναι δωρεάν για τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του έως ότου ετοιμαστούν τα εισιτήρια και οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Σε μια τέτοια περίπτωση, που για ορισμένους φαντάζει η πιθανότερη αυτή τη στιγμή, όλο αυτό θα ενταχθεί στο πλαίσιο δοκιμαστικής λειτουργίας των συστημάτων συλλογής κομίστρου.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία