ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Ούριος Βαρδάρης ανοίγει τα πανιά της κρουαζιέρας

Πάνω από 80 προσεγγγίσεις φέτος - Η πόλη χαράσσει ρότα για 200 κρουαζιερόπλοια ετησίως τα επόμενα χρόνια

 06/05/2024 08:00

Θεσσαλονίκη: Ούριος Βαρδάρης ανοίγει τα πανιά της κρουαζιέρας

Του Μανώλη Στεφανίδη

Βίρα οι άγκυρες, όρτσα τα πανιά και η κρουαζιέρα στην Θεσσαλονίκη «ζει» την δικιά της άνοιξη εδώ και περίπου τρία χρόνια με την πόλη να μπαίνει στην ρότα ολοένα και περισσότερων εταιρειών με τις προοπτικές να διαγράφονται ευοίωνες.

Ο ΟΛΘ, βάσει του προγράμματος που έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα του, αναμένει φέτος πάνω από 80 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων έναντι 68 αφίξεων το 2023, 61 αφίξεων το 2022 και 17 το 2021.

Περίπου το 50% των αφίξεων είναι αφίξεις homeporting (δηλαδή αφιξο-αναχώρηση του πλοίου από το ίδιο λιμάνι, κάτι που δίνει πολλαπλασιαστικά οικονομικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες), αναδεικνύοντας το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως διεθνές λιμάνι επιλογής έναρξης ή/και τερματισμού κρουαζιέρας, με δυνατότητα επιβίβασης ή/και αποβίβασης για τους επιβάτες.

Το περασμένο έτος ο ΟΛΘ έθεσε σε λειτουργία τον νέο επιβατικό σταθμό κρουαζιέρας «Μέγας Αλέξανδρος». Πλέον, στο λιμάνι της πόλης μπορούν να δένουν ταυτόχρονα δύο μεγάλα κρουαζιερόπλοια που μεταφέρουν συνολικά 6.000 άτομα, πλέον των πληρωμάτων τους.

Ο νέος τερματικός σταθμός κρουαζιέρας τέθηκε σε πλήρη λειτουργία τον Ιούλιο του 2023 και έχει συνολικό εμβαδό 2000 m2.

Είναι πλήρως εξοπλισμένος και ικανός να εξυπηρετεί αφίξεις homeporting και transit και δύο πλοία ταυτόχρονα στα κρηπιδώματα 9 και 10.

Στόχος είναι η περαιτέρω ποιοτική αναβάθμιση ώστε το λιμάνι να αποτελέσει hub στο χώρο της κρουαζιέρας. Αυτό σημαίνει ότι τα πλοία που θα καταφτάνουν και θα δένουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και θα διανυκτερεύουν σε αυτό θα λαμβάνουν μια σειρά από παροχές καθώς θα τροφοδοτούνται από τις εταιρείες της πόλης.

Η πόλη κολυμπά στα ανοιχτά και μάλιστα σε νερά ολοένα και πιο… βαθιά, καθώς από το 2021 η κρουαζιέρα στη Θεσσαλονίκη σαλπάρει με σταθερότητα και συνέπεια.

Τα πλοία αγκυροβολούν στο λιμάνι της πόλης ξεπηδούν το ένα μετά το άλλο, γεγονός που αναμφίβολα τονώνει την τοπική οικονομία, απογειώνει τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης, καθιστώντας παράλληλα το λιμάνι, εν αναμονή και του έργου επέκτασης του έκτου προβλήτα (ανακηρύχτηκε ο ανάδοχος), αναπτυξιακό φάρο σταθερότητας για την ευρύτερη περιοχή.

Με σταθερό πηδάλιο «βλέπει» 200 κρουαζιερόπλοια ετησίως

Οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στον ΟΛΘ υπολογίζεται ότι θα φτάσουν τις 150-200 ετησίως τα επόμενα χρόνια ενώ όλο και περισσότερες εταιρείες παγκόσμιου βεληνεκούς ρίχνουν κάβους στη Θεσσαλονίκη. Η αμερικανική Crystal Cruises, που από φέτος θα πιάνει στην πόλη, το 2025 θα κάνει το λιμάνι home port, άφιξη-αναχώρηση του πλοίου από το ίδιο λιμάνι, για κρουαζιέρες της στη Μεσόγειο.

Ενδεικτικό της θετικής πορείας για την κρουαζιέρα στο λιμάνι της πόλης το 2024, είναι ότι στις 25 Ιουνίου του τρέχοντος έτους θα πλεύσει στον Θερμαϊκό και θα δέσει για πρώτη φορά στο λιμάνι το κρουαζιερόπλοιο «Crystal Symphony» της Crystal Cruises, που ειδικεύεται στα ταξίδια πολυτελείας.

Μάλιστα, από το 2025 η πόλη θα αποτελέσει για το συγκεκριμένο κρουαζιερόπλοιο σταθμό homeporting, δηλαδή επιβίβασης ή και αποβίβασης επιβατών επί κρουαζιερόπλοιων, όχι μόνο για τους ντόπιους επιβάτες, αλλά και για τους προερχόμενες από άλλες χώρες.

Η θάλασσα είναι στο DNA της

Η Θεσσαλονίκη παρά το ότι η θάλασσα είναι ή θα έπρεπε να είναι αναπόσπαστο στοιχείο της ταυτότητάς της δεν είχε χαράξει ποτέ μία συνεκτική πολιτική για την κρουαζιέρα. Τα τελευταία χρόνια όμως έχει τρέξει ένα σπριντ που την βάζει πλέον για τα καλά στους ανερχόμενους προορισμούς κρουαζιέρας, τελειώνοντας μία κοντόφθαλμη και επιζήμια πολιτική και για το λιμάνι και για την τοπική οικονομία.

Με το κοντέρ να γράφει, μέχρι στιγμής, 83 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στην πόλη για το 2024, (20% πάνω έναντι του «χρυσού», δεδομένης της χαμηλής βάσης εκκίνησης, 2023), οι αριθμοί φανερώνουν μία εικόνα αισιοδοξίας.

«Κλειδί» οι υποδομές

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναδεικνύεται σε σημαντικό κόμβο homeporting για την Ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια, χάρη σε σημαντικές επενδύσεις προσανατολισμένες στη βελτίωση των υποδομών.

Μετά το ριζικό λίφτινγκ στις υποδομές, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι από τα λίγα στη Μεσόγειο που μπορούν να δεχθούν ταυτόχρονα δύο κρουαζιερόπλοια. Στα επόμενα χρόνια, η πόλη θα προσελκύσει ως και 50% παραπάνω τουρίστες κρουαζιέρας, δηλαδή ως και 600.000.

Πέρσι αποβιβάστηκαν στην πόλη πάνω από 100.000 τουρίστες κρουαζιέρας και το 2022 36.000. Η Θεσσαλονίκη μπορεί με απόλυτη ασφάλεια να δεχθεί, ταυτόχρονα, ως και 6.000 τουρίστες καθημερινά, πλέον των πληρωμάτων των πλοίων.

Και Αίγυπτος στον ορίζοντα

Την ίδια στιγμή, υπάρχουν ήδη ζυμώσεις και προχωρημένες συζητήσεις για νέα γραμμή κρουαζιέρας, σύντομα, θα φέρει τη Θεσσαλονίκη, κοντά με το μεγάλο λιμάνι της Αιγύπτου στη Μεσόγειο, το Πορτ Σαίντ, μέσω Κύπρου και Λεμεσού, δίνοντας ώθηση στην τουριστική κίνηση σε αυτό το θαλάσσιο τρίγωνο.

Απάνεμο «λιμάνι» η Θεσσαλονίκη

Η αστάθεια, οι πολεμικές ταραχές και οι ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Ανατ. Μεσιγείου αναγκάζουν τις εταιρείες-βαρόμετρα του κλάδου να επανασχεδιάζουν και να αναπροσαρμόζουν τα δρομολόγιά τους. Ωστόσο, παρά τις όποιες αλλαγές το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, πλέει σε ήρεμα ύδατα, με τους μεγάλους παίκτες να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης.

Τα στοιχεία, πάντως, της τελευταίας διετίας δείχνουν πως η Θεσσαλονίκη γίνεται ολοένα και πιο ελκυστικός προορισμός, μετά από χρόνια μάταιων κόπων, μπαίνοντας πλέον δυναμικά στον παγκόσμιο χάρτη του θαλάσσιου τουρισμού, ενώ παράλληλα βρίσκει τη θέση της όχι μόνον στον χάρτη της κρουαζιέρας, αλλά και του «home port» που μεγιστοποιεί την οικονομική απόδοση.

Η στρατηγική γεωγραφική θέση του λιμανιού, ένα από τα ελάχιστα λιμάνια παγκοσμίως που η αφετηρία της κρουαζιέρας είναι στην καρδιά της πόλης, συμβάλλει στην απροσδόκητη μέχρι λίγα χρόνια πριν ιστορία επιτυχίας.

Το… μακροβούτι της αγοράς με ώθηση από την κρουαζιέρα

Εκτιμάται πως στην περίπτωση που ένα κρουαζιερόπλοιο περνάει απλώς από ένα λιμάνι (call visit) ξοδεύονται περί τα 80 ευρώ την ημέρα ανά άτομο, ενώ στην περίπτωση του homeporting, ξοδεύονται 170 ευρώ ανά άτομο την ημέρα, δαπάνες που αναμφίβολα δίνουν ανάσες στην τοπική οικονομία χωρίς σε καμία περίπτωση να περιμένει να… σωθεί από την κρουαζιέρα.

Σύμφωνα με τους ανθρώπους του κλάδου, όταν ένα κρουαζιερόπλοιο καταπλέει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, απασχολούνται εργαζόμενοι από 22 διαφορετικά επαγγέλματα (π.χ. καταστήματα και εστιατόρια, ξεναγοί και τουριστικά γραφεία, μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι, ναυτιλιακά γραφεία κ.ά.). Κατά συνέπεια ο οικονομικός αντίκτυπος είναι καίριος για την ευρύτερη περιοχή.

Πλώρη ανάπτυξης για την τοπική οικονομία

Σχεδόν 11 εκατ. ευρώ, 10,8 εκατ. ευρώ για την ακρίβεια, αποτιμάται το οικονομικό αποτύπωμα του κλάδου της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη, με τις δαπάνες ανά επιβάτη στην πόλη να ανέρχονται σε 54,5 ευρώ.

Με βάση έρευνα την οποία υλοποιεί ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια Πειραιώς και Αιγαίου, οι προβλεπόμενες εκτιμήσεις για την οικονομική συνεισφορά του κλάδου στη Θεσσαλονίκη σε ετήσια βάση δείχνουν ότι τα άμεσα έσοδα θα διαμορφωθούν σε 5,23 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το σενάριο βάσης, και σε 6,49 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το θετικό σενάριο.

Εκτιμάται ότι η κρουαζιέρα θα έχει ως αποτέλεσμα την διατήρηση 111 θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης σε ετήσια βάση.

Από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας, είναι η ικανοποίηση των επιβατών κρουαζιέρας, όπως αντικατοπτρίζεται στο γεγονός ότι το 90,1% των επιβατών να δηλώνουν ότι μετά την επίσκεψη που πραγματοποίησαν είναι εξαιρετικά έως αρκετά πιθανό να συστήσουν τη Θεσσαλονίκη ως προορισμό τουριστικής επίσκεψης.

Σε ό,τι αφορά τις έμμεσες θετικές επιπτώσεις, αυτές κυμαίνονται μεταξύ 3,43 εκατ. ευρώ για το σενάριο βάσης και 4,33 εκατ. ευρώ για την πιο αισιόδοξη εκτίμηση. Συνολικά, στο βασικό σενάριο τα έσοδα από την κρουαζιέρα αναμένεται να διαμορφωθούν σε 8,56 εκατ. ευρώ και στο αισιόδοξο σενάριο αναμένεται να ανέλθουν σε 10,82 εκατ. ευρώ.

Χάσμα με τον ανταγωνισμό

Bέβαια, το μονοπάτι που πρέπει να διανυθεί για να αποτελέσει η Θεσσαλονίκη δυνατό παίκτη, σε εγχώριο επίπεδο, είναι ακόμα μακρύ και κακοτράχαλο, αρκεί να λάβουμε υπόψιν πως στον Πειραιά πέρσι έδεσαν περί τα 760 κρουαζιερόπλοια ενώ φέτος θα δέσουν πάνω από 1.000.

Στη Ρόδο φέτος άγκυρα θα ρίξουν 400 κρουαζιερόπλοια, στα Χανιά 135, στην Κέρκυρα πάνω από 500 και στην Σαντορίνη πάνω από 750. Η Θεσσαλονίκη, με βάση τις συγκρίσεις με τους εν Ελλάδι ανταγωνιστές παραμένει, παρά την προσπάθεια και την πρόοδο που έχει επιτευχθεί, φτωχομάνα…

Αναπτυξιακός πυροκροτητής η κρουαζιέρα

Αν ανοίξουμε την εικόνα, καθίσταται σαφές το διόλου αμελητέο αναπτυξιακό αποτύπωμα της κρουαζιέρας στην οικονομία. Φέτος στην Ελλάδα θα ρίξουν άγκυρα πάνω από 130 κρουαζιερόπλοια με 90 από αυτά να πραγματοποιούν homeport ή μερικώς homeport σε ελληνικά λιμάνια.

Οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν το 2023 κατά 84,1%, σε σύγκριση με το 2022, και ανήλθαν στα 908,4 εκατ. ευρώ, βάσει των τελευταίων στοιχείων της ΤτΕ.

Η κατανάλωση των επιβατών το 2022, συνεισέφερε 324 εκατ. ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ, αντιπροσωπεύοντας το 53% της συνολικής συνεισφοράς της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Οι προμήθειες των εταιρειών κρουαζιέρας συνεισέφεραν επιπλέον 248 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ, ενώ οι δαπάνες των πληρωμάτων και η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία είχαν μικρότερες συνεισφορές – η καθεμία αναλογούσε σε περίπου 30 και 14 εκατ. ευρώ του συνολικού ΑΕΠ, αντίστοιχα.

Η απασχόληση στις εταιρείες κρουαζιέρας (δηλαδή πληρώματα κρουαζιερόπλοιων και υπάλληλοι κεντρικών γραφείων εταιρειών) αντιστοιχούσε σε περίπου 2.425 θέσεις εργασίας το 2022. Επιπλέον, οι εταιρείες κρουαζιέρας δημιούργησαν θέσεις εργασίας στην ευρύτερη οικονομία, με συνολικά 11.915 θέσεις εργασίας μέσω της άμεσης, της έμμεσης και της επαγόμενης συνεισφοράς. Οι περισσότερες από αυτές τις θέσεις εργασίας (43%) δημιουργήθηκαν από την κατανάλωση των επιβατών και συναφείς δραστηριότητες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2023 ήταν χρονιά – ρεκόρ για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα με πάνω από 5.230 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και 7.003.150 επιβάτες, δηλαδή επιπλέον 450 αφίξεις πλοίων με 2.373.500 επιβάτες έναντι του 2022.

Αντίστοιχα, σε ποσοστιαία βάση, το 2023 έναντι του 2022 είχαμε αύξηση 9,41% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και αύξηση 51,26% στον αριθμό των επιβατών.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 4-5.05.2024

Του Μανώλη Στεφανίδη

Βίρα οι άγκυρες, όρτσα τα πανιά και η κρουαζιέρα στην Θεσσαλονίκη «ζει» την δικιά της άνοιξη εδώ και περίπου τρία χρόνια με την πόλη να μπαίνει στην ρότα ολοένα και περισσότερων εταιρειών με τις προοπτικές να διαγράφονται ευοίωνες.

Ο ΟΛΘ, βάσει του προγράμματος που έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα του, αναμένει φέτος πάνω από 80 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων έναντι 68 αφίξεων το 2023, 61 αφίξεων το 2022 και 17 το 2021.

Περίπου το 50% των αφίξεων είναι αφίξεις homeporting (δηλαδή αφιξο-αναχώρηση του πλοίου από το ίδιο λιμάνι, κάτι που δίνει πολλαπλασιαστικά οικονομικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες), αναδεικνύοντας το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως διεθνές λιμάνι επιλογής έναρξης ή/και τερματισμού κρουαζιέρας, με δυνατότητα επιβίβασης ή/και αποβίβασης για τους επιβάτες.

Το περασμένο έτος ο ΟΛΘ έθεσε σε λειτουργία τον νέο επιβατικό σταθμό κρουαζιέρας «Μέγας Αλέξανδρος». Πλέον, στο λιμάνι της πόλης μπορούν να δένουν ταυτόχρονα δύο μεγάλα κρουαζιερόπλοια που μεταφέρουν συνολικά 6.000 άτομα, πλέον των πληρωμάτων τους.

Ο νέος τερματικός σταθμός κρουαζιέρας τέθηκε σε πλήρη λειτουργία τον Ιούλιο του 2023 και έχει συνολικό εμβαδό 2000 m2.

Είναι πλήρως εξοπλισμένος και ικανός να εξυπηρετεί αφίξεις homeporting και transit και δύο πλοία ταυτόχρονα στα κρηπιδώματα 9 και 10.

Στόχος είναι η περαιτέρω ποιοτική αναβάθμιση ώστε το λιμάνι να αποτελέσει hub στο χώρο της κρουαζιέρας. Αυτό σημαίνει ότι τα πλοία που θα καταφτάνουν και θα δένουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και θα διανυκτερεύουν σε αυτό θα λαμβάνουν μια σειρά από παροχές καθώς θα τροφοδοτούνται από τις εταιρείες της πόλης.

Η πόλη κολυμπά στα ανοιχτά και μάλιστα σε νερά ολοένα και πιο… βαθιά, καθώς από το 2021 η κρουαζιέρα στη Θεσσαλονίκη σαλπάρει με σταθερότητα και συνέπεια.

Τα πλοία αγκυροβολούν στο λιμάνι της πόλης ξεπηδούν το ένα μετά το άλλο, γεγονός που αναμφίβολα τονώνει την τοπική οικονομία, απογειώνει τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης, καθιστώντας παράλληλα το λιμάνι, εν αναμονή και του έργου επέκτασης του έκτου προβλήτα (ανακηρύχτηκε ο ανάδοχος), αναπτυξιακό φάρο σταθερότητας για την ευρύτερη περιοχή.

Με σταθερό πηδάλιο «βλέπει» 200 κρουαζιερόπλοια ετησίως

Οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στον ΟΛΘ υπολογίζεται ότι θα φτάσουν τις 150-200 ετησίως τα επόμενα χρόνια ενώ όλο και περισσότερες εταιρείες παγκόσμιου βεληνεκούς ρίχνουν κάβους στη Θεσσαλονίκη. Η αμερικανική Crystal Cruises, που από φέτος θα πιάνει στην πόλη, το 2025 θα κάνει το λιμάνι home port, άφιξη-αναχώρηση του πλοίου από το ίδιο λιμάνι, για κρουαζιέρες της στη Μεσόγειο.

Ενδεικτικό της θετικής πορείας για την κρουαζιέρα στο λιμάνι της πόλης το 2024, είναι ότι στις 25 Ιουνίου του τρέχοντος έτους θα πλεύσει στον Θερμαϊκό και θα δέσει για πρώτη φορά στο λιμάνι το κρουαζιερόπλοιο «Crystal Symphony» της Crystal Cruises, που ειδικεύεται στα ταξίδια πολυτελείας.

Μάλιστα, από το 2025 η πόλη θα αποτελέσει για το συγκεκριμένο κρουαζιερόπλοιο σταθμό homeporting, δηλαδή επιβίβασης ή και αποβίβασης επιβατών επί κρουαζιερόπλοιων, όχι μόνο για τους ντόπιους επιβάτες, αλλά και για τους προερχόμενες από άλλες χώρες.

Η θάλασσα είναι στο DNA της

Η Θεσσαλονίκη παρά το ότι η θάλασσα είναι ή θα έπρεπε να είναι αναπόσπαστο στοιχείο της ταυτότητάς της δεν είχε χαράξει ποτέ μία συνεκτική πολιτική για την κρουαζιέρα. Τα τελευταία χρόνια όμως έχει τρέξει ένα σπριντ που την βάζει πλέον για τα καλά στους ανερχόμενους προορισμούς κρουαζιέρας, τελειώνοντας μία κοντόφθαλμη και επιζήμια πολιτική και για το λιμάνι και για την τοπική οικονομία.

Με το κοντέρ να γράφει, μέχρι στιγμής, 83 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στην πόλη για το 2024, (20% πάνω έναντι του «χρυσού», δεδομένης της χαμηλής βάσης εκκίνησης, 2023), οι αριθμοί φανερώνουν μία εικόνα αισιοδοξίας.

«Κλειδί» οι υποδομές

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναδεικνύεται σε σημαντικό κόμβο homeporting για την Ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια, χάρη σε σημαντικές επενδύσεις προσανατολισμένες στη βελτίωση των υποδομών.

Μετά το ριζικό λίφτινγκ στις υποδομές, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι από τα λίγα στη Μεσόγειο που μπορούν να δεχθούν ταυτόχρονα δύο κρουαζιερόπλοια. Στα επόμενα χρόνια, η πόλη θα προσελκύσει ως και 50% παραπάνω τουρίστες κρουαζιέρας, δηλαδή ως και 600.000.

Πέρσι αποβιβάστηκαν στην πόλη πάνω από 100.000 τουρίστες κρουαζιέρας και το 2022 36.000. Η Θεσσαλονίκη μπορεί με απόλυτη ασφάλεια να δεχθεί, ταυτόχρονα, ως και 6.000 τουρίστες καθημερινά, πλέον των πληρωμάτων των πλοίων.

Και Αίγυπτος στον ορίζοντα

Την ίδια στιγμή, υπάρχουν ήδη ζυμώσεις και προχωρημένες συζητήσεις για νέα γραμμή κρουαζιέρας, σύντομα, θα φέρει τη Θεσσαλονίκη, κοντά με το μεγάλο λιμάνι της Αιγύπτου στη Μεσόγειο, το Πορτ Σαίντ, μέσω Κύπρου και Λεμεσού, δίνοντας ώθηση στην τουριστική κίνηση σε αυτό το θαλάσσιο τρίγωνο.

Απάνεμο «λιμάνι» η Θεσσαλονίκη

Η αστάθεια, οι πολεμικές ταραχές και οι ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Ανατ. Μεσιγείου αναγκάζουν τις εταιρείες-βαρόμετρα του κλάδου να επανασχεδιάζουν και να αναπροσαρμόζουν τα δρομολόγιά τους. Ωστόσο, παρά τις όποιες αλλαγές το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, πλέει σε ήρεμα ύδατα, με τους μεγάλους παίκτες να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης.

Τα στοιχεία, πάντως, της τελευταίας διετίας δείχνουν πως η Θεσσαλονίκη γίνεται ολοένα και πιο ελκυστικός προορισμός, μετά από χρόνια μάταιων κόπων, μπαίνοντας πλέον δυναμικά στον παγκόσμιο χάρτη του θαλάσσιου τουρισμού, ενώ παράλληλα βρίσκει τη θέση της όχι μόνον στον χάρτη της κρουαζιέρας, αλλά και του «home port» που μεγιστοποιεί την οικονομική απόδοση.

Η στρατηγική γεωγραφική θέση του λιμανιού, ένα από τα ελάχιστα λιμάνια παγκοσμίως που η αφετηρία της κρουαζιέρας είναι στην καρδιά της πόλης, συμβάλλει στην απροσδόκητη μέχρι λίγα χρόνια πριν ιστορία επιτυχίας.

Το… μακροβούτι της αγοράς με ώθηση από την κρουαζιέρα

Εκτιμάται πως στην περίπτωση που ένα κρουαζιερόπλοιο περνάει απλώς από ένα λιμάνι (call visit) ξοδεύονται περί τα 80 ευρώ την ημέρα ανά άτομο, ενώ στην περίπτωση του homeporting, ξοδεύονται 170 ευρώ ανά άτομο την ημέρα, δαπάνες που αναμφίβολα δίνουν ανάσες στην τοπική οικονομία χωρίς σε καμία περίπτωση να περιμένει να… σωθεί από την κρουαζιέρα.

Σύμφωνα με τους ανθρώπους του κλάδου, όταν ένα κρουαζιερόπλοιο καταπλέει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, απασχολούνται εργαζόμενοι από 22 διαφορετικά επαγγέλματα (π.χ. καταστήματα και εστιατόρια, ξεναγοί και τουριστικά γραφεία, μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι, ναυτιλιακά γραφεία κ.ά.). Κατά συνέπεια ο οικονομικός αντίκτυπος είναι καίριος για την ευρύτερη περιοχή.

Πλώρη ανάπτυξης για την τοπική οικονομία

Σχεδόν 11 εκατ. ευρώ, 10,8 εκατ. ευρώ για την ακρίβεια, αποτιμάται το οικονομικό αποτύπωμα του κλάδου της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη, με τις δαπάνες ανά επιβάτη στην πόλη να ανέρχονται σε 54,5 ευρώ.

Με βάση έρευνα την οποία υλοποιεί ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια Πειραιώς και Αιγαίου, οι προβλεπόμενες εκτιμήσεις για την οικονομική συνεισφορά του κλάδου στη Θεσσαλονίκη σε ετήσια βάση δείχνουν ότι τα άμεσα έσοδα θα διαμορφωθούν σε 5,23 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το σενάριο βάσης, και σε 6,49 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το θετικό σενάριο.

Εκτιμάται ότι η κρουαζιέρα θα έχει ως αποτέλεσμα την διατήρηση 111 θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης σε ετήσια βάση.

Από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας, είναι η ικανοποίηση των επιβατών κρουαζιέρας, όπως αντικατοπτρίζεται στο γεγονός ότι το 90,1% των επιβατών να δηλώνουν ότι μετά την επίσκεψη που πραγματοποίησαν είναι εξαιρετικά έως αρκετά πιθανό να συστήσουν τη Θεσσαλονίκη ως προορισμό τουριστικής επίσκεψης.

Σε ό,τι αφορά τις έμμεσες θετικές επιπτώσεις, αυτές κυμαίνονται μεταξύ 3,43 εκατ. ευρώ για το σενάριο βάσης και 4,33 εκατ. ευρώ για την πιο αισιόδοξη εκτίμηση. Συνολικά, στο βασικό σενάριο τα έσοδα από την κρουαζιέρα αναμένεται να διαμορφωθούν σε 8,56 εκατ. ευρώ και στο αισιόδοξο σενάριο αναμένεται να ανέλθουν σε 10,82 εκατ. ευρώ.

Χάσμα με τον ανταγωνισμό

Bέβαια, το μονοπάτι που πρέπει να διανυθεί για να αποτελέσει η Θεσσαλονίκη δυνατό παίκτη, σε εγχώριο επίπεδο, είναι ακόμα μακρύ και κακοτράχαλο, αρκεί να λάβουμε υπόψιν πως στον Πειραιά πέρσι έδεσαν περί τα 760 κρουαζιερόπλοια ενώ φέτος θα δέσουν πάνω από 1.000.

Στη Ρόδο φέτος άγκυρα θα ρίξουν 400 κρουαζιερόπλοια, στα Χανιά 135, στην Κέρκυρα πάνω από 500 και στην Σαντορίνη πάνω από 750. Η Θεσσαλονίκη, με βάση τις συγκρίσεις με τους εν Ελλάδι ανταγωνιστές παραμένει, παρά την προσπάθεια και την πρόοδο που έχει επιτευχθεί, φτωχομάνα…

Αναπτυξιακός πυροκροτητής η κρουαζιέρα

Αν ανοίξουμε την εικόνα, καθίσταται σαφές το διόλου αμελητέο αναπτυξιακό αποτύπωμα της κρουαζιέρας στην οικονομία. Φέτος στην Ελλάδα θα ρίξουν άγκυρα πάνω από 130 κρουαζιερόπλοια με 90 από αυτά να πραγματοποιούν homeport ή μερικώς homeport σε ελληνικά λιμάνια.

Οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν το 2023 κατά 84,1%, σε σύγκριση με το 2022, και ανήλθαν στα 908,4 εκατ. ευρώ, βάσει των τελευταίων στοιχείων της ΤτΕ.

Η κατανάλωση των επιβατών το 2022, συνεισέφερε 324 εκατ. ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ, αντιπροσωπεύοντας το 53% της συνολικής συνεισφοράς της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Οι προμήθειες των εταιρειών κρουαζιέρας συνεισέφεραν επιπλέον 248 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ, ενώ οι δαπάνες των πληρωμάτων και η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία είχαν μικρότερες συνεισφορές – η καθεμία αναλογούσε σε περίπου 30 και 14 εκατ. ευρώ του συνολικού ΑΕΠ, αντίστοιχα.

Η απασχόληση στις εταιρείες κρουαζιέρας (δηλαδή πληρώματα κρουαζιερόπλοιων και υπάλληλοι κεντρικών γραφείων εταιρειών) αντιστοιχούσε σε περίπου 2.425 θέσεις εργασίας το 2022. Επιπλέον, οι εταιρείες κρουαζιέρας δημιούργησαν θέσεις εργασίας στην ευρύτερη οικονομία, με συνολικά 11.915 θέσεις εργασίας μέσω της άμεσης, της έμμεσης και της επαγόμενης συνεισφοράς. Οι περισσότερες από αυτές τις θέσεις εργασίας (43%) δημιουργήθηκαν από την κατανάλωση των επιβατών και συναφείς δραστηριότητες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2023 ήταν χρονιά – ρεκόρ για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα με πάνω από 5.230 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και 7.003.150 επιβάτες, δηλαδή επιπλέον 450 αφίξεις πλοίων με 2.373.500 επιβάτες έναντι του 2022.

Αντίστοιχα, σε ποσοστιαία βάση, το 2023 έναντι του 2022 είχαμε αύξηση 9,41% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και αύξηση 51,26% στον αριθμό των επιβατών.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 4-5.05.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία