Θεσσαλονίκη: Πως η Βάσω Παπανδρέου άλλαξε τη μοίρα του μετρό, πόσο αυξήθηκαν τα έσοδα του ΟΑΣΘ και το πάρκο στη μνήμη του Λυγγερίδη. Γράφει ο Σαλονικιός
18/10/2024 07:00
18/10/2024 07:00
Η Βάσω Παπανδρέου υπήρξε από τις πιο εμβληματικές προσωπικότητες στην μεταπολιτευτική περίοδο, στα χρόνια που μεσουρανούσε το ΠΑΣΟΚ. Είχε άριστη πολιτική συγκρότηση, χαμηλών τόνων πολιτικός, αποτελεσματική, με θητεία σε σημαντικά υπουργεία των κυβερνήσεων του Ανδρέα Παπανδρέου και του Κώστα Σημίτη, καθώς και στην Ευρώπη ως επίτροπος. Μάλιστα, ως μέλος της “ομάδας των τεσσάρων” μαζί με τους Θεόδωρο Πάγκαλο και Παρασκευά Αυγερινό δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για την άνοδο του Σημίτη, αρχικά στην πρωθυπουργία και εν συνεχεία και στην αρχηγία του ΠΑΣΟΚ. Και ήταν από τους λίγους πολιτικούς που όταν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, παραμέρισε για να ανοίξει ο δρόμος στις νεότερες γενιές.
Η Βάσω Παπανδρέου έχει συνδέσει όμως το όνομά της και με τη Θεσσαλονίκη, και μάλιστα, με ένα από τα εμβληματικότερα έργα της πόλης, το μετρό. Οι περισσότεροι ασφαλώς δεν το γνωρίζουν και ακόμη λιγότεροι θα θυμούνται ότι η Βάσω ήταν εκείνη που ως υπουργός ΠΕΧΩΔΕ (όπως λεγόταν τότε το νυν υπουργείο Υποδομών) άλλαξε τον τρόπο κατασκευής του έργου, από έργο με σύμβαση παραχώρησης σε δημόσιο έργο. Όταν το 2002 η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων απέρριψε το σχέδιο σύμβασης παραχώρησης, αρνούμενη να παράσχει εγγυήσεις για χορήγηση τραπεζικών δανείων στους παραχωρησιούχους, η Παπανδρέου πήρε την πρωτοβουλία και ένα χρόνο μετά δημοπράτησε τις μελέτες κατασκευής του μετρό ως δημόσιο έργο.
Ο χρόνος περαίωσης των μελετών ήταν τέσσερα χρόνια, δηλαδή το 2007. Αλλά, στο μεταξύ, το 2004 αναλαμβάνει η κυβέρνηση Κώστα Καραμανλή και ο διάδοχος της Βάσως στο ΥΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, θέλοντας να προλάβει τις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές του 2006, προκειμένου να βοηθήσει τους Παπαγεωργόπουλο και Ψωμιάδη, δεν περιμένει να ολοκληρωθούν οι μελέτες και πίεσε να ξεκινήσει το έργο με βάση μόνο προκαταρκτικές μελέτες. Δηλαδή, βλέποντας και κάνοντας. Εκείνη ήταν η αρχή όλων των δεινών που βίωσε η πόλη για τα επόμενα 18 και πλέον χρόνια, όσο διήρκεσαν οι εργασίες κατασκευής του μετρό.
Διανύουμε την τέταρτη εβδομάδα πιλοτικής εφαρμογής του μέτρου της επιβίβασης στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ από την μπροστινή πόρτα του οδηγού. Μέτρο το οποίο εφαρμόζεται προσωρινά δε δέκα λεωφορειακές γραμμές και οσονούπω θα επεκταθεί και σε αρκετές ακόμη καθώς τα εισπρακτικά αποτελέσματα ξεπέρασαν τις προσδοκίες των διοικούντων τον Οργανισμό.
Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία έχουν συλλέξει στα γραφεία της Παπαναστασίου την περίοδο από 23 Σεπτεμβρίου ως και 13 Οκτωβρίου οι επικυρώσεις των εισιτηρίων σε αυτές τις δέκα λεωφορειακές γραμμές αυξήθηκαν κατά 41,63% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2023. Συγκεκριμένα, φέτος ανήλθαν σε 62.635 έναντι 44.225 πέρυσι.
Μεγαλύτερη ήταν η αύξηση στις εισπράξεις από την πώληση προτυπωμένων εισιτηρίων, σε καταστήματα ψιλικών κ.λπ. (πλην των εκδοτηρίων) η οποία έφτασε στο 66,74%. Συγκεκριμένα, οι εισπράξεις για το διάστημα από 23/9 έως 13/10/2024 ανήλθαν σε 628.890,60€, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 είχαν φτάσει στα 377.179,40€.
Κοντεύει ένας χρόνος από τον θάνατο του υπαρχιφύλακα των ΜΑΤ Γιώργου Λυγγερίδη ο οποίος έχασε τη ζωή του όταν τον χτύπησε στον μηρό ναυτική φωτοβολίδα έξω από το κλειστό γήπεδο “Μελίνα Μερκούρη” στο Ρέντη. Δράστες ήταν κάτι καλόπαιδα του Ολυμπιακού, ορισμένοι μάλιστα, όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια ήταν μισθοδοτούμενοι από την ομάδα, και μερικοί και από τον δήμο Πειραιά. Ο Γιώργος τραυματίστηκε το βράδυ της 7ης Δεκεμβρίου, πάλεψε είκοσι μέρες για τη ζωή του, αλλά έχασε τη μάχη λίγο πριν εκπνεύσει το 2023, στις 27 Δεκεμβρίου. Κάποιοι από τους δράστες έχουν συλληφθεί, κάποιοι άλλοι, οι ηθικοί αυτουργοί, ακόμη αναζητούνται.
Η Δικαιοσύνη ελπίζω να κάνει το χρέος της και να το κάνει σύντομα. Το δικό του χρέος κάνει ο δήμος Θεσσαλονίκης ο οποίος αποφασίζει την προσεχή Δευτέρα, στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου να δώσει το όνομα του Γιώργου Λυγγερίδη στο πάρκο που βρίσκεται επί της Εγνατίας, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Καμβουνίων και Εθνικής Αμύνης, απέναντι από το Σιντριβάνι.
Η Βάσω Παπανδρέου υπήρξε από τις πιο εμβληματικές προσωπικότητες στην μεταπολιτευτική περίοδο, στα χρόνια που μεσουρανούσε το ΠΑΣΟΚ. Είχε άριστη πολιτική συγκρότηση, χαμηλών τόνων πολιτικός, αποτελεσματική, με θητεία σε σημαντικά υπουργεία των κυβερνήσεων του Ανδρέα Παπανδρέου και του Κώστα Σημίτη, καθώς και στην Ευρώπη ως επίτροπος. Μάλιστα, ως μέλος της “ομάδας των τεσσάρων” μαζί με τους Θεόδωρο Πάγκαλο και Παρασκευά Αυγερινό δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για την άνοδο του Σημίτη, αρχικά στην πρωθυπουργία και εν συνεχεία και στην αρχηγία του ΠΑΣΟΚ. Και ήταν από τους λίγους πολιτικούς που όταν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, παραμέρισε για να ανοίξει ο δρόμος στις νεότερες γενιές.
Η Βάσω Παπανδρέου έχει συνδέσει όμως το όνομά της και με τη Θεσσαλονίκη, και μάλιστα, με ένα από τα εμβληματικότερα έργα της πόλης, το μετρό. Οι περισσότεροι ασφαλώς δεν το γνωρίζουν και ακόμη λιγότεροι θα θυμούνται ότι η Βάσω ήταν εκείνη που ως υπουργός ΠΕΧΩΔΕ (όπως λεγόταν τότε το νυν υπουργείο Υποδομών) άλλαξε τον τρόπο κατασκευής του έργου, από έργο με σύμβαση παραχώρησης σε δημόσιο έργο. Όταν το 2002 η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων απέρριψε το σχέδιο σύμβασης παραχώρησης, αρνούμενη να παράσχει εγγυήσεις για χορήγηση τραπεζικών δανείων στους παραχωρησιούχους, η Παπανδρέου πήρε την πρωτοβουλία και ένα χρόνο μετά δημοπράτησε τις μελέτες κατασκευής του μετρό ως δημόσιο έργο.
Ο χρόνος περαίωσης των μελετών ήταν τέσσερα χρόνια, δηλαδή το 2007. Αλλά, στο μεταξύ, το 2004 αναλαμβάνει η κυβέρνηση Κώστα Καραμανλή και ο διάδοχος της Βάσως στο ΥΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, θέλοντας να προλάβει τις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές του 2006, προκειμένου να βοηθήσει τους Παπαγεωργόπουλο και Ψωμιάδη, δεν περιμένει να ολοκληρωθούν οι μελέτες και πίεσε να ξεκινήσει το έργο με βάση μόνο προκαταρκτικές μελέτες. Δηλαδή, βλέποντας και κάνοντας. Εκείνη ήταν η αρχή όλων των δεινών που βίωσε η πόλη για τα επόμενα 18 και πλέον χρόνια, όσο διήρκεσαν οι εργασίες κατασκευής του μετρό.
Διανύουμε την τέταρτη εβδομάδα πιλοτικής εφαρμογής του μέτρου της επιβίβασης στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ από την μπροστινή πόρτα του οδηγού. Μέτρο το οποίο εφαρμόζεται προσωρινά δε δέκα λεωφορειακές γραμμές και οσονούπω θα επεκταθεί και σε αρκετές ακόμη καθώς τα εισπρακτικά αποτελέσματα ξεπέρασαν τις προσδοκίες των διοικούντων τον Οργανισμό.
Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία έχουν συλλέξει στα γραφεία της Παπαναστασίου την περίοδο από 23 Σεπτεμβρίου ως και 13 Οκτωβρίου οι επικυρώσεις των εισιτηρίων σε αυτές τις δέκα λεωφορειακές γραμμές αυξήθηκαν κατά 41,63% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2023. Συγκεκριμένα, φέτος ανήλθαν σε 62.635 έναντι 44.225 πέρυσι.
Μεγαλύτερη ήταν η αύξηση στις εισπράξεις από την πώληση προτυπωμένων εισιτηρίων, σε καταστήματα ψιλικών κ.λπ. (πλην των εκδοτηρίων) η οποία έφτασε στο 66,74%. Συγκεκριμένα, οι εισπράξεις για το διάστημα από 23/9 έως 13/10/2024 ανήλθαν σε 628.890,60€, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 είχαν φτάσει στα 377.179,40€.
Κοντεύει ένας χρόνος από τον θάνατο του υπαρχιφύλακα των ΜΑΤ Γιώργου Λυγγερίδη ο οποίος έχασε τη ζωή του όταν τον χτύπησε στον μηρό ναυτική φωτοβολίδα έξω από το κλειστό γήπεδο “Μελίνα Μερκούρη” στο Ρέντη. Δράστες ήταν κάτι καλόπαιδα του Ολυμπιακού, ορισμένοι μάλιστα, όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια ήταν μισθοδοτούμενοι από την ομάδα, και μερικοί και από τον δήμο Πειραιά. Ο Γιώργος τραυματίστηκε το βράδυ της 7ης Δεκεμβρίου, πάλεψε είκοσι μέρες για τη ζωή του, αλλά έχασε τη μάχη λίγο πριν εκπνεύσει το 2023, στις 27 Δεκεμβρίου. Κάποιοι από τους δράστες έχουν συλληφθεί, κάποιοι άλλοι, οι ηθικοί αυτουργοί, ακόμη αναζητούνται.
Η Δικαιοσύνη ελπίζω να κάνει το χρέος της και να το κάνει σύντομα. Το δικό του χρέος κάνει ο δήμος Θεσσαλονίκης ο οποίος αποφασίζει την προσεχή Δευτέρα, στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου να δώσει το όνομα του Γιώργου Λυγγερίδη στο πάρκο που βρίσκεται επί της Εγνατίας, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Καμβουνίων και Εθνικής Αμύνης, απέναντι από το Σιντριβάνι.
ΣΧΟΛΙΑ