ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Τι σημαίνει η αιφνίδια τροπολογία για το Μετρό Θεσσαλονίκης που ψηφίζεται την Τρίτη

Οι πιθανές εξηγήσεις για την κυβερνητική απόφαση και τα ενδεχόμενα νέα προβλήματα

 26/02/2023 08:00

Τι σημαίνει η αιφνίδια τροπολογία για το Μετρό Θεσσαλονίκης που ψηφίζεται την Τρίτη

Νίκος Ηλιάδης

Κατατέθηκε προχθές σε άσχετο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών μία τροπολογία η οποία αφορά το Μετρό Θεσσαλονίκης. Τροπολογία η οποία σύντομα θα γίνει και νόμος μιας και το νομοσχέδιο εισάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής προς συζήτηση και ψήφιση την ερχόμενη Τρίτη 28 Φεβρουαρίου. 

Σύμφωνα με την τροπολογία “παρέχεται η δυνατότητα κατ' εφαρμογή των άρθρων 132 και 156 του ν. 4412/2016 (Α' 147), ανάθεσης από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης (Βασικό Έργο και Επέκταση προς Καλαμαριά) στον Ανάδοχο του Βασικού Έργου για χρονικό διάστημα δύο (2) ετών με δυνατότητα προαίρεσης για ένα (1) ακόμη έτος, αμέσως μετά την περίοδο κατασκευής του. Με τη σύναψη της σχετικής συμπληρωματικής σύμβασης διασφαλίζεται η επίσπευση της κανονικής λειτουργίας του μετρό, αφού η λειτουργία αυτού θα διενεργείται για την ως άνω μεταβατική περίοδο από τον κατασκευαστή του, προς όφελος των επιβατών και με θετικά αποτελέσματα για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του κέντρου της Θεσσαλονίκης και εν συνεχεία η λειτουργία και συντήρηση θα διεξάγεται από τον ανάδοχο του υπό εξέλιξη διαγωνισμού ανακήρυξης αναδόχου μέσω ΣΔΙΤ”. 

Εν ολίγοις, έως ότου ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την επιλογή του αναδόχου ο οποίος θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό, το έργο αυτό θα δοθεί για τρία χρόνια (δύο συν ένα) με απευθείας ανάθεση στην κοινοπραξία η οποία κατασκευάζει τη βασική γραμμή (Ακτωρ – SALINI IMPREGILO – HITACHI Rail STS) .

Μία πιθανή εξήγηση γι' αυτήν την αιφνιδιαστική κίνηση εκ μέρους της κυβέρνησης είναι ότι ο διαγωνισμός για την ανάδειξη του φορέα ο οποίος θα αναλάβει, μέσω ΣΔΙΤ, τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό για τα πρώτα έντεκα χρόνια, δεν θα προλάβει να ευδοκιμήσει σύντομα ώστε να είναι έτοιμος να λειτουργήσει το Μετρό με την ολοκλήρωση κατασκευής του έργου.

Υπενθυμίζεται ότι η κατάθεση των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους, έπειτα από τρεις αναβολές έχει οριστεί για τις 28 Φεβρουαρίου, την ημέρα δηλαδή που θα ψηφίζεται η τροπολογία. 

Αυτό πιθανότατα σημαίνει νέα μετάθεση της ημερομηνίας κατάθεσης των προσφορών, αφού η ψήφιση της τροπολογίας συνεπάγεται και την ανάδειξη της κοινοπραξίας Άκτωρ – SALINI IMPREGILO – HITACHI Rail STS ως αναδόχου για τα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας του Μετρό.

Όπως είναι γνωστό ο διαγωνισμός αυτός για ένα έργο προϋπολογισμού 292 εκατ. ευρώ, έχει αντιμετωπίσει αρκετά εμπόδια. Μάλιστα, πριν από έναν μήνα χρειάστηκε να τροποποιηθεί ένας όρος της διακήρυξης προκειμένου να μην κολλήσει η διαδικασία στο Συμβούλιο της Επικρατείας στο οποίο είχε ήδη προσφύγει η ΙΝΤΡΑΚΑΤ. 

Η προσφυγή συζητήθηκε στις 10 Ιανουαρίου και αναμένεται σύντομα η έκδοση της απόφασης. Με την τροποποίηση αυτού του όρου όμως, η οποία έγινε μετά τη συζήτηση στο ΣτΕ, ουσιαστικά απενεργοποιείται η προσφυγή στο ανώτατο δικαστήριο αφού απαλείφθηκε ο όρος κατά του οποίου προσέφυγε η ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ζητώντας την ακύρωσή του.

Ωστόσο, η προς ψήφιση τροπολογία για την απευθείας ανάθεση του έργου, για μία έστω τριετία, στον ανάδοχο που κατασκευάζει την βασική γραμμή του Μετρό, δεν αποκλείεται να δημιουργήσει και νέα προβλήματα. 

Υπενθυμίζεται ότι ενδιαφέρον να αναλάβουν τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό έχουν εκδηλώσει και μεγάλες ξένες εταιρείες, από Γαλλία, Ιταλία, Ιαπωνία, αλλά και από την Ελλάδα. Μεταξύ αυτών και η ανάδοχος κοινοπραξία η οποία κατασκευάζει το Μετρό και στην οποία θα ανατεθεί η λειτουργία του για τα τρία πρώτα χρόνια. 

Όπως αναφέρει στο makthes.gr παράγοντας ο οποίος γνωρίζει πολύ καλά την πορεία του έργου “η απευθείας ανάθεση στην κοινοπραξία που το κατασκευάζει, τη φέρνει σε πλεονεκτική θέση έναντι των υπολοίπων διεκδικητών του έργου των 292 εκατ. ευρώ καθώς, στο μεταξύ, θα έχει προσλάβει ήδη το απαιτούμενο προσωπικό και θα έχει τρέξει το έργο για μία τριετία. Κάτι τέτοιο όμως, δεν αποκλείεται να τροφοδοτήσει νέες ενστάσεις και προσφυγές από τους υπολοίπους”.

Κατατέθηκε προχθές σε άσχετο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών μία τροπολογία η οποία αφορά το Μετρό Θεσσαλονίκης. Τροπολογία η οποία σύντομα θα γίνει και νόμος μιας και το νομοσχέδιο εισάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής προς συζήτηση και ψήφιση την ερχόμενη Τρίτη 28 Φεβρουαρίου. 

Σύμφωνα με την τροπολογία “παρέχεται η δυνατότητα κατ' εφαρμογή των άρθρων 132 και 156 του ν. 4412/2016 (Α' 147), ανάθεσης από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης (Βασικό Έργο και Επέκταση προς Καλαμαριά) στον Ανάδοχο του Βασικού Έργου για χρονικό διάστημα δύο (2) ετών με δυνατότητα προαίρεσης για ένα (1) ακόμη έτος, αμέσως μετά την περίοδο κατασκευής του. Με τη σύναψη της σχετικής συμπληρωματικής σύμβασης διασφαλίζεται η επίσπευση της κανονικής λειτουργίας του μετρό, αφού η λειτουργία αυτού θα διενεργείται για την ως άνω μεταβατική περίοδο από τον κατασκευαστή του, προς όφελος των επιβατών και με θετικά αποτελέσματα για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του κέντρου της Θεσσαλονίκης και εν συνεχεία η λειτουργία και συντήρηση θα διεξάγεται από τον ανάδοχο του υπό εξέλιξη διαγωνισμού ανακήρυξης αναδόχου μέσω ΣΔΙΤ”. 

Εν ολίγοις, έως ότου ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την επιλογή του αναδόχου ο οποίος θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό, το έργο αυτό θα δοθεί για τρία χρόνια (δύο συν ένα) με απευθείας ανάθεση στην κοινοπραξία η οποία κατασκευάζει τη βασική γραμμή (Ακτωρ – SALINI IMPREGILO – HITACHI Rail STS) .

Μία πιθανή εξήγηση γι' αυτήν την αιφνιδιαστική κίνηση εκ μέρους της κυβέρνησης είναι ότι ο διαγωνισμός για την ανάδειξη του φορέα ο οποίος θα αναλάβει, μέσω ΣΔΙΤ, τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό για τα πρώτα έντεκα χρόνια, δεν θα προλάβει να ευδοκιμήσει σύντομα ώστε να είναι έτοιμος να λειτουργήσει το Μετρό με την ολοκλήρωση κατασκευής του έργου.

Υπενθυμίζεται ότι η κατάθεση των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους, έπειτα από τρεις αναβολές έχει οριστεί για τις 28 Φεβρουαρίου, την ημέρα δηλαδή που θα ψηφίζεται η τροπολογία. 

Αυτό πιθανότατα σημαίνει νέα μετάθεση της ημερομηνίας κατάθεσης των προσφορών, αφού η ψήφιση της τροπολογίας συνεπάγεται και την ανάδειξη της κοινοπραξίας Άκτωρ – SALINI IMPREGILO – HITACHI Rail STS ως αναδόχου για τα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας του Μετρό.

Όπως είναι γνωστό ο διαγωνισμός αυτός για ένα έργο προϋπολογισμού 292 εκατ. ευρώ, έχει αντιμετωπίσει αρκετά εμπόδια. Μάλιστα, πριν από έναν μήνα χρειάστηκε να τροποποιηθεί ένας όρος της διακήρυξης προκειμένου να μην κολλήσει η διαδικασία στο Συμβούλιο της Επικρατείας στο οποίο είχε ήδη προσφύγει η ΙΝΤΡΑΚΑΤ. 

Η προσφυγή συζητήθηκε στις 10 Ιανουαρίου και αναμένεται σύντομα η έκδοση της απόφασης. Με την τροποποίηση αυτού του όρου όμως, η οποία έγινε μετά τη συζήτηση στο ΣτΕ, ουσιαστικά απενεργοποιείται η προσφυγή στο ανώτατο δικαστήριο αφού απαλείφθηκε ο όρος κατά του οποίου προσέφυγε η ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ζητώντας την ακύρωσή του.

Ωστόσο, η προς ψήφιση τροπολογία για την απευθείας ανάθεση του έργου, για μία έστω τριετία, στον ανάδοχο που κατασκευάζει την βασική γραμμή του Μετρό, δεν αποκλείεται να δημιουργήσει και νέα προβλήματα. 

Υπενθυμίζεται ότι ενδιαφέρον να αναλάβουν τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό έχουν εκδηλώσει και μεγάλες ξένες εταιρείες, από Γαλλία, Ιταλία, Ιαπωνία, αλλά και από την Ελλάδα. Μεταξύ αυτών και η ανάδοχος κοινοπραξία η οποία κατασκευάζει το Μετρό και στην οποία θα ανατεθεί η λειτουργία του για τα τρία πρώτα χρόνια. 

Όπως αναφέρει στο makthes.gr παράγοντας ο οποίος γνωρίζει πολύ καλά την πορεία του έργου “η απευθείας ανάθεση στην κοινοπραξία που το κατασκευάζει, τη φέρνει σε πλεονεκτική θέση έναντι των υπολοίπων διεκδικητών του έργου των 292 εκατ. ευρώ καθώς, στο μεταξύ, θα έχει προσλάβει ήδη το απαιτούμενο προσωπικό και θα έχει τρέξει το έργο για μία τριετία. Κάτι τέτοιο όμως, δεν αποκλείεται να τροφοδοτήσει νέες ενστάσεις και προσφυγές από τους υπολοίπους”.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία